Print side | Luk vindue

Ny receiver til kommende surround?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129149
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 11:14


Emne: Ny receiver til kommende surround?
Skrevet af: PWS87
Emne: Ny receiver til kommende surround?
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 21:28
Hej herinde :)

Sidste år investerede jeg i et par Dali Lektor 6 højtalere, som jeg er meget glade for. Har derfor fået lysten til at spare op til et surround sæt. De resterende højtalere skal være Lektor LCR, 2xLektor 2 og en sub, det er meningen de skal købes hen ad vejen. 
Har en gammel Technics sa-dx850 receiver til at trække mine Lektor 6, synes de spiller rigtig godt (i forhold til mine gamle Eltax højtalere:P). Men kan godt høre den taber pusten når der er skruet op, og der er action på skærmen.
Så tænker det ville være bedst og få opgraderet receiveren først, derefter center, sub og til sidst baghøjtaler. 

Hvad ville I anbefale til at skulle hjertet i dette setup?
Har set Elgiganten har en Pioneer vsx-923-k på bud i denne uge til 2.500 kr. Vil dette være et godt køb til disse højtalere? Eller er der nogle bedre bud i samme prisklasse?

På forhånd tak for hjælpen!
Peter



Svar:
Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 21:35
Jeg vil ikke gøre mig klog på det her, men er det ikke lidt en skam ikke at finde en virkelig god partner til dine lektor? Altså en med nogen GO i. Evt noget NAD ? Ved godt det ligger lidt over budget men du tager ikke fejl ved køb af NAD. Jeg skal hvertfalde aldrig have andet i 5000-10000 kr prisklassen, jeg har prøvet onkyo, pioneer og denon og intet har kunnet stille samme tilfredshed som min nuværende NAD. Men jeg har så også låst nogle steder at Dali og NAD er virkelig gode sparringspartnere:)

Men som sagt det er lidt over de 2500 du efterspørger, men du kan jo tage en tur i din lokale hifiklub og låne en var med hjem og afprøve den. Det var det samme jeg gjorde inden mit valg faldt på NAD t757

-------------
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 21:43
Se evt efter Noget brugt ? Jeg ville aldrig selv nøjes med en lille forstærker, slet ikke med så kompetente højtalere som dine


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 22:05
Nu kender jeg ikke den forstærker du bruger, men generelt lyder det til den godt må ha overskud. Jeg er derfor enig i ovenstående, at du bør kigge efter noget med flere kræfter i.

At det så ikke bør være Nad - er min personlige holdning ;)

Ud og se hvad du kan lide, men overvej at strække budgettet lidt, det værd at vente på ;)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 22:48
Sådan Har vi jo alle lov til at være forskellige:) men følg rådet, om det så er for at finde ud af du ( selvfølgelig) :) skal have en NAD eller ej, så har du hvertfalde fået afprøvet noget. Det er gratis at søge inspiration og gode råd:)

NAD eller ej. Søg efter noget med power nok til at spille dine højtalere om og have den kontrol de fortjener:)

-------------
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 23:00
Den her vil styre dine Lektor 6 med hård hånd trust me, og er væsentlig kraftigere end NAD T757.

http://www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?info=p3515_Pioneer-SC-2022-7-2-Kanal-AV-Receiver-mit-AirPlay--schwarz-.html

Lektor 6 kan faktisk få T757 til og slå fra i protection mode(er afprøvet hos kammerat).
Har selv Lektor 8 på min Pio LX75 som kun er marginalt kraftigere end SC2022'en. Og den har aldrig været i nærheden af og tabe pusten.


-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 23:25
Faktisk ret god pris på den pioneer Armani, kender du siden der?

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 23:38
Jeg har købt min Heco GT center hos dem med gode erfaringer. Hurtigt svar på email, hurtig forsendelse og ankom i solid emballage, og fik en tusse i rabat. Så vil mene servicen absolut er over gennemsnittet i DK ;-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

Hej herinde :)

Sidste år investerede jeg i et par Dali Lektor 6 højtalere, som jeg er meget glade for. Har derfor fået lysten til at spare op til et surround sæt. De resterende højtalere skal være Lektor LCR, 2xLektor 2 og en sub, det er meningen de skal købes hen ad vejen. 
Har en gammel Technics sa-dx850 receiver til at trække mine Lektor 6, synes de spiller rigtig godt (i forhold til mine gamle Eltax højtalere:P). Men kan godt høre den taber pusten når der er skruet op, og der er action på skærmen.
Så tænker det ville være bedst og få opgraderet receiveren først, derefter center, sub og til sidst baghøjtaler. 

Hvad ville I anbefale til at skulle hjertet i dette setup?
Har set Elgiganten har en Pioneer vsx-923-k på bud i denne uge til 2.500 kr. Vil dette være et godt køb til disse højtalere? Eller er der nogle bedre bud i samme prisklasse?

På forhånd tak for hjælpen!
Peter

Jeg forstår ikke, hvorfor du igen vil købe en entry-receiver. Rent powermæssigt er der næppe den store forskel mellem din nuværende Technics og den pågældende Pioneer. Og når du oplever, din nuværende receiver taber pusten, vil også pio'en gå i knæ, når du først får spændt fem højttalere for den.

Derfor bør du gå en klasse op og mindst smide 5.000 efter en AV-receiver - og gerne mere.

Fortsat god jagt


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 01:12
Det vil jeg rigtig gerne opleve, altså at NAD t757 ikke kan trække lektor. Min onkel har selv samme forstærker og den trækker uden problemer hans Dali mentor 7.1 opsæt, og min har absolut heller ingen problemer med at trække min Dali concept serie. Har har aldrig oplevet min eller hans miste pusten før vi nåede op omkring +3 dB, og det er vist de færreste mennesker der kan klare at høre musik eller film ved det lydtryk.
forstærkeren ligger eller lå da også i den dyre ende mellem 5000 og 10000.



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 07:52
"Min onkel har selv samme forstærker og den trækker uden problemer hans Dali mentor 7.1 opsæt"

Hvis der er nogen som helst gulvmodeller i det Mentor setup, kan du være evigt forvisset om han ikke udnytter højttalernes fulde potentiale på en T757. Det kommer meget mere punch og kontrol i bunden, hvis de får noget mere effekt.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: wadia
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 08:00
Hvis en NAD T757 slår fra når den køre med et sæt Dali Lektor - så har i nok slået soft klipping til ;)
Den trækker let de HTer


-------------
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 08:34
Jeg tror ikke du skal læse tråden som for eller imod Nad.

Jeg kender ikke de nyere modeller, men Nad har altid haft mere power end specifikationer siger.

Receiveren skal stå hos dig. Så det er først og fremmest dig der skal være tilfreds.

Der er større forskel på receivere end man lige umiddelbart tror, så prøv at låne noget med hjem til et lyt.

Finger reglen er at jo mere power, jo bedre styr på højttalerne.

Jeg har en ældre Denon med 110w per kanal hjemme. I sommerhuset står en Nad med 60w per kanal. De har lige meget power.

Forvirret?

Ud i diverse butikker og lyt. Når feltet er snævret ind til to kan du låne med hjem og teste.

Held og lykke med jagten.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 08:49
Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? 

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 08:57
"Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? "

Det er forholdsvis den altafgørende faktor når den skal trække 5-9 højttalere ved reference niveau. Der vel nærmest intet i denne verden som er mere belastande end og lytte til en receiver som er trukket ned i knæ :-D

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? 
 
Det er vist noget der stammer fra Expert og andre kæder i Jylland.
 
Husker udtrykket helt tilbage fra min barndom.
 
Måske skulle man hellere sige: spiller de godt sammen.....
 
Jeg er af den overbevisning at ved at sætte den rigtige forstærker på givne højttalere kan give lydforbedring som eller ville koste mange penge.
 
