Print side | Luk vindue

skrotte tvet og kun have en projektor?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130157
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 18:30

Emne: skrotte tvet og kun have en projektor?
Skrevet af: KennyIver
Emne: skrotte tvet og kun have en projektor?
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 08:51
Hejsa.
Er der nogen som spørgsmålet lyder på, som simpelthen kun kører med projektor?
Jeg ser yderst sjældent tv om dagen, det er kun om aftenen at jeg ser tv eller for det meste film og serier.
Jeg vil have noget større end min nuværende 55" og tænker en del på at købe en 65VT60, men jeg vil gerne på længere sigt have noget endnu større og 4k er jo på trapperne. Derfor har jeg også tænkt en del på at sige farvel til tv markedet for så at købe en lækker projektor løsning.
Jeg synes dog at det ser fedest ud med en fastlærred, så tvet skal jo væk.
Er der andre som har droppet tvet i stuen, som vil fortælle lidt deres erfaring omkring det? Hvad de oplever af positive og negative ting? Smile

Tv markedet er jo midt i en større omvæltning lige nu, hvor plasma er ved at uddød, 4k er her nu, men det er først 2014 modellerne som får hdmi 2,0. Samt det er først i 2015 at der kommer 4k afspiller, samtidig med det er OLED på vej. De vil koste kassen i mange år endnu og især når de kommer op i 65" og opad.
Men det samme kan vel siges om Projektor? 4k er også på vej. Er der andre ting som der lige er på trapperne? 
jeg har rimelig styr på tv teknologierne og hvad der sker, derimod er jeg temmelig ny i projektor verden. Jeg er dog ved at læse op omkring de forskellige teknologier som de forskellige projektorer producenter kører med, men jeg vil meget gerne have hjælp på mine spørgsmål.
tak Smile

-------------
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne

Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 11:53
Jeg gik selv fra en 120" Full HD projektorløsning, til mit nuværende 75" Samsung 9005 TV, og jeg har ikke fortrudt ét sekund.
Den anden vej ville ikke gå hos mig, men er selvfølgelig en mulighed.
Min stue er 38 kvm. og jeg mener bestemt de 75" passer rigtigt godt og ser samtidigt KNALD godt ud (synes jeg ;-)   )
Husk at en god støjsvag projektor og et godt lærred nemt render op i 25- 50.000 kr. afhængig af krav.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 12:07
Jeg har erstattet tv'et med en projektor, og for mig har det ikke været et problem. Jeg kan sagtens se tv med lyset tændt, hvis det bare er nyheder eller andet ikke seriøst billedmateriale. Jeg savner ikke rigtig mit tv. Ja, jeg kan godt se kontrasten ikke er fantastisk, når der er lys i lokalet, det vil sikkert genere en del, men jeg behøver ikke optimale forhold til nyheder og lignende. Men der skal være mørkt før det bliver rigtig godt.

Som børnefamilie har jeg været glad for et skift til led, da vi så hurtigt kan tænde og slukke for dyret, uden at tænke på lampen og langsom opstart.

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 12:09
Det skal så også lige siges, at prisen er HELT en anden for projektor løsningen 😃

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 12:50

i nogen gode points.

det er vil koste en del. og jeg ved ikke hvor meget jeg skal bruge på det.
Jeg ser på projektor som sony,jvc, panasonic i prisklassen 15000-30000.
 Men jeg har et lille problem med mørklægning. Jeg kan gør rummet temmelig mørk, men loftet, alle væggene er hvide, som i kan se i min bio tråd.
med dårlig mørklægning, kan det vel godt betale sig at gå efter et godt lærred. Måske i grå, kan jeg læse mig til. Ja måske det ligefrem kan betale sig bruge mere på et lærred end på projektoren.

-------------
Setup:

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 12:54
Hvide vægge er ikke SÅ stort et problem, at du bør gå på kompromis med lærredet, hvis du spørger mig. Og mørklægning må du gøre så godt som muligt; det er heller ikke helt perfekt her, men fra naturens side bliver der jo også mørkt udenfor, på et tidspunkt hver dag.

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 07:20
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvide vægge er ikke SÅ stort et problem, at du bør gå på kompromis med lærredet, hvis du spørger mig. Og mørklægning må du gøre så godt som muligt; det er heller ikke helt perfekt her, men fra naturens side bliver der jo også mørkt udenfor, på et tidspunkt hver dag.

okay, hvad tænker du, når du skriver jeg burde gå på kompromis med lærredet? 

-------------
Setup:

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 09:14
Det skriver jeg netop ikke.

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det skriver jeg netop ikke.

Beklager, jeg var hvis træt i morges
en Panasonic PT-AT6000, vil den starte hurtig op, som en anden skriver hans LED gør, nu hvor det en LCD Projektor?

-------------
Setup:

Skrevet af: Precious
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 10:43
Du bruger lyn hurtigt 2000 timer på pæren ved en projektor løsning.

Ved en TV løsning tænker du ikke over, at du lader TV'et stå og brænde en hel dag.

Hvis du skifter til en projektor løsning, så mister du lidt den frihed.

Du vil tænke: Nåh ja, jeg må hellere lige slukke projektor når jeg skal ud og spise .... 

Det er muligt at lave et skift, men det er ikke en "billig" løsning rent forbrugs mæssigt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Du bruger lyn hurtigt 2000 timer på pæren ved en projektor løsning.

Ved en TV løsning tænker du ikke over, at du lader TV'et stå og brænde en hel dag.

Hvis du skifter til en projektor løsning, så mister du lidt den frihed.

Du vil tænke: Nåh ja, jeg må hellere lige slukke projektor når jeg skal ud og spise .... 

Det er muligt at lave et skift, men det er ikke en "billig" løsning rent forbrugs mæssigt.

Jeg har en Panasonic plasma skærm idag, og jeg tænker faktisk over hvornår den er tændt. for som jeg skriver i mit første indlæg, så ser jeg næsten ingen alm tv, og jeg har slet ikke tvet tændt en hel dag, som baggrunds underholdning.
Jeg vil nok bruge den ca. 2 timer hver aften i gennemsnittet.
Jeg har tit nogen uger hvor jeg kun bruger den 2 hverdags aftener om ugen. 

-------------
Setup:

Skrevet af: DavidHimself
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 11:01
Living Smart-TV lavede 2 udsendelser om emnet - 5 pros og 5 cons :) (godt nok med afsæt i en specifik projektor så vidt jeg husker)
http://www.livingsmarttv.dk/fordele-ved-projektor/ - http://www.livingsmarttv.dk/fordele-ved-projektor/
http://www.livingsmarttv.dk/ulemper-ved-projektor/ - http://www.livingsmarttv.dk/ulemper-ved-projektor/

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 11:03
Hvis du ikke bruger den mere, så ville jeg også skifte til projektor.

Nu siger folk 25-50.000 kr - det kan nu gøres billigere. 

Jeg havde lærred som kørte ned foran mit TV ... og efter det, fik jeg aldrig tændt mit TV mere hehe ...

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 11:03
Jeg vil have fat i Av connection, for jeg har fundet nogen spændene ting hos dem.

De har en Panasonic PT-AT6000 på bud. Den får en del ros for dens billedkvalitet i flere test jeg har læst.

Der er jo stor forskel prismæssigt på lærreder idag og det er klart, at skal jeg have en projekter løsning, skal jeg også have en lærred som matcher den projektor jeg køber i ydelse og kvalitet. Det må jeg høre dem af, hvad de forslår af lærreder.

Men prismæssigt med en godt hdmi kabel og en ophæng er jeg imellem 25 til 30 tusinde. Det er jo ikke helt galt, når jeg sammenligner med en panasonic 65VT60 som koster 25000. 

Har andre i forslag til en projektor løsning til 25-30 tusinde? Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 11:08

Hvis du ikke bruger den mere, så ville jeg også skifte til projektor.

Nu siger folk 25-50.000 kr - det kan nu gøres billigere. 

Jeg havde lærred som kørte ned foran mit TV ... og efter det, fik jeg aldrig tændt mit TV mere hehe ...

jeg bruger det ikke mere, og jeg følger med i få serier og ser lidt nyheder. Men ellers ser jeg blurays film og serier.

jeg overvejer også bare at købe en 65" panasonic vt60, til 25 tusinde, og ca. deromkring er et fint budget synes jeg. Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af DavidHimself DavidHimself skrev:

Living Smart-TV lavede 2 udsendelser om emnet - 5 pros og 5 cons :) (godt nok med afsæt i en specifik projektor så vidt jeg husker)
http://www.livingsmarttv.dk/fordele-ved-projektor/ - http://www.livingsmarttv.dk/fordele-ved-projektor/
http://www.livingsmarttv.dk/ulemper-ved-projektor/ - http://www.livingsmarttv.dk/ulemper-ved-projektor/

tusinde tak! Tongue

-------------
Setup:

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 13:24
Jeg har ikke noget TV, og bruger kun min projektor. 

Tænker det handler om behov. 95% af tiden bruges projektoren til film. Det kan godt gå uger imellem at vi ser TV på den, og jeg har primært en tuner så royale gæster ikke går glip af nytårstalen. 

Det er klart at jeg også tænker på pæren i dette tilfælde, men hvis økonomi ikke betyder noget vil jeg mene at det er en fed løsning. Det er dog ikke lige så hurtigt som lige at tænde for TV'et. 

Skrevet af: @lex
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 16:09
Jeg går fra projektor til TV grundet forskellige omstændigheder Smile

Har bygget ny stue, hvor der nogle store vinduespartier, der kræver (elektrisk) mørklægning, for anvendelse af projektor i dagtimer. Skal bruge kr. 20.000,- herfor, som man kan få en hel del ekstra tommer TV for.

Har motorlærred, der absolut vil skæmme i ny stue sammen med synlig projektor, så det skrottes til fordel for et 70+" TV.

Har oplevet, at vi ser mere TV efter TV (nuværende Panasonic 42" Plasma) er blevet primær kilde (dejigt nemt, starter hurtigt og virker i dagslys)

Derudover var larmen fra motorlærredet anstrengende, når det kører op og ned.
Et fastrammelærred vil ikke kunne indpasses  i stuen.

Driftudgift til nye projektorlamper (ca. kr. 1200,- hver andet år)

Det er fedt at se film, sport og koncert på 90" projektor, men tror et 70+" TV også vil give gode oplevelser samt at det er meget nemmere. 90" kan blive for stort til Nyheder, Morgen TV og lignende :-)

Så er der jo lige dilemmaet om man skal investere i et stort (Sharp) "almindeligt" HD TV nu eller om man lige skal klappe hesten et års tid og se hvad der sker med UHD og OLED (forfærdelig tidspunkt at skulle investere i et nyt TV :-)

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

i nogen gode points.

det er vil koste en del. og jeg ved ikke hvor meget jeg skal bruge på det.

