Print side | Luk vindue

Guld-DVD skiver?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1282
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 08:12

Emne: Guld-DVD skiver?
Skrevet af: Baseman
Emne: Guld-DVD skiver?
Skrevet den: 05-Juli-2004 kl. 18:29

Dengang man stadig brændte på CD'er (jeg ved ikke om I kan huske de der skiver med en kapacitet på et stykke under en gigabyte?), kunne man købe nogle med guld-overflade. Da guld ikke reagerer med ilten i luften, skulle denne type skive holde meget længere end de normale aluminium/sølv skiver.

Jeg har hørt rygter om, at der også findes dvd-skiver med guldoverflade, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde nogen.
(Jeg har købt nogle fra Prodye, der hedder "Gold", men de har samme farve som andre skiver på den brændbare side).

Er der nogen, der kender et sted (helst uden dansk brandbeskatning), der har sådan noget?

-------------
Baseman in color

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-Juli-2004 kl. 18:37
Der er flere dvd'er på http://www.feurio.com/feurio-cgi/shop.fcgi - www.feurio.com der har golden dye.

Mvh.
KB

Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 05-Juli-2004 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Baseman Baseman skrev:

Er der nogen, der kender et sted (helst uden dansk brandbeskatning), der har sådan noget?

http://www.nierle.de/DK - www.nierle.de/DK har flere med Golden dye og uden danske afgifter.

Skrevet den: 05-Juli-2004 kl. 19:42

Tak for svarene Brixen og J.F.L

Både Feurio og Nierle har nogle skiver med betegnelsen "Golden Dye". Der er dog i begge tilfælde tale om et enkelt mærke: MAM-E Mitsui.
Hos Nierle dog kun som CD.

Jeg havde aldrig før hørt om MAM-E, så jeg søgte lidt på Nettet, hvor jeg stødte på en tysk side, der havde testet dem. Så vidt jeg forstod (mit tyske er ikke for godt), så var det ikke ligefrem rosende ord, der blev udgydt over dette mærke.

Kan man søge på andre betegnelser end "Golden Dye" for at finde denne type skive? Jeg synes virkelig jeg har gennemtrevlet Nierle, men uden det store held (det er der, jeg fandt Prodye Gold, hvor det vist kun er "den forkerte side" der er guldfarvet).

-------------
Baseman in color

Skrevet den: 06-Juli-2004 kl. 17:51

Jeg prøvede at kontakte Nierle (som er et godt bud, når det skal være billigt, og som samtidig bl.a. har førnævnte "MAM-E" skiver).
De svarede: "Only Prodye are gold. We don t have other gold medias."

Så jeg må jo konkludere, at en guld-skive åbenbart ikke behøver være guld-farvet. Men der skal måske være en bestemt (lilla) farve på den brændbare side? For det synes jeg alle skiver er, uanset mærke.

-------------
Baseman in color

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-Juli-2004 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Baseman Baseman skrev:

Jeg havde aldrig før hørt om MAM-E, så jeg søgte lidt på Nettet, hvor jeg stødte på en tysk side, der havde testet dem. Så vidt jeg forstod (mit tyske er ikke for godt), så var det ikke ligefrem rosende ord, der blev udgydt over dette mærke.

Jeg har ikke dvd-brænder, så jeg kender ikke så meget til det, men jeg har brugt en del guld-cd'er, da de er meget holdbare.
MAM-E er det nye navn for Mitsui, som havde ry for at lave de bedste cd'er før. Og efter Kodak er holdt op med at lave cd'der, er det Mitsui der bliver anbefalet til arkivering, hvor det er meningen det skal holde længst muligt.

Men de fleste dvd-brændere kan åbenbart ikke lide MAM-E skiver.

Mvh.
KB

Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 06-Juli-2004 kl. 18:19

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Men de fleste dvd-brændere kan åbenbart ikke lide MAM-E skiver.

Min NEC 1300 kan i hvert fald ikke lide MAM-E skiver. Den vil kun brænde dem med 2x speed, uanset hvilken firmware jeg bruger.

Til gengæld har jeg lige købt Bulkpaq (75 Kr for 25 stk) og indtil videre brændt 10 stk. X4 uden fejl.

Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 15-Juli-2004 kl. 13:32

I kan med fordel vælge JVC's DVD-RAM skiver de er med guld overflade og er godt mættede. DVD-RAM er også hurtigere at arbejde med, og du behøver ikke at finalize dem. Det eneste problem der er, er at det tit kun er lidt dyrere DVD-afspillere, der kan afspille dem. Men det er klart det er et format, der udbredes til flere klasser af DVD-afspillere.

Vores standard medier er også ret mættede, i kan prøve at tage de lidt billige skiver og holde dem oppe imod lyset, trænger lyset igennem er skiven af en ringe kvalitet. Sørg for at købe kvalitets skiver, jeg anbefaler Verbatim, Fuji, Panasonic og JVC.

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 15-Juli-2004 kl. 13:41
Er JVC's DVD-R skiver også med guldoverflade?? Nu kan jeg lige pludselig ikke huske om de skal finalises, men de skal ikke formatteres, vel?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 15-Juli-2004 kl. 14:07
Nej vores DVD-R og DVD-RW skiver er ikke guldfarvet, de har en mørkegrå/blå overflade.  

Skrevet af: mkauto
Skrevet den: 15-Juli-2004 kl. 14:19

Hej hej Thorvald:

Læste du: I kan med fordel vælge JVC's DVD-RAM skiver de er med guld overflade og er godt mættede. DVD-RAM er også hurtigere at arbejde med, og du behøver ikke at finalize dem. Det eneste problem der er, er at det tit kun er lidt dyrere DVD-afspillere, der kan afspille dem. Men det er klart det er et format, der udbredes til flere klasser af DVD-afspillere.

