Print side | Luk vindue

kontinuerlig udnytning af 14 dages returret

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127278
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:49

Emne: kontinuerlig udnytning af 14 dages returret
Skrevet af: mjmusicianmj
Emne: kontinuerlig udnytning af 14 dages returret
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 07:42
Edter at have læse i tv sektionen, faldt jeg over brugere snakke om dette ved køb af nyt tv.
Hvad afholder mig, eksempelvis, fra at bestille tv over nettet, og blot sende det retur inden 14 dage? Det stunt kunne jeg givetvis gøre brug af i flere måneder, og ganske enkelt med hundredevis af produkt kategorier. Der må da være en forklaring bag..

Svar:
Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 07:50
Der er sikkert ikke noget umiddelbart der vil afholde dig fra det, men jeg ville nok blive lidt træt af at udskifte TV hver 2. uge, og med hvad dertil hører (indlæsning af kanaler, styr på kabler m.m.)

Hvis du køber på nettet, har du jo også dine penge ude, fra du køber apparatet, og til returneringen er gået igennem.

Jeg gad ikke bøvle med det !

-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub

Skrevet af: kharder
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 08:53
Hvad skulle idéen være med at skifte tv hver fjortene dag? Eller et andet produkt for den sags skyld...

Der vil helt sikkert ikke være noget der stopper dig i at gøre det, men det vil blive en underskudsforretning. Du skal selv betale for returnering og så, som nævnt, alt bøvlet.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 09:04
Returretten giver dig ret til at afprøve det du køber, men ikke tage det i brug. Det er naturligvis en gråzone, og kan være svært at bevise, og hvis man VIL misbruge butikkerne (og derved ødelægge motivationen for at yde god service til de ærlige kunder), så kan man jo slippe afsted med meget. Egoisme kan være svær at bremse.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

Hvis du køber på nettet, har du jo også dine penge ude, fra du køber apparatet, og til returneringen er gået igennem.

Netop. Det er jo ikke fordi man så gratis kan have et tv hjemme, for pengene ligger jo konstant hos mindst én forhandler, og man vil nok nærmere have det dobbelte beløb liggende, da pengene ikke kommer retur fra den første forhandler inden man har fået et nyt tv fra forhandler 2.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 10:29
For ikke at tale om omkostningerne ved at skulle sende det retur (du skal nemlig selv betale retur-portoen, med mindre der er fejl på varen).

Og så besværet med at skulle pakke op og ned hele tiden.

Men rent juridisk er der ikke noget til hinder for det. Du må nemlig gerne tage varen i brug, i modsætning til, hvad Otto skriver. Men hvis du bruger det på en måde, så værdien forringes af betydning, så kan du ikke længere returnere.

Men at købe et TV, sætte det op i stuen, benytte det på normal vis i 10 dage og derefter sende det retur (for egen regning), det er fuldt ud lovligt rent juridisk...

Forhandleren kan dog beholde dine penge i op til 30 dage efter at fået apparatet retur før han returnerer dem, så du vil skulle have mindst 3 gange prisen for TV'et til rådighed på din konto for at kunne køre dette i længere tid...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: noxity
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 11:32
HeartWave, det kræver dog at du ikke ødelægger indpakningen :)

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 12:48
Nej, det gør det ikke. Hvis ibrugtagen af en ting kræver, at man ødelægger indpakningen, så er det fuldt ud acceptabelt at ødelægge den. Du har altid ret til at gøre, hvad der er nødvendigt for at kunne afprøve en vare i de omgivelser den skal bruges.

En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet.

Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: AnyFellow
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Nej, det gør det ikke. Hvis ibrugtagen af en ting kræver, at man ødelægger indpakningen, så er det fuldt ud acceptabelt at ødelægge den. Du har altid ret til at gøre, hvad der er nødvendigt for at kunne afprøve en vare i de omgivelser den skal bruges.

En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet.

Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden.

Der er mange nuancer i ovenstående.

