Print side | Luk vindue

Elendige og intetsigende overskrifter i indlæg

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127136
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 21:25

Emne: Elendige og intetsigende overskrifter i indlæg
Skrevet af: B-CLG
Emne: Elendige og intetsigende overskrifter i indlæg
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 12:20
Øf øf.....

Det er virkelig trist at se oversigterne med brugerindlæg på recorderes debatfora.
Rigtig mange indlæg har overskrifter, som er absolut mangelfulde eller helt intetsigende i forhold til indholdet i de pågældende indlæg.
Jeg vil ikke hænge nogen ud, men se eksempelvis oversigten over seneste indlæg. Mange indlæg indeholder overskrifter med et enkelt ord, andre er bare generelt intetsigende.

Vi kan hjælpe hinanden ved at forfatte bedre overskrifter.

Dette gælder i øvrigt ikke alene i fora her på siden....

Øf øf slut!

Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 12:26
Jeg er enig i at intetsigende overskrifter er træls, men jeg synes nu ikke at der er nogen særligt problematiske eksempler lige nu.

Jeg bliver mere generet af at halvdelen af indlæggene er køb/salg, men det er nu engang vedtaget at de skal være en del af det generelle forum i stedet for at have sin egen afdeling, så det må vi nok finde os i.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 12:31
Køb og salg gør ikke mig noget.

Men synes at garderobeskabe og bildæk hører hjemme på DBA.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 12:43
Køb og salg synes jeg ikke er noget problem, hvis folk huske S:, V: og K: benævnelserne foran indlægget.

Til gengæld synes jeg at en overskrift som "Hjælp!!!" eller "Er denne god???" er meget irriterende, da man enten skal sige til sig selv at man ikke ønsker at læse. Eller også skal man åbne indlægget og finde ud af at det er én som har enten ikke kan få dejen af piskeriset på røremaskinen, eller en anden som vil høre om liggestolen er god.

Så kan man sq skrive "Hjælp, dejen sidder fast i røremaskine" eller "Er denne liggestol god" Thumbs Up

Skrevet af: jake51
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 14:34
Jeg har det svært med stavefejl i overskrifter

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 15:14
Stavefejl kunne måske skyldes, at man ikke KAN stave!Smile

Køb/Salg/Bytte-delen synes jeg også, skulle adskilles fra forummet - nogle gange fylder det for meget i seneste indlæg-delen.

Der kunne det på forsiden godt være således:

Et reklamebanner

FORUM TOP TI

Reklamebanner

FORUM SENESTE

Reklamebanner

FORUM KØB/SALG/BYTTE

Reklamebanner

MEST LÆSTE NU

Osv. dernedad...

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 15:20
En overskrift som fx pladespiller... Hvad er der galt her? Det er jo blot at klikke på den og se, hvad problemet eller spørgsmålet går på! Det er straks værre, når overskriften tilsyneladende handler om stereoanlæg - og det så i virkeligheden er surround, man vil have svar på! Dette ser jeg utallige tråde om - og placeret under Hi-Fi.

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 15:36
Hmmm
Jeg ved ikke hvordan flertallet bruger forumet.
Jeg går ofte ind og ser på de seneste forum-emner. Det betyder naturligvis også at alt ligger blandet. Så en overskrift som "Hjælp" siger først en lille smule, når jeg samtidig ser på højresiden, hvor det er angivet hvilket forum der er tale om.
Men - en overskrift som "Hjælp", springer jeg normalt helt over fordi jeg opfatter det som en total mangel på respekt af emnestarter, at han/hun forventer andres input/tid/interesse, og så ikke er i stand til selv at hjælpe bedre på vej.

Jeg vil ikke hænge enkelte indlæg ud, men i stedet give eksempler på mere sigende overskrifter:

http://forum.recordere.dk/get_last_post.asp?TID=127127 - >Løst< Hvordan ser jeg ældre beskeder i Hotmail?

Jeg kan straks se hvad dette drejer sig om - og efterfølgende at den er løst. Smukt!

Disse synes jeg ligeledes er til  at gå til.
http://forum.recordere.dk/get_last_post.asp?TID=127088 - Ny skærm. TV skærm som pc skærm?
http://forum.recordere.dk/get_last_post.asp?TID=127039 - En DAC/PreAmp mellem Airplay og Effektforstærker?
http://forum.recordere.dk/get_last_post.asp?TID=126387 - Clint DC1 med 2TB WD nogen optagelser hakker!?

