Hvad synes I om 4K LED TV ??
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130654
Udskrevet den: 25-Maj-2025 kl. 06:24
Emne: Hvad synes I om 4K LED TV ??
Skrevet af: Hother
Emne: Hvad synes I om 4K LED TV ??
Skrevet den: 27-Februar-2014 kl. 20:33
Jeg kan jo ikke helt lade være med at kigge på 4K TV. Jeg kigger vel egentlig fordi jeg spørger mig selv, om det er et format jeg skal satse på - på et tidspunkt.
Jeg er jo i bund og grund plasma-mand til fingrespidserne velvidende, at plasma snart er en saga blot.
Jeg har set på Samsung 4K, som jeg egentlig ikke synes var særligt imponerende. Jeg ved jo godt at indstillingerne spiller væsentligt ind på selve billedoplevelsen - men alligevel.
I dag var jeg forbi Fona på Strøget i København. Her så jeg noget der var lidt mere overbevisende, nemlig Sony´s 4K. Jeg var egentlig lidt imponeret over detaljerne, roen i billedet og såmænd også billedforløbet også ved hurtige bevægelser.
Men alt andet lige, og det gælder for både Samsung og Sony, så virker billedet stadig ikke naturligt på mig og her måske specielt på farvesiden. Jeg synes at blledet virker noget "Komprimeret" og det uanset hvad jeg så - også ved en af mine egne BD´er.
For pokker billedet er jo mere klart og tydeligt, end hvis jeg så det samme motiv in real life.
Er det mig som er gammeldags (jo jo - jeg har jo alderen), eller er det bare sådan et TV skal se ud i fremtiden - altså noget jeg skal vænne mig til?
Hvad synes I, det kunne være sjovt at høre jeres mening
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Svar:
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 27-Februar-2014 kl. 21:52
Jeg er også der hvor jeg tænker skal skal ikke. Det der nok mest trækker i mig er nok mest tanken om at købe nyt da nyt altid er godt :-)
Men jeg ved ikke om jeg ville kunne vende mig til det. Da jeg var på IFA i september blev jeg meget træt i hovedet af alle de 4K oled tv jeg så på. Det var selvfølgelig også en tur med voldsomt mange indtryk. Men når jeg så står i Fona og kigger så føler jeg alligevel at jeg skal koncentrere mig meget mere end normalt fordi der er så mange detaljer der skal 'registreres' og spørgsmålet er om det er noget man vender sig til? Jeg synes nemlig ikke at jeg oplevede det samme ved skiftet fra sd til hd.
------------- .
|
Skrevet den: 27-Februar-2014 kl. 22:07
Sylvest skrev:
Jeg er også der hvor jeg tænker skal skal ikke. Det der nok mest trækker i mig er nok mest tanken om at købe nyt da nyt altid er godt :-)
Men jeg ved ikke om jeg ville kunne vende mig til det. Da jeg var på IFA i september blev jeg meget træt i hovedet af alle de 4K oled tv jeg så på. Det var selvfølgelig også en tur med voldsomt mange indtryk. Men når jeg så står i Fona og kigger så føler jeg alligevel at jeg skal koncentrere mig meget mere end normalt fordi der er så mange detaljer der skal 'registreres' og spørgsmålet er om det er noget man vender sig til? Jeg synes nemlig ikke at jeg oplevede det samme ved skiftet fra sd til hd. |
Det med at koncentrere og registrere - rigtigt godt forklaret 
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 06:15
Har stadig tilgode at se en film på et 4K panel.
Har kun set de over boost demo som de viser og ja de er totalt unaturlige. Om få år kan man sikkert kun købe 4K paneler, men billedkvaliteten skal jo også være plads er det er ikke nok med et 4K panel, Der skal mere til.
|
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 06:20
Hother skrev:
Det med at koncentrere og registrere - rigtigt godt forklaret  |
Tak. Jeg håber dog at det er noget man kan vende sig til / træne hjernen til og det ikke bare er et tegn på at man er ved at være en gammel ......
