Print side | Luk vindue

Et begynder kamera

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=127841
Udskrevet den: 17-April-2025 kl. 21:42

Emne: Et begynder kamera
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Et begynder kamera
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:06
Jeg står i den situation og skal købe et kamera til fruen og jeg.

Vi har ingen krav egentlig. Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende.

Uden at have været glade for disse billeder og vil derfor gerne have et kamera der uden for meget tingeltangel tager gode billeder..

Da jeg IKKE har forstand på det, er det svært for mig at være mere specifik i krav osv. Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Det långe kamera skal nok være 10 år gammelt.

Hvad er jeres bud på et godt sted at starte - køber gerne brugt

Svar:
Skrevet af: Flim
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:16
Budget?

Spejlrefleks eller kompakt?

-------------
DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!

Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:18
Åhh se nu er vi allerede forbi min viden;). Hvad har jeg af fordele ulemper ved kompakt og spejl? Ud over noget transport ease, vil jeg gætte på..

Budget er ikke fastlagt, da jeg ikke ved hvad man skal give for den slags:). Men går efter device bang for the buck:)

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:19
Købte for nogle måneder siden sådan et. http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Lumix+digitalkameraer/Vandt%C3%A6tte+kompaktkameraer+/DMC-FT4/overview/8654906/index.html;jsessionid=0feded0ff2f7e13ea7aa97fe140e5579a6ab52c2b8e01871242598495a6e8db5.e34TaxmMaNeOb40LaxqSaxyRaNeQe0 - http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Lumix+digitalkameraer/Vandt%C3%A6tte+kompaktkameraer+/DMC-FT4/overview/8654906/index.html;jsessionid=0feded0ff2f7e13ea7aa97fe140e5579a6ab52c2b8e01871242598495a6e8db5.e34TaxmMaNeOb40LaxqSaxyRaNeQe0
Det tager rigtig gode billeder i høj opløsning (10MPix), og også i 16:9, så de passer til TVet. Det optager også Video i Full HD enten i AVCHD eller MP4. Vandtæt til 12 meter.
fik det til en pris på under Kr. 1700.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:20
Jeg er jo hammer glad for mit Canon EOS 550D. Det har en indstilling så kameraet klare det hele selv, og billederne bliver typisk fremragende. Man kan bestemt også få lov til at være mere avnaceret, og lege med indstillingerne selv. 

Kort sagt, kameraet kan det hele til en synes jeg fornuftig pris - nu er der sikkert kommer en nyere model, men alligevel Smile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 20-November-2013 kl. 16:25
Sjovt du lige nævner Canon EOS. Sidder lige og læser review på deres eos 1100 model:)

Skrevet af: Totoronto
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Jo, men det kommer selvfølgelig også an på hvilke krav man har, og hvilket beløb man vil betale. Gode optiker koster...
http://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-45 - http://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-45

Skrevet af: nhj4
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 17:47
hej der!

jeg vil sige at her er et godt begynder kam.

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX280_HS/index.aspx - http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX280_HS/index.aspx

http://www.kamerahuset.dk/product/canon-powershot-sx280-sort-8224b012/ - http://www.kamerahuset.dk/product/canon-powershot-sx280-sort-8224b012/

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 22:52
Jeg ville begynde med at glemme alt om spejlrefleks med mindre der er behov for meget stor zoom eller motiver i fart.
Dette skyldes, at kameraer som kan skifte optik, men som ikke er spejlrefleks efterhånden er blevet voldsomt gode. Ved at kende de optiske karakteristika, kan der kompenseres elektronisk for en del systematiske fejl/afvigelser.

Dernæst ville jeg se på behovet for at kameraet er relativt mobilt. Alt for mange har det store lækre udstyr liggende hjemme i skuffen fordi det er besværligt at tage med. Det bedste kamera er det du har med dig.

Kan du ikke beslutte dig, og er du typen som derfor tager objektiver med til enhver situation, så overvej et kamera, hvor du ikke kan skifte objektiv, så du dermed er tvunget til at bruge denne ene løsning.

Jeg kan følge, at det er rart at gøre en god handel, men det er også fedt at få kvalitet for pengene. Ellers kan du holde dig til din telefon.
Overvej derfor et kamera, hvor pris ikke er væsentligste parameter.

Jeg ville ikke tøve med at vælge Olympus, Sony, Panasonic og Fujifilm. De virker i disse år tvunget til at være kreative og producere kvalitet.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-November-2013 kl. 23:16
Her er en hjemmeside med gode råd. Kig på den:
http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 06:19
Det vigtigste er, som B-CLG skriver, at beslutte størrelsen (Kompakt, superzoom, systemkamera eller spejlrefleks) & så holde sig til de anerkendte mærker.

Kenrockwell.com har nogen gode anbefalinger, han er Nikon mand, men anbefaler rask væk alt muligt andet, så han virker relativt objektiv. Desuden er jeg vild med, at han anbefaler det billigste Nikon spejlrefleks & argumenterer for at du ikke behøver den nyeste model eller den største model.

