Print side | Luk vindue

Ipads til 3 børn. Bedst opsætning? Hurtig svar tak

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128743
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 13:48

Emne: Ipads til 3 børn. Bedst opsætning? Hurtig svar tak
Skrevet af: JENC
Emne: Ipads til 3 børn. Bedst opsætning? Hurtig svar tak
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 13:16
Hej

Mine 3 børn fik hver en iPad mini i julegave. Nu skal jeg have dem sat op. Jeg er vant til den simple verden med android tablets og er nu faret vild allerede inden jeg er startet og skal lige have lidt hjælp. Gerne lidt hurtigt, da børnene er utålmodige :-)

Jeg vil gerne:
- At eventuelt købte apps kan deles på tværs af alle 3 enheder
- At de har hver deres separate musik og film
- At de har hver deres facetime, mv, så de kan snakke sammen og sammen med venner/veninder

Ved opsætningen af iPad'en spørger den om man vil 1) Oprette et Apple-ID, 2) Bruge et eksisterende Apple-ID (Ikke relevant her) eller 3) Springe dette trin over.

Og det er så her jeg er gået i stå og ikke ved hvad jeg skal vælge.

- Skal jeg lave 3 separate Apple-ID's til hvert barn?
- Eller er det via Apple-ID's at apps købes og deles?
- Og hvis det er samme Apple ID hvordan undgår jeg så film og musik deles på de 3 enheder (de vil gerne have forskellige film).

Jeg har set der er en tråd om lige netop dette på mobildebat.dk og det var min tanke at støtte mig til den, men mobil-debat er nede ligenu.

Så jeg vil gerne høre inputs om at vælge det rigtige setup til dette, thanx.

Og lige én ting mere.
- Er det virkelig rigtig at jeg ikke kan få film over på iPads'ene uden at installere iTunes. Jeg fatter simpelthen ikke at man kan lave et setup hvor der kræves et et andet device (PC) for at benytte det første device (iPad).

Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 13:21
Hvis de skal have hver deres facetime skal de have hvert deres apple-id. Og hvis de har hvert deres apple-id kan der ikke deles app. Dvs det kan du godt men det kræver at det er din bruger der er logger på alle 3 iPad's App store.
Du kan på Apple hjemmeside oprette apple-id UDEN at tilknytte et kreditkort :  http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK&locale=da_DK - http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK&locale=da_DK

-------------

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Hvis de skal have hver deres facetime skal de have hvert deres apple-id. Og hvis de har hvert deres apple-id kan der ikke deles app. Dvs det kan du godt men det kræver at det er din bruger der er logger på alle 3 iPad's App store.

Du kan på Apple hjemmeside oprette apple-id UDEN at tilknytte et kreditkort :  http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK&locale=da_DK - http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK&locale=da_DK

- "Min bruger" - > hvad er det? Er det også et Apple-ID, der så er et "Moder-Apple id" til nogle "Datter-Apple ID" i et hierarki?

- Eller er det et iTunes login du tænker på med "Min bruger"? Er det sådan at man køber apps på et iTunes ID? Eller køber man apps på et Apple-ID?

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 13:41
Der er nogle svar her:
http://support.apple.com/kb/HT4895?viewlocale=da_DK - http://support.apple.com/kb/HT4895?viewlocale=da_DK

nede ved Ofte stillede spørgsmål - så har børnene hver deres id, og de bruger din til køb: 

Kan jeg samle flere Apple-id'er i én id? 
Du kan ikke samle to eller flere Apple-id'er i en enkelt id. Du kan dog bruge ét Apple-id til iCloud-tjenester og et andet Apple-id til køb i butikker (bl.a. iTunes i netskyen og iTunes Match). Se "Sådan bruger du én Apple-id til iCloud og en anden Apple-id til køb i butikker" ovenfor for at få mere at vide. 

