Print side | Luk vindue

Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131517
Udskrevet den: 21-Februar-2025 kl. 05:17

Emne: Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(
Skrevet af: JLee
Emne: Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:05
Hej hjælpsomme mennesker!

Min gamle bæbar har længe vist ældningstegn (crasher som vinden blæser), og nu er den vist ved at være helt gal. Den lyder som et hakkebræt, når man tænder den. Den starter fint nok op og når efter de sædvanlige ca. 2 min startup (Dead) frem til skrivebordet. Dog gør larmen, at jeg ikke tør have den tændt længe nok til at lave noget på den - kan den ... eksplodere eller bryde i brand eller noget? Man sidder jo med den i skødet, så det er rart at kende worst case scenario.

Jeg vil gerne redde indholdet af billeder, musik og andet og har en ekstern HD med plads til at kopiere hele den interne HD over på. Har næsten fyldt alle 500 GB.

Nu kommer så mit problem: Da jeg ikke tror, HD'en har uendeligt mange timer tilbage at leve i, har jeg ikke "tid" til at sortere i, hvad jeg vil gemme, og hvad jeg er ligeglad med og vil derfor bare sætte en 1:1 kopiering i gang. Desværre har jeg på det seneste fået nogle virus meddelelser, når jeg har prøvet at åbne nogle, men ikke alle spil. Jeg har installeret både Avast og AVG, men kun AVG reagerer. Kan det være falsk positiv detektion? Er der fare for at andre filer på den eksterne HD inficeres, så længe jeg kun kopierer og gemmer, men ikke åbner nogle af filerne/programmerne?

Min eksterne HD indeholder backup fra arbejdet, og disse filer skulle nødig beskadiges.

Bonusspørgsmål: Hvad er den bedste måde at kopiere hurtigt? Normalt flytter jeg en mappe ad gangen, da min maskine har det med at crashe midt i kopieringen, og så er det begrænset, hvor mange filer, der skal checkes igennem for mislykket kopiering. Men er det tungere at kopiere flere mapper sideløbende eller at "makere alt og kopiere i bulk"?

Jeg er ikke den store IT-haj, så jeg håber, man forstår mit ubehjælpelige forsøg på at forklare problemstillingen.

På forhånd tak for svar :)

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-BCT820 DIGA
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Svar:
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:14
Prøv at fjerne ét af antivirusprogrammerne! Det er ikke godt med to antivirus-programmer, da de vil modarbejde hinanden - dette går ud over computeren. Se så, hvad der sker - om den arter sig bedre efter det. Måske Avast skal væk, da AVG jo ser ud til at virke?

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:22
Har godt tænkt over, at de nok får det hele til at gå lidt langsommere, men de finder noget forskelligt. Avast finder nogle gange noget, som AVG ikke gør. Når jeg googler det, som AVG finder ifm. installation/start af spil, er de ikke umiddelbart kendte i det store cyberspace...

Men uanset hvad, så plejer HD'en ikke at larme. Eneste larm plejer at komme fra blæseren. Det lyder som om, discen roterer skævt men kan gå i smadder, hvornår det skal være...

Anyway, jeg har allerede bestilt en ny laptop, som gerne skulle komme i morgen eller mandag Big smile - vil bare gerne kunne gemme mine billeder og musik og genbruge installationsfilerne til mine spil og andre programmer.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:26
På et tidspunkt begynder noget jo at gå i stykker. Men har du en Google-konto? Hvis ja, så har du her 15 GB plads til dine billeder og andet . Få dem gemt først - kører disken så stadig, så fortsæt med installationsfilerne. Billederne og andet er vigtigst at få gemt!!

Det hedder jo godt nok en laptop, men derfor BEHØVER du vel ikke at sidde med den på skødet?Big smile Du lukker derved af for afkølingen i bunden af maskinen, hvor der også er kølehuller.....

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:33
Yes, det er også min prioritering :)

Men jeg vil helst bruge min eksterne HD, for så behøver jeg ikke være på nettet.

Hvordan med mit spørgsmål om evt. virus? Hvis bestemte .exe filer er inficerede, kan infektionen så sprede sig, hvis jeg ikke åbner/aktiverer filerne, men udelukkende kopierer og opbevarer dem?

Min plan er at overføre billeder til den nye laptop og brænde dem på cd/dvd til opbevaring. Det samme med installationsfilerne: kopiere til ekstern HD - overføre til ny laptop - checke en for en for virus - brænde og installere fra cd/dvd fremover.

Giver denne fremgangsmåde risiko for at inficere ekstern HD og/eller ny laptop?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:39
Om virus kan sprede sig, kan andre sikkert bedre svare på, end mig.

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Det hedder jo godt nok en laptop, men derfor BEHØVER du vel ikke at sidde med den på skødet?Big smile Du lukker derved af for afkølingen i bunden af maskinen, hvor der også er kølehuller.....

Jeg overså lige dette.

I praksis står den som regel på et "bord" med kølehuller, som står i sofaen, hvor jeg sidder nedenunder - som en slags morgenbakke. Så jeg sidder ikke med den direkte i skødet, men tæt nok på til, at det kunne blive ubehageligt, hvis der skete et dramatisk nedbrud ;)

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 16:05
Virus kan ikke spredes når du (eller andre) ikke åbner filerne. Undtagen hvis autostart er slået til på den pc, hvor du vil kopiere filerne over på. 

Det der kan eksplodere/bryde i brand er batteriet. 

Du kan også købe ny pc først, og så tømme den gamle harddisk ved at sætte den i dock.
Fx denne:
http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-SI-7908US3-USB-3.0-HarddriveDock-2209284.html - http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-SI-7908US3-USB-3.0-HarddriveDock-2209284.html

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 16:12
Så ville jeg nok holde arbejde for sig, og fritid for sig - altså have arbejdsting på én enhed - og købe en anden enhed til fritidsting. Dette vil arbejdspladsen nok sætte pris på.

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 16:20

Så ville jeg nok holde arbejde for sig, og fritid for sig - altså have arbejdsting på én enhed - og købe en anden enhed til fritidsting. Dette vil arbejdspladsen nok sætte pris på.

Ja, især hvis der er virus i nogle af filerne.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 16:50
Nu er der jo hele to antivirusprogrammer på maskinen. Kan det ene antivirusprogram "tro", at det andet antivirusprogram er en virus?

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 16:52
Hvad sker der her?? Den meldte fejl: indlægget blev ikke sendt? Det gjorde det så alligevel...

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Virus kan ikke spredes når du (eller andre) ikke åbner filerne. Undtagen hvis autostart er slået til på den pc, hvor du vil kopiere filerne over på. 

Det der kan eksplodere/bryde i brand er batteriet. 

Du kan også købe ny pc først, og så tømme den gamle harddisk ved at sætte den i dock.
Fx denne:
http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-SI-7908US3-USB-3.0-HarddriveDock-2209284.html - http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-SI-7908US3-USB-3.0-HarddriveDock-2209284.html

Mange tak for svar på mine virusbekymringer :)

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? Jeg checker altid downloadede filer ved højreklik - scan med AVG/Avast. Dog oplever jeg til tider, at disse scan ikke finder noget, hvorefter jeg får en alarm, når jeg åbner .exe filen. Kompromitterer dette min sikkerhed, eller er min maksine stadig clean, selvom filen har været åben? Altså, når AVG/Avast alarmerer og har sat den inficerede fil i karantæne.

Jeg spørger til det med harddisken, da jeg har set optagelser af cd'er rotere sig selv til splinter, når disken kører ujævnt, og jeg troede, det samme kunne ske for en ikke-SSD HD. Men det skal jeg altså ikke være nervøs for? Min oplader summer højt, når strømmen er sat til, og den bliver MEGET varm, så man nærmest brænder sig på den, hvis man kommer til at røre ved den. Nogle gange får jeg fejlmeddelelse om, at den ikke kan genkendes, når jeg tilslutter den, selvom det er den ægte, "medfødte" enhed. Min gamle laptop er forresten Dell Studio, og jeg har et ekstra stort batteri, som stikker ud i bunden og giver den en hældning, når den står på bordet.

"Tømme vha. dock" - er det det samme som at kopiere direkte fra gammel HD til ny laptop? Altså, jeg tilslutter docken til ny laptop og springer trinnet med ekstern HD over?

Ja, især hvis der er virus i nogle af filerne.

Det er min egen private HD købt for at kunne opbevare "hvadsomhelst" - arbejdsfilerne burde ligge trygt og godt på jobbets server, men da jeg ikke har vpn forbindelse, kan jeg kun arbejde hjemmefra ved at have filerne liggende lokalt. Jeg har installeret arbejdsprogrammer på min private pc, som aldrig tilsuttes jobintranet, så jeg forestiller mig ikke, at der skulle være problemer på den front?

Som jeg skrev, er der muligvis tale om en falsk positiv detektion fra AVG? En anden bruger har spurgt til den samme, som findes hos mig, i AVGs online forum og et andet forum, jeg ikke lige kan genfinde ved at google. Men der er ikke kommet svar fra AVG på, om det er en reel trussel eller ej. Det andet var noget med noget shareware, hvor personen kontaktede udvikleren, som svarede, at flere andre brugere ignorerede truslen og brugte programmet uden problemer. Kan ikke huske navnet. Men måske kan det have noget at gøre med, hvorfra man downloader?

Har godt hørt, at en meget langsom PC kan være tegn på virus, men hvis HD er stort set fyldt op, og maskinen er gammel (fra april 2009 eller 2010), kan det vel også være årsagen til den træge opstart og de mange crashes?

Sorry! Føler mig virkelig dum med alle de spørgsmål Unhappy og er meget taknemmelig for jeres hjælp!

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:10
Stadigvæk: Hvis du skal bruge arbejdsfiler hjemmefra, så hold dem på en ekstern enhed for sig selv - også selv om de ligger trygt og sikkert på en server. Så er der kun dine egen ting at bekymre sig om. Og igen: Vi skal lige have et svar på, om et antivirusprogram kan "tro", at et andet antivirusprogram er en virus.

