Print side | Luk vindue

Hvorfor kommer nogle film kun på dvd?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130165
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 07:18


Emne: Hvorfor kommer nogle film kun på dvd?
Skrevet af: kloppern
Emne: Hvorfor kommer nogle film kun på dvd?
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 14:00
Hej med jer
Ja måske lidt et mærkeligt spørgsmål, men jeg undre mig alligevel over hvorfor nogle film kun udkommer på DVD? F.eks. vil jeg vældig gerne have fingrene i filmen "Holy Motors". Den er udkommet med danske undertekster på dvd, men kan kun fåes på bluray med engelske undertekster (filmen er fransk). Når man har teksterne, ekstra materiale osv., kunne man vel rimelig omkostningsfrit udgive det på Bluray, eller er der noget jeg ikke forstår?



Svar:
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 14:11
din overskrift er lidt misvisende... Den burde nok hedde "Hvorfor kommer nogle film kun på DVD?"

Anyway, den danske distributør, Midget Entertainment, har nok vurderet at markedet for filmen på bluray ikke er stort nok, til at det kan betale sig at udgive den.

Du kan dog købe den på Amazon til en fornuftig pris, med engelske tekster http://www.amazon.co.uk/Holy-Motors-Blu-ray-Denis-Lavant/dp/B009G3W9MY/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1391864994&sr=8-1&keywords=holy+motors


Skrevet af: kloppern
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 14:15
Dr. gonzo, du har fuldstændig ret, det gik vist for hurtigt! Den er hermed rettet.

Det jeg spekulere på er, at omkostningerne ved at udgive en film på Bluray og på dvd vel ikke er alverdens, når arbejdet med oversættelsen er udarbejdet. 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Februar-2014 kl. 14:28
Det er noget helt andet at udgive en film på Blu-ray.

Hvis du vil se "skæve" film som Holy Motors på Blu-ray, så må du nok hellere lære at se film med engelske undertekster.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 13:54
Og evt gardere dig med en regionsfri afspiller. 


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 16:19
Resident Evil findes vist også kun på DVD, mens efterfølgerne findes på BD også. Møgirriterende.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Februar-2014 kl. 17:04
Alt Resident Evil findes på Blu-ray i hvert fald så tæt på os som i England.

Igen, så er det altså et spørgsmål om at lære at se film med engelske undertekster, eller vænne sig til at nøjes med dvd, engang imellem.


Skrevet af: kloppern
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 11:42
Tak for jeres input.
Til film på engelsk foretrækker jeg engelske undertekster, men til andre sprog bliver det lidt kringlet.
 
Jeg er helt med på, at hvis det kunne betale sig at udgive på bluray, havde de selvfølgelig gjort dette. Jeg er helt med på vilkåret, men undre mig alligevel over hvad de ekstra omkostninger indebærer?
 
Filmen er allerede i en bluray version, undertekster og menuer er allerede oversat til en dvd og "on demand" version.
Man har allerede arbejdet med at sende dvd'en i distribution og det kræver vel som sådan ikke ekstra markedsføring at udgive blurayen samtidig. Så forskellen er vel stortset prisen for at brænde den på bluray? Eller skal der betales ekstra rettigheder for at udgive både på bluray og dvd?
 
Jeg undskylder, for jeg kan godt læse at jeg kommer til at fremstå en smule stædig og kæk, det er ikke min hensigt, jeg er ganske enkelt nysgerrig.
 
Måske er det i virkeligheden ligeså meget et spørgsmål om at jeg (og måske en del af jer andre), tænker at dvd er håbløst uddateret, men det ikke nødvendigvis er sådan befolkningen/markedet har det generelt.
 
 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 12:36
Det koster selvfølgelig rettighedskroner også at udgive på Blu-ray.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 13:19
Du betaler en licens/afgift for hvert medie du vil udgive på, og hvilket område. F.eks. licens for DVD, licens for Blu-Ray, licens for Streaming, licens for Premium Channel TV, Licens for kommercielt TV, licens for Licens-finansieret (ukodet) TV. Til hver af disse skal så også (individuelt) betales licens til oversætteren - du må altså ikke benytte en oversættelse til DVD til en Blu-Ray udgivelse eller TV broadcast. Der skal betales licens for brugen af oversætttelsen til hvert enkelt medie.

Så et ekstra medie koster altså noget mere end blot omkostningerne til trykningen af de andre medier. Der følger en masse andre licens-betalinger med i kølvandet...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: kloppern
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 13:21
Tak skal I have, det giver jo vældig meget mening.


Skrevet af: Ole N 84
Skrevet den: 05-November-2022 kl. 22:29
Jeg undre mig også.