Sidste men ikke mindst: Når du har x antal forskellige kameraer, så prøv at holde dem. Det nytter intet at have et superskønt kamera, hvis det er for stort eller lille til din/jeres hænder.

Edit: Spejlrefleks har den fordel at det fokuserer hurtigt, tager billedet når du trykker på knappen eller evt. 2-4 billeder i sekundet. Jeg kunne mistænke at System kameraer (Mindre end spejlrefleks men objektiverne kan skiftes) fungerer på samme måde. Jeg har en ven der ELSKER hans nye spejlrefleks netop pga. hurtigheden, det er et MUST hvis man har børn Wink

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 08:23
Det er i den grad værd at bruge tid på at tænke godt over størrelsen, jeg kender mange der har et fint spejlrefleks kamera liggende hjemme på hylden som aldrig kommer med pga størrelsen.

Du kan i dag med de små systemkameraer (spejlløse) få rigtigt gode kameraer der følger fint med de billigere spejlrefleks kameraer og er langt mere kompakte.
En af de kompromiser der er ved disse er en ofte begrænset zoom på standart objektivet (men der fås andre objektiver til disse også - på bekostning af størrelsen)

/ask

Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 08:45
Mht til megapixels, så er de kameraer der findes på markedet ALT rigeligt. Jeg bruger et Nikon D40 som er et 6 megapixel kamera. Det tager stadig bedre billeder end mit olympus Mju Tough 8000 som er et 12 megapixel kamera. Mit Olympus kan jeg så tage billeder af sønnen under vand Wink

Se evt. http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm - http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 08:51
Jeg vil også sige, at B-CLG har fat i en meget vigtig pointe.
Det undre mig dog, at han ikke har Canon og Nikon på listen over kameraer....

Jeg benytter selv spejlrefleks (omtales tit som digital SLR eller DSLR), medens kæresten benytter et kompakt kamera. Vi benytter begge Nikon, hvilket kan farve min holdning lidt (så er det sagt).

Min vurdering er meget kortfattet:

Nyrer kompakt kamera'er tager faktisk rigtig gode billeder og tit er min kærestes billeder lige så gode som mine, så som udgangspunkt vil jeg nok anbefale et sådant, specielt fordi det er så nemt at tage med. Pris siden er typisk 1000-2000kr.

DSLR store fordel er, at tage billeder under dårligere lysforhold, f.eks. aften, nat, på museum etc. Dette skyldes primært to forhold, det ene er, at linsen er så meget større og derfor lukker mere lys ind. Den anden er, at du har et meget bedre greb på kameraet og da det vejer mellem ½ til 1kg er det også meget nemmere at holde stille (stor masse flytter sig ikke så let som en lille masse).
Pris siden her er typisk 4000-10000kr.

Dit valg omkring kamera type må i første omgang afhænge af:

Kompakt kamera: Nemt at have med, tager rigtig gode billeder under normale lysforhold. Modeller med rimelig bred optisk zoom er at foretrække. De fleste vil være glade for en zoom der går ned i vidvinkel området, jeg vil sige 26mm eller lavere.

DSLR: Hvis foto mere er et spørgsmål om at tage det bedst mulige billede i de fleste situationer og ikke bare for at have nogle minder. Jeg tror som B-CLG at rigtig mange DSLR kamera tit ender i en skuffe og sjældent bliver brugt, da man ikke gider at slæbe rundt på det og eventuelt ekstra udstyr.

Man kan også sige det på en anden måde...

Tager man i Zoo for at hygge sig og se nogle dyr og ønsker nogle minder med hjem, så er det et kompakt kamera man skal have. Tager man i Zoo for at tage billeder, så er det et DSLR kamera man skal have. Det er sjældent så firkantet, men så må man afgøre hvad der er tættest på.

Med din udtalelse "Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende. Uden at have været glade for disse billeder..." har jeg meget svært ved at se hvad kamera I "har brug for". Iphone har ry for at tage forholdsvis gode billeder, hvilket godt kunne tale for, at I skal kikke på DSLR.

Mvh Peter

Skrevet af: smitty
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 09:37
Tjek her, der er mange gode råd. http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk

Mit råd vil være at købe et peg-og-skyd kamera. Hvis interessen udvikler sig, så kan du altid købe et spejlrefleks senere.

At købe et spejlrefleks kamera til mange tusindkroner og bare bruge autofunktionerne giver i min verden ikke meget mening.

Husk - det bedste kamera er det du har med dig :-)

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

Tjek her, der er mange gode råd. http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk

Mit råd vil være at købe et peg-og-skyd kamera. Hvis interessen udvikler sig, så kan du altid købe et spejlrefleks senere.

At købe et spejlrefleks kamera til mange tusindkroner og bare bruge autofunktionerne giver i min verden ikke meget mening.