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:21

Stadigvæk: Hvis du skal bruge arbejdsfiler hjemmefra, så hold dem på en ekstern enhed for sig selv - også selv om de ligger trygt og sikkert på en server. Så er der kun dine egen ting at bekymre sig om. Og igen: Vi skal lige have et svar på, om et antivirusprogram kan "tro", at et andet antivirusprogram er en virus.

... Men selve den eksterne HD burde vel ikke blive inficeret - selve disken, mener jeg - selvom den har indeholdt inficerede filer, der muligvis er inficerede? Hvis jeg formaterede den, ville nye filer, som blev gemt på den, så stadig kunne inficeres?

Arbejdsfilerne er rene tekstfiler, og jeg har altid fået at vide, at det kun er eksekvérbare filer, der kan inficeres/sprede infektion, men det er måske en fejlinformation?

Jeg vil gerne med ved ikke, hvordan jeg skal svare på det med de to virusprogrammer... Jeg får alarmer på nogle, men langt fra alle spil jeg starter - nogle gange under installationen, andre gange først ved opstart af programmet.

Det er altid AVG, der reagerer, mens Avast indimellem advarer om, at det er ved at undersøge en mistænkelig fil, men indtil videre udmønter det sig ikke i en alarm, som jeg kalder det, når et virusprogram kommer op med en meddelelse om, at adgang til en given fil er nægtet, og noget er sat i karantæne/kan sættes i karantæne.

Men det sker som sagt langt fra hver gang, så jeg tror umiddelbart ikke, at det er det... Hvis min HD ikke lød så syg, kunne jeg prøve at slå Avast fra og se, om jeg stadig får samme advarsler, men det tør jeg ikke bruge HD'ens måske sidste omdrejninger på.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:32
Langsom PC...

Husker du at køre diskoprydning en gang imellem? "Denne PC", "Min Computer", hvad det nu hedder, højreklik på "Egenskaber", klik på knappen "Diskoprydning", Sæt flueben i alt, bortset fra papirkurvv, hvis du selv vil styre denne, og så klik på "OK".

Knappen "Ryd op i systemfilerne" - her kan også godt være noget at hente. Derefter fanen "Flere indstillinger" og rubrikken "Systemgendannelse og øjebliksbilleder", og så knappen "Ryd op..."

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:34
Og du skal ikke kun slå Avast fra - du skal afinstallere det...

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af JLee JLee skrev:

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? 

Du skal ikke begynde at overføre noget, før den eksterne disk er renset for virus.
Som det allerførste så slå autostart fra på den nye pc, sæt usb-harddisken til, og scan den for virus.

"Tømme vha. dock" - er det det samme som at kopiere direkte fra gammel HD til ny laptop? Altså, jeg tilslutter docken til ny laptop og springer trinnet med ekstern HD over? 

Ja. Det vil være en lettere måde at gøre det på hvis det ikke er harddisken, der fejler noget.
Du kan vel høre om det er blæsere eller harddisk, der larmer.
Den dock, jeg linker til, er til SATA diske. Det kan være at din er så gammel at det er et andet interface.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:39
Din pc skulle jo have været renset helt for virus for længe siden. Jeg synes det er dumt at køre videre, når der jævnligt kommer advarsler fra antivirusprogrammet. Det havde jeg aldrig gjort. Men vi mennesker er heldigvis forskellige Smile

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:43
2 antivirusprogrammer på én maskine duer jo heller ikke?

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:43

Langsom PC...

Husker du at køre diskoprydning en gang imellem? "Denne PC", "Min Computer", hvad det nu hedder, højreklik på "Egenskaber", klik på knappen "Diskoprydning", Sæt flueben i alt, bortset fra papirkurvv, hvis du selv vil styre denne, og så klik på "OK".

Knappen "Ryd op i systemfilerne" - her kan også godt være noget at hente. Derefter fanen "Flere indstillinger" og rubrikken "Systemgendannelse og øjebliksbilleder", og så knappen "Ryd op..."

Nej, det har jeg aldrig gjort på min bærbare. Gjorde det på min stationære, da jeg stadig brugte den.

Ved godt, at man bør gøre det, men kan ikke overskue det, da der altid er advarsler om, at handlingen ikke kan fortrydes, og jeg ikke har en kinamands chance for at vide, hvad der kan undværes, og hvad der ikke kan.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:45

Langsom PC...

Nej, det har jeg aldrig gjort på min bærbare. Gjorde det på min stationære, da jeg stadig brugte den.

Ved godt, at man bør gøre det, men kan ikke overskue det, da der altid er advarsler om, at handlingen ikke kan fortrydes, og jeg ikke har en kinamands chance for at vide, hvad der kan undværes, og hvad der ikke kan. 

Du skal bare komme i gang!!!Smile og igen: Hvis du selv vil styre papirkurven, så fjern blot fluebenet her...

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:53

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? 

Du skal ikke begynde at overføre noget, før den eksterne disk er renset for virus.
Som det allerførste så slå autostart fra på den nye pc, sæt usb-harddisken til, og scan den for virus.

Ja. Det vil være en lettere måde at gøre det på hvis det ikke er harddisken, der fejler noget.
Du kan vel høre om det er blæsere eller harddisk, der larmer.
Den dock, jeg linker til, er til SATA diske. Det kan være at din er så gammel at det er et andet interface.

Jeg har en Mac med Parallels. Kan jeg ikke bare slutte den eksterne disc til Windowsdelen og scanne for virus? Hvilket program? Er AVG free i nyeste release godt nok, eller vil du/I foreslå et andet program?

Det er helt sikkert HD, der larmer! Hvis ikke den gjorde det, ville jeg ikke investere i en ny laptop lige nu. Min HD er helt sikkert SATA - kan huske det fra da jeg skulle konfigurere hos Dell.

Men i og med, det er HD, den er gal med, virker løsningen med docken vel ikke umiddelbart bedre end via den eksterne? Den interne er 7200 rpm, mens den eksterne kun er 5400 rpm. Den nye laptop har hybriddrev 8 GB SSD/1TB HDD 5400 rpm og hyperthreading. Ved ikke, om det betyder noget for overførselstider  den ene vs. den anden vej?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:53
Og hvis du går i gang med oprydningen, og det ser ud som om, den er gået i stå, så lad den blot fortsætte...

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 17:56
Fjern dog Avast, da det ser ud til, at AVG stadig er aktiv! Ikke kun deaktivere, men FJERN!

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 18:02

Din pc skulle jo have været renset helt for virus for længe siden. Jeg synes det er dumt at køre videre, når der jævnligt kommer advarsler fra antivirusprogrammet. Det havde jeg aldrig gjort. Men vi mennesker er heldigvis forskellige Smile

Dette er på ingen måde for at være flabet - som nævnt har jeg ingen forstand på det her område...Cry

MEN! Som jeg læser din kommentar, betyder det, at jeg skulle kassere min PC, så snart der kom en advarsel fra antivirusprogrammet - det giver overhovedet ingen mening for mig.

Jeg afinstallerer jo de programmer, der udløser advarslerne - bruger et program, der skulle fjerne alle spor. Det er altid downloadede programmer, der giver advarslerne, så derfor var jeg af den overbevisning, at truslen var fjernet, og at det er de downloadede filer, der indeholder en ny udgave af den mistænkte virus.

Jeg kører jævnligt scans med AVG, Avast, Spyhunter og Spybot. Specielt lige efter, jeg har fået en advarsel. AVG og Avast finder intet, mens spyhunter og spybot nogle gange finder tracking cookies af lav risiko, eller hvad de nu kalder kategorien.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 18:19

Fjern dog Avast, da det ser ud til, at AVG stadig er aktiv! Ikke kun deaktivere, men FJERN!

Jeg forstod det godt, første gang, du skrev det Wink, og det var også det, jeg mente, men jeg formulerer mig ganske sikkert ikke så korrekt.

Men, som nævnt flere gange, er min HD ved at afgå ved døden, og jeg er udelukkende interesseret i at redde mine filer og overføre de vigtigste til min nye laptop, hvor billeder og andet "gemmemateriale" hurtigst mulig vil blive brændt og gemt permanent på cd/dvd.

Det eneste, jeg gerne vil vide er, om jeg kan overføre mine filer fra den gamle HD til en ekstern og derfra til den nye laptop uden risiko for at inficere den nye maskine.

Jeg har selvfølgelig afinstalleret inficerede programmer løbende, men har stadig nogle downloadede programmer liggende, som jeg ikke har nået at teste, og derfor ved jeg ikke, om de indeholder potentielle vira eller anden malware.

Når jeg har multiple antivirus/antimalware programmer installeret, skyldes det, at diverse online fora gennem tiden har anbefalet forskellige programmer til at slippe af med den infektion, jeg aktuelt har stået med. Ved fulde scans af computeren finder nogle noget, mens andre finder noget andet. Hvis et enkelt program identificerede "alt", ville jeg selvfølgelig nøjes med det, men det har altså ikke været tilfældet.

Som total ukyndig er der jo ikke andet at gøre end at følge de råd, man får, og de fleste fora anbefaler altså mere end et AV og mere end et AMW program installeret samtidig.

Avast er skam også aktivt, det synes bare ikke, at de samme filer er mistænkelige, som AVG gør. Det er jo derfor, jeg har beholdt dem begge, så de kan supplere hinanden. Det er måske en forkert måde at gøre tingene på, men igen - jeg har bare gjort, som jeg er blevet rådet til...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 18:22
JLee - jeg mener ikke pc'en skal kasseres, men at virus skal fjernes helt. Jeg forstår ikke hvorfor der bliver ved med at blive fundet virus.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 18:34

JLee - jeg mener ikke pc'en skal kasseres, men at virus skal fjernes helt. Jeg forstår ikke hvorfor der bliver ved med at blive fundet virus.

Nej, det tænkte jeg heller ikke, men hvordan skal jeg ellers fjerne virus helt end at afinstallere med det program, jeg ikke kan huske, hvad hedder, og så gennemføre en full scan? Når disse scans så kommer op clean, tror jeg jo, at alt er godt. Hvordan fjerner du en virus fra din PC? Jeg ved virkelig ikke andet, end hvad jeg har spurgt mig frem til, læst mig til eller bliver guidet til af de forskellige programmer...