Sjovt nok er alle spørgsmål, åbne eller lukkede.

Andre (ikke spørgsmål) emner kan dog ohså være ganske beskrivende

http://forum.recordere.dk/get_last_post.asp?TID=127082 - Sløset forsendelse med posten og dankortgebyr

Stavefejl.
Disse har jeg faktisk ikke så store problemer med. Det glæder mig efterhånden bare, at de som staver dårligt, ikke holder sig tilbage, lader sig hæmme. :-)

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 16:24
Stavefejl.
Disse har jeg faktisk ikke så store problemer med. Det glæder mig efterhånden bare, at de som staver dårligt, ikke holder sig tilbage, lader sig hæmme. :-)

[/QUOTE]

Enig!! Det ses også tydeligt, at de fleste accepterer stavefejl - både i forummet OG i nyhedskommentarsporet.Thumbs Up 

Den med KUN Hjælp!!! ses så heldigvis ikke så meget. Når det sker, synes jeg, det for det meste også er beskrevet, hvad der skal hjælpes med, fx "hjælp! iPad". Så ved man jo, hvad der skal svares på.

Så er "Dit lokal-TV" måske også lovligt sparsom, som overskrift? (Mit eget indlæg)

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 16:42
Om stave/trykfejl i overskriften: Det er for dælen da overskriften, der skal få os til at læse indlægget
Jeg springer tit over

-------------
Mikael Simpson

Skrevet af: aerik
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Om stave/trykfejl i overskriften: Det er for dælen da overskriften, der skal få os til at læse indlægget
Jeg springer tit over

Hvis vedkommende er stavesvag, hvordan skal vedkommende så lave en fejlfri overskrift.
Jeg har undervist unge mennesker, som skal bruge 15 - 30 minutter via ordbog, for at kunne lave en fejlfri overskrift. Men de har vel stadig ret til at få hjælp i forumet, selvom de ikke bruger så lang tid på at rette fejlene?

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 17:11
Tjah.. hvis det er vigtigt, kunne man skrive indlægget i et tekstbehandlingsprogram, køre stavekontrol, og så kopiere teksten til indlægget eller overskriften

-------------
Mikael Simpson

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 17:16
Vi snakker skam ikke skrivning i et forum, men i tekstbehandlingsprogrammer. Desværre har alle desværre ikke de samme gaver inden for retstavning. Dysleksi medfører jo også, at man ikke nødvendigvis forstår, hvad stavekontrollen vil rette eller hvilken løsning der er den rette.

Skrevet af: Helmuth
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg bliver mere generet af at halvdelen af indlæggene er køb/salg, .

Enig .... I "gamle dage" var køb-salg-trådene anført med svag grå skrift, i oversigten over 'seneste indlæg'. Det gjorde det meget nemmere, at få et overblik over reele tråde.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 12:49

Tjah.. hvis det er vigtigt, kunne man skrive indlægget i et tekstbehandlingsprogram, køre stavekontrol, og så kopiere teksten til indlægget eller overskriften

http://da.wikipedia.org/wiki/Empati - http://da.wikipedia.org/wiki/Empati

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 13:49
Hmmm...
Det var et forslag, ikke lov
Så er jeg en benhård hund, der er efter de ordblinde?

-------------
Mikael Simpson

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 14:10

Hmmm...

Ja!

Stavefejl må accepteres, der er vitterlig mennesker, som uanset hvor meget de prøver, ikke kan stave rigtigt, her hjælper stavekontrol kun til en vis grænse. Ellers enig med trådstarter, der er ingen undskyldning for ikke at lave en sigende overskrift.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 14:36

Hmmm...

I det konkrete tilfælde, synes jeg du dømmer hårdere end hvad nødvendigt er, fordi det bare er et forum, og fordi du kan risikere at ramme nogle mennesker, som ikke har mange andre chancer for at ytre sig og sandsynligvis gør det efter deres bedste evner. (Bemærk hvad jeg satte streg under!).

Benhård, måske. Manglende omtanke, ja. Nødvendigt, nej!

