Print side | Luk vindue

Anbefal mig et backup program

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129641
Udskrevet den: 22-Februar-2025 kl. 21:24

Emne: Anbefal mig et backup program
Skrevet af: fltk
Emne: Anbefal mig et backup program
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 14:12
Jeg har i mange år anvendt Acronis True Image til lave backup af mit C-drev, og det har fungeret kanon. Nu har jeg imidlertid fået en Dell Latitude 10 tablet. Den har UEFI bios og 32 bit, og kan kun boote fra en FAT32 formateret USB enhed.
Det bootable medie der laves med Acronis True Image, og som bruges til at gendanne systemet fra en backup, kan imidlertid kun boote på et 64 bit system.
Derfor er jeg på jagt efter et backup program der kan lave en FAT32 recovery USB stick der kan boote på et 32 bit system med UEFI bios.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 21:10
mon ikke du skal bruge en opdateret udgave af acronis? - Det lyder meget underligt at den kun kan håndtere en fat32 formateret enhed. Hvis disken er formateret som GPT og ikke normal MBR, så tror jeg godt det kan lade sig gøre. (er ikke helt klar over hvor dybt ATI går i formateringen når den laver sit bootable image?) om du kan få noget ud af det ved jeg ikke, men der står en smule om UEFI her http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Protective_MBR
Alternativt eventuelt se hvad der kan sættes inde i EFI-interfacet?

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 21:20
Jeg har nyeste version af Acronis, og de har selv bekræftet, at det kun virker på en 64 bit version med UEFI bios. Det er PCen der kun kan boote fra FAT32, det har intet med Acronis at gøre. Jeg kan f.eks. sagtens boote fra en FAT32 usb stick med Windows på, men ikke hvis den er formateret som NTFS.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: zczc
Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har nyeste version af Acronis, og de har selv bekræftet, at det kun virker på en 64 bit version med UEFI bios. Det er PCen der kun kan boote fra FAT32, det har intet med Acronis at gøre. Jeg kan f.eks. sagtens boote fra en FAT32 usb stick med Windows på, men ikke hvis den er formateret som NTFS.

Flemming

Macrium Reflect kan lagre en afbildningsfil på en FAT32-enhed. Afbildningsfilen opdeles så i passende dele, der passer til filsystemet.

Skrevet den: 21-Januar-2014 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af zczc zczc skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Flemming

Macrium Reflect kan lagre en afbildningsfil på en FAT32-enhed. Afbildningsfilen opdeles så i passende dele, der passer til filsystemet.

Det er ikke afbildningsfilen, altså backuppen, der er problemet, men derimod det bootable media som skal starte PCen op og gendanne fra backuppen som f.eks. ligger på en ekstern harddisk. Den må gerne være NTFS.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 22:40
Tak for tippet med Macrium Reflect. PCen kan boote fra det rescue media som programmet laver, i modsætning til Acronis True Image, så nu er der lavet backup.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Print side | Luk vindue