Print side | Luk vindue

Pixelering ved brug af fordeler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130257
Udskrevet den: 30-November-2024 kl. 23:54

Emne: Pixelering ved brug af fordeler
Skrevet af: Rosenhøj
Emne: Pixelering ved brug af fordeler
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 20:36
Jeg søger lidt hjælp, her i Danmarks stærkeste AV forum.

Mit Samsung TV er pludselig begyndt at pixelere voldsomt, formentlig som følge af lav signalstyrke (70/100).

Jeg undres lidt over dette, kabelinstallationen er lavet for 2 år siden, og har fungeret siden uden problemer, med høj signalstyrke 95+ og et bitfejlniveau på 0.

Er der nogen der har et bud på, hvorfor der pludselig opstår de nævnte problemer?

På forhånd tak for hjælpen.

Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:28
Der er kommet nye mobilsignaler, som forstyrrer antennesignaler. Det kunne være én kilde. Har du forstærker på din splitter? Har du brugt ordentlig afskærmede kabler og stik?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:35
Hele installationen er udført med skærmede kabler og HF-tætte dåser. Der sidder ingen forstærker i mit anlæg, men overvejer om dette kunne være en løsning.

Min undren er nok egentlig at problemet er opstået ud af det blå, og bypasser jeg fordeleren, har jeg ingen signalproblemer.

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:43
Så skal der blot en forstærker til. "Ud af det blå" passer jo også med, at der netop NU opføres 4G Master og udrulles bedre dækning af dette net i Danmark.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 11-Februar-2014 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Rosenhøj Rosenhøj skrev:

Min undren er nok egentlig at problemet er opstået ud af det blå, og bypasser jeg fordeleren, har jeg ingen signalproblemer.
Nu skriver du intet om udbyder, men generelt ombygges og opgraderes kabeltv anlæg meget i disse år.
Så en lille ændring af udbyders signal niveau kan sagtens forekomme. Og med digitale signaler er der hårfin grænse mellem OK eller intet signal/pixlering.

Mvh. JørgenT

Skrevet af: Lytro
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 08:54
70/100 går ud fra at det er signalstyrke på 70 og kvalitet på 100.
Det ser da meget godt ud.
Er det alle programmer ?? der er problem med ??
Er det kun nogle få programmer, så er det sikkert, at du skal starte med at skifte dine stik, til metalstik HF-tætte) som andre også er inde på.
Er antennen lavet for 2 år siden, må man gå ud fra, at vægdåserne er HF tætte.

Lynge  Smile

-------------
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 09:08
Jeg må hellere lige smutte forbi AV-Connection på vej hjem i dag og se om ikke de skulle ligge inde med en antenneforstærker.

Som svar på hvilken udbyder, er det Yousee, dog igennem en lokal antenneforening Nal-Medienet.

Hvad angår installation, inkl. stik, er alt udført HF-tæt.

Tak for hjælpen.

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 10:13

...... og bypasser jeg fordeleren, har jeg ingen signalproblemer.

Jeg har fundet fejlen.

Før du render ud og køber en masse ting, prøv lige at tage et billede af vægdåse og det fordeler der er lavet for 2 år siden og post billederne her.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 11:29
Det er denne http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302131063 - vægdåse og denne fordeler fra Comega http://dkt.net.dynamicweb.dk/Products/Coaxial/01.-Broadband-Distribution-Passives.aspx?M=Shop&PID=96&ProductID=112%20 - BSE 06 .

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 12:01

Det er denne http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302131063 - vægdåse og denne fordeler fra Comega http://dkt.net.dynamicweb.dk/Products/Coaxial/01.-Broadband-Distribution-Passives.aspx?M=Shop&PID=96&ProductID=112%20 - BSE 06 .

Jeg går ud fra at de amatører som har lavet det for 2 år siden har sat fordeler EFTER vægdåsen !

Hvis du skal lave det ordenligt må der ikke fordeles efter vægdåsen.

Svar lige på disse:

1. Har du flere vægdåser i husstanden ?
2. Har du internet fra YouSee ( eller planer om at få ) ?
3. Bor du hus/lejlighed ?
4. lav evt. en lille plantegning over hus og installation og post

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg går ud fra at de amatører som har lavet det for 2 år siden har sat fordeler EFTER vægdåsen !

Hvis du skal lave det ordenligt må der ikke fordeles efter vægdåsen.

Svar lige på disse:

1. Har du flere vægdåser i husstanden ?
2. Har du internet fra YouSee ( eller planer om at få ) ?
3. Bor du hus/lejlighed ?
4. lav evt. en lille plantegning over hus og installation og post

Installationen er for 2 år siden lavet af undertegnede.

Fordeler sidder først i installationen, før nogen som helst former for dåser.
Installationen er lavet som en stjerneinstallation, med skærmede antennekabler til alle vægdåser.
Der er i alt 6 vægdåser.

Jeg har internet via antenneforbindelse - Ikke YouSee.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 13:02
Okay - undskylder så lige min udtagelse om amatør.

Før vi endeligt kan sige hvad du skal gøre, så er der lige et par spørgsmål mere.

1. bruger du RJ45 Lan i de Fuge dåser til internet
2. hvis ja, hvordan er det så fordelt ud

Det vil stadig være rart med en plantegning over installationen.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 13:13

Okay - undskylder så lige min udtagelse om amatør.

Før vi endeligt kan sige hvad du skal gøre, så er der lige et par spørgsmål mere.

1. bruger du RJ45 Lan i de Fuge dåser til internet
2. hvis ja, hvordan er det så fordelt ud

Det vil stadig være rart med en plantegning over installationen.

