rulleknapperne mangler
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129549
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 06:46
Emne: rulleknapperne mangler
Skrevet af: leonsch
Emne: rulleknapperne mangler
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 17:19
Jeg har en bærbar PC med styresystem Windows Vista. I forgårs manglede jeg så pludseligt mine rullepile ude i scrol-baren i højre side! - Er der en, der ved hvordan jeg får dem frem igen?
|
Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 19:28
først og fremmest velkommen til. Dernæst lige en kort bemærkning om hvordan man får hjælp her i forummet. - Til at starte med er en udførlig fejlbeskrivelse temmelig nødvendig. Det er ikke nødvendigvis altid at fejlen ligger lige præcis det sted man føler man har problemer.
I henhold til ovenstående så mangler du en del information. Hvad er det for rullepile? Hvor er de henne? Er det i en eller anden applikation? har du opdateret noget som helst den dag?
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 23:19
Rullepilene må vel være dem i højre side, i rullepanelet, går jeg ud fra... For oven er der en pil OP - og forneden er der en pil NED, og her i mellem, findes rullepanelet.
|
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 23:42
Først tak for velkomsten Claus_Jac; og dernæst: Det er ude i højre side i rullepanelet; - og nej jeg har ikke nedtaget hverken app's eller i øvrigt noget som helst. Eller måske bør jeg skrive: "ikke bevidst" gjort det. Fejlen optræder på alle de skærmbilleder, som kommer op, når jeg kalder et site op.
|
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 23:45
Ja, Turbo2, det er lige præcist rigtigt; og som jeg lige har svaret Claus_Jac så har jeg ikke bevidst foretaget nogen nedtagning af hverken app's eller noget andet. Jeg har blot surfet, som jeg plejer, rundt på diverse site's.
|
Skrevet den: 18-Januar-2014 kl. 23:57
Lyder underligt... Har du prøvet at starte Word og se, om de også er væk her? Og ja... Man ved S' Gu' aldrig, hvad der ligger og lusker rundt under tastaturet... Hvad med en virusscanning? Selvfølgelig opdatere anitvirus først.
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 00:13
Ja, det kunne være en god ide lige at tjekke tekstbehandling og regneark osv. Min antivirus-situation har jeg helt styr på. Her opdaterer og scanner jeg meget omhyggeligt. - Men først står den lige på lidt nattesøvn.
Vi skrives i morgen!
|
Skrevet af: Lasse5068
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 11:16
Lyder som om, du bruger Google Chrome, og efter den nyeste opdatering er små elementer i brugerfladen blevet ændret - bl.a. scroll baren og forskellige knapper.
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 11:20
det er så ikke dit operativsystem, men derimod stifinder/explorer går jeg så ud fra. De er der jo normalt kun når der rent faktisk er noget at scrolle (eller taler vi om internet explorersom heller ikke er en del af operativsystemet. Det er faktsk kun applikationer).
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 12:23
Hej Venner!
Lasse; du rammer lige i plet. Jeg nedtog for snart længe siden chrom-browseren i den version, som da var tilgængelig; og for et par timer siden talte jeg med en af mine venner, som pegede på, at min brug af den browser har voldt mange andre end mig hovedbrud.
Så nu afinstallerer jeg den browser, og nedtager den aktuelt gældende. - I øvrigt opdagede jeg selv for lidt siden, at de dér "op-og-ned"-pile stadig var - og er - til stede i Internet Explorer-browseren. Så dette her er altså et Google-problem.
Jeg melder lige, når jeg har haft tid til at konstatere, om en ny version af chrom'en virker.
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 15:26
Det er overhovedet ikke et Chrome problem - det er rent faktisk en feature. OG dine "venner" har ingen anelse om hvad de snakker om når de siger at browseren volder mange hovedbrud. Tværtom, så er det rent faktisk en af de bedste. (der mangler lidt muligheder i udvidelser som findes i Firefox, men hastighedsmæssigt og stabilitetsmæssigt er den helt i top)
PS - og som jeg beskrev i allerførste indlæg - så var det her intet med operativsystemet, men en applikation. Havde du fortalt det fra starten havde alt været meget lettere.- OG køb endelig en mus med et rullehjul. Det gør dit liv MARKANT lettere end at skulle sidde og trykke på de pile for at rulle en hjemmeside op og ned.
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 15:50
HA!! Kan se, at jeg nu også mangler pilene! Windows 8.1 - Google Chrome version 32.0.1700.76. De er der heller ikke, når man åbner en PDF i browseren - kan nok være lidt trælst, når PDF'en er på mange sider. Men så KAN man jo gemme PDF'en på computeren...