Jeg ser på projektor som sony,jvc, panasonic i prisklassen 15000-30000.

Men jeg har et lille problem med mørklægning. Jeg kan gør rummet temmelig mørk, men loftet, alle væggene er hvide, som i kan se i min bio tråd.

med dårlig mørklægning, kan det vel godt betale sig at gå efter et godt lærred. Måske i grå, kan jeg læse mig til. Ja måske det ligefrem kan betale sig bruge mere på et lærred end på projektoren.

Jeg er begyndt at se en del tv på min projektor (i dedikeret biorum). Min JVC projektor giver et supergodt billede der udmærket kan ses med lidt lys rummet. Sjovt nok er min nuværende projektor den billigste og absolut bedste jeg har haft. (omkring 25K) den er ganske vist koblet til en lumagen billedprocessor der giver den endnu et løft. Men stadig -JVC er et godt køb. Mit lærred har kostet 3 gange så meget som projektoren

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 16:34
Ja JVC laver gode maskiner. I din prisklasse ville jeg nok gå efter en JVC.

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 17:11
Jeg ringede til av connection idag og fik en længere snak med dem.
Jeg forklarede hvordan min lejlighed er indrettet, lys indfald og behov.
De anbefalede panasonic projektoren fremfor den jvc, den mindste model.
Den højere lysstyrke, var hans primære begrundelse.
Han mente kun at jvc'en kom til sin ret, i en meget mørk belagt rum.
Det eneste der irriterer mig lidt ved at købe panasonic'en og hos dem er at de ikke tager ud og kaliberer.
Jeg vil have den kaliberet, så jeg må have fat i Otto efterfølgende.
Der er jo ved siden af projektorens pris, det vil jeg jo få med i prisen ved køb af en jvc hos tape connection :)

-------------
Setup:

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 17:25

Jeg ringede til av connection idag og fik en længere snak med dem.
Jeg forklarede hvordan min lejlighed er indrettet, lys indfald og behov.
De anbefalede panasonic projektoren fremfor den jvc, den mindste model.
Den højere lysstyrke, var hans primære begrundelse.
Han mente kun at jvc'en kom til sin ret, i en meget mørk belagt rum.
Det eneste der irriterer mig lidt ved at købe panasonic'en og hos dem er at de ikke tager ud og kaliberer.
Jeg vil have den kaliberet, så jeg må have fat i Otto efterfølgende.
Der er jo ved siden af projektorens pris, det vil jeg jo få med i prisen ved køb af en jvc hos tape connection :)

At få Otto på banen er en god investering (men han vil måske nok prøve at overtale dig til JVC ). Selvfølgelig er billedgengivelsen bedre i et mørklagt lokale med en mørk farve på vægge og loft (Anthracit grå er den helt optimale farve.) Du kan evt. nøjes med male væggen omkring lærredet i denne farve - det giver også noget. Efter min mening giver JVC et superlækkert billede.

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 18:47
Prøv at tage en snak med Otto. Imo er JVC og Sony et skridt foran Panasonic i din prisklasse.

-------------

Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 19:11
Jeg har fri i morgen, der vil jeg prøve at give ham et kald :)

-------------
Setup:

Skrevet af: Bhund
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 20:34
Jeg er røget på en jvc x35, har kun lige kort haft den kørende, så det kan måske fikses i indstillinger. Men synes støjen fra den gør, at jeg ikke kunne erstatte mit tv i stuen.

Har ikke ændret på indstillinger overhovedet, men kan da se at den er kørende i eco-mode. Når først filmen spiller og der er skruet lidt op, hører man intet. Men man er i hvert fald ikke i tvivl om at den er tændt når volumen er lav.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 21:30
Kan tilslutte mig koret. Har de sidste ca. 12 år udelukkende kørt projektor. Aktuelt med D-ILA projektion på 123" fastramme lærred.

Eneste ulemple jeg kan komme på er at det kræver et dedikeret mørklagt rum, hvis det skal være ordentligt. Jeg ville nok få fnidder hvis jeg havde et rum med indfaldende lys om dagen, i hvilket tilfælde jeg såville vælge et 85-120" TV som eneste reele alternativ.

Skrevet af: Demac
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 04:15
Jeg har også udelukkende brugt projektor på 90" fastrammelærred de sidste 6 år. Jeg kan bare ikke gå tilbage til en fladskærm efter denne tid. Har godt nok en 46" fladskærm hængende på den anden væg men den bliver brugt 5 gange om året, så den ryger ud snart.

Lige nogle pointers. Som der bliver sagt i guiden fra livingsmarttv, var mit største issue støj. Den første projektor jeg havde var en benq w500. Til en pris af knap 6000kr, var det dengang en fin begynderprojektor, men den støjede simpelthen for meget, da den sad på en hylde lige over sofaen. Den projektor jeg har haft de sidste 3-4 år er en sanyo z3000. Den larmer kun 19db i ecomode som gør den praktisk talt lydløs når du sidder i sofaen. Og så bliver det pludselig en hel fornøjelse at se tv også;)

En projektorløsning er slet ikke nørdet og teknisk at sætte op som der bliver nævnt i videoguiden. Hvis han havde haft lidt mere baggrundsviden, havde han ikke valgt en dlp projektor til hr og fru danmark. Jeg vil klart anbefale dig en lcd projektor. Her har du enten et joystick eller 2 hjul hvor man kan placere billedet forskudt fra projektoren...tager 5 sek og det bliver ikke nemmere.

Jeg har erfaret at det vigtigste til at få den bedste projektorløsning i en stue, hvor væggene jo gerne er lyse her i Skandinavien er 2 ting.
1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. Men du vil få et kæmpe boost i kontrast når du vælger gråt. Jeg gik selv fra hvidt til gråt, og der er virkelig kæmpe forskel i en stue. Og det gør også at der er bedre mulighed for at ha lidt lys tændt i stuen hvis man har gæster. Kunne ikke leve med et hvidt lærred i en stue efter at have haft et gråt.
2- Projektorene i dag er så gode at selv en til under 10.000kr har en rigtig god kontrast. Men ingen projektor kan "lyse" sort. Så selvom man har verdens bedste projektor får man ikke et rigtig godt sortniveau hvis omgivelserne modarbejder det. Det værste er hvide vægge hele vejen rundt...da lys fra lærredet vil blive reflekteret i de hvide vægge og ultimativt oplyse lærredet tilbage igen. Dermed bliver de mørke områder i billedet som er med til at skabe den dybe kontrast lysere. Derfor er det bedste du kan gøre at male 1 eller 2 af væggene i en mørkere farve(især bagvæggen). Det vil gi langt mere end hvis du langer 50k ekstra efter en projektor og har hvide vægge hele vejen rundt.
I min stue er bagvæggen baileyfarvet og frontvægen mokkafarvet. Resten hvid og hvid loft. Det ser super stilet ud hvis jeg selv skal sige det, billedet er virkelig godt også med lidt lys;)

3- at se film i mørket er superfedt...men det er også rart at kunne se hinandens ansigter når man ser tv. En rigtig god måde at bruge lys sammen med et godt projektorbillede er at placere lys på samme side som lærredet. Dvs lyset vil oplyse rummet men ikke direkte på lærredet.

En lcd projektor bruger vel typisk 20sek før der kommer billede frem. For mig betyder det ingenting. Min eks kom fra et 20" tv til min projektorstue. Der gik vel 3 uger så var hun helt hooked. Selvom der også hang en 46" på den anden væg, blev den aldrig brugt.

Skulle jeg købe ny projektor idag ville det være enten pana-ae6000 eller epson du selv nævner eller epson tw9200. De er ret ens. Virkelig god kontrast og billede, næsten ingen crosstalk på 3d, og fleksible i opsætning. På papiret hælder jeg dog mest til ae-6000 da den har motoriseret lens memory til 2.35:1 billedeformat. Dvs at du har mulighed for at bruge de bredde cinemascope lærreder nu eller i fremtiden. Lens memory burde også kunne bruges til gå fra f.eks 60" til 100" ved tryk på en knap, som også kunne være handy. F.eks mindre billede til tv-avisen og stort billede til blu-Ray film etc. Derudover tror jeg det er en af de mest støjsvage på markedet.
Disse projektorer burde du sagtens kunne køre i ecomode op til 5m vil jeg tro på gråt lærred.
Jvc laver også nogle fantastiske projektorer, men jeg tror de egner sig bedst til dedikeret biorum, derudover halter deres 3D efter pana og epson hvis det har nogen betydning for dig.

LED Projektorene er ikke i nærheden af de andre i billedkvalitet, så medmindre du har børn eller tænkt dig at ha' projektoren tændt ofte vil jeg ikke overveje dem endnu.

Lyder til du har lidt det samme behov som mig. Projektoren bliver tændt hver dag...ca en 3 timer. Tænker slet ikke på pærens levetid...da jeg kan køre i ecomode som gir ca 5000 timer, har ikke skiftet pære endnu og haft den i godt 4 år.

Angående tv vs projektor er det for mig nemt at vælge projektoren. Kan ikke leve med 60-70" tv når jeg kan få 100'ish ved en projektor, enda med bedre billede. Kan ikke fordrage de reflektioner der er i alle nutidens tv. Derudover bryder jeg mig heller ikke om den dårlige betragtningsvinkel der er på lcd, i form af farveskift og kontrast medmindre du sidder i nærmest lige på.
Jeg får intet ud af 4k på et 60", andet end mulighed for bedre farver. For at kunne se forskel på 1080p og 4k vil det for almindelige mennesker betyde at du skal side indenfor 1.5xskærmbredde. For 90" vil det betyde indenfor 3m(jeg sidder lige under 3,5m)det siger lidt om hvor godt 1080p er.
Jeg glæder mig dog til 4k projektorer kommer ned i pris;)
Det er dog mest praktisk med tv, hvis det skal tændes og slukkes mange gange om dagen eller hvis man vil se tv mens solen banker ind i stuen:)

Skrevet af: micker
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 08:31
Jeg har både tv og projektor, og kunne aldrig undvære en af delene til kombineret brug af at se tv og se film:) opstartstid på en projektor og et komplet mørkt rum for at have et fornuftigt billede på projektor, taler for at have et tv. Omvendt bliver film oplevelser så meget bedre med en projektor

-------------
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:

1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. 

Det er der meget delte meninger om på dette forum. Hvilket fast ramme lærred vil du mene han skal købe til 3-5000 kr? Jeg har nu kigget efter lærred i meget langt tid, og er nået frem til at et Lissau LS Frame lærred er det eneste rigtige at købe (til 7500 kr for 127").  Hvis du mener at det ikke betyder noget om det koster 3000 eller 7500, så er jeg bange for at du tager fejl.

