Print side | Luk vindue

Reklamationsret på batteri til bærbar?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130745
Udskrevet den: 22-Februar-2025 kl. 20:04

Emne: Reklamationsret på batteri til bærbar?
Skrevet af: jj79
Emne: Reklamationsret på batteri til bærbar?
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 08:59
Hej.

Vi har lige fået besked retur fra ComputerCity om at de kun har 1 års reklamationsret på batteri til vores Asus computer, selvom det godt nok er tæt på de 2 år er udløbet da vi afleverer den, og oplyser at vi selv har mistanke om det er batteriet der er galt med - hvilket ekspedienten siger at det kunne det også godt lyde som om, men hun vil lige sende den ind og blive tjekket, hvorefter vi nu får beskeden om at det dækker de ikke...

Er ikke helt sikker på det er lovligt (det lød i hvert fald til at ekspedienten ikke var klar over proceduren) - men vil lige høre om der er andre herinde der har haft samme problem, og hvordan man evt skulle gribe det an, eller om man skal rette henvendelse til forbrugerklagenævnet for at blive hørt?

Mvh. Jan

Svar:
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:07
http://taenk.dk/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier - http://taenk.dk/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Reklamationsfrist-paa-batteri-i-baerbar-pc - http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Reklamationsfrist-paa-batteri-i-baerbar-pc

Skrevet af: AnyFellow
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:11
Det er normal praksis og fuldt lovligt. Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv.

Du får ikke noget ud af at henvende dig til forbrugerklagenævnet.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Det er normal praksis og fuldt lovligt. Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv

Normal praksis måske, men ikke lovligt.

Som ellers skriver dette:

Sådan løser du problemet

- Tjek først i computerens brugsanvisning, om du har behandlet batteriet, som producenten har anvist.

- Hvis du har det, kan du klage til sælgeren - print denne artikel og send den med, eller send den per mail sammen med en beskrivelse af problemet.

- Hvis han nægter at anerkende dine klage, kan du oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet.

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:24
Efter 6 måneder er det jo forbrugeren der skal føre bevis for at det er en fejl varen er født med!? Det bliver nok svært med en forbrugsvare som et batteri.

De 24 måneders reklamationsret (efter dansk lov) er jo på ingen måde en garanti! Den er delt op i 6 måneder hvor det er sælgers ansvar at påvise at fejlen IKKE skyldes produktions-fejl eller lignende, derefter er bevisførelsen omvendt og det er forbrugeren der skal bevise at det er en medfødt fejl.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:31
Og der sker ved at butikken tager batteriet ind til undersøgelse.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er normal praksis og fuldt lovligt. Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv

Normal praksis måske, men ikke lovligt.

Som ellers skriver dette:

Sådan løser du problemet

- Tjek først i computerens brugsanvisning, om du har behandlet batteriet, som producenten har anvist.

- Hvis du har det, kan du klage til sælgeren - print denne artikel og send den med, eller send den per mail sammen med en beskrivelse af problemet.

- Hvis han nægter at anerkende dine klage, kan du oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet.

Det er korrekt at du altid har 2 års reklamationsret, men almindelig slidtage er ikke en mangel og en reklamation kan derfor lovligt afvises af forhandleren.

Det er forklaret meget godt her:
https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-308.html - https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-308.html

Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:33
http://taenk.dk/nyheder/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier/klagenaevn-svigter-forbrugerne - http://taenk.dk/nyheder/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier/klagenaevn-svigter-forbrugerne

Dog står der bl.a.:

"Måske er alt håb ikke ude for forbrugere med batteriproblemer. Der er nemlig endnu ingen, der har anmeldt en sag til Forbrugerklagenævnet, hvor de gjorde gældende, at det er rimeligt at forvente, at hele den bærbare computer inklusive batteri kan holde for eksempel minimum to år.

Der er heller ikke taget stilling til, om butikken klart og tydeligt skal oplyse om, at batteriet vil holde i væsentlig kortere tid end resten af computeren."

