Print side | Luk vindue

Rippe/konvertere DVD=Dårlig kvalitet?!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128629
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 07:32

Emne: Rippe/konvertere DVD=Dårlig kvalitet?!
Skrevet af: bruger udmeldt 24
Emne: Rippe/konvertere DVD=Dårlig kvalitet?!
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 19:47
Jeg har rippet hele min dvd samling med DVDFAB på en 30 dages prøvetid af programmet.

Jeg har rippet og konverteret til MKV og lagt dem på en ekstern HDD, så jeg kan afspille filmene via min WD Play til min stuebif. projektor/110" lærred.

Tjekkede på pc´en at de var i ok og kunne afspilles.

Men blev kedelig overrasket da jeg prøvede at afspille flere film i stuebiffen.

Kvaliteten er desværre ikke DVD kvalitet! CryCry

Kvaliteten må være blevet ringere af at blive rippet og konverteret til MKV eller er det mig som gør det forkert???

Planen var at slippe for at have DVD´erne til at ligge fysisk. Og have dem alle lagt på en HDD uden extramateriale, menuer og kun med org.sprog og danske undertekster.

Please help..Confused

Svar:
Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 20:11
Nu kender jeg ikke DVDFAB, idet jeg selv bruger MakeMKV. Kvaliteten bliver jo kun ringere, hvis du vælger at komprimere dine film. Med MakeMKV bliver de ikke komprimeret, og jeg er sikker på at det samme kan gøres med DVDFAB.
Hvor meget fylder dine film? Mine fylder 3-5 Gb.
Det kan også være din WDTV hvor opløsningen ikke er sat korrekt. Det kan godt drille lidt.

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 20:48
Kan det være din pc som bare ikke egner sig til afspilling.   

Eller bruger du andet som afspiller.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 21:09
giv lige et bud på hvad en af filmene fylder? - en normal DVD mit alles ligger på mellem 7 og 12GB, når den bliver kørt som 1:1 kopi uden menuer og alt ekstramateriale ligger vi typisk på en 4-6GB for en DVD-film. Alt andet betyder at du har lavet en konvertering af filmen med en ny komprimering og det er sandsynligvis til en meget meget kraftig komprimering. (den har garanteret lavet dem "kompatible" til mobile enheder.

Som U2pia siger - brug makemkv - det laver en 1:1 kopi og den kan ikke genkomprimere, så du får den samme kvalitet der var. Når det så er sagt, så undskyld jeg siger det, men DVD på et 100" lærred vil give alvorlige pixelering, der er simpelthen ikke nok pixels i 720x576 som der i det format. du kan jo selv regne ud hvor stor hver pixel er når du siger 90"/720 :-)

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 21:16
En dvd kan da ikke komme til at fylde 12gb

8.5gb er vist grænsen for dual layer dvd skiver

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 21:47
Uha..

Kan se at alle mine ca. 80 titler fylder typisk lidt under eller lidt over 1 GB!.. Øv. Sikken et spild af tid Ouch

Mon ikke at det primært er derfor kvaliteten ikke ser godt ud på en stor skærm?..

Jeg har nu hentet Makemkv programmet og er i færd med at indlæse en dvd.
Er ikke helt klar over step by step med det program for at få den til at lave en kopi 1:1 kun med dk tekst og uden alt andet diller daller...

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 22:06
Makedvd skulle lave 1:1 kopi

Men film på 1gb. Passer til ipad størrelse

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af supermule supermule skrev:

Mon ikke at det primært er derfor kvaliteten ikke ser godt ud på en stor skærm?..

Jo!

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 22:19
Har fået lavet en kopi via Makemkv. Den fylder så 5,7GB. Det tegner fint.

MEN hvordan finder man ud af at få ekstramateriale osv. valgt fra?? Der er jo ingen grund til at kopiere det med?

I det her tilfælde var det 3 titler/filer i alt. Kunne godt se at den største var filmen, men de 2 andre på hver 2-350mb kunne jeg ikke se hvad indeholdt og valgte derfor at kopiere det hele.
Bagefter kunne jeg så se ved afspilning af de enkelte filer at der var tale om ekstramateriale(interviews/trailer) og slettede de 2 filer i outputmappen.

