Print side | Luk vindue

Berdels Bio - Byggetråd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129639
Udskrevet den: 28-December-2024 kl. 11:22

Emne: Berdels Bio - Byggetråd
Skrevet af: Berdel
Emne: Berdels Bio - Byggetråd
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 13:52
Hejsa

Jeg har i en længere periode godt kunne tænke mig at på noget surround ind i stuen men konen og jeg har ikke kunne blive helt enige om hvordan dette skulle integreres i stuen, så jeg går all in og laver et dedikeret rum om til hjemmebiograf. Vores garage et tilbygget huset med carport, værksted og så et roderum som hovedsaglig blev brugt til opmagasinering af cykler, pynt og diverse og fungerede som mellemstation inden lortet kom på loftet. Dette rum har jeg nu fået ryddet op og indraget til formålet Big smile

Nu skrev jeg godt nok at jeg vil gå all in, men mit mål er at få den bedst mulige lyd og filmoplevelse dog også uden at det skal koste en bondegård, så jeg kommer til at gå på kompromis på nogle områder, f.eks AT lærred bliver i første omgang fravalgt. Vi er 4 personer i husstanden og jeg har derfor behov for 4 pladser.

Men her lidt billeder af den model, som ligger til grundlag for bio'en:
(Hele bagvæggen bliver også beklædt med isoleringsmateriale, det fremgår ikke af billedet)

Udstyrgesliste indtil videre

Receiver    : Integra 80.1
Afspiller     : Mac mini 2012 med dirac rum korrektion
Subwoofer : XTZ 12"
Projector   : BenQ W1000
Lærred      : 90" hvidt gain 1.0 rullelærred, som bliver klipset på rammen
Højttalere  : Ikke 100% på plads endnu men planlægger at prøve http://www.xtz.se/cinema-series når de bliver released

Integra 80.1

Biografstole

Her kommer lidt billeder af byggeprocessen

Skulle lige danne mig et indtryk af hvor stort en 90" skærm er i et 13kvm rum. Det blev godkendt Approve

Rummet males koksgrå

Loftsvindue lukkes af

I weekenden fik jeg lagt gulvtæppe på og de første bas traps er kommet op. Jeg valgte at bruge noget skum til at holde isoleringen på plads. Jeg kunne høre at bare de 2 allerede har taget noget af resonanssen i rummet

Det går langsomt men sikkert fremad. Første hjørne er færdig. Nu mangler jeg bare det andet hvorefter stolene skal monteres

Opdatering 10/2-2014

Så skete der lidt mere. Stolene er kommet på plads, væg bag screen wall er blevet isoleret og screen wall skelet blev banket sammen hvorefter lærredet blev klipset på.

Opdatering d 11/3

Spots monteret

Paneler til vægge under opbygning

Og her hængt op. Synes selv at det blev ok trods mine begrænsede færdigheder

Og så de sidste billede af projecteren

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Svar:
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 14:04
FedtClap Bliver spændende at følge. Da det ikke ser ud til at du laver akustikloft, så kan du måske overveje nogle akustikpaneler sat op i loftet?

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 14:06
Spændende. Altid sjovt at følge folks biotråde. Beholder du så dit stue-setup eller ryger det?

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 14:13
Bliver spændende og følge opbygningen af din kommende totalt fede dirac/xtz bio ;-)
Har rockwoolen på gulvet nogen som helst effekt på lyden når det bliver lukket inde? Eller er det bare for ikke og fryse tæerne :-)

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 14:14
@Stereolab Ja, jeg har planer om at hænge nogle paneler (eller troltekt) op til at tage første reflektion i loftet

@mkirkelund Nej, ikke hvis jeg kan undgå det. Mac mini'en kommer derud i første omgang, så jeg skal ha sparet op til en mere

@armani-thomas Ja, jeg forestiller mig at den kan virke som en bass trap, men jeg ved ikke hvor meget effekt det giver. Det koster ikke mange basører og jeg tror at det er bedre at fylde hulrummet op end at lade være

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 15:08
Har du overvejet et scopelærred. Pladsere det lavt. Og montere alle tre fronter oven over lærredet?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 15:54
Spændende projekt! Altid sjovt at følge dedikerede bio'er. 

Kan se at du skriver at det skal være billigt og AT-lærred bliver for dyrt... AT lærred giver bare en meget bedre oplevelse da man kan placere højttalere optimalt samt placere lærred optimalt (begge ting kan stort set ikke placeres optimalt ved non-AT lærreder). 
Du burde derfor virkelig overveje at lave dit eget at lærred med den dug jeg selv har brugt som er ekstremt billig. Jeg købt vist 4-5m og gav 2600kr...

Har ikke lige nærlæst om du har skrevet dimensioner og seating distance, men brug evt. lige denne inden du skruer stolene i:  http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/Calculators/Room%20Mode%20Calculator.xls - http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/Calculators/Room%20Mode%20Calculator.xls

Seatings bør aldrig placeres i et null - det kan selv ikke Dirac løse :)

Skrevet af: db89
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 17:22
Hvorfor er det lige at du har brugt trykimprægneret træ til gulvet? Jeg har altid lært at det er no-go at bruge det indendørs.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: michael79
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Hvorfor er det lige at du har brugt trykimprægneret træ til gulvet? Jeg har altid lært at det er no-go at bruge det indendørs.

ja jeg som håndværker må man ikke bruge tryk indendørs. og trykimprægneret træ er også dårlig end ubehandlet. 

mvh tømrersvende. 

