Print side | Luk vindue

Ny projekter & Lærred!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130271
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 17:39

Emne: Ny projekter & Lærred!
Skrevet af: mVah
Emne: Ny projekter & Lærred!
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 19:16
Godaften Rec.

Jeg håbede på i kunne give mig et par råd med på vejen-

Jeg overvejer stærkt at opgradere mit lærred og projektor!
Til dels pga. jeg ingen 3d har, og til dels fordi jeg synes min Benq w1100 larmer når den køler linsen!

Jeg har pt et 90' noname lærred, og min benq w1100..
mit budget ville ligge i omegnen af 30.000-

Derudover ville jeg kunne have nogle penge igen på mine gamle sager? projektoren har kørt ca 500 øko timer og har et 1 år tilbage af garantien.

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 19:50
JVC og Lissau.

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

JVC og Lissau.
Stærk argumentation i det indlæg. Hvis ikke trådstarter vælger JVC og Lissau nu så må han være tosset.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 20:03

JVC og Lissau.

Kunne godt bruge lidt mere info end disse, tænker du på en specielt model eller?

Jeg har overvejet lidt om man skal cinema scope? 

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 20:40
Ekstra wide kræver vist et lidt stærkere budget.

JVC's billigste projektor er X35, så du må nok grave lidt dybere når lærredet også skal være Lissau.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:26
men er Jvc's X35 pengene værd?

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:36
Burde man vente i 6mdr til et år til 4k måske var kommet til verden? der sker vel en del inden for det næste stykke tid i forhold til kval. i billedet ? 
og så bare købe et nyt lærred i første omgang?

Skrevet af: André S
Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:52
Jeg ville tag en snak med CSN-Teknik og høre hvad han har at tilbyde ind for dit budget...

Jeg køre selv med Lissau og JVC her hjemme og det er helt fantastisk godt billed og du har mit ord på når jeg siger til dig at hver gang folk har været forbi (gæster & kammi) og de har været inden i bio'en har der altid kommet den kommentar med ""hold da op det står flot og skarpt""

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 21:55
Glemte og skriv at det et 92" Lissau Tab-Tension ISF og en JVC HD350

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:07
JVC X35 er det bedste der kan fås i prisklassen. Den er også relativt støjsvag og fleksibel hvad angår opstilling.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:16
JVC DLA-X35 er en fremragende maskine, der i klassen nok har den bedste native contrast og bedste sortniveau; generelt et super 2D-billede. Den har dog en tendens til at sløre en smule ved bevægelse, og skarpheden er god, men kunne være bedre. Sony VPL-HW55es er i samme klasse prismæssigt; den er mere støjsvag og har et højere lysoutput. Sortniveauet er tæt på det samme som JVC'en. Begge maskiner kan kalibreres til et korrekt billede. Om man er til den ene eller den anden projektor afhænger af rummet og brugen. Jeg har selv Sony'en og ovenud glad for den (Havde tidligere BenQ W6000 og Panasonic PT-AT5000). Der går nok et stykke tid før vi ser 4K projektorer i denne prisklasse.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:20

JVC X35 er det bedste der kan fås i prisklassen. Den er også relativt støjsvag og fleksibel hvad angår opstilling.
Det er altså noget vrøvl. Der findes ikke én projektor der er bedst på alle punkter; den er god ja, men jeg kan da nemt finde projektorer der er bedre til f.eks. 3D, har højere lysoutput (muliggør større billede), mindre støjsvag, mere fleksibel mht placering osv. Derfor afhænger det fuldstændigt af hvad trådstarter har af krav, der afgør hvad der er den bedste projektor for ham. Smile

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:33
Jeg har ikke skrevet at den er bedst på alle punkter. Det er samlet set den bedste i klassen.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:44

Jeg har ikke skrevet at den er bedst på alle punkter. Det er samlet set den bedste i klassen.
Det afhænger vel af hvad man vægter. Jeg valgte Sony VPL-HW55es fremfor JVC DLA-X35, og det var en informeret beslutning da jeg har set begge projektorer i aktion. Du kan jo også prøve at læse reviews og så må vi se om billedet er så sort/hvidt som du prøver at gøre det Wink Jeg har i hvert fald læst flere reviews hvor de kårer HW55 som kongen i klassen over X35. Jeg tror at vi må blive enige om at være uenige Wink

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 22:50
PS. Der er sikkert nogen der vil synes at vi er tossede at mene at JVC og Sony er spitzenklasse. For dem er det eneste der dur DLP. Sådan er smag og behag så forskellig Wink

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 23:10
Tak for de mange inputs. men hvis jeg skal ud og opgradere noget nu, og jeg 30.000 at gøre godt med, ville det så ikke være en fordel at købe et godt lærred som det første? 

