Print side | Luk vindue

Dali lektor vs Ikon vs andet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127505
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 07:28


Emne: Dali lektor vs Ikon vs andet
Skrevet af: andmm
Emne: Dali lektor vs Ikon vs andet
Skrevet den: 07-November-2013 kl. 20:50
Jeg er på udkig efter et surround system til min stue på 4x5m med åbent til trappe både op og ned for endnen.
Det skal primært bruges til film, men også musik engang i mellem
Jeg har i Hifiklubben fået demotreret et sæt bestående af:
Front: Lektor 6 (evt. Lektor 2 hvis jeg ikke vil have gulvhøjtalere)
Center: Lektor LCR
Bag: Lektor 1
sub: SUB E 12 F

Det synes jeg lyd godt, og klart bedre end B&W kompakthøjtalerne , og de sagde at Lektor serien har en neutral lyd som kan bruges til både film og musik.
Der er 2300 kr rabat og får derfor en pris på 11.900 (8500 med lektor 2)
 
Brugt kan man købe et Dali Ikon system fra 2007 bestående af:
2 x Dali ikon 6 gulvhøjtaler
1 x Dali ikon vocal 1 centerhøjtaler
1 x Dali ikon sub
2 x Dali ikon on-wall

(bemærk det ikke er de nyere Ikon MK2)

Jeg kan se at f.eks. subwooferen vejer dobbelt så meget som SUB E 12 F vejer, hvilken vidner om bedre lyd?

Hvad vil i sige ville være bedst til mit behov? Eller der måske bedre alternativer?


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.



Svar:
Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-November-2013 kl. 22:47
Ikon sub'en er klart bedre end E12F. Men derudover er Ikon MK1 ikke noget og råbe hurra for, og Lektor lyder generelt noget bedre og mere harmonisk. Især de Ikon on-wall er noget værre skrammel!


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 07-November-2013 kl. 23:23
Okey så du siger at Ikon suben er bedre, men især Dali ikon on-wall er dårligere end Lektor 1 som baghøjttalere. At lektor lyder bedre end Ikon undrer mig dog da de på et tidspunkt begge var på markedet hvor Ikon var væsentlig dyre.


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 01:18
Er ganske uenig i, at Lektor 6 er bedre end Ikon 6 MKI. Der er meget mere finesse over Ikon'erne i forhold til Lektor, som er og bliver en begynderhøjttaler. Men tag selv ned i Hifi-klubben og hør forskellen mellem Lektor og Ikon (ganske vist MKII, men så er forskellen heller ikke større).


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 08:22
Jeg ville også anbefale dig at lytte til Ikon inden køb. Jeg hørte dem i Hifiklubben engang, og der lød det som en skrigende dåsehøjttaler. På den anden side har jeg også set andre rose dem så om den opsætning jeg hørte bare var dårlig eller om jeg bare har en anden præference end de folk, ved jeg ikke. 


Skrevet af: ZuluKongen
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 09:36
Hvilken forstærker/reviever skal højttalerne spille med ? 
En af mine venner spiller med ikon 7, ikon center ikon 2 og ikon sub på en gammel Harman kardon avr 8500 kombinationen af den lyse ikon og mørke harman gør det ganske glimrende. 

Men med dit behov hvor det skal bruges mest til film, ville jeg da overveje noget mere hjemme bio 5.1 ala et brugt sæt M&K 

vh zk.



Skrevet af: andmm
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 10:40
Jeg har ikke købt en reciver endnu så den mulighed er åben. Jeg håber at Yamaha RX-A1020 kommer på tilbud i elgiganten til 5.000 kr på et tidspunkt. eller så er der Yamaha  RX-V475, Denon x2000 eller x3000.
Især til gulvhøjtalere er X3000 eller RX-A1020 at foretrække.


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 18:52
Nu ejer jeg både en masse Ikon Mk1(Vokal2, On-wall, og Ikon sub)og en masse Lektor(LCR, 3, 6 og 8. Lektor besidder langt mere råstyrke, og bedre mellemtone. De kræver dog lidt EQ/rumkorrektion, og en del watt, før de lyder godt(delefilteret kunne have været bedre). Jeg kører selv Pioneer LX75 og Dirac rumkorrektion. Og lytter man til dem på en skod denon/nad inde HFK, ja så lyder de ikke specielt godt. Ikon Mk1 magter ikke og spille bas derimod, ligemeget hvor mange watt du propper i dem. Som der bliver skrevet længere oppe "skrigende dåsehøjttaler".

Ikon MK2 er langt bedre, de besidder alle styrkerne fra Lektor, kombineret med bedre delefilter og deres bånddiskant.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 08-November-2013 kl. 19:15
Jeg er heller ikke vild med Ikon højtalerne - alt for mager.. Pengene er brugt godt på enten mentor eller lektor..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 09-November-2013 kl. 00:06
Ok så jeg dropper Ikon selv om nogle mener at Ikon er mere detaljerede http://kortlink.dk/d6r8 - kortlink.dk/d6r8

Mht. Lektor så undrer det mig at Lektor 2 har en dB på 85: http://www.dali-uk.co.uk/en-GB/Loudspeakers/LEKTOR-2.aspx

hvorimod deres gulvhøjtalere er helt oppe på 90,9 dB. Plejer det ik og være omvendt, det har jo betydning for hvor mange watt man behøver?

Derudover så afskrækker det mig lidt at Lektor serien har været på markedet siden  i hvert fald 2008. Så de er ved at være gammel teknik man køber, men hvis de dukker op brugt kunne det være fint.

Ville et bedre SUB alternativ til SUB E 12 F i kombi med lektor være SVS PB-1000? Den går ned til 19Hz i stedet for kun 28Hz.





-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 09-November-2013 kl. 01:53
@andmm, hvordan havde du forholdt dig, hvis nu der var fem brugere der talte for ikonerne og kun to, der heppede på Lektor? 

Valg af lyd er en smagssag, og det er altså kun dine egne ører, der kan afgøre, hvad du synes lyder bedst. 

Ang. følsomhed, så kan der være mange årsager til forskellen. Delefilterets konstruktion, kabinettes dæmpning etc. Det er helt korrekt, at følsomheden har betydning for, hvor højt en højttaler kan spille, og med en forskel på næsten 6 db i følsomhed vil gulvhøjttalerne lyde som spillende dobbelt så højt 2'eren.

Men igen, lyt nu selv, og lad være med at forlade dig på, hvad andre måtte mene. Spørger du folk, hvilken pizza de foretrækker, vil du også få vidt forskellige svar, og måske kan du bedst lide nr. 7 selvom flertallet mener nr. 4.



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-November-2013 kl. 09:17
Det med følsomheden skal du ikke tage så tungt. Mine Lektor 3, er meget nemmere og drive end mine Lektor 8, selvom følsomheden er lavere på Lektor 3. Der skal bare drejes lidt længere om på volume knappen, men det er IKKE ens betydning med at de trækker flere amps ud af din forstærker.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-November-2013 kl. 14:04
Til Lektor vil jeg anbefale dig noget klasse D powa'. F.eks:

www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?info=p3515_Pioneer-SC-2022-7-2-Kanal-AV-Receiver-mit-AirPlay--schwarz-.html

Især på mine Lektor 8 kom der meget mere overskud og hug i bassen, da jeg gik fra klasse a/b receiver til klasse D. Ikke engang NAD C275 effektblok kunne levere det samme punch i bassen, som min Pioneer SC-LX75.