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
------------- .
|
Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 08:08
Tjah, jeg skal have et 4K, når det er til at få film i 4K, så der går mindst et år endnu. Streaming i 4K kræver en hurtigere netforbindelse end min nuværende, så det passer fint med vectoring, der også skulle komme om et års tid. Som jeg har forstået det, vil ikke engang PlayStation 4 kunne understøtte spil i 4K.
Men faktisk ville jeg i første omgang hellere have et Full HD OLED end et 4K LCD, for det vil kunne anvendes med det materiale, der findes til overflod nu. På den anden side, hvor god er OLED-teknologien? Hvor mange skavanker har den til fælles med plasma, eks. retention og burn-in?
Så alt i alt, bliver jeg foreløbigt ved 2K (Full HD) LED, for der er et kæmpe udbud af spil og film, og jeg kender teknologien og dens skavanker.
------------- AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 09:01
Hother skrev:
Men alt andet lige, og det gælder for både Samsung og Sony, så virker billedet stadig ikke naturligt på mig og her måske specielt på farvesiden. Jeg synes at blledet virker noget "Komprimeret" og det uanset hvad jeg så - også ved en af mine egne BD´er.
|
Sony's UHD har Triluminos (Quantum Dots) baggrundsbelysning og visse butikker er tilbøjelige til at sætte billedet til "vivid" som booster farverne på almindeligt materiale langt ud over det naturlige, men det tager kun nogle få tryk på fjernbetjeningen at skifte til noget, der ser mere naturligt ud.
|
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 09:12
Skrevet af: ubeslutsom
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 10:23
Jeg har ikke set det endnu, men tror også jeg vil have svært ved at vænne mig til det (har heller ikke haft det nemt med skiftet fra CRT til fladskærm og udsatte det længst muligt). At det ser mere skarpt og "virkeligt" ud end virkeligheden. Jeg vil gerne have et blødt billede og skruer helt ned for skarpheden.
|
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 12:28
Elgiganten har lige nu oprydningssalg 58" 4K Toshiba til 14K
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 17:08
En af min rigtig gode kammerater har Samsung 4K modellen. Flot er det også de film vi har set på blu-ray, men det er ikke sådan, at jeg personligt syntes det er vildt flottere end topmodellerne uden 4K.
Så ville nok vente lidt tror jeg. Selvom fingrene altid klør efter nyt. 
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 17:29
JordanDK skrev:
En af min rigtig gode kammerater har Samsung 4K modellen. Flot er det også de film vi har set på blu-ray, men det er ikke sådan, at jeg personligt syntes det er vildt flottere end topmodellerne uden 4K.
Så ville nok vente lidt tror jeg. Selvom fingrene altid klør efter nyt.  |
Det klør jo altid. 
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 17:33
Jeg hopper ikke på 4K...foreløbig. Jeg ser mest film på BD , og noget af det vigtigste er kontrasten for mig , sort skal være sort incl detaljer. Tror , og håber , at mit tv holder til OLED er til at betale i 55"-65".. MVH
------------- TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 18:48
hopgreve skrev:
Jeg hopper ikke på 4K...foreløbig. Jeg ser mest film på BD , og noget af det vigtigste er kontrasten for mig , sort skal være sort incl detaljer. Tror , og håber , at mit tv holder til OLED er til at betale i 55"-65".. MVH |
Det er såmænd nok også sådan at jeg ser på sagen - tror jeg 
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 20:05
Jeg er forbeholden overfor LCD/LED , men positiv overfor 4k . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 20:58
Folk der savler over 4K burde kigge forbi her, for eksempel, og se at det er ret unødvendigt.
|
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 21:38
Naiera skrev:
Folk der savler over 4K burde kigge forbi her, for eksempel, og se at det er ret unødvendigt. | Hvad mener du? MVH
------------- TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 07:06
Naiera skrev:
Folk der savler over 4K burde kigge forbi her, for eksempel, og se at det er ret unødvendigt. |
Hvad har du af grej og film så vi kan A B teste
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 16:28
hopgreve skrev:
Jeg hopper ikke på 4K...foreløbig. Jeg ser mest film på BD , og noget af det vigtigste er kontrasten for mig , sort skal være sort incl detaljer. Tror , og håber , at mit tv holder til OLED er til at betale i 55"-65".. MVH |
er helt enig
OLED er fremtiden og så med 4k materiale, så kan det dårligt blive bedre.
led er fint til mindre skærme og under de 55 tommer et oled i større tommer og 4k vil blæse et led tv helt ud på lossepladsen.
|
Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 16:49
Jeg må indrømme jeg ser nu langt mere frem til UHD i fornuftige prisklasser end OLED.