Som sagt er det nye filer hver gang, men altid noget, der er downloadet. Zipfiler, der ikke udløser advarsler, før jeg udpakker dem og kører et scan af den mappe, de genererer. Som oftest finder hverken AVG eller Avast noget i første omgang, men når jeg så forsøger at åbne programmet, reagerer AVG. Jeg kan ikke huske navnet, men det starter som regel med win32/Dll.... eller noget i den stil. Havde en, der endte på FALVUS4 elller FLAVUS4 eller deromkring og så nu er det en anden endelse men samme start. Men da AVG ikke har nærmere oplysninger i deres database tænker jeg bare, om det kan være en falsk positiv detektion? HVis jeg kun havde haft Avast installeret, ville jeg jo bare have kørt videre med programmet, så det er der sikkert masser af andre brugere rundt om, der gør?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 19:02
Det vigtigste lige nu er vel at få data ud af den gamle harddisk.

Når det er gjort, kan du scanne den eksterne disk fra din Mac. Installér programmet ClamX AV på Mac, opdater virusdefinitioner og scan. ClamX AV finder både Windows og Mac virus, og er donationware. Det kan hentes fra App store eller fra udvikleren.

Der er ikke noget fra Windows, der kan inficere Mac'en.

Jeg bruger kun Mac nu, og har ikke fulgt med i Antivirus til pc.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 19:11

Når det er gjort, kan du scanne den eksterne disk fra din Mac. Installér programmet ClamX AV på Mac, opdater virusdefinitioner og scan. ClamX AV finder både Windows og Mac virus, og er donationware. Det kan hentes fra App store eller fra udvikleren.

Så altså: Jeg vælger løsningen med at overføre via ekstern HD. Når alt forhåbentlig er overført, scanner jeg via Mac og ClamX AV med nyeste definitioner. Hvis intet kommer op, overfører jeg til ny Laptop.

Så vidt, så godt.

Men hvis jeg oplever samme problem igen, er min nye laptop så inficeret, eller er den truende infektion afværget, når den mistænkelige fil er sat i karantæne? Det er der, jeg er forvirret, for jeg troede jo, at jeg havde "fjernet virus helt" ved at fjerne programmet fra maskinen, som vi snakkede om Confused

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 21:18

Så altså: Jeg vælger løsningen med at overføre via ekstern HD. Når alt forhåbentlig er overført, scanner jeg via Mac og ClamX AV med nyeste definitioner. Hvis intet kommer op, overfører jeg til ny Laptop.

Så vidt, så godt.

Men hvis jeg oplever samme problem igen, er min nye laptop så inficeret, eller er den truende infektion afværget, når den mistænkelige fil er sat i karantæne? Det er der, jeg er forvirret, for jeg troede jo, at jeg havde "fjernet virus helt" ved at fjerne programmet fra maskinen, som vi snakkede om Confused

Du skal kun overføre data til ny pc. Dvs. dokumenter, billeder osv. Programmer og spil installerer du fra de originale medier. INGEN .exe filer fra den gamle pc.
Dvs. alle programmer og spil installeres fra den originale dvd igen.
Programmer og spil som er købt som download, der ville jeg tjekke md5 tjeksum, eller downloade igen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 21:36
Hvis billederne er vigtigst, så brug xcopy fra commandoprompt til at kopiere dem. Det er det hurtigste.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 21:45
Et antivirus program og intet andet.

Deaktiver det ene eller afinstaller det. Fuldstændig ligegyldigt, bare du kun har et aktivt.
Bare få de filer overført som Brixen skriver.
Hvis du er bange for at disken er ved at stå af, kan jeg ikke forstå at du er så bange for om der er virus.
Overfør skidtet, scan bagefter og ryd op! Bum.

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 21:56
Hvis jeg stod med en pc der var på randen af fysisk nedbrud, så fjernede jeg alt, hvad der hed antivirus og fik reddet filer ud (enten ved at kopiere dm ud som du gør, eller ved fysisk at flytte harddisken over i en anden computer), for herefter at køre diverse antivira på de data der blev reddet.

Om du scanner dine data for vira med din semidefekte computer eller en anden/ny gør ingen forskel på virustruslen. Til gengæld øger det gevaldigt de kræfter "vraget" skal bruge for at kopiere data ud, når du har antivirus i gang på den.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Et antivirus program og intet andet.

Deaktiver det ene eller afinstaller det. Fuldstændig ligegyldigt, bare du kun har et aktivt.
Bare få de filer overført som Brixen skriver.
Hvis du er bange for at disken er ved at stå af, kan jeg ikke forstå at du er så bange for om der er virus.
Overfør skidtet, scan bagefter og ryd op! Bum.

Grunden til, at jeg er bange for virus, er jo, at jeg ikke aner noget som helst Confused.

Jeg er bange for, at jeg kan overføre virus til den nye laptop, men jeg kan godt se, at det burde være ok, så længe det kun er billeder og den slags, der overføres. Og jeg behøver jo ikke være koblet til internettet for at kopiere til ekstern HD.

Det hele handler bare om, at jeg ikke kan skelne mellem reelle trusler og teoretiske, der ikke vil være aktuelle for mig i den givne situation. Vira, worms, trojans, creepware, tracking cookies - uendelige farer, som i mit hoved bare står på spring for at invadere min stakkels laptop og stjæle mine passwords og mit netbank login og mine visa/dankort detaljer og og... jeg er vel en slags PC-hypokonder Dead

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 22:48
Nå! efter alle jeres supergode råd er jeg nået frem til, at jeg

1. tænder den gamle PC a.k.a. "vraget" Wink
  2. deaktiverer netværksforbindelser
  3. deaktiverer alle AMW værktøjer og så
  4. kopierer filer i prioriteret rækkefølge til ekstern HD.

Derefter tilslutter jeg til Mac og scanner med det værktøj, som Brixen foreslog. Hvis alt er ok, kan jeg overføre og brænde fra den nye laptop.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet af: db89
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:03
Den fremgangsmåde lyder ret fornuftig, som andre har sagt så er det vigtigste først og fremmest bare at få hevet de vigtige data ud af den gamle pc først. Så kan man bagefter bekymre sig om virus osv.

Hvis det er crackede programmer/spil som giver de alarmer så kan det feks skyldes at antivirus ikke kan lide keygenerators.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:17
Tracking cookies kan man ikke slippe for uden stort besvær. Så hvis du har et program, der advarer mod tracking cookies, så smid det ud! Det er min mening!

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Den fremgangsmåde lyder ret fornuftig, som andre har sagt så er det vigtigste først og fremmest bare at få hevet de vigtige data ud af den gamle pc først. Så kan man bagefter bekymre sig om virus osv.

Hvis det er crackede programmer/spil som giver de alarmer så kan det feks skyldes at antivirus ikke kan lide keygenerators.

To the best of my knowledge er der kun lovlige programmer, eller er det mere korrekt at sige lovlige kopier af programmer.

Jeg ved ikke helt, hvad en keygenerator er... Spil er af den type, man downloader og køber en "key"(?) til gennem sites som gamehouse og bigfish games. Hvis jeg ikke kan lide spillet efter trialperioden er udløbet, afinstallerer jeg det som regel, men jeg kan selvfølgelig have glemt det i enkelte tilfælde, så der stadig er en udløbet trialversion tilbage. Har det noget med de omtalte keygenerators at gøre?

Programmer er enten installeret fra originale medier på mit arbejde eller downloadet gratisprogrammer såsom min overflod af AV og AMW programmer Wink Der er også nogle billed- og videoredigeringsprogrammer som er fundet gennem søgninger på "best free video editor for windows" o.l. Jeg går ud fra, at de programmer, der anmeldes af techradar og tilsvarende sider alle er lovlige at downloade?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:30

Tracking cookies kan man ikke slippe for uden stort besvær. Så hvis du har et program, der advarer mod tracking cookies, så smid det ud! Det er min mening!

Det er modtaget :)

Men... apropos det med at fjerne virus helt. Jeg har installeret ClamXav, opdateret og kørt et scan, og se så hvad den finder (scanning er stadig i gang):

Filename    Infection Name    Status
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1   
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9   
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1   
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9   
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.zip    Osx.Trojan.Genieo-1   
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf-1.exe    WIN.Adware.Downloader-36   
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf.exe    WIN.Adware.Downloader-36   

Så min mac er fuld af malware??

Det skal siges, at det er min tidligere arbejdsmaskine installeret af it-afdelingen på KU. Såvidt jeg husker, giver de en besked på, at man ikke må installere AV, da det så vil interferere med *noget internt*, så jeg har ikke selv installeret noget AV før nu. Er min time machine disk så også inficeret?

Argh!!!Ouch

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:41
Damn der blev jeg lige sat fuldstændig af.

Er det en pc eller mac der er problemer med?

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:42
...og svarer users directoriet på mac til "denne computer" på PC - dvs. His jeg vil lave et full scan, så er det der, jeg skal starte scan?

Den er i mellemtiden færdig, men har intet gjort ved filerne.

Nu ved du jo, hvordan man fjerner virus fuldstændigt - kan jeg bede dig fortælle mig, hvad jeg skal gøre? Umiddelbart tænker jeg at oprette en quarantine folder, indstille programmet til at overflytte de inficerede filer dertil og så slette alt, hvad den finder fra den folder og derefter fra trash.

Er det nok eller helt forkert, eller...?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:46

Damn der blev jeg lige sat fuldstændig af.

Er det en pc eller mac der er problemer med?

Sorry! Der er gang i alt muligt her i tråden efterhånden.

"Vraget" er en PC, men jeg har en - troede jeg ellers - velfungerende Mac, som jeg ville tilslutte den eksterne disk til for at scanne med ClamX, der skulle kunne genkende både windos og Mac malware, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt.

Det smarte ved det skulle være, at windows malware ikke kan inficere min Mac, så det skulle eliminere riskoen for infektion af den maskine, jeg bruger til at scanne den eksterne HD.

HVIS jeg ellers har forstået noget som helstConfused

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:50
Ok

Hvis du har taget backup af din gamle pc, så prøv teste på den først, for alt muligt.
Ind på ninite.com
installer superantispyware og malwarebyte
Start begge programmer op, opdater.
Genstart f8(fejlsikret tilstand) og prøv at scanne pc med begge programmer (ikke samtidig)
Hvis du ikke må installere programmerne er der snavs på den.