Derfor er det vigtigt af få prøvet tingene af inden man køber.
 
Og der er sgu da forskel om man smider en diesel motor eller en benzin motor under hjelmen på dytten.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? "

Det er forholdsvis den altafgørende faktor når den skal trække 5-9 højttalere ved reference niveau. Der vel nærmest intet i denne verden som er mere belastande end og lytte til en receiver som er trukket ned i knæ :-D

Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt at forstærkeren kan trække højttalerne, jeg synes bare det får lov til at overskygge det faktum at der er meget forskel på lydkvaliteten af de forskellige produkter, langt udover dét at have effekt nok. Og nok så vigtigt, så synes jeg det ofte er en teoretisk debat hvor forskellene blæses op til meget mere end hvordan det opleves i praksis. Sagt på en anden måde, hvis en NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også. Jeg mener med andre ord ikke at det er irrelevant om forstærkeren kan trække højttalerne, men reelt kan INGEN integrerede surround-receivere trække 9 højttalere til reference-niveau.

Det er med andre ord ikke (kun) fokuseringen på udgangseffekt jeg har et problem med, det er begrebet "nok". Det er en fejl at definere en given receiver som per definition "nok" til et bestemt sæt højttalere, for afhængigt af hvor stort et rum man har, og hvor højt man ønsker at spille (jeg har hørt om folk der foretrækker at se film ved -30 dB...), så er "nok" et yderst variabelt begreb. Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


 
Måske skulle man hellere sige: spiller de godt sammen.....
 
Jeg er af den overbevisning at ved at sætte den rigtige forstærker på givne højttalere kan give lydforbedring som eller ville koste mange penge.
 
Derfor er det vigtigt af få prøvet tingene af inden man køber.
 
Og der er sgu da forskel om man smider en diesel motor eller en benzin motor under hjelmen på dytten.

Jeg er helt enig i at det er en afgørende faktor at de enkelte produkter fungerer godt sammen, herunder at de er dimensionerede til opgaven. Jeg synes bare netop der ligger meget mere i dét, end "har den effekt nok", og jeg synes det er ærgerligt at der på dette site bruges så lidt energi på hvordan tingene rent faktisk lyder, i forhold til hvor meget plads der gives til teoretiske diskussioner om hvilken forstærker der er kraftigst.

(Jeg ved godt det er nemt at kritisere mig for netop at snakke for meget om teori og for lidt om hvordan JEG så synes tingene lyder, men som branchemedlem er jeg begrænset i min ytringsfrihed).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 12:57
Otto: under normale omstændigheder giver jeg dig ret her, altså det vigtigste er 100% om det lyder godt, hellere lidt færre kræfter men at det så synger... Derudover kommer ting som brugervenlighed m.m også til at spille en rolle i de fleste hjem.

Jeg tror bare du overser lidt en detalje, trådstarter lyder (for mig) som om han fokuserer mest på hvordan han får gang i de lektor, helst så vaserne falder ned fra hylden... Derfor tror jeg det er en rigtig vigtig faktor i hans jagt, at finde en forstærker med overarm... Ellers bliver han ikke tilfreds ;)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Otto: under normale omstændigheder giver jeg dig ret her, altså det vigtigste er 100% om det lyder godt, hellere lidt færre kræfter men at det så synger... Derudover kommer ting som brugervenlighed m.m også til at spille en rolle i de fleste hjem.

Jeg tror bare du overser lidt en detalje, trådstarter lyder (for mig) som om han fokuserer mest på hvordan han får gang i de lektor, helst så vaserne falder ned fra hylden... Derfor tror jeg det er en rigtig vigtig faktor i hans jagt, at finde en forstærker med overarm... Ellers bliver han ikke tilfreds ;)

Spørgsmålet gælder da også trådstarter. Men ja jeg tillod mig at tage den op på et mere generelt plan, hvilket nok kan kategoriseres om hijacking af tråden.

Men hvis jeg skal svare mere konkret til trådstarter, så er det som andre vist også har skrevet nok svært at finde noget der giver noget mere, inden for den prisramme der er trukket op, og i praksis vil du nok ikke finde noget som helst der giver "nok" i denne sammenhæng. Så pointen er den samme: Det handler ikke om at få "nok", men om at få så meget som muligt inden for de rammer der er til rådighed. Det bliver alligevel ikke "nok".


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 14:21
"NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også"

Ved ikke hvor den konklusion kommer fra, det lyder som om du tror der næsten ingen forskel er på de to maskiner?!? Min personlige erfaring med Lektor serien er netop, den lyder langt mere præcist, magtfuld og med meget mere punch når de får en ordentlig røvfuld klasse D watt i røven. Med en middelklasse klasse a/b receiver kan de derimod INTET i bassen.

" Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene"

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde. Ergo en receiver kan i nogle tilfælde levere "nok", ja faktisk rigeligt!

"og jeg synes det er ærgerligt at der på dette site bruges så lidt energi på hvordan tingene rent faktisk lyder"

Ja det er så fordi jeg bruger Dirac rumkorrektion fra min HTPC, hvilket kan få de fleste forstærker/højttaler/rum akustik sammensætninger til og lyde fantastisk.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


.....

Det er med andre ord ikke (kun) fokuseringen på udgangseffekt jeg har et problem med, det er begrebet "nok". Det er en fejl at definere en given receiver som per definition "nok" til et bestemt sæt højttalere, for afhængigt af hvor stort et rum man har, og hvor højt man ønsker at spille (jeg har hørt om folk der foretrækker at se film ved -30 dB...), så er "nok" et yderst variabelt begreb. Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene.
 
Ja. Bare lige for at sætte det i perspektiv for dem der ikke lige ved det (hvis ingen allerede har nævnt det), så er -10db i runde tal 10 gange mindre gennemsnitlig effekt end 0db og -20db er 100 gange mindre. Der er med andre ord kæmpe forskel på hvor meget effekt der er nødvendig alt efter hvor højt man spiller. Dertil kommer også afstanden til højttalerne og højttalernes følsomhed.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 15:18
Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.
 
Ja det kan godt være. Det er subjektive beskrivelser der er særdeles vanskelige at forholde sig til og som jeg meget sjældent begiver mig ud i, da det er min overbevisning at folk bruger de samme ord på vidt forskellig måde og derved bidrager til forvirringen frem for at mindske den. Jeg ved seriøst ikke hvad du konkret mener med "overskud", hvordan "kontrol" og "punch" relaterer sig til hinanden og hvad der menes med "dynamik". Det er alt sammen noget der lyder flot og plusordsagtigt, men jo mere man tænker over hvad der egentlig menes jo mere synes de at tabe enhver form for betydning. Det ord du bruger oversætter jeg i øvrigt alle sammen, i min subjektive forståelse, til noget der er langt mere afhængigt af højttalerne and af forstærkeren (så længe man ser bort fra de mest anemiske AV recievere).
 
Jeg ved helt enkelt ikke hvordan man bærer sig ad med at tale om hvordan noget lyder over et internetforum. De eneste gange jeg haft glæde af den slags samtaler har være når flere personer har været til stede til det samme demo arrangement eller været til den samme koncert, så de har haft den samme referenceramme. Så kan man som regel spore sig ind på hvad folk mener.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.

Modsat dpny, så synes JEG bare at det så ville være mere interessant at tale om dét, i stedet for at putte det hele ned i en stor skål der hedder "kraftig". Problemet som jeg oplever er jo netop at nogle af de produkter (her tænker jeg ikke kun på surround-receivere) der bevisligt har meget power, netop IKKE leverer varen på disse og andre områder. Hvis vi er enige om at det ikke er watt'ene i sig selv der er det interessante, men dén lydkvalitet det medfører, så er det da også lydkvaliteten vi skal snakke om. Jeg vil påstå at alle de ting du taler om, gør en Rega Brio bedre end en Onkyo eller Pioneer surround-receiver til 15.000,- - og det er bestemt ikke fordi den er "kraftigere".