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af mVah mVah skrev:

Tak for de mange inputs. men hvis jeg skal ud og opgradere noget nu, og jeg 30.000 at gøre godt med, ville det så ikke være en fordel at købe et godt lærred som det første?
Hvis du har plads til et fastramme-lærred så kan du få et fremragende lærred til 7k-10k kr afhængigt af størrelse. Lissau LS TrueColor ISF er et godt sted at starte. Har du specielle krav (hvis du har lys tændt i rummet eller har brug for højt gain) så rammer du budgettet meget godt med 30k kr. Skal det være rullelærred, så vil jeg ikke anbefale noget der ikke har tap-tension. De gode løsninger koster i omegnen af 20k kr og op.

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 23:22
Lærred har bestemt en del og sige men synes stadig du skulle tag en snak med CSN-Teknik

Skrevet den: 12-Februar-2014 kl. 23:28
Vil jeg prøve. tak for rådet :)

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Det afhænger vel af hvad man vægter. Jeg valgte Sony VPL-HW55es fremfor JVC DLA-X35, og det var en informeret beslutning da jeg har set begge projektorer i aktion. Du kan jo også prøve at læse reviews og så må vi se om billedet er så sort/hvidt som du prøver at gøre det Wink Jeg har i hvert fald læst flere reviews hvor de kårer HW55 som kongen i klassen over X35. Jeg tror at vi må blive enige om at være uenige Wink

Sony'en laver et eller andet ved billedet som ikke kan slås fra. Allerede på dét punkt vinder JVC'en naturligvis store point.

Nogle er overbeviste om, at Sony'en er skarpere end JVC, men det er fordi den som standard har falsk skarphed slået til, hvilket JVC selvfølgelig ikke har. Uden falsk skarphed er de to projektorer lige skarpe.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 00:21

PS. Der er sikkert nogen der vil synes at vi er tossede at mene at JVC og Sony er spitzenklasse. For dem er det eneste der dur DLP. Sådan er smag og behag så forskellig Wink

Af DLP findes der ikke noget i klassen, som kan være med. Det er enten af den noget billige type, som ikke er så interessant fordi billedet er en del ringere, eller af den noget dyrere art, som for nogle jo er, ja, for dyrt Og så er støjen også på et helt andet niveau.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Lærred har bestemt en del og sige men synes stadig du skulle tag en snak med CSN-Teknik

Hvorfor dog snakke med CSN Teknik, som ligger på Sjælland, i stedet for Tape Connection, som er noget tættere på?

Det er også et faktum, at Tape Connection kan tilbyde noget bedre vejledning.

Skrevet af: Demac
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 02:30

Det er altså noget vrøvl. Der findes ikke én projektor der er bedst på alle punkter; den er god ja, men jeg kan da nemt finde projektorer der er bedre til f.eks. 3D, har højere lysoutput (muliggør større billede), mindre støjsvag, mere fleksibel mht placering osv. Derfor afhænger det fuldstændigt af hvad trådstarter har af krav, der afgør hvad der er den bedste projektor for ham. Smile

Enig.
x35 er en fantastisk projektor..no doubt. Men 3D'en er ikke på par med panasonic ae6000 og epson tw9200 eksempelvis. Disse er også deciderede lyskanoner i forhold til x35. Så hvis 3d er vigtig eller den ekstra lysstyrke generelt, ville jeg kigge et andet sted. Samtidig er de billigere.

Jeg ville valgt

Lissau ls frame 2.35:1 103" 6.000kr

pana ae6000 18.000kr

Skrevet af: Demac
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 02:34

Burde man vente i 6mdr til et år til 4k måske var kommet til verden? der sker vel en del inden for det næste stykke tid i forhold til kval. i billedet ? 
og så bare købe et nyt lærred i første omgang?

tror vi skal være heldige hvis der kommer 4K projektor til under 35K om et år...det går desværre alt for langsomtCry

Skrevet af: wadia
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 07:34
Jeg har en JVC HD750 og et 92" Lissau Tab-Tension ISF true color " denne kombi passer bare sammen

-------------
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83

Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 08:49
Jeg købte en JVC X3 med godt 300 timer på bagen brugt samt et brugt (ser ud som nyt) 81" Lissau LS Frame med veltex monteret med True color dug. Projektor kostede 10.000,- og lærrede alt inkl. 2700,- . Jeg er SUPER glad for den kombination, og jeg syntes stadig idag at det er meget bedre end hvad jeg ellers ville kunne få til de penge fra nyt. Ved godt at du har et større budget, men pointen er at fordi jeg havde tålmodighed fandt jeg udstyr brugt der fik min hjemmebio op i en anden klasse end ellers.

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 08:49
tror vi skal være heldige hvis der kommer 4K projektor til under 35K om et år...det går desværre alt for langsomtCry
[/QUOTE]
Men når de kommer vil de vel presse prisen på resten af markedet ned af? derved kunne jeg måske få en bedre projektor for pengene?

Tak for alle de fine svar! 