Kan dette ikke gennemskues inden man trykker på start?

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 22:36
fx ved at læse manualen? http://www.makemkv.com/onlinehelp/

Skrevet den: 19-December-2013 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

fx ved at læse manualen? http://www.makemkv.com/onlinehelp/

Touché ! Embarrassed

Kan godt afspille film-filen som hedder "title00.mkv" på GOM playeren på pc´en.

Men kan ikke afspilles på min WD Play?!Confused

Hvordan kan det nu være??

Kunne godt med de kopierede komprimerede MKV film som jeg lavede via DVDFab..

Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 19-December-2013 kl. 23:49
Hvordan afspiller du dine film?

Sætter du en ekstern harddisk til din WD PLAY og afspiller fra Local Drive?

I MakeMKV kan man vælge en WDTV profile. Jeg ved ikke hvad forskellen er, men jeg har aldrig haft problemer med afspilning af film rippet med MakeMKV på min WD TV LIVE.

Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 00:38
SLETTET - da mit svar bygger på den forige udgave af DVDFab

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 07:51
Er WDTV Play ikke netop ret begrænset i hvad den understøtter? Det er Live versionen der spiser det meste.

Edit: jeps... Play versionen har ret store huller i sin understøttelse:
http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=6277 - http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=6277

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: antilles
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 08:00
Jeg kopierer selv dvd 1:1 hvorefter de kommer en tur i handbrake for at blive komprimeret. Hvis man ikke indstiller den til for hård komprimering (og hvad er det så? Det skal man selv prøve sig frem til) og husker at bibeholde den originale opløsning, så kan man tit sagtens klare sig med en 1.5GB DVD film. Altså på et 42" TV. Jeg har dog ofte set at ældre materiale kan være optaget i interlaced format, således at man får lodrette streger på skærmen ved bevægelse. Uden at kende den præsise forklaring, så gætter jeg på at et eller andet sted konverteres videoen til progrssive (som er det eneste der giver mening i dag) uden at tage højde for at realligne billedet. Det fikses dog let med DeComb funktionen i Handbrake. Jeg tænkte bare at det måske var dette problem du så, snarer end komprimering...

Iøvrigt komprimerer jeg mine film til mp4, som giver gode porteringsmuligheder (også til æble dimser). Men så mangler man de fede features i MKV, som flere lydtracks og subtitle tracks.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Hvordan afspiller du dine film?

Sætter du en ekstern harddisk til din WD PLAY og afspiller fra Local Drive?

Præcis! :)

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

I MakeMKV kan man vælge en WDTV profile. Jeg ved ikke hvad forskellen er, men jeg har aldrig haft problemer med afspilning af film rippet med MakeMKV på min WD TV LIVE.

Hvordan vælges den??

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Er WDTV Play ikke netop ret begrænset i hvad den understøtter? Det er Live versionen der spiser det meste.

Edit: jeps... Play versionen har ret store huller i sin understøttelse:
http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=6277 - http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=6277

Hvordan kan det så være, at jeg godt kan afspille samtlige titler, som jeg konverterede til MKV via DVDFab?

Valgte iøvrigt WDTV Play da Live modellen ikke kunne håndtere DTS-HD Master.

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 10:07

Uha..

Kan se at alle mine ca. 80 titler fylder typisk lidt under eller lidt over 1 GB!.. Øv. Sikken et spild af tid Ouch

Undskyld jeg siger det, men hvorfor i alverden prøvede du det ikke af da du havde rippet en enkelt DVD???

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Uha..

Undskyld jeg siger det, men hvorfor i alverden prøvede du det ikke af da du havde rippet en enkelt DVD???

Flemming

Jeg prøvede om jeg kunne afspille den rippede film efterflg. på min pc. Det virkede fint. Derfor gik jeg ud fra at alt var ok og at det også så fint ud på en stor skærm. De kan også afspilles via min WDTV Play i stuen, MEN da filmene kun fylder ca. 1GB bliver kvaliteten ikke god på et stort lærred. Det spottede jeg jo ikke da jeg prøvede på pc´en og kun så på et miniature skærmbillede..

