Print side | Luk vindue

Fremragende THX-certif. lyd til 2319 kr.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12819
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 11:44

Emne: Fremragende THX-certif. lyd til 2319 kr.
Skrevet af: sussie
Emne: Fremragende THX-certif. lyd til 2319 kr.
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 09:23
Jeg vil gerne sige tak til Bendix fordi det var takket være ham at jeg blev opmærksom på Logitech Z-5450 højttalersæt med indbygget forstærker i subben (som vejer 11 kg. og i mit tilfælde er gemt væk bag en lænestol, men så rigeligt kan give lyd fra sig alligevel.

Snakken gik i den tidligere tråd om dette sæt eller forgængeren Z-5000, som er kraftigere. Men Z-545o er næsten 2 år nyere, har trådløse baghøjttalere og den noget mindre effekt betyder intet for de, som alligevel lytter ved et lavt volumen.

Jeg kan varmt anbefale dette sæt. Jeg var akkurat som I i vildrede med hvad jeg skulle købe. Dette sæt er tilstrækkeligt til små stuer, -man sidder jo alligevel altid i en 2-3 meters afstand til høttalerne.

Lyden er klar og ren, og højttalerne meget diskrete at se på.

Jeg venter nu på at modtage nogle DVD-Audios som jeg har bestilt gennem Axelmusic, og for første gang anvende min OPPO/BKK 971H Dvd-afspiller til dette formål. Denne afspiller kostede 1686 kr. og er foruden at være billig og kunne opskalere til 720 og 1080 gennem DVI (og dermed levere det tætteste man idag kan komme på HDTV) også den bedste 'upscaler' i test, og har slået afspillere i 10.000 kroners klassen.

Selvom mit TV allerede er gammelt, et Philips PF7320, så har det ingen betydning, når een ser DVD; her overtager OPPOens Faroudja processor billed-behandlingen.

Dvs. at min løsning, opnået ved at vælge det bedste og billigste gennem læsningen af disse tråde, er den billigste løsning på markedet til High Definition Video og til DVD Audio med det bedste billede og med den renest og klarest tænkelige lyd.

Svar:
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 09:45
PC-Netto på Mariendalsvej i Herlev sælger dette sæt for 2319 kr. + 30 kr for at hente det.

Ingen tvivl om at der her er fundet en 'niche' idet sættet er beregnet til PC markedet og derfor under konkurrence herfra, men samtidig har den tekniske udvikling medført at kvaliteten nu er så god på disse produkter at de sagtens kan sættes ind i stuen og kobles til DVD-afspilleren, og dermed konkurrere med løsninger som indenfor dette segment ligger i 10.000 klassen. Ja skal man tro tråde på denne side, er det hvad folk rask væk betaler, forhåbentlig med et smil på læben.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 09:55

Hej sussie

Med al ære og respekt for Logitech Z-5450 som jeg er enig i er en ganske god løsning til prisen, så kan det altså ikke konkurrere med et "rigtigt" surroundanlæg i 10.000,- kroners klassen, hverken i funktionalitet, tilslutningsmuligheder, eller lydkvalitet.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 10:21
Okay så lad os bare sige at dette sæt er tilstrækkeligt til 90 pct. af de folk som står for at investere i Surround. Og det er her, at jeg frygter at 'nø'rdernes' snak herinde virkelig forvirrer mere end det gavner, idet ikke alle er istand til at skære igennem og erkende at 2349 kr. er tilstrækkeligt for at opfylde dere Surround behov, men tror at de skal langt højere op. Går de højere op, får de så problemer med store klodser stående i stuen, noget som deres bedre halvdel og gæster ikke er begejstret for.

Det er derfor dette sæt er så ideelt til de folk.

Læs denne positive danske anmeldelse af sættet:

http://www.tweakup.dk/article/860/dk/ - http://www.tweakup.dk/article/860/dk/

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 10:31
Kører baghøjttalerne på batterier ?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 10:46
Nej de skal hver især sættes til en stikkontakt. Det forholder sig så heldigt at jeg netop har stikkontakter, der hvor de skal sættes op. Det giver en stor frihed med trådløse baghøjtalere , for det første er der ingen irriterende ledninger som skal trækkes rundt (måske under eller over Dørkarme). Dernæst kan man nemt flytte rundt på dem efter behag for at finde det sted hvor de lyder bedst.

Og der er i tests ingen hørbar forskel fundet mellem de trådløse baghøjtalere og f.ex Z-5000 trådede højtalere. dog kan sidstnævnte levere 96 bit, mens de trådløse kun klarer 48, men der er ikke hørt forskel i tests.

Logitechs patenterede teknologi sender hvert signal 2 gange til højtalerne, eliminerende evt. udfald. Og selvom jeg har en router/accespoint ligeunder baghøjtalerne er ingen interferens konstateret. alt kører upåklageligt og godt, og det virker Okay at anvende den nyeste teknologi, som disse trådløse baghøjtalere er udtryk for. Det ser også smart ud, at baghøjtalerne bare er sat i en stikkontakt og intet andet.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af sussie sussie skrev:

Jeg venter nu på at modtage nogle DVD-Audios som jeg
har bestilt gennem Axelmusic.

Hvordan skulle dit Logitech anlæg kunne spille DVD Audio? Kræver det ikke
fem separate lydingange?

Du vil måske høre DD lydsporet? Har alle DVD Audio diske DD eller DTS
lydspor?

Det er jo så også kun surroundoplevelsen ved DVD Audio du vil få og ikke
den forbedrede lyd.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:16
Se her på bagsiden af 'kontrol-centeret':

De 3 3,5 mm jack stiks indgange er til analog lyd. Og her har min DVD afspiller jo 6 RCA stik. Så er det bare et spørgsmål om at skaffe nogle '3.5 mm jack til 2 RCA'-stik. Du skulle nu tage at læse den fremragende danske test som jeg linkede til. Her står også:

Specifikationer

Tekniske specifikationer er som følgende og er taget direkte fra Logitech.

• Samlet udgangseffekt: 315 watt RMS
- Satellithøjtalere: 199 watt RMS (fronthøjtalerne: 2 x 38 watt, baghøjtalerne: 2 x 40,5 watt, centerhøjtaleren: 42 watt)
- Subwoofer: 116 watt RMS
• Samlet spidsbelastning: 630 watt
• Maksimalt lydtryk: 103 dB
• Frekvensområde: 35 Hz-20 kHz
• Impedans: 9.500 ohm
• Forstærker: Ultralineær, analog højkapacitetsforstærker
• Højtalernes enheder:
- Satellithøjtalere: 2 1/2" enhed med fasestik i aluminium
- Subwoofer med båndfilter: 6 1/2" enhed med stor slaglængde
• Surroundlydeffekter:
- Hardwareafkodning at lydspor i Dolby® Digital-, DTS®- og DTS® 96/24-format
- Dolby® Pro Logic® II (til film og musik)
- 6 kanaler direkte
- Stereo
• Understøttede digitale formater:
- Dolby® Digital
- DTS® og DTS® 96/24
- PCM (ukomprimeret stereosignal): fra 44,1 kHz/16 bit til 96 kHz/24 bit
• Indgangsstik:
- 2 indgangsstik til lyslederkabel fra dvd- eller cd-afspillere, PlayStation®2, Xbox®* eller lydkort til pc'er (kræver lyslederkabel, der sælges separat)
- 1 indgangsstik til koaksialkabel fra dvd- eller cd-afspillere eller lydkort til pc'er (kræver koaksialkabel, der sælges separat)
- 1 sæt indgangsstik til 6 kanaler direkte (3 ministereostik) til pc-lydkort med 2, 4 eller 6 kanaler ELLER
- 3 ministereostik til 3 analoge stereolydkilder, fx cd- og dvd-afspillere, PlayStation®2, Xbox®* eller 2-kanalers lydkort til pc'er (til nogle enheder skal du muligvis bruge en adapter fra mini-jackstik til dobbelt RCA-stik, som sælges separat)
- 1 analogt ministereostik (på siden af kontrolcenteret) til bærbare cd-, mp3, eller MiniDisc®-afspillere
- 3 ministereostik til 3 analoge stereolydkilder, fx cd- og dvd-afspillere, PlayStation®2, Xbox®* eller 2-kanalers lydkort til pc'er (til nogle enheder skal du muligvis bruge en adapter fra mini-jackstik til dobbelt RCA-stik, som sælges separat)

Skrevet af: håkon
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:19

Hej Sussie !

Super anlæg - hvordan virker baghøjtalerne ? skal der strøm til ? eller
kører de på batterier.
Er der FM-tuner i ?

/ Arne

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:26
Prøv lige at se ovenover hvor jeg akkkurat har svaret på selvsamme spørgsmål.Nej, der er ingen FM tuner. Jeg skulle dog tro at en DAB-radio tilkoblings-sats (du ved dem, som bare skal sluttes til et stereoanlæg, skulle fungere ganske bra , og kan sluttes i en af indgangene på 'kontrol-centeret'.

Skrevet af: Flim
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:29

Håkon:

Læs evt også denne tråd. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12278&PN=1&TPN=100 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12278& PN=1&TPN=100

Baghøjttalerne kører på strøm

-------------
DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:46

Det kan da være hamrende ligegyldigt om det kan spille DVD-Audio eller ej, med sådan et system - og iøvrigt også med systemer i 20.000,-s klassen - er det langtfra mediet der sætter begrænsningerne. Det er vigtigere at få et kvalitetsprodukt end om det lige kan spille DVD-Audio eller ej. Hvis man ikke er enig, så prøv at regne på hvad 100 DVD-Audio skiver koster, set i forhold til hvor meget ekstra samme investering kunne gøre for CD-lyden.

Mht. at entusiast-diskussioner forvirrer "almindelige" forbrugere, så er det delvist rigtigt - men ikke mere rigtigt end at discount-diskussioner forvirrer "almindelige" forbrugere til at tro at et surround-system med god lyd kun koster 10.000,-. Der er _rigtigt_ mange der kommer til os og vil have en løsning på at deres surroundsystem i 5-10.000,-s klassen ikke kan spille musik.

Min hårde påstand: Hvis man ikke interesserer sig for den lydmæssige forskel der er på det bedste system til 10.000,- og det bedste system til 20.000,- og mener den forskel kun er relevant for entusiaster, så kan man lige så godt bare købe noget pænt og billigt. Det skal dog ikke forveksles med at man ikke har råd til, eller ikke vil bruge pengene på, et system til 20.000,- - men at påstå at almindelige mennesker ikke kan bruge forskellen er utopi. Hvis man interesserer sig nok for musik og/eller film til overhovedet at vide hvad DVD-Audio går ud på, så vil man også få glæde af et system i 20k klassen hvis man kan finde pengene. Et system til 20k er IKKE et high-end entusiast-system.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:56
Otto begynder at få myrekryb over at folk kan få THX certificeret sound til 2300 kroner og verdens bedste upscaler (OPPO 971H) til 1600. Alt er som det skal være.

Otto lever af at sælge dyre løsninger til folk som ikke ved bedre. Så skal de nok få besked af Otto.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 11:59

Hvordan er det med støj ?

Her tænker jeg på de trådløse højttalere, kan det høres når naboen slår græs, Microbøgle oven kører osv...

