Print side | Luk vindue

Optagelser slutter for tidligt.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130557
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 09:29

Emne: Optagelser slutter for tidligt.
Skrevet af: cpdk
Emne: Optagelser slutter for tidligt.
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:00
Hej, jeg har et samsung smart tv med en extern Harddisk sat til for at kunne optage diverse programmer, men optagelserne er begyndt at stoppe førend udsendelserne er helt færdige F.eks kunne knægten ikke se hvem der røg ud i x faktor fordi optagelsen stoppede for tidligt.
Er der nogen der også har oplevet det og evt. ved hvad der kan være galt og hvad man kan gøre ved det vil jeg da gerne høre om det.

Mvh Carsten

-------------
cpdk

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:04

Det er jo TV kanalens fejl, DR er altid forsinket, man skal altid ligge tid til når man optager fra DR. De øvrige kanaler oplever jeg ikke problemer med.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:18
Har nu også selv oplevet det med klipfiskerne som sendes på tv2 og det burde jo selv finde ud af det når man bruger epg de sender vel et signal ud om start og stop ?

-------------
cpdk

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:25

Det er udelukkende EPG baseret, ud fr de start/slut tider som de enkelet indholds leverandører har opgivet. Holder de så ikke tiderne, så er der ikke taget højde for det. Sport f.eks kendes der jo ikke slut tid på, det får jo altid lov til at fortsætte efter fastsat slut.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:33
Okay ja så er det jo ikke nemt, så må det blive manuel optagelse.........øv

-------------
cpdk

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:38

Brug EPGen, og lig tid til manuelt.

-------------

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:42
ja det må jeg lige rode med.

-------------
cpdk

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:46
Det har altid været nødvendigt at lægge tid til, også inden EPG holdt sit indtog. Dog var der i de gamle analog dage noget der hed PDC, som var et start/stop signal udsendt af TV stationerne. Fatter ikke hvorfor det ikke kan implementeres i det digitale signal.

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 13:51

Det kan det sikkert også, men der er næppe noget udstyr der understøtter det.

-------------

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 14:00
Viljen er ikke til det. Det skal ikke være for let at kopiere..

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 14:18

Det er ikke standard og før det kan blive det, skal det vedtages. Så kan der komne udstyr til det.

-------------

Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 14:24
PDC var nu heller ikke fejlfrit. Jeg gik ofte glip af hele udsendelser, fordi optageren aldrig fik et startsignal, så det holdt jeg hurtigt op med at bruge.
Min Panasonic-optager kan heldigvis indstilles til automatisk at lægge ekstra minutter til EPG-tiden, så jeg skal i det daglige selv huske at trække dem fra igen ved optagelser, der ligger lige efter hinanden på samme kanal.

Pt. er det 10 minutter, men hvis der har været noget live-transmission tidligere på aftenen, lægger jeg yderligere 10 minutter på manuelt.

Så PVR-funktionen på mit Samsung TV bruger jeg kun af nød.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 14:28

Det behøver nan ikke tænke på, det finder den selv ud af. På Samsung skal det rigtig nok gøres manuelt.

-------------

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 16:21
PDC (og det nærmest identiske VPS) *er* en standard. Som det ganske rigtigt er nævnt kunne systemet også fejle og blive betjent forkert. En af årsagerne til, at det ikke længere anvendes er, at det krævede at apparatet var tændt hele tiden for at kunne reagere på PDC/VPS signalet. Standby er/var ikke nok.

Jeg tror dog godt, at man kunne lave et nyt system, hvis man ønskede det, men som sagt er viljen der tilsyneladende ikke.

Personligt plejer jeg typisk at lægge mellem 30 og 45 minutter til den længde optagelsen har i EPG. Og sætter den typisk også til at optage 5-10 minutter før. Man kan altid slette det der er optaget for meget, men ikke det modsatte. Som regel checker jeg også lige tekst-tv for om tidspunkterne holder.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 16:29

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Personligt plejer jeg typisk at lægge mellem 30 og 45 minutter til den længde optagelsen har i EPG.

Ligge tid til fint nok, men ikke så meget, der vil være for mange efterfølgende udsendelser der så ikke kan foretages, der er begrænsning på hvor mange der kan være i gang.
Det plejer at være tilstrækkeligt med mellem 5-10 minutter, er det så ikke nok, så er der jo nærmest uendelige genudsendelser.

-------------

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 17:28
Min Panasonic HDD optager har dobbelt tuner, så jeg kan tillade mig at være large... Wink

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 17:32
Ja genudsendelser er der efterhånden så mange af at jeg ikke mere finder det nødvendigt med en optager til mine 9 kanaler. Det hænder da at DR1 og TV2 lægger to vigtige udsendelser over for hinanden, men så er der som regel en af dem der genudsendes.

Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 17:33

Samsung har det da også, men det er kun muligt at optage 2 udsendelser af gangen, det er vel det samme med Pana.

-------------

Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 23-Februar-2014 kl. 20:08
Er også begyndt at sætter timer til 3 min FØR udsendelse da DR også er slemme til at starte før oplyst tid. Især Ramasjang og Ultra er slemme. Har selv med de 3 min. mistet starten til min datter.

Skrevet af: miri
Skrevet den: 24-Februar-2014 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af cpdk cpdk skrev:

Har nu også selv oplevet det med klipfiskerne som sendes på tv2 og det burde jo selv finde ud af det når man bruger epg de sender vel et signal ud om start og stop ?
Jo, der sendes et signal ud om start og stop, og det er en del af DVB standarden. Konkret kan det ses på de inf. der er knyttet til nu-og-næste. På min gamle Topfield boks var der lavet et add-on, der gjorde, at optagelser, når de nåede til timer-slut tjekkede for om der kom oplysning om programmet var afsluttet. Hvis ikke blev optagelsen forlænget indtil denne information dukkede. der kunne dog sættes et maks., så optagelser ikke kørte i det uendelige i forbindelse med fejl.

MEN det forudsætter at broadcaster også sender korrekte oplysninger ud - og det er her systemet svigter. Jeg brugte det derfor ikke dengang og anvender som tidligere en "simpel" padding, hvor timere automatisk lægger 2 min til før og 5 min efter. Det virker på 95% af mine optagelser. Det er direkte udsendelser som sport og underholdning, der giver problemer, og her tror jeg, at man manuelt skal lægge ekstra til, hvis man ikke kan undvære den forlængede spilletid...

-------------
miri

Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Februar-2014 kl. 20:13
Jeg har skrevet og fortsat DR om dette udbredte problem. Jeg opfordrer jer til det samme. Er vi mange der gør det, tager man problemet alvorligt.

Jeg lægger også tid til. Problemet er at man ikke længere kan se hvad programmet hedder automatisk og heller ikke kan skrive det

Skrevet den: 24-Februar-2014 kl. 20:37

Det er der så ikke problemer med på Samsung BD-F modellerne, udsendelsen får navn.

-------------

Print side | Luk vindue