Der er super mange der er imod Plasma men går ind for OLED, dette kan jeg ikke forstå da jeg af hvad jeg kan forstå er langt større problemer med burn in på OLED end på plasma, jeg kan selv godt lide farverne på plasma, men ser nu ingen grund til at ønske sig teknologi der er mere udsat for burn in end plasma.
|
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 16:57
Som tidligere nævnte har jeg ikke set et 4K LED som fik mig til at gå bagover af glæde. Men jeg glæder mig til de kommende Pana 4K LED. Måske de har lavet noget godt. Spændende og vi får se
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 17:19
nu har mit pio plasma kørt siden 2009 og har aldrig haft et problem at pana har haft problemer med burn in, efter deres 3d skærme gør altså ikke at jeg vil være bange for at købe at købe et oled om nogle år.
led har stadig nogle begrænsninger og disse kan ikke ændres uanset producenten. som helt sort og især begrænset betragtning vinkel som netop bliver værre jo større en skærm man køber.
men ja mange vil sikkert købe led fremover, oled bliver sikkert til dem som har købt plasma før i tiden.
er da glad for mit led tv en sony w905, men det kan altså ikke slå et tv fra 2009. dog er de kommet langt, men igen er det meget tydeligt og se led har nogle begrænset muligheder for at vise et billede som et plasma eller oled kan
|
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 17:24
Stougaard skrev:
Jeg må indrømme jeg ser nu langt mere frem til UHD i fornuftige prisklasser end OLED.
Der er super mange der er imod Plasma men går ind for OLED, dette kan jeg ikke forstå da jeg af hvad jeg kan forstå er langt større problemer med burn in på OLED end på plasma, jeg kan selv godt lide farverne på plasma, men ser nu ingen grund til at ønske sig teknologi der er mere udsat for burn in end plasma. | UHD/4K er jo altså IKKE et kvalitets stempel , det tror jeg er vigtigt at huske. OLED har jo potentialet til at gengive perfekt sort , og perfekte betragtningsvinkler. Men ja helt klart , selvfølgelig skal der ikke forekomme retention/Burn-in.Det bliver spændende at følge med i... MVH
|
Skrevet af: ThomasNorge
Skrevet den: 01-Marts-2014 kl. 21:52
Jeg har tilgode at se en film på et 4K hjemme i stue.
Men svigerfar har lige købt Philips 65" 4K LED der vist er prisvinder. Glæder mig til at samligne det mod min 65" ZT60 plasma skærm.
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 00:38
ThomasNorge skrev:
Jeg har tilgode at se en film på et 4K hjemme i stue.
Men svigerfar har lige købt Philips 65" 4K LED der vist er prisvinder. Glæder mig til at samligne det mod min 65" ZT60 plasma skærm. |
Jeg kender ikke Philips modellen, jeg har kun set Samsung, LG og Sony i 4K, og her vinder Sony for mig på alle leder og kanter.
Jeg tror at du vil blive meget overrasket over detaljerne og skarpheden i 4K. Når det så er sagt, så tror jeg efter nogen tid du vil tænke, hvor blev billeddybden af, kontrasten og det samme med de naturlige farver. Meget afhænger som bekendt af indstillingerne, men alligevel.
Jeg tror ikke din Svigerfars 4K er noget match for dit ZT60 når vi taler de "Egentlige" parametre for billedkvalitet. De har i det mindste ikke været et match for mit VT60.