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:09

Otto begynder at få myrekryb over at folk kan få THX certificeret sound til 2300 kroner og verdens bedste upscaler (OPPO 971H) til 1600. Alt er som det skal være.

Bliv du bare i troen.

Otto lever af at sælge dyre løsninger til folk som ikke ved bedre. Så skal de nok få besked af Otto.

Sussie har ikke råd til kvalitetsudstyr, og overbeviser derfor sig selv om at discount-grej er verdens bedste. Fortæl mig forskellen?

Seriøsts, så snyder man ikke folk når man sælger 10.000,-s anlæg, lige så lidt som man snyder folk når man sælger pågældende Logitech sæt. Det er bare to forskellige ting, hvis du tror du får den samme oplevelse ud af dit system, så er det DIG der ikke ved bedre. Vi kan sagtens blive enige om at man får ufatteligt meget for pengene i sådan et system, men du får altså ikke automatisk god lyd fordi der står THX på fronten. Og jeg kender iøvrigt godt sættet, jeg har et familiemedlem der lige har købt det.

Og hvad vil du forresten bruge "verdens bedste upscaler" (noget af en påstand...) til, når du har et 7320?

Er du overhovedet klar over forskellen på THX Multimedia og THX Select?

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:16

Rolig nu Jeg er sikker på det er et fremragende sæt til prisen og PC brug.

Men, så vidt jeg ved er der forskellige THX certificeringer, til forskellige typer udstyr. LogiTech sættet er helt sikkert ikke certificeret efter den standard som bruges til biograf- og HiFi/surround-udstyr.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:19

En lille sidekommentar omkring selve dét at et givent system - hvadenten det er fra PC-verdenen eller "internt" i hifi-verdenen - er så og så mange penge "værd" - hvordan definerer man dét? Jeg kan vise dig et højttalersystem (dvs. uden forstærker osv) til 10.000,- der stensikkert er ringere end Logitech systemet. Men jeg kan også finde et system til 3500,- der stensikkert er bedre. Hvor meget er logitech-systemet så værd - over 10.000,-, eller under 3500,-?

Dem der snyder sig selv er dem der tror at man _automatisk_ får bedre lyd/billede når apparaterne er dyrere, OG dem der tror at man _automatisk_ får god lyd når højttalerne er THX-certificeret og man afspiller en DVD-Audio, eller at man _automatisk_ får et godt billede når afspilleren opskalerer til HD.

Det er absolut glimrende hvis du er tilfreds med systemet, og at du anbefaler det til andre der har et lignende behov eller pengepung, så er det kun godt. Men hvis du pådutter folk at de ikke har brug for mere, bare fordi DU ikke har, så er det ikke et hak bedre end hvis jeg pådutter folk at de ikke kan klare sig med mindre end jeg kan. Men hvis du tror at jeg kun anbefaler ting ud fra om de er gode nok til mig, så kender du mig ikke godt nok til at du kan udtale dig om hvornår jeg får myrekryb. JEG ville ikke finde mig i at have et surround-system til 20.000,- stående i stuen, men det betyder ikke at jeg ikke kan anbefale et højttalersystem til 3500,-. Jeg kan egentlig også godt anbefale at købe Logitech-systemet, hvis det er dét man har brug for, til pengene tror jeg ikke der findes bedre. Men det er langtfra godt nok til 90% af befolkningen.

At (mindst) 90% af befolkningen så lader sig nøje med mindre, det er så en anden ting.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvordan er det med støj ?

Her tænker jeg på de trådløse højttalere, kan det høres når naboen slår græs, Microbøgle oven kører osv...

Jeg har som nævnt ingen interferens observeret (men nu har jeg heller ikke mikrobølgeovn -:) )

Men de tests jeg har læst har heller ikke observeret nogen interferens. Som nævnt sender Logitechs patenterede system hvert signal 2 gange, netop for at sikre at de kommer igennem til højttalerne.

Jeg skal da ikke kunne sige om du hører støj fra baghøjtalerne (er det ikke det de er der for) hvis nogen ringer midt i filmen. Men så kan du jo ikke høre filmen alligevel, hvis du partout skal sidde og ævle i telefon under forestillingen...

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:38
Otto, jeg er da altid interesseret i at lære nyt. Så jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke mener at det er ligemeget hvilket Display man har, når man har verdens bedste upscaler, en OPPO 971H, som jeg har. Jeg skulle mene at når den ellers er sat til fjernsynets DVI indgang, at så er det den som overtager billedbehandlingen?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:46

Der er jo også forskel på displays-

Tror du selv på at du får samme kvalitet i dit PF7320 display som i f.x. et pf9731 Full HD med Clear LCD display osv.....?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:50
Du tror altså at alle skærme er ens, så længe de ikke skal behandle signalet
og bare vise det?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 12:55
Ja, jeg tror fuldt og fast på det... Og den der lever godt med sin tro, lever godt, og skal ikke forstyrres... Selvfølgelig er den rationelle side af hjernen altid interesseret i at lære noget nyt...

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:01
Hvilke tv har du ?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:28
Philips PF7320 32 tommer. Det har da Crystal Clear og Pixel Plus 1. Jeg mener altså at Oppoens Faroudja processor gør en hel del ved billedet, når jeg ser DVD (kræver naturligvis ordentligt kildemateriale, som f.ex naturfilm fra BBC(købt for 50 kr. på DVDOO), og jeg har svært ved at se at det skulle blive bedre hvis jeg havde haft f.ex en PF9830.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:35

Hvis vi kikker lidt på specificationerne så vil du kunne se store forskelle.
Dette kan også let ses hvis du står foran de 2 skærme.

32pf9730 er en langsom skærm med en respons på 18ms. Dette kan din Oppoens Faroudja processor altså ikke hjælpe på.

De nye skærme har også en ny form for baggrungsbelysning, hvilke giver en bedre sort samt en bedre betragtningsvinkel. Eftersigende har de nye skærme ingen slør som man kan opleve på f.x. 9830.

Siden 9830 er der sket en markant forskel.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:47
Det der med respons tid giver jeg ikke meget for. husk på at vi i alle tilfælde taler om milli sekunder. Jeg ved bare at 8 ms skærme kan være dårligere end min Philips 18 ms. Jeg ved også at jeg ingen streger ser efter bolden i fodboldkampe og den kan også vise cykelløb uden problemer. Her sætter Philips' suveræne billedbehandlig ind.

Jeg mener idet hele taget at man skal passe på med at desavuere en skærm som denn PF7320 som kan holde i 15 år, og er et stykke kvalitetsarbejde. Jo PF9830 kan måske noget mere, men også den vil om føje tid overgåes af en ny model som kan noget mere. Og som Lars har sagt så skal vi betragte fjernsynet som et display som vi sætter forskellige bokse til, og når først High definition fjernsyn kommer i 2010 så er jeg overbevist om at med en relevant boks, så vil min Philips vise et uovertruffent billede, så absolut stadig blandt de bedste på markedet.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:50

Har du overhovedet set en ny skærm ?

Altså f.x. en 9631, 9731 eller 9831 ?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 13:52

Det der med respons tid giver jeg ikke meget for. husk på
at vi i alle tilfælde taler om milli sekunder. Jeg ved bare at 8 ms skærme kan
være dårligere end min Philips 18 ms.

Jeg troede du mente alle skærme var ens? Hvorfor ikke bare købe en
Prosonic skærm?

Men hvis du ikke kan se forskel på 18ms og 8ms ved f.eks. fodbold, så skal
dit syn da tjekkes.

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 14:17

"Fremragende, verdens bedste, uovertruffent, suveræn, absolut..."

Sussie, jeg mener, du bør skelne mellem hvad der gælder i forhold til dine forventninger og pris og hvad der gælder mere generelt.

Dit TV er udmærket, men ikke uovertruffent og Logitech-systemet og THX betyder ikke, at alt andet og dyrere ikke er eller i det mindste kan være langt bedre.

Der er forskel på at anbefale noget og på frelst at påstå noget, der ikke holder. Og så er der jo også disse regler, vi alle skal følge:

Du indvilliger i ikke at benytte dette forum til at sende beskeder med et indhold som kan opfattes som vulgært, nedsættende*, ukorrekt, diskriminerende, hadefuldt, truende, som har seksuel karaktér, som krænker andres privatliv eller som overtræder gældende lovgivning.

*markeret fordi jeg synes du taler ned til Otto et par steder i tråden.

Jeg har intet imod hvad du ellers skriver, men dine overdrivelser må du gerne holde for dig selv en anden gang. Hvis du virkelig tror på "Fremragende, verdens bedste, uovertruffent, suveræn, absolut..." har du meget (mere) at lære om TV, surround og om, at kvalitet nu engang koster.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 14:32
Ja, Okay der var nok meget diskriminerende og truende og også meget af seksuel karakter i mit svar til Otto. Det undskylder jeg så for.

For at vende tilbage til emnet, så har mine MP3 aldrig lydt bedre, når min Medion Laptop er forbundet til 'kontrol-centret' via det medfølgende '3 stks'-jackkabel.

Jeg troede faktisk at MP3 formatet var noget underlødigt; et kompromis. Jeg kan bare sige at det er den bedste lyd hidtil der har været i stuen. 'Donald Fagen eller hvad han hedder og 'Snowbound' som jeg har downloadet fra WinMX lød fuldstændig som havde man købt en CD med ham. Alle lyde leveret skarpt og klart.

Hvad angår mine udtalelser om verdens bedste etc., så er de fuldt berettiget og må tåles, når man tænker på hvilket ånmdeligt pres som nørderne herinde lægger på folk, således at de m å troi at store højttalere er nødvendige, når dette sæt beviser, at det slet ikke er nødvendigt. Tværtimod risikerer man med store højttalere alvorlige følgevirkninger i form af uoverensstemmelser på hjemmefronten, hvorimod dette af mig anbefalede sæt netop sætter det i dette forum hidtil bedste kompromis mellem lydkvalitet og ro på hjemmefronten.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 14:45
At dine mp3 filer aldrig har lydt bedre siger jo nok mere om dit forrige
anlæg

Logitechs sæt viser heller ikke at små højtalere gør det lige så godt som
store - de er bare gode nok til dig, og de vil sikkert være noget juks i
andres ører.

Derudover findes der et hav af satellitsystemer, og sikkert også mange der
slår dine Logitech med flere længder.

PS: Dropper du ikke snart din sarkasme og nedladenhed over for dem, der
ikke lige synes at Logitech sættet er verdens bedste?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:04
Nej det må tåles og skal ses som gensvar på alle nørders ævlen om nødvendigheden af en 11 kilos forstærker og kæmpe højttalere etc.. Noget som med fremkomsten af dette sæt er helt unødvendigt og også uklogt at komplentere hvis det er på ro på hjemmefronten, som gælder.

Jeg må sige at gensynet med filmen 'Enigma', som er en stille og rolig krigsfilm instrueret af Michael Aplet i 2001, og som er skildrer hvordan det lykkedes englænderne at knække tyskernes kode, lige får et ekstra pift, både ved den uovertrufne lyd fra musikken, men jeg må sige at eksplosionerne tilsidst( da den tyske ubåd blev bombet fra luften), som kom kontant og præcist fra subwooferen under lænestolen, lige præcis giver det ekstra pift til filmen, som man ellers kun oplever i biografen.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:08

Ja, jeg tror fuldt og fast på det... Og den der lever godt med sin tro, lever godt, og skal ikke forstyrres...

