Print side | Luk vindue

Ødelagt Pickup

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128047
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:49

Emne: Ødelagt Pickup
Skrevet af: hunt
Emne: Ødelagt Pickup
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 17:10
Hej

For at gøre en lang historie forholdsvis kort, så har jeg fået en ny pickup til min pladespiller i fødselsdagsgave. Da jeg piller den gamle pickup af pladespilleren, går tonearmskablerne i stykker. Jeg søger hjælp hos forhandleren af pladespilleren, og denne er villig til at reparere mine tonearmskabler og montere min nye pickup.

Jeg sender pladespilleren ind til forhandleren og skriver på en seddel øverst i kassen, at han bør være opmærksom på, at nålebeskytterne er lidt "sølle" på denne pickup-model, og om han ikke vil beskytte pickuppen under tilbage-forsendelsen med lidt bobleplast eller pap. 

Da jeg får pladespilleren retur, ser jeg straks, til min fortvivlelse, at pickuppen er knækket! Den er sandsynligvis knækket, da en transport-pose er trukket over pladespilleren, denne har skubbet nålebeskytteren frem og trukket pickuppen tilbage. 

Jeg fik pladespilleren retur i lørdags (23. november) og skrev straks til forhandleren. Jeg har ikke hørt noget fra ham i denne uge og har derfor rykket for svar et par gange. Her i eftermiddag har jeg ringet til firmaet og talt med en kvinde. Hun fortæller, at det kunne reparatøren aldrig finde på og fralægger sig i øvrigt hele ansvaret. 

Hvad er mine muligheder herfra?

Mvh Peter

Svar:
Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 17:13
Hvad står pick-up'en dig i i kroner og ører? Og hvor meget er regningen fr reparationen på?

Skrevet den: 28-November-2013 kl. 17:16
Jeg gav 1300 kr. for pickuppen, men en ny nål er en smule billigere, ca. 1100 kr. incl. fragt. Jeg har givet 480 for reparationen.

Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 17:42
Du skal blive ved med at rykke ham, og gem dine mails til ham.

Har du kopi af jeres tidligere korrespondance? Så du kan bevise, at han er gjort opmærksom på, at nålen er skrøbelig?

Har du allerede betalt for reparationen?

Jeg ville skrive, at han havde en uge til at svare, ellers er det forbrugerstyrelsen, trustpilot osv...

Skrevet den: 28-November-2013 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Har du kopi af jeres tidligere korrespondance? Så du kan bevise, at han er gjort opmærksom på, at nålen er skrøbelig?

Har du allerede betalt for reparationen?

Lige den del af korrespondancen har jeg desværre ikke. Den var skrevet på et A4 ark, som jeg lagde øverst i pakken. :-( Lige dér troede jeg på det bedste i mennesket...

Ja, jeg skulle indbetale pengene inden afsendelse.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 20:00
Er det nålen der er knækket, ikke pickup'en? Mener også han bør erstatte den pga mgl omhu ved indpakning til forsendelse.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 20:13
Problemet består i hvornår skaden er opstået, og den bevisbyrde er svær at løfte.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 28-November-2013 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er det nålen der er knækket, ikke pickup'en? Mener også han bør erstatte den pga mgl omhu ved indpakning til forsendelse.
Ja, det er selve nålen, som er knækket. Den er ikke helt brækket af men peger lodret ned. Nedenstående er billede af nålen lige efter udpakning. Jeg har trukket posen af i nålens naturlige retning, og ikke imod. 

Sagen er ikke helt afsluttet endnu, men damen jeg snakkede med gav mig ikke meget håb. Hun sagde, at man arbejdede med sagen, men ikke kunne love svar hverken i dag eller i morgen. For mig virker sagen dog forholdsvis enkel - det hele, som Jetex implicit påpeger, handler om forhandlerens velvilje eller med andre ord - vilje til at indrømme, at vi alle sammen begår fejl en gang i mellem, og at det denne her gang var forhandleren, som begik fejlen.