Alle for fire er også kun udkommet på DVD, imens at Alle for en, Alle for to og Alle for tre alle er på Blu-ray.

Jeg samler på danske film og vil gerne have dem i den bedste kvalitet, hvorfor kan jeg kun få nogen nye film på DVD.

og Hvidsten gruppen 2 som har fået 5 stjerner er også kun på DVD.

Andre danske film er kommet på Blu-ray.

Hvordan vælger de om en film skal på Blu-ray eller kun komme på DVD i dårligere opløsning.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 06-November-2022 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af kloppern kloppern skrev:

Tak for jeres input.

Til film på engelsk foretrækker jeg engelske undertekster, men til andre sprog bliver det lidt kringlet.

 

Jeg er helt med på, at hvis det kunne betale sig at udgive på bluray, havde de selvfølgelig gjort dette. Jeg er helt med på vilkåret, men undre mig alligevel over hvad de ekstra omkostninger indebærer?

 

Filmen er allerede i en bluray version, undertekster og menuer er allerede oversat til en dvd og "on demand" version.

Man har allerede arbejdet med at sende dvd'en i distribution og det kræver vel som sådan ikke ekstra markedsføring at udgive blurayen samtidig. Så forskellen er vel stortset prisen for at brænde den på bluray? Eller skal der betales ekstra rettigheder for at udgive både på bluray og dvd?

 

Jeg undskylder, for jeg kan godt læse at jeg kommer til at fremstå en smule stædig og kæk, det er ikke min hensigt, jeg er ganske enkelt nysgerrig.

 

Måske er det i virkeligheden ligeså meget et spørgsmål om at jeg (og måske en del af jer andre), tænker at dvd er håbløst uddateret, men det ikke nødvendigvis er sådan befolkningen/markedet har det generelt.

 

 


Fysiske skiver er håbløst uddatere, det er sådan befolkningen/markedet har det generelt, det er derfor meget ikke bliver udgivet på skiver eller bliver udgivet i begrænset omfang

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-November-2022 kl. 09:41
Arh Tongue

Vi oplever en virkelig stor fremgang. Jeg ser lidt en tendens til, at folk er begyndt at interessere sig for CD’er igen. Det er som om, folk er ved at sætte pris på god lyd igen – lyden på streamingtjenester er i mine øre hæslig, siger eksperten.”

https://guide.dba.dk/tech/tjek-dine-cd-ers-vaerdi" rel="nofollow - https://guide.dba.dk/tech/tjek-dine-cd-ers-vaerdi



-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 07-November-2022 kl. 12:15
Danske film kommer ret ofte kun på DVD, hvilket har irriteret mig i årevis.
Men, hvis du kigger efter udenlandske distributioner af de selvsamme danske film, så finder du dem nogen gange på Bluray.
Prøv tyskland eller UK. Amazon er nok det nemmeste, hvis du synes Jeff Bezos mangler penge :)

Som eksempel, 'R' som vidst var Pilou Asbæks første.
I DK finder jeg den kun som DVD, men:
https://www.amazon.de/-/en/Pilou-Asb%C3%A6k/dp/B00TZ04XP4/ref=sr_1_5?crid=1WOM7WS0L8OI8" rel="nofollow - https://www.amazon.de/-/en/Pilou-Asb%C3%A6k/dp/B00TZ04XP4/ref=sr_1_5?crid=1WOM7WS0L8OI8

Hvis du vil læse lidt mere om hvor åndsvagt det er i DK, så har Laserdisken link til gratis download af bogen "Den skjulte korruption", om netop dansk video branche.
Der er lidt for meget konspirations teori over den for min smag, men den er ganske interessant alligevel.



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 07-November-2022 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Arh Tongue

“<span style="caret-color: rgb119, 119, 119; color: rgb119, 119, 119; font-family: "Proxima Nova W01", sans-serif; font-size: 15px; -webkit-text-size-adjust: 100%; -webkit-text-stroke-color: rgba0, 0, 0, 0.0980392; -webkit-text-stroke-width: 1px;">Vi oplever en virkelig stor fremgang. Jeg ser lidt en tendens til, at folk er begyndt at interessere sig for CD’er igen. Det er som om, folk er ved at sætte pris på god lyd igen – lyden på streamingtjenester er i mine øre hæslig, siger eksperten.”</span>

https://guide.dba.dk/tech/tjek-dine-cd-ers-vaerdi" rel="nofollow - https://guide.dba.dk/tech/tjek-dine-cd-ers-vaerdi
<br style="-sizing: inherit; caret-color: rgb119, 119, 119; color: rgb119, 119, 119; font-family: "Proxima Nova W01", sans-serif; font-size: 15px; -webkit-text-size-adjust: 100%; -webkit-text-stroke-color: rgba0, 0, 0, 0.0980392; -webkit-text-stroke-width: 1px;">


