Print side | Luk vindue

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128907
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 15:58


Emne: Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
Skrevet af: ManU_4ever
Emne: Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 20:04
Jeg kunne godt tænke mig at optimere mit surroundanlæg med nye kabler.

Jeg har lige fået nye B&W M-1 baghøjttalere og vil gerne have optimeret lyden.
Pt. bruger jeg helt almindelige billige tynde kabler.

Men der kan jo fås kabler fra 5 kr - 3000 kr pr meter. Jeg er ikke super hififreak, men vil gerne have et acceptabelt lydbillede ud af højttalerne.

Hvilke kabler kan jeg "nøjes" med at købe??



Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 20:17
Med højtaler kabler kan man godt høre forskel på gode højtalere. Men det er ikke sikkert at dyre kabler lyder bedre.
Der er lavet flere blindtest gennem tiderne.
Jeg ville bare gå efter dem med god kvadrat, jeg kører typisk med Supra, kan godt lide deres koncept.
Har selv loddet banan stik på og krympeflex.

-------------
SVP03


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 20:22
RIGTIG mange her inde, også mange af de kloge hoveder vil sige at der ikke er en skid forskel..
Personligt vil jeg så sige at deres hørelse fejler noget...
For uden tvivl er der forskel på kabler, spørgsmålet er bare, kan DU hører det.. og der er kun en vej, test det!
Den klart største forskel finder du blandt de forskellige typer kabler..
Der er det aller billigste og tarveligste lort man kan få, som gerne hører med til billige anlæg (det typisk lavet af en tynd ståltråd eller lign.) derefter kommer noget så simpelt som strømkabler, så der alm. kobber (typisk de billige) herefter er der oxygenfri kobber, og efter det forsølvet kobberkabler (det typisk her de fleste hører en markant forskel fra de alm. kobber kabler) og sidst men ikke mindst kommer der fiber kabler til spidsen af en jetjager..
Så er der selvfølgelig os div. avancerede kabler der kan alle mulige tricks, her kan der os være en forskel.. men tror her jeg vil henvise til et spørgsmål jeg fik fra KT radio i kbh..

"Hvad har du af udstyr, og hvad vil du opnå med det?" <- kan du svare på det, så er det langt nemmere at give dig noget mere præcist at lede efter..

(og hvad mener jeg dog med hvad du vil opnå med det? ja, skal det bruges til musik, og i så fald hvilken genre snakker vi typisk? bare alm radio, cd, ægte hifi lyd, film osv?)


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 20:47
Jeg håber da kun du mener at kunne høre forskel på analoge kabler.
Hvis du kan vælge det bedste kabel til en genre musik er du godt nok dygtig.

-------------
SVP03


Skrevet af: ManU_4ever
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 20:51
Mit setup er:

Forstærker: Denon AVR1713
Fronthøjttaler: B&W DM686
Baghøjttaler: B&W M-1
Centerhøjttaler: Jamo Home Cinema et eller andet (Forventer at skifte den ud med B&W CMC eller HTM62)

Fronthøjttalerne er udstyret med Van den Hul ledning og bruges hovedsageligt til musik samt lyd fra TV.

Mine baghøjttalere skal primært bruges til surround, men jeg kan også finde på at bruge dem til musik også.

Ville egentlig gerne købe den samme ledning til alle højttalere, men skal bruge op mod 30 meter og med 50 kr pr meter så løber det jo opSmile


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 21:00
Harald Nyborg har fint kabel i 25 meter rulle.

Vil være super fint i dit setup, og til meget rimlige priser


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 21:58
Puha, er du ude på at starte en krig?? :)

Der er mange meninger og holdninger. Min egen er at så lange du bare vælger et kabel af ordentlig kvalitet (tykkelse/afskærmning) så er det fint nok.

Jeg har hørt på kabler til 50kr/mtr og efterfølgende er der sat et kabel på til 4000kr/mtr.. Jeg kunne ikke høre forskel.

Så det er vel lidt op til hvad du tror på.. Placebo er jo også en faktor. Min ven der havde givet 4000kr/mtr for hans kable kunne sagtens høre forskel.. Det var kun de 3 andre i selskabet der ikke kunne :)


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 22:31
Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.


Du har ikke prøvet det?

Hvordan kan du så vide det er noget bras?



Skrevet af: theman7979
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 22:40
Heller ikke jeg - gik i bauhaus i stedet


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 23:07
Hvad gør HN kablerne til noget bras ?

Billlige ja der har du ret.