Mvh. Jørgensen

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:34

Det er korrekt at du altid har 2 års reklamationsret, men almindelig slidtage er ikke en mangel og en reklamation kan derfor lovligt afvises af forhandleren.

https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-308.html - https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-308.html

Forbrugerstyrelsen er af anden mening mht. batterier, da et batteri i en bærbar må forventes at kunne holde i to år.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

http://taenk.dk/nyheder/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier/klagenaevn-svigter-forbrugerne - http://taenk.dk/nyheder/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier/klagenaevn-svigter-forbrugerne

Dog står der bl.a.:

"Måske er alt håb ikke ude for forbrugere med batteriproblemer. Der er
nemlig endnu ingen, der har anmeldt en sag til Forbrugerklagenævnet,
hvor de gjorde gældende, at det er rimeligt at forvente, at hele den
bærbare computer inklusive batteri kan holde for eksempel minimum to år.

Der er heller ikke taget stilling til, om butikken klart og tydeligt
skal oplyse om, at batteriet vil holde i væsentlig kortere tid end
resten af computeren."

Mvh. Jørgensen

Det er dog en artikel fra 2011. Forbrugerstyrelsen side, der linkes til ovenover er fra 2013.

Og igen, måden at finde ud af om det er slid eller en fabrikationsfejl er, at forhandleren tager batteriet ind til undersøgelse.

De må ikke bare afvise.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 09:43

Forbrugerstyrelsen er af anden mening mht. batterier, da et batteri i en bærbar må forventes at kunne holde i to år.

Jeg er ikke enig i at du kan udlede det af artiklerne.

Det forbrugerrådet skriver, er at forhandleren har en undersøgelsespligt i 24 måneder og ikke kan afvise en reklamation uden at undersøge batteriet, med henvisning til at batterier er en sliddel.

Der står ikke i artiklerne er en forhandler ikke kan afvise en reklamation efter at have undersøgt batteriet og konkluderet at det er slidt op.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 10:16
Man må også gå ud fra at det er må væsentlig forskel på et slidt batteri (almindeligt forringet kapacitet), og et batteri, hvor en celle er klappet sammen.

Jeg har flere gange fået ombyttet batterier til bærbare hvor en celle var klappet sammen, da det ikke blev betragtet som almindeligt slid (men det var også fra en kvalitets-leverandør der normalt har god service).

/ask

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 11:14
Okay - her er batteriet dog "kun" godt slidt vil jeg tro, holder max strøm 20 min, og går så pludselig ud når det nærmer sig de 50% - så vil ikke tro det er defekt celle eller?

Men eftersom de har haft den inde til inspektion på deres værksted hvor de har konstateret at det var batteriet der fejlede og ikke computeren - må jeg vel også kunne forlange dokumentation for at batteriet ikke havde en defekt - ved godt det kun drejer sig om en 3-400kr for et nyt batteri på amazon - men synes jo jeg burde have loven på min side, også er det jo man bliver lidt stædig

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 11:35

Det forbrugerrådet skriver, er at forhandleren har en undersøgelsespligt i 24 måneder og ikke kan afvise en reklamation uden at undersøge batteriet, med henvisning til at batterier er en sliddel.

Der står ikke i artiklerne er en forhandler ikke kan afvise en reklamation efter at have undersøgt batteriet og konkluderet at det er slidt op.

Det skriver jeg heller ikke. Du indikerer til gengæld det modsatte ved at skrive:

"Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv."

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 11:44

Det skriver jeg heller ikke. Du indikerer til gengæld det modsatte ved at skrive:

"Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv."

Jeg beskriver hvordan garanti på disse dele håndteres i praksis. Der er meget få domme omkring denne problemstilling, hvilket må skyldes omkostningerne set i forhold til varens pris.

Forbrugerrådet har mange holdninger, og det er ikke alle domstolene er enige i.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 12:01
Det link, jeg omtalte til var Forbrugerstyrelsen og ikke Forbrugerrådet.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Okay - her er batteriet dog "kun" godt slidt vil jeg tro, holder max strøm 20 min, og går så pludselig ud når det nærmer sig de 50% - så vil ikke tro det er defekt celle eller?

Men eftersom de har haft den inde til inspektion på deres værksted hvor de har konstateret at det var batteriet der fejlede og ikke computeren - må jeg vel også kunne forlange dokumentation for at batteriet ikke havde en defekt - ved godt det kun drejer sig om en 3-400kr for et nyt batteri på amazon - men synes jo jeg burde have loven på min side, også er det jo man bliver lidt stædig

Det tyder faktisk på en klappet celle! Det var de samme symptomer jeg har oplevet de gange jeg har fået byttet t batteri!