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 10-November-2013 kl. 14:06
Hvis en højtaler med et højt dB blandes med en med et lavt dB vil der så komme forskellig lydstyrke ud af de enkelte højtalere? Eller vil man så justere det med en mikrofon eller lignende så når man skruer op for lyden på forskærkeren tilpasser elektronikken lydstyrken til de enkelte højtalleres følsomhed?




-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 10-November-2013 kl. 14:40
Det finder surround receiveren selv ud af når du har kørt en kalibrering med målemikrofon.


Skrevet af: Monsterslam
Skrevet den: 10-November-2013 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Til Lektor vil jeg anbefale dig noget klasse D powa'. F.eks:

www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?info=p3515_Pioneer-SC-2022-7-2-Kanal-AV-Receiver-mit-AirPlay--schwarz-.html

Især på mine Lektor 8 kom der meget mere overskud og hug i bassen, da jeg gik fra klasse a/b receiver til klasse D. Ikke engang NAD C275 effektblok kunne levere det samme punch i bassen, som min Pioneer SC-LX75.

Den er satme da billig i forhold til hvis man køber den i dk..


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 13:08
 


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Monsterslam Monsterslam skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Til Lektor vil jeg anbefale dig noget klasse D powa'. F.eks:

www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?info=p3515_Pioneer-SC-2022-7-2-Kanal-AV-Receiver-mit-AirPlay--schwarz-.html

Især på mine Lektor 8 kom der meget mere overskud og hug i bassen, da jeg gik fra klasse a/b receiver til klasse D. Ikke engang NAD C275 effektblok kunne levere det samme punch i bassen, som min Pioneer SC-LX75.

Den er satme da billig i forhold til hvis man køber den i dk..
 
Hvordan er den i forhold til Yamaha RX-A1020?
http://www.whathifi.com/review/yamaha-rx-a1020 -


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 14:15
Ja i DK koster den omkring 7000,- så man får ekstremt meget forstærker for pengene. I forhold til Yamaha 1020, har den meget mere power, især ved træk på alle kanaler, og lave ohm, hvor Yamaha går i knæ.

Det de skriver med "lacks edge and exitement", er fordi den er mere varmt lydende, bl.a. fordi audyssey rivalerne har en tendens til og booste diskant/mellemtone, for og få kunden til og tro de er mere detaljeret. Desværre ender det bare i lyttetræthed med tiden når den er kommet hjem i stuen.


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ja i DK koster den omkring 7000,- så man får ekstremt meget forstærker for pengene. I forhold til Yamaha 1020, har den meget mere power, især ved træk på alle kanaler, og lave ohm, hvor Yamaha går i knæ.

Det de skriver med "lacks edge and exitement", er fordi den er mere varmt lydende, bl.a. fordi audyssey rivalerne har en tendens til og booste diskant/mellemtone, for og få kunden til og tro de er mere detaljeret. Desværre ender det bare i lyttetræthed med tiden når den er kommet hjem i stuen.
Er den så lige så kraftig som NAD 757v2? Det er dog ærgeligt at den ikke har 4K pass-through, da man så skal udskifte den hvis man køber sådan en skærm. 

-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 15:41
Ja hvis 4k er et must for dig, må du smide de 3500kr ekstra for 757, som kun leverer 7x71W
http://www.soundandvision.com/content/nad-t-757-av-receiver-ht-labs-measures

Der smider SC-2022 omkring 7X85W.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 16:32
15 watt er så godt som ingenting.. Hvis han vil mangle watt på 757eren, så er den Pioneer heller ikke nok. Det retfærdigøre slet ikke at man vælger den ene over den anden.




-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:02
I 4ohm er forskellen formentlig meget større. Her plejer Pioneer's klasse D og banke rivalerne sønder og sammen, ifølge målingerne på soundandvision.com Desværre har de ikke en test af sc2022, så jeg kan kun gætte.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:05
Det skulle måske lige nævnes igen, Pioneer'en er 3500,- bobs billigere. Men selvfølgelig, kan man godt lide hifiklubben og NAD, så skal man da bare vælge den 757'er :-)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:08
Fordobling af effekt giver 3db ekstra SPL - det kan sætte tingene lidt i perspektiv når man sammenligner receivere på f.eks. 7x100w vs. 7x130w.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:24
Syntes ikke der er noget der er direkte ekstraordinær ved deres effekt, måske er der noget jeg overser.. Jeg er dog stadig af den overbevisning at vi taler om bagateller, og vi mangler stadig dette spørgsmål: "hvor højt har du egentligt tænkt dig at spille?".

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:24
Det er "nok" ikke SPL vi er ude efter. Men nok nærmere styr på enhederne og især bassen. Da jeg gik fra 110W klasse A/B receiver til 140W klasse D, var det dag og nat forskel, i kontrol over de to 8" bas enheder i mine Lektor 8.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:27
Husk at medregne receiveres egenlyd når du stiller det op på den måde. At du skiftede koncept (fra A+B til D) er noget hørbart end 30 watt.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er "nok" ikke SPL vi er ude efter. Men nok nærmere styr på enhederne og især bassen. Da jeg gik fra 110W klasse A/B receiver til 140W klasse D, var det dag og nat forskel, i kontrol over de to 8" bas enheder i mine Lektor 8.


Jeg tror på dig, men er dog ret sikker på at det ikke skyldes de ekstra watt.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:36
NAD T757 smider 2x180W i 4ohm 1%THD

http://www.soundandvision.com/content/nad-t-757-av-receiver-ht-labs-measures

Pioneer SC-61 som på pioneers papir er opgivet identisk med SC2022(170W/kanal i 6ohm) smider 2x247W i 4ohm 1%THD:

http://www.soundandvision.com/content/pioneer-elite-sc-61-av-receiver-ht-labs-measures

Altså knap 40% højere udgangseffekt ved 4ohm. Og igen, der er 3500kr og spare ovenikøbet. Virker til folk overser denne "lille" detalje :-D Så fuck det, og køb den NAD ;-)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:43
Er vi ikke nogenlunde enige om "mere strøm=mere kontrol"?

Hvad skulle ellers give mere kontrol over basserne? Derudover kom der også meget mere "hug" i mellemgulvet. Dvs mere bas og langt mindre vandring på enhederne samtidigt. I min verden kan det kun opnåes ved hjælp af flere ampere i højttaleren??


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Er vi ikke nogenlunde enige om "mere strøm=mere kontrol"?

Hvad skulle ellers give mere kontrol over basserne? Derudover kom der også meget mere "hug" i mellemgulvet. Dvs mere bas og langt mindre vandring på enhederne samtidigt. I min verden kan det kun opnåes ved hjælp af flere ampere i højttaleren??
"Mere bas og langt mindre vandring" er fysisk umuligt. Hvis samme højttaler skal gengive samme lydtryk ved en given frekvens, så vil vandringen være den samme - uanset hvad.

Men du er inde på noget jeg er enig i (men det er ikke mere effekt=mere kontrol). En højttaler er en reaktiv modstand - med dét menes at når enheden bevæger sig, bliver der genereret en strøm i højttaleren som sendes tilbage til forstærkeren. Tommelfingerregel er at jo større/tungere enhed, jo mere genereres der, så det er udpræget for bas. Ikke alle forstærkere er lige gode til at håndtere denne genererede strøm (kaldet Back-EMF) og det er netop dette bør kunne høres i form af "baskontrol". Er ikke ekspert på området men det er sådan jeg har forstået det. 



Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 18:01
Utroligt så teoretisk diskussionen kan blive :) Lyt dig frem i stedet for at vælge en receiver der på papiret har 10 watt mere end konkurrenten.