En "indrømmelse" man kunne have foretaget allerede i mandags.

Jeg tror også, at en del af problematikken ligger i, at forhandleren ikke forhandler pickup-mærket, og derfor sandsynligvis skal ud og betale detail-pris på pickuppen. Hvis jeg skulle købe en tilsvarende nål (mm fine-line) hos forhandleren, er prisen henved det dobbelte. 

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 21:52
Som vanligt må det være dem du har købt den service af, der har ansvaret for det der er lavet. Forhandleren må erstatte pickuppen og sørge for at den bliver monteret rigtigt som du har betalt for. Hvis ikke de vil dét kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvem det er, så jeg kan undgå at bruge dem.

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 23:04
ser da nærmest ud som om beskytteren sidder så tæt at den kan skubbe nålen bagud... men ja, reparatøren skal betale.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-November-2013 kl. 23:27
Ja beskytteren vender forkert. Har du selv skiftet nål og haft beskytteren taget af? Så har du nemlig fået vendt den forkert, og har derved selv forårsaget at nålen er bøjet bagud.

Skrevet den: 29-November-2013 kl. 07:39
Nej, beskytteren har aldrig været af i min varetægt, og jeg synes nu det ser ud til at den vender rigtigt.

Uden dog på nogen måde at være sikker, tror jeg dog at billedet snyder lidt, der skal altså ikke være meget frigang før nålen kan være der 1-1 1/2mm.

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-November-2013 kl. 13:40
Det er korrekt hvad Kampus skriver! Beskytteren har været faldet/taget af, og er blevet genmonteret forkert! Det åer GARANTERET årsagen, for da de efter montering har genmonteret beskytteren, og skubbet den ned over pickup'en, har de bukket nålearmen! Amatører!

M.v.h.

Skrevet den: 29-November-2013 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er korrekt hvad Kampus skriver! Beskytteren har været faldet/taget af, og er blevet genmonteret forkert! Det åer GARANTERET årsagen, for da de efter montering har genmonteret beskytteren, og skubbet den ned over pickup'en, har de bukket nålearmen! Amatører!

M.v.h.
Hej 

Jeg kan godt se, hvad I mener, efter at have sammenlignet med billeder fra nettet. Det ser faktisk ud til at holderen ikke sidder i monteringshullerne på pickuppen. Jeg har dog ikke kigget på pladespilleren siden, jeg pakkede den ud, da det ærger mig alt for meget. Forhandleren må have givet den et kæmpe skrald... :-(

Pickuppen, der er tale om, er en Audio Technica AT440mla. 

Jeg har idag fået svar fra forhandleren, denne fralægger sig ansvaret og står stejlt på, at det ikke er sket i hans forretning. Forhandleren har dog forsøgt at skaffe en ny nål, som han vil sælge til kulancepris til mig, men han ved endnu ikke om, han kan skaffe en, da pickuppen er købt i udlandet. Ellers vil han gerne sælge mig en anden ortofon pickup også til kulancepris.

Umiddelbart er jeg naturligvis ikke interesseret i selv at betale for en skade, som jeg mener, at han har påført... Jeg ved bare ikke, hvad mit næste skridt skal være?

Mvh Peter

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 29-November-2013 kl. 18:01
Hvad mener forhandleren helt præcist med at det ikke er sket i hans forretning?

Mener han at det er dig selv, eller mener han at det er den der har monteret pickuppen der bærer skylden?

Hvis det er det sidste, så er det stadig forhandlerens ansvar da du, efter hvad jeg forstår, har indgået handlen med forhandleren og har betalt der.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-November-2013 kl. 07:39
Jeg bliver nødt til at spørge om det er en fysisk forhandler?

Eller er pladespilleren sendt med pakkepost? Du taler jo om transport pose.

Hvis skaden er sket under transport kan forhandler ikke gøres skyldig.

I bund og grund er det jo bare en ærgerlig sag.

Måske skulle du overveje forhandlerens tilbud.