Det mystiske er, at jeg efter at have brugt MakeMKV til kopiering 1:1 IKKE kan afspille mkv filen via WDTV Play.
Den ville godt med de film som jeg konverterede med DVDFab..

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 12:04
Har det mon noget at gøre med at der står i specs. for WDTV Play at den kun afspiller Mpeg4?!

Bliver mine dvd film i MakeMKV lavet til Mpeg2 eller andet i forbindelse med konvertering til mkv filer??

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 12:33
Da DVD er Mpeg2 vil en 1:1 kopiering give Mpeg2......

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 12:34
MakeMKV laver ikke andet end at pakke dine film i en anden container = MKV. En DVD ligger i MPEG2 codec, og det laves der ikke om på. I DVDFab er de nok lavet om til MPEG4 codec - i en MKV container.

-------------

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 13:26
Jamen så forstår jeg :)

Det er dog mærkeligt at WD ikke har lavet deres Play Mpeg2 kompatibel :/

Men vil prøve med min gamle WDTV Live..

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 13:45
De skal vel betale licens hvis de lader afspilleren understøtte det.
Nu bruger jeg selv en Raspberry Pi. Det er jo som sådan ikke en afspiller, men de har åbnet op for at den kan afspille MPEG2 og VC1 (Blu-ray) hvis man selv betaler for en licens.

-------------

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 15:27
Deres Play-version er lidt forkrøblet i sin understøttelse ift. Live versionen, hvilket er lidt ærgerligt, da de har andre features som er bedre på Play. Man kan åbenbart ikke få alt-i-et i dag.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 15:30
Plads (hdd) koster ingen penge nu om stunder. Hvorfor ikke bare rippe dine dvd'er 1:1 iso? 1 dvd fylder max 8,5 gb med det hele. På en 3 TB HDD kan der så være mindt 350 dvd'er.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 15:37
som kim.t skriver så koster det i dag en licens at kunne levere en medieafspiller der kan afspille mpeg2 - det er også derfor der i forskellige variationer af Windows ikke har kunnet afspilles dvd'ere men fint kunnet klare h.264/mpeg4.  Så en af mulighederne for at skabe et billigere produkt er selvfølgelig ved at skære lidt i funktionaliteten så der ikke skal betales så meget bagud i systemet. Det er helt sikkert noget vi kommer til at se meget mere til fremover. Med h.265 der kan øjnes i horisonten så vil der nok blive en hel del forskel i det udstyr vi kommer til at købe fremover. En af de ting vil helt sikkert være manglende understøttelse for afspilning af DVD'ere/mpeg2.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Plads (hdd) koster ingen penge nu om stunder. Hvorfor ikke bare rippe dine dvd'er 1:1 iso? 1 dvd fylder max 8,5 gb med det hele. På en 3 TB HDD kan der så være mindt 350 dvd'er.

WDTV Play kan heller ikke afspille .iso filer..

Købte den bl.a. fordi der stod at den spillede mkv filer og kunne videresende DTSHD-Master videre til AVR. Men var ikke klar over mpeg2/4 issuet..

Ærgerligt at man ikke kan få een afspiller til en rimelig penge som æder alt.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 17:35
Det viser sig at min gamle WDTV Live godt kan vise den film som jeg har rippet via MakeMKV.

Men nu er jeg igen forvirret, idet billedformatet ikke fylder skærmen ud i bredden!?

Hvis jeg afspiller samme filmfil, som jeg kørte igennem DVDFab og som desværre blev kraftigt komprimeret, så vises filmen som den skal i rette format. Fuld bredde og med sorte bjælker foroven og forneden.

Hvad gør jeg forkert i ripningen via Makemkv ?

Skal jeg evt. i stedet bruge et andet program, som kopierer 1:1  til en .iso-fil ?

