Print side | Luk vindue

GPT disk kloning win8

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128589
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 08:43

Emne: GPT disk kloning win8
Skrevet af: stefanb
Emne: GPT disk kloning win8
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 22:24
Hej..

Jeg har lige købt en ny asus bærbar med en 500GB hdd. Og så har jeg købt en intel 160GB ssd, som jeg gerne vi have klonet hdden over på, og som derefter skal byttes ud med hdden.

Efter at have læst side op og ned tror jeg at jeg er ved at kende forskellen på MBR og GPT diske, men er der nogen der kan fortælle mig proceduren for hvordan man kloner en GPT hdd over på en ssd, så man kan boote fra ssden efter at den er monteret?

Hdden er, som der står i overskriften en GPT disk med en EFI partion i starten.
Men min tanke var egentlig at tilslutte den nye ssd via usb og bruge "diskpart" i windows til at lave disken til en GPT disk og derefter klone alle partitioner over på den.

Eller skal man lave disken til en GPT disk og derefter oprette EFI partitionen på ssden med "diskpart" og derefter klone resten af partitionerne over på den?

Eller er jeg helt gal på den?

-Stefan

PS: nogen der kender noget gratis/trial software jeg kan bruge til kloningen?

Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 10:06
Du henter et stykke clone-software ala acronis trueimage (som kan benyttes gratis i 30 dage). Installaer programmet og tilslut din nye disk via USB. Nu skal du bare have clonet disken og derefter skifte den ud i maskinen.

/ask

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 10:10
når du køber en intel ssd, kan du klone med den version som intel stiller til rådighed på deres hjemmeside. den laver en fuld klon af disken. jeg mener det er en intel branded udgave af acronis trueimage.

Skrevet den: 18-December-2013 kl. 12:08
okay tak.

Men skal man ikke først lave ssd disken til en gpt disk, eller sørger klonings-softwaren for det?

Jeg har læst om mange der har haft problemer med at klone gpt diske...
mbr diske skulle være lige ud af landevejen.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 19:42
kloningsprogrammet laver en klon - altså en bitperfect kopi af din disk. for at kunne dette skal den jo lave det samme. Apple har brugt GPT i lang tid og jeg har ikke oplevet noget problem endnu.

Skrevet den: 18-December-2013 kl. 21:05
Ja det var jo slet ikke så svært som jeg frygtede
Jeg satte den nye disk til og valgte at det skulle være en gpt disk.
Og så brugte jeg programmet fra Intels hjemmeside.
Og det virkede i første forsøg.

Takker for hjælpen.

Print side | Luk vindue