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 15:33
Jeg griner lidt af emne overskrifterne. Som f eks "Min færste smartphone". Smartphone er jo stavet korrekt, så mon ikke det bare er sjusk/tastefejl at æ er istedet for ø. Og mange er ikke klar over at der kan redigeres i overskrifter og indlæg

Skrevet af: nhj4
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 17:34
skal man til at være professor i dansk ret skrivning og stavning for at være med her

ja, vi ordblinde har det hårdt   

og dem med knaste fejl må heller få rette fingrene eller fingeren   

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 19:33
Selvfølgelig er der nogle få enkelte, der vitterligen har problemer med stavning. 
Men det virker tit som om, at der gang på gang "trækkes ordblinde- og empati-kortet" - for at forsvare sjusk og ligegyldighed i det skrevne ! Bl.a. pga. at alting skal gå så hulens stærkt nu om dage.
Og det er ikke kun her i recordere's forum. De samme "kort" trækkes på utallige andre fora, hvor stavning også omgås med ligegyldighed. 
Samme tendens ses desværre også mere og mere, hos journalister, skribenter på tekst-tv og rundt på nettet. 

Helt ærligt - så mange ordblinde findes der altså ikke i vores lille land ! 

Til topic - så er det imo utroligt, at salgs annoncører har så svært ved, at skrive solgt i overskriften, når deres salg er afsluttet. 
Desuden er enstavelses overskrifter også med til, at den slags gider jeg heller ikke bruge tid på ! Da opretteren tydeligvis ikke har lyst til, at bruge tid på en fyldestgørende overskrift !

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 20:27
Jeg er enig med Roland, selvom der er nogle stave- og grammatikregler han godt kunne tåle at blive mindet om

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 20:31
Jeg synes det er fair nok, at alle ikke staver lige godt, men når man ser en overskrift hvor der står "Hvilken appelcomputer skal jeg købe" så begynder det at blive lidt irriterende. Og har set adskillige eksempler efterhånden.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 20:58
Er det ikke ligegyldigt, så længe man forstår hvad der skrives.

Desuden er der mange der er mindre ordblinde end i tror.
Så er der tastefejl der skyldes at der skrives fra telefoner m.m.

-------------
SVP03

Skrevet af: cow-one
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg springer tit over

Hvis vedkommende er stavesvag, hvordan skal vedkommende så lave en fejlfri overskrift.
Jeg har undervist unge mennesker, som skal bruge 15 - 30 minutter via ordbog, for at kunne lave en fejlfri overskrift. Men de har vel stadig ret til at få hjælp i forumet, selvom de ikke bruger så lang tid på at rette fejlene?

Enig!!

Mange af dem der staver forkert er ofte ordblinde og de kan ikke selv læse sig til fejlen.
Jeg kender dette problem fra et forum jeg selv har.
Er der i dagens Danmark ikke plads til dem med stave-læse problemer?
Det er fedt at se dem med stavevanskeligheder også kommer til orde, men i et mere og mere koldt og kynisk DK, får de med dette problem det ikke nemmere! ak ja!

-------------
Regards Jensen........

Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af cow-one cow-one skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg springer tit over

Enig!!

Mange af dem der staver forkert er ofte ordblinde og de kan ikke selv læse sig til fejlen.
Jeg kender dette problem fra et forum jeg selv har.
Er der i dagens Danmark ikke plads til dem med stave-læse problemer?
Det er fedt at se dem med stavevanskeligheder også kommer til orde, men i et mere og mere koldt og kynisk DK, får de med dette problem det ikke nemmere! ak ja!

ja, det er surt at have et handikap i dag, jeg er da glad for stave kontrollen, men den får nogle gange sved på ???,
man er snart ikke noget vær vis man ikke har beviser for det man kan,
verden er blevet underlig.

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Skrevet af: Ronny73
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 22:24
jeg syntes godt nok det er plat at det kan irritere nogle at alt ikke er stavet korrekt, det har da intet med emnet at gøre så længe man forstår hvad der bliver skrevet.

men tråde som HJÆLP osv jo det er trælst folk er for dovne til at skrive mere tydligt hvad de vil

-------------

http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Ronny.M" rel="nofollow - mine film

Skrevet den: 29-Oktober-2013 kl. 03:34
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nej, det er det ikke. Og det er langt fra altid, at man forstår hvad der skrives!

Skrevet den: 29-Oktober-2013 kl. 06:48
Det var altså ikke for at trække ordblindekortet. Det var for at fortælle den anden side af, hvad der kan være årsag til den dårlige stavning, da op mod 5% af befolkningen er ordblinde. Dertil kommer alle der bare er dårlige stavere. Men non om det.
Det er i mine øjne irriterende, at folk ikke skriver solgt eller købt ud for en vare i køb og salg, men mindst lige så irriterende når folk skriver slettet eller slet, da solgte/købte vare kan gå som en prisdatabase om, hvilken pris man selv skal se efter.
Det er træls når folk ikke ændre overskriften, når der er sjuskefejl, altså færste i stedet for første, og det er endnu mere træls, når det er mig, der laver den fejl.

