Modif. af TV-møbel - holder planen?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131847
Udskrevet den: 04-Maj-2025 kl. 00:12
Emne: Modif. af TV-møbel - holder planen?
Skrevet af: tipsen
Emne: Modif. af TV-møbel - holder planen?
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 11:18
I mangel af bedre har jeg indkøbt stumperne til at strikke et TV-bord sammen fra IKEAs http://www.ikea.com/dk/da/catalog/categories/departments/living_room/11794/ - BESTÅ-serie . Det kræver nogle modifikationer for at opfylde kravene og jeg er lidt i tvivl om nogle af tingene!

Møblet skal indeholde surround-receiver (Onkyo TX-NR626), blu-ray afspiller (Yamaha BD-A1010), centerhøjttaler (Audiovector 50cm bred - 10kg?) samt diverse netværksbokse, medieafspillere osv.
Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.
Der monteres en glasplade på toppen, så sammenføjningerne skjules.
Der sættes låger på alle sektioner og den midterste skæres til og betrækkes med højttalerstof, så lyden fra centeren kan trænge gennem.
Der bores huller i sidevægge og hylder, så der kan trækkes ledninger på tværs af rummene inde i møblet.
Der bores huller i bagpladerne til ledninger.
Der laves huller i bagpladerne så der kan monteres blæsere til afkøling af surround-receiver og blu-ray afspiller.
Fjernsynet står på møblet og vægmontering er ikke en mulighed.
Nogle af de spørgsmål der melder sig:
1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her?
2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten
3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt?
Er der andet jeg bør overveje i forhold til ovenstående?
|
Svar:
Skrevet af: Jesper Flamand
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 11:46
Jeg har haft næsten nøjagtig samme løsning som denne du beskriver.
1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her? Hvis du har muligheden så læg kablerne adskilt, stærkstrøm-svagstrøm - men jeg tror ikke det bliver et problem for dig.
2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten. Jeg havde mit hængende på vægen med de medfølgende væg beslag med en effekt c275(venstre skab), av t757 (midter-skab) og forskellige lysestager og sådan (højre skab), og det var igen problemer med at hænge.
3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt? Hvis du bore med dit kop bor så inden hele dit bor er igennem, bore du for den anden side når dit center bor er igennem skabene. Skabet er lavet af spån plader du kan ikke undgå at det vil flosse lidt men det har ikke noget af sige mht dine kabler. Brug en støvsuger imens du bore for at tage det værste.
Held og lykke med projektet.
Jesper.
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 11:53
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 12:00
Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.
|
Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet.
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 12:04
Henrik B. skrev:
|
Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet.
M.v.h. |
Der følger faktisk nogle skruer med til de bestå skabe som er til at skrue dem sammen.
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 13:35
Skulle også lige til at skrive, at samleskruer er med skabene, men Det nåede Jesper først :-) Men der altså ikke luft i pladerne på deres Bestå-serie. Det er deres billigere Lack-serie der indeholder det pap-honeycomb-net indeni. Men du bør stadig bore på den måde du fik anbefalet længere oppe af Jesper. Angående støj, så brug CAT 6A netværkskabler, så burde de være godt nok skærmede til at klare det. Nu ved jeg ikke hvilke signalkabler det er, men er de rent digital, så er der ingen is på koen. Er der analoge imellem, så er det måske bedst, at føre dem udenom. Men jeg fører selv et enkelt analogkabel ind i mit anlæg, som er godt viklet ind i strøm og net, men kan intet høre af unoder.
Jesper, havde du den bare til at hænge i de plastophæng der fulgte med? Er selv ret overrasket over styrken i de små tingester. Har selv et skab til at hænge med whiskyflasker og glas. Jeg brugte dog nogle kraftige rawplugs og franske skruer.
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 13:38
Hvis man sætter malertape på møblet inden man benytter sit kopbor, så er det minimalt hvor meget det flosser. Samme fremgangsmåde er også god ved brug af stiksav og så er fordelen at man kan tegne på tapen, så man ved hvor man skal save.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 14:38
tipsen skrev:
1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her?
2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten
3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt? |
1. Du trækker bare kabler, har du problemer, har du defekte kabler.
2 Sæt "midterbenene" under samlingerne, så de "lodrette vægge" står ovenpå benene. Det er alligevel dem bærer vægten af de ting der står på hylderne.
3 Kopbor og så ellers bore indefra i møblet, så er det intet problem.
Jeg har selv et stort lukket møbel, hvor jeg har boret huller her der og alle vegne med et stort kopbor. Det harikkegivet problemer.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 18:14
Hvorfor køber du egentligt tre styk enkeltmoduler og ikke tv-bordet med tre moduler? Er det dybt nok, 40cm, til at din forstærker kan stå der?
Jeg er meget nysgerrig da jeg selv skal til at hjemmebikse et møbel..
Måske dumme spørgsmål, men undrer mig bare ;0).