HN beskriver jo dem som kvalitets kabler 😄


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 23:14
Recordere har testet HN kabler


http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1727&zoneid=1 - Link til test


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 23:15
Det er de langtfra. Da jeg fik udleveret en rulle, var den grønlig af ir. Forlangte self en i blank kobber


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 30-December-2013 kl. 23:41
Først og fremmest så er det tykkelsen der er alt afgørende for din lyd, hvor meget effekt du kan overfører i dine kabler. Bevares har du nogle små højtalere vil du nok ikke høre forskel. Bagefter kan man snakke om de forskellige materialers ledeevne. Sølv er absolut den bedste leder (bortset fra superleder self.) og forsølvet ledere vil da sikkert give dig et bedre resultat hvis du var kat og kunne hører toner langt uden for vores frekvensområde. Men brug hellere pengene på et tykkere kabel end et tyndt forsølvet et. Du vil med stor sandsynlighed kunne hører forskel fra kabler til 5kr meteren også til måske 100kr meteren alt derover må i min verden anses for at være enten placebo eller unaturlig god hørelse. En ting er hvad der kan måles, et andet er hvad vores relative dårlige hørelse sammenlignet med andre væsener kan hører. Jeg er ingen ekspert og min hørelses hører sikkert ikke til menneskehedens elite, men mone erfaringer fortæller mig ovenstående.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 00:01
jeg kunne høre forskel på et par tynde 220v kabler jeg brugte og "rigtige" kabler fra Harald Nyborg 2,5mm. Tror det er pga tykkelsen. Så Size matters :)


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 00:26
Det er en misforståelse at sølv har -meget- lavere elektrisk modstand end kobber. Forskellen er ikke større en 5-6%. Til gengæld så er det -meget- dyrere hvilket som regel resulterer i, at kabler i sølv er meget tyndere og derved i praksis leder meget dårligere. Alternativt er de meget dyrere til ingen verdens nytte.


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 00:40
Naim kører vist kobber så vidt jeg husker... Just saying ;)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.


Hehe enig.. Skal fandme heller ikke have Harald skrald kabler i min bio.. Betaler glædeligt en meter pris for lir og branding..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 12:24
Har nogle rigtig dyre kabler til fronterne og center som står 10.000 kr + , jeg har fået i gave for nogle år siden af svigerfar. Jeg kan ikke høre forskel på dem og på 2.5 kvadrat fra Jem&Fix, som jeg har løbende til baghøjtalerne - og ja vi har testet.

Men okay, han tror på der er en forskel og har hifi i 300.000 + klassen og på den konto er der stor forskel på hans og mit med kæmpe fordel til ham. Det er ren fornøjelse sidde og lytte musik hos ham, med en god whiskey.

Så anlægget har meget mere at sige end højtaler kabler. Men fordi jeg ikke kan høre forskel på mit "budget" surround er ikke ensbetydende med der ikke er en forskel på kabler.

Vil dog sige, med din reciever som er en budget, vil du ikke få noget som helst ud af købe dyrere kabler.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 13:19

Frem til højtaler terminaler er der intet sølv i forstærkeren. Så her er en flaskehals som dyrt højtalerkabel ikke fjerner.

Brug gode bananstik som disse.
 
http://www.av-connection.dk/?PGr=2052&ML=370 - http://www.av-connection.dk/?PGr=2052&ML=370
 
Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.
 
http://www.jantzen-audio.com/products/cross-over-components/ - http://www.jantzen-audio.com/products/cross-over-components/
 
I stedet for at bruge mange tusind på kabler, vil jeg hellere bruge penge på bedre højtalere.
 
Jeg kan varmt anbefale kabel fra Harald Nyborg.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 14:27
Det er ikke altid en god ide at ændre på delefilteret med "bedre" komponenter. Det er ikke uset at f.eks. modstanden i spolerne er en del af filterets design. Hvis man skifter dem uden at vide hvad man gør, så ændrer man ganske vist højttaleren, men der er ingen garanti for at det bliver til det bedre.


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..

Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Skrevet af: ManU_4ever
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 15:15
Kan opdatere med at jeg har valgt at købe "de billige standardkabler" hos av-cable.

Plus jeg har bestilt nogle bananstik på eBay, så må vi se om det lever op til mine ringe krav :-)



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus

Nej!


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 16:00
Giver banan stik ikke dårligere lyd 😋

Der bliver jo en unødig samling på kablet.





Skrevet af: Therien
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 16:17
Når de troende nu siger "forbedret lyd" ved dyere kabler.. Eller at bananer skulle give dårligere lyd.. Det kan se voldsomt ud på skrift.. Hvor meget er her så eeeegentligt tale om?

Hvis vi siger der er 1 kilometer imellem et sæt crappy dantax fra Bilka og et sæt b&w 800D..

Hvor mange meter god lyd taber vi så på at sætte bananer på vores kabler? Hvor mange meter god lyd får man med et sæt Bertram kabler til 50k+ vs Harald Skrald kabler til foræringspris?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Giver banan stik ikke dårligere lyd 😋

Der bliver jo en unødig samling på kablet.



Hvis den samlede kontaktflade mellem kabel og terminal bliver bedre med et bananstik frem for afisoleret kabelende, så er jeg sikker på at resultatet i hvert fald ikke bliver dårligere end udgangspunktet trods en ekstra samling.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 31-December-2013 kl. 17:19
Men heller ikke bedre.   



Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 12:36
Findes der en test hvor den bedømmende person ikke selv ved hvilke kabler der bliver tilsluttet? For jeg har en idé om at man har en forudindtaget holdning til hvordan resultatet skal være når man ved hvilket kabel det er der "lyttes" til.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Findes der en test hvor den bedømmende person ikke selv ved hvilke kabler der bliver tilsluttet? For jeg har en idé om at man har en forudindtaget holdning til hvordan resultatet skal være når man ved hvilket kabel det er der "lyttes" til.
 
Det er der mange der tror. Også mig. Uheldigvis mener dem der siger at de kan høre forskel, at den test ikke er retvisende, så det er i praksis helt umuligt at få folk med gyldne øre til at stille op og vise at de kan høre forskel uden at kigge. - Meget belejligt må man sige.
Diskussionen har ligget der i mange år og der vil den blive liggende indtil der er nogen der tør stille op og vise at deres øre er lige så gode som deres øjne til at kende forskel på to kabler. Indtil da må man formode at du har ret i at bias nok er den største biddragsyder til de oplevede forskelle, da de elektriske forskelle mellem forskellige kabler er forsvindende små.


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 14:55
En af mine venner arbejder i en virksomhed hvor de bl.a. Testet/godkender forskellige typer kabler for producenter fra hele verden. De tester bl.a. Netværk's kabler, strøm osv.

Såfremt at kablet er af en vis kvalitet, så har han har endnu ikke set kabler som påvirker noget målbart, ej heller at visse typer kabler skulle være bedre til at overføre strømmen/spændingen.


Skrevet af: Pime
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 15:35
Prøv at læse disse links:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler

http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect


Litze kabel kan eventuelt købe her:

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?toc=20158&pageSize=25&filterClause=COL_1%253DLitzetr%25C3%25A5d%2526%2526%2526COL_2%253D2.50%2520mm%25C2%25B2


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 17:04
Prøv lige at give et bud på hvilken effekt det har på lyden. Jeg tvivler ret meget på at hverken Harbosound eller du selv har har forsøgt på at lave et overslag. Alene det, at der i Harbosounds indlæg nævnes en værdi på 1 ohm i forbindelse med højttalerkabler gør det højest tvivlsomt at der er brugt så meget som ét sekund på at taste noget ind i en lommeregener. 

Du må meget gerne give et overslag...


Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 18:43
Det jeg efterspørger er en fuldstændig uvildig videnskabelig test, hvor man har kunne måle en hørbar forskel i lyden. Findes der sådan en? At en eller anden person synes han kan høre forskel, er efter min mening ikke dokumentation nok. Der kan være mange fejlkilder i sådan en test. Han kunne f.eks. ha interesse i at få folk til at købe dyre kabler osv.
Han kan også sagtens ha hørt en forskel, men hvis han f.eks. har fået af vide at "nu hører du kabel 1 og nu hører du kabel 2", så vil der være en mulighed for at den hørbare forskel ubevist er besluttet på forhånd.

Jeg kender det fra mig selv. Jeg var med i et lille eksperiment på et antennekursus jeg var på. Der skulle vi prøve at se forskel på et HDMI-kabel der var 1m langt og et der var 15m. Underviseren fortalte os inden vi gik i gang, at signalet kunne få problemer når kablet var mere end 10m langt. Og vi skulle så gætte hvornår hvilket var sat i.
Han skiftede frem og tilbage et par gange. Og jeg kunne virkelig ikke se forskel. Men han blev ved at spørge om ikke vi kunne se forskellen. Til sidst blev det så også til at jeg fik sagt, at jeg ikke kunne se den store forskel, men at der måske var en lille forskel på de to billeder. Det viste sig så at det bare var det samme kabel han havde stået og trukket ind og ud hele tiden. Der fik jeg i hvert fald selv syn for, hvor let man kan lade sig lokke til at tro, at der er en lille forskel på noget der er 100% ens.

Så hvis ham der skal skifte højtalerkablerne i en lyttetest allerede er overbevist om at der er en forskel, så er det let også at få lytteren til at mene det samme.

Jeg er ikke 100% for eller imod, jeg er bare skeptisk. :)


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 19:24
Hørt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hørt.

Hørt forskel?Tongue


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 20:16
Jeg står lidt i samme dilemma... Skal snart flytte i hus og der skal bruges lidt flere seriøse meter for at komme rundt, i forhold til hvad jeg plejer...

Så jeg skal også finde ud af hvad jeg skal bruge ;/

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:

Prøv at læse disse links:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler


Subjektivt - mennesket er let at snyde.


Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:


http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect


Angående skin effect, så vil et 60kHz signal "fylde" de yderste 0,25 mm af en leder i et kabel. Lavere frekvenser vil "fylde længere ind".
Jeg har bare til gode at se et (helt almindeligt dumt billigt) højttalerkabel hvor de enkelte ledere i kablet er over 0,5 mm tykke..