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 18:17
@p.las Nej, det har jeg slet ikke tænkt på. Har du et link så man kan se hvordan sådan noget ser ud?

@Jonas_h Det bliver ikke at-lærred i første omgang - tilføjede det i starten for at slå det fast med det samme :-) Men et er en eventuel fremtidig opgradering. Jeg skal lige ha tjekket op på siddepladserne. Tak!

Træet som er brugt som de bærende bjælker er fra vores plankeværk der væltede i stormen. Nu må vi se om jeg overlever, ellers må jeg lave det om... eller noget  LOL

-------------

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

@Jonas_h Det bliver ikke at-lærred i første omgang - tilføjede det i starten for at slå det fast med det samme :-) Men et er en eventuel fremtidig opgradering. Jeg skal lige ha tjekket op på siddepladserne. Tak!

Det var mere at du brugte økonomien som argument og at du måske troede det kostede meget. Derfor jeg nævnte at det kan gøres for 1500kr. :)

Hvis du har RoomEQ Wizard findes der også en sub-simulator hvor du kan placere subs/siddepladser og se variationen på hvert sæde osv. Ret fedt værktøj.

Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 18:52
En ting der undre mig, er at du ligger de bjælker direkte oven på klinkegulv, i stedet for at ligge noget gulvtæppe under for at beskytte klinkegulvet til fremtiden.. og så os bare for at eliminere enhver resonans der måtte være i rummet??

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4

Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 19:37
Det ser godt ud!

Jeg er enig vedrørende et AT-lærred, da det er vanskeligt, at placere højttalerne optimalt......det lider jeg selv under.
Pas på med at placere tingene for højt. Jeg synes, dine fronthøjttalere er for højt oppe, men valget er jo dit.

Samme synspunkt med dit lærred: pas på, det ikke kommer for højt op, det bliver man træt af.

Men lækkert med en dedikeret bio.

God byggelyst!

Mvh. Michael

Skrevet af: fausing
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 19:44
Ser ud til at være et lille hyggeligt vinter/forårs projekt du har gang i. :)
Jeg ville ikke være nervøs mht det trykimprægnerede træ. Ville ikke anbefale at bruge det, men når det har stået ud i et par år, er det værste dampet af. Er enig i at det skulle være afkoblet fra klinke gulvet, men ellers ser det ud til at blive godt. :)
Men husk endelig at bruge de par tusind det koster at få fx troldtekt i loftet. Det giver utrolig meget, i forhold til kostprisen.
Mvh. Fausing

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 20:20
Hvilke højtalere vil du bruge?
Hvilken afstand har du fra lærredet til stole? Ting der er ret så afgørende for , hvilke muligheder det er til en screenwall.

Jeg ville jo nok gå efter fætterens løsning ;-) måske med en sheerweave DIY dug. Og evt alternative højtalere. Med en at dug vil du ikke være så fastlåst på sigt

-------------

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvilke højtalere vil du bruge?
Hvilken afstand har du fra lærredet til stole? Ting der er ret så afgørende for , hvilke muligheder det er til en screenwall.

Jeg har mål på tegning 2 og jeg har ikke helt fundet ud af hvilke højttalere jeg skal have men jeg er meget interesseret i de nye xtz der kommer til foråret (link til dem er i min udstyrsliste)

Alt andet end højttalere er købt, så råd der omfatter udskiftning af det jeg allerede har købt (eller lavet) er knap så brugbare ;-)

-------------

Skrevet af: RangerJoe
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:03
Hmmm jeg synes den nye xtz serie ser super interessant ud...
Virker som om de vandre ind i MK territorium... Jeg kunne selv godt overveje S5'eren. Jeg kan ikke gennemskue om de faktisk er er "tri-pole" ligesom MK's..(?)

Det virker lidt som om at hele serien bliver prissat som en highend serie, så jeg vil da mene du bør kigge/høre lidt på de andre etablerede mærkers highend cinema serier... JBL, MK osv....

Iøvrigt, fed mande-hule du har gang i!

Skrevet af: Therien
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:03
Så skal der købes nogle ref blu rays ^^

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:09
@ Ranger

De er ikke tripole.. Mener det er bipole, anyway de er i hvert fald ikke tripole.

Sættet eks. sub står til 25k.. Dvs. de ligger omkring MK's 950 serie.. Men spiller de i nærheden af 150erne, er de sådan set ret billige..

Du får ikke dedikeret bio grej fra JBL til 25k - jo et stk. LCR..

-------------

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:28
XTZ skriver sådan har om seres surroundhøjttalere:

In the S5 the vertical dispersion is controlled by the dual tweeter array and at the same time with help of the dipole or dipole 3X  it can create a wide soundfield even in very difficult placements of the surroundspeakers.

Hvordan er det forskelligt fra MKsounds tripoler?

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

@ Ranger

De er ikke tripole.. Mener det er bipole, anyway de er i hvert fald ikke tripole. 

Bipol er vist det eneste de ikke er :-)

Ifølge hjemmesiden kan man vælge mellem monopol, dipol og tripol. Men den ser interessant ud! Jeg kunne da godt finde på at købe et sæt for at finde ud af hvilken teknologi der passer bedst til mit rum. Ærgeligt de ikke også har en switch for bipol så man kunne teste alt i én højttaler.