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 18:09
Kan dine mediestreamere ikke afspille video.ts filer? Jeg mener, at WDTV Play angiver ts filer.
I DVD Fab, når du ripper ( copy fanen) dine film, vælger du blot Main Movie, og gemmer filen som dvd mappe ( der kan også vælges iso, men virker ikke på din afspiller ). Dette vælges samme sted, hvor du definerer stien til den mappe hvor du gemmer filen.
Det er muligt, at dvd fab skriver, at prøveperioden er slut, men efter lidt ventetid ripper den alligevel.
Jeg bruger denne metode hver gang, hele filmen er ukomprimeret, alle dine lydspor er intakte, samt alle undertekster er der.
Og hvis du har en afspiller der kan spille iso filer, vælger du blot dette, når du gemmer filen.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 18:11
selvfølgelig gør den ikke det - din DVD er jo ikke i bredformat, men sandsynligvis ganske alm 5:4 format og derfor skal du selv sætte den til at vise i bredformat. MAKEMKV laver INTET om i dit videosignal overhovedet. Den kopierer bare din film 1:1 over i en digital beholder. Alt andet skal du selv lave. hvad enten det er zoom/strech på dit TV eller hvad det nu måtte være.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 18:31
Formatet på den ene film som jeg har rippet og afprøvet med er 1.85:1.

Jeg er klar over at der vil være sorte bjælker foroven/forneden.

Er ikke meget inde i de forskellige formater. Men burde ovenstående format ikke fylde skærmen ud i bredden når den bliver vist via projektor på et 16:9 lærred?

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 19:05
prøv at se filen i VLC - den "tilpasser" sig normalt til formatet. DVDfab fjerner bjælker når der reencodes da det er overflødig information. - du kan se medieinformation i vlc. Så kan du se hvad pixelforholdet er og hvordan det ser ud rigtigt.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 19:38
Jo, men når jeg afspiller den rippede film-fil via WDTV Live videre til projektor op på 16:9 lærred, så er der også sort ramme/bjælker i siderne.
Når jeg afspiller filmen via min bd-player viser den fuld billedbredde..

Der er altså noget jeg ikke helt forstår :/

Er det fordi bd-playeren automatisk strækker formatet og projektoren ikke gør eller er det pga. det format filmen er skudt i??

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 21:47
Det lyder som om din WDTV ikke kan afspille MPEG-2 16:9 materiale (dvs. den læser ikke 16:9 flaget i MKV-filen og strækker billede ud til fuld 16:9 bredde).

Hvis du downloader og installerer http://mediaarea.net/da/MediaInfo/Download/Windows - MediaInfo og højreklikker på MKV-filen i Windows og vælger "Media Info", samt vælger Text format, hvad står der så i det vindue MediaInfo viser?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det lyder som om din WDTV ikke kan afspille MPEG-2 16:9 materiale (dvs. den læser ikke 16:9 flaget i MKV-filen og strækker billede ud til fuld 16:9 bredde).

Hvis du downloader og installerer http://mediaarea.net/da/MediaInfo/Download/Windows - MediaInfo og højreklikker på MKV-filen i Windows og vælger "Media Info", samt vælger Text format, hvad står der så i det vindue MediaInfo viser?

Gjort.

Er det det her du tænker på:

Bredde                                   : 720 billedpunkter
Højde                                    : 576 billedpunkter
Størrelsesforhold                        : 4:3

Kan se at det ser ud som en 4:3 format?!
Jeg har også prøvet at rippe med DVD Decrypter. Den ripper til en .iso fil men resultatet er det samme format som ved MakeMKV rip, ved afspilning på WDTV Live.

Prøver at vælge at rippe en anden dvd i morgen og ser om resultatet er det samme.

Skrevet den: 20-December-2013 kl. 23:23
din DVD er ikke i widescreen format men i alm std format. - så derfor vil der være sorte bjælker i siden. Så de afspillere der skal kunne afspille din film, afspiller den fuldkommen rigtigt. - den er ikke widescreen. Gjorde du som jeg sagde og prøvede at afspille filmen i VLC? - så vil du kunne se hvor der er sorte bjælker. - hvis der er bjælker i top og bund når du bare åbner filmen i VLC uden at gå fuldskærm så er der bygget bjælker ind i filmen og så vil du skulle se sort i siderne også.

Print side | Luk vindue