De kloge hoveder herinde mener at man skal være villig til ofre det samme på lærred, som man ofrer på projektoren (groft sagt). En billig projektor på et dyrt lærred giver et bedre billede end en dyr projektor på et billigt lærred.

-------------

Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:07
Jeg er meget tilfreds med min pana projektorløsning. Jeg bruger den i stuen. HAr et TV men bruger min projektor næsten hver aften til film/serie.

Det tager under 1 minut før der er billede og lidt mere før den er helt varm.

Jeg bor i lejlighed og vi har sænket loft - og i det sænkede loft var der rigeligt plads til at jeg kunne placere min moterlærred oppe i loftet, så man ikke ser lærredet når det ikke er i brug. Jeg havde planlagt at lave den sidste finish, så man slet ikke kunne se lærredet, men jeg har aldrig gidet for selvom jeg ikke har skjult lærredet (der er bare bygget en åben kasse) så lægger man ikke meget mærke til det. Kun på den måde hvor gæster - nej hvor er det fedt, man ser det jo ikke....

Med andre ord så har jeg en meget fleksibel løsning jeg er meget glad for. JEg har dog lige fået en meddelelse om at jeg skal skifte pære - efter ca. 2 års ret hæftigt brug med film, tv og lidt ps3 spil.

Jeg vil dog sige at hvis man spille meget ps3/xbox så vil man skulle skifte pære ret ofte. Når jeg spiller FIFA kan jeg sidde hele dage, og der bruger jeg faktisk mit tv det meste af tiden. Både fordi så beslaglægger jeg stuen mindre, men også af hensyn til projektoren.

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:23
Sikke super fine tilbage meldinger i kommer med, god points og erfaring, det værdsætter jeg meget!

Hvis man nu skal vælge en væg og male mørk, hvad giver så mest plus for billedkvaliteten at male? bagvæg, ved lærredet, siddevæggene? 1,5 meter til venstre for mit anlæg og skærm har jeg et større vindues parti som jeg har hvide lameller i. Det er jo oplagt at bestille nogen sorte. Vil det i sig selv give et plus til billed kvaliteten?
Altså jeg er ikke i tvivl om at min filmhjerte siger projektor! 
men det er værre med mit fornuft, og det er selvom jeg har et forbrug af tv/film/serier som egentlig er lavet til projektor.
på den anden side er jeg ret irriteret over at min nuværende 55" vt60 kan alt muligt udover dens fantastiske billedkvalitet. jeg har ikke en gang brugt dens apps, internet, stemmestyring osv. 
Ved en projektor får jeg en maskine som giver mig markant billigere tommer, end at købe en ny dyrere fladskærm. Den lavet 100% efter at levere et stort flot billed.

alt peger jo på en projektor, men jeg har bestemt mig for at jeg vil have min 55VT60 solgt før jeg gør noget nyt Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af brfcjon brfcjon skrev:

Jeg er meget tilfreds med min pana projektorløsning. Jeg bruger den i stuen. HAr et TV men bruger min projektor næsten hver aften til film/serie.

Det tager under 1 minut før der er billede og lidt mere før den er helt varm.

Jeg bor i lejlighed og vi har sænket loft - og i det sænkede loft var der rigeligt plads til at jeg kunne placere min moterlærred oppe i loftet, så man ikke ser lærredet når det ikke er i brug. Jeg havde planlagt at lave den sidste finish, så man slet ikke kunne se lærredet, men jeg har aldrig gidet for selvom jeg ikke har skjult lærredet (der er bare bygget en åben kasse) så lægger man ikke meget mærke til det. Kun på den måde hvor gæster - nej hvor er det fedt, man ser det jo ikke....

Med andre ord så har jeg en meget fleksibel løsning jeg er meget glad for. JEg har dog lige fået en meddelelse om at jeg skal skifte pære - efter ca. 2 års ret hæftigt brug med film, tv og lidt ps3 spil.

Jeg vil dog sige at hvis man spille meget ps3/xbox så vil man skulle skifte pære ret ofte. Når jeg spiller FIFA kan jeg sidde hele dage, og der bruger jeg faktisk mit tv det meste af tiden. Både fordi så beslaglægger jeg stuen mindre, men også af hensyn til projektoren.
hvilken panasonic projektor har du? 
Jeg vil have et fastrammet lærred, jeg synes det ser fedt ud og giver mest "bio" stemning.
Jeg har solgt min play station og har ikke nogen planer om at anskaffe en lige nu, min gamerlyst er dalet noget det sidste halve år.Unhappy Jeg vil nok i gennemsnittet bruge den 3 timer om dagen og det regnede jeg lige ud igår, at det vil give mig 4-5 år med samme pærer. Der har jeg nok købt en ny projektorBig smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:34

Jeg har også udelukkende brugt projektor på 90" fastrammelærred de sidste 6 år. Jeg kan bare ikke gå tilbage til en fladskærm efter denne tid. Har godt nok en 46" fladskærm hængende på den anden væg men den bliver brugt 5 gange om året, så den ryger ud snart.

Lige nogle pointers. Som der bliver sagt i guiden fra livingsmarttv, var mit største issue støj. Den første projektor jeg havde var en benq w500. Til en pris af knap 6000kr, var det dengang en fin begynderprojektor, men den støjede simpelthen for meget, da den sad på en hylde lige over sofaen. Den projektor jeg har haft de sidste 3-4 år er en sanyo z3000. Den larmer kun 19db i ecomode som gør den praktisk talt lydløs når du sidder i sofaen. Og så bliver det pludselig en hel fornøjelse at se tv også;)

En projektorløsning er slet ikke nørdet og teknisk at sætte op som der bliver nævnt i videoguiden. Hvis han havde haft lidt mere baggrundsviden, havde han ikke valgt en dlp projektor til hr og fru danmark. Jeg vil klart anbefale dig en lcd projektor. Her har du enten et joystick eller 2 hjul hvor man kan placere billedet forskudt fra projektoren...tager 5 sek og det bliver ikke nemmere.

Jeg har erfaret at det vigtigste til at få den bedste projektorløsning i en stue, hvor væggene jo gerne er lyse her i Skandinavien er 2 ting.
1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. Men du vil få et kæmpe boost i kontrast når du vælger gråt. Jeg gik selv fra hvidt til gråt, og der er virkelig kæmpe forskel i en stue. Og det gør også at der er bedre mulighed for at ha lidt lys tændt i stuen hvis man har gæster. Kunne ikke leve med et hvidt lærred i en stue efter at have haft et gråt.
2- Projektorene i dag er så gode at selv en til under 10.000kr har en rigtig god kontrast. Men ingen projektor kan "lyse" sort. Så selvom man har verdens bedste projektor får man ikke et rigtig godt sortniveau hvis omgivelserne modarbejder det. Det værste er hvide vægge hele vejen rundt...da lys fra lærredet vil blive reflekteret i de hvide vægge og ultimativt oplyse lærredet tilbage igen. Dermed bliver de mørke områder i billedet som er med til at skabe den dybe kontrast lysere. Derfor er det bedste du kan gøre at male 1 eller 2 af væggene i en mørkere farve(især bagvæggen). Det vil gi langt mere end hvis du langer 50k ekstra efter en projektor og har hvide vægge hele vejen rundt.
I min stue er bagvæggen baileyfarvet og frontvægen mokkafarvet. Resten hvid og hvid loft. Det ser super stilet ud hvis jeg selv skal sige det, billedet er virkelig godt også med lidt lys;)

3- at se film i mørket er superfedt...men det er også rart at kunne se hinandens ansigter når man ser tv. En rigtig god måde at bruge lys sammen med et godt projektorbillede er at placere lys på samme side som lærredet. Dvs lyset vil oplyse rummet men ikke direkte på lærredet.

En lcd projektor bruger vel typisk 20sek før der kommer billede frem. For mig betyder det ingenting. Min eks kom fra et 20" tv til min projektorstue. Der gik vel 3 uger så var hun helt hooked. Selvom der også hang en 46" på den anden væg, blev den aldrig brugt.

Skulle jeg købe ny projektor idag ville det være enten pana-ae6000 eller epson du selv nævner eller epson tw9200. De er ret ens. Virkelig god kontrast og billede, næsten ingen crosstalk på 3d, og fleksible i opsætning. På papiret hælder jeg dog mest til ae-6000 da den har motoriseret lens memory til 2.35:1 billedeformat. Dvs at du har mulighed for at bruge de bredde cinemascope lærreder nu eller i fremtiden. Lens memory burde også kunne bruges til gå fra f.eks 60" til 100" ved tryk på en knap, som også kunne være handy. F.eks mindre billede til tv-avisen og stort billede til blu-Ray film etc. Derudover tror jeg det er en af de mest støjsvage på markedet.
Disse projektorer burde du sagtens kunne køre i ecomode op til 5m vil jeg tro på gråt lærred.
Jvc laver også nogle fantastiske projektorer, men jeg tror de egner sig bedst til dedikeret biorum, derudover halter deres 3D efter pana og epson hvis det har nogen betydning for dig.

LED Projektorene er ikke i nærheden af de andre i billedkvalitet, så medmindre du har børn eller tænkt dig at ha' projektoren tændt ofte vil jeg ikke overveje dem endnu.

Lyder til du har lidt det samme behov som mig. Projektoren bliver tændt hver dag...ca en 3 timer. Tænker slet ikke på pærens levetid...da jeg kan køre i ecomode som gir ca 5000 timer, har ikke skiftet pære endnu og haft den i godt 4 år.

Angående tv vs projektor er det for mig nemt at vælge projektoren. Kan ikke leve med 60-70" tv når jeg kan få 100'ish ved en projektor, enda med bedre billede. Kan ikke fordrage de reflektioner der er i alle nutidens tv. Derudover bryder jeg mig heller ikke om den dårlige betragtningsvinkel der er på lcd, i form af farveskift og kontrast medmindre du sidder i nærmest lige på.
Jeg får intet ud af 4k på et 60", andet end mulighed for bedre farver. For at kunne se forskel på 1080p og 4k vil det for almindelige mennesker betyde at du skal side indenfor 1.5xskærmbredde. For 90" vil det betyde indenfor 3m(jeg sidder lige under 3,5m)det siger lidt om hvor godt 1080p er.
Det er dog mest praktisk med tv, hvis det skal tændes og slukkes mange gange om dagen eller hvis man vil se tv mens solen banker ind i stuen:)

Konge besvarelse!!! Masser af guldkorn og erfaring jeg kan bruge Clap
Jeg bruger meget energi og tanker på det med mørklægning af rummet og hvid/grå lærred.
Det sidste er der jo en del tidligere tråde omkring med masser af spændene læsning, samt et bare sjove diskussioner Big smile
Som jeg kan forstå på nogen af trådene som jeg har læst igennem, er hvid med et gain på 1.0 det lærred som er mest ærlig omkring farver. Så vil jeg heller kalibrerer billedet til et fornuft sort niveau. Det er jo sådan noget jeg skal have fat i tape connection omkring Smile

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:56

Du kan også godt få lens shift med dlp projektorer. Så det argument synes jeg ikke rigtig holder. 

