Print side | Luk vindue

HDMI 1.3

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=13249
Udskrevet den: 19-Februar-2025 kl. 06:27

Emne: HDMI 1.3
Skrevet af: Dani3l
Emne: HDMI 1.3
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 19:13

Nu skal jeg jo til at have fladskærm, og så dukker HDMI 1.3 sørme op, men er det noget at bekymre sig om? Altså er det langt ude i fremtiden, eller snakker vi januar '07? Går ud fra almindelige dvd foreløbig vil blive udsendt, så filmvis er det jo ikke noget problem, men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. Ved godt det er bagud kompatibelt, men det hjælper jo ikke når det man så har ikke kan modtage signalet optimalt alligevel. Jeg tænker ikke kun på video signalet, men også på lydsignalet.

Men egentlig ville jeg bare høre hvad andre folk har af overvejelser og tanker angående dette emne!?

Mvh

Daniel

Svar:
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 19:34
Hvad indeholder den nye specifikation? Har du et link til hvor man kan læse om v. 1.3?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Kimbo
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 19:40
Det er der lige her: http://www.brugermanualer.dk/diverse/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf - http://www.brugermanualer.dk/diverse/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 19:41

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvad indeholder den nye specifikation? Har du et link til hvor man kan læse om v. 1.3?

Ja, se forsiden af recordere.dk

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=802&z=5 - Ny og hurtigere HDMI forbindelse
HDMI specifikationen opdateres for at kunne klare fremtidens krav

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Dani3l Dani3l skrev:

Nu skal jeg jo til at have fladskærm, og så dukker HDMI 1.3 sørme op, men er det noget at bekymre sig om? Altså er det langt ude i fremtiden, eller snakker vi januar '07? Går ud fra almindelige dvd foreløbig vil blive udsendt, så filmvis er det jo ikke noget problem, men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. Ved godt det er bagud kompatibelt, men det hjælper jo ikke når det man så har ikke kan modtage signalet optimalt alligevel. Jeg tænker ikke kun på video signalet, men også på lydsignalet.

Men egentlig ville jeg bare høre hvad andre folk har af overvejelser og tanker angående dette emne!?

Mvh

Daniel

Nej, det er en kabel forbindelse som pt ikke kan købes, men nu er standardiseret så chip producenterne kan lave friske chips. Og de vil begynde at dukke op efteråret '06. Hvornår vi ser dem i en skærm er mere tvivlsomt.

Version 1.2 er glimrende til dagens HD ready skærme, men når vi snakker 1080p opløsningen på en 50" skærm, så begynder v 1.3 at have sin berigtigelse. Lige nu er der inter at bekymre sig om.

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: agger
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 21:02

hej

er du sikker på at hvis vi havde haft hdmi1.3 idag, så havde mange ikke haft problemer som de og jeg har med forbindelsen til hd boksen. Ikke til dvd afspiller der er der ikke problem endnu.Men sådan er det jo altid skal man vente på alt det bedste kan man aldrig købe.Forstå mig ret jeg er total glad for mit 37pf9830 tv, men til hd boks via hdmi er den ikke meget bevændt.

hilsen agger

Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 21:05

Hehe ja lige på recorderes forside  

Efteråret '06 er jo også tæt på efterhånden, og så kan man jo nok finde dem i '07, og det er jo lidt tæt på. Og hvis Blu-ray eller HD-dvd først begynder at slå igennem så er det jo lidt surt at skulle ud og købe nyt igen! Sådan 30000-40000 har jeg ikke meget lyst til at lægge igen næste år.

EDIT... Så lige du havde skrevet AGGER, jeg tænker så også på med blu-ray og de nye lydformater, det lyder som om at det hænger sammen med det nemlig, tænker på HD  DTS og HD DOLBY, det er mest der min bekymring ligger.

Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 04-Juli-2006 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

hej

er du sikker på at hvis vi havde haft hdmi1.3 idag, så havde mange ikke haft problemer som de og jeg har med forbindelsen til hd boksen. Ikke til dvd afspiller der er der ikke problem endnu.Men sådan er det jo altid skal man vente på alt det bedste kan man aldrig købe.Forstå mig ret jeg er total glad for mit 37pf9830 tv, men til hd boks via hdmi er den ikke meget bevændt.

hilsen agger

Problemet er ikke versionen af HDMI stikket, det er nok mere en afklaring af HDCP certificering på et eller begge produkter som giver problemet. Du ville ikke idag vinde noget med 1,3 versionen, da dine afspille kilder vil have version 1,2. Så snart hele linien er fulgt op vil du vinde noget, men er det ene produkt en version 1,2 kan man sige at det trækker ned på dit setup.