Jeg tror bare vi skal lade dig leve i troen på at du har sammensat verdens bedste system......

Tillykke med det fremragende system.

Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:09

Hvad angår mine udtalelser om verdens bedste etc., så er de fuldt berettiget

Hvis det var den 1. april i dag skulle du have prisen for at tage pis på os alle  - men da du tydeligvis mener hvad du siger, må du gerne delagtiggøre os i dit sammenlignings- og erfaringsgrundlag. Fx hvilke produkter har du haft tidligere, og hvorledes skiller dine nuværende sig positivt ud?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:16

Nej det må tåles og skal ses som gensvar på alle
nørders ævlen om nødvendigheden af en 11 kilos forstærker og kæmpe
højttalere etc.. Noget som med fremkomsten af dette sæt er helt
unødvendigt og også uklogt at komplentere hvis det er på ro på
hjemmefronten, som gælder.

Jeg må sige at gensynet med filmen 'Enigma', som er en stille og rolig
krigsfilm instrueret af Michael Aplet i 2001, og som er skildrer hvordan
det lykkedes englænderne at knække tyskernes kode, lige får et ekstra
pift, både ved den uovertrufne lyd fra musikken, men jeg må sige at
eksplosionerne tilsidst( da den tyske ubåd blev bombet fra luften), som
kom kontant og præcist fra subwooferen under lænestolen, lige præcis
giver det ekstra pift til filmen, som man ellers kun oplever i biografen.

Det er dig, der tydeligvis har en afsky overfør nørder, som du kalder folk
herinde.

Jeg synes nu ikke at støde på folk, der siger, at det er nødvendigt
med store forstærkere og ligefrem kæmpe højtalere, men går man bare
det mindste op i lyd, vil de fleste nok gerne have noget, der lyder godt -
ikke bare acceptabelt.

Der skal være plads til alle, så jeg forstår ikke dit 'gensvar'. Det er som
om du skal have bekræftet, at du fik ret, og nørderne er til grin.

At du nu oplever ting, som du ikke oplevede før, fortæller bare, at dit
Logitech sæt er bedre end hvad du havde før - ikke at det er lige så godt,
som noget større og dyrere.

Du er glad for dit sæt, og det er helt fint, men du må acceptere, at andre
synes det lyder af l*rt.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:18
Oppo , i europa kaldet BBK DV971H er simpelthen verdens bedste DVD afspiller. Den er bedst i test, bedst til at opskalere til 720p og 1080i. I venten på HDTVs advent, er det simpelthen det bedste vi har. Den klarer også DVD Audio suverænt. Grunden til at du ikke hører nørder herinde lovprise den, er simpelthen at de har været så torskedumme at købe DVD players til 3-4000 kr. eller mere, og derfor ikke kunne DRØMME om at anerkende en player til 1600 kr, eller 199 dollar, hvis man er så heldig at kunne købe den i en dollar-denomineret økonomi.

Den er produceret i Kina på BBKs fabrik som har 10.000 ansatte, og produkt-supporten og servicen er uovertruffen; der kommer hele tiden nye firmware-opdateringer, således at denne afspiller vedbliver med at være den bedste i verden. Google på navnet og du vil se det amerikanske forum med dets 500 sider om alene denne afspiller.

Og her er det så at jeg har fundet et matchende lydsystem som matcher i pris såvel som i kvalitet. Som sikrer roen på hjemmefronten ved ligefrem at være et plus til enhver indretning, ja virker elegant med de trådløse baghøjtalere og den sorte farve som blender ind overalt.

Tilføjelse: Logitech er designet i Schweiz men produceret i Kina. Højtalerne er lavet til at konkurrere på PC-markedet, men teknikken er nu blevet så god, at de sagtens kan flyttes ind i stuen - og det gælder for 90 pct. af danskerne- det er jeg overbevist om - som vil få alle sine surroundbehov dækket af dette anlæg, med dets diskrete højtt.alere

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:26

Oppo , i europa kaldet BBK DV971H er simpelthen
verdens bedste DVD afspiller.

Besluttet af hvem? Link? Bedst baseret på hvilke krav? Sammenlignet med
hvilke andre modeller?

Kunne det være at prisen har været en afgørende faktor for at den
har vundet en test?

Og her er det så at jeg har fundet et matchende
lydsystem som matcher i pris såvel som i kvalitet.

Dvs. verdens bedste højtalere?

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:33
Du kan jo se denne benchmark-test, hvor Oppoen kommer ud bedst i test foran spillere til 10.000 kroner:

http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=all&type=&manufacturer=0&maxprice=500&deInt=0&mpeg=0 - http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function =search&articles=all&type=&manufacturer=0&maxprice=500&deInt =0&mpeg=0

Ja, intet mindre end verdens bedste højttalere til prisen. Jeg skal ikke kunne sige om der findes andre der er bedre, men så er de klodsede og forstærkeren vil ligeledes være klodset og skal være indenfor 'synsvidde' af fjernbetjeningen, hvorimod subben (m.forstærker) på dette Z-5450 sæt kan gemmes af vejen bag en lænestol.

Dvs. bedst kvalitet til prisen og bedst til at sikre roen på hjemmefronten (og også at roen på manden ikke rykkes af )

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:39
"971H is an outstanding budget DVD player. But I must advise you that the
scores only pertain to the DVI output. This player’s component outputs do
not support progressive playback, only 480i, so we were not able to plot a
video frequency response curve. I was quite surprised, because I’ve never
seen this before."

Ikke ligefrem verdens bedste.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:39

Otto, jeg er da altid interesseret i at lære nyt. Så jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke mener at det er ligemeget hvilket Display man har, når man har verdens bedste upscaler, en OPPO 971H, som jeg har. Jeg skulle mene at når den ellers er sat til fjernsynets DVI indgang, at så er det den som overtager billedbehandlingen?

Så tager du fejl. Jeg skal meget gerne uddybe, men Stofa har lige ringet...

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

"971H is an outstanding budget DVD player. But I must advise you that the
scores only pertain to the DVI output. This player’s component outputs do
not support progressive playback, only 480i, so we were not able to plot a
video frequency response curve. I was quite surprised, because I’ve never
seen this before."

Ikke ligefrem verdens bedste.

Jo, måske ikke gennem component, men alle der køber denne model gør det naturligvis pga. DVI-udgangen.

Jeg må sige at kineserne ved deres produkt-support virkelig gør et godt stykke arbejde. Spilleren opdateres jo hele tiden og holder sig dermed i front.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:43

Jeg skal ikke kunne sige om der findes andre der er bedre,
men så er de klodsede.

Der findes simpelthen ikke andre satellitsystemer i hele verden.

Skrevet af: Flim
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 15:46

Ej folkens...

Den her mudderkastning er da vist ved at gå for vist. I er helt væk fra det oprindelige emne, men handler nu kun om sussie har det bedste udstyr eller ej.

Kan I ikke bare acceptere hinandens meninger. Hvis sussie mener det, så fint med mig.

Der burde laves en kategori til mudderkastning og så burde en admin smide den derover.

Fortsat god (fodbold)kamp

-------------
DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!

Skrevet af: Ole
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 16:32

Film: Du var hurtigere end mig. (Jeg havde ellers tråden i kikkerten i formiddags, men der var den ikke løbet helt løbsk endnu.)

Hvis der er flere, som vil komme med indlæg til denne tråd skal det være i en ordentlig og positiv tone.

Tag en dyb indånding og vurdér, om du virkelig bringer noget nyt ind i diskussionen.

...Såååå, Ikke mere mudderkastning tak!

...Ole

PS: Der er indlæg i tråden, som allerede er over stregen, men jeg magter ikke at sortere i dem nu. (De er vist ikke mere stødende, end at I godt kan tåle dem)

-------------
Moderator, recordere.dk

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 17:40

[edit: Indlæg delvist slettet med henvisning til ovenstående indlæg]

(...)hvor jeg fortsat venter et svar fra Otto på hvorfor det ikke kan være lige meget hvilket display maN HAR sat til en OPPO DVD afspiller. Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, men dette er også et Philips PF7320 kvalitets fjernsyn vi taler om. Men jeg vil gerne høre fra Otto om det ville gøre nogen forskel om det var et PF9830 jeg havde. Er det ikke OPPOen som behandler billedet?

Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 17:46

Jeg kan varmt anbefale dette sæt. Jeg var akkurat som I i vildrede med hvad jeg skulle købe. Dette sæt er tilstrækkeligt til små stuer, -man sidder jo alligevel altid i en 2-3 meters afstand til høttalerne. 

Oplever du nogen brummelyd fra sub'en? Det er vist et af problemerne ved Z-5500 (som jeg overvejer at købe). Det er selvfølgelig ikke 100% samme model som din, men alligevel....

En anden bekymring er, om sættet kan spille min RET store (ca. 40 kvm) stue op, men det er jo ikke værre, end at jeg kan bruge sættet i mit computerværelse, hvis jeg vurderer, at sættet er for dårligt til stuebrug.

M.v.h.

Henrik.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 17:51

(...) hvor jeg fortsat venter et svar fra Otto på hvorfor det ikke kan være lige meget hvilket display maN HAR sat til en OPPO DVD afspiller. Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, men dette er også et Philips PF7320 kvalitets fjernsyn vi taler om. Men jeg vil gerne høre fra Otto om det ville gøre nogen forskel om det var et PF9830 jeg havde. Er det ikke OPPOen som behandler billedet?

Jeg vil MEGET gerne uddybe hvad det er jeg mener, og jeg vil gerne understrege at jeg ikke er det mindste fornærmet over tonen, lige så lidt som jeg forsøger at fornærme andre - men der skal jo være plads til uenigheder. Men nu er der et par venner der banker på døren og skal se fodbold, så jeg vil gerne have lov til at vende tilbage til tråden senere i aften eller i morgen tidlig.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

(...)hvor jeg fortsat venter et svar fra Otto på hvorfor det ikke kan være lige meget hvilket display maN HAR sat til en OPPO DVD afspiller. Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, men dette er også et Philips PF7320 kvalitets fjernsyn vi taler om. Men jeg vil gerne høre fra Otto om det ville gøre nogen forskel om det var et PF9830 jeg havde. Er det ikke OPPOen som behandler billedet?

Jeg vil MEGET gerne uddybe hvad det er jeg mener, og jeg vil gerne understrege at jeg ikke er det mindste fornærmet over tonen, lige så lidt som jeg forsøger at fornærme andre - men der skal jo være plads til uenigheder. Men nu er der et par venner der banker på døren og skal se fodbold, så jeg vil gerne have lov til at vende tilbage til tråden senere i aften eller i morgen tidlig.

Otto hvis du forklarer hvorfor 9830 panelet er bedre end 7320. Kunne du så ikke bringe også bringe de nye 9731 ind i forklaringen.

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 20:10
Skærme er jo vidt forskellige og at man serverer et opskaleret billede fra en
DVD afspiller, betyder jo langt fra at alle skærme så viser det billede ens -
det ændrer f.eks. ikke på skærmens sortniveau, synsvinkel, farvegengivelse
m.m.