-------------

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:52

Men... apropos det med at fjerne virus helt. Jeg har installeret ClamXav, opdateret og kørt et scan, og se så hvad den finder (scanning er stadig i gang):

Filename    Infection Name    Status
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.zip    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf-1.exe    WIN.Adware.Downloader-36    
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf.exe    WIN.Adware.Downloader-36    

Det skal siges, at det er min tidligere arbejdsmaskine installeret af it-afdelingen på KU. Såvidt jeg husker, giver de en besked på, at man ikke må installere AV, da det så vil interferere med *noget internt*, så jeg har ikke selv installeret noget AV før nu. Er min time machine disk så også inficeret?

Argh!!!Ouch

Lad endelig ClamX slette alt, den finder.

Men hvordan pokker kan du få så meget malware både på pc og Mac. Det forstår jeg ikke. Hvis du har hentet ClamX i App store kan du stole på den.
Du har vel ikke installeret MacKeeper på din Mac. MacKeeper er malware. Efter min mening er ClamX AV det antivirusprogram, der sinker ens Mac mindst, da det kun kører når man starter det.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:58
Det der ligger i papirkurven - .Trash i ClamX - er let at slette. De andre filer har du stien på, så slet dem også.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 04-April-2014 kl. 23:58

Ok

Hvis du har taget backup af din gamle pc, så prøv teste på den først, for alt muligt.
Ind på ninite.com
installer superantispyware og malwarebyte
Start begge programmer op, opdater.
Genstart f8(fejlsikret tilstand) og prøv at scanne pc med begge programmer (ikke samtidig)
Hvis du ikke må installere programmerne er der snavs på den.

Backup in progress :)

Men se, det er netop et svar som dette her, der har foranlediget, at jeg har både  AVG, Avast, Spybot, Malware-et-eller-andet, noget Enigma-halløj og alt muligt andet installeret på min PC.

Forstå mig ret, jeg værdsætter virkelig din hjælp og har tænkt mig at gøre det, men så får jeg jo mindst et nyt AMW program (tror måske, jeg allerede har malwarebyte) installeret.

Vil det sige, at man kun skal have ét program, der hedder noget med antivirus, og så alt, hvad der findes af programmer, der hedder noget med anti-x-ware eller x-ware-byte? Du må virkelig undskylde, hvis det er et superdumt spørgsmål, men det er meget forvirrende for mig, dette herConfused

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:02

...og svarer users directoriet på mac til "denne computer" på PC - dvs. His jeg vil lave et full scan, så er det der, jeg skal starte scan?

Users/ dit navn svarer til huset i Finder.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:07

Det der ligger i papirkurven - .Trash i ClamX - er let at slette. De andre filer har du stien på, så slet dem også.

Jeg har haft denne Mac i lidt over to år. I princippet har jeg ikke haft enebrugerret over den, mens den har været på mit arbejde, så det kan ikke udelukkes, at andre har brugt min maskine til at downloade på, mens jeg har været i laboratoriet eller, hvis den har stået tændt og beregnet ting og sager over natten. Dog vil jeg nødig mistænkeliggøre mine kolleger eller andre med fast gang på min arbejdsplads :(

Og så endnu et dumt spørgsmål, og jeg mener det faktisk: Hvordan sletter man fra Mac? Jeg har nærmest ikke slettet noget i hele brugsperioden, men i sjældne tilfælde har jeg i Finder højreklikket og valgt "move to trash". Derfor ligger der nu en del filer i papirkurven, men kan jeg slette disse permanent en for en? Den eneste funktion, jeg kan finde, er højreklik på fil og så "empty trash", men tømmer den så ikke hele papirkurven? (OMG! I SUCK!!)

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:08
Min erfaring er :
Et eller andet antivirus program
Superantispyware
Malwarebyte
Nix weiter

Det er hvad jeg bruger og anbefaler (der er sikkert andre der mener noget andet)
Men har efterfølgende prøvet forskellige programmer og de har ikke fundet mere end de programmer der står oven over dette og det er ikke meget de har fundet.
Bruger Microsoft essential antivirus. Men det er mere et religion spørgsmål hvad man mest er til af antivirus.

Har rodet en del med de forskellige sataner der kommer ind på ens pc og der er flest gange superantispyware der kan hjælpe med at fjerne det der er kommet på.
Kan godt forstå du tvivler i forhold til alle råd, men Max 1 antivirus.
De andre er ligegyldigt hvor mange, du kan bare scanne løs.

-------------

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:10
Og inden du sletter filerne, så kan du højreklikke på dem, vælg Vis Info, så kan du se hvor de er downloaded fra. Hold dig så fra de sider i fremtiden

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:10

Filename    Infection Name    Status
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer 2.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.app/Contents/Resources/InstallGenieo.app/Contents/Resources/Application.app    Osx.Adware.Geonei-9    
/Users/jle/.Trash/Mac_Installer.zip    Osx.Trojan.Genieo-1    
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf-1.exe    WIN.Adware.Downloader-36    
/Users/jle/Downloads/illumina_truseq_protocol_rev_c.b9932.pdf.exe    WIN.Adware.Downloader-36    

Argh!!!Ouch

Lad endelig ClamX slette alt, den finder.

Men hvordan pokker kan du få så meget malware både på pc og Mac. Det forstår jeg ikke. Hvis du har hentet ClamX i App store kan du stole på den.
Du har vel ikke installeret MacKeeper på din Mac. MacKeeper er malware. Efter min mening er ClamX AV det antivirusprogram, der sinker ens Mac mindst, da det kun kører når man starter det.

Jeg har hentet ClamX fra http://www.clamxav.com/ - er det ikke ok? Hvad svarer til "Programmer" i Windows? Der er ikke noget, der hedder MacKeeper i Applications mappen. Hvor skal jeg ellers lede?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:14

Jeg har haft denne Mac i lidt over to år. I princippet har jeg ikke haft enebrugerret over den, mens den har været på mit arbejde, så det kan ikke udelukkes, at andre har brugt min maskine til at downloade på, mens jeg har været i laboratoriet eller, hvis den har stået tændt og beregnet ting og sager over natten. Dog vil jeg nødig mistænkeliggøre mine kolleger eller andre med fast gang på min arbejdsplads :(

Og så endnu et dumt spørgsmål, og jeg mener det faktisk: Hvordan sletter man fra Mac? Jeg har nærmest ikke slettet noget i hele brugsperioden, men i sjældne tilfælde har jeg i Finder højreklikket og valgt "move to trash". Derfor ligger der nu en del filer i papirkurven, men kan jeg slette disse permanent en for en? Den eneste funktion, jeg kan finde, er højreklik på fil og så "empty trash", men tømmer den så ikke hele papirkurven? (OMG! I SUCK!!)

Højreklik på papirkurven og tøm den. Færdig arbejde. Papirkurven skal ikke være et arkiv.

Hvis din Mac snakker engelsk, er det så dit første sprog. Mac OS X har alle sprog som standard, så du kan skifte til det, du forstår bedst.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:15

Min erfaring er :
Et eller andet antivirus program
Superantispyware
Malwarebyte
Nix weiter

Det er hvad jeg bruger og anbefaler (der er sikkert andre der mener noget andet)
Men har efterfølgende prøvet forskellige programmer og de har ikke fundet mere end de programmer der står oven over dette og det er ikke meget de har fundet.
Bruger Microsoft essential antivirus. Men det er mere et religion spørgsmål hvad man mest er til af antivirus.

Har rodet en del med de forskellige sataner der kommer ind på ens pc og der er flest gange superantispyware der kan hjælpe med at fjerne det der er kommet på.
Kan godt forstå du tvivler i forhold til alle råd, men Max 1 antivirus.
De andre er ligegyldigt hvor mange, du kan bare scanne løs.

Det er da klar tale :)

Så der ER altså forskel på et antiVIRUS og antimalware/spyware etc. program, og det er antivirus programmer, der kan interferere med hinanden, mens de øvrige programmer ikke gør - hverken med hinanden eller med AV programmet, ikke sandt?

Men når en fil er sat i karantæne, er truslen så afværget, eller skal jeg gøre yderligere for at fjerne virus helt, som Brixen taler om. Jeg må jo tydeligvis gøre et eller andet galt Cry

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:19

Jeg har hentet ClamX fra http://www.clamxav.com/ - er det ikke ok? Hvad svarer til "Programmer" i Windows? Der er ikke noget, der hedder MacKeeper i Applications mappen. Hvor skal jeg ellers lede?

Programmer ligger kun i Applications mappen. Så du har ikke MacKeeper.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:24

Men når en fil er sat i karantæne, er truslen så afværget, eller skal jeg gøre yderligere for at fjerne virus helt, som Brixen taler om. Jeg må jo tydeligvis gøre et eller andet galt Cry

Hvis det er i Windows, så,ved jeg ikke.

På Mac skal du bare tage en dyb indånding og slappe af. De virus du har fundet ligger i papirkurven, og skal bare slettes. De andre er .exe filer, som ikke kan køre på en Mac. Så: No problemo

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:27

Højreklik på papirkurven og tøm den. Færdig arbejde. Papirkurven skal ikke være et arkiv.

Hvis din Mac snakker engelsk, er det så dit første sprog. Mac OS X har alle sprog som standard, så du kan skifte til det, du forstår bedst.

Engelsk eller dansk, det er hip som hap for mig :) Skriver og navngiver for det meste mapper på engelsk af ren vane.

Jeg har nu oprettet en quarantine folder og indstillet ClamX til at overføre inficerede filer dertil. Har testet ved at køre scan igen uden at slette noget. Det virker - yai!

Så for fremtiden skulle det bare være at køre et scan, flytte alt den finder fra quarantine folder til papirkurven og så tømme papirkurven - så er virus "helt fjernet", ikke?

I henhold til det, Theilo råder mig til for PC: Skal der supplerende antimalware programmer til på Mac, eller er ClamX (=antivirus?) nok? Den fandt jo - desværre - lidt af hvert :(

Og ja, jeg skal nok notere mig de uhensigtsmæssige sites og undgå dem fremover. Synes at have opfattet, at det ikke nødvendigvis er selve programmet, man downloader, men i ligeså høj grad, hvilket site, man downloader fra, der udgør infektionsrisikoen?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:30

Programmer ligger kun i Applications mappen. Så du har ikke MacKeeper.

