Print side | Luk vindue

projektor tilslutning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131678
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 02:21

Emne: projektor tilslutning
Skrevet af: dennisCPH
Emne: projektor tilslutning
Skrevet den: 12-April-2014 kl. 09:36

Jeg har fået en masse forskellige råd om hvordan jeg skal lave mit “man-room” (se billede), så håber at eksperterne herinde kan fortælle mig hvordan det skal gøres endegyldigt! 

Kælderrummet 5,52m x 4,17m. (se billede) har 1 vindue på væggen til venstre for hvor man kommer ind. Bjælker i loftet hvor der bliver monteret gips imellem så bjælkerne bliver synlige ca. 5 cm. der bliver muret en bar op til venstre for indgangen hvor der kommer til at stå en ps4 der skal bruges til spil og vise film på. Så havde jeg tænkt mig at sætte en apple-tv inde under baren som skal bruges til at vise tv fra. f.eks. streame tv kanal fra yousee abb. fra ipad til apple-tv og videre op til projektor + receiver? (skal det bruges)

Projektoren kunne jeg godt tænke mig sad på den sidste bjælke (ca. 90 cm. fra væg) inden væg/lærred (short throw projektor) for der kommer nok til at skulle stå et bordfodbold lige der omkring også ;) og loftshøjden er kun ca. 210 cm.

Der skal trækkes kabler igennem loftsbjælkerne (over gipsen) ned i væggen (rillet i mursten). Der bliver trukket strømudtag til midt i sidste bjælke (projektor) + alle 4 hjørner til evt. højtalere.

Min plan var oprindeligt > projektor BenQ 3D DLP Projektor W1080ST + 4 stk. sonos (play1 til hvert hjørne) trådløst og kun tilsluttet strøm. HDMI kabel 2 stk. fra projektor 10m. ned til ps4 og apple-tv. Ved ikke helt om det er nødvendigt med forstærker hvis der kun skal spilles musik og projektoren ikke skal bruges? Har også rundet idéen om en kasse op imellem bjælkerne (i gipsen) med click hejse funktion så projektoren kan gemmes væk, men har ikke fundet sådan en fætter nogle steder.

Dem jeg har hørt fra indtil videre har sagt…. En mener at der skal trækkes optisk kabel fra projektoren. En mener at man ikke behøver optisk men at der vil være forsinkelse på lyd fra projektoren så play1 skal droppes og istedet for 1 playbar ved lærred og måske 2 play1 i midten af rummet ud til siderne som en slags baghøjtalere.

Jeg er p.t. lidt forvirret lige nu og håber at høre nogle gode forslag :) til hvilke kabler, projektor, højtalere osv. :)

Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 12-April-2014 kl. 10:56
Kan godt forstå du er forvirret, det er jeg også.....!

Kan du forklare det noget enklere, evt. med billeder af kælder

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 10:58
NB. Sonos i et "man-room" er det ikke lidt kedeligt ?

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 10:59
+ hvor skal man sidde ?

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Kan godt forstå du er forvirret, det er jeg også.....!

Kan du forklare det noget enklere, evt. med billeder af kælder

Projektoren skal "helst" sidde på sidste bjælke i rummet ca. 90 cm. fra væggen. Al udstyr (ps4 + ...?) skal være lige når man kommer ind til venstre under baren, så er i tvivl om hvilke ledninger jeg skal trække i loftet og rille ind fra loft og ned til bar + hvis I kan anbefale projektor + hvis receiver + apple-tv + .. ?

Loftet og bjælker bliver i samme stil som det her rum

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:44

+ hvor skal man sidde ?

Når de "voksne" er dernede skal de sidde i baren med håndbajer og se sport på endevæggen (evt. lærred)

Når de "rigtige" børn er dernede og spille ps4... skal de sidde på sækkestole tæt på skærmen.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:45
Hvis du alligevel har en surround receiver hvorfor så sonos? Normalt behøver en projektor kun HDMI og 230V. Bare pas på med hvor store huller du laver i bjælkerne.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:49

NB. Sonos i et "man-room" er det ikke lidt kedeligt ?

Jeg har ikke ekspert ører og håber mest på at kunne sætte højtalere op i sonos stilen (kun strøm og ikke højtalerkabel). 

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Hvis du alligevel har en surround receiver hvorfor så sonos? Normalt behøver en projektor kun HDMI og 230V. Bare pas på med hvor store huller du laver i bjælkerne.

YEp... passer på med hullerne ;) Jeg er uddannet tømrer så det kan vel ikke gå helt galt...