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:44
Aner det ikke.. Det er bare ikke præcist det samme

-------------

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:53
Er der så nogen der kan forklare hvordan MKsounds tripol er konfigureret?. Arbejder alle enheder i takt så alle enheder går ind og ud samtidig, eller er den ene enhed i modfase?

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:54

Aner det ikke.. Det er bare ikke præcist det samme
Hehe, kan du da ikke bare sige uden en efterfølgende kommentar eller argument :)
M&K er, så vidt jeg ved, en frontfiring+dipol konstruktion. 
XTZ er, ifølge hjemmesiden, en frontfiring+dipol konstruktion.

Men måske er der noget magisk og anderledes ved M&K'ernes konstruktion jeg ikke kender til?

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

@ Ranger

Bipol er vist det eneste de ikke er :-)

Ifølge hjemmesiden kan man vælge mellem monopol, dipol og tripol. Men den ser interessant ud! Jeg kunne da godt finde på at købe et sæt for at finde ud af hvilken teknologi der passer bedst til mit rum. Ærgeligt de ikke også har en switch for bipol så man kunne teste alt i én højttaler.

Hvis du vil lave en bipol ud af en di-pol kan du vel skrue den ene enhed ud og vende fasen?

Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af RangerJoe RangerJoe skrev:

Hmmm jeg synes den nye xtz serie ser super interessant ud...
Virker som om de vandre ind i MK territorium... Jeg kunne selv godt overveje S5'eren. Jeg kan ikke gennemskue om de faktisk er er "tri-pole" ligesom MK's..(?)

Det virker lidt som om at hele serien bliver prissat som en highend serie, så jeg vil da mene du bør kigge/høre lidt på de andre etablerede mærkers highend cinema serier... JBL, MK osv....

Iøvrigt, fed mande-hule du har gang i!

Det med at arrangere 4 diskanter er mere inspireret af Kreisel Sound:

http://www.lsound.eu/speakers.html?manufacturer=18 - http://www.lsound.eu/speakers.html?manufacturer=18

Til dem, der gerne vil være hippe og med på moden, så er MK Sound faktisk ikke in længere. Hvis du vil være med, så hedder det Procella eller som sagt Kreiselsound - og ja, det drejer sig om Ken Kreisel en af grundlæggerne af Miller & Kreisel. På facebook er der lidt flere billeder og kommende produkter:

https://www.facebook.com/#!/KenKreiselSound/photos_stream - https://www.facebook.com/#!/KenKreiselSound/photos_stream

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Hvis du vil lave en bipol ud af en di-pol kan du vel skrue den ene enhed ud og vende fasen?
Selvfølgelig, men det er måske en lidt omstændig måde at skulle teste. :) Derudover kan man ikke forudsige hvordan den opfører sig hvis de har lavet noget i delefilteret som kun skal gælde i dipol-config som får bipol til at opføre sig forkert.

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:08
Det kan man self ikke udelukke. Ikke uden at kigge efter i hvert fald.

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:22
@ Jonas

Hehe.. Læste salgsmatrialet og bemærkede blot at de ikke var direkte markedsført som tripole højtalere.. At de så rent faktisk er det i deres opbygning og man ville kunne konkludere det ud fra samme matriale er meget muligt - det er ikke meget tid jeg har brugt på det.. Tænkte ikke over at det ville medføre at der var nogle trusser derude der ville kravle op i nogle numser, jeg beklager

-------------

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:28

@ Jonas

Hehe.. Læste salgsmatrialet og bemærkede blot at de ikke var direkte markedsført som tripole højtalere.. At de så rent faktisk er det i deres opbygning og man ville kunne konkludere det ud fra samme matriale er meget muligt - det er ikke meget tid jeg har brugt på det.. Tænkte ikke over at det ville medføre at der var nogle trusser derude der ville kravle op i nogle numser, jeg beklager
Hehe de eneste kravlende trusser er dem jeg kan se i ovenstående pigefornærmede post LOL

Men kunne forestille mig, at MK har noget patent på ordet "tripol".

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:49
Det tror jeg du har ret i. Tripol er mig bekendt slet ikke et teknisk begreb ligesom bipol eller dipol. Det er derfor det er lidt vanskeligt at finde ud af hvad der præcis menes med det. Jeg ville jo have troet at alle enhederne spillede i fase nå den blev sat i tripol konfiguration (bipol plus front), men ud fra hvad du skriver er den dipol plus front. Det er IMO en besynderlig konfiguration da en af de små enheder så vil være ude af fase med frontenhederne. Jeg kan ikke rigtig se fidusen i dét, men på den anden side er der jo mange der siger det virker godt, så hvad ved jeg..

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:53
Nej M&K er ikke så detaljerede ift. hvad de præcis gør. Men de angiver left/right på deres bagkanaler og det giver jo kun mening hvis der er tale om dipol config.

Sorry hvis det er for off-topic Berdel :)

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:58
Jeg tror ikke vi er helt enige om hvad begrebet "trusser i numsen" dækker - præcist.

Dernæst vil jeg gerne bede om noget dokumentation der redegør for din påstand om at jeg er pigefornærmet.. Gerne en powerpoint demo, med udtalelser fra en eller prof.
Jeg forsøgte at give udtryk for en lettere ligegyldighed, men lå åbenbart lige omkring transition frequenzy.. Mon ikke Otto snart kommer ind over så vi kan få styr på hvor fornærmet jeg i virkeligheden er.. Med og uden EQ..

