Print side | Luk vindue

Bas ødelagt i Monitor Audio højttalere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129408
Udskrevet den: 24-Maj-2025 kl. 17:46

Emne: Bas ødelagt i Monitor Audio højttalere
Skrevet af: Kasper Rodding
Emne: Bas ødelagt i Monitor Audio højttalere
Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 21:07
Hej derude. 
Har følgende setup, som jeg købte brugt for små 2 måneder siden: 
Yamaha A-S500 
2 stk. Monitor Audio Bronze BX2 
Musical Fidelity V-DAC II. 

Det har spillet helt fantastisk, men i fredags da jeg holdte lidt forfest skete det så. 
Vi havde spillet stille og roligt, men da festen bliver skudt igang, sætter jeg en sang på, og skruer for første gang op for 
højttalere den aften. Ikke højere end jeg har gjort mange gange før, hverken det højeste, men stadig ret højt. Der går ikke 
mere end 1 minut, og bum så er bassen væk, og det er ren diskant der kommer ud af højttalerne. 
Jeg tænker, at bassen er slået fra på den ene eller anden måde, men mærker hurtigt på basenhederne på højttalere og kan 
høre en skratten, og bliver klar over, at de er sprunget. 
Det undrer mig virkelig, da der hverken var skruet helt op, bas indstillingerne på forstærkeren var kun lidt over middel og 
højttalere er under 2 år gamle. De burde da sagtens kunne klare at blive tæsket igennem eller hvad? 

Der er stadig reklamationsret, så må ned med dem til Tape Connection, men det undre mig virkelig. 
Hvad kan der være sket eller være problemet? Har der været en fejl, eller kan de virkelig ikke holde til mere? 

Tak for forhånd.

Svar:
Skrevet af: André S
Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 21:30
Hej Kasper.

Hehe ja det jo desvære lidt surt og så specielt til en fest...
Det er som sådan lidt 50-50 med højtaler med hvor meget de kan holde til.
Hvor meget havet du dem oppe i på volumen?

Men mit svar er som sådan at ja de kan da godt spille højt men det ikke nogen CV højtaler
Den har jo sine naturlige begrænsninger og vil efter min mening være en god ide at få nogen andre højtaler eller få dem lavet og så købe et sæt CV VE-8F til når der skal være noget fest.
Det min garanti de kan spille højre og med mere POWER.

Du må selvfølgelig ikke misforstå mig... CV er noget være lort når det kommer til at lyde godt og jeg har ellers et ret stort had til CV Men power det har de altså.

Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 21:44
Jeg er ikke sikker på hvor meget de var på i volumen, men det skal lige understreges, at jeg slet ikke skruede helt op! Det var højt, men slet ikke på fuld volumen, så det kan aldrig være min fejl, at bassen springer..

Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 22:15
Man behøver heller ikke at skrue helt op for at ødelægge dem.
Kan du huske om du kom over "kl.12:00" på volumen? Vis du forstår?

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Kasper Rodding Kasper Rodding skrev:

Jeg tænker, at bassen er slået fra på den ene eller anden måde, men mærker hurtigt på basenhederne på højttalere og kan høre en skratten, og bliver klar over, at de er sprunget.  

Kunne du ikke overtales til at prøve dem på en anden forstærker, bare for at være sikker.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet den: 13-Januar-2014 kl. 23:15
Jeg er sikker på at svingspolen har lidt overlast og er i stykker, det er der vist ingen tvivl om.
Klokken var faktisk kun 19:30 og det var både mig der styrede anlægget og folk var næsten lige ankommet. Så der er ikke nogen fuld gut der har været skyld i det eller noget. 

Skrevet af: Gonardo
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 01:54
Plejer det ikke at være forvrængning der brænder enheden af, og ikke så meget effekten ?