Der er forskel på at skære en kasse op, der hvor den er tapet, og på at flå kassen fra hinanden. En forretning kan godt nægte at tilbagebetale det fulde beløb, såfremt emballagen er ødelagt mere end kunden har behøvet, for at kunne afprøve varen.

Dernæst er det korrekt som du skriver vedr. original indpakning, men jeg vil da formode at et fjernsyn til 20.000 kr. ikke kan sælges igen til mere end måske 15.000 kr., såfremt det ikke er i original indpakning. Det vil jeg da kalde en væsentlig forringelse og dermed er der basis for et lavere beløb retur. Dernæst kan forretningen så stille spørgsmålstegn ved om varen er forsvarligt indpakket, såfremt den ikke er i original emballage. Jeg vil vove den påstand, at det stort set ikke er muligt at indpakke et større fjernsyn forsvarligt, med mindre det sker i original emballage.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 13:22

Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Der er forskel på at skære en kasse op, der hvor den er tapet, og på at flå kassen fra hinanden.
Derfor skrev jeg også "tape en kasse fuldstændig ind i tape".

Dernæst er det korrekt som du skriver vedr. original indpakning, men jeg vil da formode at et fjernsyn til 20.000 kr. ikke kan sælges igen til mere end måske 15.000 kr., såfremt det ikke er i original indpakning.
Det vil jo altid være en vurdering, som i sidste ende må tages af f.eks. Forbrugerklagenævnet og/eller domstolene.

Dernæst kan forretningen så stille spørgsmålstegn ved om varen er forsvarligt indpakket, såfremt den ikke er i original emballage.
Ikke ubetinget. Hvis du f.eks. selv leverer den tilbage til butikken, så er den forsvarligt afleveret igen (og behøver derfor ikke - af hensyn til "forsvarligt indpakket" - at være indpakket overhovedet). Forsvarligt i denne sammenhæng handler jo om varen kan eller bliver beskadiget i transporten...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Returretten giver dig ret til at afprøve det du køber, men ikke tage det i brug. Det er naturligvis en gråzone, og kan være svært at bevise, og hvis man VIL misbruge butikkerne (og derved ødelægge motivationen for at yde god service til de ærlige kunder), så kan man jo slippe afsted med meget. Egoisme kan være svær at bremse.

Hmm, "ret til at afprøve, men ikke tage det i brug". Et eller andet sted, så kan jeg ikke li den formulering. For hvad er forskellen på "at afprøve" og "tage i brug". Jeg er af den opfattelse, at for rigtig mange mennesker, der er forskellen præcis ens. Og det er derfor noget vrøvl i sig selv.

Min personlige holdning, uanset om jeg skal se det som forhandler eller forbruger, så er det en så tåbelig regel i forbrugerloven, som man overhovedet kunne lave. Der findes ikke eet eneste fornuftigt argument for, at en fjernhandel skulle berettiget mere til "14 dages afprøvning, eller fortrydelsesret, som det rettelig hedder" end nærhandel gør. Tværtimod er det min opfattelse, at de fleste af de mennesker der benytter fjernhandel, de benytter samtidig andre medier, som kan fortælle dem, om varen vil leve op til forventningen, som i realiteten var intentionerne bag reglen.
Der er dog nogle punkter, som ikke helt kan bruges, f.eks beklædningsgenstande. Der kan jeg forstå meningen. Men i det her regi vi befinder os i her, der giver det absolut ingen mening, synes jeg.

Men når så reglen er der, så kan man heller ikke fortænke folk i at benytte den. Alt andet ville jo omvendt være idiotisk. Ikke fordi jeg personligt synes man skal, blot fordi man kan. Men fordi det giver en reel fordel for forbrugeren, og der kan være fornuft i det, som forbruger. Det svare jo til, at man indføre nogle fordelagtige skatteregler, som man så ikke forventer bliver benyttet. Og såfremt man gør, så opfattes det som misbrug der ødelægger motivation og serviceniveau.. Den går altså bare ikke. Heller ikke selvom jeg godt kan følge din mening.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 18:15

Det vil jo altid være en vurdering, som i sidste ende må tages af f.eks. Forbrugerklagenævnet og/eller domstolene.
Og i mellemtiden så har forhandleren dine penge.

