Print side | Luk vindue

Ophæve køb - hvilket beløb skal køber ha tilbage?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128341
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 20:08

Emne: Ophæve køb - hvilket beløb skal køber ha tilbage?
Skrevet af: tbj2803
Emne: Ophæve køb - hvilket beløb skal køber ha tilbage?
Skrevet den: 08-December-2013 kl. 22:56
Fladskærm 1 købes til 10k med tilhørende forsikring som gælder 5 år. 4 år senere dømmes fladskærm 1 totalskadet og det erstattes uden beregning af forsikring til fladskærm 2, der ud fra kvitteringen har en købspris på 5k. Fladskærm 2 er efter 1,5 defekt og sendes til rep under reklamation. Det kan ikke reppes og eftersom modellen er udgået skal købet ophæves.

Spørgsmål: hvilket beløb skal køber have tilbage? 10k eller 5k?

Svar:
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 08-December-2013 kl. 23:08
Tja, når man i første omgang har stillet sig tilfreds med et tv 2 som kun koster det halve, så kan man vel ikke forvente at få det dobbelte igen? Tænker jeg?

Idag kan du vel snildt få et tv som mere eller mindre er ligeså godt som det oprindelige til det dobbelte?

Jeg har selv købt et dengang for mig dyrt Panasonic, det vel 6 år siden nu... Det gav jeg små 10 k for... Min søster købte for et par mdr siden et 50" (mit var 42") som er mindst ligeså godt i billedet, nok endda bedre for små 4.000kr... Begge plasma... Såeh ;s

Men spøjs situation og virkelig nedern at få to tv der går i stykker?

Men noget helt andet, kan de ikke bare skulle finde et magen til eller bedre? Det vel sjældent de ikke har noget lign?

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet af: Matzon
Skrevet den: 08-December-2013 kl. 23:34
Citér Det kan ikke reppes og eftersom modellen er udgået skal købet ophæves.
ahh, mon dog - tror ikke man har krav på at det skal ophæves.
Du skal have et tilsvarende fjernsyn, eller den nedskrevne værdi af nr.2. Med mindre den 5.årig forsikring siger andet ...

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 08-December-2013 kl. 23:51
Det er de 5k du vil få tilbage.

Det andet er skumle spekulationer som ikke burde høre nogen til.

Skrevet den: 08-December-2013 kl. 23:58
Rasmus: jeg er enig i at tv 2 er et bedre tv og der idag kan købes er mindst lige så godt tv for 4-5k, men spørgsmålet går ikke på hvorvidt man kan få lignede tv til en given pris, men hvad juraen i ovenstående problemstilling siger.

Matzon: købeloven paragraf 78. Evt denne afgørelse http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ombytningdvd?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A . Kan produktet ikke reppes og samme model er udgået så kan køber ophæve beløbet. Vedr. der sidste du siger omkring 5 års forsikring: der er ikke forsikring på tv 2.

Folks private holdninger og meninger er helt iorden, men jeg søger svar hvor lovgivning/afgørelser kan underbygge dette :)

Skrevet den: 09-December-2013 kl. 00:00
Steve: ingen skumle spekulationer her. Jeg ønsker blot at høre hvad jeg har ret til. Du siger de 5k, hvorfor?

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 00:16
Hvis du skal have den juridiske version (og ikke folks gæt/holdninger etc.) kræver det at du checker din forsikringspolice for at se hvad den siger om afskrivning/erstatningsprodukter etc.
Der er jo forskel på forsikringsbetingelser...

Skrevet den: 09-December-2013 kl. 00:31
Der står intet i forsikringsbetingelserne som er relevante. Tv1 blev erstattet gennem den tilhørende forsikring til tv 2. Herved ophører forsikringen da forsikring følger produkt. Nu er tv 2 defekt og denne sag sker under de 2 år reklamationsret - der er ingen tilhørende forsikring på tv 2.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 01:37
Har du set her? http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Tv-er-blevet-ombyttet-til-en-anden-model?tc=864DD61457DE4D7B825D6A388D109536 - http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Tv-er-blevet-ombyttet-til-en-anden-model?tc=864DD61457DE4D7B825D6A388D109536
Ellers kontakt deres hotline, det er de færreste af os herinde, der er jurister eller advokater.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: aerik
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 07:38
Forbrugerstyrelsen oplyste mig, da jeg i sin tid havde en lignende sag, at det er prisen på den nye vare, som jeg havde accepteret der var den gældende.

Skrevet af: Matzon
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Matzon: købeloven paragraf 78. Evt denne afgørelse http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ombytningdvd?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A . Kan produktet ikke reppes og samme model er udgået så kan køber ophæve beløbet. Vedr. der sidste du siger omkring 5 års forsikring: der er ikke forsikring på tv 2.

Folks private holdninger og meninger er helt iorden, men jeg søger svar hvor lovgivning/afgørelser kan underbygge dette :)

Jeg bøjer mig i støvet :)

Jeg synes dog at det er en underlig afgørelse (den tilbudte model er jo bedre??) - men sådan er jura nu engang.

Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Forbrugerstyrelsen oplyste mig, da jeg i sin tid havde en lignende sag, at det er prisen på den nye vare, som jeg havde accepteret der var den gældende.

Det er også det der er gældende i denne sag. Da forsikringen har erstattet med en ny vare, ny kvittering osv. Og det er rekl. Retten på det nye tv der dækker er det også købsprisen på det der ophæves, om det er forsikringen eller dig selv der har købt et nyt tv til dig er købeloven ligeglad med..
-Dennis.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-December-2013 kl. 10:27
Det er mest sandsynligt at man i forsikringverdenen ikke går efter prisen men erstatter med en tilsvarende vare uanset pris - det kunne jo også være at TV var steget i pris.

Mht til nr 2 TV, så kan du ikke forvente mere end købsprisen, da det er to uafhængige scenarier

Print side | Luk vindue