Skrevet den: 29-Oktober-2013 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, det er det ikke. Og det er langt fra altid, at man forstår hvad der skrives!

Så kan man enten lade være med at svare eller også kan man spørge skribenten hvad han mener, sværere er den vel ikke!??

-------------
Regards Jensen........

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 30-Oktober-2013 kl. 03:19
Som der bliver nævnt i et indlæg - så er der ca. 5% ordblinde her i landet ! - og jeg tror vitterligen ikke på, at de alle sammen deltager på diverse fora (eksempelvis her)!
Så stop nu al den ynk om, at handicappede ikke må være her - o.lign vrøvlerier.

Omkring unge der bruger lang tid på en overskrift. Tjah så synes jeg det er på tide, at disse unge får fingeren ud og får lært noget mens de er på skolebænken. I stedet for at trække ordblindekortet !
De ku' i det mindste lære, at skrive og stave nogenlunde ordentligt - isf. at de gang på gang sjusker eller er ligeglade.
Bl.a. fordi de har ååååh så travlt, at de ikke lige gider læse deres indlæg igennem en gang til - inden de trykker på "Send". Eller fordi de er så medtaget af at skrive SMS forkortelser og lignende ud i en køre !
Det er s.. træls at høre på alle de såkaldte undskyldninger og bortforklaringer - for at det er okay, at skrive sjusket/eller som man nu lige synes, man har lyst til.
"Sgutte" noget at sige til, at danske unge halter bagefter andre landes ditto - bl.a. pga. af den slendrian lignende tilstand, som mange af de bortforklaringer jo er et tydeligt bevis på.
Og husk på - det er jo netop de unge, der skal køre samfundet videre !!!!!

Som jeg startede med at nævne, så er det altså kun ca. 5% af den danske befolkning, der er ordblinde !
Og jeg vil vædde på, at det kun er et fåtal af disse, der frekventerer recordere.dk og de 4-5 andre fora, hvor jeg har stødt på en stigende tendens til stave/sjuske fejl.
At ordblindekortet i det hele taget trækkes, er lige netop med til at øge slendrian tendensen og løser absolut ikke en disse. Tværtimod, så kan alle jo dække sig stille og roligt ind bag dette og så bare lade derouten køre videre ned på et niveau, hvor ingen tager det at kommunikere ordentligt særligt seriøst.  
Sluttelig vil jeg lige tilføje, at der skal være plads til alle herinde - også de få der er ordblinde - men stop nu med at gøre det til en forfærdelig sygdom. Det synes jeg "sgutte" de ordblinde har fortjent !! 

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet den: 30-Oktober-2013 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Som der bliver nævnt i et indlæg - så er der ca. 5% ordblinde her i landet ! - og jeg tror vitterligen ikke på, at de alle sammen deltager på diverse fora (eksempelvis her)!
Så stop nu al den ynk om, at handicappede ikke må være her - o.lign vrøvlerier.

Det her handler ikke om procenter eller hvad du og jeg synes. Det handler om, at der KAN VÆRE en mulighed for, at det som der nu engang lige generer din lilletå, at det rent faktisk KAN have en valid forklaring. Så længe den mulighed foreligger, så er det ikke noget JEG gider bryde mit i forvejen tungtvejende hoved med. Så er der andre ting her i livet som er vigtigere, for mig!

Omkring unge der bruger lang tid på en overskrift. Tjah så synes jeg det er på tide, at disse unge får fingeren ud og får lært noget mens de er på skolebænken. I stedet for at trække ordblindekortet !

Om de er ordblinde, har generelle stavevanskeligheder, dovenskab eller andre former for "handicap" i forhold til perfektionisterne, det kan jeg ærlig talt ikke lade mig gå på af. Der findes mange forklaringer rundt omkring. Men du har tilsyneladende skruet dig fast på, at det skyldes dovenskab. En holdning og mening du gerne må have, så længe du ikke forsøger at præge andre med den. 

De ku' i det mindste lære, at skrive og stave nogenlunde ordentligt - isf. at de gang på gang sjusker eller er ligeglade.

Enig, hvis de altså vitterlig sjusker eller er ligeglade.

Bl.a. fordi de har ååååh så travlt, at de ikke lige gider læse deres indlæg igennem en gang til - inden de trykker på "Send".  