Den pana ae6000 ser sku meget intresant ud, men kan sku os godt lidt jvc x35, men ville kun opgradere hvis det er en projektor der er god til 3d =/

Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 09:13
Hvis en JVC X35 bestilles hjem fra Tyskland koster den godt 2000 euro - så burde der også være plads i budgettet til et godt lærred Smile

Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 09:37
Jeg ville gå bravo's vej. ;0)

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 10:06

Sony'en laver et eller andet ved billedet som ikke kan slås fra. Allerede på dét punkt vinder JVC'en naturligvis store point.
What? Sikke noget vrøvl. Det er dog korrekt at Sony har en masse muligheder for opsætning, og som standard står tingene ikke som os "purister" gerne vil have.

Nogle er overbeviste om, at Sony'en er skarpere end JVC, men det er fordi den som standard har falsk skarphed slået til, hvilket JVC selvfølgelig ikke har. Uden falsk skarphed er de to projektorer lige skarpe.
Sony'en har en feature som hedder "Reality Creation", som er en propritær digital skarphedsalgorithme, som skulle være mere intelligent end de standard metoder der normalt følger med. Den får billedet til at se skarpere ud. Det smarte ved denne feature er at den meget præcist kan dosere. Hvis man overgør det giver det artifacts eller et unaturligt billede, men i små mængder fungerer det godt. Det er en feature som rigtig mange sværger til, selv folk som normalt ikke vil røre digital sharpening med en ildrager. Jeg bruger den selv, sat tæt på minimum, og det gør en positiv forskel. Vil man dødpine ikke bruge denne form for "kvarksalveri" så kan man jo bare slå det fra (så står man lige med JVC'en som du selv siger).

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Hvis en JVC X35 bestilles hjem fra Tyskland koster den godt 2000 euro - så burde der også være plads i budgettet til et godt lærred Smile

Men hvordan er sådan noget med reklamation? kan man ikk få problemer der?
Men af sony's og jvc, hvorfor en er så bedst på 3D?

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 12:18
Så i forhold til lærred- lissau er klart det jeg skal gå efter? 16*9 tror jeg det blir, da jeg ikke er sikker projektor i nu! hvis det skal være 110' max, og skal være entet rulle eller eldrevet, hvilket taptension lærred skal jeg så efter? i forhold til gain osv , synes sku det er svært at sætte sig ind i!
Det kunne dog os være et fast ramme lærred, men så skal styrken i rammen være så stor, at jeg kan sætte 2 låge hængsler på så jeg kan komme ind bagved, da der er vindue til udluftning mm

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 12:49

What? Sikke noget vrøvl.

Det er et fantastisk godt argument du kommer med der.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:02

Det er et fantastisk godt argument du kommer med der.
I lige måde. Er du ikke flink at komme med en reference der underbygger din udtalelse? (Jeg mener nemlig at du vrøvler når du skriver "Sony'en laver et eller andet ved billedet som ikke kan slås fra.") Har du overhovedet set projektoren IRL eller bygger du bare det hele på "interneterfaringer"? Wink

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:09

Sony'en har en feature som hedder "Reality Creation", som er en propritær digital skarphedsalgorithme, som skulle være mere intelligent end de standard metoder der normalt følger med. Den får billedet til at se skarpere ud. Det smarte ved denne feature er at den meget præcist kan dosere. Hvis man overgør det giver det artifacts eller et unaturligt billede, men i små mængder fungerer det godt. Det er en feature som rigtig mange sværger til, selv folk som normalt ikke vil røre digital sharpening med en ildrager. Jeg bruger den selv, sat tæt på minimum, og det gør en positiv forskel. Vil man dødpine ikke bruge denne form for "kvarksalveri" så kan man jo bare slå det fra (så står man lige med JVC'en som du selv siger).

Nu vil jeg ikke forsvare Naiera's argumentation, det må han selv stå for, men dét der generer mig lidt ved dette argument, er at det omvendte altså også gør sig gældende. Hvis man død og pine VIL bruge "kvaksalveri", så kan det jo også slås TIL på JVC'en (EDIT: Og dette også med ret fine justeringstrin). Og jeg mener ikke at Sony's "kvaksalveri" er bedre eller ringere end JVC's. Jeg synes "folkestemningen" lidt er blevet til at hvis man foretrækker kunstig sharpness, så skal man nødvendigvis vælge Sony'en, mens hvis man ikke gør så er der frit valg. Jeg mener ikke valget mellem de to afgøres af om man foretrækker at bruge kunstig sharpness eller ej.

Det er ikke ensbetydende med at jeg mener JVC'en nødvendigvis er bedre end Sony'en, der er forskellige brugs-scenarier hvor jeg ville vælge forskelligt mellem de to.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Nu vil jeg ikke forsvare Naiera's argumentation, det må han selv stå for, men dét der generer mig lidt ved dette argument, er at det omvendte altså også gør sig gældende. Hvis man død og pine VIL bruge "kvaksalveri", så kan det jo også slås TIL på JVC'en (EDIT: Og dette også med ret fine justeringstrin). Og jeg mener ikke at Sony's "kvaksalveri" er bedre eller ringere end JVC's. Jeg synes "folkestemningen" lidt er blevet til at hvis man foretrækker kunstig sharpness, så skal man nødvendigvis vælge Sony'en, mens hvis man ikke gør så er der frit valg. Jeg mener ikke valget mellem de to afgøres af om man foretrækker at bruge kunstig sharpness eller ej.