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også"

Ved ikke hvor den konklusion kommer fra, det lyder som om du tror der næsten ingen forskel er på de to maskiner?!? Min personlige erfaring med Lektor serien er netop, den lyder langt mere præcist, magtfuld og med meget mere punch når de får en ordentlig røvfuld klasse D watt i røven. Med en middelklasse klasse a/b receiver kan de derimod INTET i bassen. 

Medmindre en Dali Lektor på magisk vis opfører sig markant anderledes end de højttalere jeg har hørt Pioneer receivere på, så er jeg ganske enkelt lodret uenig. Og dermed bliver det svært for os at diskutere årsagen.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:



En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde. Ergo en receiver kan i nogle tilfælde levere "nok", ja faktisk rigeligt!

Jeg er nødt til lige at kommentere dit ræsonnement her: Jeg ved virkelig ikke hvad det er du har oplevet, men jeg nægter simpelthen at tro på at du har makset enhederne på en Lektor 8 ud, før forstærkeren klipper, med en 130 watt forstærker. Not gonna happen, Klasse D eller ej. Jeg benægter ikke at du har oplevet det sådan, men så er din oplevelse ikke retvisende overfor virkeligheden. Måske synes du bedre om lyden af en klasse D forstærker der klipper end en klasse A/B forstærker der klipper, men klipper - det gør den.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 16:31
@ Otto

Jeg synes ikke det er uinteressant at tale om lyd og det er jo heller ikke sådan at sproget er helt ubrugeligt så man slet ikke kan tale om det. Der er bare det ved det,at mange synes at have meget let ved at klistre alle mulige ord på deres oplevelser der reelt ikke bidrager til forståelsen af hvad der menes. Dertil kommer at der nogen gange går mode i at beskrive bestemte mærker på en bestemt måde. Jeg vil vædde min hat på at mange af de beskrivelse falder til jorden med et brag hvis man prøvede at sammenlige på bare en lille smule kontrolleret vis. Er det f.eks en objektiv sandhed at yamaha og NAD er "varmt" klingende og hvad betyder det i det hele taget at de evt. er dét, og hvor kommer den egenskab fra?
 
EDIT: Lad mig lige pinde ud at jeg ikke forsøger at lægge op til endnu en blindtest debat, men på et forum som dette hvor der dagligt bliver givet så mange velmenende og gode råd baseret på subjektive oplevelser, så er det vel ikke helt i skoven at man prøver at forholde sig til den måde man taler om tingene.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 16:58
Hvorfor ikke diskutere kvaliteten af surroundprocessoren? Hvis vi blot tager udgangspunkt i to mærker fra HFK, så vinder Denon på lyden i surround.
Går vi skridtet videre til en stor tysk test af de helt store receivere fra Onkyo, Pioneer og Denon, blev konklusionen den samme. Pioneer og Onkyo blev målt til flest kræfter, men Denon blev udpeget som sejrsherre. Og hvorfor så det, bedst lydende af de tre, som blev tilskrevet markedets måske bedste surroundprocessor. Til trods for de forskellige wattydelser, ville alle tre receivere klare sig uden problemer.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 17:28
Det kan man da godt diskutere. Det er nok væsentligt mere relevant end at diskutere om en forstærker er på 100w eller på 110w. Spørgsmålet er så bare hvad der menes med kvalitet og hvordan det afgøres hvem der vinder.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde.


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: PWS87
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 19:29
Det er godt nok lækkert med så meget respons herinde :) Men må sige jeg har "stukket hånden i en hvepserede". Ikke forstået på en negativ måde, for det er spændende læsning om hvordan en receiver skal vurderes og hvordan lyd skal vurderes. 

Grunden til jeg kiggede på den pioneer 923 er, at jeg var en tur i Hifiklubben Aalborg forleden. For ligesom og høre deres bud på hvad jeg skulle sætte pengene i. Her blev jeg anbefalet Denon´s X2000 forstærker. Da den lå i prislejet ca. 4.000 kroner, så tænkte jeg Pioneer'en var i samme klasse?

I forhold til den NAD der bliver foreslået, så tror jeg den ligger lidt udenfor budgettet. Er ikke klar til at smide +5.000 kr. på en receiver. 
Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig en forstærker med en stor "overarm", men ved også hvad dette koster. Jeg kan selvfølgelig godt lide god lyd, men når jeg sidder og ser en film eller hører en skive. Så sidder jeg der ikke for at finde fejl i lyden, men nyder lyden der kommer. Hvis dette giver mening. 

Kan se Hifiklubben har den Denon X2000 på bud til 3.800 lige nu. Hvordan er den receiver i forhold til et Lektor surround sæt? Og hvordan performer den i forhold til Pioneer vsx-923?
Hvis jeg skal se efter noget brugt, hvad ville I så anbefale i dette marked?

På forhånd mange tak, ved godt der er mange spørgsmål, men sådan er det og være nybegynder :)

Mvh. Peter



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 19:54
Når testholdet konkluderede på lyden, så var det i forhold til detaljering, evnen til et åbent lydbillede, surroundeffekternes gengivelse osv.
En gennemgang af testen af en times varighed på youtube, udført af hollywood-zuhause.de.
De testede receivere er sc-lx86, tx-nr 5010 og avr-4520.
http://www.youtube.com/watch?v=DEkJhDvmxg

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde.


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus
 
Spændende læsning. Post endeligt mere af den slags.Smile Blev lidt forbavset over resultat hvis man kan kalde det det.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 20:15
Ok. Nu ved jeg da så hvem du refererer til. De har i ny ny næ noget interessant at se selvom jeg ikke lige er en ørn til tysk. 

Med det sagt, kan du så ikke forstå hvad det er jeg mener når jeg siger at det er vanskeligt at forstå hvad der menes med de forskellige ord der bliver brugt til at beskrive forskellene mellem to apparater. Prøv at tænke over det: "Detaljering". Vil de have mig til at tro på at den ene reciever gengiver flere "detaljer" end den anden når værten lige har stået og vist, med måleudstyr, at forvrængningen er yderst beskeden på de testede apparater? Det hænger simpelt hen ikke sammen. Enten kan de ikke måle eller også så passer det simpelt hen ikke at den ene "mangler" noget som den anden kan gengive. Hvad var det for detaljer der ikke blev gengivet på forstærkeren med lavest "detaljering"?


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

Det er godt nok lækkert med så meget respons herinde :) Men må sige jeg har "stukket hånden i en hvepserede". Ikke forstået på en negativ måde, for det er spændende læsning om hvordan en receiver skal vurderes og hvordan lyd skal vurderes. 

Grunden til jeg kiggede på den pioneer 923 er, at jeg var en tur i Hifiklubben Aalborg forleden. For ligesom og høre deres bud på hvad jeg skulle sætte pengene i. Her blev jeg anbefalet Denon´s X2000 forstærker. Da den lå i prislejet ca. 4.000 kroner, så tænkte jeg Pioneer'en var i samme klasse?

I forhold til den NAD der bliver foreslået, så tror jeg den ligger lidt udenfor budgettet. Er ikke klar til at smide +5.000 kr. på en receiver. 
Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig en forstærker med en stor "overarm", men ved også hvad dette koster. Jeg kan selvfølgelig godt lide god lyd, men når jeg sidder og ser en film eller hører en skive. Så sidder jeg der ikke for at finde fejl i lyden, men nyder lyden der kommer. Hvis dette giver mening. 