Ved at kunne give en skærm et signal i dens "fødte" opløsning, kan man
måske slippe for at benytte skærmen egen scaler, men alt andet i
skærmen er ikke sat ud af kraft.

Mht. 7320, så skal billedet skaleres af skærmen under alle omstændigheder,
da den har en opløsning på 1366x768 for 37" versionen (LCD) og en
opløsning på 852x480 for 42" versionen (plasma).

Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 23:20

[Indlæg slettet, da det ikke bringer noget nyt ind i diskussionen, men blot fortsætter til at ophede debatten]

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4

Skrevet den: 13-Juni-2006 kl. 23:46

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Otto hvis du forklarer hvorfor 9830 panelet er bedre end 7320. Kunne du så ikke bringe også bringe de nye 9731 ind i forklaringen.

Da jeg ikke har set 9731, er det desværre umuligt...

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 00:28

Mht. Oppo'en: For det første, så kalder du den for verdens bedste upscaler, såvidt jeg kan se med henvisning til Hometheaterhifi's tests. Den test siger intet om opskalering, men om de-interlacing. Det er to forskellige ting, den har definitivt en super de-interlacer, og det er muligt at opskaleringen er god - og den er helt sikkert god til prisen hvis den bruges rigtigt. Men verdens bedste upscaler? Dén holder ikke i byretten, og det vil du f.eks. kunne læse dig til på Hometheaterhifi.com, hvis du f.eks. læser deres test af DVDO VP30 (som heller ikke er "verdens bedste", men som de udråber som "for god" til deres tests, og at de derfor er nødt til at udvikle en helt ny serie tests for at kunne bedømme forskellene på de nye scalere.

For det andet, så betyder dét at afspilleren opskalerer billedet, IKKE at tv'ets signalbehandling ikke har betydning! Så langtfra, endda. Du opskalerer signalet til 720P, og tv'et skalerer så videre til 768P. Jeg er ikke i tvivl om at du oplevere en forbedring ved at opskalere, det er slet ikke usædvanligt - men det er altså ikke det samme som at det er blevet perfekt. Udover skalering er der _mange_ ting som tv'et skal pille ved i signalet, før billedet bliver vist. Farvegengivelse, gamma (lys-forløb), kontrast og brightness skal tilpasses til panelets egenskaber, og specielt på et LCD kræves der faktisk ret heftig behandling af signalet for at gøre dette, da et LCD har nogle helt andre egenskaber end dét signalet egentlig er bygget til (dvs. CRT). Tv'et arbejder derfor i allerhøjeste grad videre på signalet, og det gælder også selv om du i teorien fodrede det med et digitalt signal i panelets original-opløsning, og viste det uden skalering (det understøtter tv'et så mig bekendt ikke).

Desuden fremhæver du bl.a. Pixel Plus som argument for at tv'et er godt - det er så fint nok, men slår du Pixel Plus til, så bliver dit fine opskalerede 720P signal nedskaleret til 576P som det allerførste så snart det rammer tv'et. Teorien om at det opskalerede signal gør det nemmere for tv'et er derfor smidt overbord allerede hér.

Ovenstående gælder _alle_ tv, også 9830, og også plasma-tv, projektorer og ethvert andet display du kan komme i tanke om. Uanset om signalet er digitalt eller analogt, og uanset hvilken opløsning du har med at gøre, så vil displayet skulle arbejde på signalet. Det _kan_ ikke undgås. Men når du nu selv bringer det op at 7320 skulle være et kvalitets-tv - det synes jeg så rent faktisk slet ikke at det er... Der findes givetvis ringere tv, men hvis vi nu skal forholde os til forskellen til 9830: Panelet i 9830 er _klasser_ bedre end dét i 7320. Kontrast/sort-niveau er langt bedre, og dét kan du altså ikke opskalere dig ud af. Det samme gælder synsvinklen, ikke mindst dét fald i kontrast og farveægthed der opstår ved skæve synsvinkler, her er panelet i 9830 - som iøvrigt er et Sharp panel - _markant_ bedre end 7320. Om man så lægger vægt på dét er en anden ting, men det er en rent fysisk egenskab som du _ikke_ kan slippe udenom uanset hvilket udstyr du tilslutter. Derudover er farvegengivelsen helt generelt bedre på 9830, igen noget du ikke kan ændre på. Signalbehandlingen fungerer bedre - bl.a. uden nedskaleringen til 576P takket være PP2HD. Som ethvert andet tv er 9830 ikke perfekt, men det har nogle helt klare fordele i forhold til 7320, som ikke kan diskuteres. Dét der kan diskuteres er om man synes de forskelle er væsentlige - men hvis du seriøst mener det er væsentligt at Oppo'en har en god upscaler, og dén forskel du ser på et 7320 om du opskalerer eller ej, så er jeg ekstremt uforstående overfor at du ikke mener forskellen på 7320 og 9830 er væsentlig. Forskellen på opskalering eller ej er en detalje, forskellen på 7320 og 9830 er nat og dag. Det kunne lige så godt være to forskellige firmaer (og selve panelet ER fra to forskellige firmaer).

Igen, jeg betvivler ikke at du er glad for det, og jeg siger ikke at du skal holde op med at være det. Jeg betvivler heller ikke at det er et godt setup til prisen. Jeg siger bare, at hvis man interesserer sig for _flueknepper-forskelle_ som kvaliteten af opskalering, så har man da absolut et latent behov for de ret STORE kvalitetsforskelle der ligger mellem forskellige tv. Jeg vil personligt _langt_ hellere se på et 9830 fodret med et interlace scart-RGB signal, end på et 7320 fodret med et nok så perfekt HDMI signal.

Mht. lydsiden: For det første, så findes der som omtalt forskellige THX-formater. Jeg er ikke det mindste bekymret over at man kan få et højttalersystem for 2000,- med et THX-skilt på, for det er ikke den samme ydelse dette system leverer, som et system jeg leverer med et THX skilt på. Det er ikke den samme THX standard de er lavet efter. Rent faktisk, så er dét der interesserer mig MINDST ved surround-udstyr, om det er THX-godkendt eller ej. Hvis der er noget der giver mig "myrekryb" (rettere: Tå-krumning på den store måde), så er det netop udvandingen af THX, og ikke mindst den store vægt som mindre belærte forbrugere lægger på den slags specifikationer. For de siger _intet_ om lydkvalitet. Det bør ikke være et mål i sig selv at få THX - det bør være et mål at få god lyd (i hvert fald god nok lyd til at man er tilfreds). Det er langtfra det samme. Ganske ofte (nu taler jeg godt nok om systemer i de lidt højere prisklasser) vil det f.eks. være en fordel at gå et trin ned i forstærker, og måske dermed give køb på THX-certificering, mod at købe bedre højttalere. Dét du mister ved at forstærkeren ikke lige har det sidste nye, vindes ofte så rigeligt ved at højttalerne ganske enkelt er af bedre kvalitet.

Det samme gælder DVD-Audio, som i mine øjne er et dødfødt format, lige så vel som SACD. Årsagen til dette er ganske enkelt, at selv entusiaster med ganske dyre anlæg, ganske enkelt ikke kan forsvare udgiften til ikke mindst pladerne, i forhold til at den samme forskel (som fra CD til DVD-Audio) ville kunne opnås med en ganske simpel og relativt overkommelig opgradering af f.eks. CD-afspiller eller højttalere. CD gengivet på et sæt højttalere til 5000,- vil lyde klasser bedre end DVD-Audio gengivet på et sæt højttalere til 2000,-.

Det er som sagt fint at du er tilfreds, men hvis du vil argumentere for at alle andre ikke har brug for mere fordi dyrere apparater ganske enkelt er rent fup og ikke i praksis leverer bedre ydelse, så er du ganske enkelt nødt til at gøre det på et mere korrekt grundlag - ellers kan du efter min mening ikke tillade dig at stille dig op som "modvægt" imod "os entusiaster".

Sidst, men ikke mindst: Lever jeg af at sælge high-end systemer til folk der ikke ved bedre? Det kan jeg nu ikke helt genkende. Jeg mener selv at jeg lever af at levere udstyr af en vis minimums-kvalitet, så billigt som muligt. Man kan være enig eller uenig i om det lykkes, det er ikke op til mig at vurdere - men Tape Connections prispolitik afspejler efter min mening nu engang ikke at vi forsøger at sælge dyrt udstyr så dyrt som muligt. Hvis jeg skulle anbefale et surround-system ud fra hvad JEG mente var tilfredsstillende, så slap du ikke med mindre end 6 cifre på check'en. Så når jeg siger at et surround-anlæg til 10.000,- er et ok system, så har jeg faktisk allerede netop lagt mine egne krav og forventninger på hylden, og forsøgt at sætte mig i den "almindelige forbrugers" sted.

Hvis jeg skal give nogle eksempler på hvor jeg mener der p.t. ligger nogle skæringspunkter for hvornår almindeligt forbruger-udstyr stopper, og entusiast-grej begynder, så ville det være noget i retning af dette:

32" LCD-tv: Den almindeligt kvalitetsbevidste forbruger stopper tidligst ved 20.000,- - principielt er et 9830 (som jeg mener er et af de absolut bedste 32" LCD-tv på markedet) kun lige godt nok i forhold til hvad en almindelig forbruger burde acceptere. Mange har så vænnet sig til at kvaliteten af tv er dårligere, det er så hvad dét er. Personligt ville jeg til nød kunne finde mig i et 9830, men i bund og grund er det ikke godt nok til mig.

DVD-afspiller: Med et almindeligt CRT-tv er alt over 1000,- groft sagt fråds. For under 3000,- vil langt de fleste kunne finde en afspiller der kan gøre dem tilfreds. Personligt ville jeg vælge én i denne prisklasse, ikke fordi jeg ikke kunne få glæde af en dyrere - men fordi de samme penge kan bruges meget sjovere andre steder. Skal den bruges som CD-afspiller, kan historien være lidt anderledes - og i mit tilfælde er DVD-afspillere per definition afskrevet som CD-afspiller. Jeg stiller mig tilfreds når vi rammer 10.000,-s klassen, og helst det dobbelte.

Projektor: _Alle_ kan få glæde af forskellen på 10.000,- og 20.000,-. Herover er det entusiast-præget. Jeg har netop købt én til 20.000,-, og her ligger bundgrænsen for hvad jeg kunne tænke mig at eje. Rigtigt glad ville jeg være hvis jeg havde råd til en Sony VPL-VW 100,  som koster det firdobbelte.

Højttalere: Jeg møder _meget_ få der ikke i en sammenligning mener at forskellen på et højttalersæt til 1000,- per højttaler og ét til 2000,- per højttaler ikke er relevant. Dem der ikke er interesserede, er i det hele taget så ligeglade med såvel teknik som musik at de ville blive tilfredse med hvad som helst - og så er hele diskussionen jo overflødig. 2000,- for en (reol-) højttaler er en almindelig kvalitets-højttaler, som flertallet vil være glade for. Flertallet vil også være glad for 1000,-s højttaleren, indtil de hører 2000,-s modellen. Men bemærk at vi taler stykpriser her - skal vi lave et surround-system, skal vi pludselig gange med 5 og lægge en subwoofer til. Det var 12-15.000,-, for højttalerne alene - og vi har langtfra banket på entusiast-klassen endnu. Mine egne højttalere koster 5000,- stykket, og er den absolutte bundgrænse for hvad jeg vil have stående i stuen - og de opgraderes forhåbentligt snart til noget i den dobbelte prisklasse, hvilket stadig er umådeligt billigt i forhold til hvad jeg normalt kalder rigtigt gode højttalere.