Det er ikke ensbetydende med at jeg mener JVC'en nødvendigvis er bedre end Sony'en, der er forskellige brugs-scenarier hvor jeg ville vælge forskelligt mellem de to.
OK, jeg ser hvad du mener. Mit indlæg er lidt hårdt tegnet op, da jeg nok bliver lidt provokeret af Naieras udtalelser. Jeg prøver ellers selv tidligere i tråden at give et nuanceret billede og er fuldstændigt enig: Der er forskellige brugsscenarier som giver merit for at vælge den ene fremfor den anden Smile Det er begge fremragende maskiner i min bog.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:18

Mit indlæg er lidt hårdt tegnet op, da jeg nok bliver lidt provokeret af Naieras udtalelser.

Altså, det er dig der starter med at flyve helt op i loftet, fordi du misforstår mit indlæg nummer tre på første side. Dét kan jeg jo ikke gøre så meget ved.

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 13:30

Mit indlæg er lidt hårdt tegnet op, da jeg nok bliver lidt provokeret af Naieras udtalelser.

Altså, det er dig der starter med at flyve helt op i loftet, fordi du misforstår mit indlæg nummer tre på første side. Dét kan jeg jo ikke gøre så meget ved.
Sådan vælger du at læse det. Jeg flyver ingen steder Smile Men når du stædigt fastholder at JVC DLA-X35 er "den bedste i prisklassen", så argumenterer jeg bare for at der er scenarier hvor andre mærker/modeller har fordele. Jeg deler IKKE din overbevisning at overordnet så er JVC DLA-X35 bedre end Sony VPL-HW55, for så havde jeg nok valgt førstnævnte (og faktisk sparet en betydelig mængde penge på daværende tidspunkt). Det afhænger helt af hvad man vægter. Sony'en er mere støjsvag og har højere lysoutput; og tro det eller lad være, et bedre billede i nogle typer scener. 3D er bedre på den. Derudover kan jeg godt lide betjeningen, designet, og en række andre ting fremfor JVC. Sony'en er top-testet i en masse magasiner og på nettet. Derfor mener jeg at ikke at verden er så sort/hvid som du prøver at gøre den. Der er andet en JVC der kan Wink

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 15:12
vil da lige komme med mit input.
jeg har haft en JVC X35 til låns i ca 3 uger. jEG er absolut ikke til kunstig skarphed. Syntes at film for et animeret agtig billede...mindre naturligt.
Sonyen har jeg set flere steder. En anden bruger og jeg, var ikke i tvivl ang kontrast...ikke sortniveau. Man kan lave godt sort med Dynamisk iris. Men det er ret så tydeligt at JVCen evne til at generer sort, samtidig med at der er lys på billedet, er i en klasse for sig.
Sortniveauet fra Sonyen er ret tæt på det jeg oplever fra min egen projektor , som er en DLP...SIM2 D80E.
JEG syntes også at JVCen havde marginalt mindre støj i billedet.

Hvis blæserstøj er en prioritet , er Sonyen nærmest ikke hørbar i low mode. Og ekstrem støjsvag i high mode. Og netop det punkt gør at min anbefalding vil være sådan her. Hvis billedet er under ca 2.40 bred vil jeg vælge JVCen. Den har lys nok til at kunne køre i low mode på den størrelse lærred......high mode larmer simpelhen for meget ( dog ikke mere end min egen projektor)
generelt er de mørke scener ikke noget at Sonyen kan matche. JVCen er fremragende på det punkt.

Hvis billedet er over 2.40m bred vil jeg vælge Sonyen. Masser af lys , uden at billedstøj bliver et problem.
Egenskaberne i 3-D vil jeg ikke udtale mig om - jeg har ikke set det.

Min oplevelser er - Jeg syntes ikke at Sonyen kan noget , som JVCen ikke kan ( bortset fra lys og blæsestøj)
Til gengæld kan JVCen noget med de mørke og halvmørke billeder , som Sonyen ikke kan
men igen Sonyen mega store lysoutput, er selv på et lille lærred en kæmpe kvalitet.

Hvis jeg selv stod i butikken , og skulle vælge imellem de to...ville jeg ta en JVC ( mit billede er 2.34m ) Men jeg vil savne lyset og stilheden fra Sonyen. Begge er til prisen fremragende projektor.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 15:27
Eventuelle anbefalinger fra min side er selvfølgelig baseret på lamp power på Normal, som det hedder i menuen. High larmer selvfølgelig for meget.