4K har så nogle andre kvaliteter som f.eks. en detaljerigdom som jeg aldrig har set tilsvarende - helt utroligt
|
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 00:41
Ja det bliver spændende. Jeg skal komme med en anmeldelse til juli når begge TV er hængt op. Husene skal lige bygges først :)
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 00:47
Er det kun mig som har sine forbehold for 4k-hypen når vi snakker så små skærme som 65"? - det er vel samme debat som 720P og 1080P ved normal kiggeafstand på 50" TV.. dvs. øjet ikke kan skeldne pixels og man bare betaler for nogle specs man ikke gør brug af i praksis. Næ, 4K er mere interessant for os med projektorer
|
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 00:56
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 01:04
Steve Jones skrev:
Er det kun mig som har sine forbehold for 4k-hypen når vi snakker så små skærme som 65"? - det er vel samme debat som 720P og 1080P ved normal kiggeafstand på 50" TV.. dvs. øjet ikke kan skeldne pixels og man bare betaler for nogle specs man ikke gør brug af i praksis. Næ, 4K er mere interessant for os med projektorer  |
Jeg kunne godt se forskel på den 55" jeg så i hifibutikken . Spørgsmålet er bare om den er nødvendig. Som Hother skrev, så får man flere detaljer, men så må man undvære andre ting. Og hvad er vigtigst. Jeg synes full hd er nok detajler. Men jeg vil ikke undvære dybden og den sorte billed fra en Plasma.
Jeg tvivler stærkt på en 4K LED er bedre til film, i en mørk stue, end en 60 serie plasma. eller samsungs plasma for den sags skyld. Fordi det er på det tidspunkt skærmen skal være perfekt til omgivelser. Hvor tit ser man en fed film i dagslys?
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet af: mixart
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 01:08
Jeg var et smut forbi Aarhus igår og kiggede en tur ind til Fona. Der fik jeg både set LG buede 55" OLED og Samsung 85" 4k fladskærm, men det var svært at bedømme med LG'et, for det var en fesen demo, de brugte til demonstration af OLED tv'et.
Men hold da op, da jeg så Samsungs 85" LED 4K fladskærm. Super skarp billede med 4K materiale og gav en wow fornemmelse. Sådan et stort tv gad jeg godt have stående i stuen. :) Min næste opgradering bliver selvfølgelig OLED 4K, når mit Pioneer KRP-600M skal pensioneres. Men jeg var godt nok solgt i den størrelse Samsung har og der går nok længe før man ser sådan et OLED 4K i 85" til 50.000 kr.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 02-Marts-2014 kl. 12:52
Hother skrev:
For pokker billedet er jo mere klart og tydeligt, end hvis jeg så det samme motiv in real life.
Er det mig som er gammeldags (jo jo - jeg har jo alderen), eller er det bare sådan et TV skal se ud i fremtiden - altså noget jeg skal vænne mig til?
Hvad synes I, det kunne være sjovt at høre jeres mening |
Min mening:
Positivt:
Citat "billedet er jo mere klart og tydeligt, end hvis jeg så det samme motiv in real life". Øeh, det syntes jeg nu ikke det er, da mine øjne IKKE har ændret opløsning ...altså med mindre det handler om noget der er zoomet ind på, så det bliver så forstørret, at flere detaljer åbenbarer sig end ellers. Og det er jo bare fedt! ...Men det er da helt klart opløsningen der taler FOR i min bog. ...Det er derfor JEG gerne vil have UHD. Jeg EEELLLSKER også en god studieindspilning hvad angår musik, hvor detaljer og opløsning står ud i ørerne på en på.
Negativt
1. Stadig for dyrt og for småt. Når der kommer en gennemtestet >100 tommer UHD OLED skærm der er til at købe for menneskepenge (dvs. under 50.000 kr), så er planen at skifte projektoren ud.
2. Mangel på ordentligt UHD indhold. TV og BD i UHD før det giver mening. (Netflix 4K tænker jeg lige så lidt på som udnyttet 4K, som jeg tænker på deres 1080p som udnyttet 1080p. (Note: en Ca 40-50 tommer UDH skærm, ville dog blive budt velkommen som computermonitor på skrivebordet)
3. For meget unaturlig farvelade på de skærme jeg hidtil har set, men det betragter jeg som et kalibreringspørgsmål. Så potentialet med det bedre farvespectrum har jeg tilgode, indtil jeg ser en ordentlig kalibrering.
|
|