Jeg vrænger altså ikke på næsen af et billigt system fordi det ikke er godt nok til mig. Jeg vrænger faktisk slet ikke på næsen af dit system. Jeg vrænger på næsen over din argumentation for at vælge de komponenter du har valgt, og ikke mindst over at du påstår at almindelige, nogenlunde kvalitetsbevidste forbrugere ikke ville have glæde af mere.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 00:29

Det gik lige op for mig at jeg, muligvis fejlagtigt, opfattede det sådan at det var et 32" 7320 du havde?

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 01:22

Jo, det er et 32" 7320 sussie har.

Philips PF7320 32 tommer. Det har da Crystal Clear og Pixel Plus 1. Jeg mener altså at Oppoens Faroudja processor gør en hel del ved billedet, når jeg ser DVD (kræver naturligvis ordentligt kildemateriale, som f.ex naturfilm fra BBC(købt for 50 kr. på DVDOO), og jeg har svært ved at se at det skulle blive bedre hvis jeg havde haft f.ex en PF9830.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 02:05

I håbet om at mit indlæg ikke bliver slettet denne gang, har jeg et enkelt spørgsmål til alle jer der på en seriøs måde prøver det bedste i har lært til at ovrbevise en person om, at hans infaldvinkel til billede og surround ikke betyder at nørder er idioter, men at nørder bare har en anden indfaldvinkel til begrebet godt billede og lyd.
Det er jo indlysende at i skriver til døve øre så hvorfor blive ved med at spilde, jeres iøvrigt gode argumenter på en som der i bund og grund kun er ude på at provokere og i falder i vandet gang på gang, da han jo ikke ønsker at blive omvendt.
Var jeg hørehæmmet som ham, og ikke nørd, så ville min DVD samling have været dobbelt så stor og jeg ville kunne drikke en flaske Barolo til hver film jeg ser.

Jesper

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 07:12

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Det er jo indlysende at i skriver til døve øre så hvorfor blive ved med at spilde, jeres iøvrigt gode argumenter på en som der i bund og grund kun er ude på at provokere og i falder i vandet gang på gang, da han jo ikke ønsker at blive omvendt.

Nu har jeg nu engang skrevet at jeg er uenig med Sussie. Hvis jeg ikke argumenterede for hvorfor, så ville det jo være at overgive mig og give Sussie ret. 

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 08:34

Det er vidst mig som startede alt dette her med Logitechs system i min tråd : Jeg har fået børn og naboer.

Jeg stod virkelig og følte at mit udstyr var for godt til mit behov. Så jeg begyndte at tænke i andre retninger, deriblandt var Logitechs system blandt favoritterne.

Jeg var ude og høre systemet med min egen reference dvd. Det lød faktisk meget godt, bassen var utrolig dygtig til at følge med, og højtalerne spillede godt, jeg følte ikke at jeg blev høre-træt.

Problemet med systemet i mit lille hoved er dog, når man virkelig skal trykke den af, så mangler der utrolig meget dynamik i bassen og en følelse af dåse lyd kommer frem. Ligeledes når man spiller lidt lavt er dynamikken fuldstændig væk. Men systemet er udmærket ved en middel høj volume.

Jeg besluttede mig for ikke at købe det. Dels fordi der manglede dynamik, og tilslutnings muligheder.

Jeg solgte derfor min Pioneer vsx2014i fordi jeg havde sat den til salg via QXL og købte en ny Pioneer vsx1015i-sort i tyskland for det beløb jeg solgte den anden for.

Den spiller virkelig godt, en del mere power end i 2014i.

Der hvor forskellen i virkeligheden er, er altså når man virkelig vil opnå en biograf fornemmelse så kan man det uden probs. Og når man spiller lavt fordi Melanie (læs datter) sover, kan det stadig spille med en god dynamik.

Mht scaler i dvd afspillere så er der altså mange der gør det rigtig godt, jeg tror at forskellen kan være lidt svær at se i de bedste afspillere. Jeg er ihvertfald glad for min Philips DVP9000sa, om det er den bedste på markedet det tvivler jeg på, men den er god til mit behov, og det er jo det vigtigste.

Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Men, så vidt jeg ved er der forskellige THX certificeringer, til forskellige typer udstyr. LogiTech sættet er helt sikkert ikke certificeret efter den standard som bruges til biograf- og HiFi/surround-udstyr.

Jo jo, mener det er det system de har sat i Imperial? 

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 13:44

Jeg har ledt efter hvilken type certificering der er tale om. Men systemet er ikke at finde på THX hjemmeside over THX Select-Select2, THX Ultra og Ultra II.

Systemet er dog over listen over godkende multimedia systemer, der står bare ikke noget om hvilken certificering der er tale om.

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 13:52
En THX Certified Multimedia certificering

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 13:56
hehe,  lige præcis

Skrevet af: jdg1
Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 14:12

Sussie har fået mig til at se lyset!!

Jeg har allerede skrevet til den Blå Avis!

Oprindeligt skrevet af Sussie Sussie skrev:

Oppo , i europa kaldet BBK DV971H er simpelthen
verdens bedste DVD afspiller.

Haves: Denon DVD-A11 modificeret med SDI

Ønskes: Oppo dvd-afspiller.

Oprindeligt skrevet af Sussie Sussie skrev:

verdens bedste upscaler, en OPPO 971H, som jeg har

Haves: DVDO VP30

Ønskes: Oppo dvd-afspiller

Skrevet af: Ole
Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 14:20

Jeg gentager lige mig selv:

Oprindeligt skrevet af LER2001 LER2001 skrev:

Hvis der er flere, som vil komme med indlæg til denne tråd skal det være i en ordentlig og positiv tone.

Hvis ikke I kan komme med noget konstruktivt til debatten, så lad være med at skrive noget. -Heller ikke selvom det er humoristisk

-Så bliver vi alle gladere i længden

...Ole

-------------
Moderator, recordere.dk

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

I håbet om at mit indlæg ikke bliver slettet denne gang, har jeg et enkelt spørgsmål til alle jer der på en seriøs måde prøver det bedste i har lært til at ovrbevise en person om, at hans infaldvinkel til billede og surround ikke betyder at nørder er idioter, men at nørder bare har en anden indfaldvinkel til begrebet godt billede og lyd.
Var jeg hørehæmmet som ham, og ikke nørd, så ville min DVD samling have været dobbelt så stor og jeg ville kunne drikke en flaske Barolo til hver film jeg ser.

For mit vedkommende:

Jeg mener ikke at have skrevet til en hørehømmet fyr, men en kvinde med navnet Sussie, der måske nok ikke vil købe argumenterne - men det skal da ikke hindre engagerede nørder og andre i at debattere indenfor forummets rammer og trådens emne, som IKKE er personer, men LYD fra et Logitech højttalersæt. Og da det ikke ser ud til at være indlysende for dig og tildels også Sussie selv, har jeg skrevet det med fed.

I øvrigt skuffer det mig, at en tråd der starter med en tak til en anden bruger i den grad udvikler sig til en værre omgang mudderkastning, hvor nogle åbenbart har mere travlt med at påstå dit og dat end med at oplyse om facts og reel erfaring.

Og Otto, der har argumenterne og erfaringen i orden, burde nok også lige tjekke, om ikke at skrive "hamrende ligegyldigt" var lovligt provokerende og måske det, der sammen med en forsinket moderator gav frit løb for en masse overdrivelser og personfnidder, der efter min mening aldrig burde være postet her.

Om noget er ligegyldigt eller ej for en person er ikke noget, det tilkommer andre at diktere.

Og er dit indlæg det samme som moderator fjernede: Frækt at poste det igen! Det er jo ikke om lyd, men om spild af tid og du spilder jo så moderators tid ved at dobbeltposte noget uønsket, der så sikkert må fjernes eller redigeres påny.

Nå, nu har moderator og jeg så skrevet lidt sammen og Bendix har også fået tråden tilbage til at handle om lyden fra sættet. Det hjalp!

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 16:14

Er det egentlig ikke skik ved THX at skrive på selve produktet om det er THX certificeret. Jeg tænker nærmere på at ved feks min reciver står det jo på den. På logitech system står det på højtalerne men ikke selve kontrol centeret såvidt jeg husker?

Rettelse: THX logoet er også ved Kontrol centeret.

Kan det så være at certificeringen er givet på grund af decibel, gode komponenter overall. Samt tabsfri lyd overførsel?

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 16:16

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 20:14

Til Carser

Nej det indlæg fra mig var ikke det samme som moderator slettede, jeg er ikke så dum at reposte noget som moderator ikke mente hørte hjemme i tråden.

Jeg har prøvet at lave et indlæg der prøver at gøre nogle forskellige mennesker opmærksomme på, at der er forskel på menneskers opfattelse af god lyd og billede og at man som udgangspunkt ikke ændrer den opfattelse man har fordi andre har en anden holdning.

Min pointe skulle have været, at hvis folk er tilfredse med det billede og den lyd de har, så kan hverken jeg eller nogle andre få vedkommende til at skifte holdning og derfor har denne tråd været meningsløs fra starten.

Da Sussie er ovenud tilfreds med sit så lad ham være det ikke et ondt ord omkring det. Hvis jeg kunne leve med samme lyd, så ville jeg som jeg ironisk skrev have haft en dobbelt så stor DVD samling og kunne nyde en flaske vin til hver film, men det er altså ikke min prioritering da jeg er nørd og jeg mener altså, at nørder også skal kunne være her i forummet.

Jesper

-------------
Jesper

Skrevet den: 14-Juni-2006 kl. 21:09

Svar til Jesper og ikke rigtigt om Logitech-systemet:

Det er jeg enig i Jesper.

Og hvis vi så også poster noget, der ikke støder andre, kan vi måske opnå at påvirke holdninger alligevel - ikke nødvendigvis øjeblikkeligt eller hos dem, vi virkelig synes burde vide bedre (gerne med tilbagevirkende kraft), men der er jo også de andre, der læser med, at tænke på. Og at vores velovervejede indlæg kan findes lang tid frem.

Jeg har da fået mange til trygt at springe ud i digital modtagelse og recorderkøb m.m. her på siderne og i private beskeder uden at gøre andet end at læse og svare på emnet i tråden eller beskeden, det foregik i, og supplere med lidt om mine egne erfaringer og min egen holdning eller viden, og så er det også min erfaring, at et hej og et m.v.h. i ny og næ eller et relevant link heller ikke skader den gode sag. 

Jeg synes også, at teamet og reglerne alt sammen lægger op til, at vi alle kan være her og udveksle information som venner trods vores forskellige personligheder, temperamenter og prioriteringer.

Min pointe er, at "god lyd" og "behagelige toner" i forummet faktisk kan give genlyd* i de små hjem! Og vel også, at tilfredshed ikke er en absolut eller statisk tilstand.

Og så mener jeg i øvrigt, at Sussie er et pigenavn.