Kan se Hifiklubben har den Denon X2000 på bud til 3.800 lige nu. Hvordan er den receiver i forhold til et Lektor surround sæt? Og hvordan performer den i forhold til Pioneer vsx-923?
Hvis jeg skal se efter noget brugt, hvad ville I så anbefale i dette marked?

På forhånd mange tak, ved godt der er mange spørgsmål, men sådan er det og være nybegynder :)

Mvh. Peter

 
Jeg vil anbefale dig at udkigge dig et par modeller der kan det du gerne vil bruge dem til og som passer med budgettet. Få dem hjem og prøv dem. Det giver dig en meget bedre ide om hvad -du- synes om. Ikke bare hvad lyden angår, men lige så meget i forhold til betjening og funktioner der IMO er mindst lige så vigtige parametre, når det er noget man skal bruge ofte.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg vil påstå at alle de ting du taler om, gør en Rega Brio bedre end en Onkyo eller Pioneer surround-receiver til 15.000,- - og det er bestemt ikke fordi den er "kraftigere".


Sådan en Rega Brio må jeg ha´ lagt øre til en dag. Den lyder da til og være en lækker maskine ;-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Medmindre en Dali Lektor på magisk vis opfører sig markant anderledes end de højttalere jeg har hørt Pioneer receivere på, så er jeg ganske enkelt lodret uenig. Og dermed bliver det svært for os at diskutere årsagen.


At have hørt en Pioneer receiver er jo også et vidt begreb. Nogen bruger "pure direct", andre auto kalibrering, og endelig os der laver en ordentlig manuel kalibrering med "prof" målegrej og PC software.
Derudover syntes jeg så også Pioneer markant har skiftet lydfilosofi, fra eksempel min gamle LX52 til min nyere LX75. De 2 maskiner har ekstremt lidt tilfælles i deres lydkarakter.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 22:12
@dpny
De holder receiverne op imod en receiver, der er kåret som reference, kan ikke huske navnet (bliver nævnt i testen). Vi snakker maskineri tæt på 100k kr klassen. Man bliver selvfølgelig nødt til, at have et udgangspunkt. Ellers giver det vel ingen mening, at finde en maskine der lyder bedst/flest detaljer. Så her var opgaven, hvad kommer tættest på alle tiders reference.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


jeg nægter simpelthen at tro på at du har makset enhederne på en Lektor 8 ud, før forstærkeren klipper, med en 130 watt forstærker. Not gonna happen, Klasse D eller ej. Jeg benægter ikke at du har oplevet det sådan, men så er din oplevelse ikke retvisende overfor virkeligheden. Måske synes du bedre om lyden af en klasse D forstærker der klipper end en klasse A/B forstærker der klipper, men klipper - det gør den.


Jeg har ikke hørt skyggen af clipping, men nej de har aldrig været makset totalt ud, da det jo kan være direkte skadeligt for enhederne. Men maxet så meget ud som jeg nu tør, uden og være bange for og ødelægge dem. Når man har betalt nyprisen på 9000.- passer man jo også lidt på sine højttalere.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus



600W i en Lektor 8 vil så vidt jeg ved resultere i et SPL på omkring 117db, og de er opgivet til max SPL på 112db. Med andre ord så vil de formentlig stå rimelig hurtigt af ræset :-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 23:13
Dali 7 var opgivet til 200w, lektor 8 til 180, de maks'er ikke ud ved 130w.....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 23:52
Næh, men jeg oplever ikke nogen nævneværdig forskel om de er koblet på receiveren eller min Rotel blok som kan levere over den dobbelte effekt.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-Januar-2014 kl. 23:59
I øvrigt er de 180W som de er opgivet til formentligt i 6ohm som de også er opgivet til. LX75'eren smider 180W 6 ohm og 230W i 4ohm.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 00:11
Derimod var der kæmpe forskel da jeg gik fra min gamle LX52 klasse a/b (110W), og så til LX75. På LX52'eren kunne de slet ikke levere det samme "dunk" i brystet, når der blev spillet højt disko dasko. Og generelt meget mere mudret basgengivelse. Det samme har jeg oplevet på NAD C375 som ellers på papiret er kraftigere end LX75, det kunne bare slet Ikke høres på lyden.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 04:44
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Næh, men jeg oplever ikke nogen nævneværdig forskel om de er koblet på receiveren eller min Rotel blok som kan levere over den dobbelte effekt.
 
 
Hvis du skal opleve en fordobling af lydstyrke, skal du have en 8 dobling af effekt.
 
Derfor.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 05:12
600W i en Lektor 8 vil så vidt jeg ved resultere i et SPL på omkring 117db, og de er opgivet til max SPL på 112db. Med andre ord så vil de formentlig stå rimelig hurtigt af ræset :-)

Så vidt jeg kan se har Lektor 8 en driftseffekt på 89,5 dB
Er det ikke noget med ved 1 watt?
Altså så 90,5 dB ved 2 watt og 91,5 ved 4 watt også bare gange op?
På den måde så maxer du jo ikke lige en højttaler ud som vist i Klaus's artikel.
Der skal sku noget saft til bare for at kommer op i nærheden af max spl.
Hvilket vil klippe med almindeligt receivere langt inden.
Hvis det vitterligt bare skal være mange watt, og det er førsteprioritet at kunne spille meget højt, ja så skal der altså en effektblok til, også droppe receiver.
Eller skaffe højttalere med anden drifseffekt.
Men så er vi tibage til hvad er meget høj lyd ?


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 07:27
"Hvis du skal opleve en fordobling af lydstyrke, skal du have en 8 dobling af effekt.
 
Derfor."

Vi er helt enige i at 1040W ville gøre underværker for en kina højttaler som Lektor.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 07:34
"Så vidt jeg kan se har Lektor 8 en driftseffekt på 89,5 dB
Er det ikke noget med ved 1 watt?
Altså så 90,5 dB ved 2 watt og 91,5 ved 4 watt også bare gange op?"

Det er første gang jeg har set regnestykket stillet op på den måde, så må antage at du tager fejl. Kan da være jeg tager fejl men de gange jeg har set disko folket regne på spl, giver en fordobling af effekt 3db. Dvs du rammer 113db ved 256W teoretisk på Lektor 8.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:



Så vidt jeg kan se har Lektor 8 en driftseffekt på 89,5 dB
Er det ikke noget med ved 1 watt?
Altså så 90,5 dB ved 2 watt og 91,5 ved 4 watt også bare gange op?
På den måde så maxer du jo ikke lige en højttaler ud som vist i Klaus's artikel.
Der skal sku noget saft til bare for at kommer op i nærheden af max spl.

Som Thomas siger, så er dit regnestykke forkert. 


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

 

Jeg har ikke hørt skyggen af clipping, men nej de har aldrig været makset totalt ud, da det jo kan være direkte skadeligt for enhederne. Men maxet så meget ud som jeg nu tør, uden og være bange for og ødelægge dem. Når man har betalt nyprisen på 9000.- passer man jo også lidt på sine højttalere.

Well - hvis du ikke har hørt "skyggen af clipping", så ved du jo heller ikke hvor meget kombinationen kan levere! Og dermed ikke om forstærkeren kan drive højttaleren til maks eller ej.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Næh, men jeg oplever ikke nogen nævneværdig forskel om de er koblet på receiveren eller min Rotel blok som kan levere over den dobbelte effekt.

Det antyder jo netop bare at watt-ræset er overvurderet.

Kombineret med dine øvrige udtalelser, vil jeg påstå at Pioneer receiveren ikke når højttalerens max - den når DIT max. Det er noget andet.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:12
"Hvis det vitterligt bare skal være mange watt, og det er førsteprioritet at kunne spille meget højt, ja så skal der altså en effektblok til, også droppe receiver.
Eller skaffe højttalere med anden drifseffekt."

