Multirum / dedikeret bio - byggetråd
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129809
Udskrevet den: 08-Maj-2025 kl. 14:07
Emne: Multirum / dedikeret bio - byggetråd
Skrevet af: bitman
Emne: Multirum / dedikeret bio - byggetråd
Skrevet den: 26-Januar-2014 kl. 20:19
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129809&PID=1350365&title=multirum-dedikeret-bio-byggetrd#1350365 - 30-07-2014 tråd opdateret med http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129809&PID=1350365&title=multirum-dedikeret-bio-byggetrd#1350365 - nyeste billeder
I morgen går entreprenøren i gang med at grave ud, så der kan støbes gulv i vores tidligere carport. Carporten er 35 m2 med ca. 10m2 skur - så totalt bliver der 45m2 - som indrettes til multirum / hjemmebio.
Indtil videre har jeg købt en BenQ W1080ST projektor - shortthrow, så det bliver muligt at spille Kinect på Xbox One uden at skygge for projektoren. Højttalere: Her har jeg købt Canton's indbygningshøjttalere (880 samt 854 LCR) - billeder følger.
Væggen der er tegnet på bliver monteret med fastramme lærrede på mellem 120" og 130".
Udstyr: Elite R120WH1 fastramme lærrede Sony str-dn1040 receiver BenQ W1080ST projektor Højttalerer: 4x Canton 880 Inwall, 1x854 LCR inwall samt 2 Canton asf 75 sc subwoofere Samsung Blu Ray - BD-C5900 (genbrug fra stuen)

|
Svar:
Skrevet af: Treated
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 08:42
det bliver da alt for fedt et rum det der. Er dybt misundelig og glæder mig til at se billeder løbende
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91668&title=treateds-hjemmebio-nu-med-sonos-playbar - Min hjemmebio
|
Skrevet af: Christian H
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 11:48
Superspændende projekt!Bliver fedt at følge med i 
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120699&title=christians-nye-stuesetup-nu-med-55-st60 - Mit stueset-up: Panasonic, Integra, Pioneer, Elac, Velodyne, og Sonos
|
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 18:13
Gravearbejdet udsat til tirsdag pga frost. Så lige et hurtigt billede af noget af det indkøbte udstyr:
Forrest: Benq W1080ST - har læst at den har det bedst med et lærrede med gain mellem 1.3 og 1.5 - så det kigger jeg på. Overvejer Elite.
Miderst: Canton Inwall 845 LCR - center højttaler
Bagerst: Canton Inwall 880 (4 stk.)
Ikke synlig: Canton ASF 75 sc (sub). 1 stk. hvis det ikke er nok, må det en mere til.
Har ingen erfaring med Canton's Inwall - så det er et eksperiment. er det ikke godt har jeg 5 huller i væggen til indbygningsakvarie.
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 19:27
bitman skrev:
Forrest: Benq W1080ST - har læst at den har det bedst med et lærrede med gain mellem 1.3 og 1.5 - så det kigger jeg på. Overvejer Elite. | Hvad er begrundelsen for dette? Jeg ville nok passe på med et højt gain med det lave throw ratio på BenQ'en, da du risikerer hotspotting. Derudover er de fleste billigere lærreder med gain noget man skal holde sig fra da de kan have sparkeling og andet ubehageligt.
|
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 20:36
Argumentet skulle være "vinklen":
http://www.projectorcentral.com/benq_w1080st_home_video_projector_review.htm
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 20:53
bitman skrev:
Argumentet skulle være "vinklen": http://www.projectorcentral.com/benq_w1080st_home_video_projector_review.htm
| Ja, men lærreder med et gain på 1,3 - 1,5 (og højere), har man ofte en lav half gain viewing angle. Derfor skal man helst ikke sidde for tæt på lærredet, eller som her, have et for lavt throw ratio, med sådan et lærred. Så jeg mener anbefalingen og argumentationen i linket er mindre godt.
Derudover, vil jeg ikke vælge et lærred med positivt gain, medmindre du har råd til et af de bedre af slagsen (fra f.eks. Stewart Filmscreen).
|
Skrevet af: staalorm
Skrevet den: 28-Januar-2014 kl. 13:16
Super fedt. godt projekt. glæder mig til at følge tråden.
------------- 117", Atmos & DTS-X. - Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D
Se mit projekt her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81047&PN=1&title=staalorms-bif" rel="nofollow - staalorm's bif
|
Skrevet den: 30-Januar-2014 kl. 17:46
Ikke så meget at rapportere - det fryser, så der kan ikke graves. Forhåbentligt kan der graves i næste uge.
|
Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 10:17
bitman skrev:
Ikke så meget at rapportere - det fryser, så der kan ikke graves. Forhåbentligt kan der graves i næste uge.
|
ha ha ha ja de håndværkere har sgu humor og undskyldningerne iorden 
men skal der nu skrabes is hver vinter på bekostning af hjemmebio 
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 10:25
Dårlig undskyldning! Det fryser ikke mere end de kan grave en ny vandledning ned istedet for det gamle jernrør vi har i jorden. Alt andet ville også være en katastrofe, da der er et brud, så der fosser over 3 kubikmeter ud i døgnet.
|
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 17:10
Håndværkerene sige de ikke kan afrette sand i frost - det er sikkert korrekt.
I mellemtiden har jeg fået testet skærm størrelse. Billedet der er på projektoren nedenfor er ca. 120" - ville egentligt have det størrer - men der skal være plads til centerhøjttaler samt Xbox One Kinect under lærredet - så det går nok ikke med et størrer (130" eller 135"). Der er 5,7m fra bagvæg til skærmvæg, men sofa'en kommer ikke helt op af bagvæggen - så vi kommer vel til at sidde mellem 4,00 og 4,7m fra skærmen - her er 120" vel passende?
Jeg har "test-skåret" et par hullet til baghøjttalere i muren (det er ikke de endelige huller - de skal være størrer). Jeg skar først med vinkelsliber - men det er for upræcist, så jeg skiftede over til bajonetsav med murstensklinge. Det er væsentlige mere præcist. Til at fiske højttaler kabel op langs isoleringen brugte jeg et metal-måle bånd som jeg stak ned oppe fra loftet - ret effektivt. Så slipper vi for synlige fræsemærker i vandskuringen.