Endelig en god nyhed!

....
På Mac skal du bare tage en dyb indånding og slappe af. De virus du har fundet ligger i papirkurven, og skal bare slettes. De andre er .exe filer, som ikke kan køre på en Mac. Så: No problemo

Og endnu én - det lysner - også oppe i mit hoved, og det er jo en herlig fornemmelse LOL

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:45
Ang. Mac: hvis du holder Mac OS X opdateret - og det kræver at du har administrator password - så er den indbyggede beskyttelse nok. ClamX AV kan finde Windows virus, som vi har fået i mail el. lign. og som vi vil undgå at sende videre til bekendte som bruger Windows.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 00:54

Ang. Mac: hvis du holder Mac OS X opdateret - og det kræver at du har administrator password - så er den indbyggede beskyttelse nok. ClamX AV kan finde Windows virus, som vi har fået i mail el. lign. og som vi vil undgå at sende videre til bekendte som bruger Windows.

Uhhh! Så kom jeg hurtigt på dybt vand igen... Jeg har et password, der skal indtastes, hver gang jeg vil installere ny software, såsom ClamX. Det er det samme, som når jeg starter maskinen op.

Under "get info", "sharing & permissions" står der

jle (me) read & write
staff read only
everyone read only

Betyder det, at jeg har administratorrettigheder, eller blot at min bruger har oprettet en given fil og derfor har adgang til at redigere i den?

Jeg har ikke selv opdateret OS, da it-afdelingen udsendte en advarsel mod at opdatere til 10.6.10 (?). Kører aktuelt 10.6.8. Jeg har ingen cd eller product key, da det som sagt er it-afdelingen på mit tidligere arbejde, der har installeret maskinen og sat den op til at kunne køre på KUs net. Skal jeg ikke bruge en product key for at kunne opdatere OS?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 01:25
Du er administrator, og kan gøre alt på din Mac.
10.7 kom i juli 2011, og nu kører vi 10.9.2
Jeg kan ikke huske hvornår App Store kom, men hvis du har App Store kan du opdatere. 10.9 Mavericks er gratis. Der er ingen key på Mac OS X, da det kun kan installeres på Apple computere.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 01:38

Du er administrator, og kan gøre alt på din Mac.
10.7 kom i juli 2011, og nu kører vi 10.9.2
Jeg kan ikke huske hvornår App Store kom, men hvis du har App Store kan du opdatere. 10.9 Mavericks er gratis. Der er ingen key på Mac OS X, da det kun kan installeres på Apple computere.

Sejt! Jeg har rettigheder til at gøre alt - hvis bare jeg så vidste, hvordan man gjorde Ouch

Nåmen, jeg fandt mailen fra it-support:

"Hi
Mavericks is now available as free download, but we ask you to NOT upgrade just now. We have seen major problems with people that have upgraded and some of the problems are very serious. So do not update and wait until it is version 10.9.1 or 2.
Cheers"

Men siden vi nu er på 10.9.2 skulle der vel ingen problemer være. Det eneste er, at jeg har installeret parallels, som jeg ofte bruger, og den giver mig også en advarsel, men kun indimellem. Noget med inkompatibilitet, så det er min anden årsag til at tøve med updaten...

Men er parallels så noget, der kræver en windows key? eller er det en del af Mac-delen og kan derfor frit opdateres? Den kører WXP.

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 01:47
Du kan jo kigge på Parallels hjemmeside og se om den version du har kan køre i Mavericks (10.9.2).
Parallels er et selvstændigt program, som laver en virtuel pc, hvor man kan installere bl.a. Windows, som man igen skal have licens til.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 05-April-2014 kl. 11:15
Parallels Desktop 9 og 8 kan køre i Mavericks, 7 kan ikke.

1. 
Parallels Desktop and Mavericks
  1. What versions of Parallels Desktop are compatible with Mavericks?
     Parallels Desktop 9 is compatible with Mavericks. Parallels Desktop 8 will work with Mavericks but does not take advantage of Mavericks features. Please make sure you are running the most recent build of Parallels Desktop. Click on the Parallels Desktop menu and select “Check for Updates”
  2. If you are running  Parallels Desktop 7 for Mac or earlier, please visit  http://kb.parallels.com/en/117394 - KB117394  for important information regarding incompatibility of Mavericks and Parallels Desktop 7 and below versions.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 03:28

Parallels Desktop 9 og 8 kan køre i Mavericks, 7 kan ikke.

1. 
Parallels Desktop and Mavericks
  1. What versions of Parallels Desktop are compatible with Mavericks?
     Parallels Desktop 9 is compatible with Mavericks. Parallels Desktop 8 will work with Mavericks but does not take advantage of Mavericks features. Please make sure you are running the most recent build of Parallels Desktop. Click on the Parallels Desktop menu and select “Check for Updates”
  2. If you are running  Parallels Desktop 7 for Mac or earlier, please visit  http://kb.parallels.com/en/117394 - KB117394  for important information regarding incompatibility of Mavericks and Parallels Desktop 7 and below versions.

Det er åbenbart version 6, der er installeret på min Mac, så den kan helt sikkert ikke arbejde sammen med Mavericks...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 03:35
Så blev scanning af reddet materiale samt tidligere gemt backup af arbejde gennemført på den eksterne disk. Utroligt nok finder ClamX 16 inficerede filer, og de ligger alle i forskellige "drivermapper" installeret af it-afdelingen på Herlev Hospital i 2007(!).

Alle filer blev sat i karantæne (= flyttet fra eksternt drev til quarantine folder på Mac), hvorfra jeg har slettet dem, så nu skulle det eksterne drev være rent, og jeg kan overføre filer til den nye laptop, ikke sandt?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 12:38

Så blev scanning af reddet materiale samt tidligere gemt backup af arbejde gennemført på den eksterne disk. Utroligt nok finder ClamX 16 inficerede filer, og de ligger alle i forskellige "drivermapper" installeret af it-afdelingen på Herlev Hospital i 2007(!).

Alle filer blev sat i karantæne (= flyttet fra eksternt drev til quarantine folder på Mac), hvorfra jeg har slettet dem, så nu skulle det eksterne drev være rent, og jeg kan overføre filer til den nye laptop, ikke sandt?

Det var ikke så smart af it-afdelingen.

Jeg tror godt du kan regne med at virus er væk nu. Jeg ville ikke være nervøs for at kopiere datafiler tilbage. Men jeg ved ikke hvor godt ClamXav scanner inde i programfiler, der er pakket i flere lag

Edit: Det er testet med disse filer:  http://www.eicar.org/85-0-Download.html - http://www.eicar.org/85-0-Download.html

ClamXav finder Eicar testvirusen i filer der er pakket flere gange.

Advarsel: Vær forsigtig på en Windows pc med at hente disse filer.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 15:27

Det var ikke så smart af it-afdelingen.

Jeg tror godt du kan regne med at virus er væk nu. Jeg ville ikke være nervøs for at kopiere datafiler tilbage. Men jeg ved ikke hvor godt ClamXav scanner inde i programfiler, der er pakket i flere lag

Edit: Det er testet med disse filer:  http://www.eicar.org/85-0-Download.html - http://www.eicar.org/85-0-Download.html

ClamXav finder Eicar testvirusen i filer der er pakket flere gange.

Advarsel: Vær forsigtig på en Windows pc med at hente disse filer.

Mange tak for al din hjælp!

De filer, du advarer imod, er det de drivere, jeg omtaler fra arbejdsPC'en? De skal alligevel ikke over. Tror, den gamle maskine kører WXP, så de virker vel alligevel ikke til 8.1?

Glæder mig til at få den nye maskine op at køre - så skal jeg "bare" sørge for at holde den fri for snavs. Mange fora siger, at Microsofts egen AV/Firewall løsning er blevet pålidelig nok til at stå alene. Ved ikke helt, om jeg tør stole på det... det er ellers noget af et gedemarked! Hver gang, jeg læser en god anmeldelse af et (gratis) anitivirusprogram, efterfølges den af 20+ kommentarer fra brugere, der har oplevet større eller mindre problemer. Man klarer jo nok at blive opfordret til at opgradere i ny og næ, men det lader til, at Win 8.1 er svært at samarbejde med - selv for 2014 versionerne af de gratis IS/AV programmer... ihhh!!

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 16:15
@JLee: De filer jeg advarer om er testfilerne fra eicar.org. De er lette at håndtere på en Mac, men på en Windows PC kan de drille, da antivirusprogrammet opfatter dem som virus, hvad det også skal. Og så kan man risikere ikke at kunne slette filerne igen. Selve filerne gør ingen skade, det er standardfiler til at teste antivirusprogrammer.

Og jeg HAR testet at ClamXav skanner langt ind i zip-filer, der er pakket flere gange. Så alt skulle være fundet.

Jeg har en Windows 7 som jeg kører i VMWare Fussion (ligner Parallels), og den bruger jeg til at teste med, og et enkelt Windows program. Der har jeg lige installeret Avira antivirus - efter at have fjernet Avast, som kom med reklamer hele tiden.

Hvad der virker med Win 8.1 ved jeg ikke noget om. Men Microsoft har vel en fordel frem for andre i at få det til at spille sammen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 23:31

@JLee: De filer jeg advarer om er testfilerne fra eicar.org. De er lette at håndtere på en Mac, men på en Windows PC kan de drille, da antivirusprogrammet opfatter dem som virus, hvad det også skal. Og så kan man risikere ikke at kunne slette filerne igen. Selve filerne gør ingen skade, det er standardfiler til at teste antivirusprogrammer.

Og jeg HAR testet at ClamXav skanner langt ind i zip-filer, der er pakket flere gange. Så alt skulle være fundet.

Jeg har en Windows 7 som jeg kører i VMWare Fussion (ligner Parallels), og den bruger jeg til at teste med, og et enkelt Windows program. Der har jeg lige installeret Avira antivirus - efter at have fjernet Avast, som kom med reklamer hele tiden.