Hvilken afspiller type er der brugt ?
BX2 er i mine øjne kun en surround højtaler Wink Skal der spilles højt til en fest, skal der bruges gulv højtaler placeret på en flise som er tunger en vægten på selve højtaleren Smile

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 06:40

Jeg er sikker på at svingspolen har lidt overlast og er i stykker, det er der vist ingen tvivl om.
Klokken var faktisk kun 19:30 og det var både mig der styrede anlægget og folk var næsten lige ankommet. Så der er ikke nogen fuld gut der har været skyld i det eller noget. 

Det, der menes med, om den var kommet over "Kl. 12:00" er, hvordan styrken var, altså om prikken på drejeknappen stod midt i, eller lidt over:

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 07:16
Undskyld mig.

Det lyder som om du har overbelastet enhederne.

Du skriver at der var skruet op for bassen.

Hvor volumen stod er ligegyldigt.

Højtaler og forstærker er ikke specielt lavet til hinanden.

Derfor skal man lytte om højtalerne lyder klemt og skrue ned hvis de gør det.

Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 08:56
HAHAHA.!! Du misforstod mig fuldstændigt med hvad jeg mener med "kl.12:00''
Turbo2 har allerede forklaret det ydeliger så ingen grund til jeg også gør det.

Og du skriver også at der var skruet op for bassen? Det er fuldstændigt det samme som at skrue op for volumen min ven:-)

Sååå jeg tvivler stærkt på butikken vil give dig en ny enhed og lade det går ind over garantien da du uden tvivl har givet dem for meget tæsk.!!

Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 19:04
hmm. det håber jeg da godt nok, at de vil.
Har snakket i telefon med Tape connection og forklaret dem problemet. De sagde, at jeg skulle komme ned med dem, og så ville de kigge på det. 

Skal jeg være ærlig, så forstår jeg ikke det med, at man kan stille volumen op kl. 9 og stadig overbelaste sine højttalere. Jeg 
var da ikke et sekund i tvivl om, at eftersom mit match af højttalere og forstærker blev omtalt som perfekt på whathifi, så ville 
der ikke ske det fjerneste ved, at man skruer lidt op for bassen. 

Derudover giver det ingen mening for mig, hvorfor alt over kl. 12 med garanti vil ødelægge højttalere/forstærkere. 
Der var ingen mislyde, og har snildt spillet så højt før uden problemer. 
Så det i mener er, at når man har sådan et setup, så må bassen og volumen aldrig komme over kl. 12? Lyder stadig 
mærkeligt i mine øre.

Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 19:31
Vi kan også sige det på en anden måde.!! DINE HØJTALER KAN IKKE KLARE DET.

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 20:59
Hvordan skruede du op? Underligt spørgsmål, måske...... Du drejede på knappen, ville svaret lyde!Big smile MEN... Var det fra lav, almindelig lyttestyrke til fuld skrald på 0 sekunder? Eller skruede du stille og roligt op?

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 21:09

hmm. det håber jeg da godt nok, at de vil.
Har snakket i telefon med Tape connection og forklaret dem problemet. De sagde, at jeg skulle komme ned med dem, og så ville de kigge på det. 

Skal jeg være ærlig, så forstår jeg ikke det med, at man kan stille volumen op kl. 9 og stadig overbelaste sine højttalere. Jeg 
var da ikke et sekund i tvivl om, at eftersom mit match af højttalere og forstærker blev omtalt som perfekt på whathifi, så ville 
der ikke ske det fjerneste ved, at man skruer lidt op for bassen. 

Derudover giver det ingen mening for mig, hvorfor alt over kl. 12 med garanti vil ødelægge højttalere/forstærkere. 
Der var ingen mislyde, og har snildt spillet så højt før uden problemer. 
Så det i mener er, at når man har sådan et setup, så må bassen og volumen aldrig komme over kl. 12? Lyder stadig 
mærkeligt i mine øre.
Det er jo ikke et fest anlæg.

En 6,5" der får gas med bassen skruet lidt op kan hurtigt komme til kort.

Som du beskriver fejlen lyder det som enhederne er slået i bund.

Du skal ikke blive overrasket hvis det ikke bliver dækket af garanti.

Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 09:59
Tape Connection, er det ikke dem, der solgte højttalere, der kunne spille "tæskehøjt"?
Så spørg om de har flere tilbage af dem...

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3

Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 11:09

Det var højt, men slet ikke på fuld volumen, så det kan aldrig være min fejl, at bassen springer..

... øh ??? 

Prøv at kigge på denne højtaler: 

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=28&product_number=1046341

"Når der skal rockes på kollegieværelset, er MR 6 det helt rigtige valg."

Hvis det var den du havde brugt til fest, og den var brændt sammen, så havde du i det mindste et rimeligt grundlag for din bortforklaring ...

Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 11:55
En ny bas kan da ikke være så dyr, forklar dem hvad der er sket og måske vil de hjælpe dig men en ny enhed til en gid pris.

Det ville noget ikke være sket med det rigtige højttaler kabel, drysset med dværge sved og klippet af en jomfru i måneskin for god bas og høj styrke.

Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 20:41
De er slået i bund, limen i midten af enhederne var ødelagt.
Har været nede med dem idag, og forklaret det for dem, så de vil få nogle nye enheder i, og der blev ikke nævnt noget om, at jeg selv skulle betale for det. 

Jeg kommer ikke med nogen bortforklaring, det undrer mig bare, at de ikke kunne holde til mere. 

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 20:49
Kan du huske hvad du lyttede til da det skete? Gerne det præcise nummer hvis det ikke er for meget forlangt.

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 14:01
Jep det kan jeg.
Det var dette nummer:
https://soundcloud.com/snavs/snavs-luxor-original-mix-1
Så kan i jo selv teste jeres anlæg og skrue godt op for lyden... ;)

Skrevet af: db89
Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 14:28
Når du er til den musikgenre så bør du nok kraftigt overveje at anskaffe dig en subwoofer.

Det er langt fra det værste jeg har udsat mine højttalere for, men i det nummer er der nogle lidt kraftige peaks omkring de 40Hz, samt en del bas i de lavere frekvenser end det. Problemet kan være, at hvis dine højttalere prøver på at spille højt ved lavere frekvenser end de er tunet til med basporten så kan basenhederne begynde at give nogle voldsomme udsving hvor der er risiko for at de banker i bund. 

Den her sang er nok en klassiker for at kunne give voldsomme udsving på folks basenheder og hvor man bør passe på med hvor meget man skruer op.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 14:39
Jeg har en subwoofer stående fra et gammelt sæt Logitech Z-4 stående. 
Men kan det overhovedet lade sig gøre, og ville det ikke være ren selvmord at koble til?
Er godt klar over, at det ikke er det værste, men nummeret har i hvert fald noget trælse øjeblikke.

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 16:29
Grunden til jeg spurgte til det præcise nummer var det samme som db89 er inde på. Altså hvor meget dybbas der er i dét nummer. Det ser ærligt talt ikke så galt ud som jeg havde regnet med. Der er rigtig meget indhold lige omkring 40Hz men ikke ret meget under. Selv det har åbenbart været for meget for den og det er sikkert fordi basporten er tunet højere, som db89 også er inde på.

Her er et spectrogram der viser en bid af nummeret du linkede til.

Her er til sammenligning Basstronic:

Det er meget vanskeligere at gengive, for ikke at sige umuligt da der er masser af indhold helt ned under 10 Hz. Perfekt til at ødelægge højttalerne  Dead

Jeg er ellers enig i at en subwoofer er den rigtige løsning da de normalt filtrerer de aller laveste toner væk hvis de alligevel ikke kan gengive dem. Problemet er at stereo forstærkere normalt ikke har indbygget et delefilter til subwooferen, så selvom du sætter en subwoofer til får du ikke filtreret de dybe toner væk fra satellitterne og så har du ikke rigtig vundet noget ved det, i forhold til at beskytte højttalerne. Jeg ved ikke lige hvordan man løser det problem andet end ved at købe en surround reciever som har indbygget delefilter.