Der er trods alt sket noget på de 5 år, der er gået, siden den artikel blev skrevet.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 07-November-2022 kl. 15:10
Jeg ser da af og til gamle TV-serier på DVD, som ikke findes på Blu-ray

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 23-December-2022 kl. 18:06
Man kan jo vælge at have en dvd afspiller, der kan opskalere til 1080P, da nogle jo klarer dette ganske fint og derved får et roligere og lidt skarpere billede. Selvfølgelig skal materialet være tip top, da dårligt materiale blot ser værre ud.....mere grynet. Nogle dvd'er er så godt lavet, at det kommer til at se ret HD agtigt ud (har da en 15 film, jeg ikke behøver BD udgaven af) og så behøver man jo ikke BD udgaven, men ok lydsiden er jo også væsentligt bedre på BD end DVD, så her kan jeg godt se fidusen i at få BD udgaven på nogle film. men nogle af Blu-Ray filmene, er jo blot opskalerede og remasterede udgaver af dvd udgaven til BD og det giver ikke det samme. Selvfølgelig kan flere blu-ray afspillere også opskalere dvd til 1080P, de nyere gør det automatisk, andre lidt ældere skal man lige ind og vælge det.  Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Januar-2023 kl. 14:57
Kan det passe, at en film som "Bamse" også kun er kommet på DVD? Kan se at den kan købes på streaming i HD, men jeg foretrækker i høj grad at eje den uafhængigt af services, abonnementer osv.


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 14-Januar-2023 kl. 15:34
prøv at gå ind på gucca.dk og laserdisken.dk, her kan du være heldig at den er der. Accord kan også have den 🙂

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Ole N 84
Skrevet den: 14-Januar-2023 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan det passe, at en film som "Bamse" også kun er kommet på DVD? Kan se at den kan købes på streaming i HD, men jeg foretrækker i høj grad at eje den uafhængigt af services, abonnementer osv.

Ja den er kun kommet på DVD, jeg har lagt mærke til at nordisk film kun udgiver film på DVD, trist.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Ole N 84 Ole N 84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan det passe, at en film som "Bamse" også kun er kommet på DVD? Kan se at den kan købes på streaming i HD, men jeg foretrækker i høj grad at eje den uafhængigt af services, abonnementer osv.

Ja den er kun kommet på DVD, jeg har lagt mærke til at nordisk film kun udgiver film på DVD, trist.
Øv. Samme med 'Fædre og mødre' ser det ud til.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 12:57
Der er kan måske være 2 forklaringer på de manglende Blu-ray udgivelser.
1. Som gucca siger: En dvd-skive kan altid afspilles i alle afspillere, mens en Blu-ray skive ikke kan. Det er et ærgerligt argument, da prisen på en Blu-ray afspiller ikke behøver at være særlig høj. Men konsekvensen bliver, at man aldrig udgiver de danske film alene på Blu-ray, men samtidig også på dvd, hvad der selvfølgelig giver ekstra omkostninger.
2. Der er en udvikling i gang, der går i retning af, at forbrugere ikke længere kan have film liggende på egne medier. Film skal lejes fra gang til gang (streames), og hvis der er tale om en form for køb, er den mulighed bundet op på et eksisterende abonnement. Derfor er det selvfølgelig smart, hvis man sørger for, at den bedste kvalitet opnås ved streaming. I dette tilfælde er det selvfølgelig også økonomi, der er den egentlige årsag.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 13:35
Forklaringen er altid, at den/de der tager beslutningen ikke mener, at det kan betale sig at udgive filmen på Blu-ray.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 16:51
Det er helt sikkert fordi der ikke sælges tilstrækkeligt mange blu-ray, at man ikke vil udgive på det medie.

Jeg kender desværre mange der kun har dvd afspiller, og siger at de ikke kan se forskel, og at de heller ikke vil betale det ekstra for en blu-ray. Det argument holder jo ikke mere, da prisen som regel er den samme, og afspillerne også stort set koster det samme nu om dage.