-------------

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 11:09
Ja. Undskyld til Berdel. Der gik vist flue k..p i den ;-)

Ellers ser jeg også frem til at lægge øre til XTZs cinema sæt. Det ville passe meget fint her hos mig.

Er der en speciel årsag til at du laver din "screen wall" så dyb?

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Ja. Undskyld til Berdel. Der gik vist flue k..p i den ;-)

Ellers ser jeg også frem til at lægge øre til XTZs cinema sæt. Det ville passe meget fint her hos mig.

Er der en speciel årsag til at du laver din "screen wall" så dyb?

Ingen problemer, jeg synes kun at det er spændende læsning ;-)

Ang screenwall så kan jeg måske hive den lidt længere tilbage - det er ikke 100% på plads endnu. Men der skal jo være plads til 50cm dyb sub + diverse bagudstrittende kabler og ca 10 cm rockwool på bagvæggen.

Og så vil jeg egentlig gerne have plads til at kunne kravle derind og stå oprejst :-)

-------------

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Til dem, der gerne vil være hippe og med på moden, så er MK Sound faktisk ikke in længere. Hvis du vil være med, så hedder det Procella eller som sagt Kreiselsound - og ja, det drejer sig om Ken Kreisel en af grundlæggerne af Miller & Kreisel.
Er MK Sound ikke "in" mere? Hvad bygger du det på? MK Sound laver da stadig et af de bedste surround-systemer til pengene (S150) og de er fornyligt testet til 5 ud af 5 stjerne i Home Cinema Choice, så jeg har svært ved at se at de er på vej ud lige med det samme. Derudover synes jeg ikke at man kan sammenligne med Procella, som har en helt anden konstruktion og ligger i et andet (højere) prisleje.

Opbygningen med 4 diskater i et planar array som man ser hos Kreisel Sound og XTZ, har jeg lidt svært ved at forstå. Udover en højere maks SPL, så giver det vel højere direktivitet, men ønsker man ikke en bedre spredning i det horisontale plan, medmindre man kun har én lytteposition? Jeg tænker lobing osv. Eller sidder diskanterne så tæt at det ikke har nogen praktisk betydning (jeg har ikke prøvet at regne i bølgelængder)?

Skrevet af: staalorm
Skrevet den: 25-Januar-2014 kl. 11:17
Fedt tillykke med det dedikerede rum. Det bliver du glad for. Glæder mig til at følge byggeprocessen.

-------------
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81047&PN=1&title=staalorms-bif" rel="nofollow - staalorm's bif

Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 26-Januar-2014 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Til dem, der gerne vil være hippe og med på moden, så er MK Sound faktisk ikke in længere. Hvis du vil være med, så hedder det Procella eller som sagt Kreiselsound - og ja, det drejer sig om Ken Kreisel en af grundlæggerne af Miller & Kreisel.
Er MK Sound ikke "in" mere? Hvad bygger du det på? MK Sound laver da stadig et af de bedste surround-systemer til pengene (S150) og de er fornyligt testet til 5 ud af 5 stjerne i Home Cinema Choice, så jeg har svært ved at se at de er på vej ud lige med det samme. Derudover synes jeg ikke at man kan sammenligne med Procella, som har en helt anden konstruktion og ligger i et andet (højere) prisleje.

Opbygningen med 4 diskater i et planar array som man ser hos Kreisel Sound og XTZ, har jeg lidt svært ved at forstå. Udover en højere maks SPL, så giver det vel højere direktivitet, men ønsker man ikke en bedre spredning i det horisontale plan, medmindre man kun har én lytteposition? Jeg tænker lobing osv. Eller sidder diskanterne så tæt at det ikke har nogen praktisk betydning (jeg har ikke prøvet at regne i bølgelængder)?

Jeg bygger det på næsten ingenting. Det virker bare som om "der på nettet" ikke længere er samme hype omkring MK Sound. Moden ser ud til at være skiftet. Det er naturligvis ikke det samme som, at MK Sound med et slag er dårligt, men bare ikke in!?

Om fire diskanter er godt, tjah. Der er også et andet amerikansk højttaler mærke (kan ikke huske navnet), der også anvender 4 diskanter arrangeret i et kvadrat. Måske guruen fra tapeconnection har en professionel erfaring eller mening om dette?

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Januar-2014 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Der er stor forskel på at være "in", og på at være "godt". Desværre.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Januar-2014 kl. 20:45
Iøvrigt synes jeg det er fedt med bio'er som denne hvor man går "all in", men på lavt budget. Det kan forhåbentligt inspirere andre. Uden at jeg vil pege fingre ad nogen, så ærgrer det mig altid på andres vegne, når man dedikerer et rum til hjemmebio, putter en masse ret dyrt grej ind i det, men undlader at indrette rummet ordentligt til formålet. Jeg skyder normalt skylden på uskyldig uvidenhed, folk er simpelthen ikke klar over hvor stor forskel det gør.

