Print side | Luk vindue

Placering af gulvhøjtalere?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131707
Udskrevet den: 23-Maj-2025 kl. 19:16

Emne: Placering af gulvhøjtalere?
Skrevet af: troopa
Emne: Placering af gulvhøjtalere?
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 11:46
Min stue er ikke den største ca 4,6 x 3.6 m. Har lavet en tegning af de væsenligste ting i forhold til placering af højtalere, det jeg er i tvivl om er hvor i ville placere 2 gulvhøjtalere.

Skal de placeres ude i hvert hjørne på samme væg som TVet? så vil de altså stå lidt over 4m fra hinanden eller skal de stå på hver sin side af TVet ? Har hørt noget om at man skal sidde længere væk fra højtalerne end den længde de er placere t fra hinanden? dvs hvis de står i hvert hjørne og er 4m fra hinanden bør jeg sidde mere end 4m væk? 

Overvejer nemmeligt hvor meget kabel mv jeg skal købe og hvad mit udgangspunkt bør  være.

Det drejer sig iøvrigt om forholdsvist små gulvhøjtalere (ikon 5 mk2).

Her er en flot illustration :)

Svar:
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 11:47
dobbelt post.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 11:56

Du har en afstand på 3M til TVet, så højttalerne skal være omkring samme afstand mellem dem.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:04
Det kan de ikke være.. enten kan de stå på hver side af tvet eller i hjørnerne. Dvs enten små 2m fra hinanden eller lidt over 4m. Der bliver blokeret af henholdsvis en dør i den ene side og radiator i den anden.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:16
Med små højttalere ville jeg nok vælge den tætte placering på TV. Har selv godt 4 m mellem mine, og har også godt 4 m over til sofa, så det går lige nøjagtig til at suround lydbilledet hænger sammen.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:26
Kampus det bliver højst sandsynligt disse

http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-ikon-5-mk2-gulvhojttaler-29200/ - https://www.hifiklubben.dk/Products/dali-ikon-5-mk2-gulvhojttaler-29200/

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:39
Mnjah, det er jo ikke lige frem små højttalere. Køb ledning så du kan prøve dig frem med de to placeringsmuligheder. Hjørneplaceringen vil måske også være kritisk, da hjørnet typisk forstærker/mudrer bassen. Så hvis det er muligt, så træk dem så langt væk fra hjørnet som muligt.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:56
Hmm tja altså når man sidder i sofaen i midten vil der være 3 m til tvet, men der vil jo stadigt være 4 m til højtalerne hvis de står i hjørnet da de står diagonalt og ikke lige for som tvet gør.. men ja må vel prøve mig frem.

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 12:57
Jeg vil til enhver tid lade dem stå med 2 meter imellem, da alternativet bliver hjørneplacering hvor 99,9% af alle højttalere fejler...

;)

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 13:00
De vil stå 1,7m fra hinanden hvis de skal stå ved siden af tvet og samtidigt være længest fra hinanden uden at ramme dørkam/radiator. Og ca 4m og 20cm fra hinanden hvis de står i hjørnerne og samtidigt er placeret lidt væk fra væggen for bedre lyd, men er nok ikke andet for end at prøve sig frem.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:08
Jeg ville prøve denne opstilling:

Det er ikke optimalt, og højttaleren i hjørnet skal sikkert have dæmpet pasporten.

Er det to højttalere, eller skal du have surround? Hvis du får en center på betyder det mindre at der ikke er ens afstand.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:17
Det er bare de 2 højtalere i stereo.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:30

Der vil være et skævt lydbillede med den opsætning.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der vil være et skævt lydbillede med den opsætning.

Det ved jeg godt, men er der andre muligheder?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 14:42

TVet placeret midt i memmem dør og radiator.? Så placer højttalere ved dør som den er, og ved radiator. Den anden ende af hvor den er nu.

-------------

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 15:39
Var også en af mulighederne jeg kom frem til i mit originale indlæg, det var så bare det om en afstand på 1.7m fra hinanden ville være for tæt. Men må prøve mig frem når de kommer hjem.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg ville prøve denne opstilling:

Det er ikke optimalt, og højttaleren i hjørnet skal sikkert have dæmpet pasporten.

Er det to højttalere, eller skal du have surround? Hvis du får en center på betyder det mindre at der ikke er ens afstand.

Den opstilling var også med i mine overvejelser. Centrerer jo fint til lyttepladser i sofaen til stereo. Men fungerer ikke ret godt til TV lyd eller som fronter i et surround setup.

Det kan det så komme til ved at rykke TV'et til højre, så det hænger lige langt fra hver højttaler.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 13-April-2014 kl. 18:39
Jeg ville flytteden højre højtaler til venstre. Du skal helst have samme afstand til sidevæggene. Det er bedre med luft der end stor afstand imellem højtalerne. Det er et godt udgangspunkt at begynde med knapt 30 grader fra midten.
Højtalerne bør trækkes frem, når der lyttes.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 20:01
Hvis du læser hele tråden, vil du se at symetrisk opstilling omkring TV betyder der kun er 1,70m mellem dem så

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 20:57
Jeg har selv 2,20 meter imellem højtalerne og det fungere rigtig godt. 1,50 meter til sidevæg og 1,20 til forvæggen. Og en lytteafstand på 3,20 meter.
Hvis højtalerne kan trækkes frem ved lytning, skal de bare en lille smule udad med 25 cm. f.eks.