Derudover stoler jeg på ingen måde på Sound an Visions målinger - slet ikke, når det er to forskellige anmelderes målinger, der bliver vejet op mod hinanden.  


-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Utroligt så teoretisk diskussionen kan blive :) Lyt dig frem i stedet for at vælge en receiver, der på papiret har 10 watt mere end konkurrenten.

Derudover stoler jeg på ingen måde på Sound an Visions målinger - slet ikke, når det er to forskellige anmelderes målinger, der bliver vejet op mod hinanden.  

Personligt ville jeg vælge Yamaha fremfor Pioneer, da jeg synes Pioneer generelt lyder alt for tynd i lyden. Yamaha har mere krop og varme. Det er så min holdning, som du ikke nødvendigvis ikke er enig i.


-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 18:07
Hmm, undrer mig en del. Med min gamle LX52 kunne jeg sagtens få basserne til og vandre helt vildt, men alligevel var der ikke ret meget bas. Da LX-75 kom på "banker" det ligefrem i brystet ved pop musik, noget jeg aldrig havde oplevet med LX-52'eren. Og kunne samtidigt spille noget højere før der kommer maksimal vandring på enhederne.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 18:12
Leviathan den der generalisering med at det ene mærke lyder "sådan og sådan", og det andet mærke "sådan og sådan", er til og lukke op og SKIDE i. Nu har jeg både ejet LX52 og LX75, og de to lyder vidt forskelligt!

Da Pioneer gik væk fra B&O ICE power til deres egen klasse D fik de netop meget mere varme i klangen.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

NAD T757 smider 2x180W i 4ohm 1%THD

http://www.soundandvision.com/content/nad-t-757-av-receiver-ht-labs-measures

Pioneer SC-61 som på pioneers papir er opgivet identisk med SC2022(170W/kanal i 6ohm) smider 2x247W i 4ohm 1%THD:

http://www.soundandvision.com/content/pioneer-elite-sc-61-av-receiver-ht-labs-measures

Altså knap 40% højere udgangseffekt ved 4ohm. Og igen, der er 3500kr og spare ovenikøbet. Virker til folk overser denne "lille" detalje :-D Så fuck det, og køb den NAD ;-)


Sc 61, er det den der også hedder lx 56? Kan ikke finde rundt i deres modeller.. At man spare 3,5k forudsætter at man køber sin pio i Tyskland. I Danmark spare man små 600 kr ved at vælge Pioneer.
Noget andet. Kan du forklare mig hvordan den laver 2x247w når den maksimalt kan trække 290 watt fra nettet? Jeg ved deres receivere er meget effektive mht. varme osv. Men de to tal hænger ikke så meget sammen, ved du hvordan den gør det, og mere vigtigt, hvor lang tid kan den blive ved?
Noget tredie, jeg er ikke ude med riven efter Pioneer, jeg forholder mig blot til det du skriver. Mit udgangspunkt er stadig de watt der skiller de to ad er bagateller.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 19:14
På samme måde som B&W's topmodel subwoofer til 27000,- kan levere 1000W selvom der kun står 150W på strømforsyningen.

Jeg ved ikke HVORFOR folk har fået den opfattelse at tallet bagpå strømforsyningen er lig med det maksimale træk fra stikkontakten?!? Det er UDELUKKENDE op til producenten at finde på et tal og skrive bagpå. Eksempelvis så ser man jo typisk el-værktøjs markedet altid angiver et vanvittigt højt antal W, på selv helt billigt harald skrald lort som absolut intet kan. Cambridge bruger samme strategi på deres forstærkere (for og få kunden til og tro:"den her kan satme arbe'")og opgiver dem typisk til mellem 1600-2200W på strømforsyningen. Men herhjemme har min Rotel rb-1572 totalt lammetævet en cambridge 840W sønder og sammen. Rotel'en er opgivet til 2x500W i 4ohm, og der står 280W bagpå. Cambridgen som ABSOLUT ikke kunne hamle op med Rotel'en (gik i distortion protection agtig mode på mine Heco Celan 800), er opgivet til 2x350W i 4ohm, og den står der sørme 2200W bagpå, trods det faktum den ikke kunne konkurrere med Rotel'en.

Så er der så også de firma'er som eksempelvis Pioneer, B&W og Rotel + mange andre, der gerne vil fremstå som grønne firmaer, der så vælger og skrive et antal watt bagpå som kun fortæller det typiske strømtræk ved almindelig brug.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 19:41
Det kunne have noget at gøre med at visse af os er vant til at mærkeplader oplyser den nominelle optagne effekt. Hvis man feks vil prøve på at dimensionere el installationer til sin hjemmebio så bliver det da et mareridt hvis størstedel af produkterne er mærket med producenternes egne tilfældige opgivelser af effektforbrug som marketing afdeling har fundet på. 

PS: B&W DB1 er opgivet til et effektforbrug på 300W. 


-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 19:57
Hmmm.
Langt fra enig med Armani Thomas omkring Pioneer skulle være mere varmt lydende iforhold til eksempelvis Yamaha.
Kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller du her hentyder til?
Tyder ikke på du har lavet nogen sammenligning med egne øre, men selvfølgelig kan jeg ikke modbevise hvad du har hørt og oplevet.
Dette er jo det sjove ved denne hobby, ingen syntes heldigvis om den samme lyd.
Så igen til trådstarter, lyt selv på noget forskelligt, og er f.eks heller ikke enig i påstanden omkring Pioneer skulle banke en NAD på strømstyrke, muligvis på alt muligt andet.
Men igen lyt selv.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 21:57
Angående B&W DB1 strømforbrug:
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/Subwoofers/DB1.html

Rated power consumption: 150W

Den trækker selvfølgelig meget mere ved max belastning. Og det er typisk når det er klasse D at opgivelsen på strømforsyningen er meget lavere end det maksimale strømtræk. Det hænger sammen med salgsargumenterne for klasse D, nemlig at det er strømbesparende. Så ville det jo se lidt mærkeligt ud hvis der stod 1kw bagpå et produkt der 90% af tiden bruger under 150W.

Siccio

Jeg skriver ingen steder at pioneer generelt er mere varmt lydende end Yamaha. Men da Pioneer gik over til deres egen klasse D3 i SC-2022, SC-LX75/85 osv, der blev de markant varmere i lyden i forhold til tidligere, og i forhold til mange Audyssey receivere, da Audyssey har en syg mani med og booste mellemtone og diskant. Yamaha kører ikke Audyssey hvis du skulle være i tvivl.
Og om Pioneer slår NAD på strømstyrke er der sådan set ingen grund til og diskutere, da jeg allerede har lagt links til målinger der beviser dette. Desuden har jeg haft lånt NAD C375 og Lyngdorf SDAI 2175 i sin tid, og testet op imod min LX75. Og her skuffede C375 fælt i basområdet. Det er vitterligt den svagest lydende 150W forstærker jeg har lagt øre til.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 22:08
Og i deres "info sheet" skriver de 300W, gør de forskellige opgivelser så ikke bare B&W's opgivelser endnu mere utroværdige? http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/InfoSheet/ENG_FP30414_DB1_info_sheet.pdf

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 22:48
Jo man kan ikke bruge opgivelsen til så meget. Det er jo netop der jeg gerne vil hen. Men lyden af den tror jeg nu ikke fejler noget. Dog nok ikke 27000,- værd :-)


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Leviathan den der generalisering med at det ene mærke lyder "sådan og sådan", og det andet mærke "sådan og sådan", er til og lukke op og SKIDE i. Nu har jeg både ejet LX52 og LX75, og de to lyder vidt forskelligt!