* THX eller ej, high end eller mere budgetvenligt, man kan altid købe noget lidt eller meget bedre. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 15-Juni-2006 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og Otto, der har argumenterne og erfaringen i orden, burde nok også lige tjekke, om ikke at skrive "hamrende ligegyldigt" var lovligt provokerende og måske det, der sammen med en forsinket moderator gav frit løb for en masse overdrivelser og personfnidder, der efter min mening aldrig burde være postet her.

Det kan godt ske at formuleringen var lidt hård, men det er nu engang dét der er min mening - hvis man bruger energi på om man kan afspille DVD-Audio eller ej, i stedet for at bruge energi på f.eks.  om højttalerne er af en ordentlig kvalitet (det behøver dog ikke at udelukke hinanden!), så prioriterer man forkert. Sussie mener at "nørderne" (jeg foretrækker betegnelsen entusiaster) forstyrrer de "almindelige forbrugere" ved at lægge vægt på ligegyldige forskelle, og sætte nogle urealistiske betingelser op for hvornår lyden er god. Men forskellen på CD og DVD-Audio er _netop_ en forskel der kun appellerer til entusiaster, og at fortælle folk at hvis bare de spiller DVD-Audio og der står THX på højttalerne, så er lyden god - så er det _netop_ at man for det første snakker "nørde-snak" i stedet for at fokusere på hvorvidt det rent faktisk lyder som det skal, for det andet vildleder den uvidende forbruger, der i bund og grund bare vil have lidt god lyd. Hvorfor skal man absolut som ganske almindelig, mindre krævende forbruger - som Sussie giver udtryk for at være én af - absolut skal vide hvad DVD-Audio, THX, opskalering, DVI, dekoder, D/A konverter osv osv er for nogle størrelser? Den bedste vej frem for den "almindelige forbruger" er at klappe lyttelapperne ud, og forholde sig til om dét de hører er godt eller skidt. Hvis det er godt, så køb. Længere er den ikke. Dérfor mener jeg at DVD-Audio i denne sammenhæng er "hamrende ligegyldig". "Os entusiaster" ville have glæde af forskellen på CD og DVD-Audio, hvis jeg ellers troede på at vi reelt kunne opnå det, men for den almindelige forbruger er der ikke ret meget der er mere ligegyldigt.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 15-Juni-2006 kl. 13:04

Hej Otto.

Tak for din kommentar, der atter bekræfter, at du har argumenterne og erfaringen i orden.  

Jeg er helt enig i det hele og betragter også de fleste forum-medlemmer (og mig selv) som netop entusiaster og mere eller mindre krævende forbrugere snarere end nørder.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 20-Juni-2006 kl. 15:51

Imponerende som man kan tørlægge en god diskussion når der kommer fakta på bordet...

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: Nicolai18
Skrevet den: 22-Juni-2006 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Imponerende som man kan tørlægge en god diskussion når der kommer fakta på bordet...

Denne tråd er da for nogle parter, den største gang sludder jeg længe har hørt - dette er ikke ment som kritik af nogen bare min frustrution over andres uvidenhed. hvis man virkelig går op i lyd, eller bio så ved man hvad forskellen er på et sæt logitech højttalere til 2.000 og en komplet hjemmebio i 50.000-60.000kr's klassen som jeg f.eks har. Det til skal sige at jeg har hørt bio'er til 200.000 og de var igen LANGT LANGT bedre end min egen bio til 50.000kr. 

Den er sku god griner denne diskussion, dejligt at se at fornuften/fakta'en sejrede til sidst. Dejligt at se at Otto også deler sin viden herinde.

Til Otto, keep up the good work, thumbs up her fra.

Nicolai

-------------
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39032&PN=1&TPN=3 - Mine Hjemmebio

Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 02:55
Jeg har faktisk et sæt Z-5500 fra logitech til min pc, de har fået 4,5 stjerner ud af 5 mulige på edbpriser. Og ville nok have fået 5 hvis de ikke havde et par generelle problemer der trækker ned, nemlig at der er støj når et køleskab tænder og at de kan brumme for nogen. Det er ikke helt det samme som det anlæg der snakkes om i denne tråd, men har en 10 tommer bas i modsætning til en 6,5 tommer, det er derfor også nok lidt ”større”

Nu er jeg nok helt klart en af de der, ”nørder” udi lyd, som Sussi omtaler. Har bygget mange højtalere og forstærkere i tidens løb. Og lyttet på masser af højtaler mærker af bedste slags og mange forskellige anlæg som jeg har været med til at bedømme. Til sidst får man sådan en slags ”gyldne ører” overfor hvordan højtalere skal lyde.

Og hvordan lyder så et så højt besunget Logitech Z-5500 anlæg da efter min opfattelse.  Jeg mener 19 sider a 5 anmeldelser på edbpriser til 4,5 stjerner? Det faldt jeg nu ikke for, det var mere et hurtigt tilbud (ikke værtshus)

Nå, der er en temmelig stor subwoofer med en 10 tommer bas med til sættet og den så jeg nærmere på fordi jeg har bygget mindst 7 af dem. (Og de kan være gode og dårlige den slags. Så ca 8 i HI FI klubben, af dem var der kun 1 virkelig god (BW) Men den kostede også 4500kr.) En enkelt 10 tommer bas kan faktisk ikke flytte nok luft til at få rigtig bund i bassen i øvrigt. Hvis stuen er rimelig stor.

En Sub skal have et kraftigt kabinet på grund af de store påvirkninger det bliver udsat for, det kan ikke være tyndt! Men denne sub lød som tyndt materiale når man bankede på siden. Og hult som om der ikke var noget dæmpemateriale indvendigt. Desuden var effekten opgivet til imponerende 550 watt!! Og det måtte nødvendigvis være inde i subben at forstærkeren gemte sig. Så jeg lukkede op for at kigge nærmere på det hele.

Der var dæmpemateriale, men det lignede mest, men det var på størrelse med et bind af den slags der reklameres for på TV. Det var stort set lig med ingenting. Og kabinetvægge var måske 14mm mdf plade. Når man laver den slags får man ekstra bas, det opstår på grund af udæmpede ”stående bølger” der kastes frem og tilbage i kabinettet og som forøger den rigtige bas, som højtaleren frembringer. Desuden bliver bassen forstærket af tynde kabinetsvægge der sættes i svingninger og spiller med. Det kan høres tydelig og maskerer den rene bas der kunne være, men for den uøvede lytter ” masser af bas! Sådan noget kan feks. Jeg ikke holde ud. Men det kunne man godt lave om på.

Nå, men 550 watt?? Det er da altid noget! Ja, der er en mindre ringkerne trafo og nogle små ladelytter at betragte, det ligner ca. 80watt, men jeg har ikke målt det. Men 550 watt?? Hvordan har de talt det op?  

Så er der nogle sidehøjtalere, ret tunge faktisk. Ser man på enhederne så er de ganske små med alu membraner. Aluminium er noget til bil stereo. Det er fysisk umuligt at få stor lyd af et sådant anlæg.

Det kan overhovedet ikke hamle op med et rigtig (og dyrere) surround anlæg med f. eks. 3vejs højtalere i front, ikke engang i nærheden kommer det. Jeg kan faktisk ikke rigtig bruge det til noget. Jeg ville gerne vide hvordan det lød på et par bedre fronthøjtalere bare for lige at skjule min første skuffelse og satte så et par kef højtalere på i stedet for de små medfølgende (tror de hedder k7 1,20 høje med 10 tommer bas)  Jamen det var jo noget helt andet.

Så jeg kunne godt forbedre. Bedre dæmpning og afstivning i sub og ekstra sideplade (kunne nok laves pænt) og med andre fronthøjtalere. Så kunne det nok gå til en stue, hvis man kunne nøjes!

Hvordan kan sættet få 4,5 stjerne?? God lyd er som rødvin. Man skal lære at værtsætte det, men så kan man heller ikke rigtig drikke den dårlige mere, vel!

Ken

Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 03:49

Jeg syntes at det kan være rigtigt at nogle måske køber dyrt uden at de rigtig får noget for deres penge, nogle viger måske endda tilbage for at eje noget der ikke har det rigtige navn på forsiden. Det har altid været sådan med HI-FI at nogle havde et meget dyrt anlæg uden at de faktisk lyttede til musik. Et besøg udartede sig til lytning af et par demo plader, men så var der heller ikke mere. Ikke noget med at lytte til rigtig musik i længere tid med et glas rødvin i hånden.

Det er bedre med et anlæg der bliver brugt og som man får glæde af hele tiden, hvad prisen har været er ikke så væsentlig. Sussie (?) bruger sit anlæg hele tiden og det er jo det det drejer sig om. Men nu mener jeg nok at de fleste herinde går meget op i gengivelsen af lyd fra film og at indkøb af surround anlæg måske netop skal tilgodese en rigtig gengivelse af dem. Så de der er herinde bruger nok generelt de har købt.  De der skriver her inde virker nærmest alt for seriøse, hvornår er det lige man ser noget af det lettere?

Men netop den rigtige filmlyd stiller store krav til højtalere, det kommer man ikke uden om. At se film,  blot med lyden fra et fjernsyn, er da at tage en hel masse ud af oplevelsen og hvis det er tilfældet kan man jo også gå den anden vej, jo bedre lyd, jo mere synker man ind i filmen. Det bliver mere intenst! Det skal endda være højt! Det skal et anlæg jo kunne.

Og så kan man jo godt slå ørene ud og lytte lidt til f.eks. Otto der sælger anlæg (rigtigt ikke?) For at sælge en vare må man nødvendigvis have erhvervet sig en god forståelse omkring lyd og det man sælger. Eller Carser der har været lydmand (hvad det så lige er)  Han har meget forstand på det faktisk.  Nå, ja, og en hel masse andet !

Der var engang en person,nietze,  der sagde "når du bekæmper drager, så pas på du ikke selv bliver til en!" Så hvis man vil bekæmpe "nørder" så...

Ken

Skrevet af: Johnny37
Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 07:58

Hejsa,

Jeg har selv arbejdet hos Logitech :-)

Det er ingen tvivl om at de laver gode pc højttalere, men så er det også det.

I deres store modeller, så er der meget bas i dem og ikke den pæne rene lyd.

Selv om det er THX godkendt, så har de stadig mange fejl, bla. sub som brummer og deres tilslutnings panel har der også været del per. problmer med.

Men skal man ud og købe nogle pc/stue højt, så kig på dem her, de er super lækre.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85518 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85518

Altec 5021, spiller super lækkert, de kommer også snart i en 5,1 version ;-) og når de kommer, så skifter jeg mine pc højttaler ud

Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 10:10

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Og så kan man jo godt slå ørene ud og lytte lidt til f.eks. Otto der sælger anlæg (rigtigt ikke?) For at sælge en vare må man nødvendigvis have erhvervet sig en god forståelse omkring lyd og det man sælger. Eller Carser der har været lydmand (hvad det så lige er)  Han har meget forstand på det faktisk.  Nå, ja, og en hel masse andet !  

Lydmand? Ham ved mixeren! Også kaldet lydtekniker - se f.eks. http://64.233.183.104/search?q=cache:-KIGOOwu0AAJ:www.rytmiskmusik.dk/lineout/mod.php%3Fmod%3Duserpage%26menu%3D84207%26page_id%3D633+lydmand&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=3 - her om hvad det drejer sig om. 