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 20:47
Selv med et 2,5mm^2 solidcore kabel er tabet forsvindende lille. Jeg kom frem til ca. 0,1db ved 20kHz ved 10m, ud fra det jeg kunne få ud af wiki artiklen. 

Det er fuldkommen håbløst, at en der præsenterer sig som ingeniør bruger sådan noget ævl til at refærdiggøre sine subjektive oplevelser

Men held og lykke med at høre det Pime Smile


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 01-Januar-2014 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:

Prøv at læse disse links:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler


Subjektivt - mennesket er let at snyde.


Måske, men så kan man vel igen spørge sig selv, at hvis man f.eks. sidder til en lyttetest, hvor lad os sige 20 mennesker deltager.. og der bliver lyttet på 3 forskellige kabler.. 15/20 mennesker er enige om at der er forskel i lyden på de 3 kabler, og måske endda lyder bedre jo dyrere de bliver..
(De sidste 5/20 er enten dels eller helt uenige)
Lad os bruge disse 3 typer som eksempel: ren kobber, forsølvet og fiber.

Men hvis der i en test, måske kun måles en forskel på 2-5% eller mindre.. hvad ville DU så gå efter??

Ville du:
A) Gå efter hvad elektroniske måle apparater fortæller dig, fordi de viser mest præcist hvilken forskel der reelt set er?

eller ville du:
B) Gå efter hvad de 15/20 personer er enige om??

Husk på dette: Uanset hvad der kan måles, og hvor meget mennesket reelt set kan snydes, så er det vel i sidste ende det den/de ENKELTE personer kan hører, der må tælle? og sidst men ikke mindst, den/de person(er) der skal lytte til skidtet til daglig? Smile


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 00:20
Hvis testen er en blindtest, hvor ingen af testpersonerne ved, hvilket kabel der bruges på hvilket tidspunkt, så tror jeg på resultatet.
Så længe folk ved, hvad der bliver brugt, så er resultater bedøvende lige meget.

Jeg har tilbudt en del personer i dette forum at komme forbi deres egne anlæg med lidt stumper forskelligt kabel, for at lave en lyttetest. Der er ingen der tør tage testen, til trods for at jeg gerne vil overbevises.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 00:26
Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 01:10
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.

Har I foretaget en repeterbar dobbelt-blind test? LOL


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 03:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis testen er en blindtest, hvor ingen af testpersonerne ved, hvilket kabel der bruges på hvilket tidspunkt, så tror jeg på resultatet.
Så længe folk ved, hvad der bliver brugt, så er resultater bedøvende lige meget.

Jeg har tilbudt en del personer i dette forum at komme forbi deres egne anlæg med lidt stumper forskelligt kabel, for at lave en lyttetest. Der er ingen der tør tage testen, til trods for at jeg gerne vil overbevises.

Klaus


Altså, du må GERNE komme her hvis det er, at DU tør tage vejen? Wink
Skal ikke ku love jeg kan fortælle dig præcist hvad der er hvad, men tør væde med jeg kan høre forskel :) (eneste jeg skal bruge, er en nummerserie, hvorfra jeg kan prøve og gætte på, om jeg så får noget rigtigt må vi se...)

altså, har været til test hvor man har vidst hvilke kabler der VILLE blive brugt, men ikke hvornår de enkelte var sat til... og der var forskel at høre ;)


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 03:54
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.


^Må være den bedste one-liner til dato her inde LOL^


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hørt.

Hørt forskel?Tongue
 
Nej nej.
 
Jeg er bare heller ikke stødt på en videnskabelig test som påviser at der er forskel.
 
Dem som tror på at der kan høres forskel, hører en forskel.
 
Dem som ikke tror at der er en forskel, kan ikke høre forskel.
 
Husker en udsendelse som John Cleese lavede om vin. Her fik deltagerne en hvidvin med frugtfarve. Der var ikke en der opdagede at de drak hvidvin.
 
Så indtil videre kører jeg lykkeligt med kabler fra Harald Nyborg.Smile


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 09:00
Muffeh > Bare lige en lille indskyldese, umiddelbart bliver det rigtig svært at at sammenligne kobber eller sølv med fiber, da fiber er blandt de dårligste ledere der overhoved findes (glas) måske omkring 10000 MegaOhm modstand pr meter, Fiber ikke kan erstatte dine højtalerkabler med mindre det er aktive højtalere. Også giver det ikke mening at snakke om højtalerkablers kvalitet :)


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 09:10
Og lad os da antage at ingeniøren i den linkede debat tråd har ret, så retfærdiggøre "skin effekt" kun en meterpris på 10kr/pr leder for 2.5mm2. dvs 40kr pr. biWire-kabel/m. for det Litzer kabel.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 12:02
Jeg syntes det ville være interessant hvis folk ville fortælle hvilket udstyr de har lyttet på. På en DM686 - der jo er relativ billig(1499) og meget tilbagelænet i mellemtonen og noget fyldig i bassen - er det jo ikke super nemt at høre forskel. Jeg mener klart der er forskel på kabler men man skal jo også have udstyr der kan afslører det. Til dine baghøjttalere ville jeg også bruge et billigere kobber kabel men ikke for tyndt, så modstanden bliver for stor. Min. ca. 2,5mm2.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 12:39
Jeg kører 2,5mm Jem & Fix kabler rundt til alle højttalere i mit setup.
Lyder ganske udemærket. Jeg tror rummet, højttalerne og receiveren har langt mere at sige end kablet.