Da Pioneer gik væk fra B&O ICE power til deres egen klasse D fik de netop meget mere varme i klangen.
At ordet generalisering kommer fra dig - ift. hvad du skriver i denne tråd - ser jeg som noget af et paradoks. Men det er da godt, at du er glad for din receiver :) Jeg må ikke sammenligne to produkter mod hinanden alene, men det må du gerne?

Indrømmet jeg har ikke hørt noget nyere end Susano og LX81 fra Pioneer (jeg sammenlignede LX81 mod Yamaha Z7). Jeg har hørt rigtig meget klasse d efterhånden, og meget lidt af det tiltaler mig. (Halcors MC-serie er en af undtagelserne). 

Igen det bliver for meget snak og ligegyldigt for trådstarter, der selv må ud og danne sig en mening.



-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 23:05
Armani de målinger du henviser til, kan ikke rigtig bruges til noget...

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 11-November-2013 kl. 23:38
Du sammenligner jo netop ikke bare to produkter. Du skrev Pioneer og Yamaha UDEN nogen modelbetegnelser, dvs generalisering af selve mærket!

Der er en verden til forskel i klang fra LX81 til LX85. Det er skrevet utallige steder om folk som har været imponeret over hvor meget mere, Pioneers egen klasse D3, lyder musikalsk med krop og varme, i forhold til den kolde og kliniske B&O ICE power.

Jeg kan fint bruge målingerne, hvis man kan læse og forstå dem, er de faktisk endda meget nyttige.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 08:22
Sjovt nu du selv henholder dig til testsider.
Læs lige Whathifi som tester lx85 og lx86 skriver brighter balance, og Care in system partnering.
Dette for jeg på ingen måde til at blive varm lyd.
Bortset fra det er jeg ikke i tvivl om det er fantastiske receivere, de bliver samtidigt godt bedømt.
Dog gælder dette også eksempelvis Yamaha,Onkyo og andre.
Så lad nu være med at bare fremhæve Pioneer somom du var impotør, andre mærker spiller også godt.
Min holdning er faktisk at vi i eksempelvis 10000 kr. Klassen taler smag og behag, også i design kan være afgørende.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 08:29
Og husk også 3 grader varmt vand er koldt men det er 5 grader varmt vand også
Kan man lide Pioneer lyden bedre, ja så vælger man den, og på visse højttalere er det også bedre.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 09:08
Nu ejer jeg selv en LX-75 som er 98% magen til LX-85, og har samme klang, samme strømforsyning osv. Det er min egen personlige erfaring, at de har lige siden indførsel af klasse D3 haft en meget varmere klang end tidligere.

Whathifi er nogle inkompetente klaphatte, de går ikke særlig meget i dybden i deres "test's". Og tvivler rent faktisk temmelig meget på, at de udnytter rumkorrektionen fuldt. Javist de kører muligvist en autokalibrering og stoler blindt på denne. Men derfra til og lave en manuel kalibrering med prof måleudstyr(som jeg selv), er der en verden til forskel.

De andre spiller også fremragende efter en Audyssey Pro kalibrering, men med en autokalibrering har jeg oplevet Audyssey booster diskant/mellemtone i forhold til pure direct, og det skærer i ørerne ved højere volume.

Den eneste grund til jeg "fremhævede" SC2022 overfor trådstarter, er udelukkende fordi det så meget en bedre og kraftigere amp end T757'eren, og så ovenikøbet meget billigere når der bliver bestilt fra Tyskland. Jeg ved fra mit eget setup, at Lektor serien er glade for de kraftige klasse D amp's, og man får bare unægteligt meget mere power for pengene ved Pioneer, end du gør ved NAD og Yamaha, om du kan li' det eller ej, så er det bare sådan landet ligger.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 09:27
Hmm.. Træerne gror åbenbart ind i himlen ved Pioneer.. Ikke alene laver de flere watt end alt, så de bruger ingen strøm når de gør det.. Plus de vælger at opgive et gennemsnits strømforbrug, da det reelle træk er irrelevant.. Damn..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 09:33
Nu har de så sjovt nok også en kæmpe i fordel i og med de har valgt og lave deres større modeller, og efterhånden også mange af de mindre, med klasse D teknologi. Det giver unægteligt en kæmpe fordel, mht til effektivitet og udgangseffekt. Hvorfor tror du så mange highend subwoofere benytter klasse D?

Og Pioneer er jo ligesom langt fra de eneste der opgiver "underlig" strømtræk tal bagpå deres klasse D apparater. Rotel og B&W er også med på den vogn, plus mange mange andre.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 09:40
Mht til angivelsen af strømforbrug, er mange andre fabrikanter jo ikke et hak bedre. Cambridge er jo i modsatte grøft. De tror jo højere tal vi skriver bagpå, jo flere kunder vil vælge vores produkt i troen om de kan mere end de andre. Eksempelvis den tidligere nævnte Cambridge 840W effektblok der ikke magtede og trække en simpel højttaler som Heco Celan 800, selvom der stod 2200W bagpå maskineriet. Når så en Rotel klasse D effektblok med kun 280W skilt bagpå, kan drive dem til deres absolutte max, er Cambridge jo lige så meget til, og lukke op og skide i.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 09:43
Uden at ha brugt tid på det, vil jeg tro at subs hælder til klasse D pga. køling og det at klasse D lyden - konsensus syntes at være: den er sjælløs - ikke er så gennemtrængende.

Du syntes ikke det er underligt at der er så få der benytter klasse D trin i konventionelle forstærkere? Specielt set i det lys at teknologien er "perfekt".. Må indrømme at 2x245 watt på noget der max trækker 390 - var det 290? - høre til noget af det underligste jeg har hørt. Det mest underfundige er dog dit postulat om at producenterne bare finder på et tal alt afhængigt af om de vil have en grøn profil eller om de vil imponere.. Det lyder faktisk ulovligt.


-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:01
Jesus. Troede vi var ovre det med det strømtræk. Prøv du evt og skriv en mail til B&W og spørg dem hvordan det kan være deres 1000W DB1 kun er opgivet til og bruge 150W. Så får du et fyldestgørende svar, og så kan du komme tilbage med et "ups du havde sørme ret".


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:07
Nej jeg syntes ikke det er underligt der er så "få"(der er alligevel en del hvis du begynder og tælle efter)der bruger klasse D. Den primære årsag i highend segmentet er nok frygten for og miste kunder, da mange uvidende/gammelkloge folk har denne fordom om klasse D.

Men Lyngdorf har fattet det eksempelvis, og laver nogle af de bedst lydende klasse D på markedet. Men jeg må også sige Rotel og Pioneer ved hjælp af deres egen viderudvikling er kommet rigtigt langt, i forhold til de oprindelige B&O moduler.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:11
Desuden tvivler jeg på det er ulovligt og gøre som B&W, med og hænge et 150w skilt bagpå, hvis det er det den holder sig indenfor 90% af tiden.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jesus. Troede vi var ovre det med det strømtræk. Prøv du evt og skriv en mail til B&W og spørg dem hvordan det kan være deres 1000W DB1 kun er opgivet til og bruge 150W. Så får du et fyldestgørende svar, og så kan du komme tilbage med et "ups du havde sørme ret".