I praksis har jeg stået for

• god lyd til publikum via et nedmix af mellem 16 og 24 kanaler til 2 (Det hedder PA-lyd, Public Address),
  • medhør til orkestrets medlemmer (= monitor),
  • lydprøver,
  • reduktion af stående bølger og lurende farer for selvsving 
  • pausemusik og af og til også:
  • styring af lysshow,
  • opsætning (og det med bl.a. voldsomt store højttalere med gods i, tre mand krævet til at få hver af dem på plads) og
  • optagelser.

En enkelt live-CD er det også blevet til udover snesevis af koncerter rundt omkring i landet.

Men min viden om lyd baserer sig mest på faglitteratur, uddannelse(r), aktiv lytning og på mine egne anlæg gennem tiden og på, at jeg også har et lille hjemmestudie med bla. en 24 spors synthesizer workstation.

Kort version: Jeg har altid elsket musik og interesseret mig for teknik. Filminteressen er kommet lidt hen ad vejen.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 22:05
carser:

Jeg var i tvivl om hvad det var du havde lavet i dit tilfælde, men så bekræfter det jo også at man skal vise respekt, ikke? Jeg er jo kun amatør i lyd, mener heller ikke noget andet.

Men i øvrigt syntes jeg et anlæg skal betragtes ud fra nogle  bestemte synsvinkler. Hvis man anmelder bilstereo, skal man jo ikke lytte som om det er et HI-FI anlæg til stuen. Ud fra den betragtning, at det er beregnet til at anvende i en bil, kan ordet fremragende godt anvendes, uden at man mener at det vil egne sig til en stue.

Sådan er det også med PC højtalere og forstærkere til det formål. Det kan godt være virkelig godt til formålet, men det har sin begrænsning alligevel , især f.eks. ved film. Den store lydoplevelse mangler og jeg har jo f. eks.  endda logitech z-5500 som regnes for måske det bedste af rigtig mange. Men det skal jo ikke bedømmes som et anlæg til stuen, hvorfor anmeldelser med masser af roser skal ses i det lys.

Så jeg siger ikke at f. eks. z-5500 er dårligt i pc sammenhæng, det er noget af det bedste man kan få til det formål. Men til prisen kunne de godt have gjort lidt mere ud af det. Knald i en højtaler (fra forstærker) fordi et køleskab tænder er da for ringe, det er meget let at forhindre det. (men de har måske ikke køleskabe i kina :) skønt noget skal de vel opbevare frosne katte og hunde i ) Og de har med vilje kalkuleret med et tyndt kabinet og minimal dæmpning for at få mere bas.  Det kan godt være jeg alligevel har betragtet det ud fra en hi-fi sammenhæng, det er nok ikke rigtigt.

Jeg har nu i øvrigt stor respekt for Kina i forbindelse med at lave højtalerenheder. Det er de virkelig gode til. Se engang på deres bilhøjtalere. Ret godt faktisk, med gode materialer.  Og billigt!

Ken

Skrevet den: 23-Juni-2006 kl. 23:27

Hej Ken,

Tak for kommentarer, respekt - den er gensidig - og lidt om Kina.

I modsætning til hvad du siger, så siger jeg, at tynde kabinetter IKKE giver mere bas - så kunne man jo bruge badebolde som kabinetter til subwoofers!

De tynde kabinetter giver flere resonnanser og billigere produktion og fragt. Og så gør de indvendigt volumen lidt større i forhold til ydre i sammenligning med et kabinet med tykke sider.

Det øgede indre volumen giver en lidt lavere systemresonnans, men det gør dæmpemateriale også. Ja, det er faktisk hovedformålet med dæmpematerialet hvad bas angår, da lydens hastighed sænkes i dæmpningen - formålet er ikke blot at dæmpe, men også at få dybere bas ud af samme volumen.

Dæmpning er også et spørgmål om afstivning, design (for gennem det kan stående bølger reduceres) og kabinettets massefylde. Og enheder, der er stive nok samtidigt med at de er lette. Og en signalvej forstærker -> delefilter -> enhed uden for meget "halløj".

Så når der spares på både kabinet og dæmpemateriale får man som resultat kun en mere FARVET eller lige lovligt levende og ukontrolleret bas og en højttaler, der måske bevæger sig rundt, når den spiller højt!

Nogle forveksler det med mere eller bedre bas - jeg gør ikke.

Skal bas-output øges billigt tyer man oftest til basrefleks, der kun koster et hul og et rør af pap eller plast - og lidt beregninger. 

Se på billedet af Logitech subben på side 1 - og så står der også, den har båndfilter. Det er nu et båndpasfilter, der er tale om - og det er røret!

Det giver et boost i nærheden af bunden, for energien fra membranbagsiden udnyttes - men kun i et bestemt frekvensbånd.

I den dybeste bas får man en afrulning, der sker dobbelt så stejlt i forhold til lukkede kabinetter og der er også højere forvrængning end fra lukkede kabinetter eller transmissionlinier, der har den reneste og dybeste bas i forhold til kabinetstørrelse, men er svære at lave seriefremstillede kabinetter til.

Man kan lave ret små højttalere, der kan gå dybt.
Man kan bestemt også lave små højttalere, der kan spille meget højt og rent. Og med aktiv elektronik kan der næsten trylles - det gør B&O.

Men skal der være realistiske lydtryk i bunden og knastør veldefineret bas, hvor man kan følge hvert anslag og det hele, så er der ingen vej udenom masser af effekt og store tunge kabinetter (eller halve eller hele bagagerum i biler), der ikke synger mere med end højst nødvendigt.

Jeg har selv et transmissionslinie stereosæt med støbte betonkabinetter. (Og det spiller rent skulle jeg hilse og sige).

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 01:03
Jaa… Carser  

Du siger et par ting jeg gerne vil kommentere.

Du siger at et tyndt kabinet ikke giver mere bas. Det er måske rigtig på en måde at et tyndt kabinet ikke giver mere bas, hvis man definerer ”bas” som den rene lyd bas skal være. Man kan så ikke kalde resonanser for ”bas”. Men alligevel! Et tyndt subwoofer kabinet bidrager med så meget ekstra lyd at det er meget uheldigt, der er tale om meget store påvirkninger af et kabinet når vi snakker om en subwoofer der arbejder helt nede i frekvens området. Er det ”bas”, altså dybe toner der frembringes?  Ja, det tror jeg det er.

Lad os forestille os at vi laver et system med en slaveenhed, altså en passiv enhed uden magnet og svingspole. Den trækkes udelukkende af den aktive basenhed vi har valgt. Den passive enhed bidrager med et ekstra bas output i den dybe bas, det er rigtigt, ikke? Men prøv nu at se en stor tynd træplade i det samme perspektiv. Den er fastgjort i kanten, men har egentlig mange ting tilfælles med en slaveenhed. Den sættes i bevægelse af en aktiv basenhed. Så hvad er det for resonanser den frembringer i et subwoofer system? Er det ”bas”

Men det lyder grimt! Det er jo også lige præcist det der gør at anvender beton! Noget af det mest lyddøde der er og som ikke sættes i svingninger. Din ”badebolds” teori duer ikke, fordi de eventuelle frembragte resonanser ikke ville kunne bruges i et lydbillede, men det var nok også en slags humor.    “Og hvad har du der i hjørnet – er det ikke de nye strandsand dæmpede badebolds højtalere med vandkøling?”

Jeg tror dog ikke for alvor at det tynde kabinet i et Z-5500 system fra Logitech er bestemt af at man ville tilføre extra “bas” men de har nok haft andre grunde. For resten vejer den 25 kilo og måler 33x33x38, så den er ikke så lille endda. Og med en 10 tommer.  Basreflex

Fortsættelse følger..

Ken

Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 01:22
Jaa… Carser     fortsat

Du siger også at formålet med dæmpemateriale ikke er at dæmpe, det siger du virkelig og du nævner nogle af de andre formål der også er.

Men det hedder nu nok ”Dæmpemateriale” af en eller anden fremtrædende grund?? Du bruger selv ordet dæmpe! I et kabinet kastes lyden frem og tilbage mellem de hårde kabinetsvægge, i et udæmpet kabinet endda rigtig mange gange før de dør ud. Resultatet er at den frembragte lyd kommer ud af kabinettet på forskellig vis i form af en ”hul” tilsætning. Feks ud gennem højtalermembranen, et basreflexrør eller endda ud gennem et tyndt kabinet. Og tilsætningen er hul at lytte til og hvis man ikke dæmper disse ”stående bølger” så lyder det ret ringe (læs ikke til at holde ud)

Jamen det er ikke bas!! Kald det hvad du vil, men det forøger det subjektive lydtryk, bestemt ikke til noget bedre. Læg mærke til at de omtaler bassen fra en Z-5500 som ”hul” når der spilles højt. Det er en kombination af mangelfuld dæmpning og et tyndt kabinet.

Du siger at det slet ikke er derfor man bruger dæmpemateriale men jeg siger at det er den fornemste grund.    

Og så kan man faktisk godt lave meget gode basreflekshøjtalere. Men selv når man har lavet de helt rigtige beregninger i forbindelse med en kabinetsstørrelse og det rigtige basreflekxrør, så behøver det ikke at være godt i en bestemt stue. Men så kan man jo rette op på det. Det kan godt lyde upåklageligt godt. Og det er dog bedre en trykkammer hvis man gerne vil have den bas du fortrækker.

Ken

Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 02:12

Den med badebolden var for sjov!

Og så har jeg nu tilføjet/uddybet med blåt i mit nederste indlæg på forrige side i tråden, for vi er enige om, at dæmpemateriale bestemt også dæmper gennem absorbtion. Men ikke helt m.h.t. om det nu er den fornemste grund eller ej. For det afhænger af frekvensområdet, man betragter, valgt princip og meget andet.

Prøv evt. at studere afsnittet "Do not forget damping material" http://kbapps.com/construction.html - http://kbapps.com/construction.html

Eksempelvis er mine transmissionslinier foret med dæmpende mineraluld i siderne, men ikke i selve flowet af pulserende bas fra membranbagsiden. Så dæmpningen påvirker slet ikke bassens niveau, men hindrer mellemtone (det er to-vejs højttalere) i at løbe baglæns og forsinket ud af systemet og i at farves af betonvæggene, der ikke svinger med, men i nogen grad reflekterer mellemtonelyd.

Er vi nede i den helt dybe bas som i en subwoofer er bølgelængderne så store, at tynde kabinetter oftest ikke vil bidrage med rigtig bas - de har ikke målene til det og går ikke just i selvsving ved 30 Hz hvis man banker på dem - men med overtoner, der farver lyden. Og det er det, vi ikke bryder os om - right?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 13:17

Til Carser

Og det har ikke noget at gøre med den oprindelige tråd

Vi har før haft mailet lidt sammen om surround systemer og det eventuelle bebov for en DTS decoder. Jeg har lige haft mulighed for at høre nogle af de nye udgivelser af gamle skiver remixet til dts 24/96 og jeg tror, at selv du som en af de få gamle vinyl freaks ville blive overrasket, jeg blev. "Vinyl freak" er i denne sammenhæng ikke negativt ment, havde selv i fordums vår Thorens MD320 med Alphason arm og Ortofon MC20 Mkll afspillet via Electrocompagniet & Audiostatic.