Skrevet af: Knaldperlen
Skrevet den: 30-November-2013 kl. 11:04
Firmaet kan ikke fralægge sig ansvaret fra dette. De har behandlet varen uforsvarligt og skal erstatte det ødelagte - uden omkostning for dig.

Hvordan kan en kundeservicemedarbejder udtale sig på vegne af reparatøren?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver flg.:

"Varen bliver skadet i forbindelse med afhjælpning af en mangel:

Hvis varen bliver beskadiget under transporten til og fra reparationsstedet eller under selve reparationen, er det som udgangspunkt dig, der skal betale. Det gælder dog kun, hvis skaden skyldes en hændelig begivenhed. En hændelig begivenhed kan være tyveri, brand eller anden skade, hvis der i øvrigt ikke er noget at bebrejde sælgeren. Ofte vil dit eget forsikringsselskab kunne dække skaden.

Hvis varen derimod bliver ødelagt af den erhvervsdrivende, er dette ikke en hændelig begivenhed. Det samme gælder, hvis sælgeren ved forsendelse af varen til dig ikke har emballeret den forsvarligt, og den derfor bliver beskadiget."

Det står sort på hvidt at det er deres ansvar. De kan ikke fralægge sig dette.

Jeg ville ringe ind til dem og rasle med sablerne hvis de ikke overholder reglerne - tru dem med at gå til forbrugerombudsmanden med sagen, så plejer det at hjælpe.

Skrevet den: 30-November-2013 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Hvad mener forhandleren helt præcist med at det ikke er sket i hans forretning?

Mener han at det er dig selv, eller mener han at det er den der har monteret pickuppen der bærer skylden?
Forhandleren skriver, at pickuppen forlod forretningen i jomfruelig stand, og skriver vel mellem linierne, at jeg har beskadiget den.

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg bliver nødt til at spørge om det er en fysisk forhandler?

Eller er pladespilleren sendt med pakkepost? Du taler jo om transport pose.

Hvis skaden er sket under transport kan forhandler ikke gøres skyldig.
Den er blevet sendt med pakkepost, men der er tale om en forhandler med fysisk butik også.

Oprindeligt skrevet af Knaldperlen Knaldperlen skrev:

Firmaet kan ikke fralægge sig ansvaret fra dette. De har behandlet varen uforsvarligt og skal erstatte det ødelagte - uden omkostning for dig.

Hvordan kan en kundeservicemedarbejder udtale sig på vegne af reparatøren?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver flg.:

"Varen bliver skadet i forbindelse med afhjælpning af en mangel:

Hvis varen bliver beskadiget under transporten til og fra reparationsstedet eller under selve reparationen, er det som udgangspunkt dig, der skal betale. Det gælder dog kun, hvis skaden skyldes en hændelig begivenhed. En hændelig begivenhed kan være tyveri, brand eller anden skade, hvis der i øvrigt ikke er noget at bebrejde sælgeren. Ofte vil dit eget forsikringsselskab kunne dække skaden.

Hvis varen derimod bliver ødelagt af den erhvervsdrivende, er dette ikke en hændelig begivenhed. Det samme gælder, hvis sælgeren ved forsendelse af varen til dig ikke har emballeret den forsvarligt, og den derfor bliver beskadiget."

Det står sort på hvidt at det er deres ansvar. De kan ikke fralægge sig dette.

Jeg ville ringe ind til dem og rasle med sablerne hvis de ikke overholder reglerne - tru dem med at gå til forbrugerombudsmanden med sagen, så plejer det at hjælpe.
Som jeg forstår det, har servicemedarbejderen, idet han er lyd entusiast, pakket pladespilleren ned efter, reparatøren har lavet tonearmskablerne og monteret pickuppen.