1. Bruger Cat. 5e UTP kabler til installationen. (RJ45 er betegnelsen for stikket ikke kablet )
2. Disse ligger også i en stjerne installation med gigabit switch placeret samme sted som antennefordeler.

Har ikke mulighed for at klare en plantegning lige pt. sidder på job.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 13:24
Så bliver du nød til at vente med lave noget ( køb ikke noget ) til du kommer hjem og laver en plantegning.

For der er noget der ikke hænger sammen, du har flere vægdåser end udtag på fordeler.

+ hvordan er dit kabel internet udtaget fra indgangssignalet ( Fordeler/splitter )

Så det er lidt svært at råde dig ordenligt før vi ved præcist hvordan det er opbygget, alt andet vil blive en dårlig lappeløsning.  

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 13:36

Så bliver du nød til at vente med lave noget ( køb ikke noget ) til du kommer hjem og laver en plantegning.

For der er noget der ikke hænger sammen, du har flere vægdåser end udtag på fordeler.

+ hvordan er dit kabel internet udtaget fra indgangssignalet ( Fordeler/splitter )

Så det er lidt svært at råde dig ordenligt før vi ved præcist hvordan det er opbygget, alt andet vil blive en dårlig lappeløsning.  

Nej jeg har da ikke flere vægdåser end jeg har udtag på fordeler.

Det er en fordeler med 6 udgange, der er 5 dåser til tv/radio, samt en dåser med splitter placeret i teknikskabet.
Fra denne splitter er der trukket kabel til kabelmodem, herfra er der fordelt 5 stk. Cat 5e kabler til de enkelte vægdåser.

Jeg kan ikke rigtig se hvad en plantegning kan hjælpe dig.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 13:43
Okay

Dit link til fordeler er med 4 udtag, du skriver at der er 6 vægdåser ( og nu er der kun 5 )

Det er lidt svært at rådgive når vi ikke får alle oplysninger fra start

Jeg håber du får det til at virke, men jeg springer lige fra her.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 14:09

Okay

Dit link til fordeler er med 4 udtag, du skriver at der er 6 vægdåser ( og nu er der kun 5 )

Det er lidt svært at rådgive når vi ikke får alle oplysninger fra start

Jeg håber du får det til at virke, men jeg springer lige fra her.

Mit link er til en side med alle Comega's basissplittere, samtidig beskriver jeg i netop mit link, at det handler om en BSE 6, som sjovt nok har 6 udtag.

Jeg har netop 6 vægdåser, den ene er blot placeret i teknikskabet som splitter til kabelmodem.

Nedenstående billede er et planbillede.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 14:30
Sådan - jeg tog fejl. Kan godt se du skriver BSE 6, men billedet overtog lige min tankegang.

Du har lavet det helt korrekt fra starten.

2 ting du kan gøre.

1. udskift fordeler med en Forstærker/fordeler ( evt. http://www.av-connection.dk/?PGr=6253&ML=2116 - comega )
2. Få udbyder til at justere signal op/ned ude ved vejskab ( måske for lidt el. meget signal ind )

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 14:48
Jeg tror jeg prøver at købe en forstærker med returvej og placere foran fordeleren.

Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:20
Du burde få målt dit indgangssignal med en feltstyrkemåler (f.eks. Promax eller lignende), for det kan sagtens være ude i kabelnettet fejlen ligger... Du skal gå efter at have et signal på minimum 60dB, men ikke meget over 70 dB på udtagene i antennedåserne...

Det er en amatørløsning bare at smække en forstærker på, uden at vide hvor fejlen ligger. Den kan gøre lige så meget skade som gavn. Husk at en forstærker, forstærker alt det den får ind og har du støj på dit signal, så bliver det forstærket med op...

Nej få målt dit indgangssignal og hvis det er i orden, så gå længere ind og mål på hver side af fordeleren, og se om signaltabet på de godt 9 dB passer. Er alt ok hertil, så gå ud og mål i vægdåserne...

Det kan i princippet være alt der laver fejlen, også de ulogiske ting ind imellem.

Husk at måle både de laveste kanaler og de højeste kanaler for at se om der er tilt.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:58

Jeg har fundet fejlen.
Før du render ud og køber en masse ting, prøv lige at tage et billede af vægdåse og det fordeler der er lavet for 2 år siden og post billederne her.
Det var du satme hurtig til... Helt uden at kende noget som helst til omstændighederne Clap

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:11
Er enig i ovenstående, at en antenneforstærker ikke nødvendigvis løser problemet. Et ellers velfungerende signal, der pludseligt pixelerer, kan jo være alle mulige fejl. Hvis det er indstrålet støj, en defekt fordeler osv., vil en forstærker nok kun forværre problemet.
Det kan jo ikke udelukkes, at problemet ligger i udbyders udstyr. Her vil en forstærker heller ikke afhjælpe problemet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:21
Du skriver i et tidligere indlæg, at bypass af fordeler løser problemet. Der synes at kunne tolkes to ting, enten er signalstyrken sat ned før din installation, dette sammenlagt med tab i fordeler er dråben der fik bægeret til at flyde over. Eller der er måske en defekt i fordeleren, der forårsager et signaltab.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 23:07
Lige præcis... Mit bedste bud er at det er indgangssignalet der er faldet. Det KAN også være fordeleren, men det er mindre sandsynligt, da de sjældent fejler indendørs. Vi skifter dog af og til fordelere ude i kabelskabene

Skrevet den: 18-Februar-2014 kl. 10:21
Lige som opfølgning på emnet.

Anlæget er nu suppleret med denne http://www.av-connection.dk/?PGr=890&ML=2117 - forstærker .

Efter installationen af denne, er alle problemer fuldstændig elimineret.

Jeg takker for alle input i tråden.

Print side | Luk vindue