Jeg er ikke enig i din betragtning. Der er kun én ting, der adskiller et mat gråt og et mat hvidt lærred, og det er, at det grå lærred er mørkere. Og du får dermed bedre sort, men også dårligere hvid. Hvis du har lys nok i projektoren, kan de være en fordel at vælge et gråt lærred, da der bliver reflekteret mindre lys ud i rummet. Men at sige, at det altid er bedre, synes jeg, man skal passe på med, også selvom det er hvide vægge. For du mister meget lys ved et mat gråt lærred, der typisk er på omkring 0.6 gain (dvs. 40% mistet lys ift. et mat hvidt lærred). I en normal stue med hvide vægge kan det være en fordel, at vælge et lærred med direktivitet, så du ikke reflekterer lyset ud på de hvide vægge. Det giver dog andre ulemper, og en betydeligt højere pris, hvis det skal være godt.  

Hvorfor er JVC dårligere end fx LCD, hvis der er lys i lokalet? Jeg er måske lidt farvet her, men de LCD projektorer jeg har set i praksis, har altså ikke meget lys tilbage, efter de er blevet kalibreret til korrekte farver og gråtone. Tag din egen som eksempel, i high mode kan den klare næsten 1200 lumens! Mens den i pure cinema mode (den mest korrekte indstilling den har som default) kaster den omkring 300 lumens fra sig. Det er ikke meget.

Det er simpelthen ikke rigtigt, du tænker nok på de billige fra Kina, men de er jo ikke noget værd, ligemeget hvilken teknologi, vi taler om. Både Sim2, Runco og Digital Projection mf. producerer gode LED DLP projektorer, og ja de kan godt konkurrere på ren billedkvalitet. Der er fordele ved DLP LED kontra non LED DLP,  som ca. 15 gange længere levetid, længere konstant lyststyrke og ingen regnbuer. Den eneste ulempe er begrænset lysstyrke sammenlignet med de bedste en chip DLP, og det kan for flere have større betydning end fordelene ved LED. Det største problem for mange er nok den meget høje pris på gode LED maskiner

-------------

Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 12:39
købte denne i 2010.

Jeg hører der er sket meget udvikling på projektorfronten men jeg er stadig glad.
pt ae 4000
http://www.trustedreviews.com/panasonic-pt-ae4000-lcd-projector_Projector_review

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 15:00
Tillader mig at sakse mit eget svar http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125394&KW=jonaskp&PID=1268546&title=projektor-som-tv#1268546 - fra en lignende tråd fra sidste år , som går på lidt af det samme. Det går mest på om projektor skal droppes helt, hvis man ikke kan mørklægge, hvilket jeg (som det fremgår) ikke behøver at være nødvendigt.
Har slettet nogen af pointerne, da de var meget trådspecifikke.

Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.

For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på:
1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur.
2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner.
3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet.

På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke.
Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge.

Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren.
Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund.

Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv.
Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen...

Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent.
Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet.
Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.

Som uddybende konklusion så vil jeg sige at vi stadig ikke har fortrudt projektoren. De fleste tænker mest på projektor når de tænker film, men jeg synes personligt også at det giver rigtigt meget ved TV-serier.
Samtidigt er det en helt anden og federe oplevelse at se sport, hvis du gør det i det. Jeg plejer mest at se fodboldkampe, som gør det rigtigt godt på projektoren, men stortset alt sport bliver også så meget federe på en stor skærm (nyder at se Snowboard Half-Pipe og Slopestyle hvor man rigtigt kan se og få en fornemmelse for de tricks som de smider).

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 16:54
jonaskp: super fin indlæg, igen meget brugbar med praktisk erfaring og nye synspunkter. Det er sådan et indlæg som flytter mig mere over på en projektor løsning!
Jeg har brugt lidt tid idag på at læse om Sonys hw55es, den får en del ros for dens billedkvalitet og så har den trådløse billed overførsel fra en sendeboks. Hvis det virker ordentlig, vil det være guld for mig. For det er da lidt øv ( på godt jysk) at trække et dyrt hdmi 1.4 kabel 15 meter. Velvidende at hdmi 2.0 er på vej inden for nærmest fremtid.
Jeg er nemlig også så heldig at der er et stik udtag til strøm, tæt på hvor projektoren skal sidde, så det vil være perfekt!

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 16:56

Det er der meget delte meninger om på dette forum. Hvilket fast ramme lærred vil du mene han skal købe til 3-5000 kr? Jeg har nu kigget efter lærred i meget langt tid, og er nået frem til at et Lissau LS Frame lærred er det eneste rigtige at købe (til 7500 kr for 127").  Hvis du mener at det ikke betyder noget om det koster 3000 eller 7500, så er jeg bange for at du tager fejl.

De kloge hoveder herinde mener at man skal være villig til ofre det samme på lærred, som man ofrer på projektoren (groft sagt). En billig projektor på et dyrt lærred giver et bedre billede end en dyr projektor på et billigt lærred.

127" er også en voksen størrelse:) Er helt enig med dig at Lissau LS Frame er fantastisk, den koster 6.500kr ved 108". Men du kan sagtens bruge deres Plano model og få samme billede og spare 2000kr . Så mener min antagelse holder da jeg ikke vidste der var snak om så stort et lærred. LS Frame er selvfølgelig pænere at have i stuen pga. den lækre tynde ramme, men du vinder ikke noget på billedet over deres Planomodel.

Der er ikke så meget hokus pokus i et godt lærred. Den skal have en god jævn overflade der ikke "forvrænger" billedet som der jo ofter er på en væg. Vælg den gain der passer bedst til dit behov. Lærredet skal være spændt ud og ikke bølge. Og så ser det jo rigtig lækkert ud med en tyk sort ramme omkring billedet. Du får mere ud af at styre lyset i stuen end at bruge formuer på smarte lærreder. Det er min ydmyge erfaring.
Det er også folk som bruger formuer på højtalerkabler...det bliver lidt religion i mine øjne. Men den bedste måde er jo at selv opleve de billige løsninger og de helt dyre.
Selv bagsiden af en dug fra jysk til 50kr kan fungere rigtig godt i et rum med mørke vægge. Det siger jo lidt om at det her ikke er rocket science.

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 17:05

127" er også en voksen størrelse:) Er helt enig med dig at Lissau LS Frame er fantastisk, den koster 6.500kr ved 108". Men du kan sagtens bruge deres Plano model og få samme billede og spare 2000kr . Så mener min antagelse holder da jeg ikke vidste der var snak om så stort et lærred. LS Frame er selvfølgelig pænere at have i stuen pga. den lækre tynde ramme, men du vinder ikke noget på billedet over deres Planomodel.

Der er ikke så meget hokus pokus i et godt lærred. Den skal have en god jævn overflade der ikke "forvrænger" billedet som der jo ofter er på en væg. Vælg den gain der passer bedst til dit behov. Lærredet skal være spændt ud og ikke bølge. Og så ser det jo rigtig lækkert ud med en tyk sort ramme omkring billedet. Du får mere ud af at styre lyset i stuen end at bruge formuer på smarte lærreder. Det er min ydmyge erfaring.
Det er også folk som bruger formuer på højtalerkabler...det bliver lidt religion i mine øjne. Men den bedste måde er jo at selv opleve de billige løsninger og de helt dyre.
Selv bagsiden af en dug fra jysk til 50kr kan fungere rigtig godt i et rum med mørke vægge. Det siger jo lidt om at det her ikke er rocket science.

Jeg regner enten med 80" eller 90" lærred, derover bliver for stort hos mig.
Jeg har kigget på LS frame og plano fra lissau
Samt Projecta HomeScreen deluxe. De ligger i pris gruppen 4-7 tusinde

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 17:24
Nu har jeg læst lidt op på det trådløse system sony har lavet, det er ikke meget som der er tilgængelig omkring det.
Medmindre der kommer mere Info om det, er jeg nok mere til at trække et kabel.

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Du kan også godt få lens shift med dlp projektorer. Så det argument synes jeg ikke rigtig holder. 

Jeg er ikke enig i din betragtning. Der er kun én ting, der adskiller et mat gråt og et mat hvidt lærred, og det er, at det grå lærred er mørkere. Og du får dermed bedre sort, men også dårligere hvid. Hvis du har lys nok i projektoren, kan de være en fordel at vælge et gråt lærred, da der bliver reflekteret mindre lys ud i rummet. Men at sige, at det altid er bedre, synes jeg, man skal passe på med, også selvom det er hvide vægge. For du mister meget lys ved et mat gråt lærred, der typisk er på omkring 0.6 gain (dvs. 40% mistet lys ift. et mat hvidt lærred). I en normal stue med hvide vægge kan det være en fordel, at vælge et lærred med direktivitet, så du ikke reflekterer lyset ud på de hvide vægge. Det giver dog andre ulemper, og en betydeligt højere pris, hvis det skal være godt.  

Hvorfor er JVC dårligere end fx LCD, hvis der er lys i lokalet? Jeg er måske lidt farvet her, men de LCD projektorer jeg har set i praksis, har altså ikke meget lys tilbage, efter de er blevet kalibreret til korrekte farver og gråtone. Tag din egen som eksempel, i high mode kan den klare næsten 1200 lumens! Mens den i pure cinema mode (den mest korrekte indstilling den har som default) kaster den omkring 300 lumens fra sig. Det er ikke meget.

Det er simpelthen ikke rigtigt, du tænker nok på de billige fra Kina, men de er jo ikke noget værd, ligemeget hvilken teknologi, vi taler om. Både Sim2, Runco og Digital Projection mf. producerer gode LED DLP projektorer, og ja de kan godt konkurrere på ren billedkvalitet. Der er fordele ved DLP LED kontra non LED DLP,  som ca. 15 gange længere levetid, længere konstant lyststyrke og ingen regnbuer. Den eneste ulempe er begrænset lysstyrke sammenlignet med de bedste en chip DLP, og det kan for flere have større betydning end fordelene ved LED. Det største problem for mange er nok den meget høje pris på gode LED maskiner

Arh come on...påstår du at Dlp ofte har lensshift, eller pointerer du at ca 1 ud af 10 har det? Og hvis de har er det kun vertikalt lensshift? Jo jeg synes det argument holder rigtig godt.