Hvad synes du om valg af projektor? Benq 1080ST ... udfra det jeg kan læse er den god til afstanden ca. 90cm

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 11:53
Fedt rum, næsten synd at "ødelægge" loftet når det nu er en "mandehule"

Mvh. Projektor, så er det lidt svært med den lofthøjde. Både placering og teknisk brug. ( du skal finde en med Lens-shift.

Har du overvejet om det ikke var bedre og finde det største TV ( 75" eller derover ) og spare lidt på højttalere etc.

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 12:01

Fedt rum, næsten synd at "ødelægge" loftet når det nu er en "mandehule"

Mvh. Projektor, så er det lidt svært med den lofthøjde. Både placering og teknisk brug. ( du skal finde en med Lens-shift.

Har du overvejet om det ikke var bedre og finde det største TV ( 75" eller derover ) og spare lidt på højttalere etc.

Giver loftshøjden et problem med den projektor jeg har nævnt? ..og hvad med sådan en fætter her

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 13:12
Du kan jo selv regne på det.

Hvis der er 210 cm. i lofthøjde og det apparatur du vil installere fylder 50 cm. udslået, så er der 160 cm. udsyn fra baren.

NB. Vil du også lave det hvidt som på det andet billede med bordtennis bordet ?

Hvorfor ikke lave en rigtig mandehule. Du har da muligheden med det rum nu.

Glem nu de Sonos højttalere i hvert hjørne og hvide vægge, sidder du også i dameundertøj og sipper til hvidvinen mens neglelakken tørrer og ser fodbold !

Et mande rum skal være lidt dunkelt og råt, storskærm og store Cerwin Vega højttalere, bare lav det som stereo, det er jo ikke en biograf.

( undskyld, skulle lige lufte lidt ) men håber du kan se min pointe. 

Hvis du vil have at jeg skal holde mig væk fra din tråd så sig lige til

Skrevet den: 12-April-2014 kl. 13:45
Du kunne jo også indrette sådan her:

Eller Bar ved vindue og TV på den anden væg, ved en af disse placeringer skal du ikke flytte rundt på det hele hvis der skal ses TV og spilles bordfodbold samtidigt.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 12-April-2014 kl. 14:01
Så vidt jeg kan regne ud med BenQs eget beregningsprogram så får du med den valgte projektor kun et billede på knap 60" med den afstand på 90cm som du taler om.   http://www.benq.com/microsite/projector/throwratiocalculator/ - http://www.benq.com/microsite/projector/throwratiocalculator/

Hvor stort et billede regner du med at ville have? Personligt ville jeg til den type rum overveje en stor fladskærm i stedet for projektor, for så snart du har lys i rummet så bliver billedet med projektor hurtigt noget trist og kedeligt at se på. 

Angående Sonos så ser det ud til Sonos play1 kun kan bruges med streamet lyd, derfor tvivler jeg jeg på du vil kunne få det til at virke med din ps4 og muligvis heller ikke med apple tv. Men prøv evt at tage ind i den lokale Hifiklubben og snak med dem om det. Personligt ville jeg gå efter en decideret surround receiver med almindelige højttalere til.

Har du overvejet rumakustik? Hvis det kun bliver almindeligt gips og pudsede vægge, kan du godt risikere rummet akustisk bliver trælst at opholde sig i (kender du sikker til som tømrer).

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 13:46

Du kan jo selv regne på det.

Hvis der er 210 cm. i lofthøjde og det apparatur du vil installere fylder 50 cm. udslået, så er der 160 cm. udsyn fra baren.

NB. Vil du også lave det hvidt som på det andet billede med bordtennis bordet ?

Hvorfor ikke lave en rigtig mandehule. Du har da muligheden med det rum nu.

Glem nu de Sonos højttalere i hvert hjørne og hvide vægge, sidder du også i dameundertøj og sipper til hvidvinen mens neglelakken tørrer og ser fodbold !

Et mande rum skal være lidt dunkelt og råt, storskærm og store Cerwin Vega højttalere, bare lav det som stereo, det er jo ikke en biograf.

( undskyld, skulle lige lufte lidt ) men håber du kan se min pointe. 

Hvis du vil have at jeg skal holde mig væk fra din tråd så sig lige til

Haha :) jeg kan godt se din pointe! Ja, havde nu tænkt mig at lave rummet som det andet. Var ikke lige klar over at det giver et problem.

Var ude i går men synes jeg så at der var lagt et billede op som forslag til hvordan man ellers kunne indrette rummet?

