Print side | Luk vindue

Skal man nu vaelge LED fremfor Plasma, pga. Pana.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127305
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 03:02

Emne: Skal man nu vaelge LED fremfor Plasma, pga. Pana.
Skrevet af: mjmusicianmj
Emne: Skal man nu vaelge LED fremfor Plasma, pga. Pana.
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 21:13
Foerst, undskyldning stavning, da jeg sidder paa en udenlandsk laptop.

Jeg har laest og undersoegt i flere timer vedr. erhvervelse af nyt tv.
Efter Panasonics tilbagetraek af plasma og udvikling af teknologi, ser det ud til, at vi, mere mest end mindre, vil overgaa til LED og senere hen OLED. Plasma har desvaerre deres smaa svagheder til trods for et smukt billede, samt, at jeg har savlet paa tastaturet i noget tid.
Jeg har isaer kigget paa P50VT60Y og P50ST60Y, men jeg er ganske enkelt bekymret for burn in eller midlertidig retention. 
Personligt, saa anvender jeg mest tv om aftenen, men det vil ogsaa blive brugt paa konsol spil indimellem og serier der kan have logo. Det er ganske aerligt ret surt hvis jeg maa fortaelle mig selv, at jeg ganske aerligt ikke kan se naeste episode a X pga. risiko for retention.
Kan i bekraefte om jeg bekymrer mig for meget, eller burde jeg gaa efter LED? 
Det skal nok siges, at jeg er noedsaget til, at kigge efter brugt, pga. oekonomi. Dertil skal siges at jeg ingen ide har om, hvordan saelger har behandlet sit tv, naar det kommer til plasma.

Svar:
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 21:21

Det skal selvfølgelig siges, at billedekvalitet er i højsæde, alt det apps, kamera og "mus" fjernbetjeninger giver jeg ærligt talt ikke meget for....

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 01-November-2013 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Det skal selvfølgelig siges, at billedekvalitet er i højsæde, alt det apps, kamera og "mus" fjernbetjeninger giver jeg ærligt talt ikke meget for....

Efter min bedste vurdering kan du ikke både gå efter et billede i højsædet - og konsolspil - og ikke når vi taler Pana plasma.

Jeg ville gå efter et LED, og formentlig et SonySmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: KennyIver
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 01:25
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Efter min bedste vurdering kan du ikke både gå efter et billede i højsædet - og konsolspil - og ikke når vi taler Pana plasma.

Hvorfor kan man ikke kombinere spil og panasonics plasmaskærme?

-------------
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 04:24
Jeg kunne snildt spille xbox360 og Wii spil på mit tidligere Panasonic 42" PX70 (plasma) lige så fint, som jeg nu kan på mit nye Panasonic LED 47" DT60Y. Synes ikke der er nogen væsentlig forskel vedr. billedekvaliteten.
Omkring burn-in/retention så er det jo ikke et generelt problem ift. hvad jeg har forstået. Nogen har været uheldige med det, andre har ikke oplevet det som et problem.

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Gunraf
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Hvorfor kan man ikke kombinere spil og panasonics plasmaskærme?

Det er da også muligt, i hvert fald med en ældre sag af en Panasonic plasma Wink

Dengang jeg havde en PX80 så jeg da ikke skyggen af burn-in/retention, og hvad det ikke har været udsat for, at lange dage med fodboldkanaler og PS3-spil.LOL

Skrevet den: 02-November-2013 kl. 11:21
Jeg tror at man går grueligt galt i byen med den holdning, at fordi Panasonics ældre plasmapaneler kunne holde til lidt af hvert, så kan de nye paneler det så også.

Panasonics nye og nyere paneler er langt mere avancerede og desværre også langt mere følsomme overfor "Statiske" billedemner på panelet. Der er talrige eksempler på retention og burn-in fra f.eks. TV kanallogoer fra VT20/VT30/VT50 og sikkert også VT60 (jeg har haft alle de nævnte modeller, og for den sags skyld også PX80), selvom sidstnævnte VT60 umiddelbart virker noget mere robuste.

Jeg kan bare ikke med god samvittighed sige til en spørger "Jamen køb du bare et nyere Panasonic plasmapanel til konsolspil", velvidende at den pågældende måske på et tidspunkter dukker næsten "Grædefærdig" op  en tråd om burn-in på sit plasmapanel.

I sidste ende er valget jo op til trådstarteren Smile 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 02-November-2013 kl. 11:33
Tak for responsen indtil videre :) Andre er selvfølgelig også velkommen i tråden, til at bidrage med deres holdning :)
Det virker dog til at mange er blevet skræmt af Panasonics lukning for plasma tv, da jeg ser flere og flere salgstråde dukke op på forummet samt andre steder.