Husk - det bedste kamera er det du har med dig :-)
Et spejlreflekskamera giver da bestemt mening, det tager fremragende billeder via automatik - og udvikler interessen sig for billeder og motiver, så er man godt rustet til at kunne lege med de mange forskellige indstillingsmuligheder. Men ved man på forhånd at man bare vil tage et billede - jamen så findes der mange billigere alternativer.

Jeg bruger ind i mellem ofte min iPhone 4S til billeder, men for pokker hvor jeg krymper mig når jeg vil ændre noget i billedet via min PCSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:27
>silentbob<

Vil du godt slette dine mega indlæg. De fucker forummet helt op!!!

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:35
Sikke en masse svar og ikke mindst svar med forklaring:)..

Mht Iphone, så er problemet ofte at man er nødt til at holde mobilen 100% i ro for at få et klart billede. Ligeledes skal lysforhold også være iorden.

Så jeg kunne godt forestille mig det skulle være noget spejlrefleks så. Iphone/mobiler kunne nemt gå for et "aktivt" kamera ved dette behov. 

Der hvor jeg har været glad for det omtalte lånte kamera er når jeg har taget billeder for at få et flot billede og ikke et billede at noget som minde. - Hvis det gir mening?

Jeg har en lille på vej og vil derfor gerne fremadrettet kunne tage gode billeder uden at skulle være 100% afhængig af lysforhold og steadyhand:)..

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:37
@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:44
Der er som sagt andre muligheder end almindeligt kompakt og spejlrefleks kamera. De nye 4/3 spejlløse systemkameraer kører med samme sensorer som DSLR kameraerne (for manges vedkommende), så hvis du vil page og skyde så får du samme kvalitet i et meget mindre format end DSLR.

Kig f.eks på Nikon 1, Fuji's X-M1 (hedder de vidst) eller lignende.

/ask

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:49

@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med

Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder. Sæt programindstillinger på "Program", så kører det hele auto, selv mit barnebarn på 12 tager perfekte billeder med et EOSSmile

Nu har jeg jo altid min iPhone har jeg jo altid ved hånden når der opstår en sjov situation i dagligdagen. Men skal jeg skyde rigtige billeder og jeg ved det i forvejen - så er mit Canon på pletten. 

-------------

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:51
@Bromberg5

Kan du bruge dette:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123712&KW=&PID=1265999&title=s-canon-g12-kamera#1265999 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123712&KW=&PID=1265999&title=s-canon-g12-kamera#1265999

Så kan du få det til en god pris.

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@Hother:

Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder.

Hov hov du - læs lige mit råd igen. Jeg har på intet tidspunkt sagt at et Canon EOS ikke kan benyttes at en nybegynder.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 11:07

Så jeg kunne godt forestille mig det skulle være noget spejlrefleks så.

Igen:

Hvad skal du bruge det til?

Jeg kender en del der har spejlreflekskameraer - og langt de fleste af disse bliver aldrig brugt, fordi de er store og klodsede at have med. Derfor har jeg også selv valgt kun at have et "Point and Shoot", men et der har muligheder for lidt mere end blot trykke af.

Jeg vil - som mangeårig Canon bruger - anbefale dig at købe et Canon kamera. Deres PowerShot lineup dækker mange forskellige modeller og kendetegnende for dem alle er et forholdsvis logisk og overskueligt (igen - det er min mening) menusystem. Det sidste er vigtigt, for er det svært at finde rundt i kameraet, får man aldrig brugt de funktioner der er til rådighed.

Kan man først menusystemet på et lille lommecanon, så bliver man glædeligt overrasket, hvis man køber et større. De bruger samme grundprincipper i alle kameraer.

Et kompaktkamera er i mine øjne at foretrække. Det får man taget med og får brugt. Opstartstiden på kameraet skal også gerne være så kort som mulig. Når i tager ud og kigger på kameraer, så kig også efter, hvor stor linsen er. Jo større "øje" jo bedre er det til at tage billeder hvor der ikke er så meget lys.

Mit råd - Gå i Elgiganten og kig på følgende:
PowerShot A2600
PowerShot SX50
PowerShot S120
PowerShot G16

Så har du set på alt fra lille lommekamera til "halvstort håndholdt".

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 11:31

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@Hother:

Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder.

Hov hov du - læs lige mit råd igen. Jeg har på intet tidspunkt sagt at et Canon EOS ikke kan benyttes at en nybegynder.
Så har jeg misforstået dig, men du omtaler spejlrefleks, og EOS er spejlrefleks, og jeg har kun omtalt EOS.

Jamen så er vi måske bare enige på - en eller anden ledLOL

-------------

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 12:32
Jeg har tidligere haft et kompakt Canon kamera, men det er efterhånden nogen år siden. 

Dengang syntes jeg de havde en overskueligt menu og er måske også derfor jeg kigger mest den vej..