Tja, jeg kan desværre ikke skrive ung på mit visitkort. Men den "fejl" kan jeg skam også selv fint begå. Ikke mindst fordi jeg i forvejen er tidspresset, og derfor oftest får skrevet på forumet, samtidig med jeg laver andet. Bevars, det er helt og aldeles mit eget valg, og bestemt ikke en god undskyldning. Jeg skriver det for at forklare, og for at åbne dine øjne for, at det sker ung som gammel (ældre).

Det er s.. træls at høre på alle de såkaldte undskyldninger og bortforklaringer - for at det er okay, at skrive sjusket/eller som man nu lige synes, man har lyst til.

Der er langt fra, at man (jeg) vælger at acceptere disse fejl på et forum som dette, og så på at ligefrem kalde det for generelt okay. En forskel jeg mener, du ikke er i stand til at tyde ud af det der skrives.

At ordblindekortet i det hele taget trækkes, er lige netop med til at øge slendrian tendensen og løser absolut ikke en disse. Tværtimod, så kan alle jo dække sig stille og roligt ind bag dette og så bare lade derouten køre videre ned på et niveau, hvor ingen tager det at kommunikere ordentligt særligt seriøst.

Du har ikke stor tiltro til dine medmennesker, hva?

Din generelle holdning til, at unge (og sågar også ældre) godt kunne trænge til at oppe sig lidt, den deler jeg skam ganske fint. Men det er en kamp der skal/bør foregå i et helt andet regi, og ikke på et forum som dette, hvor folk primært bruger tiden pga. interesse for praktisk talt alt muligt andet, end stavefejl, grammatik osv.
At det så får indflydelse på deres budskab, når de ytre sig, og dermed en negativ modtagelse fra din side, det tror jeg på, vi alle kan leve med. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 30-Oktober-2013 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg skrev, HVIS DU FORSTÅR DET, er det ligegyldigt.

Jeg har en del der er ordblinde i mindre grad, selvoplærte byggeledere med håndværksmæssig baggrund.
De klarer sig da fint i hverdagen. Uanset hvor mange stavefejl der er.

For at være lidt hård.
Hvad er det der pisser jer af med stavefejl.
Så må jeg bare sige, få jer et indhold i jeres liv.

Men at overskrifter der ikke svare til indholdet i emnet er da træls at åbne.
Men det er jo en anden sag end det der skrives i emnet.

-------------
SVP03

Skrevet den: 30-Oktober-2013 kl. 13:35
ja, vis vi ordblinde var lige så kloge som de kloge,
vis de er så kloge ville det da være bedre for alle,
snop Danmark er vi på vej hen til som jeg ser det i dag

-------------

Skrevet den: 30-Oktober-2013 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af nhj4 nhj4 skrev:

ja, vis vi ordblinde var lige så kloge som de kloge,
vis de er så kloge ville det da være bedre for alle,
snop Danmark er vi på vej hen til som jeg ser det i dag

@Kandersen - godt indlæg   

-------------
Regards Jensen........

Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 07:44
Så kom der endnu et eksempel i denne kategori:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127267&title=er-recorder-lige-glad - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127267&title=er-recorder-lige-glad

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 07:53
Jeg har fuld forståelse for ordblindhed. Men det undrer mig at man kan være inde på en hjemmeside hvor der i browser-URL'en står "recordere.dk" samt der er et stort logo øverst hvor der står "Recordere", og at man så gentagende gange kalder det "Recorder". Så synes jeg det begynder at være i samme sjuske-stil som at skrive "Apple" som "appel".

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 09:10
Det var ikke engang stavefejlen jeg hentydede til, men en intetsigende overskrift.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har fuld forståelse for ordblindhed. Men det undrer mig at man kan være inde på en hjemmeside hvor der i browser-URL'en står "recordere.dk" samt der er et stort logo øverst hvor der står "Recordere", og at man så gentagende gange kalder det "Recorder". Så synes jeg det begynder at være i samme sjuske-stil som at skrive "Apple" som "appel".