Hvad der virker med Win 8.1 ved jeg ikke noget om. Men Microsoft har vel en fordel frem for andre i at få det til at spille sammen.

Tak for uddybende forklaring :)

Jeg har brugt to dage på at researche gratis AV programmer, der fungerer med Win 8.1. Var næsten nået frem til at kaste mig ud i Avast eller Avira baseret på denne artikel (Avast og AVG fremhæves som regel i lignende tests): http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388652,00.asp,men så gik jeg ind under de enkelte reviews, og blev skræmt af enten brugerfeedback (Avast, AVG, Bitdefender) eller skribentens egen oplevelse med programmet (Avira):

Avast http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2427157,00.asp
Avira http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2425954,00.asp

Hvis jeg skulle få et lignende problem ved installation af Avira, kan jeg så "starte mit system helt forfra" ved hjælp af en recovery disc? Min nye laptop har Win 8.1 præinstalleret, og jeg tror, den har opdateret sig selv (hvordan kan jeg checke det?) med den nyeste update fra Microsoft. Jeg har endnu ikke installeret noget andet end firefox med enkelte add-ons, og det er jo til at gøre igen.  Bliver garantien påvirket af en sådan restart?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 23:42

Hvis jeg skulle få et lignende problem ved installation af Avira, kan jeg så "starte mit system helt forfra" ved hjælp af en recovery disc? Min nye laptop har Win 8.1 præinstalleret, og jeg tror, den har opdateret sig selv (hvordan kan jeg checke det?) med den nyeste update fra Microsoft. Jeg har endnu ikke installeret noget andet end firefox med enkelte add-ons, og det er jo til at gøre igen.  Bliver garantien påvirket af en sådan restart?

Hvis du har en recovery disk kan du starte forfra med den. Men hvorfor ikke nøjes med Windows Defender?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/microsoft-security-essentials-help#microsoft-security-essentials-help=windows-8&v2h=win7tab1&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1 - http://windows.microsoft.com/en-us/windows/microsoft-security-essentials-help#microsoft-security-essentials-help=windows-8&v2h=win7tab1&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 09-April-2014 kl. 23:54

Hvis du har en recovery disk kan du starte forfra med den. Men hvorfor ikke nøjes med Windows Defender?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/microsoft-security-essentials-help#microsoft-security-essentials-help=windows-8&v2h=win7tab1&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1 - http://windows.microsoft.com/en-us/windows/microsoft-security-essentials-help#microsoft-security-essentials-help=windows-8&v2h=win7tab1&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1

Der fulgte ingen disk med, hvilket vist er normalt for OEM Windows, men jeg har tænkt mig at lave en, før jeg installerer yderligere programmer mv. Ville allerhelst lave en "clean install", men er - som det vist tydeligt fremgår i denne tråd - ikke vidende nok til at give mig i kast med sådan et projekt...

Windows Defender ser ud til at give meget dårligere beskyttelse end f.eks. Avira i denne test, som vist nok er den, de fleste testere refererer til (i nyeste update): http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 10-April-2014 kl. 03:40
Jeg har nu brugt Microsoft Essentials i små 2 år + jeg også kører SpyBot. Det er alt rigeligt til at jeg ikke har haft nogle problemer.
Før i tiden læste jeg side op og side ned og prøvede alskens mulige malware/spyware programmer og rensning programmer. Dem har jeg helt droppet, da de gav flere irritations momenter og problemer, end jeg gad rode med hele tiden !

I øvrigt så er MS Defender og MS Essentials ikke det samme I Vista og Win 7. 
MS Essentials (som downloades) beskytter mod viruses, spyware og andet malware (bl.a. trojans, Worms og rootkits)
Defender er et indbygget program (i Vista og Win 7) der detekter og fjerner spyware og enkelte andre lignende software ting - men ikke virus.
I øvrigt så slår MS Essentials Defender fra, når det bliver installeret ! (Kilde: Microsoft)

NB - for at øge forvirringen helt. Så har Defender (part 2) - som er en del af Windows 8 og Windows RT -  nu samme funktioner som Essentials har på Vista og Win 7 !
Dvs. at det i Win 8 og Win RT er et indbygget "all-in-one protection program" der detekter og fjerner virus, spyware og andet malware (bl.a. trojans, Worms og rootkits)!   

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 04:00
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Jeg har nu brugt Microsoft Essentials i små 2 år + jeg også kører SpyBot. Det er alt rigeligt til at jeg ikke har haft nogle problemer.
Før i tiden læste jeg side op og side ned og prøvede alskens mulige malware/spyware programmer og rensning programmer. Dem har jeg helt droppet, da de gav flere irritations momenter og problemer, end jeg gad rode med hele tiden !

I øvrigt så er MS Defender og MS Essentials ikke det samme. MS Essentials beskytter mod viruses, spyware og andet malware (bl.a. trojans, Worms og rootkits)

Defender er et indbygget program (i Vista og Win 7) der detekter og fjerner spyware og enkelte andre lignende software ting - men ikke virus. (Kilde: Microsoft)
I øvrigt så slår MS Essentials Defender fra, når det bliver installeret !
NB. Dog har (for at øge forvirringen helt) Defender - som er en del af Windows 8 og Windows RT -  nu samme funktioner som Essentials har på Vista og Win 7 !
Dvs. at det i Win 8 og Win RT er et indbygget "all-in-one protection program" der detekter og fjerner virus, spyware og andet malware (bl.a. trojans, Worms og rootkits)!   

Mange tak for input. Kan høre, at du har været igennem samme mølle som jeg er ved nu. Jeg kører jo Win 8.1 på den nye maskine, så defender burde være nok, men alligevel er der en 30 dages McAfee trial præinstalleret...

Men det gyldne (og lidt irriterende) spørgsmål er: Hvordan ved du, at din maskine er beskyttet, og at det ikke bare er din kombination af MSE og Spybot, der ikke er "stærk" nok til at detektere alt? Seneste research - as of yesterday - viser, at Spybot ligger i bunden af de tests, den er inkluderet i, og den uafhængige test, jeg linkede til tidligere viser, at stort set alle andre AV programmer giver (meget) bedre beskyttelse end MSE.

Lad mig endelig understrege, at det ikke er for at genere dig og dit valg af security software! Men som du måske husker, er man tilbøjelig til at gå med både livrem og seler, når man ikke er så godt inde i alt det her halløj...

Jeg kørte på et tidspunkt Spyhunter fra Enigma, hvilket fandt en masse, som Spybot ikke fandt, men det ville ikke fjerne truslerne, med mindre man betalte for det. Så fandt jeg ud af, at adwcleaner fandt samme trusler og fjernede dem uden problemer, så det kørte jeg på min gamle (Win 7) maskine. Men der er vist generelle problemer med Win 8.1 kompatibilitet for de gratis AV/IS programmer :/ Måske, man skulle starte en tråd om Win 8.1 og førstehåndserfaring med security software... hmm...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 04:18

Hvordan er du tilfreds med Avira? Jeg kørte lige et scan med malwarebytes, og den fandt lige nøjagtig nul af 16 af de trusler, som ClamX fandt Dead Avast er i gang as we speak, men har indtil videre fundet ... nul... *suk*...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 09:11

Hvordan er du tilfreds med Avira? Jeg kørte lige et scan med malwarebytes, og den fandt lige nøjagtig nul af 16 af de trusler, som ClamX fandt Dead Avast er i gang as we speak, men har indtil videre fundet ... nul... *suk*...

Var de 16 virus ikke blevet slettet af ClamXav? eller er det på den gamle bærbar, du scanner?

Avira klarer sig da godt i denne test:
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/ - http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/

Da jeg højst bruger Windows 1-2 gange om måneden blev jeg træt af Avast. Der skulle klikkes for meget rundt i dens "reklamer" fordi der kom en ny version, næsten hver gang jeg skulle bruge Windows. Nu prøver jeg så Avira. Jeg har ikke startet Windows siden jeg installerede Avira i tirsdags.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 13:56

Var de 16 virus ikke blevet slettet af ClamXav? eller er det på den gamle bærbar, du scanner?

Avira klarer sig da godt i denne test:
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/ - http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/

Da jeg højst bruger Windows 1-2 gange om måneden blev jeg træt af Avast. Der skulle klikkes for meget rundt i dens "reklamer" fordi der kom en ny version, næsten hver gang jeg skulle bruge Windows. Nu prøver jeg så Avira. Jeg har ikke startet Windows siden jeg installerede Avira i tirsdags.

Ja, det er scan af computeren - ville jo gerne fjerne dem der også. Er det korrekt forstået, at en inficeret fil er ubrugelig, altså, man kan ikke rense en fil, så den kan bruges igen, men at man er nødt til at slette filen og dermed mister man programmet, hvis det f.eks. er en .exe fil? OG! Det er ikke nødvendigvis udvikleren, der er problemet, men derimod kan et site bundle malware til et legitimt program, hvorfor man skal passe på, hvorfra man downloader?

Malwarebytes finder nogle PUPs, som alle hedder noget med optional installer. Er det så nødvendigt at slette .exe filen? Forstår det som om, man kan vælge ikke at installere "det andet" under installationen af hovedprogrammet - f.eks. ASK toolbar eller andet. Kan en optional installer installerer noget, selvom jeg fjerner flueben ved det under installationen af hovedprogrammet? Nogle af programmerne vil jeg nemlig gerne beholde, men er i tvivl om, hvorvidt det er en sikkerhedstrussel...

Jeg overvejer Avira, netop fordi det har fået gode anmeldelser af diverse testere online og i AV-testen. Problemet er, at ham fra PCMag oplever nogle problemer med både installation og funktionalitet:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2425954,00.asp

Siden der åbenbart ikke er support, vil det være rigtigt ærgerligt at opleve...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 14:08
@JLee: Se lige denne side. Den er helt nede på jorden:
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/090d2912dea94fc0b65c1c040049a2f8-20140317-her-er-verdens-bedste-virusfri-software-og-den-er-gratis - http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/090d2912dea94fc0b65c1c040049a2f8-20140317-her-er-verdens-bedste-virusfri-software-og-den-er-gratis

Brug ninite.com til at hente programmer med. Bl.a. Java o.lign.

