Print side | Luk vindue

Win. 7 på gammel PC

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129835
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 06:13

Emne: Win. 7 på gammel PC
Skrevet af: mondeo93
Emne: Win. 7 på gammel PC
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 13:43
Jeg har en gammel bærbar, som jeg påtænker at installere Windows 7 32 bit på hvis det da overhovedet er muligt

Oprindeligt er den installeret med win. XP

PCén er en Compaq presario 2100 1.8 Ghz på ramklodsen står der. 32M64 SDram, 256 MB DDR 133 MHz

Spørgsmål der skal jo min. 1 GB ram i den til win 7, men ville bundkortet mon acceptere det ? Da jeg syntes jeg har læst et sted at maks. er 512 MB ram. nogle påstår at man kan opdatere computere så de kan modtage flere ram og at den så måske ville kunne acceptere 1 GB ram

PCen skal kun bruges som reservecomputer til at gå på nettet med og intet. Ellers får den bare lov at blive stående i samlingen

Hilsen Ulrik

Svar:
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 13:44
Opdatere computere mener jeg opdatere bios

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 14:09
Hvis den kun skal bruges til reserve, så smid da Lubuntu på den.
http://lubuntu.net - http://lubuntu.net

Lubuntu er en Ubuntu version, der er lavet til bærbare med low-spec hardware. Du slipper også for evindelige opdateringer, hvis den kun bliver brugt et par gange om måneden.

System Requirements

A Pentium II or Celeron system with 128 MB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with a reduced lubuntu desktop.

13.10 32 bit ISO require your CPU to have Physical Address Extensions, or PAE. "PAE is provided by Intel Pentium Pro and above CPUs, including all later Pentium-series processors (except most 400 MHz-bus versions of the Pentium M)."

If you have a pre-Pentium II CPU, start from the Ubuntu 12.04 mini.iso.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 14:24
Glem alt om Windows. 256MB er alt for lidt - selv til Windows XP efter de seneste service packs. 512MB er også i underkanten med mindre man kan nøjes med at foretage sig een ting ad gangen. At købe ekstra hukommelse er for dyrt - hvis du da overhovedet kan finde den gamle type klodser. Ram til ældre maskiner er ofte væsentligt dyrere end den type, der normalt sælges i dag.

Dit bedste bud er, som Brixen skriver, at installere noget i stil med Lubuntu men selv da vil du næppe få megen fornøjelse af maskinen, hvis det er til at surfe på nettet. Så snart du går ind på en overlæsset nyhedsside er der ikke plads til at cache mere og du skal derfor vente længe på, at næste side indlæses. Ikke meget ulig oplevelsen på en 1st-gen iPad.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 16:30
og win7 kører så absolut kun "brugbart" hvis det er på min 2GB Ram. en singlecore cpu som den her vil dræbe fuldkommen fornøjelsen af at køre bare en moderne browser.

Jeg er bange for Lubuntu ikke er "lille" nok til at køre på den. Et af problemerne er at du kun vil være i stand til at installere en ældre udgave af lubuntu også, da din maskine nu er i gruppen af "non-pae" maskiner. Alle moderne OS'er skal have PAE (fysisk adresse udvidelse= udnyttelse af større mængder ram) og jeg har selv lige brugt en masse tid på at sidde og kigge på hvad jeg kunne installere på min gamle HP NX6110 fra omkring de 2005-6 stykker. Faktum er at jeg nok desværre ser mig mere og mere nødsaget til at kravle i puppylinux land. Har forsøgt mig med elementaryOS, men enten har jeg fået lavet en fejlagtig usb, eller også er der noget i vejen med maskinen, for den fejler under opsætningen på den bærbare, men ikke når jeg installerer på en Intel Atom 330 (og selvom brugerfladen er meget hurtig i forhold til de fleste andre, så halter den faktisk stadig noget bagefter det jeg lige var klar til på en atom330.) Så det er nok desværre maskinens begrænsninger der gør det problematisk.

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Jeg er bange for Lubuntu ikke er "lille" nok til at køre på den. Et af problemerne er at du kun vil være i stand til at installere en ældre udgave af lubuntu også, da din maskine nu er i gruppen af "non-pae" maskiner. 