En væsentlig pointe i den sammenhæng, er at kynisk set så er stort set alle højttalere på markedet i dag designet ud fra et meget stort kompromis: De skal være små nok til at komme ind i stuen. MEGET få højttalere er lavet i dén størrelse der rent faktisk skal til for at løse opgaven. Og dette har måske indirekte gjort at folks opfattelse af hvad "nok" er, er blevet skæv. Jeg hører f.eks. mange sige at de fint kan nøjes med en 8" sub, for rummet er kun 20 m2. En 8" sub er grundlæggende for lille til ALLE rum, medmindre du er ved at lave hjemmebio i et kosteskab... Anyway, min pointe er at med en screenwall hvor højttalerne er skjult, er der pludselig nærmest frit slag for størrelsen af højttalerne (og især subben/subberne), de kan jo ikke ses alligevel. Og hvis man lader højttalerne være en vis størrelse, så er det pludselig MEGET billigere at få høj performance. Alene derfor kan det faktisk gøre total-løsningen BILLIGERE at investere i en screenwall. Også uden at vi har set på den meget store gevinst det gør for akustikken i lokalet. Min pointe er, at hvis du vil dedikere et rum til hjemmebio, så lav dén screenwall - også selv om du kun har råd til 1000,- per højttaler. Måske netop fordi.

(og undskyld hvis jeg går for langt off-topic... Smile)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 10:40
@Otto - det blev efter min mening ikke off topic - det er også nogle af de overvejelser jeg har gjort mig. Jeg regner med at hænge insolering op på alle sider bag screenwallen - måske endda også hele loftet men jeg har bare ikke helt fundet ud af hvad der skal derop. Måske skylder jeg bare noget skum på.

På sigt skal der også kobles en sub mere på det er helt sikkert

Jeg fik arbejdet lidt i weekenden men det blev kun til et enkelt billede. Side er 1 opdateret :-)

-------------

Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 12:15
Hvad er det hvide, der ligger forsan dine bass traps?
Mvh. Michael

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Dichael Dichael skrev:

Hvad er det hvide, der ligger forsan dine bass traps?
Mvh. Michael

Det er bare noget 10mm skum som jeg har sat foran isoleringen til at holde det på plads. Måske hjælper det også lidt med at dæmpe og holde fibrene inde men jeg bøvlede lidt med at holde det på plads og det var hovedformålet

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 13:57
Den ene bas trap blev færdig og stof panel blev sat på.

Jeg har lige et par ting som jeg spekulerer på og håber at i har nogle råd/idéer

Hvis alt går som planlagt og jeg får højttalerne fra den nye xtz cinema serie, så kommer di (eller tri-pole) baghøjttalerne bagside til at spille direkte ind i min hjørne trap (min fætter var skarp og bemærkede med det samme dette Wink ). Jeg tænker om jeg skal undlade isolering netop her, sætte en plade ind på skrå eller gøre ingenting?

Noget andet jeg er kommet til at tænke på er ophæng til fronterne som jo er monteret direkte på screen-wall'en. Nu tænker jeg om de måske kan få hele skelettet til at spille med og om det måske er bedre at lave nogle platforme til dem som er helt frakoblet screen-wall'en?

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 14:11
Jeg synes det lyder fornuftigt at have bibeholdt noget reflektion fra bagkanalerne. Hvis jeg var dig ville jeg placere diffusorer i reflektionspunkterne. Du kan købe nogle vildt billige hos Thomann som jeg synes fungerer fint.
Disse: http://www.thomann.de/dk/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm

Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 14:21
Er det skum? Og mener du kun reflektion for baghøjttalerne eller alle steder i første reflektion? PT har jeg planer om at absorbere første reflektion i siderne og loft samt bagvæg

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 14:39
Nej, skum absorberer. De er lavet af noget flamingo-agtigt materiale. 
Og ovenfor mente jeg kun reflektioner fra baghøjttalerne. Om man også kan slippe afsted med at diffuserere på sidevæggene kommer an på højttalernes spredning, deres placering og rummet generelt. Køb gerne lidt ekstra af dem så du kan prøve dig frem.

Det lyder dog fornuftigt at absorbere bagvæg da du kommer til at sidde tæt på den. Over ørehøjde kan du dog diffusere hvilket jeg vil mene vil få rummet til at lyde større. P.Las har været igennem samme øvelse - han kan jo komme med input.

Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 14:42
Fedt, tak for det Jonas!

Jeg skal besøge p.las i aften, så det vil jeg lige vende med ham :-)

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 08:09
Milepæl opnået for projektet! Stole er monteret og lærredet hængt op.

side 1 er opdateret med nye billeder

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 09:21
det ser sku godt ud. Du kan vel allerede høre de akustiske tiltag?

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 10:10
Tak for det. Ja, der er blevet skåret drastisk ned for efterklangen. Der er dog lidt endnu - det håber jeg at side panelerne kan snuppe

-------------

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 10:23
Jeg er jo som altid imponeret over at folk lægger dels så mange penge, og dels så meget sjæl og arbejde i sådan et projekt.

Men sig mig, er det ikke et ret lille rum, og hvad med luften - bliver det ikke over lidt tid mon ikke ret ulideligt at opholde sig i dit rum? Bare mine umiddelbare tanker når jeg kigger på din tråd.

Jeg synes det er super flot arbejde som du er i gang med, og jeg håber virkelig at du bliver tilfreds. Tongue

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 10:37
Tak for det Hother

Jo, det er kun små 13kvm og der bliver trukket godt fra med screen wall og isolering. Rummet har jeg tidligere brugt som akvarierum og dengang monterede jeg en ventilationsblæser i udluftningskanalen. Den er placeret bagerst i rummet og kan ses på billederne ved det ene hjørne panel. Jeg håber at den kan gøre det hvis det bliver for hedt derude en varm sommer dag

-------------

Skrevet af: Rene K
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 14:24
Bertel.