Det er godt med en god diskussion. Jeg siger ikke at gråt altid vil være bedre end hvid, det kommer helt an på omgivelserne du er i, og om du altid vil bruge din projektor i mørket. Havde jeg en dedikeret biorum ville jeg helt klart bruge et hvidt lærred.  Men en stue er noget helt andet, især hvis du også vil have muligehed for at se tv med lidt lys i rummet.
Det er korrekt at det grå lærred gør kontrasten  dybere, men det hvide mørkere. Men det gode er at øjet kompenserer for lyset, så dette vil du kun se hvis du laver en A og B opstilling af de 2, hvor det hvide vil virke kraftigere i lyse filmscener. Dvs du vil ikke savne en mindre kaftig hvid, medmindre du har noget som er endnu hvidere ved siden af. Øjet vil kompensere for det lyse i billedet. Det samme kan du ikke gøre med et udvasket billede som det hvide lærred i en stue giver. Det vil altid virke udvasket. 
Der skal ikke meget lys reflekteret fra hvide vægge ind på lærredet før man kan se lærredet(og se at det er lyst og ikke mørkt mere). Og man kan ikke lave sort mere sort end det hvide lærrede man nu engang ser, da en god projektor laver sort ved at ikke oplyse på de de detaljer på lærredet.
Så kan man snyde øjet ved at bruge en hulens masse lumen, så den lyse del og farverne nu bliver så kraftig at der er en kontrast. Men sort er stadig ikke sort, og farverne bliver som et tivoli.
jeg bruger gain 0.8(er jeg 99% sikker på). 0.6 lyder voldsomt og der vil nok ryge for meget lys som du siger.

Jeg kan tage fejl angående JVC, og jeg er skam fan af dem. Du har helt ret at i cinema mode vil de være ligeså gode som de andre. Jeg tænkte mest på når man ser 3D har man brug for de ekstra lumen, eller bare et stort lærred med masser af lumen til f.eks tv eller en fodbold kamp, mener jeg ikke de kan følge med ae6000 og tw9200. Men jeg kan huske forkert.
JVC har dog i lang tid haft noget af det bedste ægte kontrast man kan få og laver nogle top-projektorer. Hvilken har du?
I mit tilfælde er jeg dog ikke fan af deres lange design(og det gælder også Sony), da jeg vil have mulighed for at stille den på en hylde også. Men det er jo et personligt valg.
På 3d delen har de længe kun brugt 120hz(hvor pana og epson bruger 480hz), for mit tilfælde kan jeg desværre se flimmer ved 120hz.

Angående LED-debatten nævner du nu sim2 og Runco's projektorer til 100-300K:D Vidste ikke trådstarter havde de midler, så ville jeg købe Sony nye 4K projektor;) Jeg snakker blot om i segmentet 20k og under, er der intet på LED fronten mig bekendt? Problemet er især kontrast og farver.  
Men det bliver spændende hvad der sker på den front i fremtiden(og laser)

Skrevet af: Pil-babz
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 18:43
Jeg vil da lige give mit med. :-)
Tænk godt over størrelsen på lærred. Man vænner sig utroligt hurtigt til de store ".
Jeg købte sidste år min første projektor og det blev 106" på knap 4 m afstand. Det er perfekt!
Og mht. Lys. Jeg har en alm stue med mange vinduer og hvide vægge. Jeg blev overrasket over hvor meget lys der kunne være og billede stadig var acceptabelt. Dog er helt mørke bedst.
Jeg køre benq1070 og lissau lærred. Et sæt til ca 20k og inkl motor lærred som er noget dyrer. Og så 15m hdmi af Harald Nyborgs billigste. Fungere upåklageligt!
Kig evt min bio tråd :-)

-------------
              http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&title=pilbabz-stuebio - Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 18:56

Konge besvarelse!!! Masser af guldkorn og erfaring jeg kan bruge Clap
Jeg bruger meget energi og tanker på det med mørklægning af rummet og hvid/grå lærred.
Det sidste er der jo en del tidligere tråde omkring med masser af spændene læsning, samt et bare sjove diskussioner Big smile
Som jeg kan forstå på nogen af trådene som jeg har læst igennem, er hvid med et gain på 1.0 det lærred som er mest ærlig omkring farver. Så vil jeg heller kalibrerer billedet til et fornuft sort niveau. Det er jo sådan noget jeg skal have fat i tape connection omkring Smile

Var så lidt..
Personligt vil jeg slet ikke tænke på farverne. Jeg er grafiker, men har også flere år arbejdet i specialbutik indenfor radio/tv,  og derfor meget optaget af farveægtehed og billede generelt. Det er virkelig et non issue på et gråt lærred. Du har alle muligheder for at kalibrere efter dit behov. Det er jo ikke sådan at rød bliver orange f.eks. Det hele bliver bare dybere og mere "pop".
Har haft utallige af mine ligeså nørdede venner til film og tv aftener, og de er alle blown away når de kommer fra deres 50" TV.   

Angående mørklægning, har jeg lysindfald fra vinduer fra venstre side. Her bruger jeg bare persienner(i træ). Om du har hvide persienner vil nok ikke gøre det helt store udslag. Mine persienner kan dog ikke holde lyset ude på en solrig dag pga. sprækkerne mellem lamellerne og afstanden fra persienne til væg. For mig betyder det ikke noget da jeg som regel først ser tv osv efter kl.18.
Jeg har dog et mørklægningsgardin i den ene side som kan trækkes helt over om dagen hvis jeg har lyst. Fungerer perfekt.

Husk på at man ikke rigtig kan kalibrere sort ved en projektor løsning i et rum som kaster lys rundt. Hvis du kan se lærredet er lyst i stuen, under de lysforhold du gerne vil have. Så bliver det ikke mørkere medmindre du maler væggene mørkere, får et mørkere lærred, eller sætter projektor til at lyse mindre kraftig da det vil resultere i at rummet kaster mindre lys tilbage på lærredet. Her går jeg selvfølgelig ud fra at projektoren er god(læs 15-20K).
Jeg vil klart anbefale at bagvæggen ikke er hvid, hvis det virkelig skal imponere.

En sidste ting som gør projektoroplevelsen så meget federe. En Logitech harmony remote der får reciever, hardiskoptager, appletv og projektor til spille sammen:)

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 19:18
Okay, så et gråt lærred vil ikke bliver lige så påvirket af mine hvide vægge, som et alm hvidt lærred.

Vil jeg få et bedre sort niveau med en sony eller jvc på et gråt lærred i mit rum,
Fremfor panasonic'en på et gråt lærred, Pga deres forskellige paneltyper og lysstyrke?

Jeg har også altid troet at så længe rummet kan gøres total mørk, så er det lige meget med hvilken farve væggene har. Bare der er knald mørkt.
Men det er 2 forskellige ting, som man skal prøve at komme bedst ud af.
Men jeg har haft fat i ven som sælger lameller og gardiner, han forslog at jeg kan sætte en bred mørklægnings gardin op ved siden af mine hvide lameller. Så er der kun 2 små revner lyset kan komme ind, fremfor flere steder på en række lameller. Hvis jeg så samtidig maler bagvæggen mærk, burde det give en del. I hvertfald bedre end ingenting.

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:11

Det er korrekt at det grå lærred gør kontrasten  dybere, men det hvide mørkere. 
Øh? Hvad mener du med, at et gråt lærred gør kontrasten dybere? Den gør det hele mørkere. 

Men det gode er at øjet kompenserer for lyset, så dette vil du kun se hvis du laver en A og B opstilling af de 2, hvor det hvide vil virke kraftigere i lyse filmscener. Dvs du vil ikke savne en mindre kaftig hvid, medmindre du har noget som er endnu hvidere ved siden af. Øjet vil kompensere for det lyse i billedet.
Og det samme kan siges om sort

Det samme kan du ikke gøre med et udvasket billede som det hvide lærred i en stue giver. Det vil altid virke udvasket.  
Det er altså noget sludder - et gråt lærred vil være ligeså udvasket som et hvidt lærred. Og et gråt lærred er ligeså modtagelig fra lys i stuen som et hvidt lærred. Du skal have et lærred med direktivitet, hvis du vil gøre noget ved tilbagekastet lys og generel lys i stuen. Et mat gråt lærred uden direktivitet  vil ikke gøre en forskel ift tilbagekastet lys. 

Angående LED-debatten nævner du nu sim2 og Runco's projektorer til 100-300K:D Vidste ikke trådstarter havde de midler, så ville jeg købe Sony nye 4K projektor;) Jeg snakker blot om i segmentet 20k og under, er der intet på LED fronten mig bekendt? Problemet er især kontrast og farver.  
Sorry min fejl, jeg læste din kommentar som en generel betragtning om, at alle LED projektorer er noget møg. 

-------------

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:15
Sådan er det desværre ikke angående mørket. Hvide vægge reflekterer lys, mørke vægge reflekterer mindre lys.. forenklet sagt. Og når dine vægge reflekterer lyset fra dit projektorlærred bliver de som store svage lamper der oplyser lærredet igen og dermed bliver kontrasten dårligere. Endnu værre bliver det hvis du også vil have mulighed for at have lys i stuen nogle gange. Dermed ikke sagt at du ikke kunne blive tilfreds med et hvidt lærred, jeg kunne bare ikke.

Jo det grå lærred vil også blive påvirket af lyset, som bliver kastet tilbage på det fra dine omgivelser...men pga. det er mørkere vil der være en ret markant forskel i kontrast. Samme årsag maler bodybuildere sig nærmest sorte, før de flexer på scenen. kontrasten mellem skyggerne og musklerne bliver tydelige og 3-dimensionelle.

Jeg tror ikke du vil ikke få en bedre kontrast i dit setup, om du bruger en god sony,jvc, eller pana. Det vil være yderst minimalt da alle dem har en fantastisk kontrast, men for at udnytte den kontrast betyder rummet utrolig meget.
Du vil måske kunne se små forskelle i scener i film, som er helt sorte eller næsten helt sorte(f.eks rulletekster,nattehimmel eller helt sort skærm). Her vil der næsten ikke blive kastet lys tilbage på lærredet. Men nu har jvc, epson, sony og pana's gode modeller alle mulighed for at lave næsten pitch black scener, så ville ikke gå så meget op i kontrasten(de er alle suveræne pa-ae6000 klassen) medmindre jeg havde et dedikeret biorum med mørke vægge.
Havde du et mørkt biorum vil det værre anderledes, her kunne du udnytte de kontrastforskelle der er på de gode projektorer. Da rummet ikke vil oplyse lærredet, og eneste faktor er så projektorens evne til at lave sort. Men tag ikke fejl, projektorene i dag er virkelig gode, og du vil få et rigtig godt billede i din stue uanset om du vælger sony,jvc, epson eller panasonic. Men der er væsentlig forskelle på funktioner,3D ,støj, lysstyrke osv som jeg ville vægte hølt i dit tilfælde hvis du vil skrotte tv'et. 