Skrevet af: Among
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 19:02
Der skal umiddelbart meget til, førend tilbagelevering i "samme stand" også omfatter emballagen. Som udgangspunkt har du meget gode fortrydelsesmuligheder som forbruger, uanset emballagens stand ved tilbageleveringen.
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9 -
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 19:07
Not good! En vare som har været ude ved kunden kan så helt lovligt sendes retur i en appelsinkasse. Det er da galimatias!

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 19:46

Kan anbefale at se dette afsnit af Kongen af Queens:

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 23:30
Er der nogen her der kender sangen fedterøv?

Skrevet af: Stouenberg
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

- ja, desværre...

God weekend

-------------
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Der skal umiddelbart meget til, førend tilbagelevering i "samme stand" også omfatter emballagen. Som udgangspunkt har du meget gode fortrydelsesmuligheder som forbruger, uanset emballagens stand ved tilbageleveringen.
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9 -
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9

Den sag fortæller udelukkende noget om retten til returnering - ikke om det giver en "væsentlig forringelse" af varens værdi. Jeg er 100% enig i udsagnet om, at en 20.000 kroners fladskærm vil miste tusindvis af kroner i værdi, hvis den kun kan sælges uden original emballage! Og jeg er ligeledes 100% overbevist om, at den forretningsdrivende vil vinde sagen i forbrugerklagenævnet, hvis beløbet der betales retur til kunden, reduceres med et "rimeligt" beløb, svarende til denne værdigforringelse.

M.v.h.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 11:18

Men det er jo netop dyrere at gøre det på OPs måde

Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 11:24

Er det mig du refererer til???

Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 12:22

Mon ikke også det bare er et hypotetisk spørgsmål som egentlig afføder en god debat. Hvilket hverken din eller min kommentar hjælper til.

Skrevet af: Among
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Den sag fortæller udelukkende noget om retten til returnering - ikke om det giver en "væsentlig forringelse" af varens værdi. Jeg er 100% enig i udsagnet om, at en 20.000 kroners fladskærm vil miste tusindvis af kroner i værdi, hvis den kun kan sælges uden original emballage! Og jeg er ligeledes 100% overbevist om, at den forretningsdrivende vil vinde sagen i forbrugerklagenævnet, hvis beløbet der betales retur til kunden, reduceres med et "rimeligt" beløb, svarende til denne værdigforringelse.

M.v.h.

Det er noget vrøvl. Der er ikke nogen hjemmel i Forbrugeraftaleloven for den erhvervsdrivende til at reducere købssummen med et rimeligt beløb. Enten har du som kunde lov til at fortryde, med deraf følgende fuld tilbagebetaling til følge, eller også har du ikke - der er ikke nogen mellemvej hvor du har ret til at fortryde, men hvor den erhvervsdrivende må reducere tilbagetalingen (jf. § 21, stk. 2 i Forbrugeraftaleloven).

Derfor er eksemplet med computeren ovenfor også helt holdbart. En forudsætning for at du som kunde kan anvende din fortrydelsesret, er at du tilbageleverer i "væsentlig samme stand og mængde". I den nævnte sag fastslog Forbrugerklagenævnet at der var sket tilbagelevering i overenstemmelse med betingelserne, og at kunden derfor kunne fortryde med fuld tilbagebetaling til følge.

I en anden sag om fortrydelsesret ( http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet ), var der principielt sket en så stor forringelse af varen at den erhvervsdrivende kunne nægte at tage varen tilbage. Det udtaltes således:

"Nævnets sagkyndige har udtalt, at det er korrekt, at udskiftning af dyserne udgør omtrent halvdelen af en printers værdi. Den sagkyndige har endvidere udtalt, at det stort set er umuligt at sælge en brugt printer, idet anskaffelsesprisen for en ny printer over de seneste år er faldet væsentligt."