Malwarebytes er åbenbart mere striks med hvad de kalder malware end andre. Ask toolbar følger bl.a. med Java, hvis man ikke ser sig for. 

Man kan ikke "pille" virus ud af en fil. Den eneste mulighed er at hente programmet igen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 10-April-2014 kl. 14:22

@JLee: Se lige denne side. Den er helt nede på jorden:
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/090d2912dea94fc0b65c1c040049a2f8-20140317-her-er-verdens-bedste-virusfri-software-og-den-er-gratis - http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/090d2912dea94fc0b65c1c040049a2f8-20140317-her-er-verdens-bedste-virusfri-software-og-den-er-gratis

Brug ninite.com til at hente programmer med. Bl.a. Java o.lign.

Malwarebytes er åbenbart mere striks med hvad de kalder malware end andre. Ask toolbar følger bl.a. med Java, hvis man ikke ser sig for. 

Man kan ikke "pille" virus ud af en fil. Den eneste mulighed er at hente programmet igen.

Det var dog en god artikel Star

Men hvis det er en optional installer, er det vel ikke nødvendigvis et problem, vel? Jeg mener, jeg kan jo bare fjerne fluebenet ved diverse toolbars (som jeg altid gør). Flere spil trialversioner linker til eller tilbyder samtidig installation af andre trialversioner, og det synes jeg nogle gange er sjovt nok at prøve. Kan der være "skjult" malware udover det, jeg kan klikke til eller fra?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 01:01
Har installeret Avira på den gamle maskine. Efter 6:30 er den nået igennem hele 3.9 % af en complete system scan. Computeren er gammel, og der er 27 gb fri på C-drevet (500gb), men virker det ikke en anelse mærkeligt?Har godt læst om, at man skal/kan slå diverse ting fra, men nu var jeg jo interesseret i en KOMPLET scanning for at se, hvad den finder.

Interessant nok er der omkring 30 trusler (TR/Patched.Ren.Gen7, bl.a.) forbundet med Clamav, som jeg installerede, fordi Mac versionen gav så "gode" resultater. Jeg er ret sikker på, at jeg downloadede fra det officielle site, men den er vist alligevel pakket med en ondsindet installer :(

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 01:16
Hvis den gamle pc er inficeret, kan du ikke regne med antivirus programmer, der kører på den. Virusen starter jo før antivirusprogrammet, og snyder det.

Kun hvis du starter på USB-pind eller dvd med antivirus på, kan du regne med skanningen.

PS: jeg bliver mere og mere tilfreds med at jeg kun bruger Mac.
Det sparer mig for en masse besvær med virus

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 01:38

Hvis den gamle pc er inficeret, kan du ikke regne med antivirus programmer, der kører på den. Virusen starter jo før antivirusprogrammet, og snyder det.

Kun hvis du starter på USB-pind eller dvd med antivirus på, kan du regne med skanningen.

PS: jeg bliver mere og mere tilfreds med at jeg kun bruger Mac.
Det sparer mig for en masse besvær med virus

Avira og malwarebytes (og Avast og AVG) er sat til at starte samtidig med opstart af windows. Bliver det ikke samme resultat? Men det, der findes er vel korrekt nok uanset at noget andet slipper under the radar? Jeg forstår bare ikke, hvorfor det skal tage så lang tid at scanne :S

Ja, jeg er også vildt træt af alt det pjat. Hvis man ikke engang kan stole på producentens egen side, når man dowloader et AV program, så er der jo intet håb Dead

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-April-2014 kl. 06:01
Hvis du har 3 antivirusprogrammer (Avira, Avast og AVG) til at starte på samme tid, er din maskine uendelig langsom.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 11:10

Avira og malwarebytes (og Avast og AVG) er sat til at starte samtidig med opstart af windows. Bliver det ikke samme resultat? Men det, der findes er vel korrekt nok uanset at noget andet slipper under the radar? Jeg forstår bare ikke, hvorfor det skal tage så lang tid at scanne :S

Du skal kun bruge ét antivirusprogram. Fx. Avira. Hvis du så vil prøve et andet, afinstallerer du det gamle først.

Ja, jeg er også vildt træt af alt det pjat. Hvis man ikke engang kan stole på producentens egen side, når man dowloader et AV program, så er der jo intet håb Dead
Det er derfor det er en god idé at lave backup af sine data.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du har 3 antivirusprogrammer (Avira, Avast og AVG) til at starte på samme tid, er din maskine uendelig langsom.

Klaus

Du skal kun bruge ét antivirusprogram. Fx. Avira. Hvis du så vil prøve et andet, afinstallerer du det gamle først.

Ja, jeg er også vildt træt af alt det pjat. Hvis man ikke engang kan stole på producentens egen side, når man dowloader et AV program, så er der jo intet håb Dead
Det er derfor det er en god idé at lave backup af sine data.

Jeg udtrykte mig forkert. Jeg har kun et AV program ad gangen, men de er hver især sat til at starte op sammen med Windows, når de hver især er installeret. Som jeg forstår det, er Malwarebytes ikke et AV program i den forstand, men en "cleaner", så den kan vel godt være installeret sammen med et af de andre?

Har lige kørt et scan med Malwarebytes i fejlsikret tilstand - det tog 10:55:36. Det virker stadig som meget lang tid, men det er måske meget normalt? Har ellers læst på nettet, at de fleste kun skal bruge 1.5-2 timer...

BTW: Jeg er i gang med at følge denne procedure på den gamle maskine (Win 7, Avira installeret): http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/purpose-of-doing-a-virus-scan-after-booting/2e6070e2-b384-4f3e-a102-9b82075e4478, update nederst på siden under kommentarer. Det bliver hårdt for vraget at holde sig kørende så mange timer i træk Dead

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-April-2014 kl. 15:24
Det kommer jo helt og holdent an på hvor hurtig maskinen egentlig er. det hjælper jo heller ikke at der var problemer med HDD. Så derfor skal du forvente at en 500GB disk kan forvente at tage DAGE for at køre en fuld scan igennem.

Hvis jeg skal være helt ærlig - så ville jeg udelukkende forsøge at redde de absolut vigtigste data ud af disken og så ellers kyle det hele i havet bagefter og så købe noget nyere. - Jeg er mere end sikker på at den tid du bruger på at køre alt det her igennem i virkeligheden "koster" mere end hvis du var gået ud og fundet noget nyere. - Hvad enten det er en ny disk og start forfra eller helt ny maskine.
Det eneste al den her tid giver dig er en lærdom om at når skaden er sket, og du ikke har taget backup, så er det noget rigtigt lort. og som mand så græder man en lille smule (når ingen andre kigger)

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det kommer jo helt og holdent an på hvor hurtig maskinen egentlig er. det hjælper jo heller ikke at der var problemer med HDD. Så derfor skal du forvente at en 500GB disk kan forvente at tage DAGE for at køre en fuld scan igennem.

Hvis jeg skal være helt ærlig - så ville jeg udelukkende forsøge at redde de absolut vigtigste data ud af disken og så ellers kyle det hele i havet bagefter og så købe noget nyere. - Jeg er mere end sikker på at den tid du bruger på at køre alt det her igennem i virkeligheden "koster" mere end hvis du var gået ud og fundet noget nyere. - Hvad enten det er en ny disk og start forfra eller helt ny maskine.
Det eneste al den her tid giver dig er en lærdom om at når skaden er sket, og du ikke har taget backup, så er det noget rigtigt lort. og som mand så græder man en lille smule (når ingen andre kigger)

Tak for kommentar vedr. tid for scanning.

Jeg har skam købt en ny laptop og vil gerne overføre forskelligt til den. Problemet er, at jeg ikke vil overføre virus, og det ser ud til, at jeg har taget backup af en masse malware i takt med, at jeg har taget backup af mine filer :( Den disk, jeg skal bruge til at overføre med, indeholder derfor tilsyneladende nogle trojans og andet halløj, som jeg er ved at fjerne, før jeg tilslutter den til den nye laptop.

Jeg vil gerne generere en recovery disc, før jeg begynder at sætte noget op på den ny pc - allerhelst ville jeg gerne lave et clean install, men det er vist lidt omstændigt på en OEM maskine.

Sjovt nok er den gamle HD holdt op med at larme, så måske er der håb om, at den kan holde lidt endnu. Tænker, at jeg kan downloade og teste på den, så jeg forhåbentlig kan være "sikker" på, at et program er clean, før jeg installerer det på den nye maskine...

Men med alt det her, kan jeg slet ikke se, hvordan jeg skal kunne holde min nye PC fri for malware. Som nævnt fik jeg downloadet en trojan downloader, da jeg downloadede et AV program fra producentens egen hjemmeside. Jeg vil downloade, hvad jeg kan fra ninite og de andre sites nævnt i den artikel, Brixen henviste til, men de har jo ikke alt, hvad man gerne vil have, og man surfer jo også på nettet, hvor det virker som om, at der lurer farer på hver eneste side. Jeg surfer ikke porno og downloader kun freeware fra producenternes egne sites. Jeg bruger oceaner af tid på at researche, når jeg f.eks. gerne vil have et program til videoredigering, og finder altid second opinions, før jeg downloader. Jeg har diverse AV programmer og cleaners installeret og kørende (på skift), men alligevel bliver jeg inficeret - hvor er det bare uoverskueligt!!

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 17:32
JLee:

Du skriver, at du kun har ét antivirus til at køre, ad gangen - JA... Når du scanner for virus, vel at mærke. MEN... Antivirusprogrammerne kører "i baggrunden" for at holde øje med, at der ikke kommer noget skidt ind på computeren. Så hav derfor kun ét antivirusprogram på maskinen!

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-April-2014 kl. 17:39
Jeg tvivler meget på at du har fået en trojaner ind ved at downloade fra en producents hjemmeside. Men du har nok snarere troet du har downloadet en antivirus og i stedet downloadet en af de utallige fake udgaver til at "rense maskinerne" med. Der er tonsvis af den slags på nettet desværre - det er faktisk en af de letteste angrebsvektorer for de "skumle" sjæle der sidder og udtænker den slags. Og har man meget lidt forstand på den her slags. - så er det desværre også ofte rigtigt svært at se hvad der er ægte og falsk.

hvad angår data du har liggende, så skal du faktisk helst køre de her ting fra en bootbar linuxCD/USB eller en helt anden maskine (som du også har gjort med din mac) af den simple årsag at du ikke må have noget kørende da rigtig mange vira og trojanere gemmer sig helt inde ved kernen og derfor ikke bare lige er sådan at komme af med når et OS kører.