Men råder dig til at opleve et hvidt kontra et gråt, og se hvad du selv synes før du vælger...her er det selvfølgelig afgørende at det er i et stuemiljø og ikke en sort biohule. Prøv med lys tændt også da du kommer til at bruge det til tv.

Som Pil-babz skriver, ville jeg også vente med at sætte sig fast på størrelsen. Køb projektoren først og skyd den op på f.eks bagsiden af en dug en uge for at teste størrelser før du beslutter dig. 

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:16
Jeg synes helt klart, at du skal overveje størrelsen på dit lærred. Når du har købt projektoren, så prøv at lave forskellige størrelse billeder på væggen. Jeg tror, at du vil fortryde, hvis du kun købte et lærred på 80-90 ".

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:21
Hvis jeg var dig, vil jeg også male den væg, hvor lærredet skal hænge i en mørk farve. Det er SÅ meget federe at se film, når det omkring billedet er mørkt !!

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Hvis jeg var dig, vil jeg også male den væg, hvor lærredet skal hænge i en mørk farve. Det er SÅ meget federe at se film, når det omkring billedet er mørkt !!

Vil det hjælpe mere end at male bagvæggen?

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:52

Jeg synes helt klart, at du skal overveje størrelsen på dit lærred. Når du har købt projektoren, så prøv at lave forskellige størrelse billeder på væggen. Jeg tror, at du vil fortryde, hvis du kun købte et lærred på 80-90 ".

Det kan jeg godt følge jer i. Sådan bliver det

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:54

Det er korrekt at det grå lærred gør kontrasten  dybere, men det hvide mørkere. 
Øh? Hvad mener du med, at et gråt lærred gør kontrasten dybere? Den gør det hele mørkere. 

Men det gode er at øjet kompenserer for lyset, så dette vil du kun se hvis du laver en A og B opstilling af de 2, hvor det hvide vil virke kraftigere i lyse filmscener. Dvs du vil ikke savne en mindre kaftig hvid, medmindre du har noget som er endnu hvidere ved siden af. Øjet vil kompensere for det lyse i billedet.
Og det samme kan siges om sort

Det samme kan du ikke gøre med et udvasket billede som det hvide lærred i en stue giver. Det vil altid virke udvasket.  
Det er altså noget sludder - et gråt lærred vil være ligeså udvasket som et hvidt lærred. Og et gråt lærred er ligeså modtagelig fra lys i stuen som et hvidt lærred. Du skal have et lærred med direktivitet, hvis du vil gøre noget ved tilbagekastet lys og generel lys i stuen. Et mat gråt lærred uden direktivitet  vil ikke gøre en forskel ift tilbagekastet lys. 

Sorry min fejl, jeg læste din kommentar som en generel betragtning om, at alle LED projektorer er noget møg. 

Du har fuldstændig ret...jeg burde ikke skrive kontrast. Da det jeg mente var at sort bliver dybere, og føles som sort og ikke gråt i et ikke-optimalt rum som en stue.

Det kan du sikkert også godt sige om sort...problemet er at der ikke er sort på et lærred. Der er kun hvidt. Og det er jo perfekt i en bio hvor man kan undgå at oplyse de dele som skal være sort, og så ser det  sort ud...men der skal ikke meget lys på det lærred fra stuen før man kan se det hvide lærred.
 Der skal en del mere lys til før et gråt bliver ligeså lyst. Udover det har du jo rammen ved siden, af som ER sort. Og forskellen mellen dem bliver pludselig meget tydelig, øjet vil ikke se det som sort, men gråt.
Du har jo ikke noget kraftigere hvidt ved siden af lærredet som får det lyse i filmen til at blegne(forhåbentlig). Så øjet ser det som hvidt.
Og det er også forklaring på at et gråt ikke vil virke ligeså udvasket som hvidt, i ikke optimale forhold vil jeg tro.

Så du mener ikke man burde sælge grå lærreder overhovedet måske? Hvis ikke de skulle bruges til stuer og rum med diffuse lys, hvor så?

Jeg har desværre aldrig oplevet et lærred med direktivitet. Men har aldrig stødt på nogle, ej læst om andre der anbefaler disse fancy lærreder og som de selv skriver er de virkelig dyre. For der er altid trade-offs desværre. Men gad virkelig godt opleve et.

Har du prøvet både hvidt og gråt lærred i din stue, siden du heller til hvidt?

Prøver ikke at gøre det her til en pisse-konkurrence. Deler bare ud af mine erfaringer på området, da jeg også kan lide at få input fra andre. God aften:)

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:57

+1 her...det ser rigtig godt ud og man fordyber sig mere i billedet

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 22:06

jeg vil med 99% sikkerhed sige nej . Det vil selvfølgelig give noget...især hvis du har farve på bag og front. Det er jo ikke fordi du behøver at male væggene sorte. bare en 1 til 2 vægge som ikke er hvide eller decideret lyse

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 22:28

Uden tvivl ja !! Oplevelsen vil være markant bedre....

-------------

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 22:33
I har ret i at det vil se fedt ud med sort bagved lærredet, men jeg er nød til at holde det på et niveau hvor jeg kombinere en projektor løsning med daglig stue. Jeg kan mørklægge rummet, og male væggen bag ved sofaen mørk. Derefter skal jeg finde den projektor jeg vil have, og afprøve den på et Hvidt og et gråt lærred.
Derefter når projektoren hænger oppe, kan jeg finder den rette størrelse på lærredet og bestiller jeg det.

Jeg kan godt forstå at folk bliver opslugt af det her og laver en perfekt hjemmebio i et dedikeret rum eller kælder! Men jeg må nøjes med min alm stue og jeg tror nu det kan blive ganske hæderligt! Lyden fejler ikke noget, nu vil jeg bare gerne have billedet med tag og se billederne af min stue, det kan være det kan give jer lidt flere ideer til opsætning
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125784&title=iversens-stuebio-nye-billeder - Min stue

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 22:38

Jeg vil få et bedre billed, eller vil det se federe ud?

-------------
Setup:

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 23:27

Jeg vil få et bedre billed, eller vil det se federe ud?

Du vil ikke få et bedre billede end hvis du valgte bagvæggen i stedet er jeg ganske sikker på.
husk på at væggene slet ikke behøver at være sorte, for at synes sorte når du ser film, men bare mørke.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 08:49

Så du mener ikke man burde sælge grå lærreder overhovedet måske? Hvis ikke de skulle bruges til stuer og rum med diffuse lys, hvor så?

Jeg blander mig lige: Der er steder hvor et mat gråt lærred er bedre end et mat hvidt, men ikke så mange som det i en periode blev gjort til. Grå lærreder blev populære på et tidspunkt hvor sort-niveauet på projektorer generelt var ekstremt dårligt, i forhold til hvor de gode modeller er i dag. Derfor blev der lavet klapjagt på sort-niveau, og mange foretrak at ofre lysstyrken for at få bedre sort. Med bedre projektorer vil jeg personligt argumentere for at man kun skal bruge et gråt lærred hvis man har et overskud af lys. Da det i praksis er ret få hjemmebio-opstillinger der har dét, så er det i praksis ret få opstillinger i dag der har en reel gevinst ud af et gråt lærred. I de fleste opstillinger flytter man bare problemerne (dvs. bedre sort på bekostning af hvid). 

Derudover giver et gråt lærred en fordel hvis du ikke har et ordentligt mørklagt lokale, dvs. hvis lysindfaldet ikke er tilbagekastet lys, men udefra kommende lys. Stadigvæk skal det bruges med måde, da det hele kan være lige meget hvis projektoren ikke kan lyse lærredet op. Og hvis man ikke kan/vil holde udefrakommende lys ude, så skal man seriøst overveje om en projektor overhovedet er det rigtige valg for én.

Ovenstående gælder for matte, grå lærreder. Lærreder med indbygget direktivitet er en anden snak.

Med hensyn til dét at øjet tilpasser sig lysstyrken: Det er rigtigt nok, men der er grænser for hvor langt man kan gå, og de standarder der er opstillet for optimal lysstyrke i billedet tager i forvejenudgangspunkt i at rummet er mørklagt. Derfor kan man ikke bruge dét som undskyldning for at have for lidt lys i billedet, det VIL give et for mørkt billede, også selv om man ikke har en reference ved siden af. For at sætte tal på, så er THX anbefalingen 12 fL +4/-2, dvs. 10-16 fL er nok til en THX godkendelse. Jeg har den tommelfinggerregel at vi under alle omstændigheder bør have allermindst 8, det vil sige at hvis billedet er under 8 fL er jeg villig til at gå på kompromis med sortniveau men også f.eks. gamma og farvekorrekthed, for at hive mere lys ud. Til sammenligning har jeg besøgt kunder med grå lærreder hvor den maksimale lysstyrke har været 3 fL. Det er MEGET mørkt, uanset hvordan man vender og drejer det, og i dén situation skulle man under ingen omstændigheder overhovedet have valgt en grå dug.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 09:00
Glemte lige en ting, i forhold til det med at man siger at et gråt lærred forøger kontrasten: Det er både rigtigt og forkert. Teknisk set gør et gråt lærred ikke andet end at sænke lysstyrken. Men den subjektive oplevelse af kontrast er ikke lineær. Hvis du har lys nok men dårligt sort, så vil det give en subjektiv forbedring af kontrasten hvis du sænker den samlede lysstyrke, sådan at du har bedre sort men lidt mindre lys. Især fordi film, som er det projektorer oftest bruges til, generelt indeholder relativt mange mørke scener, i forhold til almene TV-udsendelser. Sidstnævnte er noget man skal have in mente, hvis man vil bruge projektoren til dagligdags TV - når du ser fodbold kan du være bedøvende ligeglad med sort-niveau, her handler det om lys. Hvis vi glemmer teorien og ser på hvad der foregår i praksis, så vil jeg derfor argumentere for at mange af de programmer du ser i dagtimerne ikke vinder væsentligt ved bedre sort, og film ser de fleste senere på aftenen. Hvis man vil bruge en projektor som dagligdags-TV, så ville jeg derfor personligt foretrække en hvid dug.

En sidste bemærkning: De 10-16 fL jeg nævner ovenfor er som sagt i et mørklagt rum. Det er for lidt hvis der er lys i rummet. Og i forvejen er det ret få der i praksis har 16 fL i deres projektor-opstilling, med brugbare farver (selvom dette nok er subjektivt). Det er en del af forbandelsen ved en grå dug: Hvis du vælger en grå dug for at forbedre sort i et lyst rum, så er du i praksis så godt som sikret at du har for lidt lys i billedet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Derudover giver et gråt lærred en fordel hvis du ikke har et ordentligt mørklagt lokale, dvs. hvis lysindfaldet ikke er tilbagekastet lys, men udefra kommende lys.
Hvorfor giver gråt lærred en fordel ved udefra kommende lys?