|
Skrevet af: whazz
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 12:02
Fedt projekt! vil du beholde murstensmuren, eller sætt noget over?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 17:59
whazz skrev:
Fedt projekt! vil du beholde murstensmuren, eller sætt noget over? |
Billed på en murstensvæg med "røde" mursten og grå fuger 
|
Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 19:22
Hvorfor placerer du ikke lærredet på den modsatte væg? Så vil det vel være mere symmetrisk placeret i rummet...
|
Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 19:46
Fedt projekt :-)
Hvor skal bilen nu holde :-) ??
------------- DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 20:51
Bastianboxer skrev:
whazz skrev:
Fedt projekt! vil du beholde murstensmuren, eller sætt noget over? |
Billed på en murstensvæg med "røde" mursten og grå fuger  |
Bassekat: mener det vil være bedst med lærred som han har skrevet
|
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 21:12
Det mener jeg bestemt også :-D Men hvad menes der med "vil du beholde murstensmuren, eller sætt noget over?"
Er det så udenom lærredet ? Det ville da være synd
|
Skrevet af: whazz
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 21:15
Tænkte om han vil sætte noget gipsvæg op, akustikgips, eller anden form for plade i stedet for den rå murstensvæg :D
|
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 21:19
whazz skrev:
Tænkte om han vil sætte noget gipsvæg op, akustikgips, eller anden form for plade i stedet for den rå murstensvæg :D
|
Ja ok 
Synes bare det kunne se godt ud med rå væg, selvom det måske ikke er bedste lydmæssige løsning
|
Skrevet den: 03-Februar-2014 kl. 22:17
Ang. muren. Den vandskures og males og der kommer fastramme lærrede op. Der kommer gulvtæppe på og sandsynligvis akustiklofter. Er der fortsat problemet med akustikken må der komme nogle dæmpere på væggen.
Vi har overvejet at have lærrede på modsatte væg - men fordi rummet også skal bruges til andre formål faldt valget på den anden væg.
Der bygges en ny carport - som bliver en kopi af den gamle - dog uden skur, så kun plads til 2 biler.
|
Skrevet den: 06-Februar-2014 kl. 18:38
Så skete der lidt. Der er lagt varmerør - trukket el til stikkontakter og Sub.
Jeg har fået lagt strøm ind så der er mulighed for 2 aktive subwoofere og der er trukket tomrør til højttalerekabel. de røde cirkeler angive placering af de 2 aktive subs - en fremme ved lærredet og en bag ved sofaen.

|
Skrevet den: 18-Februar-2014 kl. 21:10
Så blev jeg færdig med at save ud til de 5 inwall højttalere - det er et
stort arbejde som både krævede vinkelsliber, boremaskine og bajonetsav
med murstensklinge.
Vinkelsliberen laver klart det pæneste snit -
men den kan desværre ikke skære dybt nok, så man skal over det med
bajonetten efterfølgende.
Har bestilt lærrede samt receiver: Elite R120WH1 fastramme lærrede Sony str-dn1040 receiver

|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 18-Februar-2014 kl. 22:44
Spændende at følge med i, det bliver dejlig gennemført med indbygningshøjttalere og det hele :)...
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 20-Februar-2014 kl. 13:59
Fedt projekt!
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 23:14
Væggene er malet, vinduer isat og der er opsat Gyptone akustik loft. Akustik loftet har allerede hjulpet en hel del på lyden.