Efter min mening kan trådstarter sagtens nøjes med en stor receiver til et Lektor 5.1 setup. På de højttalere vil han ikke få noget synderligt ud af 5stk 1000W monoblokke eksempelvis.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde.


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg - http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus

Jeg kender godt artiklen, men jeg mener at dens konklusion er forkert og farlig - fordi den generaliserer. Forskellige højttalerenheder (og afhængigt af kabinet-tuning) opfører sig forskelligt, når du sender for mange watt i dem. Nogle enheder "komprimerer" - dvs de spiller ganske enkelt ikke højere, når du sender flere watt i dem, og så længe det kun er i spidserne så brænder de ikke af. Det vil sige, højttaleren spiller ikke 117 dB bare fordi du hælder 600 watt i den, den komprimerer dynamikken. Andre enheder rammer simpelthen bundstoppet, hvilket lyder meget grimt og bestemt er skadeligt for enheden. Hvis dét sker, så kan du argumentere nok så meget for at forstærkeren ikke forvrængede, enheden dør alligevel (hvis du gør det længe nok).

En anden detalje er at musikkens indhold har væsentlig indflydelse på hvor langt enheden skal vandre med en given effekt afsat. 


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:28
", vil jeg påstå at Pioneer receiveren ikke når højttalerens max - den når DIT max. Det er noget andet."

Det skal da også bare skæres ud i pap alt ting :-)
Når jeg har skruet op til det som jeg kalder deres "max", så vandrer enhederne fuldstændigt vanvittigt, og port støj bliver tydeligt. Dvs der ikke kan være et formål med og spille højere med dem, da det kun vil få dem til og lyde mere og mere elendigt.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:


Hvis det vitterligt bare skal være mange watt, og det er førsteprioritet at kunne spille meget højt, ja så skal der altså en effektblok til, også droppe receiver.
Eller skaffe højttalere med anden drifseffekt.
Men så er vi tibage til hvad er meget høj lyd ?

Det er nemlig meget subjektivt. Men for det første, så er en effektforstærker jo ikke per definition kraftigere end en integreret receiver, der findes receivere der i stereo kan levere over 180 watt per kanal. Derfor er jeg ikke ubetinget enig, der findes receivere der kan spille temmeligt højt. Bortset fra det (og det er nok ordkløveri), så er det en væsentlig pointe mht. andre højttalere. Det betyder MEGET mere hvilke højttalere man har, end hvilken forstærker man har, hvis man vil spille højt. Hvis man nu f.eks. skiftede dem ud med noget så bandlyst som nogle Cerwin Vega højttalere (som ikke er velset i hifi-sammenhæng, men som måske er dét trådstarter i virkeligheden har brug for?), som har 10 dB højere følsomhed, så giver det lige så meget mere lydtryk som at købe en 10 gange så kraftig forstærker - og i praksis mere, fordi at dét ville de nuværende højttalere slet ikke kunne følge med til. Så kan man med rette kritisere Cerwin Vega for manglende hifi-kvaliteter, men med et begrænset budget kan man altså ikke få det hele.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:33
Helt enig Thomas, med stor receiver kan gøre det med Lektor sæt op.
Dog ikke hvis vi vil lave max lydtryk.
Og igen som ved hvad er højt lydtryk hvad er så en stor receiver?
Jeg vil mener at Lektor serien burde fødes af en receiver i 10000+ klassen.
Det ville være min priotet, syntes generelt folk bare spytter tusindvis af kroner i højttalere, også nedpriotere hvad der skal føde dem.
Alt afhænger selvfølgelig i økonomi også, hvad vil man betale.
Dog syntes jeg sommetider jeg ser ret dyre surround højttalere blive drevet af, mindre receivere.
Og for at blive ved dine Sound and vision effekt målinger, yder de små jo måske 5x20 watt selvom de yder 90 til 100 watt ved 1 kanal.
Så man skal passe på med at undervurdere at bruge lidt flere penge i forstærker.
Forresten godt jeg lige blev bedre oplyst med driftseffekt o.s.v syntes også der skulle noget voldsomt til bare for at ramme de 100 dB med min fejlagtige regnemetode tak.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

", vil jeg påstå at Pioneer receiveren ikke når højttalerens max - den når DIT max. Det er noget andet."

Det skal da også bare skæres ud i pap alt ting :-)
Når jeg har skruet op til det som jeg kalder deres "max", så vandrer enhederne fuldstændigt vanvittigt, og port støj bliver tydeligt. Dvs der ikke kan være et formål med og spille højere med dem, da det kun vil få dem til og lyde mere og mere elendigt.

Det vil være meget afhængigt af musikkens indhold - medmindre det er en virkeligt elendigt designet højttaler. Om der er portstøj er direkte afhængigt af mængden af energi specifikt ved portens resonansfrekvens.

Men bortset fra dét, så diskuterer vi jo egentlig selv om konsekvensen af vores pointer dybest set er den samme: Det flytter ikke specielt meget i praksis at have dobbelt så meget effekt. Vores formulering af hvorfor, er måske bare ikke helt forenelige Smile

Hvis vi nu antager at du har ret, og at du i det givne setup kan presse højttaleren til at lyde mærkbart dårligt med 130 watt, så vil jeg argumentere for at du ikke i praksis har behov for mere end den halve effekt, for at nå det maksimale punkt hvor det stadig lyder godt. Uagtet hvordan vi er nået derop, så er der jo ikke nogen pointe i at spille så højt at det lyder dårligt. Konsekvens: Om du har en NAD T757 eller en Pioneer 2022 flytter ikke noget væsentligt på hvor højt du reelt kan spille. Det handler med andre ord om HVORDAN de spiller, ikke hvor højt. Jeg benægter ikke at du oplever det du gør, jeg argumenterer for at det handler om hvordan de lyder, ikke om hvor meget effekt de leverer. Hvilket sådan set bare var det jeg ville sige, godt så hej Smile


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Helt enig Thomas, med stor receiver kan gøre det med Lektor sæt op.
Dog ikke hvis vi vil lave max lydtryk. 

112 dB max lydtryk passer meget godt med 180 watt i en højttaler på 89,5 dB følsomhed (afhængigt af hvordan det tal er opgivet). 200 watt ville give 112,5 dB. Det mest sandsynlige er at det netop er dét som det tal indikerer - eller omvendt, at det er sådan den anbefalede max forstærkereffekt er udregnet. Det er nok kun Dali der kan svare på hvordan de er nået frem til de tal.

Og igen som ved hvad er højt lydtryk hvad er så en stor receiver?
Jeg vil mener at Lektor serien burde fødes af en receiver i 10000+ klassen. [/QUOTE]

Det er jeg som sådan ikke uenig i, jeg anfægter argumentet - effekt. Det sjove er at hvis du så spørger hvilken stereo-forstærker der anbefales til en Lektor 8, så vil du pludselig sagtens kunne bruge 75 watt per kanal... Simpelthen fordi lydkvaliteten som regel grundlæggende er bedre. Dén forskel i hvad folk opfatter som acceptabel effekt, skyldes netop at det slet ikke er effekt, men grundlæggende lydkvalitet, det handler om (i et rimeligt omfang, selvfølgelig kan man gå til ekstremer).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:00
Ok så lad os sige det ikke er effekt det handler om, men derimod lydkvalitet, og om at lave det rigtige match. Jeg står stadigvæk ved, at ud af de 4-5 forstærkere jeg har hørt på Lektor serien, er det klart Pioneer's klasse D modeller som vinder. Og selvom de ikke yder ret meget mere, så får de bare en højttaler som Lektor8 til og lyde meget mere magtfuld, kontrolleret i bassen, og giver det eftertragtede "dunk i bryst" fornemmelse.
Og den værste kombi jeg har hørt på dem er NAD'S C375. DERFOR er jeg IKKE den store tilhænger af og anbefale trådstarter en NAD T757 receiver, eftersom det er meget tvivlsom den skulle spille bedre end deres integrerede stereo C375, der ovenikøbet koster mere.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ok så lad os sige det ikke er effekt det handler om, men derimod lydkvalitet, og om at lave det rigtige match. Jeg står stadigvæk ved, at ud af de 4-5 forstærkere jeg har hørt på Lektor serien, er det klart Pioneer's klasse D modeller som vinder. 