Og drop banan stik. med mindre du har tænkt dig at flytte rundt på kabler tit har det bare spild af tid og penge. Det giver ikke bedre lyd. 

Og hvis en blind måling skulle have værdi skulle man teste 3 eller flere kabler af flere omgange hvor man har byttet om på rækkefølgen. test personerne må ikke vide hvilke kabler der spiller. Det skal være samme receiver og højttaler til alle kabler. og alle skal stemme 1 gang pr omgang anonymt uden at snakke indbyrdes.
Dette holdt op imod målinger foretaget på fintfølende udstyr kunne være interessant.

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 15:30
Synes den her lidt semi-videnskabelige test er lidt interessant: http://stereos.about.com/od/accessoriesheadphones/a/Do-Speaker-Cables-Make-A-Difference-Science-Weighs-In.htm

Her virker det jo til at der er en forskel, men at det nok mere er kvadratet der er afgørende, mere end alt det andet.


Skrevet af: kriller7000dk
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 15:55
Jeg hører selv til skeptikerne der tvivler på forskellen mellem kabler. Men det får mig til at tænke bag på ens ht. Mange ht er kortsluttet bag på mellem terminalerne.

Det jeg vil frem til er at jeg synes at have læst (gennem tiderne) andre skeptikere anbefaler at skifte de originale massive jumpere ud med nogle af god kvalitet, da de giver forbedringer. Men de mener dog at stadig der ikke er forskel på kabler?

Hvad siger I til den? Er andre stødt ind den slags meninger?


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Synes den her lidt semi-videnskabelige test er lidt interessant: http://stereos.about.com/od/accessoriesheadphones/a/Do-Speaker-Cables-Make-A-Difference-Science-Weighs-In.htm

Her virker det jo til at der er en forskel, men at det nok mere er kvadratet der er afgørende, mere end alt det andet.

Tak for linket spændende læsning. 

Som tilføjelse til dit link kan jeg lige tilføje en omregner fra "Wire Gauge" til mm :)
http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html - http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html

Hurtig fortalt så svare et 24 wire gauge til 0.5 mm og 12 svare til 2mm


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 16:50
Ja til diameteren af kablet. Højttalerkabler er dog normalt opgivet i tværsnit areal, så hvis man vil sammenligne med de tal man almindeligvis bruger, så svarer et 24 wire gauge til 0.2 mm^2 og 12 svare til 3,3mm^2.
 
Et 24 gauge kabel har dermed et tværsnit der er mere end 10 gange mindre end et 2,5mm^2, som vel er den mest normale størrelse. Ikke mærkeligt at de kan skabe et resultat på den basis.


Skrevet af: micker
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 20:07
Det er utrolig simpelt, der er hørbar forskel, hvis ikke man kan høre det er ens setup og/eller kilde for dårlig. Ellers kan man ikke høre:-)

-------------
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 20:39
@Micker, jamen så er den diskussion jo lukket, med så veldokumenteret evidens, så kan der vist ikke længere være tvivl ;)

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at se noget videnskabeligt der viser en hørbar forskel. Og ikke bare "der er forskel for jeg lige har brugt 10.000kr på kabler" argumenter.



Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 20:48
Ja og hvornår er et setup godt/dyrt nok til at de forskelle skulle være hørbart bedre og ikke bare en anelse anderledes. Det er fedt nok at sige at så er det bare ikke godt nok men hvis der skal anlæg for en million til før der er en hørbar forskel som måske ikke engang er bedre bare anderledes.


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 21:08
uanset udstyr, om det kabler, forstærkere, højtalere eller noget helt 5. så vil jeg klart sige, at der ER en forskel, og er os sikker på det faktisk kan måles.. om det kan høres kan så diskuteres, og om det bedre? tjah.. det vil jeg sige er 110% op til den enkelte der skal smide pengene efter lortet.. for er han/hun utilfreds med det, så sagen jo klar, så det bare ikke det rigtige.. uanset om det koster 5 eller 5000 kr, eller måske 5 millioner!

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus

Nej!

 
Er det så en oplevelse der få dig til at drage nogen konklusion om højtalerkabler ?




-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Januar-2014 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus

Nej!

 
Er det så en oplevelse der få dig til at drage nogen konklusion om højtalerkabler ?