Glemte lige en ting, i forhold til det med at man siger at et gråt lærred forøger kontrasten: Det er både rigtigt og forkert. Teknisk set gør et gråt lærred ikke andet end at sænke lysstyrken. Men den subjektive oplevelse af kontrast er ikke lineær. Hvis du har lys nok men dårligt sort, så vil det give en subjektiv forbedring af kontrasten hvis du sænker den samlede lysstyrke, sådan at du har bedre sort men lidt mindre lys. Især fordi film, som er det projektorer oftest bruges til, generelt indeholder relativt mange mørke scener, i forhold til almene TV-udsendelser. 
Ok, det havde jeg ikke lige med i overvejelserne, godt input. Jeg har set for teoretisk på det. 

-------------

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 14:25

Har du prøvet både hvidt og gråt lærred i din stue, siden du heller til hvidt?
Nu har Otto svaret på spørgsmålet, men jeg vil alligevel også gøre forsøget :) 

Personligt ville jeg aldrig selv vælge et mat gråt lærred, men vælge et med 
direktivitet i stedet. Jeg har selv været ved at købe et Grayhawk Stewart lærred, netop for at få mindre tilbagekastet lys fra hvide vægge. Men da jeg skiftede system og skulle bruge et AT lærred i stedet, valgte jeg noget andet.  

Jeg vil ikke skrive noget om, hvad man burde gøre mht. mat gråt lærred, Otto har skrevet det bedre end jeg vil kunne det - altså gå efter min. 10 fl, før det kan blive aktuelt. 

-------------

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 15:02

Hvorfor giver gråt lærred en fordel ved udefra kommende lys?

Husk princippet om at projektoren aldrig kan gøre billedet mørkere end lærredet er når den er slukket. Uanset hvad du har af direkte og tilbagekastet lys fra selve billedet, så vil du have en baseline som er dette niveau. Hvis du har udefrakommende lys, så vil en grå dug være mørkere, dvs. din baseline vil være mørkere. Som sagt, det kræver så omvendt at du har lys nok i projektoren - men mens du aldrig kan gøre noget i projektoren som ændrer på baseline, så kan du ALTID forbedre hvid ved at lyse mere. Igen på grund af dét med vores ulineære oplevelse af kontrast og lysstyrke, og iøvrigt også pga. gamma-kurven, så vil dét at sænke den totale lysstyrke med f.eks. 20% gøre større forskel i det mørke, end i det lyse. At sænke din baseline med 20% vil derfor være en større gevinst i det mørke, end det vil være et tab i det lyse (igen, inden for rimelighedens grænser, yada yada yada...Smile)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 15:10

Personligt ville jeg aldrig selv vælge et mat gråt lærred, men vælge et med 
direktivitet i stedet.  

Direktivitet kommer aldrig uden ulemper, så i praksis er det ikke helt så simpelt. Det afhænger af ens prioriteringer af forskellige løsningers fordele og ulemper. Men generelt er det mest effektive at vælge høj direktivitet og affinde sig med ulemperne, hvis man vil have projektor i rum med lyse vægge og/eller lysindfald. Medmindre lysindfaldet kommer fra et vindue bag siddepladsen, det hjælper direktivitet ikke på.

Såvidt jeg husker, så har Cine4home.de på et tidspunkt rodet med et koncept omkring en MEGET mørk dug (vist noget med gain 0,2), og en meget lysstærk projektor, for at lave et projektions-billede der virker med relativt meget lys i rummet uden de ulemper der er med høj direktivitet. Jeg har prøvet noget lignende dog med gain 0,45, og det er ret effektivt, omend der vil være kompromisser i projektor-valget. Om ikke andet, så på prisen. Men langt størstedelen af målgruppen er forlængst skiftet til store fladskærme.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Selvfølgelig er billedgengivelsen bedre i et mørklagt lokale med en mørk farve på vægge og loft (Anthracit grå er den helt optimale farve.)

Det mest optimale må da være helt sorte vægge og loft, hvis vi taler ren billedgengivelse

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 16:25

Direktivitet kommer aldrig uden ulemper, så i praksis er det ikke helt så simpelt.

Kan du uddybe de ulemper? Jeg har selv et dnp supernova lærred, men har sgu svært ved at se deciderede ulemper ved det.

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 17:09
Tarkin @ Hvor stort er dit lærred og hvad kostede det? Kan ikke umiddelbart finde en prisliste på det.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Kan du uddybe de ulemper? Jeg har selv et dnp supernova lærred, men har sgu svært ved at se deciderede ulemper ved det.

Direktivitet giver per definition hotspotting, uagtet hvad markedsføringen siger. Derudover er overfladen i praksis ikke lige så ren som på (gode) matte duge. Om det er noget man bemærker i praksis er naturligvis individuelt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 18:09

Det mest optimale må da være helt sorte vægge og loft, hvis vi taler ren billedgengivelse

Teoretisk set ja, men hvis filmene er lavet ud fra at rummet ikke er helt mørkt når der er blackout, så kan det godt give en for "hård" oplevelse af kontrasten. Derfor er jeg ikke personligt tilhænger af totalt sort rum, selv om der er nogle principielle fordele i det. Men jeg anerkender at det kan være subjektivt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 18:42

Teoretisk set ja, men hvis filmene er lavet ud fra at rummet ikke er helt mørkt når der er blackout, så kan det godt give en for "hård" oplevelse af kontrasten. Derfor er jeg ikke personligt tilhænger af totalt sort rum, selv om der er nogle principielle fordele i det. Men jeg anerkender at det kan være subjektivt.
Håber ikke det er off topic, men er lidt nysgerrig omkring din kommentar. Bliver film også remixet på billedsiden ift. at skulle vises i en typisk stue?

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 01:21

Jeg blander mig lige: Der er steder hvor et mat gråt lærred er bedre end et mat hvidt, men ikke så mange som det i en periode blev gjort til. Grå lærreder blev populære på et tidspunkt hvor sort-niveauet på projektorer generelt var ekstremt dårligt, i forhold til hvor de gode modeller er i dag. Derfor blev der lavet klapjagt på sort-niveau, og mange foretrak at ofre lysstyrken for at få bedre sort. Med bedre projektorer vil jeg personligt argumentere for at man kun skal bruge et gråt lærred hvis man har et overskud af lys. Da det i praksis er ret få hjemmebio-opstillinger der har dét, så er det i praksis ret få opstillinger i dag der har en reel gevinst ud af et gråt lærred. I de fleste opstillinger flytter man bare problemerne (dvs. bedre sort på bekostning af hvid). 

Derudover giver et gråt lærred en fordel hvis du ikke har et ordentligt mørklagt lokale, dvs. hvis lysindfaldet ikke er tilbagekastet lys, men udefra kommende lys. Stadigvæk skal det bruges med måde, da det hele kan være lige meget hvis projektoren ikke kan lyse lærredet op. Og hvis man ikke kan/vil holde udefrakommende lys ude, så skal man seriøst overveje om en projektor overhovedet er det rigtige valg for én.

Ovenstående gælder for matte, grå lærreder. Lærreder med indbygget direktivitet er en anden snak.

Med hensyn til dét at øjet tilpasser sig lysstyrken: Det er rigtigt nok, men der er grænser for hvor langt man kan gå, og de standarder der er opstillet for optimal lysstyrke i billedet tager i forvejenudgangspunkt i at rummet er mørklagt. Derfor kan man ikke bruge dét som undskyldning for at have for lidt lys i billedet, det VIL give et for mørkt billede, også selv om man ikke har en reference ved siden af. For at sætte tal på, så er THX anbefalingen 12 fL +4/-2, dvs. 10-16 fL er nok til en THX godkendelse. Jeg har den tommelfinggerregel at vi under alle omstændigheder bør have allermindst 8, det vil sige at hvis billedet er under 8 fL er jeg villig til at gå på kompromis med sortniveau men også f.eks. gamma og farvekorrekthed, for at hive mere lys ud. Til sammenligning har jeg besøgt kunder med grå lærreder hvor den maksimale lysstyrke har været 3 fL. Det er MEGET mørkt, uanset hvordan man vender og drejer det, og i dén situation skulle man under ingen omstændigheder overhovedet have valgt en grå dug.

Jeg er enig med meget af det du skriver Otto. Men før vi bringer THX godkendelser og fl ind i diskussionen, vil jeg minde om at det trådstarter spørger om er, at skrotte tv'et til fordel for en projektor. Mange projektorejere i dag bruger den til ren hjemmebio, med lyset slukket og kombineret med en fladskærm etc. Havde jeg et dedikeret rum kun til bio med mørke vægge, havde det været let valg for mig - hvid dug. Hvis opstillingen var fladskærm og rullelærred i stuen, og projektor dermed mest vil blive brugt til film i mørklagt rum, vil jeg stadig vælge hvid dug medmindre der er mange lyse vægge.

Her er lidt fra min projektor-historie.
Når man har projektor er det vigtigt at kunne mørklægge rummet. Eneste lyskilde bliver så projektoren. Når projektor viser et helt sort billede, kan man se hvor dyb sort den kan vise. Her var det for nogle år siden stor forskel fra de billigere til de dyrere modeler - også i en stue med hvide vægge. Et næsten helt sort billede, vil kaste meget lidt lys på de lyse vægge og stuen vil derfor forblive mørk og billedet, sort. Faktisk var dette et af de største forskelle da jeg gik fra en projektor fra 4000 til 60.000 i kontrast.
Det dynamiske billede var noget helt andet. Ser du film i cinemascope, med lyse scener sammen med de sorte barer får projektorens kontrast pludselig meget mindre at sige, hvis det mørklagte rum har lyse vægge. De lyse dele i filmen oplyser væggene og rummet som igen oplyser billedet, med lysere sort til følge. Det kan ingen projektor gøre noget ved...man kan kun kontrollere det med vægfarve og mørkere lærred(jeg holder direktivitet osv. udenfor, da jeg ingen erfaring har med disse lærreder). Så i mit tilfælde var der ikke meget forskel i kontrast mellem de 2 projektorer i et HELT møklagt rum. Men jeg havde et acceptabelt godt billede, om aftenen når der var mørklagt til film.