Dette vil jeg slet ikke anfægte, udover at sige at jeg tvivler på at jeg selv ville være enig, men da jeg ikke har hørt dem på den specifikke højttaler, så kan jeg ikke tillade mig at stille spørgsmålstegn ved din oplevelse af de specifikke setup.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

", vil jeg påstå at Pioneer receiveren ikke når højttalerens max - den når DIT max. Det er noget andet."

Det skal da også bare skæres ud i pap alt ting :-)
Når jeg har skruet op til det som jeg kalder deres "max", så vandrer enhederne fuldstændigt vanvittigt, og port støj bliver tydeligt. Dvs der ikke kan være et formål med og spille højere med dem, da det kun vil få dem til og lyde mere og mere elendigt.
 
På samme måde som at recievere ofte ikke er i stand til at at levere den effekt som det er lovet så kan du nok roligt regne med at det samme gælder for højttalerenes evne til at tåle effekten. I hvert fald står der stort set aldrig noget om hvordan det er beregnet/testet hvad en given færdigsamlet højttaler kan tåle. Alt efter hvordan sammensætningen at testsignalet ser ud, kan der komme vidt forskellige tal ud af det.  Ellers er jeg enig i at det er meningsløst et spille højere når men er kommet der til hvor det lyder a HT, men det er ikke helt det samme som at højttaleren ikke kan tåle mere (uden at gå i stykker) eller at det nødvændigvis ville have lydt helt så elendigt med andet kildemateriale. Jeg har selv oplevet det med at enhederne "blafrer". Typisk hænger det sammen med, at dét man afspiller har (for meget) indholdt i bassen under basportens tuningsfrekvens. Under dén frekvens virker højttaleren ikke ordentligt og selv en relativt lav effekt får enhederne til at opføre sig helt ukontrolleret. Man kan opleve det hvis man ser film og ikke bruger subwoofer. Så skal højttalerne spille LFE sporet der ofte indeholde frekvenser der er langt inder hvad 99% af alle højttalere magter.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg er nødt til lige at kommentere dit ræsonnement her: Jeg ved virkelig ikke hvad det er du har oplevet, men jeg nægter simpelthen at tro på at du har makset enhederne på en Lektor 8 ud, før forstærkeren klipper, med en 130 watt forstærker. Not gonna happen, Klasse D eller ej. Jeg benægter ikke at du har oplevet det sådan, men så er din oplevelse ikke retvisende overfor virkeligheden. Måske synes du bedre om lyden af en klasse D forstærker der klipper end en klasse A/B forstærker der klipper, men klipper - det gør den.

Jeg vil gerne komme med en indrømmelse: Ovenstående er ikke gennemtænkt, og ikke nødvendigvis retvisende. Er det muligt at presse højttaleren med 130 watt, uden at forstærkeren klipper? Ja, det er det, afhængigt af programindhold. Er det muligt at klippe på forstærkeren uden at højttaleren når sit max? Ja det er det også afhængigt af programindhold. Virkeligheden er med andre ord mere kompleks end jeg har fået det til at fremstå her. Det beklager jeg.

EDIT: DPNY har beskrevet virkeligheden i indlægget ovenfor, væsentligt bedre end jeg har formået Smile


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:53
"Dette vil jeg slet ikke anfægte, udover at sige at jeg tvivler på at jeg selv ville være enig, men da jeg ikke har hørt dem på den specifikke højttaler, så kan jeg ikke tillade mig at stille spørgsmålstegn ved din oplevelse af de specifikke setup."

Det er vel i høj grad også underordnet om du tror du ville være enig. Vi må vel formode at en Lektor ejer på femte år ved bedst :-D

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Dette vil jeg slet ikke anfægte, udover at sige at jeg tvivler på at jeg selv ville være enig, men da jeg ikke har hørt dem på den specifikke højttaler, så kan jeg ikke tillade mig at stille spørgsmålstegn ved din oplevelse af de specifikke setup."

Det er vel i høj grad også underordnet om du tror du ville være enig. Vi må vel formode at en Lektor ejer på femte år ved bedst :-D

Du ved hvordan DU oplever det, ikke hvordan JEG ville opleve det Wink


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 10:33
Armani@ Giv Otto en demo ;-)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 10:40
Ja det var lige før man burde ;-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg er nødt til lige at kommentere dit ræsonnement her: Jeg ved virkelig ikke hvad det er du har oplevet, men jeg nægter simpelthen at tro på at du har makset enhederne på en Lektor 8 ud, før forstærkeren klipper, med en 130 watt forstærker. Not gonna happen, Klasse D eller ej. Jeg benægter ikke at du har oplevet det sådan, men så er din oplevelse ikke retvisende overfor virkeligheden. Måske synes du bedre om lyden af en klasse D forstærker der klipper end en klasse A/B forstærker der klipper, men klipper - det gør den.

Jeg vil gerne komme med en indrømmelse: Ovenstående er ikke gennemtænkt, og ikke nødvendigvis retvisende. Er det muligt at presse højttaleren med 130 watt, uden at forstærkeren klipper? Ja, det er det, afhængigt af programindhold. Er det muligt at klippe på forstærkeren uden at højttaleren når sit max? Ja det er det også afhængigt af programindhold. Virkeligheden er med andre ord mere kompleks end jeg har fået det til at fremstå her. Det beklager jeg.

EDIT: DPNY har beskrevet virkeligheden i indlægget ovenfor, væsentligt bedre end jeg har formået Smile
 
Så for at forstå det korrekt, så kan de samme højttalere med en samme forstærker tilsammen spille højere hvis kildematerialet er indspillet højere på, lad os sige det ene bånd frem for det et andet?
 
Mvh Emil


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

 
Så for at forstå det korrekt, så kan de samme højttalere med en samme forstærker tilsammen spille højere hvis kildematerialet er indspillet højere på, lad os sige det ene bånd frem for det et andet?
 
Mvh Emil

Øh, hvis jeg forstår dig rigtigt, så nej. De samme højttalere kan spille højere hvis der ikke er samme indhold af dybbas.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 16:29
Ok, kunne heller ikke lige forstå det.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 19:13
Generelt det sjove og gode ved hifi er netop vi ikke har samme oplevelse af alle anlæg, ellers ville der jo ikke eksistere så mange forskellige mærker og opbygninger.
Nogle syntes f.eks Dali spiller dårligt med Denon og bedre med NAD.
Ligeledes omvendt med B&W og samme forstærkere.
Så selvom jeg er sikker på Armani Thomas har et anlæg over gennemsnittet, er det jo ikke sikkert jeg havde valgt det samme med Dali Lektor.
Det fedeste ved valget af Pioneer er i mine øjne, evnen til at kigge på andre alternativer en hifiklubben.
Da rigtigt mange bare vælger den letteste lytte mæssige løsning at købe alt samme sted.
Fedt med alternativer, hvem ved om f.eks parasound måske ville være super med B&W.
Eller om Meridian ville lyde bedre en Classé
Syntes det faktisk er sammensætningen som gør dette til en hobby for mange.
Var da kedeligt både for os forbrugere samt branchens folk.
Hvis det var et alternativ som var det rigtige køb eller lad være 30.000 eksempelvis.
Er sikker på rigtigt meget grej af forskelligt mærker kunne tilfredstille de fleste af os, men som med biler ville en Mercedes også tilfredstille de fleste af os, men hov nogle foretrækker et Bayern mærke på 3 bogstaver istedet.