Skrevet af: javilha
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 11:57
Så vidt jeg har læst har Panasonic flere nye plasma modeller undervejs. Man har ikke indstillet produktionen. Men det kan da så være, at man ikke videre udvikler plasma panelet ret meget mere, da man nok ikke kan få mere ud af det, men der laves stadig plasma tv.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*

Skrevet af: ubeslutsom
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 12:15

Jeg tror at man går grueligt galt i byen med den holdning, at fordi Panasonics ældre plasmapaneler kunne holde til lidt af hvert, så kan de nye paneler det så også.

Panasonics nye og nyere paneler er langt mere avancerede og desværre også langt mere følsomme overfor "Statiske" billedemner på panelet. Der er talrige eksempler på retention og burn-in fra f.eks. TV kanallogoer fra VT20/VT30/VT50 og sikkert også VT60 (jeg har haft alle de nævnte modeller, og for den sags skyld også PX80), selvom sidstnævnte VT60 umiddelbart virker noget mere robuste.

Jeg kan bare ikke med god samvittighed sige til en spørger "Jamen køb du bare et nyere Panasonic plasmapanel til konsolspil", velvidende at den pågældende måske på et tidspunkter dukker næsten "Grædefærdig" op  en tråd om burn-in på sit plasmapanel.

I sidste ende er valget jo op til trådstarteren Smile 
     Jeg tror bestemt ikke Gunraf har den holdning, deraf også den Wink, han har sat ind. Så vidt jeg husker byttede han sit VT50 til et Samsung LED pga store retentionproblemer.

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Så vidt jeg har læst har Panasonic flere nye plasma modeller undervejs. Man har ikke indstillet produktionen. Men det kan da så være, at man ikke videre udvikler plasma panelet ret meget mere, da man nok ikke kan få mere ud af det, men der laves stadig plasma tv.
Tror da lige du skal læse Panasonics presse meddelelse her på sitet!...

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 16:12
Kan ikke se hvorfor det skulle skræmme!? Hvis man vil have plasma skal man da tværtom skynde sig, bortset fra Samsung har tænkt sig at fortsætte næste år også.
Overvej en Samsung i stedet da man ikke høre så meget om burn in og retention på de nye modeller ifht. til Pana.

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 02-November-2013 kl. 17:34
Undskyld mig, men hvis et tv ikke kan holde til konsol spil, hvad gør i så ved det kanal billede i har i hjørnet af skærmen når i ser tv?

-------------
.....

Skrevet den: 02-November-2013 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Undskyld mig, men hvis et tv ikke kan holde til konsol spil, hvad gør i så ved det kanal billede i har i hjørnet af skærmen når i ser tv?
Alt for ladt -blæser billedet op fra tid til anden (zoomer)Smile

-------------

Skrevet den: 03-November-2013 kl. 10:10
[QUOTE=Notfast]Undskyld mig, men hvis et tv ikke kan holde til konsol spil, hvad gør i så ved det kanal billede i har i hjørnet af skærmen når i ser tv?
[/QUOTE
     Byttede til et LED, da jeg ikke gad zoome billedet i smadder det meste af tiden. 

Skrevet den: 03-November-2013 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af ubeslutsom ubeslutsom skrev:

[QUOTE=Notfast]Undskyld mig, men hvis et tv ikke kan holde til konsol spil, hvad gør i så ved det kanal billede i har i hjørnet af skærmen når i ser tv?
[/QUOTE
     Byttede til et LED, da jeg ikke gad zoome billedet i smadder det meste af tiden. 
Den var jeg skam også på med en prøve LED, den kunne jeg ikke klare - tilbage til plasma - løbLOL

-------------

Skrevet den: 03-November-2013 kl. 12:13

Oprindeligt skrevet af ubeslutsom ubeslutsom skrev:

[/QUOTE
Den var jeg skam også på med en prøve LED, den kunne jeg ikke klare - tilbage til plasma - løbLOL
    Nu er du jo også så heldig, at du ikke ser f.eks DFC. Og fik en model, der ikke var så umulig mht retention som de to jeg havde (det ene havde også store grønne plamager).Jeg bruger faktisk udelukkende mit til at se tv på, ejer ikke en bluray afspiller og ser yderst sjældent DVD. Så selvom jeg ser mange forskellige kanaler, var det jo helt håbløst til mit brug, når et kanallogo kunne ses i 40 timer efter 40min på skærmen, og jeg ser mere fodbold og tennis end film. Temmelig træls at skulle zoome hovederne af tennisspillerne for at kunne se en tenniskamp. 

Print side | Luk vindue