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 15:44
Otto: Nu når vi snakker Jvc X35, hvor mange fL vil man  kunne opnå på et Lissau 120" WF/True color lærred ? Vi snakker selvfølgelig et kalibreret billed i én batcave.

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 16:10
Hvis den samme projektor skulle levere lys til TO batcaves ville det med sikkerhed give problemer

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Otto: Nu når vi snakker Jvc X35, hvor mange fL vil man  kunne opnå på et Lissau 120" WF/True color lærred ? Vi snakker selvfølgelig et kalibreret billed i én batcave.
Nu spørger du godt nok Otto, men lad mig svare:

Ifølge projectorreviews.com leverer JVC DLA-X35 703 kalibrerede lumens (i high mode).

Formlen for at beregne fL fra lumens er simpel: FL = ( lumens * gain) / screen area in sq ft

Med et 120" diagonal billede (gain = 1) får man 16.5fL.

16fL er, såvidt jeg er orienteret, det niveau man skal gå efter i et mørkelagt rum, så det er ikke helt dumt (med ny lampe og fuld effekt på lampen). Man kan måske argumentere for at det er en smule knebent, hvis man indberegner lystab over tid eller hvis man har tænkt sig at køre lampen på "low" (her taber man 33% og får derfor 11fL).

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 17:58
Hvis jeg må byde ind, så synes jeg, at Naeira, starter det hele, med at udnævne JVCen til kongen i klassen, uden at argumentere for eller imod, og kommer med helt udokumenterede udtalelser.
Jeg valgte selv Sonyen, da deres Reality Creation sat på næsten minimum, giver så meget ekstra skarphed, at det skal opleves før man tror på det.
Hvis man bruger det med måde, kan jeg kun se det som et ekstra MEGET stort plus, og det samt et betydeligt mere lysstærkt og dybde i billedet gjorde udslaget, som jeg ikke har fortrudt.
Jeg betragter begge som rigtige gode valg, men mener, at Sonyen er det bedste køb for de fleste, hvis man kommer bare et lille stykke over de 100 ", da den er mere lysstærk og skarpheden er i særklasse med Reality Creation sat fornuftigt...

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 18:01

Godaften Rec.

Jeg håbede på i kunne give mig et par råd med på vejen-

Jeg overvejer stærkt at opgradere mit lærred og projektor!
Til dels pga. jeg ingen 3d har, og til dels fordi jeg synes min Benq w1100 larmer når den køler linsen!

Jeg har pt et 90' noname lærred, og min benq w1100..
mit budget ville ligge i omegnen af 30.000-

Derudover ville jeg kunne have nogle penge igen på mine gamle sager? projektoren har kørt ca 500 øko timer og har et 1 år tilbage af garantien.

Hvis du kan acceptere en tysk forhandler, kan du nappe en X35 for p.t. 2190 euro. Heimkino aktuell har en pakke med 3d kit (4xbriller + emitter) også til 2690 euro, kan sikkert handles til 2590 euro.
Ikke nok med det, så får du 2 x kalibrering mod et standard hvidt lærred (Tror stewart lærred), pixelfejlfri og konvergensjustering. Endvidere et 10m hdmi kabel. 3 års tysk garanti.

Skulle der mod forventning blive problemer, koster det i omegnen 2-300kr med fx GLS, at sende den derned.

Når der kommer nye JVC modeller giver de pre-order super priser, ligesom i USA, har aldrig forstået hvorfor ikke samme pre order deals er i norden faktisk.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvis jeg må byde ind, så synes jeg, at Naeira, starter det hele, med at udnævne JVCen til kongen i klassen, uden at argumentere for eller imod, og kommer med helt udokumenterede udtalelser.
Jeg valgte selv Sonyen, da deres Reality Creation sat på næsten minimum, giver så meget ekstra skarphed, at det skal opleves før man tror på det.
Hvis man bruger det med måde, kan jeg kun se det som et ekstra MEGET stort plus, og det samt et betydeligt mere lysstærkt og dybde i billedet gjorde udslaget, som jeg ikke har fortrudt.
Jeg betragter begge som rigtige gode valg, men mener, at Sonyen er det bedste køb for de fleste, hvis man kommer bare et lille stykke over de 100 ", da den er mere lysstærk og skarpheden er i særklasse med Reality Creation sat fornuftigt...

enten kan man lide reality creation eller ej. JEG syntes ikke at det giver noget godt til billedet. og slet ikke DLP skarphed.
Men det er din og min mening.
Faktum er at man ikke går gal i byen med nogen af dem.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Et typisk tegn på at folk er løbet tør for argumenter, er når de begynder at afkræve dokumentation fra folk de er uenige med online. I øvrigt er tråden fyldt med "helt udokumenterede udtalelser", men sjovt nok har du kun et problem med enkelte af dem.

I øvrigt bliver jeg nødt til at pointere, at de to der har haft det største problem med at jeg anbefalede JVC, selv har købt Sony. Pudsigt, hva'?