Men der er ingen grund til at vente på version 1,3 det er bare en videreudbygning af HDMI stikket, for bedre at kunne kapere den større datakraft der vil blive mulig med 1080P materiale.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Skrevet af: fumse
Skrevet den: 05-Juli-2006 kl. 01:18

"men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. "....

Til næste år så dit TV forældet ;-) ;-)

Spøg til side... og så ikke.. Alle os der har en fladskærm nu, har jo en HDMI interface der ikke er 1.3, og vi kommer nok ikke til at græde over det, selvom det vil være coolt at have det nyeste.

Til næste år kan det tænkes at man allerede har 1.4 standard, who knows, så hvis du er bange for at der kommer noget bedre til næste år, så lad være med at købe noget, for der kommer hele tiden noget nyt/bedre. Er derfor HELT enig med BrianJVCs indlæg

PS: jeg læste forleden at den nye PLAYSTATION 3 kommer faktisk med HDMI 1.3!!!!

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 05-Juli-2006 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, se forsiden af recordere.dk

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=802&z=5 - Ny og hurtigere HDMI forbindelse
HDMI specifikationen opdateres for at kunne klare fremtidens krav

Nå den, ja den har jeg læst lidt om, jeg troede bare Dani3l snakkede om noget endnu nyere.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 05-Juli-2006 kl. 11:01

Som jeg ser det, er forskellen på 1.2 og 1.3 uvæsentlig for tv'enes vedkommende. På billedsiden gør HDMI 1.3 primært HDMI til en mulighed i den professionelle verden, hvor man i dag typisk bruger SDI eller DVI. HD-DVD/Blu-Ray kan ikke udnytte forskellen på HDMI 1.2 og 1.3 - det er 24 bit 4:2:2 formater, så om HDMI understøtter 4:4:4 og større farvedybde, det er sådan set lige meget - i hvert fald indtil et endnu bedre format end HD-DVD/Blu-Ray er på markedet. Og selv da, vil forskellen være minimal, især på et fladskærms-tv hvor begrænsningerne i praksis ligger helt andre steder.

Dér hvor HDMI 1.3 er mere væsentlig er på lydsiden. Igen, så er det uvæsentligt om du kan overføre Dolby TrueHD direkte til tv'et, eller om afspilleren skal dekode det til PCM. På surroundforstærkere med HDMI er det anderledes, da HDMI 1.3 giver mulighed for at overføre f.eks. Dolby TrueHD til receiveren. I praksis er dette dog heller ikke en særligt stor forskel, da HDMI 1.2 kan overføre signalet som ukomprimeret PCM - dekodningen sker altså bare i afspilleren i stedet for i receiveren.

Kort sagt: HDMI 1.3 er en generelt god udvikling, men man bør i mine øjne ikke lade HDMI-versionen afgøre hvilket tv man køber - det vil ikke gøre nogen forskel i praksis. Men jeg er overbevist om at når de første TV med HDMI 1.3 kommer, så vil det blive brugt voldsomt i markedsføringen, på samme måde som Samsung bruger antallet af farver i billedbehandlingen som argument for hvor god farvegengivelsen er. Og det virker! Kig bare på den status Samsung har blandt forbrugerne i dag, fordi de har formået at fortælle folk at deres tv er bedst, på baggrund af nogle specifikationer der i bund og grund er komplet ligegyldige. Dét det drejer sig om er at købe et kvalitets-tv. Om det har HDMI 1.2 eller 1.3, om det har 6 eller 12 milliarder farver i billedbehandlingen, og om kontrasten er 5.000:1 eller 10.000:1, er _komplet_ ligegyldigt for hvilket tv man skal købe.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 05-Juli-2006 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Problemet er ikke versionen af HDMI stikket, det er nok mere en afklaring af HDCP certificering på et eller begge produkter som giver problemet. Du ville ikke idag vinde noget med 1,3 versionen, da dine afspille kilder vil have version 1,2. Så snart hele linien er fulgt op vil du vinde noget, men er det ene produkt en version 1,2 kan man sige at det trækker ned på dit setup.

I praksis er det sådan set selve mediet der trækker ned - selv hvis både afsender og modtager har HDMI 1.3, så får man ikke bedre farvedybde end der ligger på skiven.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 05-Juli-2006 kl. 13:45

hej

hvorfor tror i at der ikke findes en slags skrueknap på hdmi, som på dvi, synes ikke den sidder så vældig godt fast , og når nu det bliver standard med hdmi hvorfor så dårlig  fæste metode ??.

hilsen agger

Skrevet den: 06-Juli-2006 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

"men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. "....