Det er altså ikke kun mkauto der er "varm" på DVD-RAM som kan bruges flere gange.

mvh Mogens

mkauto

Skrevet den: 22-Juli-2004 kl. 12:02
Dette var måske noget: http://www.dvd99.info/ - http://www.dvd99.info/

NEU: Prodye Video gold DVD-R 4,7 GB 8x - 25 Stk.(Minus-R) 

NEU: Prodye Video gold DVD-R 4,7 GB 8x - 25 Stk.(Minus-R)
1035#

Gesamtbewertung: (4.50 von 5) - siehe Detailseite

Prodye Video gold DVD-R 4,7 GB 8x Speed im Filmrollendesign
- beste Kompatibilitätseigenschaften in DVD-Playern
- besonders geeignet für Langzeitarchivierung

- überarbeitetes patentiertes Design, jetzt mit Scratch Protection Surface and LLD (Long Life Dye)

25 Stück in Cakebox

Kundenbewertungen

','Dieser Beitrag wurde von SAS aus Jylland eingestellt!',0)" onmouseout=hT()>....8x & 107 :)  4.00 von 5 (1)
Gut mit modded fw for Pioneer 107. Ich will andre 4x DVD-R jetzt kaufen aber dies geht gut mit 8x brennen :-)

Preis/Leistung:4, Qualität:4

','Dieser Beitrag wurde von SAS aus Jylland eingestellt!',0)" onmouseout=hT()>...8x Pioneer  4.00 von 5 (1)
Ich meinte Preis/Leistung 4/4. (2 war ein fehler ;)) Ausserdem werden meisten DVD-R 4x wird sehr attraktiv mit 107 modded :-D

Preis/Leistung:4, Qualität:4

','Dieser Beitrag wurde von Axel aus kehl eingestellt!',0)" onmouseout=hT()>gute rholing  5.00 von 5 (1)
ich sage kauf liber der neuer Pioneer DVR-107. dann habt ihr keine probleme mit 4 fach.

Preis/Leistung:5, Qualität:5

','Dieser Beitrag wurde von Phantix aus Deutschland eingestellt!',0)" onmouseout=hT()>Kaufen  5.00 von 5 (1)
gute Qualität diese Rohlinge - keine Ausfälle
Pioneer A05 und A06

Preis/Leistung:5, Qualität:5

EUR 17.25
ab 2 Stück: 16.82 EUR
ab 3 Stück: 16.39 EUR

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 22-Juli-2004 kl. 18:10

[QUOTE=Thorvald]Dette var måske noget: http://www.dvd99.info/ - http://www.dvd99.info/ [/QUOTE]

Siden kendte jeg ikke, men jeg har et par gange købt denne type skive (findes både som + og -). Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad de mener med "Gold", for det er kun "reklame-siden", der er guldfarvet. "Brænde-siden" er ovre i det lilla, ligesom andre skiver.
Men derfor kan der måske godt være tale om guld alligevel?
(Hvis farven f.eks. skyldes plastic-laget, og ikke metallet).

Uanset hvad, så er det forøvrigt nogle rigtig gode skiver! De har aldrig givet problemer, og så skulle de angiveligt (ligesom Verbatim) have et ekstra beskyttelseslag.

-------------
Baseman in color

Skrevet den: 23-Juli-2004 kl. 07:44
Jeg kiggede lige en ekstra gang - de er ret billige: Fra 4,84 til 5,12 kr. pr. stk i dags dato euro kurs (på CDRohlinge) - afhængige af hvor mange man køber. Det er ca. det halve af Verbatim skiver. Så hvis de duer i DR-MH30, så var det måske et værdigt alternativ til Verbatim, hvis man har mange VHS bånd, man gerne vil overspille til DVD.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Kruf
Skrevet den: 23-Juli-2004 kl. 10:19

Nu er jeg ikke så god til tysk, men mon ikke "Reflektionsschicht" betyder reflektionslag. Fra CDRohlinge http://www.dvd99.info/ - http://www.dvd99.info/  :

Primeon CD-R 700 MB PURE GOLD by MITSUI - 10 Stk. im JC

http://www.dvd99.info/d_8104B__Primeon_CD_R_700_MB_PURE_GOLD_by_MITSUI___10_Stk__im_JC4860.htm">

• Primeon CD-R 700MB 52x in Jewel Case
  • Gold surface by MITSUI der legendäre Rohling ist zurück
  • mit goldener Reflektionsschicht
  • besonders geeignet zur Langzeitarchivierung und Audioaufnahmen

EUR 9.99
ab 2 Stück: 9.74 EUR
ab 3 Stück: 9.49 EUR

Skrevet den: 23-Juli-2004 kl. 11:15
Hej Kruf! Der er et enkelt lille problem med de medier du nævner - at det er CD-medier. Jeg tror Baseman efterlyst DVD-skiver med guld.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Kruf
Skrevet den: 23-Juli-2004 kl. 11:22

Ja Thorvald,

der var jeg alt for hurtig - Sorry.

Hilsen Per

Skrevet den: 23-Juli-2004 kl. 12:45

Øv, nu havde jeg lige håbet, at I havde fundet nogle "rigtige" guldskiver!

Men det er måske et krav, at DVD'er skal være blå eller lilla, for at laseren kan finde ud af det. I så fald kan det jo godt være, at Prodye har ret, når de kalder deres skiver for Gold, selv om farven ikke er det.

-------------
Baseman in color

Skrevet af: mikael
Skrevet den: 10-November-2004 kl. 10:41

Jeg kan ikke anbefale Prodye Video guld 4x Speed DVD-R, da jeg har forsøgt med 3 stk. og blot fået beskeden "disc is dirty" fra min Sony HX-900.

Print side | Luk vindue