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 21:37
Alt andet lige er øjnene ligesom ørene... Man opfanger farver og lyd forskelligt hvorfor vi alle vel har forskellige præferencer :)
Når det så er sagt, så er jeg ikke den sidste til at sige jeg gerne vil fremhæve mine egne køb som noget specielt :)

Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 22:15

Et typisk tegn på at folk er løbet tør for argumenter, er når de begynder at afkræve dokumentation fra folk de er uenige med online. I øvrigt er tråden fyldt med "helt udokumenterede udtalelser", men sjovt nok har du kun et problem med enkelte af dem.
Jeg sætter bare tvivl ved en af dine udtalelser ("Sony'en laver et eller andet ved billedet som ikke kan slås fra."). Du har alle muligheder for at underbygge den, hvis der virkelig er noget i det. Jeg har ikke set en eneste indikation på det du siger. Derfor spørger jeg ind til det. Jeg føler ikke at jeg er løbet tør for argumenter. Derudover, så har du stadig ikke svaret på om du rent faktisk har set Sony'en eller om det hele handler om "interneterfaringer"?

I øvrigt bliver jeg nødt til at pointere, at de to der har haft det største problem med at jeg anbefalede JVC, selv har købt Sony. Pudsigt, hva'?
Og pudsigt er det at du selv har købt JVC'en. Jeg må straks sige (og her synes jeg at jeg gentager mig selv) at jeg intet problem har med at du anbefaler JVC. Det er en fin projektor. Der er vel ikke noget unaturligt i at anbefale et produkt man selv ejer; en anbefalinger, der har en vis dybde da jeg rent faktisk har sammenlignet med bl.a. JVC.

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 13-Februar-2014 kl. 23:45
Ja, kan heller ikke se det pudsige i det, da jeg jo også havde frit valg på alle hylder, da jeg skulle vælge, og naturligvis valgte jeg den, som jeg syntes passede bedst til mit behov, dermed ikke sagt, at det er det bedste valg for alle, men jeg synes, den fortjener, at komme med i overvejelserne, hvis folk står, og skal investere i en projektor i denne prisklasse, i stedet for blot, som Naira, at påstå at valget SKAL falde på JVC, hvilket jeg absolut ikke har noget problem med, da det også er en fin projektor...

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 00:32
Sony'en eksisterede slet ikke da jeg købte min projektor, så jeg har absolut intet i klemme.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 08:23
Der er lavet nogle meget sjove undersøgelser omkring, hvor kort tid der går fra en forbruger køber et produkt, til den positive indstilling til produktet stiger markant.

Kort sagt; vi vil altid forsvare vores valg i en diskussion - også hvis vi ikke har nogle egentlige argumenter (nej, jeg beskylder jer ikke for at mangle argumenter, det var bare en sjov krølle).

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 08:53
Dejligt med mange inputs! jeg vil ud og have fundet mig et sted hvor jeg kan se de 2 projektorer i action. men jvc's x35 til 20kilo i tyskland, incl 4 briller og 2x kalibrering lyder sku billigt! 

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 09:29
Forklar lige hvordan man får 2 x kalibrering med når man køber projekter i Tyskland ?

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)

Skrevet af: JBtv
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 09:30
Interessant diskussion - jeg stod selv tidligere på året for at skulle vælge en projektor. Jeg så dengang på JVC X35, Panasonic AT6000 & den nævnte Sony. Jeg havde på forhånd besluttet mig til at mit budget var relativt begrænset, forstået sådan at jeg ikke gik efter en high-end hjemmebio. Istedet var mit primære formål at oprette et multirum i min kælder, som kan anvendes både til film & Wii/Xbox underholdning. Jeg vidste også på forhånd at min bedre halvdel ville have svært med at skulle sidde i absolut mørke, hun vil gerne have en lille læselampe tændt til brug ved diverse sukodu og lignende.

Jeg havde set den tidligere JVC X30, som havde et rigtigt fint billede. Jeg fik også en demo af Sony flere forskellige steder - en absolut super projektor. Skulle jeg vælge blandt de to ville jeg nok vælge Sony på grund af billed kvalitet, lysoutput og støj niveau. Det er sikkert korrekt at JVC kan lave bedre sort - men hvis forudsætningen er at der er en smule lys i rummet i forvejen, så tror jeg det er underordnet.

Jeg endte dog med at vælge Panasonic AT6000 - det der gjorde udslaget for mig var:

* Prisen - jeg fik en god pris, markant under de andre
  * Auto zoom 16:9 / 2.35:1 
  * Meget høj fleksibilitet i placering (+/- 100% vertikal lens shift)

Projektoren er monteret på en hylde i loftet, der er åben foran og bagud så der er fuld luft gennemgang. Da jeg samtidig ville have lærredet så langt ned som muligt havde jeg brug for så meget vertikalt lens shift som muligt. Jeg sidder stort set lige under projektoren og jeg kan i praksis ikke høre den. Selvfølgelig "larmer" den lidt mere når den skal slukkes, men ved brug i ECO mode, så skal man anstrenge sig for at høre den.