Jeg har installeret Lubuntu i en virtual machine på Mac for lige at se hvordan det er. Og jeg kan bedre lide Lubuntu end de nyere Ubuntu fordi den grafiske brugerflade er mere simpel. 

I dag prøvede jeg også med Ubuntu 12.04 32 bit mini, men den kunne jeg ikke få til at installere i en virtuel machine. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 17:04
hvor fejlede den henne Brixen? hos mig var det under pakke installation (prøvede også først med en ubuntu 12.04 basis installation.) (og jeg valgte elementaryOS netop fordi brugerfladen faktisk er endnu mere simpel og som udgangspunkt bygger på en ubuntu 12.04 LTS også)

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvor fejlede den henne Brixen? hos mig var det under pakke installation (prøvede også først med en ubuntu 12.04 basis installation.) (og jeg valgte elementaryOS netop fordi brugerfladen faktisk er endnu mere simpel og som udgangspunkt bygger på en ubuntu 12.04 LTS også)

Når jeg var færdig med at svare på alle spørgsmål under installationen var der bare rød skærm, og der skete ikke mere.
Jeg kunne skrive på skærmen, og teksten kom frem i hvide bjælker i bunden. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 27-Januar-2014 kl. 20:05
Okay, jamen jeg prøver da bare med overnævnte styresystem

Hilsen Ulrik

Skrevet den: 28-Januar-2014 kl. 12:02
@claus_jac: Nu har jeg prøvet med en anden - denne her:
http://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Alternate_ISO - https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Alternate_ISO

Lubuntu/Alternate_ISO
Alternate ISOs are for low-RAM PCs. Computers with less than 700 MB of RAM are considered low-RAM computers. Here is a screenshot of the alternate installer.

Jeg tog 32 bit til standard pc.

Den kører som en drøm i VM. 1 core og 256 MB RAM. Og startmenuen ligner XP :-)
Så er det lige det med PAE - der ved jeg ikke?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 28-Januar-2014 kl. 14:08
så længe den er baseret på 12.04 skulle det kunne lade sig gøre, men 12.04 er så vidt jeg husker den sidste udgave hvor der var non-pae understøttelse med, ellers skal man hen og hacke. Men ellers er der vist kun puppy og deres afarter som laver distros med non-pae i de nyeste udgaver. (men puppy har en katastrofal grim brugerflade)

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 29-Januar-2014 kl. 00:54
Jeg er nok kedelig, men jeg ville hælde maskinen ud.
Kun hvis det virkelig er hobby-agtigt at få gammel HW til at køre ny SW eller gælder at finde HW fra før NSA blev rigtig avanceret, vil det give mening. Maskinen vil formodentlig knap nok kunne køre et antivirus program i baggrunden.

Skrevet den: 29-Januar-2014 kl. 01:04
Det kan også være det bliver resultatet, den er jo snart en museumsgenstand, nu ser jeg lige hvad jeg får ud af det

Skrevet den: 29-Januar-2014 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Jeg er nok kedelig, men jeg ville hælde maskinen ud.
Kun hvis det virkelig er hobby-agtigt at få gammel HW til at køre ny SW eller gælder at finde HW fra før NSA blev rigtig avanceret, vil det give mening. Maskinen vil formodentlig knap nok kunne køre et antivirus program i baggrunden.

Jeg synes da det er meget sjovt at få sådan en gammel maskine til at køre igen. Det er noget jeg har leget med nogle år. 
Og med et tilpas lille Ubuntu system kører de egentlig OK. Nu har jeg så fundet Lubuntu, som er lavet til gamle bærbare, og det tror jeg sagtens kan bruges af folk, der er vant til Windows XP.

Og sådan én vil jeg slet ikke installere antivirus på. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 29-Januar-2014 kl. 22:49
Som nævnt: hvis det er for sjov, er det helt fint. Hvis det er for at spare penge, skal man blot typisk ofre en masse tid i stedet, og så er fidusen mindre.
For 10-20 år siden synes jeg at det gav mere mening at ombygge/genbruge, men dér var priserne anderledes høje for komponenterne.

Print side | Luk vindue