Jeg satte mig måske ikke ind i alt for meget med det kamera, faktum er bare at jeg dengang ikke fandt de billeder specielt "lækre". Detaljer var der ikke så meget af.
Rent praktisk kan jeg nu ellers sagtens se fidusen i et sådan lille handy kamera. Spejlrefleks er interessant for mig fordi jeg endnu ikke har haft et sådan, samt det at det netop er et spejlreflekskamera jeg har haft lånt som tager billeder med en detaljegrad/lysniveau jeg syntes om..

Når det er sagt, må der også være sket en hel del på markedet siden dengang, jeg stiftede kendskab til digital kameras

Skrevet af: larsand
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 12:41
SONY  Nex eller et andet spejlløst kamera.
Tager nogle knaldgode billeder, fylder og vejer ikke ret meget, og har i de fleste tilfælde samme features  som spejlreflex

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 13:38
Som der står tidligere i tråden, så kig lidt på de små kompakte kameraer med større censor. De gør det ganske godt efterhånden. Nogle er lidt pebrede, men de har også en kvalitet, som kommer meget nær noget spejlrefleks. Jeg kan ikke se den store forskel på mit 42 tommers tv. 

http://www.komplett.dk/sony-cyber-shot-rx100/781300?cks=ASS&assoc=84476DCC-9330-4E27-81A8-B134E45CBAB6 - http://www.komplett.dk/sony-cyber-shot-rx100/781300?cks=ASS&assoc=84476DCC-9330-4E27-81A8-B134E45CBAB6

Jeg har siden købet af mit Sony x-100 næsten ikke haft mit meget dyrere spejlrefleks igang, da jeg ikke gider slæbe rundt på det. Til gengæld kan jeg have mit Sony i lommen og har det altid med. Jeg får taget mange flere billeder og hvad vigtigere er, så får min hustru også taget mange flere billeder. Hun er meget uinteresseret i kameraets teknik og vil bare køre på automatisk. Det er et lidt dyrt, men fedt kamera. Andre mærker har sikkert noget tilsvarende. 

Ang. nex og andre spejlløse, så er størrelsen ikke væsentligt mindre end spejlrefleks. Mine lommer kan i hvert fald ikke store nok.

Spørgsmålet er i bund og grund om du gider sætte dig ind i kameraets teknik. Hvis du gerne vil lære om dybdeskarphed, blænde og hvad det ellers hedder, så køb spejlrefleks. Hvis du ikke gider sætte dig ind i det tekniske, så synes jeg ikke at du får den store fordel ved et spejlrefleks, som dens størrelse berettiger til. 

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 13:53

Jeg står i den situation og skal købe et kamera til fruen og jeg.

Vi har ingen krav egentlig. Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende.

Uden at have været glade for disse billeder og vil derfor gerne have et kamera der uden for meget tingeltangel tager gode billeder..

Da jeg IKKE har forstand på det, er det svært for mig at være mere specifik i krav osv. Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Det långe kamera skal nok være 10 år gammelt.

Hvad er jeres bud på et godt sted at starte - køber gerne brugt
Gå ind på dette site: http://www.dpreview.com/ - http://www.dpreview.com/  og går op under Buying Guide måske det kan hjæpe dig lidt hen ad vejen. Jeg er selv fotograf og har kørt med DSLR siden 1999, men som fridtids kamera har jeg og familien altid brugt Canon's compact serie "G serie" den seneste ver. i rækken er G16. Men idag bruger vi et EOS 6D, EOS 6D er et compact fullframe kamera på størrelse med f.eks. et EOS 100D, det er ikke særligt stort af DSLR at være, men har en fantatisk ydeevne omkring billedestøj ved høj ISO.
Mindste mulig støj ved høj iso var et af vores parameterne ved valg af kamera, ligeledes var størrelsen på kameraet/vægt, samt GPS og WIFI også parameter der var på ønskeseddelen. Canon's M og G1X model var også med i overvejelserne.
Bemærk, at et DSLR sat på fuld automatik er lige så idiot sikkrede som et helt alm. digitalt lomme kamera, men med den teknik der i et DSLR kamera i dag, og samtidigt forbundet med noget fornuftig glas, så er der en verden til forskel.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 14:06
Hmm nu er der flere der peger i retning af Canon EOS..

Jeg skal høre om Canon EOS600 er det samme som EOS 600D??

Det er umiddelbart det der tiltaler mig mest. Som sagt så tror jeg at jeg får mest ud af at lade Iphone agere kompakt og evt Canon EOS, som kameraet der tages frem når der skal tages portrætter osv..

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 14:20

Det er umiddelbart det der tiltaler mig mest. Som sagt så tror jeg at jeg får mest ud af at lade Iphone agere kompakt og evt Canon EOS, som kameraet der tages frem når der skal tages portrætter osv..

EOS 600 må være det samme som 600D. Og det ER et lækkert kameraTongue

-------------

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 14:36

Bemærk at EOS 600D er fra 2011 og dennes afløser er 650D (2012) og afløses af 700D i 2013.