Men jeg er bange for at som du selv siger, så har du taget backups med vira og så er data sådan set tabt hvis de inficeret. Så kun det absolut mest nødvendige skal med over for at minimere. kommer de ind på den nye maskine hvor du har eks vis AVG eller avast kørende, så burde de også kunne fange vira, men hvis det er i et word dokument at virus er, så fjerner avg eller avast HELE filen. Den er ikke i stand til "kun" at fjerne virusdelen.

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 18:06

JLee:

Du skriver, at du kun har ét antivirus til at køre, ad gangen - JA... Når du scanner for virus, vel at mærke. MEN... Antivirusprogrammerne kører "i baggrunden" for at holde øje med, at der ikke kommer noget skidt ind på computeren. Så hav derfor kun ét antivirusprogram på maskinen!

Jeg afinstallerer det gamle AV program, når jeg installerer det nye. Jeg er bare ikke så god til at formulere mig i det her forum...

Jeg har "altid" kørt med AVG free, men da det begyndte at brokke sig over spil, der har kørt fint hele tiden, skiftede jeg til Avast, som ikke reagerede på noget. Da jeg anskaffede den nye maskine, researchede jeg AV/AMW software til Win 8.1. Her faldt jeg over Avira, som klarer sig godt i uafhængige tests, men desværre oplevede PCMags tester "uoprettelig skade", da han installerede det.

Anyway, jeg installerede Avira på den gamle (Win 7) maskine, og straks fandt den alt muligt snavs, selvom både AVG og Avast havde givet systemet the all clear. Når jeg scanner min eksterne HD med Mbam (nyeste og opdaterede version), finder den ingenting, mens ClamX kørt fra Mac finder 16 trojans. Når jeg tilslutter ekstern til PC, højreklikker på den fil, ClamX har identificeret som inficeret med en trojan, og vælger scan med Avira/AVG/Avast/Mbam/Spybot, finder ingen af dem, at der er noget galt med den pågældende fil. Det er det, der gør mig lidt opgivende...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Jeg tvivler meget på at du har fået en trojaner ind ved at downloade fra en producents hjemmeside. Men du har nok snarere troet du har downloadet en antivirus og i stedet downloadet en af de utallige fake udgaver til at "rense maskinerne" med. Der er tonsvis af den slags på nettet desværre - det er faktisk en af de letteste angrebsvektorer for de "skumle" sjæle der sidder og udtænker den slags. Og har man meget lidt forstand på den her slags. - så er det desværre også ofte rigtigt svært at se hvad der er ægte og falsk.

hvad angår data du har liggende, så skal du faktisk helst køre de her ting fra en bootbar linuxCD/USB eller en helt anden maskine (som du også har gjort med din mac) af den simple årsag at du ikke må have noget kørende da rigtig mange vira og trojanere gemmer sig helt inde ved kernen og derfor ikke bare lige er sådan at komme af med når et OS kører.

Men jeg er bange for at som du selv siger, så har du taget backups med vira og så er data sådan set tabt hvis de inficeret. Så kun det absolut mest nødvendige skal med over for at minimere. kommer de ind på den nye maskine hvor du har eks vis AVG eller avast kørende, så burde de også kunne fange vira, men hvis det er i et word dokument at virus er, så fjerner avg eller avast HELE filen. Den er ikke i stand til "kun" at fjerne virusdelen.

Mange tak for uddybende forklaringer.

Lige nu er det ikke så vigtigt for mig at beholde filer, som det er at sikre - hvilket virker fuldstændigt umuligt - at der ikke kommer virus ind på den nye laptop.

Vil det mon virke, hvis jeg downloader al ny software til Mac, scanner og så overfører installationsfilen via usb til den nye laptop, som jeg har tænkt mig? Det er jo totalt omstændigt, og jeg bliver nok træt af det i længden (eller hurtigere), men hvis det kan sikre mit nye system, er det måske nok det værd.

Men du siger, at hvis mit AV program er installeret og kører på maskinen, så skulle det kunne fange vira i filer/programmer, der downloades efter at AV programmet er installeret og startet op?

Avira har en real time option udover scan funktionen, og da jeg kørte den EFTER et komplet scan (der havde identificeret 34 trusler), fandt den yderligere 97 trusler - mange af dem må være kopier af hinanden. Det virkede bare som om, mit system kørte uendeligt langsomt, mens real time-halløjet var slået til....

Det er helt rodet, det her - sorry!!

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 21:24
Prøv at uploade nogle af de filer, der skulle være virus i, til virustotal.com.

Hvis du downloader mange spildemoer, så prøv med Steam i stedet for. Det virker til at være uden adware og lign.

Og igen: jeg er glad for at jeg bruger Mac. Jeg scanner med ClamXav, hvis jeg har hentet et program fra et ukendt sted, ellers sørger Gatekeeper i OS X for at jeg ikke ved et uheld får startet et ukendt program. Gatekeeper gør at kun programmer med digital signatur godkendt af Apple kan installeres.

Og til sidst: jeg har kun set virus på pc fire gange. Første gang var på min egen pc. En virus på en diskette fra Zyxel Danmark blev fanget af mit AV program (McAffee til DOS - så længe siden er det). De to andre virus var begge på venners Windows XP pc'er, som havde AV program installeret, men AV programmet stoppede ikke virusen. Og den sidste var min arbejdsplads som fik virus på alle Windows NT servere i serverrummet. Der var ingen Antivirus installeret. Det blev der. Men det meste i serverrummet var Mac servere, og de har aldrig kørt med antivirus.

Summa summarum: jeg gider ikke Windows hos mig selv mere.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 21:53

Prøv at uploade nogle af de filer, der skulle være virus i, til virustotal.com.

Hvis du downloader mange spildemoer, så prøv med Steam i stedet for. Det virker til at være uden adware og lign.

Og igen: jeg er glad for at jeg bruger Mac. Jeg scanner med ClamXav, hvis jeg har hentet et program fra et ukendt sted, ellers sørger Gatekeeper i OS X for at jeg ikke ved et uheld får startet et ukendt program. Gatekeeper gør at kun programmer med digital signatur godkendt af Apple kan installeres.

Og til sidst: jeg har kun set virus på pc fire gange. Første gang var på min egen pc. En virus på en diskette fra Zyxel Danmark blev fanget af mit AV program (McAffee til DOS - så længe siden er det). De to andre virus var begge på venners Windows XP pc'er, som havde AV program installeret, men AV programmet stoppede ikke virusen. Og den sidste var min arbejdsplads som fik virus på alle Windows NT servere i serverrummet. Der var ingen Antivirus installeret. Det blev der. Men det meste i serverrummet var Mac servere, og de har aldrig kørt med antivirus.

Summa summarum: jeg gider ikke Windows hos mig selv mere.

Ja, nu kører jeg lige den procedure igennem, jeg linkede til. Har godt læst om virustotal.com og vil sikkert benytte den til en second opinion om nogle af mine spil.

Steam har ikke lige den slags spil, jeg kan lide, men hvis mine yndlinge kan installeres på den nye laptop, skal jeg nok klare mig - så meget spiller jeg heller ikke :)

Kan godt forstå, du er glad for mac. Prisen er dog ikke lige min kop te, som man nok kan regne ud i og med, jeg er så glad for freeware. Men kan godt se, at det er noget nemmere at have med at gøre.

Microsoft siger, at Win 8(.1) er 6 gange mere sikkert end Win 7 og 21 gange mere sikkert end WinXP, så jeg må håbe, at jeg kan holde mig virusfri med den nyeste AV software og diverse add-ons til Firefox, der nærmest blokerer alle downloads inkl. dem, jeg selv initierer.

Men kan jeg måske få dig til at linke til download af det program, du bruger i stedet for parallels? Jeg kom til at tænke på, at jeg må kunne installere Win 7 i stedet for det nuværende XP, og så vil jeg samtidig kunne opdatere til Mavericks... tror jeg...

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:25
Hej

Her er Fusion: http://www.vmware.com/products/fusion/compare.html
- det bruger jeg

Hvis du vil have et gratis, så er der https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Men jeg har haft problemer med Virtualbox, derfor købte jeg Fusion.

Men prøv da Virtualbox først.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:30

Hej

Her er Fusion: http://www.vmware.com/products/fusion/compare.html
- det bruger jeg

Hvis du vil have et gratis, så er der https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Men jeg har haft problemer med Virtualbox, derfor købte jeg Fusion.

Men prøv da Virtualbox først.

Mange tak for link - og al din hjælp i øvrigt :)

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:36
Har du set det her:

https://www.dropbox.com/s/0wdo1om1z5oy8ew/Photo%2011-04-14%2022.31.18.png

Jeg kan ikke finde ud af at sætte billedet ind fra iPad

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:46

Har du set det her:

https://www.dropbox.com/s/0wdo1om1z5oy8ew/Photo%2011-04-14%2022.31.18.png

Ja, og jeg er også blevet snydt af det et par gange, men nu annullerer jeg altid, hvis der står noget med "downloader" i dialogboksen. Så længe, man ikke har tilladt download, burde man ikke være inficeret, vel?

Desuden fjerner jeg altid flueben ved bundlede toolbars og software, men jeg ved ikke, om det er for sent, og skaden allerede er sket ved at have downloadet en installationsfil, der er bundlet med malware?

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:52
Så længe filen kun er downloadet og ikke kørt, sker der vel ikke noget.
Jeg ved ikke om sådanne filer kan autostarte. Hvis de kan det, er der jo en risiko, men jeg ved det ikke.

Skrevet den: 11-April-2014 kl. 22:59

Så længe filen kun er downloadet og ikke kørt, sker der vel ikke noget.
Jeg ved ikke om sådanne filer kan autostarte. Hvis de kan det, er der jo en risiko, men jeg ved det ikke.

Det giver mening :)

-------------
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126

Print side | Luk vindue