Kun en kommentar til dit tidligere indlæg. Min nye sub er SVS PB10-ISD som der ganske vist er af basreflekstypen, ikke destomindre spiller den langt dybere og ekstremt kontrolleret i forhold til min tidligere trykkammer sub. Det er ganske vist sket på bekostning af, at størrelsen er ca. det dobbelte. Alle SVS subs er basrefleks, men ikke destomindre har de overalt fået fremragende anmeldelser hvis man har plads til dem. Kun som en fodnote om, at trykkammer ikke pr. automatik medfører god lyd. De har som den største ulempe lav driftseffekt som skal kompenseres med en langt større forstærker, hvis vi snakker aktiv sub og den slags koster. Så vidt jeg husker,har selv bygget et par, så er transmissinline også et afstemt system der udnytter transmissinlinien til at opnå dybere bas, ret mig hvis jeg er forkert på den.

Jesper

-------------
Jesper

Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 17:07

Hej Jesper,

Jeg har selv en aktiv sub fra System Audio, der er symmetrisk, slank og høj og lang. Den har to enheder og to basrefleksporte. Lyder fremragende og har et ret kraftigt kabinet med en del afstivning og ganske meget dæmpemateriale. Fra ny af kostede den 5500,-

Jeg har ikke noget imod basrefleks og udformet godt er det fint. I en aktiv sub kan konstruktøren jo også tilpasse elektroniske filtre til enhederne m.m.

I billige stereohøjtalere til (næsten) hele frekvensområdet eller små sæt til pc-brug er det dog ikke det princip, der lyder bedst, det er snarere sådan, at det yder bedst til prisen og i forhold til størrelsen, for det udnytter effekten godt og koster som sagt stort set kun et hul og et rør oveni hvad kassen ellers koster. Og så kan der spares på dæmpningen, da der ikke kræves så meget materiale som i et lukket kabinet.

Mange har p.g.a. udbredelsen af den slags vænnet sig til en ret boomende og peaket bas og en helt fraværende dybbas - for en basrefleks kortslutter akustisk under systemressonansen.

Der er nogle lærerige animerede illustrationer og en masse om basrefleks på http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayporting.html - http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayportin g.html

Og de små og billige anlæg til 5.1 lyd har jo ikke nødvendigvis en subwoofer selv om de sælges på, at de har det - de har en fælles bas (en woofer) og 5 satellitter, der ikke spiller bas. At den fælles bas så i et lille og ikke for godt dæmpet rum kan være mere end rigeligt og forekomme pænt dyb er fint nok med mig.

Jeg indrømmer gerne, at jeg i årevis levede med ren og fin bas men næsten uden rigtig dybbas. Og jeg er overrasket over, hvor meget det betyder for helheden at få en stor sub til at hjælpe/overtage i de nederste oktaver og også for lydoplevelsen selv når jeg spiller meget lavt.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: DarkHelmet
Skrevet den: 25-Juni-2006 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej Jesper,

Jeg har selv en aktiv sub fra System Audio, der er symmetrisk, slank og høj og lang. Den har to enheder og to basrefleksporte. Lyder fremragende og har et ret kraftigt kabinet med en del afstivning og ganske meget dæmpemateriale. Fra ny af kostede den 5500,-

Jeg har ikke noget imod basrefleks og udformet godt er det fint. I en aktiv sub kan konstruktøren jo også tilpasse elektroniske filtre til enhederne m.m.

I billige stereohøjtalere til (næsten) hele frekvensområdet eller små sæt til pc-brug er det dog ikke det princip, der lyder bedst, det er snarere sådan, at det yder bedst til prisen og i forhold til størrelsen, for det udnytter effekten godt og koster som sagt stort set kun et hul og et rør oveni hvad kassen ellers koster. Og så kan der spares på dæmpningen, da der ikke kræves så meget materiale som i et lukket kabinet.

Mange har p.g.a. udbredelsen af den slags vænnet sig til en ret boomende og peaket bas og en helt fraværende dybbas - for en basrefleks kortslutter akustisk under systemressonansen.

Der er nogle lærerige animerede illustrationer og en masse om basrefleks på http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayporting.html - http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayportin g.html

Og de små og billige anlæg til 5.1 lyd har jo ikke nødvendigvis en subwoofer selv om de sælges på, at de har det - de har en fælles bas (en woofer) og 5 satellitter, der ikke spiller bas. At den fælles bas så i et lille og ikke for godt dæmpet rum kan være mere end rigeligt og forekomme pænt dyb er fint nok med mig.

Jeg indrømmer gerne, at jeg i årevis levede med ren og fin bas men næsten uden rigtig dybbas. Og jeg er overrasket over, hvor meget det betyder for helheden at få en stor sub til at hjælpe/overtage i de nederste oktaver og også for lydoplevelsen selv når jeg spiller meget lavt.

I bund og grund er hele diskussion meningsløst, for vi høre lyden forskelligt alle sammen, og vi sætter alle forskellige krav. Var vi ens alle sammen ville der kun eksiterer et firma med et produkt!

Er man tilfreds med lyden fra Logitech sættet skal man være glad for at være sluppet billigt afsted med en lyd som kan frembringe et smil.
For mit vedkommen har jeg været gammel hifi nørd i mange år og har prøvet stort set alt efterhånden, og DET har kostet en DEL mere end hvad Logitech sættet koster - nok 100 gange mere efterhånden.

Nu har jeg stiftet familie med børn, og derfor røg hifi interessen også og det meste blev solgt til fordel for noget mere nede på jorden anlæg der kunne tåle et par hakker uden at en voksen man græder i en måned efter.

Jeg har også en System Audio sub (Electro Sub - den store) og det er faktisk en af den allerbedste subs jeg har haft igennem tiderne.
Jeg har også et sæt Logitech pc højtalere med en sub (kan ikke huske modellen) og min første tanke var da også: hold da kæft hvor den kan spille bas! Billedet falder dog hurtigt sammen når man lytter efter, for det er bulderbas, og ikke ren og dyb bas som fx med en SA sub. Man bliver vanvittig af det i længden hvis man høre musik. Til spil og film er det ok.
Har man som du nævner et anlæg der kan nå helt ned i den nederste oktav med en ren og præcis bas får man en 4. deminsion i lydbilledet. Noget som en billig sub ødelægger totalt - som fx Logitech!

Skrevet den: 26-Juni-2006 kl. 10:46

Carser:

Der var engang et dansk firma der lavede en højtaler på basis af de teorier der er omkring den perfekte højtaler. Alt var ok når der blev målt på højtaleren i et lyddødt rum, flot frekvensgang og det hele og man satte så nævnte højtaler i produktion og siden ud i forretningerne. Den kunne ikke sælges. De havde totalt overset at de først skulle lade nogle folk med forstand på de dele, lytte til den først, for så at rette eventuelle fejl. Det kostede firmaet mange penge.

Et er teori og noget andet praksis. Af de ting du siger fremgår det at du har en masse teoretisk viden, men du har ikke selv arbejdet med tingene, for så ville du ikke sige noget af det du gør. I øjeblikket har man i nogle skoler undervisning i livredning og svømning. Der er imidlertid ikke råd til vand så man har et begreb der kaldes for ”tørsvømning”, skæg,  ikke? Det er undervisning i svømning i gymnastiksalen. Kan du se en ungersvend ved havnen der springer i for at redde en nødstedt? Ups! Gik han lige til bunds!

Jeg fandt en side om selvbyg og dæmpning der meget godt illustrerer hvad dæmpning bruges til i praksis.

”Dæmpning af kabinettet skal der til - men hvor meget? Hvis der slet ikke kommer noget dæmpemateriale i et kabinet, vil gengivelsen blive hård og resonant. Ofte vil kvindestemmer, piano og lignende blive svære at forstå og toner vil flyde sammen. For meget dæmpning kan give en indeklemt lyd, lidt ligesom når du taler i en dyne butik. Basrefleks kabinetter har ikke behov for så meget dæmpemateriale som f.eks. lukkede kabinetter. Et udmærket tip er at tage en lille snak med sig selv imens du har hovedet nede i eller tæt ved kabinettet. Det kan jo være svært at få hele hovedet ind i en lille to vejs. Det skal opleves resonansfrit uden at være overdæmpet. Hvis kabinettet svarer igen med et rungende ekko, har du nok været for fedtet med mængden af dæmpe materiale. ”

http://www.frequence.dk/sites/byg01.htm

Når nu man er i situationen, opdager man at det en ganske bestemt mængde dæmpemateriale der skal bruges og det kan ikke afgøres af teorier omkring det, men skal afstemmes med øret. For lidt eller for meget giver et dårligt resultat og man kan ikke efter at have fundet den rette mængde begynde at bruge forskellige teorier og så måske pille ud eller lægge til, da det kun vil ødelægge det gode resultat. Så de ting som dæmpematerialet også gør får altså en meget lille betydning i praksis, kan du se det? Det primære ved dæmpemateriale er altså noget andet end du tror.

Du siger også igen noget nyt jeg ikke forstår, men måske mener du dine egne højtalere. Du siger at bassen ikke dæmpes i niveau af dæmpemateriale. Det er helt forkert, man kan dæmpe den helt bort. Du mangler praktisk erfaring. Hvis du selv havde bygget højtalere ville du ikke have de holdninger du har.

Men du skriver så man ikke rigtig kan afgøre hvad det er du siger.  Du skriver som Muhammed gjorde. En rettroende muslim kan altid finde et citat frem der siger noget i en bestemt situation, for så at fremføre støtte for det præcist modsatte i en anden.  Du er måske muslim Carser?  Ja, det er da sikkert også godt nok.

mvh Ken

Skrevet den: 26-Juni-2006 kl. 12:28

Jeg har i modsætning til hvad Ken tror selv konstrueret, bygget eller ombygget og også dæmpet flere højttalere. Ved brug af funktionen søg kan Ken og alle andre endda finde noget om, hvad præcist jeg har ombygget her i forummet!

I øvrigt har jeg ikke nogen indvendinger eller andet imod det citerede afsnit om dæmpning - det stemmer også med mine erfaringer.

Hvis noget jeg har skrevet i denne tråd - som mest handler om ren bas i subs og transmissionlinier, det skulle fremgå - ikke er klart, kunne jeg evt. uddybe det, men det hører ikke decideret til i debatten om Logitech-sættet og så har det hele intet med religion eller svømning at gøre.

Så jeg lader det ligge! Og opfordrer folk til selv at lytte, læse og vurdere.

Og helt konkret har jeg altså ikke påstået, at dæmpning ikke kan påvirke bas, det jeg skrev var dette:

Eksempelvis er mine transmissionslinier foret med dæmpende mineraluld i siderne, men ikke i selve flowet af pulserende bas fra membranbagsiden. Så dæmpningen påvirker slet ikke bassens niveau, men hindrer mellemtone (det er to-vejs højttalere) i at løbe baglæns og forsinket ud af systemet og i at farves af betonvæggene, der ikke svinger med, men i nogen grad reflekterer mellemtonelyd.

Og det står jeg inde for er korrekt.

-------------
M.v.h. Carser

Print side | Luk vindue