Den feature jeg er mest glad for er Auto zoom. Jeg valgte et lidt anderledes lærreds format - mit lærred er 235cm * 112 cm. Det giver et 90" 16:9 billede (200 cm * 112), samt et 100" 2.35:1 billede (235 cm * 100cm). Det er en fed feature at sætte en film på som starter med den normale 16:9 menu også når filmen starter glider billedet ud i bred format Smile

Det er mine beskedne erfaringer - jeg vil ikke forholde mig yderligere til om den ene projektor er bedre end den anden. Jeg er ret overbevist om at uanset om man vælger Panasonic, JVC eller Sony, så får man en rigtig god oplevelse Smile

Iøvrigt har jeg ingen erfaringer med 3D, det siger mig ikke noget, så jeg har fravalgt at købe briller til det. Jeg kan derfor ikke sige noget om Panasonic er bedre eller dårligere end de andre på det punkt.

Skrevet af: KennyIver
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 09:45
spændene tråd! Smile

-------------
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 11:47
Jeg vil vove den påstand at JVC 35 kan opgraderes til en highend projektor, hvis den f.eks. kobles til en Lumagen Radiance Mini eller anden lignende processor. Kører med en sådan kombination (på Otto's anbefaling

Skrevet af: wadia
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 12:09
Nå jeg tænder for THX knappen på min JVC HD750 og et 92" Lissau Tab-Tension ISF true color " så sider farver bare lige i skabet.... igen JVC og det lærred er en super kombi

-------------
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jeg vil vove den påstand at JVC 35 kan opgraderes til en highend projektor, hvis den f.eks. kobles til en Lumagen Radiance Mini eller anden lignende processor. Kører med en sådan kombination (på Otto's anbefaling

Jeg er den heldige indehaver af en X30 og en RadianceXD, men det er jo også det samme i praksis

JVC X35 osv. kan ikke umiddelbart kalibreres til perfekt farvegengivelse uden hjælp. Det mener jeg heller ikke Sony'en kan, uden en scaler ala Lumagen.

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 12:48

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jeg er den heldige indehaver af en X30 og en RadianceXD, men det er jo også det samme i praksis

JVC X35 osv. kan ikke umiddelbart kalibreres til perfekt farvegengivelse uden hjælp. Det mener jeg heller ikke Sony'en kan, uden en scaler ala Lumagen.
Jeg er på ingen måder ekspert... Men er det ikke ligemeget hvilken projektor der bliver sat til ovenstående processor ? Forbedringen kan vel være ligeså god uanset... Eller...? 

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 12:56
Jeg ved ikke om det kan gøres med ALLE projektorer. Det er nok ikke pengene værd at spænde en Lumagen for en BenQ til 6k Men det burde vel virke.

Ifølge den ærede Hr. Otto er en JVC X35 + Lumagen Radiance Mini bedre end en X55 alene. Det med de rigtige farver er bare vigtigt

Spørgsmålet her var dog hvorvidt Sony'en kan kalibreres til korrekte farver uden f.eks. Lumagen. Det mener jeg ikke den kan. JVC kan ikke. På første side i denne tråd påstås det, at begge kan uden, men det kan have været underforstået, at der skulle noget hjælp til.

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 13:19

Jeg ved ikke om det kan gøres med ALLE projektorer. Det er nok ikke pengene værd at spænde en Lumagen for en BenQ til 6k Men det burde vel virke.

Ifølge den ærede Hr. Otto er en JVC X35 + Lumagen Radiance Mini bedre end en X55 alene. Det med de rigtige farver er bare vigtigt

Spørgsmålet her var dog hvorvidt Sony'en kan kalibreres til korrekte farver uden f.eks. Lumagen. Det mener jeg ikke den kan. JVC kan ikke. På første side i denne tråd påstås det, at begge kan uden, men det kan have været underforstået, at der skulle noget hjælp til.
Der er nok igen tvivl om at de fleste projektorer har godt af sådan en scaler i processen, men det skal holdes for øje at det er et tilbehør til 15k kr, så vi kommer et langt stykke over budgettet her.

Uden brug af scaler, har jeg læst mig til at kalibreringsmulighederne på Sony HW55 er bedre end JVC X35. Jeg vil mene at man vil kunne opnå et fornuftigt billede ved dem begge, men Sony'en skulle komme lidt tættere på det korrekte uden hjælp af scaler. Otto, der formodenlig har praktisk erfaring her, kan måske kommentere?

Som en sidebemærkning, så har jeg også læst at Sony'en har et mere korrekt billede out-of-the-box end JVC'en, men vi kan nok godt blive enige om at en projektor i denne prisklasse fortjener en kalibrering uanset.