Du behøver heller ikke iTunes, når iPad'erne er på dit trådløse net.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 14:01
Man kan da sagtens køre med samme Apple-id og forskellig FaceTime-id.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Man kan da sagtens køre med samme Apple-id og forskellig FaceTime-id.
Lige præcis.

http://gigaom.com/2012/05/26/how-many-apple-ids-should-your-family-have/ - http://gigaom.com/2012/05/26/how-many-apple-ids-should-your-family-have/

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: jakobbirk
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 18:16
Ja, jeg ville gøre (og cirka gør selv) sådan:

1 fælles Apple id til køb diverse itunes store apps, film osv.
3 forskellige facetime "adresser" - man kan tilføje individuelle emailadresser (f.eks. en gmail eller andet) på hver ipad
1 netflix konto, opret 3 profiler så de har deres egne favoritter
Evt. rip dvd til pc/mac og hiv ind til sync i itunes hvis du gider. Det gør jeg, via anydvd/handbrake til h264

Alternativ prøv sådan en Seagate wireless plus netværkshdd der kan dele film med ipads, og tages med på ferie. Så slipper du for 16/32/64GB begrænsning og itunes bøvl, men filmene skal selvfølgelig stadig rippes.

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af jakobbirk jakobbirk skrev:

Ja, jeg ville gøre (og cirka gør selv) sådan:

1 fælles Apple id til køb diverse itunes store apps, film osv.
3 forskellige facetime "adresser" - man kan tilføje individuelle emailadresser (f.eks. en gmail eller andet) på hver ipad
1 netflix konto, opret 3 profiler så de har deres egne favoritter
Evt. rip dvd til pc/mac og hiv ind til sync i itunes hvis du gider. Det gør jeg, via anydvd/handbrake til h264

Alternativ prøv sådan en Seagate wireless plus netværkshdd der kan dele film med ipads, og tages med på ferie. Så slipper du for 16/32/64GB begrænsning og itunes bøvl, men filmene skal selvfølgelig stadig rippes.

"1 fælles Apple id til køb diverse itunes store apps, film osv"
-> Bruger du så forskellige Apple-ID's på hver device, og så eet Apple ID som du signer ind på Apple Store med, på hvert device? Eller hvordan?

Eller bruger du eet og samme Apple-ID til alle services på alle devices?

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 20:01
Når du sætter en iPad op bliver du selvfølgelig kun spurgt om 1 apple-id, men man kan sætte apple id op til App store, imessage og game center. Så forskellige apple id til imessage oggame center. Men dit (det fælles) til app store. Og husk at slå in-app køb fra samt forlang at den skal spørge efter pw straks/med det samme. Eller står kontoen åben i min 5 min efter du har tastet dit PW

-------------

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Når du sætter en iPad op bliver du selvfølgelig kun spurgt om 1 apple-id, men man ....

Nu nærmer vi os kernen i mit spørgsmål.

-> Vil i typisk anvende separate forskellige Apple-ID til den opsætning af en iPad som man guides igennem i starten?

Altså også forskellige opsætnings-Apple-ID's ved ny-opsætning, uanset at I vil anvende et andet Apple-ID til App-Store?

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 20:29
Ja, det er lettest at bruge de rigtige apple id's fra starten og så bare logge ind i app store med det "fælles"

-------------

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 20:30
Vi har og bruger kun 1 apple id til 2 voksne og 2 børn

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 20:58

Giver det så ikke problemer med
- at dele fremdrift i spil (1 er på level 8 én er kun på level 2)
- Film der ligges ind på 1 enhed kommer også over på en anden enhed og tager plads.
- Ditto med musik
- Og Facetime og andre konti

Jeg er ellers android man med android tablets, og kan se at hele universet og tilgangen med at man skal have et andet device (PC med iTunes) for at kontrollere sit første device (iPad'en) da virkelig er fuck'ed-up.

Det er mine billeder, Apple. Mine. Ikke jeres. Hvorfor fa'en skal det syltes så meget ind i jeres setup og software at vise dem på en enhed jeg har købt og betalt... yikes... Ditto film. Ditto musik.

Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 21:31
Du kan styre fuldstændig, hvad der kommer over af billeder, video, musik mv. på den enkelte iPad, selv om I kører med et fælles Apple Id på alle.

Vi har fem iPads i familien med et fælles Id, for at dele indkøb i AppStore mv. Men hver iPad er individuelt sat op med indhold til hver af os. Du bestemmer selv om der skal være automatisk overførsel mellem enhederne eller ej.

Mest simpelt at sætte op via iTunes - efter min mening. Og det hele kører trådløst og automatisk. Efter min mening meget nemmere end Android. Man skal ikke tænke over noget, når det først er sat op.

Du behøver ikke bruge iTunes. Der findes alternativer. Men iTunes er all-in-one, og hos os står det bare og kører i baggrunden og sørger for sikkerhedskopiering mv.

Sæt pris på at iOS ikke ligner Android og omvendt. Det ville være for kedeligt. Sæt dig stille og roligt ind i det nye, og så ser du pludselig logikken.

Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 21:45
Det bedste du kan gøre er, at bytte dine børns ipad minier ud med 3× nexus 7, så er du udover alt det bøvl ned iTunes og apple logik..

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 22:44
Spil styres via Game Center - det kan styres. Men face time/iMessage vil give problemer. Derfor gør dig selv den tjeneste at oprette selvstændige apple id's til dem.

-------------

Skrevet den: 25-December-2013 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Det bedste du kan gøre er, at bytte dine børns ipad minier ud med 3× nexus 7, så er du udover alt det bøvl ned iTunes og apple logik..
Nu når han var i gang så kunne han også gå forbi cykkelhandleren og få en gammel fælg og gå i skoven og finde en pind til den. Eller få dem til at lave deres egen økologiske træ legetøj i ders fritid. Angry

-------------

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 25-December-2013 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Giver det så ikke problemer med
- at dele fremdrift i spil (1 er på level 8 én er kun på level 2)
- Film der ligges ind på 1 enhed kommer også over på en anden enhed og tager plads.
- Ditto med musik
- Og Facetime og andre konti

Jeg er ellers android man med android tablets, og kan se at hele universet og tilgangen med at man skal have et andet device (PC med iTunes) for at kontrollere sit første device (iPad'en) da virkelig er fuck'ed-up.

Det er mine billeder, Apple. Mine. Ikke jeres. Hvorfor fa'en skal det syltes så meget ind i jeres setup og software at vise dem på en enhed jeg har købt og betalt... yikes... Ditto film. Ditto musik.

Har selv lige rodet med samme problematik.

Men som andre skriver. Lav separate Apple-id til hver enhed når du starter den op og brug et fælles Apple id til logon på Itunes/App store for at "dele" købte apps.
Hvor meget der skal synkes styrer du selv under indstillinger/ Itunes/App store. Var selv ved at få lange løg af at der blev ved med at dukke nye apps op på min plade (uden min indblanding), indtil jeg fik slået automatiske overførsler fra.

Men intet er vel perfekt..
På denne måde kan du som du skriver ikke "dele" fremdrift i spil. til gengæld kan hver have sit eget spil og både spille samtidigt og evt. med/mod hinanden, hvilket mig bekendt ikke kan lade sig gøre hvis de kører på samme konto.    

Så der er både for og imod, men indtil videre er det den løsning jeg synes giver flest fordele.

Skrevet den: 26-December-2013 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Har selv lige rodet med samme problematik.

Men som andre skriver. Lav separate Apple-id til hver enhed når du starter den op og brug et fælles Apple id til logon på Itunes/App store for at "dele" købte apps.
Hvor meget der skal synkes styrer du selv under indstillinger/ Itunes/App store. Var selv ved at få lange løg af at der blev ved med at dukke nye apps op på min plade (uden min indblanding), indtil jeg fik slået automatiske overførsler fra.