Du ved det altså ikke?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Nej jeg syntes ikke det er underligt der er så "få"(der er alligevel en del hvis du begynder og tælle efter)der bruger klasse D. Den primære årsag i highend segmentet er nok frygten for og miste kunder, da mange uvidende/gammelkloge folk har denne fordom om klasse D.

Men Lyngdorf har fattet det eksempelvis, og laver nogle af de bedst lydende klasse D på markedet. Men jeg må også sige Rotel og Pioneer ved hjælp af deres egen viderudvikling er kommet rigtigt langt, i forhold til de oprindelige B&O moduler.


Så det er fordi folk generelt er dumme.. Specielt dem der bruger rigtigt mange penge på grej?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Desuden tvivler jeg på det er ulovligt og gøre som B&W, med og hænge et 150w skilt bagpå, hvis det er det den holder sig indenfor 90% af tiden.


De kan ikke garantere det holder sig inden for "det" 90% af tiden. Se, hvis de nu skrev "expected average consumption", så var det noget andet.. Min pointe er at du gætter.. Jeg forholder mig kritisk da en del af det du siger strider imod sund fornuft og ret meget andet jeg har lært og det vigtigste punkt (strømforbrug) vil eller kan du ikke dokumentere.. Så længe det er tilfældet kommer vi ikke videre.


-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:29
Tror ikke de er dumme. Man rigtig mange tror, at fordi de har hørt èn icepower forstærker for laaang tid siden, så lyder de allesammen lige sådan, hvilket er ekstremt naivt i mine øjne.

Mht strømforbrug, nej jeg ved det jo ikke med 112% sikkerhed, men vist du lytter til en DB1, tror jeg hurtigt du kan konkludere det den er i stand til ikke normaltvis er det man forbinder med en 150 watts subwoofer :-D


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:41
Nej ikke 150.. Men 300w push pull med peak på 1000w har jeg nemmere ved at sluge ;-)

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:45
Okay så lad os sige B&W rent faktisk er fulde af løgn, når de skriver DB1 hr 1000W forstærker effekt, og den maksimalt under spidsbelastning kun kan trække 150W fra stikkontakten. Når så de 20% der går op i varme er trukket fra, er vi nede på sølle 120W. Men den formår alligevel og holde 2stk enormt kraftige basenheder i et jerngreb og levere et liniært og meget højt output helt ned i 15hz. Hvor meget "sund fornuft og logik" er der liige præcis i den tankegang?!? LOL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:49
Super så er vi enige. Altså kan du nu gå med til at DB1 kan sluge over 1000W fra stikkontakten, selvom de opgiver den til 150W på deres hjemmeside?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Angående B&W DB1 strømforbrug:
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/Subwoofers/DB1.html

Rated power consumption: 150W


Bare de kunne bestemme sig
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/InfoSheet/ENG_FP30414_DB1_info_sheet.pdf

Power output: 1000W continuous
Rated power consumption: 300W


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:08
Nr. 1 det er en push/pull sub. Mine mx250ere kan det samme med sine 250 AB watt som en velo spl 1200 kan med sine 1000+ watt

Nr. 2 Er det nu også 150, eller det de 300 watt som er blevet nævnt tidligere?

Nr. 3 Klasse D er effektivt mht varme/effekt - der er ingen der siger andet.

Nr. 4 der er selvfølgelig pyntet diverse tal..

Syntes det giver fin mening.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Super så er vi enige. Altså kan du nu gå med til at DB1 kan sluge over 1000W fra stikkontakten, selvom de opgiver den til 150W på deres hjemmeside?


Nej. Jeg kan gå med til at den kan peake på 1 kw.. Den bliver også opgivet til 300...

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:12
Om der står 150W eller 300W på strømforsyningen er jo lige meget. Det er stadig langt fra det den reelt kan trække fra stikkontakten. Ligesom det er med Pioneers receivere, Rotel effektblokke und so veiter..


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:16
Og det er så en påstand.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:37
En påstand udregnet ved hjælp sund fornuft og logik for burhøns :-D

Jeg er ikke i tvivl om hvis man sætter et "watt meter" på den DB1'er, at den hurtigt overstiger de 150W ;-)

Fuldstændig ligesom min Rotel RB-1572 (280W) der lammetævede den 22kg cambridge fætter (2200W). Soundandvision.com har også lavet en måling af Rotel's 5 kanals klasse D effektmonster, der viste den fuldt ud leverer de 5x250W(Faktisk endda 5x268W), selvom der kun står 600W på strømforsyningen. Og disse 5x250W er KONTINUERLIGT.

http://www.soundandvision.com/content/rotel-rsp-1570-surround-processor-and-rmb-1575-amplifier-ht-labs-measures-rotel-rmb-1575-amp


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 11:56
Haft egentlig efterhånden smidt mange links til beviser/dokumentationer for mine såkaldte "postulater". Har sjovt nok ikke set skyggen af et eneste modbevis, hmm...


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 12:49
Dog stadig en påstand.

Den oprindelige disussion gik på om de 15 watt i 8 ohm der var i forskel på nævnte NAD og Pio, retfærdiggjorde at man valgte den ene over den anden. Når vi taler om receivere i den klasse med de watt de typisk ligger med, så er mit svar stadig helt og aldeleds afgjort nej - det er bagateller. Køb det man bedst kan lide at lytte til og se på. Lad evt prisen afgøre det.. Kan man så hente en Pioneer i tyskland til få penge, så gør da det hvis det er det der betyder noget! Men det ændre bare ikke at nævnte watt antal er en bagatel.. 15-20 watt er så forsvindende lidt, og jeg tvivler kraftigt på du kan skelne receiverens egenlyd fra + - 15 watt.. Du har ikke sagt noget der ændre den mening. 

Hvad er det helt præcist du ønsker modbevist? Jeg søgte en forklaring på følgende spørgsmål: "Hvordan kan den Pio levere 2 x 245 vedvarende watt når den kun trækker 290 watt fra kontakten?".. Dit svar her til: Producenterne skriver et tal baseret på marketing strategi - dvs. tager et ud af den blå luft. Den påstand er simpelthen så langt ude i mine ører at du bliver nød til at dokumentere det hvis jeg skal tro på den. Er det ikke fair nok? Du kan så poste nok så mange målinger af Pioneer receivere og deres ganske fornemme tal, det svare bare ikke på spørgsmålet! Kan du forstå det? 
Jeg har intet problem med at erkende at klasse D forstærkere er hamrende effektive, ej heller at de kan lyde fantastisk. Det bedste stereo setup jeg har hørt (et TAD) var baseret på en klasse D forstærker, det er alt sammen meget fint. Men hvordan gør den det?!

Kan vi få model nummeret på den Cambridge der blev sønderknust til protection mode..? 

Jeg har ikke noget at bevise, jeg har ikke en påstand der blive prøvet af her.. Jeg har spørgsmål og min erfaring siger at man ikke skal lade sig spise af med påstande.



-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 13:11
"Den påstand er simpelthen så langt ude i mine ører at du bliver nød til at dokumentere det hvis jeg skal tro på den."

Det har jeg egentlig gjort for længst da jeg linkede til soundandvision måling. At du ikke tror på deres målinger er ikke min hovedpine, og kan aldrig blive det.

Jeg syntes du skal tage ind i hifiklubben og lytte til en DB1, evt medbringe et wattmeter og koble i stikdåsen. Så finder du nok også ud af den kan æde "lidt" mere end hvad der står på strømforsyningen.