Senere malede jeg stuen. "koksfarve" på væggen med lærredet på og knækket hvid på alle andre vægge(også bagvæg). Resultatet var, at min fine projektor nu blev godt og grundigt nedgraderet i kontrast. Kunne slet ikke holde kontrasten ud, så 2 dage senere malede jeg hele stuen om igen. Nu med "mokka" farve på frontvæg, "bailey" på bagvæg - resten hvid. Sure lærepenge og bøvlet...men Bam! Det havde større betydning for sortniveauet end at gå fra 4.000-60.000 i kontrast.
Da der kom flere og flere hd-kanaler til på yousee, og jeg også ønskede at spille xbox på projektor, krævede det lidt lys i lokalet. Stadig mørkt, men "hyggelige" omgivelser.
Den grå dug kom ind i stuen og blev sammenlignet med den hvide, 3 venner var med på legen. I min stue fik den hvide ikke en fod til jorden. Jo den var kraftigere i lyset, da halvdelen af grå var stillet mod halvdelen af den hvide dug. Men sort føltes nu som rigtig sort og hele billedet blev mere 3d dimensionelt end før. Dette var i helt mørklagt lokale uden lys. Forskellen blev endnu større da lidt hyggelys blev tændt...her er det hvide lærred slet ikke acceptabelt i mine øjne. Men jeg indrømmer gerne at jeg er en kritisk satan, og andre kunne sikkert leve med det.
Jeg fik altså bedre billede ved grå dug når jeg mørklagde rummet og absolut bedre billede ved lidt lys tændt også. Best of both worlds, i min stue med mine vægge.

Jeg vil dog sige at det eneste som var bedre på hvid dug og som ikke krævede en A og B sammenligning, var detaljer i ekstremt mørke scener. Her taber man lidt ved grå dug da de bliver mørkere. Man kan dog snyde sig fra det, hæve gamma'en en lille smule og generelt kalibrere billedet så der kommer lidt mere lys ud.     
Du nævner at ved tv kan man bare skyde ekstra lumen ud på et hvidt lærred. Jeg kan ikke være mere uenig. Jo til en fodbold kamp med venner og øl kan man godt, men til generel tv kunne jeg ikke leve med det. For det første medfører det en masse støj, hvilket gør det uacceptabelt til tv. Sortniveauet bliver endnu dårligere, nu når lærredet kaster mere lys tilbage i rummet. Farver bliver ødelagt og nuancer smelter sammen, billedet bliver "fladt" da vigtige mørke detaljer(skygger, hår osv) i billedet nu er lyst. Det er bare at gå forbi bare en spillehal og se det med egne øjne.

Måske er jeg heldig at min rum egner sig til gråt lærred. Der er kun 3,6m til bagvæg så hvis den var hvid ville den kaste meget lys tilbage i rummet. Been there done that... Havde mit rum været dybere, ville jeg måske få en bedre oplevelse af den hvide dug i et mørklagt rum end jeg gjorde.
Men muligheden for et tilfredsstillende billede til tv osv. med lidt lys tændt i stuen, vil ikke kunne fungere, pga det dårligere billede. Tingen er at jeg elsker det projekterede billede, og kan ikke få nok af det, især i vores hd-tider er det overraskende godt til tv også. Sådan var det ikke for 5 år siden, så man ser stadig sjældent en stue uden tv og kun en projektor.
Så selvom den grå dug før er blevet brugt til at dæmpe projektoren og kontrasten i et biorum, kommer den i dag mere til sin ret til at forbedre billedet i til tv-omgivelser, og sænke sort i vores hvide stue-omgivelser.

Ingen stue er den samme, så jeg råder trådstarter til at eksperimentere lidt i stuen, for man bliver bestemt overrasket....En god ven har også projektor i stuen. Han har hvide vægge hele vejen rundt. Men udover det, har stuen en ca 3m dyb og 2m bred indhak, hvor han projicerer billedet op på bagvæggen. De hvide sidevægge er derfor helt tæt på billedet. Selvom han mørklægger, ser det ganske horribelt ud hvis jeg selv skal sige det.
I en stue har projektorens evne til at vise sort mindre at sige en omgivelserne den er i(medmindre væggene er mørke). Så man skal være påpasselig med at drage konklusioner fra dedikeret filmbio, da det ikke er hvad du spørger om.
 I udlandet bruger man meget mere farve på væggene, end vi gør i lille danmark hvor alt jo skal være hvidt. Her vil grå dug være mindre aktuelt til at sænke sort-niveauet. Det vil dog stadig blive  aktuelt hvis man ønsker at have lys tændt når man ser tv.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Håber ikke det er off topic, men er lidt nysgerrig omkring din kommentar. Bliver film også remixet på billedsiden ift. at skulle vises i en typisk stue?

Både ja og nej - film der udgives på blu-ray er blevet graded til blu-ray, remixet om du vil. Men udgangspunktet dér vil jeg påstå normalt er en dedikeret, high-end hjemmebio, ikke en typisk stue. Men dedikeret hjemmebio er ikke nødvendigvis lig med bat-cave.

Vi har før diskuteret screening-biografer, og hvilket udstyr der bliver brugt dér. Det indtryk jeg har fået er at de store huse bruger bif-udstyr til at screene bif-versionen, og high-end hjemmebio udstyr til at screene blu-ray versionen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 08:08

Du nævner at ved tv kan man bare skyde ekstra lumen ud på et hvidt lærred. Jeg kan ikke være mere uenig. Jo til en fodbold kamp med venner og øl kan man godt, men til generel tv kunne jeg ikke leve med det. For det første medfører det en masse støj, hvilket gør det uacceptabelt til tv. Sortniveauet bliver endnu dårligere, nu når lærredet kaster mere lys tilbage i rummet. Farver bliver ødelagt og nuancer smelter sammen, billedet bliver "fladt" da vigtige mørke detaljer(skygger, hår osv) i billedet nu er lyst. Det er bare at gå forbi bare en spillehal og se det med egne øjne.

Generelt er jeg ikke direkte uenig i de ting du skriver, meget af det handler om prioritering, og om forskelle på de enkelte setups. Mht. at bedømme tingene ud fra hvordan det ser ud i en spillehal, så synes jeg ikke dét ville være helt fair, de projektorer der bruges dér er som regel pivringe, og lysforholdene er meget anderledes end de vil være i en stue. Anyway: Når jeg siger at jeg hellere vil have hvid dug med mere lys til TV, så er det ment i en kontekst hvor alternativet er grå dug og for lidt lys. En grå dug med nok lys er alt andet lige det bedste i et lyst rum, det er vi enige om.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 08:21

Senere malede jeg stuen. "koksfarve" på væggen med lærredet på og knækket hvid på alle andre vægge(også bagvæg). Resultatet var, at min fine projektor nu blev godt og grundigt nedgraderet i kontrast. Kunne slet ikke holde kontrasten ud, så 2 dage senere malede jeg hele stuen om igen. Nu med "mokka" farve på frontvæg, "bailey" på bagvæg - resten hvid. Sure lærepenge og bøvlet...men Bam! Det havde større betydning for sortniveauet end at gå fra 4.000-60.000 i kontrast.

Lige en uddybning af din oplevelse her, som er lidt i relation til dét med bat-cave vs koksgrå: Dét der sker her, er at jo mørkere rummet er, jo større krav stiller det til projektorens (eller fladskærmens) sort-niveau, for at sort opleves troværdigt. Hvis udstyret ikke har perfekt sort, så er det derfor ikke nødvendigvis en fordel at rummet er helt mørkt. Og det er dérfor at en screening-biograf lavet af én med forstand på det, sjældent er en bat-cave.

Joe Kane prædiker f.eks. "light control" som noget andet end total blackout. I hans egen bio er der (meget) svag belysning ved siddepladserne, så man kan se fjernbetjeningen og popcorn-bøtten, men rummet og lyset er designet så yderst minimalt af dén belysning rammer billedet. 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Tarkin @ Hvor stort er dit lærred og hvad kostede det? Kan ikke umiddelbart finde en prisliste på det.

Det er et 0.8 gain isf godkendt 100" dnp supernova flex Classic, som egner sig perfekt til et rum som vores dagligstue med meget lyse vægge og loft. Spiller super godt sammen med min JVC X3. Prisen på lærredet lå på godt 35.000 da jeg købte det for lidt over 2 år siden. Det er selvfølgelig rigtig mange penge, men når man har dårlige lysforhold i rummet, er pengene rigtig godt givet ud. Stor ros til Christian fra CSN-teknik, for at have anbefalet, solgt mig, og installeret dette lærred sammen med projektoren.

Her er lidt billeder fra da Christian kalibrerede systemet

Billede med blitz

Resultatet - Bemærk de sorte letterbox bjælker samt hvor lidt lys der når ud til omgivelserne

Tilføjelse: Bag ved det motoriserede lærred har jeg et 50" Panasonic VT60, som jeg nødig vil undvære, apropos trådstarters spørgsmål. Jeg foretrækker helt klart at se alm. tv-programmer og tv-serier på et fjernsyn, med de fordele det nu har (hurtig opstart m.m.). Men biograffilm bør helt klart ses i stort format og i mørke, som de oftest er designet til.

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 09:46
Jeg har fået en masse brugbar information fra tråden, og er helt sikkert på at jeg skal have en projektor løsning, næste gang.
Jeg blev faktisk ringet op igår af en herre, som vil købe min 55VT60 til 11000. Jeg har tænkt over buddet og jeg vil takke nej.
Jeg vil nemlig vente til efteråret, både for at sparer lidt flere penge op, for hvis jeg skal have en projektor løsning, så vil jeg have penge til de ekstra udgifter som altid kommer i sådan nogen projektor. 
Men der er også andre faktor som spiller ind. 
- Jeg vil ud og se de forskellige projektor og lærreder i aktion inden jeg sælger mit tv
- Få mere viden omkring mørklægning og behandling af stuen
- Jeg ser færre film her i foråret og sommer.
- Når jeg bliver vild med en ny ide, er jeg altid helt oppe og køre, det skal bare ske her og nu.
  Men jeg gør det at jeg venter altid lidt tid med at købe det, for hvis jeg til den tid stadig ønsker det,     så ved jeg at jeg bliver glad for det. (man er vel jyde) :)
- Og den vigtigste grund, jeg skal til USA med familien i næsten 4 uger til sommer og jeg vil være ked af at have brændt for mange penge på projektet og mangle nogen derover. 

Jeg tror det bliver svært med emnet "hvordan et hvidt og gråt lærred lige præcis vil give  billed hjemme hos mig". Så jeg vil ud og finde en forhandler som kan give mig den hjælp og rådgivning jeg har behov for, så køber jeg det hos dem :)
tak for hjælpen alle sammen og go weekend.

-------------
Setup:

Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 09:03
Klog beslutning.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 16:55
Hvor meget koster en god LED projektor som ikke er den allerdyreste?? Wink

-------------