Det hele hænger åbentbart på om, pickuppen var emballeret forsvarligt, og her er forhandleren og jeg så uenige. Forhandler siger, at han bevist har valgt ikke at pakke pickuppen yderligere ind, fordi en indpakning og efterfølgende udpakning har ligeså stor risiko for beskadigelse. I øvrigt kunne forhandleren have valgt at afmontere pickup-delen fra huset under transport, og pakke denne separat, det er jo simpelt at klikke pickuppen på efterfølgende.
< id="adlesse_unifier_magic_element_id" style="display: none;">

Skrevet den: 30-November-2013 kl. 13:53
Uanset hvad er den beskadiget pga. dårlig emballering eller manglen på samme. Jeg ville true med at gå videre med sagen til Forbrugerombudsmanden. Det må være en principiel sag. Jeg ville ALDRIG købe en ny pickup hos samme firma trods deres "tilbud". Grunden til de tilbyder det er jo fordi de ikke har rent mel i posen. Hvis de havde deres 100% på det rene ville de jo ikke tilbyde dig det.

Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 30-November-2013 kl. 22:49
Tag imod deres tilbud. Det andet bliver en lang kamp du nok ikke får det mindste ud eftersom du ikke kan bevise det mindste desværre.
Kender ikke retningslinierne for hvilke sager Forbrugerombudsmanden tager imod, men at true firma med det er en dårlig ide der nok ikke hjælper på sagen.

Knaldperlen: De kan da sagtens tilbyde det og stadig have rent mel i posen, udover det kender vi jo heller ikke sagen til bunds, er ikke sikkert fejlen ligger ved firmaet.

Skrevet den: 01-December-2013 kl. 02:55
Hvis de har vendt den forkert så pickuppen er ødelagt er det jo en fejl fra deres side.

Af erfaring ved jeg at firmaer helst ikke vil have noget med Forbrugerombudsmanden at gøre, og hvis man vælger at køre en sag, som koster 100 kr (så vidt jeg husker), så må den være principiel.

Hvis man derimod ikke gider "tage kampen op", så kan man da godtage tilbuddet. Jeg ville dog så hellere købe en pickup et andet sted, selvom den er dyrere, i stedet for at støtte det firma som lige "har taget røven på en", hvis man må sige det på godt gammelt dansk ;-)

Uanset hvad du vælger, så må du have held og lykke :-)

Skrevet den: 01-December-2013 kl. 07:21
I den tid du kører sagen har du ingen musik.

Tror bare jeg vil droppe sagen.

Evt tage imod tilbuddet.

Det kommer til at koste dig nogle penge. Men en opslidende sag koster også.

Ps. Det er ikke fordi jeg holder med forhandleren.

Skrevet af: aerik
Skrevet den: 12-December-2013 kl. 00:07
Hvad endte du ud med?

Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 14:28
Lige før nytårsaften modtog jeg den nye pickup, som jeg havde valgt at købe til kulanceprisen på 750 kr. Pickuppen virker fint, men det gør tonearmskablerne ikke... Der er løse forbindelser i de 2 jordledninger, så nu kæmper jeg igen med forhandleren.

Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 14:40
Hvis du kommer omkring 8740 og skal have det hele afsted, så har jeg en afspille du kan låne.. en ældre Rega, men bestemt ikke dårlig.
Så har du da lidt du kan høre dine plade på indtil du kommer i bund i alt dette :(

-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup

Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 14:41
Tror nok min tålmodighed ville være brugt op.

Jeg vil finde en anden butik der kan vurdere sagen.

Nu ved jeg ikke om det er en kædebutik, der har forsøgt med reparationen. Hvis det er ville jeg gå til øverste top og forelægge dem sagen.

Har selv haft succes på den måde med et citroen værksted.(jeg skal aldrig mere have en fransk bil)

Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Hvis du kommer omkring 8740 og skal have det hele afsted, så har jeg en afspille du kan låne.. en ældre Rega, men bestemt ikke dårlig.
Så har du da lidt du kan høre dine plade på indtil du kommer i bund i alt dette :(

Tak for tilbuddet, men det er ikke min eneste pladespiller. Dog er det efterhånden langt den dyreste... 

Print side | Luk vindue