Bemærk at der Canon Cashback på EOS 700D kr.500,- så koster sådan en fætter godt 4k med kit objektiv 18-55

TJEK PRISERNE.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 20:01
I skal have tak for alle jeres råd:-). Det endte med Canyon EOS 600d, da jeg efter at have læst tests og reviews er ret sikker på det er det vi søger.

Til min store overraskelse kan jeg se expert sælger det til 3500kr, hvor billigste pris på nettet er 3250. Så tager gerne den fysiske butik for den merpris og kan måske presse et kort med i handelen:-)

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 20:19

I skal have tak for alle jeres råd:-). Det endte med Canyon EOS 600d, da jeg efter at have læst tests og reviews er ret sikker på det er det vi søger.

Til min store overraskelse kan jeg se expert sælger det til 3500kr, hvor billigste pris på nettet er 3250. Så tager gerne den fysiske butik for den merpris og kan måske presse et kort med i handelen:-)
Stort tillykke - det kamera bliver du med garanti glad forSmile

-------------

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 20:35
EDIT: Ser at du har besluttet dig, men lader denne post stå alligevel :-)

Hold da fest, der sker noget i denne tråd.
Jeg vil tilslutte mig den med konen, som ikke benytter spejlrefleks...

Har selv slæbt rundt på spejlrefleks, masser af billeder af alle mulige andre, men ikke af mig :-)

Nu med et mindre kamera, er verden blevet lettere, og det er ærligt talt sjældent at jeg skal tage billeder ved motorløb eller af fugle i fuld fart samt legende børn.

Jeg skulle på et tidspunkt overveje om jeg ville fortsætte investeringerne i spejlrefleks, eller gå en anden vej. Efter grundige overvejelser stod jeg med en flad fornemmelse af, at min velkendte spejlrefleksleverandør forsøgte at holde liv i et system, som er et overkill for langt de fleste af mine behov. Samtidig ville det blive nødvendigt at anskaffe de rigtig dyre objektiver, hvis fordelene ved spejlrefleks skulle udnyttes.

Jeg nævnte ikke Nikon og Canon som en mulighed blandt de progressive nyskabelser, da de forekommer mig at være fanget på mellemhånd mellem deres spejlrefleks (til dels full frame) og så udviklingen i de spejlfri systemkameraer. De virker angst for at miste deres store marked. Jeg kan tage fejl, men jeg synes at Sony med deres RX1, RX100 og alpha, Ricoh med  GR, Fujifilm med X-E1 og x100, Olympus med OM-D og PEN, Panasonic med Lumix systemkameraerne, viser mere innovative løsninger.
Dertil kommer mulighederne for også at få et kamera i en god byggekvalitet. Dette sætter jeg pris på, da jeg ikke forventer at mangle megapixels med det første, dvs. jeg vil beholde mit kamera i længere tid end jeg plejede under den store udviklingstur fra middelgode kameraer til gode kameraer.
Derfor kommer design og byggekvalitet som i Fujifilm  XF1 i spil.

Øhhh tilbage til emnet.
Jeg tror ikke at du skal have et spejlrefleks som det første efter et mobilkamera.
Vel er de gode, har et selv, bruger det ikke ret meget mere...

Se på kameraer som:
Olympus XZ-1 (et par år gammelt måske på tilbud...)
Pentax MX1
Fujifilm X20 eller X-E1 & XF1

Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 21-November-2013 kl. 21:11
Jeg vil give B-CLG ret. Jeg tror også det bliver overkill og vil blive brugt for lidt.

Ret sikker på, hvilket du også selv skriver, at i stadig vil bruge Iphone til "de rigtige hverdags" billeder og så når i husker det en gang imellem hiver i det tunge skyts frem til "de flotte opstillede" billeder.
Det i hvert fald sådan det ender for rigtig mange, inkl mig selv og konen. Det er også endt med at det aldrig kom med og alle billeder så bliver taget med Iphone.

Det kamera i lånte, hvor meget har i brugt det og dets funktioner? 

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 21:11
Tillykke med kameraet. Pas nu på at du ikke ryger i den klassiske fælde og finder ud af at der altid lige kan købes noget bedre. 

Du vil nok desværre hurtigt finde ud af at kit-objektivet ikke er verdens bedste og så begynder det at blive en dyr fornøjelse. 

Dog kan du købe mange objektiver brugt til canon. Se på www.fotostart.dk som har en god brugtbørs. Det er oftest seriøse og dedikerede brugere, som sælger til en fornuftig pris. Du kan desuden finde gode råd til, hvordan du får mest ud af dit nye kamera.

@B-CLG: Havde jeg for mange penge så havde jeg købt et Sony RX1 på stedet. Det er da det fedeste kamera set længe...

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 21:34
Først skal jeg igen sige tak for en masse respons på et (åbenbart) brændvarmt emne:). 