Ang den "oprindelige" diskussion med NAD VS Pioneer har du åbenbart glemt igen at forskellen i 4 ohm var hele 70w/40%, samtidigt med den koster noget nær det halve, kan ikke se hvordan det i hele hule helvxxx kan forstås som "bagateller".

Ang Cambridgen har jeg allerede skrevet model nummeret. Den hedder 840W. Må beklageligvis indrømme jeg huskede forkert. Der står max. Power consumption 1600W bagpå, og ikke 2200W, min fejl. Den gik ikke i protection mode, men noget clipping protection hvor den redder diskanterne fra afbrænding.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Om der står 150W eller 300W på strømforsyningen er jo lige meget. Det er stadig langt fra det den reelt kan trække fra stikkontakten.


Utroværdigt siger jeg bare.
Hvorfor lyver de?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 13:44
Ja der er det jo så mit gæt er de har valgt og angive et gennemsnits forbrug i stedet for det maksimale peak. Det er heller ikke andet som kan forklarer hvordan en Rotel rmb1575 er blevet målt til 5x268W når der 600W på strømforsyningen.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 13:45
"Når der STÅR 600W" skulle der have stået.


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Du sammenligner jo netop ikke bare to produkter. Du skrev Pioneer og Yamaha UDEN nogen modelbetegnelser, dvs generalisering af selve mærket!

Der er en verden til forskel i klang fra LX81 til LX85. Det er skrevet utallige steder om folk som har været imponeret over hvor meget mere, Pioneers egen klasse D3, lyder musikalsk med krop og varme, i forhold til den kolde og kliniske B&O ICE power.

Jeg kan fint bruge målingerne, hvis man kan læse og forstå dem, er de faktisk endda meget nyttige.
Jeg har jo lyttet til mere fra Pioneer end et enkelt produkt - og meget andet klasse d iøvrigt, det meste af det har en for slank lyd til min smag, og jeg tvivler på, at Pioneers nyeste er anderledes, det er trods alt stadig klasse d. Jeg synes netop du generaliserer ved kun at sammenligne en low end ældre model med en middelklasses reciever fra den nyeste generation.  
 
Du har altså en tendens til at virke nedladende i din måde at skrive på. Det er uheldigt, synes jeg.  Jeg kan udmærket godt læse og forstå wattmålingerne, det er ikke raketvidenskab. Og jeg holder stadig på, at du ikke kan bruge dem til noget som helst - i hvert fald ikke når du sammenligner to anmelders wattopgivelser op mod hinanden.  Hvis du graver dybere kan du hurtigt finde eksempler, hvor der tydeligvis er noget galt, når man sammenligner målingerne. Kildekritik er ikke en dårlig ting Wink
 
Generelt synes jeg det er ærgerligt, at debatten skal køre ud ad sådan et sidespor, hvor der bliver henvist til ligegyldige wattopgivelser fra en anmelder.  (jeg ved godt, at jeg nu selv er en del af det, og jeg springer ud af tråden efter dette indlæg.) Helt overodnet er jeg ved at være træt af forummedlemmer, der gang på gang altid fremhæver deres eget grej!


-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 17:19
Jeg ved ikke hvad du mener med målingerne kommer fra to forskellige anmeldere. Så vidt jeg ved har jeg linket til to målinger fra samme side nemlig soundandvision.com Går ud fra de tester udstyret i samme "testbænk" med samme metode hver gang.

Men jeg syntes nu du skulle prøve og give de nye LX modeller fra Pioneer et lyt. Tror seriøst du ændrer mening om at de skulle have en slank lyd. Det kan jeg slet ikke genkende, og jeg kom fra en klasse a/b.

Jeg beklager meget jeg kom til og anbefale den Pioneer til trådstarter, nu da jeg selv ejer en Pioneer, dog en anden model. Men i prisklassen kan jeg ikke rigtig se den har nogen nævneværdige konkurrenter.

Og hvorfor udgangseffekt ifølge dig er ligegyldig, må jeg være uforstående overfor. Personligt er jeg helt vild med kraftige forstærkere, og det overskud der følger med på lydsiden.



Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det har jeg egentlig gjort for længst da jeg linkede til soundandvision måling. At du ikke tror på deres målinger er ikke min hovedpine, og kan aldrig blive det.

At du linker til forstærker målinger på Pioneer beviser ikke at alle hifi producenter har lov til at skrive hvad de vil - eks. En 2 x 10 watt iPod dock der trækker en millard watt fra kontakten.

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg syntes du skal tage ind i hifiklubben og lytte til en DB1, evt medbringe et wattmeter og koble i stikdåsen. Så finder du nok også ud af den kan æde "lidt" mere end hvad der står på strømforsyningen.

Hvad med du selv afprøver din teori?

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ang den "oprindelige" diskussion med NAD VS Pioneer har du åbenbart glemt igen at forskellen i 4 ohm var hele 70w/40%, samtidigt med den koster noget nær det halve, kan ikke se hvordan det i hele hule helvxxx kan forstås som "bagateller".

Jo, der fut i den Pioneer ved 4 ohm, det kan jeg godt se og har man is i mave, orker en tur til det tyske så er det sikkert kanon value for money - givet man kan lide lyden.. Men det ændre sådan set ikke mit oprindelige udgangspunkt, i brug vil den forskel ikke opleves så stor som tallene antyder, receiverens egenlyd vil stadig betyde mere på dette niveau. Ja, og så det at det er to helt forskellige måder at bygge en amp på.. Billigste Pioneer til 3500,. laver ifølge Pioneer selv (hold fast) 130 watt pr. kanal.. Det er det samme som NAD's topmodel til 22k LOL Man fatter jo ikke andre overhovedet forsøger..

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ang Cambridgen har jeg allerede skrevet model nummeret. Den hedder 840W. Må beklageligvis indrømme jeg huskede forkert. Der står max. Power consumption 1600W bagpå, og ikke 2200W, min fejl. Den gik ikke i protection mode, men noget clipping protection hvor den redder diskanterne fra afbrænding.

Umm kunne det ikke slåes fra - det clipping? Men du har da ret, det lyder som det rene volapyk.. Den er ikke uden evner den Cambridge..


-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Og hvorfor udgangseffekt ifølge dig er ligegyldig, må jeg være uforstående overfor. Personligt er jeg helt vild med kraftige forstærkere, og det overskud der følger med på lydsiden.

Det er der da heller ingen der har sagt og jeg tror jeg er den herinde der har absolut mest kraftoverskud - så jeg er enig i fordelene. Men den forskel på 40w du beskriver, svarer til 1,2db. Om Pioneers amp så har bedre kontrol skal jeg ikke kunne sige - men det er jo ikke noget vi ved udover din subjektive oplevelse. Nu er dette ikke myntet på dig, men når jeg har set folk beskrive forskelle mellem to komponenter og når man spørger ind til det, kommer der pludselig tonsvis af ting der faktisk også lige var anderledes da de prøvede det andet komponent som gør at sammenligningen er totalt værdiløs.


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 19:52
Meget enig med Jonas her, effekt er vigtig! Det er din måde at vurdere det på, jeg ser som ligegyldig. Det er ikke uden grund, jeg kører med en ren effektforstærker (og en stereoforstærker, der dog ikke har så stor relevans længere i mit nuværende setup). 

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 20:53
Enig.. Min vudering er så at man skal over i noget effekt eller en ret voldsom intregreret før det begynder at trække tænder ud.. 

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 12-November-2013 kl. 22:53
Jeg synes seriøst i kegler unødvendig meget rundt i watt arm... Manden skal drive et middelmådigt setup bestående af højttalere fra lektor serien.