|
Skrevet den: 24-Marts-2014 kl. 13:29
Lærredet er monteret og projektoren er sat op - der mangler en del småting - men biffen er funktionsdygtig.
Var lidt bekymret over om der var nok lyd på anlægget - der til er der kun at sige - DET ER MERE EN RIGELIGT.
Endte med 2 x Canton væg-subwoofere - og de får vægge og gulv til at "ryste" selvom der kun er skruet halvt op.... Og lyder er rigtigt god - akustikloftet er alle pengene værd.

|
Skrevet af: Kasper Jensen
Skrevet den: 24-Marts-2014 kl. 14:31
Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 29-Juni-2014 kl. 19:27
Ser godt ud.. Hvordan syntes du Projectoren klare sig? overvejer at købe den..
|
Skrevet den: 29-Juni-2014 kl. 19:35
Nydeligt når man tænker på det var en garage før :-)
|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 12:35
Det er lidt tid siden vi blev færdige - så nu er det vist tid til lidt billder.
De 2 døre - den ene som fører ind til resten af huset er en lyddæmpet dør (massiv og med tætningsliste) - det giver en ret effektiv dæmpning. Døren til højre fører ind til "teknikrummet" hvor alle kabler fra projektor, højttalere, Xbox mm er samlet. Alle kabler er trukket i væg - så INGEN synlige kabler.

Til højre indenfor døren til teknikrummet (bagvæggen af lærredet) sidder
mit serverskab hvor afspiller forstærker mm sidder. Kablerne fra rummet
er ført op fra gulv (Subwoofere) og loft (højttalere, HDMI, net) i
kabelkananler. I bio-rummet er der opsat IR extender, så udstyret kan
betjenes selvom det står bag en lukket dør.

Serverskabet kan åbnes, så jeg kan kommer til kablerne bagved.
 Efterfølgende billeder er diverse billeder fra rummet - der roder, men det er også multirum, hvor børnene har deres pladskrævende ting. Bemærk loftet - Gytptone dæmpningsplader - dæmper ufatteligt godt - men det var et kæmpe arbejde at montere samt spartler og male.

Centerhøjttaler med Xbox One Kinect - samt øjet fra IR extenderen. Lyden i Canton indbygningshøjttalerene er rigtig god - og valget med at have 2 sub woofere giver en kæmpe lyd - der er seriøst smæk på - murstensvæggene ryster nærmest hvis der bliver skruet lidt op.

|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 13:25
Skønt rum hvor hele familien kan boltre sig. Kan du overhovedet få lov at se en film? :-D
|
Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 13:29
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 13:34
Kampus skrev:
Skønt rum hvor hele familien kan boltre sig. Kan du overhovedet få lov at se en film? :-D |
Det kniber nogle dage - men de går jo heldigvis i seng i løbet af aftenen.
|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 14:15
I starten at tråden blev der spurgt til hvor bilerne skulle holde nu når carporten blev inddraget. Nedenfor billede af den nye carport med bif-bygningen i baggrunden (den med de sorte mørkelægningslameller).
Som ekstra bonus, har vi så også fået en hyggelig gård i mellem biffen og den nye carport

|
Skrevet af: E100
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 14:55
------------- Venlig hilsen E100
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio
|
Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 15:57
Fedt fedt fedt fedt.......... Også fedt hus
|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 16:29
Ja det er et fedt hus, men det må nu også ha kostet en hel del incl den nye bygning. Så ikke kun etablering af biograf i den gamle carport.
Alt er jo perfekt ned til mindste detalje. Skulle man sætte en finger, ville det være at fodlisten på den mørke lærredsvæg burde males mørk som væggen, så den ikke "råber".
|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 19:34
Kampus skrev:
Skulle man sætte en finger, ville det være at fodlisten på den mørke lærredsvæg burde males mørk som væggen, så den ikke "råber". |
En af børnenne kommenterede også den hvide liste forleden - så jeg må nok over den med en gang mat maling ved lejlighed.
|
Skrevet den: 30-Juli-2014 kl. 19:38
Kampus skrev:
Ja det er et fedt hus, men det må nu også ha kostet en hel del incl den nye bygning. Så ikke kun etablering af biograf i den gamle carport.
|
Uden bio-teknik, har ombygningen af carporten kostet i omegnen af 150.000 og så er der røget 230.000 til den ny carport, så det er en "fornuftig" m2 pris vi er endt med.
|
|