Skrevet af: PWS87
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 19:42
Skal da love for debatten er kørende i denne tråd :)

Men det kan godt være jeg ikke har formuleret mig præcist nok, når jeg læser alle jeres svar. Det kræver måske lidt baggrund for valget af højtalerne. Sidste år fik jeg lyst til at opgradere mine gamle Eltax "pyramide" højttalere (ja det hedder de Tongue). Dem købte jeg i tidernes morgen da jeg blev konfirmeret (13 år siden), sammen med min nuværende Technics receiver, mener den kostede omkring 1.500 kr.
Jeg begyndte og kigge omkring efter en opgradering, havde et budget på maks. 3.000 til højtalere. Her var jeg, synes jeg selv, meget heldig og finde mine Lektor 6 på dba til 2.500 kr. De var 1,5 år gamle da jeg købte dem, og JA der var kvittering med på dem :)
Blev nærmest helt fornærmet da der var en som mente, at det var Cerwin Vega jeg havde brug for, det kan jeg kun svare med et rungende nej! Det er jo ikke højtalere man kan nyde med et stille og roligt stykke musik :)

Som en der mener at et Lektor surround sæt fortjener og skal drives af en +10.000 kroners receiver. Hertil kan jeg kun svare, at det har jeg ikke tænkt mig og fyre af på en receiver, slet ikke i nærheden af 10k.

Det jeg søger er en receiver i prisklassen op til 4.000 kroner. Har forstået, at den bedste måde er at lytte til nogle forskellige og vælge ud fra det. Men nu er det jo kun mere eller mindre i Hifiklubben dette kan lade sig gøre. Så ville høre jeres erfaringer og bedste bud på en receiver i denne klasse, til mine højtalere?

Har også kigget lidt på brugtmarkedet, her stødte jeg på en Yamaha RX-V775 til 3.500 kr. Hvordan ville sådan en klare opgaven? 
Ligeledes har jeg fået en privat besked med en som anbefalede lillebroren 675, som koster ca. det samme fra ny.

Endnu en gang mange tak for jeres hjælp!

Mvh
Peter 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 19:46
Nede i den prisklasse skal du kigge efter en stereoforstærker. En tilsvarende surroundreciever koster 3-4 gange så meget pga mere af alting og flere forstærkere.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 19:58
Står stadigvæk ved med en at gå efter en kraftigt receiver, om det så lige skal være +10000 måske ikke når dit budget er lavere.
Men hvorfor ikke en brugt, der måske kostede så meget som ny.
Du får altså udover mere dynamik og headroom også bedre indmad o.s.v
Ja skal man have alt det sidste nye, indbygget AirPlay,Spottify og wifi og alt muligt ja så må man altså nøjes med ringere lyd, til 4000 vælger du at smide 4000 for måske 3 til 4 år gammel model så kan du altså seriøst få noget jeg er sikker på vil få dig til at smile bredere hvergang du tænder for den.
Vælge du som også forslået at smide pengene i stereo forstærker også brugt, ja så kommer du endnu længere, da du ikke betaler for video kredsløb,HDMI stik processor og alt muligt andet.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

Skal da love for debatten er kørende i denne tråd :)

Men det kan godt være jeg ikke har formuleret mig præcist nok, når jeg læser alle jeres svar. Det kræver måske lidt baggrund for valget af højtalerne. Sidste år fik jeg lyst til at opgradere mine gamle Eltax "pyramide" højttalere (ja det hedder de Tongue). Dem købte jeg i tidernes morgen da jeg blev konfirmeret (13 år siden), sammen med min nuværende Technics receiver, mener den kostede omkring 1.500 kr.
Jeg begyndte og kigge omkring efter en opgradering, havde et budget på maks. 3.000 til højtalere. Her var jeg, synes jeg selv, meget heldig og finde mine Lektor 6 på dba til 2.500 kr. De var 1,5 år gamle da jeg købte dem, og JA der var kvittering med på dem :)
Blev nærmest helt fornærmet da der var en som mente, at det var Cerwin Vega jeg havde brug for, det kan jeg kun svare med et rungende nej! Det er jo ikke højtalere man kan nyde med et stille og roligt stykke musik :)

Som en der mener at et Lektor surround sæt fortjener og skal drives af en +10.000 kroners receiver. Hertil kan jeg kun svare, at det har jeg ikke tænkt mig og fyre af på en receiver, slet ikke i nærheden af 10k.

Det jeg søger er en receiver i prisklassen op til 4.000 kroner. Har forstået, at den bedste måde er at lytte til nogle forskellige og vælge ud fra det. Men nu er det jo kun mere eller mindre i Hifiklubben dette kan lade sig gøre. Så ville høre jeres erfaringer og bedste bud på en receiver i denne klasse, til mine højtalere?

Har også kigget lidt på brugtmarkedet, her stødte jeg på en Yamaha RX-V775 til 3.500 kr. Hvordan ville sådan en klare opgaven? 
Ligeledes har jeg fået en privat besked med en som anbefalede lillebroren 675, som koster ca. det samme fra ny.

Endnu en gang mange tak for jeres hjælp!

Mvh
Peter 
 
Du er på rette vej.
 
Jeg vover lige pelsen og påstår.......
 
Du kan sagtens finde et glimrende match til dine lektor for 4000,-
 
Byg så stille og roligt op med en center.
 
Til sidst et par baghøjtalere.
 
Måske en sub.
 
Og hvem ved...... Måske bliver du ramt af feberen som mange herinde og kaster 10.000,- efter en reciever.Smile
 
Held og lykke.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

]
Det jeg søger er en receiver i prisklassen op til 4.000 kroner.


Byd 3500 for denne
http://www.dba.dk/marantz-6006-70-kanaler-110/id-1005123262/
3800 er okay, men over 4000 er (i mine øjne) for dyrt.

Ellers er der ikke mindre end to 5004ere til salg, her vil jeg mene at et sted mellem 1500 og 1800 er den rigtige pris. Ikke mindst fordi jeg gav 2000 kroner for min egen for to år siden (det var også en rigtig god pris dengang).
http://www.dba.dk/marantz-sr5004-71-kanaler/id-1004483875/
http://www.dba.dk/marantz-sr5004-velholdt-su/id-1005106991/

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 20:21
Snup nu den Pioneer SC2022 jeg linkede til tidligere til 599euro. Den kostede omkring 8-9000,- da den udkom i DK sidste år. Den er et glimrende match til dine Lektor! Til de 599euro er den et røverkøb, og banker ALT andet du finder herhjemme til den pris fra ny af.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:


Blev nærmest helt fornærmet da der var en som mente, at det var Cerwin Vega jeg havde brug for, det kan jeg kun svare med et rungende nej! Det er jo ikke højtalere man kan nyde med et stille og roligt stykke musik :)

Det var formuleret som et spørgsmål, som tog udgangspunkt i de oplysninger du havde givet. Så det synes jeg ikke vil være rimeligt at blive fornærmet over.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: PWS87
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:


Blev nærmest helt fornærmet da der var en som mente, at det var Cerwin Vega jeg havde brug for, det kan jeg kun svare med et rungende nej! Det er jo ikke højtalere man kan nyde med et stille og roligt stykke musik :)

Det var formuleret som et spørgsmål, som tog udgangspunkt i de oplysninger du havde givet. Så det synes jeg ikke vil være rimeligt at blive fornærmet over.