Men intet er vel perfekt..
På denne måde kan du som du skriver ikke "dele" fremdrift i spil. til gengæld kan hver have sit eget spil og både spille samtidigt og evt. med/mod hinanden, hvilket mig bekendt ikke kan lade sig gøre hvis de kører på samme konto.    

Så der er både for og imod, men indtil videre er det den løsning jeg synes giver flest fordele.

Det er også den tilgang jeg forsøger nu. 3 iPad mini's. Med hver deres Apple-ID. Men under Indstillinger -> iTunes & App Store anvender jeg eet og samme Apple-ID (fra den første opsatte iPad - tilfældigt valgt) til alle 3 iPads.

Og som dig har jeg så slået deling fra, for at det ikke popper up på tværs.

Og i fairness for Apple for denne underlige opsætning, skal det jo siges at vi gør dette for at få mulighed for at købe-apps kan anvendes på alle 3 enheder. Var det ikke for det, kunne vi blot bruge helt separate Apple-ID's til alt inkl. iTunes & App Store.

Men, når vi nu gør dette, og slår automatisk program-deling fra jf. ovenfor, hvad gør vi så for at få en eventuel købe-app ud på alle enheder?

- Er det ved at sætte iPad'en til computeren og flytte den købte app manuelt ud på iPad'en via iTunes?

...og så er vi tilbage ved min primære indsigelse, at man skal anvende et andet device (endda med særlig software) for at kunne bruge sit device.

Skrevet den: 26-December-2013 kl. 02:05
Nej, du behøver ifm. apps ikke et andet device.

På hver ipad kan du gå i app store og downloade den app du vil have. Hvis du allerede har købt den skal du ikke betale for den igen, så længe det kører på samme apple id. Der er et separat menupunkt hvor du kan få listet alle de apps du har købt nogensinde på pågældende apple id.

Automatisk app installation er det så selvfølgelig en god idé at slå fra.

Som skalle skriver, styrer du individuelt hvilke film der ligger på hvilke ipads via itunes. Jeg går ud fra at du tænker på dvd rips, og ja i så fald er det nødvendigt med et andet device for at få filmen på ipad'en.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 26-December-2013 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

..........
Men, når vi nu gør dette, og slår automatisk program-deling fra jf. ovenfor, hvad gør vi så for at få en eventuel købe-app ud på alle enheder?

- Er det ved at sætte iPad'en til computeren og flytte den købte app manuelt ud på iPad'en via iTunes?

...og så er vi tilbage ved min primære indsigelse, at man skal anvende et andet device (endda med særlig software) for at kunne bruge sit device.

Jeg har aldrig logget på Itunes fra andet end ipad og det behøver du heller ikke.

Når du er på app store er der et "købt" punkt forneden, hvis du går der ind kan du se alt hvad der tidlige er hentet på kontoen...

Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Jeg har aldrig logget på Itunes fra andet end ipad og det behøver du heller ikke.

Når du er på app store er der et "købt" punkt forneden, hvis du går der ind kan du se alt hvad der tidlige er hentet på kontoen...

Jeg kan godt se, at apps nu deles på tværs af enheder. Og at dette kan ske uden brug af iTunes på en PC, så det virker.

"Jeg har aldrig logget på Itunes fra andet end ipad og det behøver du heller ikke"

-> Hvordan får jeg musik, film og billeder ned lokalt på hver iPad uden brug af iTunes?

Og sådan at jeg kan tilgå billeder, film og musik via iPads'en native applikationer til billeder, musik og film?

Og lige et sidste hurtigt spørgsmål. Hvis jeg installerer en app, og så afinstallerer den igen. Så fremgår den stadig af AppStore som om jeg har app'en. Dvs. den vises med en "sky" og ikke med prisen.  Af-installerer jeg mon forkert, eller vil der være en "sky" i AppStore i al evighed for apps man engang havde installeret?

Print side | Luk vindue