Ved almindeligt "slid" vil du opleve at strømmen tappes hurtigt, men jævnt. Ved defekte celler eller lignende kan du netop opleve pludselige hop i hvad computeren tror der er tilbage.

Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 13:30
Ok - jamen så burde "min sag" vel egentlig være bedre stillet ifht hvis det var almindelig slid - tvivler stadig på jeg får noget ud af det, men den skal da prøves - lidt snakken over disken om en mail til kontant og eb kan måske lokke dem til anden dom

Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 04-Marts-2014 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Ok - jamen så burde "min sag" vel egentlig være bedre stillet ifht hvis det var almindelig slid - tvivler stadig på jeg får noget ud af det, men den skal da prøves - lidt snakken over disken om en mail til kontant og eb kan måske lokke dem til anden dom

Det eneste dokumentation du formentlig får er en arbejdsrapport fra værkstedet hvor de skriver "ikke dækket af garanti grundet slid, tilbud sendt på xxx,-" Selvfølgelig alt efter hvilket mærke det er og hvilket værksted de har sendt den til, men de har tidl. Brugt Infocare og hvis det er dem, så vil det være noget i den dur.. 
Feks. Ved apple får man en udskrift fra apple testprogram med hvor mange afladninger batteriet har haft.

Så er det op til dig selv om du vil lave en sag ved forbrugerklagenævnet så der kan komme en uvildig vurdering af det..

Tror ikke du kommer videre med truslen om mail til kontant og eb, den problemstilling med batteri har været der i lang tid, og du er langt fra den første, de har haft.

Arbejder selv med reklamationer i elektronikforretning, og oplever batteri ikke dækket grundet slid min. 1 gang i måneden.. 

Men om ikke andet så koster en sag ved forbrugerklagenævnet jo kun 1xx,- at lave og det kan være at de vil indgå forlig hvis der er tvivl..

-Dennis.

Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 15:29
Jeps - så fik vi hentet computeren og fik af vide at der var to celler der var klappet sammen på batteriet og at dette skyldes slid, så det var ikke dækket nu når batteriet var over 1 år gammelt, men fik da et pænt prisoverslag på et nyt batteri

"reservedele :K53 BATT LG FPACK BL TE,1 stk, fejlbeskrivelse :
maskinen går ud selv når batteri
er på omkring 50%.
fakturatekst :
Batteri dækkes i kun 12mdr.Forbrugs vare Batterier udskiftet
prisoverslag: kr. 1040 inkl. moms."

Det der dog så virkelig pisser mig af i denne omgang er de 349kr de så mente de var berigtiget til i værksteds omkostninger, nu vi ikke ville tage imod deres tilbud om udskiftning af batteri, det er normal procedure når de ikke finder fejl

Prøvede at snakke med chefen i afdelingen på Silkeborgvej i Århus - men han var totalt ligeglad med at vi følte os ført bag lyset, da vi hverken ved køb eller indlevering til reparation af computeren, var blevet gjort opmærksom på den begrænsende batteri garanti - så havde vi da selv bestilt et nyt batteri over nettet...

Må nok indrømme jeg er chokket over manglende kundeservice i denne sag - og der er vist ingen tvivl om vi aldrig sætter vores ben i en Computercity igen

Skrevet af: Deaster
Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 09:56
Fik I at vide før i indleverede den at der var et gebyr på 349 kr. hvis reklamations retten ikke dækkede?

Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:

Fik I at vide før i indleverede den at der var et gebyr på 349 kr. hvis reklamations retten ikke dækkede?

Ordret fik vi af vide, at hvis de ikke fandt fejl på den ville det koste 349kr - havde intet hørt om deres 12 mdr reklamationsret på batterier før end vi fik meldingen retur fra værkstedet - der var jo netop en fejl - derfor vi indleverede den i første omgang...

Teknisk set er de sikkert i deres gode ret til at handle som de gør - men føj jeg føler mig knallet bag i...

Print side | Luk vindue