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 16:00
Og i Ubuntu 12.04 LTS, er det denne version, der så hedder Chromium: Version 31.0.1650.63 Ubuntu 12.04 (31.0.1650.63-0ubuntu0.12.04.1~20131204.1) Her er rullepilene godt nok med.
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 23:36
Hej Turbo2 - ja, pudsigt at læse dit skriv om, at denne Chrome-udfordring øjensynligt løber videre, og altså er større, end jeg forstod, da jeg hørte om den fra andre, som indtil nu er stødt på den.
Men OK; - så vidt så godt. Jeg har hermed, og med denne tråd generelt, fået klarhed over hvad, der er galt, og hvordan jeg skal/vil reagere på det. Jeg vil ikke være tvunget til at skulle operere gennem en mus, som jeg kan scrolle med. Dette er usmart, når man har brug for at arbejde med den bærbare PC på forskellige steder, hvor der ikke lige er et flot skrivebord til rådighed!
Derfor går jeg tilbage til den gode gamle - og hidtil udmærkede - Internet Explorer. Indtil videre har den da de dér "op-og-ned"-pile.
Tak for de gode indlæg.
M.v.h. leonsch
|
Skrevet den: 19-Januar-2014 kl. 23:41
Hej Turbo2 - igen! Også tak for dit svar om Ubuntu. Jeg så først det, da jeg havde trykket på "send"-knappen for lidt siden.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 07:06
Hvis du ikke har scrollbar, så kan pgup og pgdn bruges......
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 10:31
Hej Klaus DM! Tak for tippet. Jeg er dog allerede opmærksom på PgUp og PgDn-knapperne; og endvidere er scroll-baren ude i højre side der stadigvæk. Det som mangler er de to pile for oven og for neden, som man kunne holde cursoren på, hvorved siden så kører op eller ned.
Nå, men á propos dit tip her, så er der jo alternative muligheder, så verdenen "går jo ikke under", selv om et enkelt redskab åbenbart er ved blive udfaset.
M.v.h. leonsch
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 10:47
Mange bærbare har denne mulighed:
To fingre ude til højre på musepad, så kan du køre op og ned.
|
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 23:23
Hej Pony65! Tak for tippet. Lige nu har jeg ikke den pågældende PC "ved hånden". Men det får jeg i morgen. Så vil jeg forsøge mig med dit forslag.
M.v.h. leonsch
|
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 23:29
Jeg har slettet dette indlæg
leonsch
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 23:31
Jeg var lige ved at skrive en besked om at du skulle se bedre efter...
men prøv mit råd - måske det virker
|
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 16:49
Hej Pony65!
Jeg har afprøvet din ide med muse-måtten. Det virkede ikke. Men tak alligevel; det var da et forsøg værd!
M.v.h. leonsch
|
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 21:01
hvad er det for en bærbar? - hos HP SKAL man bruge højre side af sin trackpad (og det hedder ikke en musemåtte!) til at scrolle med.
|
Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 01:30
Jeg scroller da både i Firefox, Internet Explorer og Google Chrome v.h.a. PgUp og PgDn og piletasterne (som kan holdes nede, hvis jeg ønsker at scrolle et større stykke op eller ned eller til siden). Skal man helt i top eller bund af en webside, kan Home eller End bruges.
Hvad kan man ønske sig mere?
------------- Venlig hilsen, Vilhelm
|
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 16:31
Hej venner! - senest dig Vilhelm!
Tak alle sammen for de mange gode råd. Jeg ved godt, at der - også omkring emnet i denne tråd - er nogle alternative muligheder. Så min PC-brugerhverdag er ikke "brudt sammen", om jeg så må sige.
Min egentlige anledning til at begynde tråden, var nu også snarere at få nogle vurderinger fra alle jer eksperter om, hvorfor de dér "op-og-ned-pile" var væk på min PC, som i øvrigt er en Acer, og det har jeg fået nu takket være jer;
' - - og I kan derudover være ganske trygge: Min PC-dagligdag kører stadig i normal fart uden at være hæmmet af emnet: "pile eller ikke pile"
M.v.h. leonsch
|
Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 21:48
Har nu fået en ny opdatering til min Chromium i Ubuntu, og rullepilene er der fortsat.
Chromium-.versionen hedder nu: Version 32.0.1700.102 Ubuntu 12.04 (32.0.1700.102-0ubuntu0.12.04.1~20140128.864.1)
|
|