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 16:37
Altså jeg har lige spillet det samme nr som du ødelagde dine højtaler med på 70 i volumen uden problemer og kunne godt spille højre

Mit udstyr er Integra DTR-80.3 og Tangent prestige osv osv

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 20:21
Problemet med hele denne episode er egentligt også, at jeg ikke er 100% sikker på hvor højt volumen var oppe. Jeg skruede som op sagt med fjernbetjeningen, og der var alkohol i blodet, masser af mennesker osv. Så om den reelt set var højere oppe end jeg husker er ikke til at sige.

Når det så er sagt, så er mit problem lige nu, at jeg højst sandsynligt bliver nervøs ved hvad som helst fremover. Jeg lader subwooferen stå på kl. 12 på forstærkeren når jeg får højttalerne igen, men derudover ved jeg ikke hvad jeg skal passe på med/være opmærksom på. 

Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Grunden til jeg spurgte til det præcise nummer var det samme som db89 er inde på. Altså hvor meget dybbas der er i dét nummer. Det ser ærligt talt ikke så galt ud som jeg havde regnet med. Der er rigtig meget indhold lige omkring 40Hz men ikke ret meget under. Selv det har åbenbart været for meget for den og det er sikkert fordi basporten er tunet højere, som db89 også er inde på.

Her er et spectrogram der viser en bid af nummeret du linkede til.

Her er til sammenligning Basstronic:

Det er meget vanskeligere at gengive, for ikke at sige umuligt da der er masser af indhold helt ned under 10 Hz. Perfekt til at ødelægge højttalerne  Dead

Jeg er ellers enig i at en subwoofer er den rigtige løsning da de normalt filtrerer de aller laveste toner væk hvis de alligevel ikke kan gengive dem. Problemet er at stereo forstærkere normalt ikke har indbygget et delefilter til subwooferen, så selvom du sætter en subwoofer til får du ikke filtreret de dybe toner væk fra satellitterne og så har du ikke rigtig vundet noget ved det, i forhold til at beskytte højttalerne. Jeg ved ikke lige hvordan man løser det problem andet end ved at købe en surround reciever som har indbygget delefilter.

Hvordan laver du de der spectrogram oversigter? har nemlig et nummer jeg meget gerne ville se hvordan så ud! (det få subwoofere jeg har oplevet har kunne følge med på det nummer uden at det lød som om de var ved at blive kvalt!)

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4

Skrevet den: 16-Januar-2014 kl. 21:37
Det er lavet i et free ware program der hedder spectrum lab som kan hentes her:

http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html - http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Det er oprindeligt lavet til radioamatører, men har fundet anvendelse til mange andre ting. Bl.a. lyd. Det kan analysere wav lydfiler eller løbende analysere f.eks. lydkortets output. Du skal nok nørkle lidt med indstillingerne og lydkortets indstillinger, for at få det til at virke, men det er ikke uoverskueligt hvis man har en lille smule forstand på PC og kender de basale grundbegreber inden for lyd og digitalteknik.

EDIT: Hvis det kun er det ene nummer kan jeg gøre det for dig, hvis man kan finde det et sted på nettet.

Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 17-Januar-2014 kl. 02:59
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Det er lavet i et free ware program der hedder spectrum lab som kan hentes her:

http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html - http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Det er oprindeligt lavet til radioamatører, men har fundet anvendelse til mange andre ting. Bl.a. lyd. Det kan analysere wav lydfiler eller løbende analysere f.eks. lydkortets output. Du skal nok nørkle lidt med indstillingerne og lydkortets indstillinger, for at få det til at virke, men det er ikke uoverskueligt hvis man har en lille smule forstand på PC og kender de basale grundbegreber inden for lyd og digitalteknik.

EDIT: Hvis det kun er det ene nummer kan jeg gøre det for dig, hvis man kan finde det et sted på nettet.

http://https://www.youtube.com/watch?v=d6ILV4hjc6U - http://https://www.youtube.com/watch?v=d6ILV4hjc6U

Det den her Wink - du kan evt. bare sende resultatet i en PB Smile

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4

Print side | Luk vindue