Til næste år så dit TV forældet ;-) ;-)

Spøg til side... og så ikke.. Alle os der har en fladskærm nu, har jo en HDMI interface der ikke er 1.3, og vi kommer nok ikke til at græde over det, selvom det vil være coolt at have det nyeste.

Til næste år kan det tænkes at man allerede har 1.4 standard, who knows, så hvis du er bange for at der kommer noget bedre til næste år, så lad være med at købe noget, for der kommer hele tiden noget nyt/bedre. Er derfor HELT enig med BrianJVCs indlæg

Hvorfor skal folk skrive "hvis du er bange for at der kommer noget nyt i morgen, så skal du ikke købe noget" Hvem har det nogensinde hjulpet i et forum? Det er jo ikke engang et råd, bare en dum kommentar. Sorry vil ikke lyde sur, men sys sgu det er fjollet, og hjælper mig bestemt ikke. Er jo heller ikke naiv, ved jo godt der kommer nye ting hele tiden. Jeg ville vide om det kunne betale sig at vente på det nye HDMI, fordi Blu-ray jo kunne gå han og blive en ny standard (måske, og ved det ikke sker overnight) og så hvis de to ting hang sammen kunne det måske godt betale sig at vente til '07.

Otto: der står dette i artiklen på recordere.dk

"Forbindelsen mellem fx en recorder og en skærm bliver fremover forbedret for at leve op til de krav som fx Blu-ray, HD DVD og Sony Playstation3 stiller."

Så da jeg ikke ved meget om det tekniske, troede jeg det hang lidt sammen.

Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 07-Juli-2006 kl. 00:01

"Forbindelsen mellem fx en recorder og en skærm bliver fremover forbedret for at leve op til de krav som fx Blu-ray, HD DVD og Sony Playstation3 stiller."

Så da jeg ikke ved meget om det tekniske, troede jeg det hang lidt sammen.

Du spørger godt nok Otto, men jeg tillader mig at svare da jeg har skrevet nyheden.

Otto har selvfølgelig ret i at billedet ikke bliver bedre end det der er på mediet, men med Blu-ray, HD DVD og PS3 er der mulighed for - med tiden - at komme op i opløsninger og billedkvaliteter, som kan få gavn af HDMI 1.3 specifikationerne. At det nok ikke er det første der kommer (er kommet) er da rigtigt nok, men det vil komme med tiden!

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 07-Juli-2006 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

hej

hvorfor tror i at der ikke findes en slags skrueknap på hdmi, som på dvi, synes ikke den sidder så vældig godt fast , og når nu det bliver standard med hdmi hvorfor så dårlig  fæste metode ??.

hilsen agger

Jamen dog... her gik jeg og troede, at jeg var den eneste, der synes, at et af hovedmålene i udvikling af nye forbindelsesstandarder var forringelsen af selve stikket. HDMI-stikket er noget vakkelvornt bras, der ligger på højde med en anden fejludvikling, nemlig SATA stikket. Lige nu kan jeg dog slet ikke bedømme, hvilket stik er det ringest konciperede af de to.

Hilsen,
az

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 07-Juli-2006 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Jamen dog... her gik jeg og troede, at jeg var den eneste, der synes, at et af hovedmålene i udvikling af nye forbindelsesstandarder var forringelsen af selve stikket. HDMI-stikket er noget vakkelvornt bras, der ligger på højde med en anden fejludvikling, nemlig SATA stikket. Lige nu kan jeg dog slet ikke bedømme, hvilket stik er det ringest konciperede af de to.

Hilsen,
az

Du har desværre fuldstændigt ret...

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 07-Juli-2006 kl. 15:56

hej

hihi den var faktisk god havde glemt hvor gal jeg er på mine sata stik men det er også en gang prut hihi

hilsen agger

Skrevet af: Ziersen
Skrevet den: 10-Juli-2006 kl. 22:14
Hmm.. jeg står nogenlunde i samme problem, og jeg havde nu også besluttet mig for hvad for et fjernsyn det skulle være jeg skulle have, og så kom det her pludselig, men det vil med andre or sige, at man skal ikke være bange for at købe et fladskærms-fjernsyn på nuværende tidspunkt. I sier jo godt nok at udstyret også vil komme som kommer til at understøtte HDMI 1.3 men der går vel nogle år inden det overhovedet kommer ned i en pris hvor man kan være med som almindeligt menneske...!

Print side | Luk vindue