Det er netop billeder til legene børn og lignende jeg savner mulighed for at kunne tage billeder af.

Jeg har er ikke for, at skulle risikere at jeg ene tager billeder - eller dvs, at hidtil har fruen været mere aktiv end jeg har og tror bestemt den tendens forsætter, hvorfor brugervenlighed er vigtig. Kamera er åbenbart en af de få gadget´s hvor hun godt kan se at det ikke bare er et apparat der kan skyde billeder(gid lyd kunne bibringe det samme, uden laaange forhandlinger:)).

Skal igen lige sige at jeg har haft en kompakt kamera tidligere (canon) og syntes faktisk min iphone fylder det behov som mit canon dengang opfyldte. - Igen skal det siges at udviklingen jo nok har gjort meget ved kompakt kameraer siden da.

Det kamera vi har haft lånt, har været brugt lige fra fester, til portrætter til billeder af istandsættelse af hus. Funktioner har jeg/vi ikke som sådan sat os ind i mere end de er testet..

Min "mavefornemmelse" kommer mest af at jeg allerede har haft kompakt og , at et spejlreflekskamera (det lånte) tager billeder jeg godt kan lide og samtidigt har jeg haft brugt det ved lejligheder jeg kun kan se blive til flere lejligheder når nu jeg selv ejer det. 

Dertil har jeg og fruen en ambition/ønske om at blive bedre til at få taget billeder at begivenheder, da der er en lille på vej. Og så kunne det jo være sjovt at tage billeder allerede nu af maven jo:)

Skrevet den: 21-November-2013 kl. 21:45
Der er sket meget på kompakt-markedet, men her er det bestemt værd at bemærke at der i det segment er sådan groft 2 meget forskellige typer:

1. Almindeligt kompakt kamera med lille sensor - her kan en iphone ofte være med
2. Kompakt system kameraer - her med sensor som i de fleste DSLR og disse tager billeder der kvalitetesmæssigt er fuldt på højde med DSLR kameraer (i prosumer enden). Ulempen ved disse er at der er mindre tilbehør til i form af dyre objektiver og andet.

Det er kameraer i "2" B-CLG henviser til. Her for du rigtigt meget kvalitet (både byggemæssigt og billedmæssigt), og disse kan ikke sammenlignes med "almindelige" kompakt kameraer.

/ask

Se f.eks lidt om fuji X-100 http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmX100 - her

Skrevet den: 22-November-2013 kl. 00:08
Når du køber dit Canon, så overvej at købe 50mm 1.8 objektivet. Det skulle være en god deal, og temmelig lysstærkt i forhold til det zoom-objektiv der følger med. Det betyder, at du får en mere lysstærk løsning og bedre kan tage billeder i bevægelse. Det vil også være godt til portrætter, hvor det vil give en fin sløret baggrund.

@Bconrad: Ja, RX1 virker som noget af et kamera. Jeg har dog heller ikke lige pengene. Men det understreger i den grad, at der er frække drenge i klassen, som også kan noget nyt med kameraer.

@jacobask: Helt enig :-)

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 22-November-2013 kl. 03:34
Tillykke med dit nye EOS 600D, som jeg tror du vil blive meget glad for. Det er et udmærket start-up kamera til dem, der vil lidt mere en point-n-shoot kan præstere.
Jeg startede selv op med et udmærket Canon Powershot A60, derefter et Powershot S1IS (serie med mere zoom). Begge tog okay fine billeder ift. prisen.
Endte så med at hoppe på DSLR vognen, da der imo manglede lige det sidste og jeg samtidig gerne ville udfordres mere.
Jeg startede op med 600D's for-forgænger, det dengang udemærkede 400D.
Dog droppede jeg kitobjektivet og investerede isf. i et par mellemklasse objektiver.
Sigma 17-70mm og Canon EF 70-300mm IS. De dækkede et pænt brugtbart område og gjorde det rigtigt godt.
Havde også et Canon 50mm 1.8 II. Men det blev hurtigt solgt igen, da det imo ikke indfriede mine forventninger. Imo en for ringe Auto Focus under dårlige lysforhold og alt for plastic-agtig til min smag.

Jeg skiftede så igen-igen Wink Til det hurtigere og bedre EOS 40D og et betydelig bedre allround objektiv - Canon EF 24-105mm 4L IS USM. Wauv  

Da der så røg en pæn sum erstatning (arbejdsskade) ind på kontoen. Blev jeg enig med mig selv om, at forkæle mig selv med en del af Canons lækre L-objektiver og 2 ret gode kamerahuse. Som jeg nyder at bruge hver eneste gang.

Og ja - ihf. ud fra mine egne erfaringer, så er der altså større chance for, at få mange flere "keepers i kassen" - jo bedre "værktøj" man har i hånden.