Det var ment som en ironisk sætning. Havde bare glemt hvor dårligt ironi fungere på skrift.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Januar-2014 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

 

Det var ment som en ironisk sætning. Havde bare glemt hvor dårligt ironi fungere på skrift.
Thumbs Up


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Snup nu den Pioneer SC2022 jeg linkede til tidligere til 599euro. Den kostede omkring 8-9000,- da den udkom i DK sidste år. Den er et glimrende match til dine Lektor! Til de 599euro er den et røverkøb, og banker ALT andet du finder herhjemme til den pris fra ny af.


lyd er subjektiv. Verdens bedste findes ikke

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 08:39
Når restlageret af et produkt bliver nedsat til halv pris, er det jo logik du får meget for pengene. Den skal sammenlignes med receivere i 8-9000,- kr klassen, det er de maskiner den er blevet sendt på markedet for og konkurrere med. Der er bare flere features, såsom preout på alle udgange osv, noget du ikke ser på de billige receivere, og ikke mindst meget mere power.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 08:44
Nå nej må ikke bruge ordene "power" og "kraftig" som Otto J påpegede. Mente selvfølgelig lydkvalitet :-D

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Når restlageret af et produkt bliver nedsat til halv pris, er det jo logik du får meget for pengene. Den skal sammenlignes med receivere i 8-9000,- kr klassen, det er de maskiner den er blevet sendt på markedet for og konkurrere med. Der er bare flere features, såsom preout på alle udgange osv, noget du ikke ser på de billige receivere, og ikke mindst meget mere power.


Det hjælper jo ikke, hvis man ikke bryder sig om lyden.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 08:59
Fuldstændig enig. Men generelt og overordnet set, så får man mere lydkvalitet for pengene ved og købe sidste års nedsatte modeller, fremfor dem der lige er smidt på markedet. Derudover kan man også altid gøre en bedre handel i Tyskland end i DK, da deres lagre er meget større, og de dermed har flere produkter de risikere og brænde inde med, derfor dumper de priserne meget mere end herhjemme.

Iøvrigt hvis man ellers kan finde ud af og bruge MCACC i den receiver, kan du næsten få den klang du ønsker dig. Men det er selvfølgelig ikke alle der gider og sætte sig ind i det.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Iøvrigt hvis man ellers kan finde ud af og bruge MCACC i den receiver, kan du næsten få den klang du ønsker dig. Men det er selvfølgelig ikke alle der gider og sætte sig ind i det.
Det er jeg så meget uenig i. Lige meget hvad du gør, kan du ikke skjule, at det er en klasse d forstærker :-) Og også helt overordnet set, synes jeg ikke du helt kan fjerne den overordnede lydkarakteristika fra en forstærker ved at benytte EQ.


-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af armani-thomas's signatur armani-thomas's signatur skrev:


Mine udtalelser er kun relevante for 5% af hifi folket ;-)

LOLLOLLOL


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 10:05
"Lige meget hvad du gør, kan du ikke skjule, at det er en klasse d forstærker :-)"

Heldigvis lyder klasse D meget bedre end en billig klasse a/b receiver. Hvorfor mon Pioneer kun har klasse D i deres topmodeller :-D
Men der er MANGE fordomme om klasse D om, at de både skulle være skingre, skarpe, unaturlig analytiske, kliniske, totalt aldeles umusikalske, og bla bla bla MY ASS. Intet af dette kan jeg nikke genkendene til i mit setup!

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:



Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Iøvrigt hvis man ellers kan finde ud af og bruge MCACC i den receiver, kan du næsten få den klang du ønsker dig. Men det er selvfølgelig ikke alle der gider og sætte sig ind i det.

Det er jeg så meget uenig i. Lige meget hvad du gør, kan du ikke skjule, at det er en klasse d forstærker :-) Og også helt overordnet set, synes jeg ikke du helt kan fjerne den overordnede lydkarakteristika fra en forstærker ved at benytte EQ.


Jo på topmodellerne SC-LXxx kan du faktisk godt tweake en varmere lydprofil.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 10:23
Det kan du også på 2022'eren. At det så overhovedet IKKE er nødvendigt er en anden side af sagen.
Lige siden Pioneer gik væk fra b&o ice, til deres egen udviklede klasse D3, har de haft en varmere, mere musikalsk "grundklang"(efter min mening).

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 10:29
Har en SC-LX83 ice med en klar og detaljeret diskant, en fyldig mellemtone og et fantastisk greb om bassen. Ønsker ikke varmere/mørkere lyd.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 10:35
Det kommer jo i høj grad an på ens højttalere. B&O ICE kan nemt blive skarpt på de forkerte højttalere, såsom nyere Dali serier, de har det med og være lidt til den lyse side.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 11:10
Der er mine gamle B&W DM7 ret varme i lyden og går dybt.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 12:15
Ja så er det jo nok noget nær den perfekte receiver til de højttalere :-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ja så er det jo nok noget nær den perfekte receiver til de højttalere :-)

Har haft Pio A9 class AB i mange år som også lød godt, men LX83 har meget bedre styr på slavebasserne. Havde også en NAD forstærker på i 14 dg, men det var bulder og brag og nul musikalitet.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 12:46
Yep styr på bassen er lige nøjagtig også den force jeg har spottet i Pioneer receiverne. De nye gør det også rigtig godt, selvom der lige er en tand mere saft og kraft i de gamle ICE. Men de helt nye LX77/LX87 er blevet opgraderet lidt mht power.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.


Skrevet af: jeps
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 14:43
Pioneer og styr og bassen er efter min mening ikke så tydelig endda.

Deres Rum-kalibrerings system går kun ned til 63Hz!
Har man som jeg en rum med kraftige resonanser ved 50Hz er man lost.
Kørte et stykke tid med en Antimode 8033 for at få en rimelig subwoofer lyd.

Det er noget man skal overveje, hvis man har et rum med den slags unoder.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 14:47
Kurven går vel ikke lodret ned under de 63 Hz? Jeg har da en enkelt baspukkel tilbage, men fik fjernet en del unoder ved at lægge 40x40 betonfliser under fronter og sub


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af jeps jeps skrev:

Pioneer og styr og bassen er efter min mening ikke så tydelig endda.

Deres Rum-kalibrerings system går kun ned til 63Hz!
Har man som jeg en rum med kraftige resonanser ved 50Hz er man lost.
Kørte et stykke tid med en Antimode 8033 for at få en rimelig subwoofer lyd.

Det er noget man skal overveje, hvis man har et rum med den slags unoder.
 
Er du helt sikker på at det er rigtigt. Så vidt jeg ved kan man ikke gøre noget manuelt under 63 Hz, men det er jo ikke det samme som at Auto EQ ikke gør noget. Jeg har set mange andre nævne det, men jeg er faktisk aldrig stødt på noget den viser med sikkerhed om det er sandt eller ej.
 
EDIT: Prøv f.eks. at se post 4434 i denne tråd:
 
http://www.avsforum.com/t/1112470/official-pioneer-mcacc-thread/4410#post_23749375 - http://www.avsforum.com/t/1112470/official-pioneer-mcacc-thread/4410#post_23749375
 
Der er tydeligt en resonans ved ca. 55Hz og det er da helt tydelig at Mcacc forsøger at korrigere for det. Det kan self godt være at Mcacc bare har opdaget at 63Hz ligger for højt og har lagt et filter der og at resten er fulgt med ned, men det ser da ud til at der foregår "noget". 



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Januar-2014 kl. 15:30
"Pioneer og styr og bassen er efter min mening ikke så tydelig endda.

Deres Rum-kalibrerings system går kun ned til 63Hz!"

Det er to forskellige ting vi snakker om. Vi snakker om styr på højttalerens basenheder, pga klasse D powa ;-) Rumresonans er noget helt andet.

Men ja MCACC sucks mht pukler under 63hz, heldigvis forsvandt alle mine under 63hz da jeg fik den 3. Subwoofer på mit setup. Men nu er jeg så gået over til Dirac rumkorrektion istedet, som virker i hele frekvensområdet.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.



Print side | Luk vindue