Skrevet den: 13-April-2014 kl. 21:31
Vi snakker om en halv meters forskel! Kigger over på min TV reol. Den er 157cm bred. Det vil altså svare til at jeg sætter mine fronter klods op ad den. Så kan jeg sgu bedre forstå du kan undvære center   Tongue

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Vi snakker om en halv meters forskel! Kigger over på min TV reol. Den er 157cm bred. Det vil altså svare til at jeg sætter mine fronter klods op ad den. Så kan jeg sgu bedre forstå du kan undvære center   Tongue
Ja så er man oppe på 210 cm og med lige afstand til sidevægge, som er vigtig. Det er altid vigtig at prøve sig frem og måske skal der være 220 - 230 cm. Det er måske også mulig.
Ved surround går man ud fra 30 grader dvs. 60 imellem fronterne. Jeg syntes det er lidt for meget.
Jeg finder det meget vigtigt, at man får sat sine fronter optimalt op i lytterummet. Det skal være meget præcist så lyder det godt i stereo. Derefter kobler man en ev. center på og derefter lytter og lytter igen og danner sig sin egen mening og ikke en forhandlers mening.

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 19:38
I stereo skal fronterne jo stå i de to hjørner i en ligesidet trekant, og du skal sidde i det tredje hjørne. Herved afviger opstillingen fra den vi kender fra surround med de 60 grader mellem fronter. Så hvis setuppet anvendes til begge dele, skal højttalerne da nærmere længere fra hinanden.

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 19:53
Det er ikke rigtigt. 60 grader imellem er et godt udgangspunkt. 90 grader er alt for meget.
Der skal jo ikke være hul i midten af lydbilledet.

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det er ikke rigtigt. 60 grader imellem er et godt udgangspunkt. 90 grader er alt for meget.
Der skal jo ikke være hul i midten af lydbilledet.

Ved nærmere eftertanke tror jeg summen af vinklerne i en ligesidet trekant er 180. Og der kan ligge seks trekanter på en cirkel. Så det matcher surround

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 19:58
Her er hvad Richard Hardesty skriver i en af sine Bulletiner:

2. Place the speakers so that the included angle between them as viewed from the listening position is 60° or less.

A 60° included angle means that the distance between the centers of the speakers will be equal to the distance from each speaker to the listener. This is the maximum spread that I recommend. I prefer to position my speakers slightly closer together than this.

Spreading the speakers farther apart does not make the image bigger, it just makes it more diffuse. Time- and phase-correct speakers will produce an image that is not limited in width by the outside edges of the speakers. This image will extend out well beyond the outside edges of the speakers. Placing the speakers slightly closer together than the distance from each speaker to the listen er usually won’t diminish image width and usually will improve image focus.

Think of the speakers as a window through which the performance is viewed, not as the defining boundaries of the space where the performance is occurring and you’ll get a new mental perspective on the question of where to put the speakers.

Skrevet den: 16-April-2014 kl. 20:02
Mere fra Richard Hardesty

6. Place the speakers in a symmetrical environment.

Complete symmetry in the environment around the speakers is a desirable goal that is often difficult to achieve. A symmetrical environment means that the walls beside and behind the left speaker should be duplicated by mirror image walls beside and behind the right speaker. I am fortunate to have that situation in my room but many living rooms simply won’t allow it.

In my experience, what’s behind and directly beside the speakers is more significant than what’s farther in front of the speakers, towards the listener. What’s behind the speaker is more important than what’s beside it, if you have to choose.

Skrevet af: andmm
Skrevet den: 17-April-2014 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Mnjah, det er jo ikke lige frem små højttalere. Køb ledning så du kan prøve dig frem med de to placeringsmuligheder. Hjørneplaceringen vil måske også være kritisk, da hjørnet typisk forstærker/mudrer bassen. Så hvis det er muligt, så træk dem så langt væk fra hjørnet som muligt.

Gælder det også en subwoofer? Jeg har en subwoofer (Elac 2030) stående 30 cm fra en hjørne.

-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.

Skrevet den: 20-April-2014 kl. 21:35
Jeg har gode erfaringer med at placere en subwoofer imidten under fladskærmen. Jeg bruger faktisk subwooferen som bord for fladskærmen..
Den kobler godt til rummet.
Richard Hardesty, som jeg nævnte før, bruger hjørneplacering.

Skrevet af: jonlanghoff
Skrevet den: 26-Juli-2014 kl. 23:32
Jeg tillader mig lige at hijacke tråden til et kort spørgsmål relateret til højttalerplacering; nærmere bestemt højttalere i hjørner.

Hvor suboptimal er ovenstående opstilling, f.eks. m.h.t. buldrene bas?

Skrevet den: 27-Juli-2014 kl. 21:37
Den placering på tegningen er ikke så god. Højre og venstre side skal helst være ens.

Skrevet af: jonlanghoff
Skrevet den: 29-Juli-2014 kl. 10:02
Det kan godt være at mine tegnetalenter ikke er imponerende...

Idéen er at højttalerne skal være symmetriske omkring hjørnet - altså begge 30 cm fra væggen og med 100 cm mellem hinanden.

Spørgsmålet går på om hvad denne opstilling betyder for lydbilledet kontra når bagsiden af højttalerne står med ryggen direkte mod muren, så at sige!

Skrevet af: Gonardo
Skrevet den: 01-August-2014 kl. 20:32
En Dali højttaler er ikke designet til at vinkle ind imod lytteren, det samme gældende for Audio Vector

Print side | Luk vindue