Det ER sjusk, ligesom så meget andet. Spørgsmålet er om du opfatter denne form for sjusk som en bevidst handling, eller om du mener der måske kan ligge andet til grund for det.
Jeg vælger at tro, at i lang det fleste tilfælde, der er der ikke tale om bevidste handlinger. Og så længe jeg forstå meningen med budskabet, så er Recordere (med eller uden det sidste e) altså ikke så vigtig for mig, så jeg gider debattere grammatik. Det er simpelthen ikke det værd, på et forum som dette. Ikke fordi jeg er ligeglad med forumet eller Recordere, men simpelthen fordi den kamp der lægges an til, den kan IKKE vindes på en konstruktiv måde på selve forumet.
De mennesker der har problemer med at læse og stave, de skal have hjælp andre steder. Og indtil det er klaret, så bør vi andre kunne leve med det, på et forum som Recordere.
De mennesker der så er ligeglade, jf. Roland, dem mener jeg slet ikke man kan nå på nogen måde alligevel. Så hvorfor overhovedet forsøge.

Det er helt i orden, at Roland og andre har deres opfattelser af tingene. Med lad det være en opfattelse eller mening, og ikke et forsøg på at præge noget her. 

Nu har Roland skrevet et par gange, at det "kun" er 5% af befolkningen, som er ordblinde. Faktum er, jf. en nyere opgørelse, at op imod 1mill danskere har læse og staveproblemer, altså ikke specifikt for ordblinde, men helt generelt.

Jeg fastholder mit synspunkt - langt de fleste gør ikke det her med vilje!

Hvis man endelig skal se på seriøse steder, hvor det er langt mere fatalt med disse problemer, så er det eksempelvis nyhedsbannere, (de der rullende tekster i bunden), undertekster osv. på TV, der meget ofte skriger til himlen i tåbelige slåfejl og decideret stavefejl. Der kan jeg forstå, at man som modtager sætter hårdere ind.  
Men her er det Recordere, et sted hvor folk kommer ind og deltager, fordi de som regel har en, fælles interesse, der intet har med grammatik at gøre.

Lev med det!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Det var ikke engang stavefejlen jeg hentydede til, men en intetsigende overskrift.

Jeg synes egentlig overskriften er ret okay. Det er en typisk opmærksomhedsvækker, som man meget typisk ser i mange andre medier i dagligdagen. Og manden har rent faktisk det budskab i hans indlæg, da han netop spørger, om recordere er ligeglade med en oplagt fejl.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 13:19
Hvad er recordere ligeglade med??? Det skal stå i overskriften!

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Hvad er recordere ligeglade med??? Det skal stå i overskriften!

Som jeg skrev, så er det en typisk opsigtsvækkende overskrift. Den tvingerne de interesseret til at læse resten. Du ser lign. overskrifter rigtig mange steder, specielt i mere provokerende medier. Mit bedste bud er et medie som Ekstra Bladet, der i den grad bruger sådanne overskrifter. 

Jeg er dog enig med dig i, at det ikke normalt er noget der høre sig til på et forum, men det skyldes nok, at forum emnerne allerede er inddelt, så det ud fra placeringen ikke altid er nødvendigt at tilføje specifikke ord/betydninger.

I det pågældende tilfælde, der trækker jeg dog lidt på smilebåndet og tænker, at det var smart, også selvom det måske ikke var hensigten Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 14:00
Og for nu at give den en tand mere, så er ordet "recorder" jo engelsk - altså burde sitet her jo hedde "Recorders"!Big smile

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 14:01
Og for nu at give den en tand mere, så er ordet "recorder" jo engelsk - altså burde sitet her jo hedde "Recorders"!Big smile

Og browseren var noget tung i det, så indlægget kom derfor endnu en gang, fordi jeg troede at skidtet ikke ville sende!LOL 

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 16:34
Er det med vilje, sådan lidt i spøg og skæmt afdelingen, at der er brugt et g i "slutspurgt"? Det er taget fra overskriften til konkurrencen, hvor et Panasonic ZT60 kan vindes.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 16:44
Slutspurv.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 19:05
Jeg synes ikke at diskussionen om ordblindhed er så interessant, men nok om det.
De sigende overskrifter har vi også været forbi, og dem er det vanskeligt at have noget imod.

Nu bringes de "opsigtsvækkende" overskrifter ind i debatten. Det er ikke en vinkel jeg havde overvejet dybt, men det er så absolut ikke en type overskrifter jeg efterlyser. Muligvis er jeg kedelig, men hvis fora fyldes med disse wannabe ekstrabladsoverskrifter, så er jeg stået af.

"Sexede optagelser"
"Fantastisk sjælden oplevelse"

Eller lignende. Jeg gider det ikke.
Eneste berettigelse er såfremt de kommer fra en klummeskriver eller blogger, som har renomé nok til at de faste læsere ved, at der vil ligge kvalitet bagved.

inho

Print side | Luk vindue