Det ser rigtig spændende ud og glæder mig til at få en demo! ;) 

Tænkte at nu var det blevet tid til at oprette mig her der der sker mange spændende ting herinde. 

-------------
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi

Skrevet af: spanky
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 15:13
Det ser rigtig godt ud, det altid sjovt at se hvad andre finder på i bygge processen :-)

Hvor langt kommer du egentlig til at sidde fra lærredet med den screen Wall ?

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 15:19
@Spanky Ca 2.5 meter. Der er nogle mål på billed nr 2 på forsiden.

@Rene Velkommen til makker!

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 15:21
Bertel. 

Jo tak, så kan jeg rigtig følge med i hvad du render rundt og laver så jeg ikke altid skal opdage det når du næsten er færdig Wink

-------------

Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 19:43
Nu er jeg måske præget lidt af min faglighed som el-installatør, men hvordan kommer du til dine stikkontakter bag lærredet, hvis der skulle ske en fejl på dem?

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 19:52
Alle paneler på screen wall'en, på nær de 3 øverste, bliver aftagelige (velcro) eller med låger. Jeg har plads nok til at kunne kravle om bag ved.

-------------

Skrevet af: Bellini
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:12
Kom lige forbi tråden. Fedt projekt, som på mange måder ligner mit eget. Måske du kan bruge noget at mit arbejde som inspiration :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57300&PN=11&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57300&PN=11&TPN=1

/Bellini

Skrevet den: 18-Februar-2014 kl. 15:04
Jeg har leget lidt med Room EQ Wizard's room simulation og det er godt nok fedt. Bedste placering af sub ser ud til at være i venstre hjørne

Men jeg skal da lige love for at der sker løjer når der bliver tilført en ekstra sub

Det ser ud til at jeg bliver nød til at bide i det sure æble og invitere i en ekstra sub Ouch

Oprindeligt skrevet af Bellini Bellini skrev:

Kom lige forbi tråden. Fedt projekt, som på mange måder ligner mit eget. Måske du kan bruge noget at mit arbejde som inspiration :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57300&PN=11&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57300&PN=11&TPN=1

/Bellini

Fed bio du har fået bygget - tak for link!

-------------

Skrevet den: 18-Februar-2014 kl. 20:13
Du udnytter ikke rigtigt de fordele der er ved at bruge rew. Det der er specielt interesant at se og det der er direkte umuligt at fixe med korrektion, er forskellen i bassen over dine stole. Så få simuleret med en placering til højre og venstre for at finde sub/stolplacering med mindst variation.

Skrevet den: 19-Februar-2014 kl. 08:32

Du udnytter ikke rigtigt de fordele der er ved at bruge rew. Det der er specielt interesant at se og det der er direkte umuligt at fixe med korrektion, er forskellen i bassen over dine stole. Så få simuleret med en placering til højre og venstre for at finde sub/stolplacering med mindst variation.

Den øvelse har jeg været igennem. Billederne var mere for at vise forskellen og stolene kommer heller ikke til at være præcist i midten. Det er tydeligt at placeringen er rigtig god (meget ala billederne) for de 2 stole midt for men det ser knap så godt ud for de 2 tættest på væggene.

-------------

Skrevet den: 11-Marts-2014 kl. 14:35
Side 1 er opdateret med nye billeder

Layout'et har ændret sig lidt. Her er et nyt billede med 2 subwoofers og deres placeringer

-------------

Skrevet den: 11-Marts-2014 kl. 17:17
Det ser dælme godt ud indtil videre :) 

I fald at det ikke har en stor nok ønsket effekt ( det kan vel kun en test afgøre) på din dør så kunne en alternativ løsning være dynamat plader inde under for at minimere de resonanser der går i døren :) 

-------------

Skrevet den: 11-Marts-2014 kl. 17:47
Ser sgu godt ud Cuz

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 08:55
Nå, det er vist blevet tid til en lille update.

Jeg måtte lave 2 væg paneler mere til højre og venstre for stolerækken, da der var lidt ekko fra væggene men efter de kom op så lader det til at akustikken er ved at være på plads.

Jeg er kommet til fornuft og har udskiftet mit lærrede til et Seymore UF audio transparant lærred - stor tak til P.las for hjælp til perfekt montering af lærredet Clap

Projektoren er i mellemtiden blevet til en Epson TW3600 og beslutningen omkring højttalere er blevet taget.

Efter at have ventet på XTZ cinema serien siden februar og for få uger siden modtog en mail om yderligere forsinkelser så slap tålmodigheden op og valget faldt i stedet på et Klipsch 525 THX sæt

Og så lige et skud hvor fronterne og center er kommet op på højttalerbroen bag lærredet

Jeg har besluttet mig for at bruge min xtz 12" sub og har en mere på vej.

Der mangler der bare at få lavet de sidste paneler og så er det hele endelig ved at være på plads Smile

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:01
Og de Klipsch spiller jo røven ud af bukserne

-------------

Skrevet af: whazz
Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:12
Uff!! Det ser satme lækkert ud med de klipsch!
HVor bor du henne af hvis man må spørge? Vil utrolig gerne have en demo af dine klipsch, i stedet for i et demo rum som er det eneste jeg har hørt dem i nu :)

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:16

Og de Klipsch spiller jo røven ud af bukserne

Hehe ja, det ved du jo alt om eftersom demo'en hos dig fik mig overbevist om at de var "the way to go" Big smile

Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

Uff!! Det ser satme lækkert ud med de klipsch!
HVor bor du henne af hvis man må spørge? Vil utrolig gerne have en demo af dine klipsch, i stedet for i et demo rum som er det eneste jeg har hørt dem i nu :)

Jeg bor i Bramming nær Esbjerg - du skal være velkommen Smile

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:18
Hvis jeg en dag kommer til Jylland skriver jeg igen.. Der langt på scooter fra sjl. :D

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:19
Hvordan kan det egentlig være det er KL525, i stedet for KL650?