Vedkommende spiller nok ikke op til halfester flere gange om ugen, og derfor bør lydfilosofi og features være prioritet nr. 1...

Det skal være sagt med det samme, jeg har selv ejet pioneer lx 83, og den var et strømstærkt monster.. Der er power i så det vil noget... Den spillede nu også ganske flot, men at kalde den varm, det vil være ulovligt. Nu ved jeg godt lx 83 var sidste udgave med b&o ICE, men jeg synes at have læst flere steder at modeller efter ikke var nær så effektfulde og vellydene som b&o ICE var? Jeg har kun kort hørt lx 85 - så kan slet ikke bedømme den, da jeg ikke kendte setuppet.

Som nogen af de andre er inde på, så pas på watt målinger, medier måler løs og de kommer hver især frem til forskellige resultater. Endda så svingende så man kan kalde dem tvivlsomme, dog er målinger lavet af samme blad vel en smule troværdige, da de burde gå efter samme fremgangsmetode... Men stadig burde de tages med en del forbehold.

At pioneer er det eneste alternativ i den klasse mener jeg slet ikke er sandt... Både onkyo og Yamaha laver fremragende produkter, og i min verden lyder begge mærker bedre end pioneers billige serier, der har altid været stor forskel på lavere serier og lx modellerne...

Så vil jeg i øvrigt blæse på om pioneeren kan spille en smule højere, når lyden generelt ikke er tiltalende... Men nu det jo så min subjektive holdning ;)...

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 00:46
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

At du linker til forstærker målinger på Pioneer beviser ikke at alle hifi producenter har lov til at skrive hvad de vil - eks. En 2 x 10 watt iPod dock der trækker en millard watt fra kontakten.


Næh det fortæller bare at watt angivelsen på den pågældende Pioneer´s strømforsyning, intet har med dens max strømtræk og gøre. Når de har fået den til og levere 2x247W i 4 ohm 1%THD, er det jo nemt og regne ud den trukket minimum 5-600W fra stikkontakten.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Jo, der fut i den Pioneer ved 4 ohm, det kan jeg godt se og har man is i mave, orker en tur til det tyske så er det sikkert kanon value for Money.


Jeg havde nok bare bestilt den, fremfor og køre derned efter den :-D
Portoen fra Tyskland er latterlig lav. Og jeg har yderst gode erfaringer med og handle hos elektrowelt24.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Men det ændre sådan set ikke mit oprindelige udgangspunkt, i brug vil den forskel ikke opleves så stor som tallene antyder, receiverens egenlyd vil stadig betyde mere på dette niveau.


Der kan vi så nok bare blive enige om og være uenige. SC2022 er næsten magen til LX-75, bortset fra lidt færre tilslutninger, lidt mindre strømforsyning. Lad dig ikke snyde af de vilde rabatter tyskerne kan give på sidste års modeller. SC2022 er en yderst kompetent receiver, og vejl udsalgspris lå på en 8-9000.- da den udkom. Den er i en klasse eller to over T757.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:


Billigste Pioneer til 3500,. laver ifølge Pioneer selv (hold fast) 130 watt pr. kanal.. Det er det samme som NAD's topmodel til 22k


Denne udtalelse beviser så du er fuldstændig håbløs og diskutere med. Når du ikke engang magter og læse opgivelserne korrekt..suk

I manualen til Pioneer VSX-323 står den opgivet til 100W pr. kanal i 6ohm. Og som de fleste andre producenter opgiver må vi gå ud fra dette er med enten 1 eller 2 kanaler i drift.

T787 er opgivet til 150W i 8ohm med 2 kanaler i drift. Havde det været målt i 6ohm ligesom Pioneer´en, havde tallet været over 200W.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:


Umm kunne det ikke slåes fra - det clipping? Men du har da ret, det lyder som det rene volapyk.. Den er ikke uden evner den Cambridge..


Hvis det havde været slået fra havde jeg jo bare fået smadret mine diskanter. Det slår først til når den clipper.
Jeg siger heller ikke den er uden evner. Men Heco´erne er tunge og drive, og når Rotel´en er opgivet til 150W mere pr. kanal i 4ohm, undrer det mig heller ikke det var den som vandt dysten, trods 280W specifikationen på dens strømforsyning :-D Igen igen, meget tydelig indikation af, at de 280W intet har med det maksimale strømtræk og gøre ;-)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Det er der da heller ingen der har sagt og jeg tror jeg er den herinde der har absolut mest kraftoverskud - så jeg er enig i fordelene. Men den forskel på 40w du beskriver


Og det var så 70W til forskel i 4ohm. Læs nu hvad der bliver skrevet.
Og jeg er sådan set ligeglad med hvor mange db ekstra det giver. Jeg spiller langt fra på fuld hammer nogensinde alligevel. Men når der er mere strøm bag, kommer der bare mere overskud, dynamik og kontrol i lydbilledet.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:


jeg har selv ejet pioneer lx 83, og den var et strømstærkt monster.. Der er power i så det vil noget... Den spillede nu også ganske flot, men at kalde den varm, det vil være ulovligt.


Nu var det ikke LX-83 vi snakkede om. Og ja SC-2022, LX75/85 er meget varmere i lyden.

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:


Nu ved jeg godt lx 83 var sidste udgave med b&o ICE, men jeg synes at have læst flere steder at modeller efter ikke var nær så effektfulde


Korrekt. LX82/83 var væsentlig stærkere. Især i 5 og 7 kanals drift.
Det ændrer dog ikke på det faktum de nyere LX modeller stadig er overlegne mht udgangseffekt i forhold til mange af konkurrenterne i samme prisklasse. De helt nye LX77/87 er i øvrigt blevet opgraderet og ligger nu meget tæt på de gamle B&O i udgangseffekt.

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:


At pioneer er det eneste alternativ i den klasse mener jeg slet ikke er sandt... Både onkyo og Yamaha laver fremragende produkter, og i min verden lyder begge mærker bedre end pioneers billige serier, der har altid været stor forskel på lavere serier og lx modellerne...


SC2022 er næsten identisk med LX75 i opbygning, og er ekstremt meget mere vellydende end de billige VSX serier. Igen lad dig ikke snyde af den voldsomme rabat der er på denne amp, når den bestilles fra Tyskland.

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:


Så vil jeg i øvrigt blæse på om pioneeren kan spille en smule højere, når lyden generelt ikke er tiltalende... Men nu det jo så min subjektive holdning ;)...


Har du hørt SC2022? Nej vel, SUPER :-)


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 07:21
Ja.. Jeg er håbløs..

"Næh det fortæller bare at watt angivelsen på den pågældende Pioneer´s strømforsyning, intet har med dens max strømtræk og gøre. Når de har fået den til og levere 2x247W i 4 ohm 1%THD, er det jo nemt og regne ud den trukket minimum 5-600W fra stikkontakten."