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 14:00
JVCs lille model har slet ikke CMS i brugermenuen så man er på den hvis man vil kalibrere den. Jeg mener heller ikke det er fair at sige at man så bare kan købe en scaler med indbygget CMS. Hvis man skal have en lumagen for for at få ordentlige farver, så rykker man op i en anden prisklasse og så kan man IMO ikke længere sammenligne SONYen og JVCen direkte. Jeg har ikke hørt at man ikke skulle kunne kalibrere Sonyen uden en ekstern CMS.

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 16:35

Begge maskiner kan kalibreres til et korrekt billede.

Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 16:52
Nemlig. Hvad prøver du at sige med det?

Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 08:59
Hvorvidt de enkelte modeller kan kalibreres til korrekt billede, afhænger af hvilken tolerance man accepterer. Både X35 og HW55 har med den rette grundindstilling ret korrekte primærfarver. Dog med udsving fra apparat til apparat. At sige at JVC'en ikke kan kalibreres fordi den ikke har CMS er meget forkert, når først grundfarverne er "in the ballpark", så er gråskala fejl MEGET mere synligt. Og gråskala kan kalibreres rigeligt (omend det er lidt omstændigt). Jeg vil kalde forskellen i primærfarver flueknepperi. Forskellen i måden de håndterer mørke scener er meget mere synligt. Jeg synes anbefalingen er at bruge JVC'en op til 100-ish tommer (afhængigt af lærred), og Sony'en over. I den sammenhæng er det værd at bemærke at indtil videre så er det et mindretal af mine kunder der har mærkbart mere end 100 tommer. Med andre ord: Hvad flertallet mener kan man være ligeglad med, hvis man ikke er en del af flertallet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 09:00
Husk iøvrigt at "korrekt billede" er andet end farver. Jeg mener JVC'ens gamma i mørke områder er mere korrekt, ikke kun pga sortniveauet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 11:12
Otto, jeg læste lige HDTVtest anmeldelse af Sonys nye 4K projektor VPL-VW500ES. De skriver en ting, som jeg synes er mystisk: Our only point of contention is that the VPL-VW500 has some noise reduction running at all times, even with all the labelled controls in the menus set to “Off“. Har HW55 samme noise reduction, som ikke km slås fra?

Bort set fra det, er de meget imponeret over den, på flere punkter bedre end storbroderen, som jo koster betydeligt mere.

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 11:13
Og til at starte med, kan det passe at VW500 har en noise reduction, der ikke kan slås fra?

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 15-Februar-2014 kl. 14:51
Det kan det i princippet godt, mange Samsung tv (alle?) har det samme. Jeg har ikke tænkt på det som noise reduction, og har ikke kigget specifikt efter det, men jeg mener at HW55 gør "noget", som adskiller sig fra en "rå" gengivelse af kildematerialet. Ikke i dramatisk omfang, men nok til at jeg mener JVC, i billedstørrelser hvor der er lys nok, er mere korrekt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: McClane
Skrevet den: 16-Februar-2014 kl. 12:24
Jeg vil lige tilføje i den her debat omkring kalibrering, at JVC understøtter autokalibrering via CalMan. Har selv købt software og en i1Display pro 3 (tilsammen ca. 3000kr.). Jeg synes at det giver et fantastisk resultat på min X35, og tager kun ca. 30 min at udføre. Har dog ikke sammenlignet direkte med en professionel kalibrering, men jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet - og langt bedre end farverne ud af boksen! Desuden kan gøre det løbende som pæren slides.

Skrevet den: 16-Februar-2014 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af McClane McClane skrev:

Jeg vil lige tilføje i den her debat omkring kalibrering, at JVC understøtter autokalibrering via CalMan. Har selv købt software og en i1Display pro 3 (tilsammen ca. 3000kr.). Jeg synes at det giver et fantastisk resultat på min X35, og tager kun ca. 30 min at udføre. Har dog ikke sammenlignet direkte med en professionel kalibrering, men jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet - og langt bedre end farverne ud af boksen! Desuden kan gøre det løbende som pæren slides.
Er det nemt at bruge ?

-------------

Skrevet af: McClane
Skrevet den: 16-Februar-2014 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Oprindeligt skrevet af McClane McClane skrev:

Er det nemt at bruge ?

Ja, JVC-projektorne har indbygget testbillede-generator, så det skal bare forbindes via en pc med CalMan kørende. Jeg fandt forholdsvis let ud af det, og jeg kender ikke meget til billedkalibrering. Softwaren har en preview funktion, det kræver bare en licens for at kunne bruges i praksis.
Dét der tager lidt tid i starten, er hvordan projektoren skal indstilles inden kalibrering - picture mode, color temperature, lens aperture, color space osv. Resten klarer softwaren.

Skrevet den: 16-Februar-2014 kl. 16:35
De parametre, som tager tid i starten. Hvordan finder du frem til hvad de skal stå på ?

-------------

Print side | Luk vindue