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:24
Det var en kombination af økonomi og fordi jeg mente at de størrelsesmæssigt vil passe bedre ind i mit lille rum og bag et 90" lærred

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:30
ser godt nok frem til at få en demo når det er færdigt, jeg kan mærke at jeg snart mangler kaffe igen ;-)

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

ser godt nok frem til at få en demo når det er færdigt, jeg kan mærke at jeg snart mangler kaffe igen ;-)

Det hele skulle gerne være på plads inden for 14 dage. Så du kommer bare Wink

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 10:37
det lyder godt, så må jeg hellere komme i gang i bilen nu hvor min pakke kommer i dag eller morgen med lidt grej så jeg også har lidt spændende nyt at vise frem ;-)

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 11:53

Det var en kombination af økonomi og fordi jeg mente at de størrelsesmæssigt vil passe bedre ind i mit lille rum og bag et 90" lærred

Giver meget god mening, glæd dig til at få det til at spille, det lyder godt det klipsch thx sæt :)

Skrevet den: 19-Maj-2014 kl. 17:12
Tillykke med Klipsch! 650'erne synes jeg lyder fedt - har aldrig hørt den mindre model dog.

Jeg hører, at vi måske mødes in real life når jeg tager på jydebio-roadtrip lige om snart? :) 

Skrevet den: 20-Maj-2014 kl. 08:22

Tillykke med Klipsch! 650'erne synes jeg lyder fedt - har aldrig hørt den mindre model dog.

Jeg hører, at vi måske mødes in real life når jeg tager på jydebio-roadtrip lige om snart? :) 

Jep, jeg kan forstå at der ikke helt bliver tid til at kigge forbi her, men kl-650 får i hørt og de lyder bare godt :-)

-------------

Skrevet den: 20-Maj-2014 kl. 08:27

Jep, jeg kan forstå at der ikke helt bliver tid til at kigge forbi her, men kl-650 får i hørt og de lyder bare godt :-)
Ja, det bliver desværre svært at nå det hele... Men nu valgte jeg at købe en bil fremfor at opgradere alle højttalere i min bio, så det er nemt for mig at komme et smut derover igen når det hele er på plads :)

Bemærker du nogen forskel på dine Klipsch og 650'erne? 

Skrevet den: 20-Maj-2014 kl. 08:37
Den er lidt svær synes jeg for Jeppes (Therien's) rum og setup er noget anderledes end mit og han har uden tvivl bedre bund end mig. Om det er fronterne der er med til det eller om det er subs er svært for mig at sige. 

Men klangen og det som jeg synes var lækkert ved kl-650 har jeg fået i kl-525

-------------

Skrevet den: 20-Maj-2014 kl. 09:50
Jeg er overordnet enig med Søren. Umiddelbart er den eneste forskel den åbenlyse - 650erne er lidt større og har porte.. Man bemærker det dog ikke i Sørens bif, størrelse af lærrede, lyd og rum harmonerer rigtigt godt. Er spændt på hvad den ekstra sub vil give dig!

-------------

Skrevet den: 09-Juli-2014 kl. 14:33
Jeg vil godt lige slå et slag for det sted hvor jeg købte mit klipsch sæt. De er købt hos et Irsk firma kaldet soundzdirect

http://www.soundzdirect.com/

Der var ingen hverken i DK, Tyskland eller resten af europa nogen, der kunne konkurere med de priser de har der på Klipsch. Jeg lavede den endelige bestilling sent en mandag aften og fandme onsdag eftermiddag stod der en fra UPS med højttalerne klar til levering.

Uheldigvis var der en mislyd i en af fronterne og jeg kontaktede med det samme firmaet. De gav mig lov til at åbne den og se om jeg selv kunne udbedre fejlen, men da jeg ikke kunne se noget gav jeg dem besked, og de ville sende mig en ny.

Der gik godt nok en lille måneds tid før den nye front kom, da de først skulle bestille den fra fjernlager, men de sendte den uden jeg skulle sende den defekte først.

Så selvom de kunne tilbyde sættet til en fordelagtig pris, så var de også i stand til at yde en rigtig god service ved reklamation, som er på højde og måske endda højere end hvad vi oplever her i DK.

-------------

Skrevet den: 11-Juli-2014 kl. 11:32
Tak for info! Det er helt vildt så billige de er. Er selv meget tæt på at smide en bestilling afsted på deres in-wall THX surroundhøjttalere.

Skrevet af: Zarnarkand
Skrevet den: 11-Juli-2014 kl. 12:43
Kan også anbefale hifihut - også fra Irland

https://www.trustpilot.dk/review/hifihut.ie

Skrevet den: 11-Juli-2014 kl. 13:42
Så kom der baffelwall på - måtte montere det hele fra bagsiden i sektioner, da jeg ikke kan pille mit lærred af. Nu skal der lige tweakes lidt da lyden er blevet noget anderledes - til det bedre.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal inkludere subs i væggen - jeg kan alligevel ikke lave den over midten i bunden da alt mit grej står der... Nogen der har en mening om det?