------------- Mvh. Mark Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv
Stue: Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:34
Henrik B. skrev:
Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder. | Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet. | Jeg har både fået en portion af de "dobbelt-skruer" samt de alm. skruer der normalt medfølger til at skrue bestå-reolerne sammen "sidelæns". De alm. skruer vil i sagens natur ikke have en modpart på den anden side, men passer fint i hullerne (de samme huller der også bruges til hylder, hængsler osv). Dobbeltskruerne er dog tykkere og vil kræve at jeg borer hullerne med en større diameter for at de kan komme gennem - det virker dog også som en mere stabil løsning, men jeg skal selvf. være sikker på det jeg laver, da jeg efterfølgende ikke vil kunne bruge de samme hulder til hylden, hvis jeg får lyst til at flytte den!
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:41
Nagash skrev:
Men der altså ikke luft i pladerne på deres Bestå-serie. Det er deres billigere Lack-serie der indeholder det pap-honeycomb-net indeni. | Det er muligt de har ændret på konstruktionen - hvis jeg vender hylden, kan jeg høre en masse "fnuller" der rasler rundt indvendig - også på både låger, hylder, sider, top og bund - og det er også nemt at høre forskel når man banker på eks. siderne - dér hvor hullerne til hylder, hængsler osv sidder er der solidt, men mellem dem er der luft.
Nagash skrev:
Angående støj, så brug CAT 6A netværkskabler, så burde de være godt nok skærmede til at klare det. Nu ved jeg ikke hvilke signalkabler det er, men er de rent digital, så er der ingen is på koen. Er der analoge imellem, så er det måske bedst, at føre dem udenom. Men jeg fører selv et enkelt analogkabel ind i mit anlæg, som er godt viklet ind i strøm og net, men kan intet høre af unoder. | Jeg havde ikke overvejet at netværket skulle få problemer - dén tror jeg kommer til at hænge lidt, da det vil være mange kabler der skal laves om - deriblandt nogle som vil være ganske bøvlede at trække om. Var mere bekymret for eks. højttalerkabel vs. ledninger til strøm. Hovedparten af kablerne bliver digitale (skifter også fra ældre Sony surround-receiver til nyere Onkyo ditto, men havde ikke lige overvejet simplificeringen af dét kabelroderi) og der bliver vist kun et enkelt analogt til Squeezeboksen.
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:43
Cyberguyen skrev:
Hvis man sætter malertape på møblet inden man benytter sit kopbor, så er det minimalt hvor meget det flosser.Samme fremgangsmåde er også god ved brug af stiksav og så er fordelen at man kan tegne på tapen, så man ved hvor man skal save. | Super. Kunne jeg egentlig godt huske jeg havde hørt før, men havde da glemt det igen - nu husker jeg det :-) Er dog stadig bekymret for hvad der vil ske når jeg borer gennem afsnittene med luft...
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:46
KlausDM skrev:
1. Du trækker bare kabler, har du problemer, har du defekte kabler.
2 Sæt "midterbenene" under samlingerne, så de "lodrette vægge" står ovenpå benene. Det er alligevel dem bærer vægten af de ting der står på hylderne.
3 Kopbor og så ellers bore indefra i møblet, så er det intet problem.
Jeg har selv et stort lukket møbel, hvor jeg har boret huller her der og alle vegne med et stort kopbor. Det harikkegivet problemer. |
1. Det lyder godt :-) 2. Det bliver svært, da selve reolsektionerne har en møtrik integreret i møblet hvor selve benet skrues op i - det vil ikke umiddelbart være nemt at sætte benet mellem sektionerne, selvom det ville være det pæneste. 3. Hvad mener du med "indefra i møblet", hvis jeg borer fra én sektion til en anden sektion!?
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:49
Forhåbentligt er benene ikke sorte, som på dit billede, men samme farve som i dit link?
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:51
Mr. Laursen skrev:
Hvorfor køber du egentligt tre styk enkeltmoduler og ikke tv-bordet med tre moduler? Er det dybt nok, 40cm, til at din forstærker kan stå der?
Jeg er meget nysgerrig da jeg selv skal til at hjemmebikse et møbel..
Måske dumme spørgsmål, men undrer mig bare ;0). | Absolut ikke dumt spørgsmål og det "rigtige" TV-bord har også været under overvejelse, men har nogle issues der gør at jeg ikke kan bruge det. 1. Det er ikke dybt nok - mister en del cm i indre dybde og så er det no-go på trods af at jeg faktisk har købt ny mindre receiver fordi det var billigere end at finde et møbel der kunne bruges med den gamle. 2. Det er ikke højt nok - mister også en del cm. i indre højde og så ville jeg ikke have plads til alle de stumper jeg skal have i skabet. 3. TV-bordet fås ikke med låger og det vil jeg rigtigt gerne have - både for at få et mere rent look og også for at holde stumperne ude af øje (og fingre) på en 10 måneders knægt der bliver mere og mere nysgerrig for hver dag :-)
Hvis disse ting er irrelevante for dig, så har selve tv-bordet også nogle fordele som eks. kabelstyring og et renere look da det fås som ét samlet møbel i stedet for et samlesæt som det jeg har skitseret ovenfor.