Næh om højttalere. At man ikke skal begynde at sætte tykkere eller finere kabler i inside, da det ændrer karakteristikken     i højttaleren.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 12:26
Iflg. Herr. Van Den Hul så kommer hans kabler til verden ved at lytte. Der måles så på produktet for at sikre sig det ikke har utilsigtet egenskaber der ikke kan høres.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 
 
Nu bliver det da helt gak gak.
 
Man må ikke ændre kabler inde i højtalerne. Det giver forringelse. Men bruge tusindvis af kroner udenfor........ Det giver lydforbedring.
 
@Kampus, kører du med de højtalerkabler mellem forstærker og højtaler B&W foreskriver?
 
Citat: Kampus


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...
 
Ellers lyder dine højtalere forkert/dårligt.
 
I bedste mening.Smile


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 19:35
Som du kan se i "min biotråd" "kører" jeg med 2x4 kvadrat mm Monsterkabler. De samme som jeg købte for 25 år siden, og det lyder stadig fortryllende, da jeg ikke har skiftet kabler inside.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 20:02
Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!

Nu er det ikke et perfekt produkt vi andre køber. Mine højtaler er ikke udmålt til mig og mit lytterum.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!


Nu er det ikke et perfekt produkt vi andre køber. Mine højtaler er ikke udmålt til mig og mit lytterum.

Det er det så jeg har købt.


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 21:51
Jeg tror nu sagtens man kan forbedre højttalere... Ikke at jeg selv har gjort det - det pga manglende viden...

Højttalerproducenter går efter maksimal ydelse - men med forbehold for prisen ikke eksplodere...

Derfor kan de f.eks nøjes med komponent a til 10 kr... De kunne få komponent b til 1000 kr, men det forøger kun højttalerens ydelse med 1-2 %... Derfor vurderer man det er spild idet højttalerens måske samlet maks må koste 10.000kr...

Det jo ikke for sjov mange højttalere kommer i version 2, opgraderede det ene og det andet... Eller en limited for dem der har råd ;)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 21:55
Ok, men der er skam brugt ordentlige komponenter i mine. De var B&W topmodel for 25 år siden.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 22:50
Ja, der er brugt ordentlige komponenter - til prisen......dengang.....

Klsus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 23:05
Ja og

Kantophænget på enhederne er som nyt, ikke noget billigt skumophæng.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 23:13
Kantophængene på mine Dali 4b er også som nye med deres 25 år på bagen. Heller ikke noget billigt skumophæng der.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 23:37
Get a room.


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 03-Januar-2014 kl. 23:49
A large room - for both speakers <3

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 00:02
Ha ha :)


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den... men et eller andet sted, hvorfor smide penge efter en højtaler, for derefter at ændre på hvordan den lyder? det svare lidt til at købe en bil man syntes kører godt, for derefter at ændre ALT omkring kørsel/styreegenskaber..?? det sku da simpelthen for dumt! things are made the way they are, for a REASON!


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 03:54
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den... men et eller andet sted, hvorfor smide penge efter en højtaler, for derefter at ændre på hvordan den lyder? det svare lidt til at købe en bil man syntes kører godt, for derefter at ændre ALT omkring kørsel/styreegenskaber..?? det sku da simpelthen for dumt! things are made the way they are, for a REASON!

Jeg forstår ikke helt logikken.
For at benytte din egen analogi, vil du ved dæk skifte ikke vælge nogle bedre end de samme der blev leveret med? Tune den, hvis dét er dit behov?

Jeg er mere af den holdning, at hvis du er glad for dine ting, men ønsker bedre performance og har mulighed til at kunne forbedre denne, hvorfor så ikke udnytte det? Alternativt kan man sælge med tab, og købe nyt til mange flere penge.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!
 
Prøv at læse dette:
 
http://hjembaek.com/doc/jblmod/jblmod.htm - http://hjembaek.com/doc/jblmod/jblmod.htm
 
Det er muligt at dine højttalere er perfekte.
 
Jeg husker bare mange lignende artikler gennem tiderne. Også med dyre reference højttalere.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg kører 2,5mm Jem & Fix kabler rundt til alle højttalere i mit setup.
Lyder ganske udemærket. Jeg tror rummet, højttalerne og receiveren har langt mere at sige end kablet.

Og drop banan stik. med mindre du har tænkt dig at flytte rundt på kabler tit har det bare spild af tid og penge. Det giver ikke bedre lyd. 

Og hvis en blind måling skulle have værdi skulle man teste 3 eller flere kabler af flere omgange hvor man har byttet om på rækkefølgen. test personerne må ikke vide hvilke kabler der spiller. Det skal være samme receiver og højttaler til alle kabler. og alle skal stemme 1 gang pr omgang anonymt uden at snakke indbyrdes.
Dette holdt op imod målinger foretaget på fintfølende udstyr kunne være interessant.


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.

-------------
SVP03


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 09:26
Og hvis man vælger det rigtige banan stik, bliver berørings fladen større end et tykt kabel mast ned i en terminal.