Som nævnt af andre, så pas på - for det kan godt smitte, når man først har haft hænderne på noget af det ypperste fotogrej. Tongue

Sluttelig er jeg enig i det andre skriver om, at én af DK's største foto-portaler -  http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk - er et udmærket sted, at søge hjælp, inspiration og viden om denne fantastiske hobby.
Er på mit snart 7. år - og har været en rigtig brugbar base for mig + mange andre foto interesserede.
God fornøjelse med "klikkeriet"-

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 22-November-2013 kl. 06:42

Har altid fundet det pudsigt at folk - især nybegyndere - køber sig blind i Canon og Nikon. Olympus, Fuji og SONY især har i nogle år produceret nogle langt mere interessante og nyskabende produkter.

Jeg sidder selv med en A57 som jeg valgte fremfor en noget dyrere Canon og Nikon. A57 var forud sin tid, og er det stadig på en del punkter. 

Jeg får det bare ikke brugt så ofte, som jeg ønsker, da den ikke lige kan være i lommen. Mit næste kamera bliver uden tvivl en RX-100 II eller et Fuji kompakt-kamera.

SONYs nye A7-serie bliver også et seriøst killer-system. De er ret innovative på et marked, som har været præget af en del konseravatisme fra de lidt større drenge, Canon og Nikon.

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 22-November-2013 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Har altid fundet det pudsigt at folk - især nybegyndere - køber sig blind i Canon og Nikon. Olympus, Fuji og SONY især har i nogle år produceret nogle langt mere interessante og nyskabende produkter.
Jeg synes nu ikke det er så underligt. Nybegyndere (og andre) er sikre på at de får noget der virker, det er trods alt producenter som har lavet kameraer i rigtig mange år, både til private og professionelle, så de ved god hvad de laver. Olympus burde være i samme liga, men er det af en eller anden grund ikke.

Men ud over det, så er jeg meget enig i dine betragtninger, søger du det mere innovative, så skal der søges blandt andre mærker.

Og så er der også os "gamle" (mig) som hænger lidt fast, og stadig køber bahco når jeg skal have en skruetrækker, får så ved jeg, at jeg får en der virker og ligger godt i hånden.

Mvh Peter

Skrevet den: 22-November-2013 kl. 12:05
Lige et godt råd i forbindelse med børn og billeder.

Hvis dit kommende barn bliver lige som mine, så gælder det om at komme på afstand fra dem, når der skal tages billeder. Mine unger har begge en tendens til at ville pille ved kameraet når de ser det. Så jeg har rigtig mange billeder af kravlende børn, som vil have fingrene i kameraet. 

Det blev rigtig godt da jeg købt en 135 mm f2.8 objektiv. Så kunne jeg stå lidt på afstand og få naturlige billeder af ungerne i leg. Børn bliver oftest bedst på billeder, når de ikke ved at de bliver fotograferet. Så kig også efter noget med lidt længde, hvilket desværre ikke gør tingene billigere.

Ang nybegyndere og udstyr, så læste jeg engang.

Nybegyndere tænker på megapixels, letøvede tænker på udstyr, professionelle tænker på lys.

Det illustrerer egentlig meget godt, hvad fotografering egentlig går ud på. 

Skrevet den: 22-November-2013 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Lige et godt råd i forbindelse med børn og billeder.

Hvis dit kommende barn bliver lige som mine, så gælder det om at komme på afstand fra dem, når der skal tages billeder. Mine unger har begge en tendens til at ville pille ved kameraet når de ser det. Så jeg har rigtig mange billeder af kravlende børn, som vil have fingrene i kameraet. 

Det blev rigtig godt da jeg købt en 135 mm f2.8 objektiv. Så kunne jeg stå lidt på afstand og få naturlige billeder af ungerne i leg. Børn bliver oftest bedst på billeder, når de ikke ved at de bliver fotograferet. Så kig også efter noget med lidt længde, hvilket desværre ikke gør tingene billigere.

Ja, både og. Det bliver ofte mere nærværende når man faktisk er tæt på. Tricket med mine unger var bare at tage en hel masse billeder over en periode - til sidst var de helt ligeglad med kameraet da de bare var vandt til at det var der - derefter begynde der at komme rigtigt mange gode billeder i kassen fordi jeg kunne komme tæt på deres leg og glæde uden at forstyrre.

Mht objektiv - så er der mange holdninger. Jeg selv er rigtigt glad for et Sigma 17-50 f:2.8. Et ret alsidigt objektiv der ligger grader over kit-objektivet uden at vælte hele budgettet. Omkring 50 f:1.8 - ja så er det da et godt objektiv, men for rigtigt mange vil man være alt alt for låst med de 50mm. Skal det være fast brændvidde, så gå ned omkring 28-30mm (det svarer til fulframe 50mm).

/ask

Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 22-November-2013 kl. 16:43
Jeg er super glad for mit Sony NEX kamera. Rimelig handy, fylder ikke mega meget. Tager efter min smag rigtige gode billeder. Auto funktion som gør det super nemt. Det kan tilmed optage video i ok kvalitet. Prisen kunne selvfølgelig være bedre, men netop størrelse m.m. gør at man får brugt det.