-------------

Skrevet den: 18-Juli-2014 kl. 11:12
Jeg går og overvejer om jeg skal lave mig bagvægs absorber om til en diffuser og jeg kunne godt tænke mig at bygge en selv.

I den forbindelse faldt jeg over QED diffusers som ligner en overkommelig opgave. 

Som denne

Jeg fandt info her:

http://www.subwoofer-builder.com/qrd.htm

På samme side fandt jeg et program, som kan hjælpe med at designe diffuseren og jeg fandt frem til følgende opstilling:

Ved den valgte opstilling kommer følgende scorecard

Jeg tænker på at lave den af 6mm MDF til de varierende rum dybber og 3mm MDF til rum inddelingerne. Den skal være så bred som arsorberen, ca 1,5 meter, og indvendig bliver den 80 cm høj så det passer med at jeg kan skære 120x80 MDF plader på det korte led.

Jeg kunne godt tænke mig at lave den dybere for at kunne gå længere ned i frekvensområdet, med i takt med at jeg laver den dybere, så stiger minimum lytteafstanden også (jeg går ud fra at det er lytteafstanden fra diffuser til øre). Med det nuværende design skal der være minimum en meter, som jeg lige præcist har.

Er der nogle af jer der har erfaring med sådan noget her? 

-------------

Skrevet af: André S
Skrevet den: 03-August-2016 kl. 12:27
Det ser super godt ud det du har fået skruet sammen her Berdel.!!
Thumbs Up her fraThumbs Up

Skrevet af: rammy
Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 09:24
Hvor er det fedt! Jeg elsker de her bio-tråde for de stråler af entusiasme og nørderi - love it! Ville ønske jeg selv var udstyret med evnerne til at bygge sådan noget.

Skrevet den: 25-Oktober-2016 kl. 10:00
Hej Rammy og tak fordi du kiggede forbi :-)

Mine hænder er ikke skruet specielt godt på - jeg vil tro at alle vil kunne lave det samme med noget research, planlægning og tålmodighed.

Der sker ikke så meget i tråden mere dels fordi, at opgraderingsprojekterne er kommet i min Hjemme Biograf tråd (link i signatur), men også fordi at jeg føler, at jeg er ved at være i mål, og primært bruger bio'en til at se film nu. Så nørderiet er sat midlertidigt på stand by :-)

-------------

Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 16:24
Fik du nogensinde lavet dit diffusorprojekt?

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 12:41
Ja, den hænger på bagvæggen nu. 

Jeg skiftede absorb på bagvæg ud med denne diffuser og absorb ved siden af stolerækkerne blev skiftet ud med WDS-7 diffuser fra Thomann og jeg synes at jeg fik lidt mere liv i rumme. Jeg synes specielt musik og sang i disney tegnefilm kunne virke lidt livsløse. Men det blev bedre efter dette synes jeg

-------------

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 12:50
Har du placeret typen af behandling ud fra højttalernes reflektioner? Ud fra tegningen kunne det godt ligne, at du dræber reflektioner fra venstre højttaler på venstre væg, men du bibeholder energien i reflektionen fra højre højttaler på venstre væg.

Det går imod den fremgangsmåde jeg har lræt og bruger. 

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 14:30
Jeg startede med at have absorb hele vejen rundt men synes at det blev for død. Så jeg skiftede noget af det ud med diffuser og valgte at beholde dem der tog den første reflektion hvorefter jeg fordelte diffuser som jeg tænkte var passende. En anden tanke var at jeg vil gerne undgå at mine surrounds gør for meget væsen af sig selv i og med at de hænger så tæt på og det kunne diffuserne måske også hjælpe med.

Hvis du skulle ændre noget hvad ville du så ha gjort?

-------------

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 14:38

Jeg startede med at have absorb hele vejen rundt men synes at det blev for død. Så jeg skiftede noget af det ud med diffuser og valgte at beholde dem der tog den første reflektion hvorefter jeg fordelte diffuser som jeg tænkte var passende. En anden tanke var at jeg vil gerne undgå at mine surrounds gør for meget væsen af sig selv i og med at de hænger så tæt på og det kunne diffuserne måske også hjælpe med.

Hvis du skulle ændre noget hvad ville du så ha gjort?
Måden jeg gør det på nu, og kommer til at gøre det på i den kommende bio, er at jeg gerne vil bibeholde nogle af førstereflektionerne.

Basically: Der hvor venstre front rammer venstre væg vil jeg bruge diffusion og der hvor højre front rammer venstre væg, vil jeg absorbere (og modsat den anden side). Dvs. når retningen mellem reflektion og direkte lyd er den samme, vil jeg gerne udnytte den. Hvis du kan huske trigonimetri'en kan du beregne punkterne eller bruge software (Eller spejl langs væggen) til at finde punkterne.

Ift surrounds er jeg helt enig i måden du har gjort det.

Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 16:57
Det lyder ikke helt dumt - har ikke tænkt på refleksioner fra modsatte side.

Jeg tænker at det vil give et bredere og måske mere præcist lydbillede fra fronter. Det er måske bare at flytte bytte rundt på de 2 rækker paneler tættest på fronterne. Det vil jeg afprøve når jeg engang får lyst til at tweake igen LOL Thumbs Up

-------------

Print side | Luk vindue