Hvad så Pony65 > kunne du give dit bud på hvad jeg skal købe af projektor, højtalere, receivere osv... budget ca. 15-20.000

P.S. Vil helst have højtalere op fra gulvet, da vi har haft vand på gulvet ved større regnskyl :(

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så vidt jeg kan regne ud med BenQs eget beregningsprogram så får du med den valgte projektor kun et billede på knap 60" med den afstand på 90cm som du taler om.   http://www.benq.com/microsite/projector/throwratiocalculator/ - http://www.benq.com/microsite/projector/throwratiocalculator/

Hvor stort et billede regner du med at ville have? Personligt ville jeg til den type rum overveje en stor fladskærm i stedet for projektor, for så snart du har lys i rummet så bliver billedet med projektor hurtigt noget trist og kedeligt at se på. 

Angående Sonos så ser det ud til Sonos play1 kun kan bruges med streamet lyd, derfor tvivler jeg jeg på du vil kunne få det til at virke med din ps4 og muligvis heller ikke med apple tv. Men prøv evt at tage ind i den lokale Hifiklubben og snak med dem om det. Personligt ville jeg gå efter en decideret surround receiver med almindelige højttalere til.

Har du overvejet rumakustik? Hvis det kun bliver almindeligt gips og pudsede vægge, kan du godt risikere rummet akustisk bliver trælst at opholde sig i (kender du sikker til som tømrer).

Hmmm... ja. må nok opgive den projektor jeg først havde kigget på med Short Throw og gå efter at sætte projekter på højre eller venstre væg.

Har været i hifi klubben og det var dem som forslog play1 og soundbar... se nedenstående forslag.. de 2 play1 skulle så fungere som baghøjtalere + dims fra projektor til soundbar for at undgå forsinkelse på lyd

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:21
Jeg vil da gerne komme med et forslag, men du skal fortælle helt præcist hvad du ønsker.

Vil du have Projektor eller stort TV ?
Hvilken væg skal billedet vises på ?

Lav evt. en ny tegning over rummet.

Som jeg ser det lige nu, du har selv PS4 og AppleTV
Du skal kun investere i Billede og lyd.

Billede = Projektor/lærred ( kunne også male væg for at spare penge i første omgang ) eller TV
Lyd = Receiver + højttaler ( jeg ser 2 store højttalere til væg med god bund, så der ikke er noget på gulvet )

Hvad skal vi prøve at gå videre med ?  

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 15:14
Husk

At føre noget Antenne signal derned.

Hvis du vælger en TV løsning så er der jo indbygget Tuner.

Hvis du vælger Projektor, skal der også investeres i en DVB boks efter behov

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 15:19
Og lige en tanke mere.

Sænker du loftet som i det andet rum ( det hvide ) så er der evt. plads til nogle gode indbygnings højttalere, derved sparer du vægplads og kan også installere 4 stk.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 18:49

Jeg vil da gerne komme med et forslag, men du skal fortælle helt præcist hvad du ønsker.

Vil du have Projektor eller stort TV ?
Hvilken væg skal billedet vises på ?

Lav evt. en ny tegning over rummet.

Som jeg ser det lige nu, du har selv PS4 og AppleTV
Du skal kun investere i Billede og lyd.

Billede = Projektor/lærred ( kunne også male væg for at spare penge i første omgang ) eller TV
Lyd = Receiver + højttaler ( jeg ser 2 store højttalere til væg med god bund, så der ikke er noget på gulvet )

Hvad skal vi prøve at gå videre med ?  

Super :) det er forslag jeg har brug for, så jeg kan komme igang!

Jeg laver en ny tegning. Jeg vælger projektoren da jeg synes det er for dyrt når vi kommer op i +60".

Går lige ned og kigger på rummet en ekstra gang.. Man kunne jo også... nogle bar har ligesom en reol opover til glas... der kunne man gemme projektoren væk, men der er stadig et problem om det vil ramme bordfordbolden på vej over til endevæggen?

Vedr. antennesignal, så har vi yousee og havde tænkt mig at tv skulle spilles via en ipad -> apple-tv -> projektor

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 19:20
Afstanden fra projektor linse til væg er 3,65 cm.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 19:59
Har du bestemt dig for at billedet skal være på den smalle væg som på din første tegning ?

Du vil ikke have billedet på den lange væg som jeg foreslog ( kan ellers komme med nogle gode argumenter )

Og højttalere, på væg eller indbygget i loftet ( lidt afhængigt af om du vil Manderum eller mere den "hvide" stil )

Jeg har ikke selv prøvet iPad til Projector, så ved ikke hvor god kvaliteten er, men min erfaring siger mig at når vi snakker projektor så skal kilde materialet være så godt så muligt.