Hvorfor står der så 290w i consumption?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 08:13
Noget andet.. Nu ved jeg godt jeg bliver meget mere håbløs og belastende.. Men du sammenligner watt 1 til 1 på tværs af opbygninger (som i klasse D vs A+B) .. Så må XTZ A100 D3 - i din optik - have en knap der gør den ringere, i og med den går fra 2 x 100 watt i 8 ohm til 2 x 50 watt i 8 ohm hvis du slår den over i ren klasse A. Hvis verdenen er skruet sammen som du vil have os til at tro den er, så giver det jo ikke nogen mening at indbygge sådan en funktion.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 08:29
Det eneste jeg høre folk gør - du er så undtagelsen - er at slå clipping fra, det giver bedere lyd kvalitet.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 08:30
Armani Thomas

Nu påstår du så at SC2022 lyder meget varmt, det skulle undre mig meget, nu har jeg ikke hørt lige DEN model, men jeg har hørt mange forskellige Pioneer under forskellige forhold... Der har ABSOLUT IKKE været nogen af dem der har været DECIDERET VARMT lydende... De har på ingen måde været "fede" i lyden ligesom f.eks. Harman Kardon, Nad, Naim osv. De har alle haft en neutral/klinisk tilgang til tingene, selv deres stereo produkter fra G Clif serien er ikke varmt lydende... Så det skulle være meget mærkeligt, at lige netop den model du henviser til, skulle være exceptionel varmt klingende. Specielt når man typisk læser på diverse amerikanske forums, at folk er rystende enige om at de er neutrale/lyse lydende...

Desuden så tror jeg næppe Pioneer bliver glad, når du sammenligner deres LX serie med de lavere serier, så med mindre du kan henvise til nogle konkrete opbyningsdokumenter, hvori der er beskrevet de er bygget af samme komponenter, så tvivler jeg på det. :)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 09:05
Therien nu snakker du jo udenom, istedet for blankt at indrømme du ikke magter og læse forstærkernes opgivelser korrekt :-D

"Hvorfor står der så 290w power consumption"

Som sagt en milliard gange, så er MIT bud/gætværk, at tallet er en indikation af det forventede gennemsnitlige strømtræk ved almindelig surround brug/filmafspilning. Og tag så lige i mente at f.eks. den tidligere topmodel/effektmonster LX-90 SUSANO med en kampvægt på 35,5kg og vejlededende udsalgspris på 50000,- var i stand til og levere 10x140W med træk på ALLE kanaler SAMTIDIGT. Og hvad tror du så der stod bagpå den?!? 550W kan jeg afsløre for dig. Hvis du vitterligt selv tror på at 550W var det maksimale, det kraftigste effektmonster Pioneer nogensinde har produceret, kunne trække fra stikkontakten, så er du nok det jeg ville kalde eksceptionel naiv.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 09:15
Jeg erkender blankt jeg ikke orkede at gå i dybden med den kommentar. Det skulle jeg ha gjort - beklager. Jeg ved godt de opgiver dem forskelligt, jeg er bare bedøvende ligeglad da erfaring har vist at det ikke er det vigtigste.

Ja du gætter.. Og så længe det er det eneste der ligger til grund for dit argument, kommer vi ikke videre - The end.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 09:32
Therien ang XTZ'eren, vil jeg bare sige jackpot og hurra.

Har hørt fra flere de foretrækker og have den amp i klasse a/b mode. I klasse A taber den pusten hurtigere og forvrængning optræder tidligere. Skal du ikke høre så højt musik, eller har du et par let trukne højttalere ja så kan du sætte den over i ren klasse A. Dog rapporterer folk om de ikke kan høre den store forskel.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 09:37
Så du mener seriøst at LX-90 til 50000,- udgangseffekt på 10x140W, trækker det samme fra stikkontakten, som f.eks. en af Pioneers mindste modeller VSX-923???

Der står 550W bagpå dem begge. Du bliver mere og mere underholdende :-D


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Therien ang XTZ'eren, vil jeg bare sige jackpot og hurra.

Har hørt fra flere de foretrækker og have den amp i klasse a/b mode. I klasse A taber den pusten hurtigere og forvrængning optræder tidligere. Skal du ikke høre så højt musik, eller har du et par let trukne højttalere ja så kan du sætte den over i ren klasse A. Dog rapporterer folk om de ikke kan høre den store forskel.


Jeg har sjovt nok hørt det totalt modsatte fra flere det mener de kan høre forskellen, selv kan jeg ikke høre det - endnu en erfaring der indekere at du bruger for meget tid på watt. Den bliver varm som helvede - that is it.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 10:17
Rasmus8D

Hvis du nu havde været lidt mere vågen, havde formentlig bidt mærke i at 2022'eren har arvet SC betegnelsen fra LX serien, og at de har udeladt VSX navnet fra de billige modeller. Dette er netop for at indikere den har de samme klasse D3 moduler som LX serien, og dermed en klang der ligger meget tæt op af disse.
Og så syntes jeg du skulle høre en ordentligt kalibreret klasse D3 maskine, inden du udtaler dig yderligere om deres klang. At du har hørt en masse af de gammle med B&O ICE kan vi ikke bruge til så meget.
Og igen jeg har LX75 i min egen stue, så jeg behøver ikke lige som dig, at "tro noget jeg vist nok har læst engang på et amerikansk site". Jeg VED hvordan den lyder. Min gamle LX52 var en skrigehals i forhold. Og det samme kan jeg sige om NAD C375 og Harman Kardon AVR635, som du ellers beskriver som varmt lydende mærker.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Så du mener seriøst at LX-90 til 50000,- udgangseffekt på 10x140W, trækker det samme fra stikkontakten, som f.eks. en af Pioneers mindste modeller VSX-923???

Der står 550W bagpå dem begge. Du bliver mere og mere underholdende :-D


Det er det står! Jeg er enig i at det ikke giver meget mening! Pioneer skriver dog i deres pressebavl at de laver mere effekt på lavere forbrug. Lad være med at være så skide nedladende og bevis din teori istedet for. Det eneste du har præsteret er poste sound and visions anmeldelser, skrive hvad andre siger, dog med den ene undtagelse af lyden på Pioneer - her står du helt alene.

Skriv igen når du har af eller bekræftet om alle producenter lyver. Hvor vigtige watt er på en 7000 kr receivere er åbenbart op til den enkelte, og vi er ikke enige.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 10:45
Og igen jeg har LX75 i min egen stue, så jeg behøver ikke lige som dig, at "tro noget jeg vist nok har læst engang på et amerikansk site".

Pudsigt, for det lige præcis den tjeneste du forventer vi BARE giver dig - bare at tro på dig, uden nogen relevant dokumentation.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 10:51
Har den kære "Audiogon" mon oprettet ny bruger og svigtet sin evige kærlighed til Onkyo...Wink
 
Her er en lille test af de forskellige maskine i trådstarters målgruppe.
http://www.lydogbillede.dk/test/5-surround-receivere-til-hjemmebiografen-okt-2013-2/ - http://www.lydogbillede.dk/test/5-surround-receivere-til-hjemmebiografen-okt-2013-2/


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 11:54
Therien

Jeg påstår ikke at de lyver. Læs nu hvad jeg skriver! Imodsætning til mange andre skriver Pioneer iøvrigt ikke "MAX" foran Power Consumption. Hvorfor mon?

Og kan du forklare mig hvordan man kan hive 7x198W kontinuerligt ud af samtlige kanaler, hvis max peak strømforbrug lå på 550W?

http://www.soundandvision.com/content/pioneer-elite-sc-09tx-av-receiver-measurements


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 13-November-2013 kl. 12:25
Fair nok, jeg lader mig spise af med den forklaring. I modsætning til andre producenter kan vi så ikke regne Pioneer på dette punkt.. Underligt, men jeg orker ikke mere..

Nej det kan jeg ikke.......... Det spurgte jeg dig om (2 x 245 watt / 290 watt forbrug) for x antal indlæg siden, du svarede ved linke til sound and vision og bragte hele DB1 farcen på banen. Nu spørger du så mig... Skal vi ikke bare sige det var det og komme videre..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL



Print side | Luk vindue