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den... men et eller andet sted, hvorfor smide penge efter en højtaler, for derefter at ændre på hvordan den lyder? det svare lidt til at købe en bil man syntes kører godt, for derefter at ændre ALT omkring kørsel/styreegenskaber..?? det sku da simpelthen for dumt! things are made the way they are, for a REASON!

Jeg forstår ikke helt logikken.
For at benytte din egen analogi, vil du ved dæk skifte ikke vælge nogle bedre end de samme der blev leveret med? Tune den, hvis dét er dit behov?

Jeg er mere af den holdning, at hvis du er glad for dine ting, men ønsker bedre performance og har mulighed til at kunne forbedre denne, hvorfor så ikke udnytte det? Alternativt kan man sælge med tab, og købe nyt til mange flere penge.


True.. men stadig, forstår sku ikke folk der køber et sæt højtalere, blot for at ændre på den måde de lyder bagefter... med mindre de BEVIDST køber dem fra start, med den hensigt at der skal ændre på dem.. jeg ville ALDRIG købe et sæt højtalere, for derefter at ændre på dem.. så ville jeg købe noget andet i stedet!

og lige dæk til en bil syntes jeg ikke du kan bruge som argument, men havde du snakket fjedre, ophæng, bremser eller andet så var det noget andet..
Husk på, du bytter jo alligevel dæk 2 gange om året, og dækkene bliver slidt på et tidspunkt.. det oplever du ikke rigtig på samme måde med et sæt højtalere, ledninger eller forstærker Smile


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!

En højttaler kan modificeres, og hvis man har forstand nok, også med et resultat der giver bedre lyd. Men blot at udskifte lidt her og der, som Kampus er inde på, det vil måske ikke bidrage med noget positivt.
Hvis vi tager udgangspunkt i mine højttalere til stereobrug, findes der her et delefilter upgrade ( pro made - us firma ). Men kabinettet levner ikke pladsen til intern montage, så filtrene leveres i træbokse til ekstern opsætning. Prisen, ja den er højere end hvad en højttaler i tidernes morgen kostede. Men hvis man vil smide 2200$, uden skatter og afgifter samt forsendelse, garanterer firmaet bedre lyd. Det samme er reviews også kommet frem til, men hvis du ikke kan lide resultatet er der 4 ugers fortrydelsesret.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-Januar-2014 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!

En højttaler kan modificeres, og hvis man har forstand nok, også med et resultat der giver bedre lyd. Men blot at udskifte lidt her og der, som Kampus er inde på, det vil måske ikke bidrage med noget positivt.
Hvis vi tager udgangspunkt i mine højttalere til stereobrug, findes der her et delefilter upgrade ( pro made - us firma ). Men kabinettet levner ikke pladsen til intern montage, så filtrene leveres i træbokse til ekstern opsætning. Prisen, ja den er højere end hvad en højttaler i tidernes morgen kostede. Men hvis man vil smide 2200$, uden skatter og afgifter samt forsendelse, garanterer firmaet bedre lyd. Det samme er reviews også kommet frem til, men hvis du ikke kan lide resultatet er der 4 ugers fortrydelsesret.
 
Og her kommer vi så ind på om det kan betale sig.
 
Jeg mener ikke det kan betale sig med hundedyre højttalerkabler.
 
Som ung og fattig lykkedes det mig faktisk at opgradere et par højttalere.(Mission tror jeg nok)
 
Kabinettet blev afstivet med rundstokke, tynde kabler skiftet og de dårlige klemterminaler blev bypasset. Dårlige kondensatorer blev skiftet til bedre kvalitet.
 
Det kostede et par hundrede kroner dengang og gav en markant lydforbedring. Og tid var der masser af med kun en TV kanal og helt uden internet.
 
Tilbage til tråden.
 
Køb det tykke kabel i Harald Nyborg og brug de sparede penge på bedre grej.
 
 


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 05-Januar-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den...
Jo, det er faktisk det du skriver.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 05-Januar-2014 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

 

 men et eller andet sted, hvorfor smide penge efter en højtaler, for derefter at ændre på hvordan den lyder? det svare lidt til at købe en bil man syntes kører godt, for derefter at ændre ALT omkring kørsel/styreegenskaber..?? det sku da simpelthen for dumt! things are made the way they are, for a REASON!

 
At nogen skifter kabel i sine højtaler svare slet ikke til det eksempel du kommer med.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Grymok
Skrevet den: 05-Januar-2014 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html

Jeg kan anbefale dig sådan et sæt  http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Januar-2014 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:


Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html


Jeg kan anbefale dig sådan et sæt  http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.

Jeg har nogle lignende. Vil godt vide hvordan du vil fastgøre kablet i enden? På mine sidder kablet fast i siden vha skruen i enden. Da kablerne sidder 3-4 cm ude fra recieveren, er det rigtig praktisk at de ikke kommer ud af enden på bananstikket, men istedet løber vinkelret nedad.


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 03:47
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html

Jeg kan anbefale dig sådan et sæt  http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.