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 13:38
Nå så endte jeg i en "dramatisk" annulering af Canon EOS 600D.

Jeg fik mig en test da samt Nikon D3200. På spec lød Nikon nu bare bedre og er da også et ca 2 år nyere kamera..

Det er endt ud med Nikon D5200, da expert kører en super pris for det.. Umiddelbart over mine ønsker og tænkelige niveau. Til gengæld blot 400 i merpris end Canon D600.

En sammeligng af de 2:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5200

D5200 lød bare som en bedre overall deal for mig. Lader til at jeg kan vokse med det:)
Igen at tak for en rigtig god debat med masser af råd

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 14:06
Du er med på at Nikon D5200 er sidste års model og der er kommet en afløser D5300 som er blevet optimeret med et bedre AA filter på sensoren, større lcd skærm, større søger og ikke mindst så er der GPS og WIFI indbygget i kameraet, skal du også bruge kameraets video funktion , så kan D5300 også klare 1080P 50 og 60 fps. Den er jo selvfølgelig dyre end D5200 da den er helt ny på marked.

-------------

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 14:11
He he..det er ikke nemtSmile. Der vælter nye modeller frem hele tiden, så der er virkelig mange muligheder for at blive seriøst forvirret.
http://www.dpreview.com/camerareviews?type=reviews - http://www.dpreview.com/camerareviews?type=reviews

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

He he..det er ikke nemtSmile. Der vælter nye modeller frem hele tiden, så der er virkelig mange muligheder for at blive seriøst forvirret.
http://www.dpreview.com/camerareviews?type=reviews - http://www.dpreview.com/camerareviews?type=reviews
Vi er helt enige, det er ikke nemt og slet ikke hvis man er first timer. Jeg stod selv at overvejet om jeg skulle vente med familie kameraet til der kom et EOS 6D MKII, 6D har nogle små minusser som sikkert er tilrettede i en MKII version, men omvendt så er det jo familie kameraet og skal jeg lidt mere så har jeg mine prof huse.

-------------

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 14:28
Ja jeg er med på at der er nyt på vej. Men da jeg var klar på at tage et Canon 600D (hvor der efterfølgende er kommet en 650 og 700), så føler jeg mig tilfreds nok med D5200. Et kamera der i april kostede 7400 er købt (bevares med en nyere model på vej) til 3999kr. 

3999 er nok også hvad jeg vil betegne som min smertegrænse ift forventet brug/niveau. 
Jeg føler ihvertfald jeg får mere kamera for 3999kr ved D5200, end 3599 for EOS 600D.

Altid en opvejning:)

EDIT. D5200 håndtere nu også video i 1080p 60 fps

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 14:55

EDIT. D5200 håndtere nu også video i 1080p 60 fps
Mener kun det er 1080i 50 & 60fps. 1080p ved 50 60fps. er klart et fremskridt

-------------

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 15:00
Nå ja, det kan sagtens være. Det er kun taget ud fra sammenligningen på dem:).

En sammenligning D5200 iøvrigt alligevel vinder. Så kan man ligge hvad man vil i den slags sammenligninger..:).. Ihvertfald betyder det ikke så meget, da jeg personligt ikke har tænkt det som en videokamera:)

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 15:10
Det er fair nok, det var også kun ment venligt.

-------------

Skrevet den: 23-November-2013 kl. 15:11
Bestemt også taget imod sådan, så mange tak for dit input potter:)

Skrevet den: 25-November-2013 kl. 17:23
Første forhindring allerede:)..

Jeg har netop modtaget mit Nikon D5200 og sat optik på..

Jeg har fulgt manualen, men oppe i "skyde" kigget eller hvad man kalder det ;) er det temmelig mørkt.

Skal der tages en film af noget på huset eller optikken? Syntes ikke det fremgår af manualen nemlig..
Det skal siges batteriet endnu ikke er i, da det skal oplades. Men det burde vel ikke have noget at sige?

Skrevet af: nhj4
Skrevet den: 25-November-2013 kl. 17:41

Første forhindring allerede:)..

Jeg har netop modtaget mit Nikon D5200 og sat optik på..

Jeg har fulgt manualen, men oppe i "skyde" kigget eller hvad man kalder det ;) er det temmelig mørkt.

Skal der tages en film af noget på huset eller optikken? Syntes ikke det fremgår af manualen nemlig..
Det skal siges batteriet endnu ikke er i, da det skal oplades. Men det burde vel ikke have noget at sige?

strøm skal der til, et rigtig godt kam, tillykke med det

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)

Skrevet den: 25-November-2013 kl. 17:43

Li-ion batterier er for-ladet med ca. 70%, så du kan godt prøve med det samme, om det gør en forskel.

Skrevet den: 25-November-2013 kl. 18:49
Ahhh det hjalp en hel del;)... Tak for det

Print side | Luk vindue