Jeg ville få et antenne kabel derned og en DVB-C boks på. Men måske der er andre der har prøvet det, hør dig lige omkring

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 20:37

Har du bestemt dig for at billedet skal være på den smalle væg som på din første tegning ?

Du vil ikke have billedet på den lange væg som jeg foreslog ( kan ellers komme med nogle gode argumenter )

Og højttalere, på væg eller indbygget i loftet ( lidt afhængigt af om du vil Manderum eller mere den "hvide" stil )

Jeg har ikke selv prøvet iPad til Projector, så ved ikke hvor god kvaliteten er, men min erfaring siger mig at når vi snakker projektor så skal kilde materialet være så godt så muligt.

Jeg ville få et antenne kabel derned og en DVB-C boks på. Men måske der er andre der har prøvet det, hør dig lige omkring

Kom gerne med argumenter :) Er åben overfor det... mine drenge har også et bordtennis bord (lille ca. 230 x 100) > ville være fedt om der plads til det hele... bordfodbold er ca. 120x150 og højde 90cm. Man behøver ikke at kunne se projektor mens der spilles bordfodbold eller bordtennis // der vil det være fint med musik. 

Højtalere der er jeg mest til at man kan se dem!

Prøver lige at tegne videre, mens jeg venter på gode forslag ;)

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 22:20
Er stadig i tvivl om indretning i rummet. Her kommer forslag 3. Der er 292 cm fra linse til væg med projektoren placeret i overskabet. Den lange kasse er bordtennis. Det skal kun stå fremme når der skal spilles. Den runde cirkel på væg er dart ;)

Skrevet den: 14-April-2014 kl. 08:54
Et rum virker bedst hvis baren er længst væk fra døren.

Jeg ville placere billede væggen på samme side som det lille vindue, en  af grundene er at så vader man ikke igennem billedet når man kommer ind 

Bordfodbold spillet kan stå ved vindue så er der også lidt lys fra vinduet til at det kan bruges i dagtimerne

Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 15-April-2014 kl. 08:18
DennisCPH, det projektorbeslag du viser på side 1, hvor er det fra?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.

Skrevet den: 15-April-2014 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

DennisCPH, det projektorbeslag du viser på side 1, hvor er det fra?

Jeg skrev noget i retning af "projector box ceiling" på google og derefter tryk på "billeder" så kommer der en masse frem...

Skrevet den: 15-April-2014 kl. 15:27
Fra denne side:

http://www.daveshometheater.com/Projector/Installation-Setup.htm - http://www.daveshometheater.com/Projector/Installation-Setup.htm

Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 15-April-2014 kl. 23:14
Tak. Har i nogen anelse om pris?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.

Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 16-April-2014 kl. 09:08
Hvad med at placere projektor på den korte led? Ved 2,3m afstand fra projektor til væg vil det give 90". (benQ W1070)

Kan man så ikke klemme bordfodbold ind under og stadig beholde baren samme sted som ved første billede?

-------------
Samsung - UE65ES8005U - Benq W1070 - Pioneer VSX-827-K - Synology DS1815+ - iPhone 6S - Philips Hue - Nvidia Shield TV

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 10:41
Efter et par tegninger er jeg nu kommet frem til nedenstående hvor der er 2,9m fra projektor til væg (den skal sidde op i skabet over baren). Bordtennis bord nederst midten skal fjernes når det ikke bruges så der kan stå fatboys, hvis drengene skal spille playstation.

Nå... kan man få nogle gode bud på receiver, højtalere, og hvilke kabler ;) ?

P.S. Jeg ser helst at højtalerne kommer til at hænge i hvert hjørne (4 stk.) + hvis soundbar eller centerhøjtaler (kan man så hænge den over lærred) ? 

Hvad med det her >

Receiver: http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x2000-surround-receiver-59174/

Højtalere: http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-fazon-sat-5-1-hojttalersystem-29566/ > prismæssigt lige i overkanten :(  eller https://www.hifiklubben.dk/Products/argon-c1-sub840-5-1-hojttalersystem-32286/ bedre pris ;)

Projektor: som tidligere nævnt ;) BenQ W1070

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 11:58
Jeg forstår ikke helt hvad du vil, du spørger om råd og så tager du det ikke til dig.