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:53
turbo2 skrev:
Forhåbentligt er benene ikke sorte, som på dit billede, men samme farve som i dit link? | Benene på møblet er hvide, hvilket er en nyhed i sortimentet og deres "design-program" til BESTÅ-serien er ikke opdateret med det nye sortiment - så de hvide ben kunne ikke nemt laves :-)
|
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 22:55
Optimalt set ville jeg gerne have haft dette møbel i en lidt lækrere kvalitet, som et samlet møbel uden samlinger midt på toppladen, 5cm dybere og 5-10cm højere med lidt lavere ben... men mon ikke det kommer til at fungere :-)
|
Skrevet af: jhansen
Skrevet den: 19-April-2014 kl. 23:22
Til info og inspiration...: Jeg har anvendt 180cm modulet, men for at gøre det højere har jeg anvendt side og midterstykker fra 2 stk. 120 moduler. Kræver lidt forboring, men virker ellers ok. Endvidere er 180cm tv møblet lidt specielt, idet der er "riste" i bagvæggens top til gennemføring af ledninger. Men dette dækker jeg med Ikeas 180 cm glasplade.
Har i øvrigt sat hjul på, hvilket betyder at jeg nemt kan arrangere ledninger bagfra ved blot at rulle modulet væg fra væggen.
/Jakob
|
Skrevet den: 20-April-2014 kl. 07:24
Nagash skrev:
Skulle også lige til at skrive, at samleskruer er med skabene, men Det nåede Jesper først :-)Men der altså ikke luft i pladerne på deres Bestå-serie. Det er deres billigere Lack-serie der indeholder det pap-honeycomb-net indeni. Men du bør stadig bore på den måde du fik anbefalet længere oppe af Jesper. Angående støj, så brug CAT 6A netværkskabler, så burde de være godt nok skærmede til at klare det. Nu ved jeg ikke hvilke signalkabler det er, men er de rent digital, så er der ingen is på koen. Er der analoge imellem, så er det måske bedst, at føre dem udenom. Men jeg fører selv et enkelt analogkabel ind i mit anlæg, som er godt viklet ind i strøm og net, men kan intet høre af unoder.
Jesper, havde du den bare til at hænge i de plastophæng der fulgte med? Er selv ret overrasket over styrken i de små tingester. Har selv et skab til at hænge med whiskyflasker og glas. Jeg brugte dog nogle kraftige rawplugs og franske skruer. |
Jep har bare brugt de plastik ophæng der følger med.
|
Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 20-April-2014 kl. 09:01
Det billed her, er det fra dit modificerede tv møbel ( Bestå serien) ?
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 20-April-2014 kl. 09:51
Det er ikke tipsene billede. Det er Jesper Flamands billede ;-)
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 20-April-2014 kl. 13:35
Flmr77 skrev:
Det billed her, er det fra dit modificerede tv møbel ( Bestå serien) ? |
Nagash har ret det er mit billed og ja det er BESTÅ skabe.
|
Skrevet den: 21-April-2014 kl. 20:19
jhansen skrev:
Til info og inspiration...: Jeg har anvendt 180cm modulet, men for at gøre det højere har jeg anvendt side og midterstykker fra 2 stk. 120 moduler. Kræver lidt forboring, men virker ellers ok. Endvidere er 180cm tv møblet lidt specielt, idet der er "riste" i bagvæggens top til gennemføring af ledninger. Men dette dækker jeg med Ikeas 180 cm glasplade.
Har i øvrigt sat hjul på, hvilket betyder at jeg nemt kan arrangere ledninger bagfra ved blot at rulle modulet væg fra væggen. | Smart! Både med kombinationen af TV-møblet og 120 modulerne - men lidt dyrt blev det vel også - kan du stadig bruge låger og hylder fra den alm. BESTÅ-serie?
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 22-April-2014 kl. 11:51
Beklager, har ikke læst alle tråde.
I mit bestå IKEA møbel er der slet ingen bagplader. De sælges normalt uden selve bagpladen. Ergo bliver det ikke for varmt derinde.
Derudover kan du få "højttaler" stof med til møblet direkte fra IKEA. Det er dog ikke hele låger, men halve låger. Det virker fortræffeligt.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio
|
Skrevet den: 23-April-2014 kl. 22:37
Precious skrev:
Beklager, har ikke læst alle tråde.
I mit bestå IKEA møbel er der slet ingen bagplader. <span style="line-height: 1.4;">De sælges normalt uden selve bagpladen. Ergo bliver det ikke for varmt derinde.</span> <span style="line-height: 1.4;"> </span> <span style="line-height: 1.4;">Derudover kan du få "højttaler" stof med til møblet direkte fra IKEA. Det er dog ikke hele låger, men halve låger. Det virker fortræffeligt. </span> | Mit møbel blev leveret med bagplader - så det er "standard" dér - og det foretrækker jeg også, da jeg gerne vil minimere støv i elektronik-dimserne. Har du nogle links til eller navne på IKEAs stoflåger til BESTÅ-serien?
|
|