Ligner mest af alt dem der kan købes i Hifi klubben.. som jeg har på nogen af mine højtaler kabler.. har ik lige haft råd til at få købt det sidste Smile


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 03:49
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den...
Jo, det er faktisk det du skriver.


Nej, så har du virkelig misforstået mig..
HVIS du køber et sæt højtalere, hvor du enten fra start har det i sinde at skifte delene eller har noget billigt lort så kan jeg godt se fordelen i det, for at få "det bedste ud af hvad man har" men hvis man køber en højtaler fordi man syntes den lyder godt, kan jeg ikke se det bagefter giver mening at ændre på konstruktionen i den, som derved ændre lyden.. det er skudt i hoved!


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 06:16
Det er jo det man gør med højttaler kablerne !

Køber f.eks ht til 10.000.-    Hvor meget kan de forbedres med forskellige kabler ?
Hvorfor følger der ikke kabler med som er tilpasset af ht producenten og testet i deres lytte opstillinger.
Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej. En hjemme lytter kan gøre den meget bedre ved at vælge nogle gode kabler 😚


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det er jo det man gør med højttaler kablerne !

Køber f.eks ht til 10.000.-    Hvor meget kan de forbedres med forskellige kabler ?
Hvorfor følger der ikke kabler med som er tilpasset af ht producenten og testet i deres lytte opstillinger.
Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej. En hjemme lytter kan gøre den meget bedre ved at vælge nogle gode kabler ��
Fordi intet lyder eller ser ens ud,hvis det opsættes i forskellige lokaler/indretninger osv. Derfor er tv heller ikke isf kalibreret ved levering, og det samme gælder for hifi udstyr.
 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 08:28
Hvor mange producenter kommer med en version 2 eller forbedret udgave.

Det gør bla B&W.

Netop fordi det er muligt at forbedre højttaleren med små greb.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

 
Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Det tog mig under en time at afisolere mine 5 kabler samt sætte dem i terminalerne bag på receiveren, uden banan stik.

Plusser:
Jeg sparet pengene til køb af guld belagte stik.
Der er et led mindre mellem receiver og højttaler
Det gik hurtigere
Lydkvaliteten bliver ikke bedre

Minusser:
Skal jeg flytte om i stuen en dag er det mere besværligt.

Hvis du lodder dine stik på ledningerne er der risiko for dårlig lodning samt alle lodninger umuligt kan blive ens. Hvilket resultere i forringet lyd da det vil give en højere modstand.
Kontakt fladen tvivler jeg meget på bliver større. I skrue terminalerne er kontaktfladen allerede større end diameteren på kablet så hvad skulle det hjælpe?

Ret mig gerne hvis jeg har sagt noget som ikke passer. Jeg skriver blot hvad der er logisk.


Og angående skift af kabler i højttaler. Hvis du vil skifte dem, så drop terminalerne bag på og kør kablet direkte til forstærkeren så du undgår et led i kæden.  Det er noget rod at flytte rundt bag efter men du får indiskutabelt den bedste lyd. ( i teorien)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 09:11
JeTex: Forstår jeg det korrekt at det er kablerne der kan/skal kompensere for dårlig opstilling. Den var ny for mig.

Glæder mig til den dag hvor der kommer nogle som tør opstille en rigtig blindt test af kabler.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

JeTex: Forstår jeg det korrekt at det er kablerne der kan/skal kompensere for dårlig opstilling. Den var ny for mig.

Glæder mig til den dag hvor der kommer nogle som tør opstille en rigtig blindt test af kabler.
Der blev svaret til en generel betragtning om producenten af højttalere, og jeg citerer, " Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej". Og nej, kabler eller andet udstyr redder ikke en decideret dårlig eller forkert opstilling. Men forhold i lytterummet, kan måske forbedres med andre kabler, når ellers alt er korrekt opstillet.
Det samme gælder for video udstyr, det kan ikke færdigkalibreres på fabrikken. Det er forholdene i opstillingslokalet, der er afgørende for slutresultatet.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Jeg kan anbefale dig sådan et sæt  http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. 
De ligner da vist dem jeg har 2 x 8 stk. ($6,02) på vej fra Kina:
http://www.ebay.com/itm/400601331008?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 - http://www.ebay.com/itm/400601331008?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

 
Jeg kan anbefale dig sådan et sæt  http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.
 
Jeg har nogle lignende. Vil godt vide hvordan du vil fastgøre kablet i enden?
Et gæt da jeg ikke har dem i hånden endnu. Smile
Klik på billeder på Amazon, der er et hvor skrue er skruet helt ud. Hvis du afisolerer et pænt stykke, stikker det igennem skrue fra bagside og trækker den afisolerede del igennem modpart og ud igennem siden, skruer skrue ind med ledning trykket i bund under montering. Og klipper den overskydende afisolerede del væk efter operation. Wink

Mvh. JørgenT



Print side | Luk vindue