F.eks. du siger at du vil ikke have højttalere på gulvet ( pga. af mulig vandskade ) 

Nå jeg så råder dig til at vælge en stereo løsning ( det er jo ikke en bio ) med væghøjttalere eller evt. Loft højttalere, hvad gør du så !

Du laver igen forslag om og vælger, imod dine egne ønsker, et system med en Subwoofer der skal stå på gulvet ?

Eller hvordan havde du tænkt dig at placere den ?

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 15:53

Jeg forstår ikke helt hvad du vil, du spørger om råd og så tager du det ikke til dig.

F.eks. du siger at du vil ikke have højttalere på gulvet ( pga. af mulig vandskade ) 

Nå jeg så råder dig til at vælge en stereo løsning ( det er jo ikke en bio ) med væghøjttalere eller evt. Loft højttalere, hvad gør du så !

Du laver igen forslag om og vælger, imod dine egne ønsker, et system med en Subwoofer der skal stå på gulvet ?

Eller hvordan havde du tænkt dig at placere den ?

Jeg er meget glad for dine gode råd indtil videre og har da også besluttet at sætte lærred på den lange væg som du forslog.

Mit forslag før er da væghøjtalere - eller? jeg spørger jo fordi jeg ikke er inde i den her verden. Når du siger lofthøjtalere så tænker jeg nogle der bliver indbygget i gipsloftet (skjult) > er det korrekt? Det skal det ikke være!

Om der skal være subwoofer, så ser jeg ikke dette som et problem.. den kan vel placeres inde under baren 20-30 cm. over gulv i et skab?

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 16:15
For det første er det den forkerte væg som du sætter lærred op på, ifølge hvad jeg foreslog.

For der andet, så er en subwoofer inde i en bar ikke en god ide. ( hvis vi snakker lyd )

Det som vi skal blive enige om, hvis vi snakker samme sprog.

1. bygger du et fint lille hvidt minimalisktisk rum, hvor man siger "neeej hvor er det pysse-nysselig og fint"
2. En mande-hule 

Hvis du bygger en mande-hule vil jeg gerne hjælpe og samtidigt spare dig for en masse penge ( vi snakker tusindevis af kroner )

Vil du gerne have mine overvejelser om sådan et rum så vil jeg gerne skrive et lille indlæg, men først i morgen.

Giv besked.

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 16:21
dennisCHP

når jeg læser min indlæg til dig, virker de lidt "hårde"

Men det er ikke min hensigt, så jeg håber ikke du ser det sådan.

Vil gerne hjælpe, men vi skal jo snakke om det samme og det skal også være din og din families ønsker.

håber det er okay

Skrevet den: 17-April-2014 kl. 16:56

dennisCHP

når jeg læser min indlæg til dig, virker de lidt "hårde"

Men det er ikke min hensigt, så jeg håber ikke du ser det sådan.

Vil gerne hjælpe, men vi skal jo snakke om det samme og det skal også være din og din families ønsker.

håber det er okay

:) smiler - kan tage det! Jeg lytter og er åben overfor alle forslag, men har selvfølgelig også mine egne tanker om hvordan det skal være.

Forkert væg > ja, men er ikke lun på tanken om at gå ind i værelset og kunne kigge bag baren + så kigger man jo mod evt. lysudslip fra vindue. > du skriver da også > "Eller Bar ved vindue og TV på den anden væg, ved en af disse placeringer skal du ikke flytte rundt på det hele hvis der skal ses TV og spilles bordfodbold samtidigt."

Det du spørger om med mandehule eller pusse-nusse-rum > det skal være mandehule (man-room) // men mine drenge kan også være lidt vilde + bordtennis i rummet + så leder mine tanker mig over på højtalere på ca. 20-25 cm. højt placeret. Er det helt ude i hampen? Projektoren vil mest blive brugt til PS4 Ghost (krigsspil) p.t. nok mere end der vil blive set film. 

Vil også gerne male mørke vægge, men nu er det ikke kun hjemmebioen der skal prioteres ;) der vil også blive andre aftener hvor der spilles bordtennis og bordfodbold...

Glæder mig til at høre dit bud imorgen :) fortsat god påske!!!!

Skrevet den: 29-April-2014 kl. 20:17
Siden jeg ikke har hørt noget har jeg søgt råd hos hifiklubben og kommet frem til følgende løsning:

Receiver: Denon AVR-X2000
Højtaler: 4 stk. dali lector 2
Subwoofer: sub e-21 F
center: Lektor lcr
projektor: benq w1070

tak, for hjælpen herinde :) 

Print side | Luk vindue