Så se da for filan og få købt film på blu-ray, så vi kan beholde det medie Wink


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 18:29
mange ligger nok inde med mange dvd'er, som de jo med rette ikke lige har lyst til at bytte ud til blu-ray film. Har man en dvd afspiller med opskalering til 1080p, så vil det med ordentlige dics, se ret godt ud med roligere billede. Jeg har dog valgt nogle udvalgte dvd film, som jeg har købt på blu-ray, da de som dvd ser rigtig godt ud og de skuffede heller ikke på blu-ray.....jow jow....et par stykker gjorde, da der ikke var nogen særlig forskel...kun på lydsiden. Men lad os endelig få gang i det blu-ray salg.... Har både dvd med opskalering og blu-ray afspiller, selvom jeg da godt ved at den ene rækker til begge formater 😉🙃🙂

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

mange ligger nok inde med mange dvd'er, som de jo med rette ikke lige har lyst til at bytte ud til blu-ray film. Har man en dvd afspiller med opskalering til 1080p, så vil det med ordentlige dics, se ret godt ud med roligere billede. Jeg har dog valgt nogle udvalgte dvd film, som jeg har købt på blu-ray, da de som dvd ser rigtig godt ud og de skuffede heller ikke på blu-ray.....jow jow....et par stykker gjorde, da der ikke var nogen særlig forskel...kun på lydsiden. Men lad os endelig få gang i det blu-ray salg.... Har både dvd med opskalering og blu-ray afspiller, selvom jeg da godt ved at den ene rækker til begge formater 😉🙃🙂

En Blu-Ray afspiller opskalerer da også til1080.

Men problemet er jo at der ikke er salg i fysiske skiver. 



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 20:00
What! Der er ikke solgt en eneste blu-ray i 2016 LOL

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 04-Februar-2023 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

mange ligger nok inde med mange dvd'er, som de jo med rette ikke lige har lyst til at bytte ud til blu-ray film. Har man en dvd afspiller med opskalering til 1080p, så vil det med ordentlige dics, se ret godt ud med roligere billede. Jeg har dog valgt nogle udvalgte dvd film, som jeg har købt på blu-ray, da de som dvd ser rigtig godt ud og de skuffede heller ikke på blu-ray.....jow jow....et par stykker gjorde, da der ikke var nogen særlig forskel...kun på lydsiden. Men lad os endelig få gang i det blu-ray salg.... Har både dvd med opskalering og blu-ray afspiller, selvom jeg da godt ved at den ene rækker til begge formater 😉🙃🙂
Jeg er også imod at genkøbe film på blu-ray. Men begynd at købe nye film på blu-ray og køb en blu-ray afspiller, som så også får dine dvd’er til at se pænere ud.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 05-Februar-2023 kl. 08:06
jeg køber nye eller film, jeg ikke har, men gerne vil have, på blu-ray, såfremt de er udgivet på bd, for der er udenlandske film, der ikke er udgivet på bd. Har købt omkring 20 blu-ray film sidste år 🙃😉

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Februar-2023 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

jeg køber nye eller film, jeg ikke har, men gerne vil have, på blu-ray, såfremt de er udgivet på bd, for der er udenlandske film, der ikke er udgivet på bd. Har købt omkring 20 blu-ray film sidste år 🙃😉
Super Clap


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 05-Februar-2023 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

What! Der er ikke solgt en eneste blu-ray i 2016 LOL
Tallene har bare ikke været delt op i dvd og Blu Ray.

Men det ændre jo ikke på, at det er døende marked. De store producenter af Blu Ray afspiller i High end marked, har jo også droppet at producerer afspiller.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Februar-2023 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

What! Der er ikke solgt en eneste blu-ray i 2016 LOL
Tallene har bare ikke været delt op i dvd og Blu Ray.

Men det ændre jo ikke på, at det er døende marked. De store producenter af Blu Ray afspiller i High end marked, har jo også droppet at producerer afspiller.
Ja hvis ingen køber mediet, så dør det. Så tag lige at køb nogle film på BD og få bedste billedkvalitet og ikke mindst bedste lyd, og de er faktisk billige lige nu. Kan huske jeg gav op mod 300 kr for de første BD’er i 2008.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 06-Februar-2023 kl. 11:02
køber kun blu-ray hvis muligt. Dog har fundet nogle danske film, som kun findes på dvd i Danmark, på blu-ray i Tyskland. F.eks. "En-To-Tre-Nu!" med tysk titel. Så man kan være heldig 😉




Skrevet af: javilha
Skrevet den: 12-Februar-2023 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

jeg køber nye eller film, jeg ikke har, men gerne vil have, på blu-ray, såfremt de er udgivet på bd, for der er udenlandske film, der ikke er udgivet på bd. Har købt omkring 20 blu-ray film sidste år 🙃😉
Super Clap
har lige talt efter lidt for sjov, da jeg mente at jeg nok havde købt lidt flere. Der var lidt flere film, men der var jo også dem fra BBCearth også, så det bliver faktisk 31 blu-ray, jeg købte sidste år. At se programmer fra BBCearth på bd, er i en anden liga end når man ser dem på DR eller BBCearth kanalen 🙂🙃🙂

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*



Print side | Luk vindue