Alligevel fik kunden lov til at fortryde, idet begge betingelserne for at afskære kunden fra at fortryde, ikke var opfyldt. Således var kunden ikke blevet gjort udtrykkeligt opmærksom på indskrænkningerne i fortrydelsesretten.

Hvorom alting er, så fik kunden altså lov til at fortryde med fuld tilbagebetaling til følge, til trods for at de sagkyndige havde fastslået at der var sket en værdiforringelse på op imod halvdelen af printerens værdi. Hvis der havde været hjemmel til at fastsætte en skønsmæssig reducering af tilbagebetalingssummen, havde det været oplagt at anvende den i denne situation - men det er jo svært når den ikke eksisterer.

Forbrug.dk noterer i øvrigt følgende ( http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033 - https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033 ):

"Når du benytter fortrydelsesretten, skal du have dine penge retur. Du skal have hele beløbet tilbage, som du har indbetalt. Sælgeren må altså ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig, og sælger skal straks betale pengene tilbage, dog inden for en frist på 30 dage."

- heller ikke her er der nævnt noget om at den erhvervsdrivende må reducere tilbagebetalingen som følge af en evt. værdiforringelse.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 09-November-2013 kl. 00:47

Det er noget vrøvl. Der er ikke nogen hjemmel i Forbrugeraftaleloven for den erhvervsdrivende til at reducere købssummen med et rimeligt beløb. Enten har du som kunde lov til at fortryde, med deraf følgende fuld tilbagebetaling til følge, eller også har du ikke - der er ikke nogen mellemvej hvor du har ret til at fortryde, men hvor den erhvervsdrivende må reducere tilbagetalingen (jf. § 21, stk. 2 i Forbrugeraftaleloven).

Derfor er eksemplet med computeren ovenfor også helt holdbart. En forudsætning for at du som kunde kan anvende din fortrydelsesret, er at du tilbageleverer i "væsentlig samme stand og mængde". I den nævnte sag fastslog Forbrugerklagenævnet at der var sket tilbagelevering i overenstemmelse med betingelserne, og at kunden derfor kunne fortryde med fuld tilbagebetaling til følge.

I en anden sag om fortrydelsesret ( http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet ), var der principielt sket en så stor forringelse af varen at den erhvervsdrivende kunne nægte at tage varen tilbage. Det udtaltes således:

"Nævnets sagkyndige har udtalt, at det er korrekt, at udskiftning af
dyserne udgør omtrent halvdelen af en printers værdi. Den sagkyndige har
endvidere udtalt, at det stort set er umuligt at sælge en brugt
printer, idet anskaffelsesprisen for en ny printer over de seneste år er
faldet væsentligt."

Alligevel fik kunden lov til at fortryde, idet begge betingelserne for at afskære kunden fra at fortryde, ikke var opfyldt. Således var kunden ikke blevet gjort udtrykkeligt opmærksom på indskrænkningerne i fortrydelsesretten.

Hvorom alting er, så fik kunden altså lov til at fortryde med fuld tilbagebetaling til følge, til trods for at de sagkyndige havde fastslået at der var sket en værdiforringelse på op imod halvdelen af printerens værdi. Hvis der havde været hjemmel til at fastsætte en skønsmæssig reducering af tilbagebetalingssummen, havde det været oplagt at anvende den i denne situation - men det er jo svært når den ikke eksisterer.

Forbrug.dk noterer i øvrigt følgende ( http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033 - https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033 ):

"Når du benytter fortrydelsesretten, skal du have dine penge
retur. Du skal have hele beløbet tilbage, som du har indbetalt. Sælgeren
må altså ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig, og
sælger skal straks betale pengene tilbage, dog inden for en frist på 30
dage."

- heller ikke her er der nævnt noget om at den erhvervsdrivende må reducere tilbagebetalingen som følge af en evt. værdiforringelse.

Som udgangspunkt er jeg normalt 110% på forbrugerens side.
Men at man kan købe et produkt, ødelægge/smide emballagen væk med det samme og stadig få redunderet det fulde beløb i forbindelse med fortrydelsesretten virker lidt stramt efter min mening...

Print side | Luk vindue