Print side | Luk vindue

Råd vedr. effektforstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132510
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 16:14

Emne: Råd vedr. effektforstærker
Skrevet af: Wish
Emne: Råd vedr. effektforstærker
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 09:28
Hej Recordere!

Så er den gal igen, upgrade-itis har ramt mig...

Jeg leder efter noget der kan give mig et generelt løft til lyden og har kigget lidt på om en effekt-forstærker kunne være svaret.

Har set på nogle meget forskellige, som et par Vincent SP T-100 monoblokke og en Harman Kardon Signature 1.3, men har desværre ikke rigtig mulighed for at få testet dem i hjemlige omgivelser, så nu tænkte jeg at jeg ville spørge de kloge hoveder på Recordere.dk til råds.

Er der noget at hente, rent kroner-til-ydelse-mæssigt?

Er der et bedre sted jeg kunne opgradere?

Er der gode forslag til effekt-forstærkere?

Mit setup er:

Panasonic VT50
Onkyo TX-NR818
Oppo 103
Dali Mentor 6 fronter
Dali Mentor Vokal center
Dali Zensor 1 baghøjtalere
SVS PC-13 Ultra subwoofer
Apple TV3

Mit rum er ca. 12 kvadratmeter og budgettet er lidt elastisk, men gerne omkring eller under 10.000.

Jeg har kigget på en masse brugt, så det er ikke et problem for mig.

Idéelt skulle effekten gerne kunne tændes via signal-sensing, da Onkyo'en ikke har en rigtig 12v trigger, men det er ikke afgørende.

På forhånd tak!

Svar:
Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 09:58
Hvis du kører dine Mentor som small, tror jeg ikke du vil hente noget særlig hørbart med en effekt. Derimod vil der formentligt være meget og hente via en pro kalibrering af din Onkyo's audyssey.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.

Skrevet af: E100
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 10:35
Til 12 m2 er der ikke noget af dit grej der virker underdimensioneret Smile

Dog måske et lille men, hvis du beder din rumkorrektion om at "redde" meget dårlig akustik, kan det give en hård belastning på effektdelen (gratis mad findes desværre ikke, nogle skal lave jobbet) 

Jeg havde selv tidligere elendig akustik og redningsforsøg kunne sagtens tage pippet fra en Onkyo TX-NR5007 - i det tilfælle hjalp et effekttrin meget (at skifte loftet hjalp dog mere)

Jeg har idag en Onkyo PR-SC5509 med xt-32 og et pro kit.
Den kalibrerede mikrofon er ifølge Audyssey mere precis ved høje frekvenser en standard mikrofonen.
Den største forskel er at man selv kan lave sin targetkurve (inden for +/- 3 dB af standard kurverne) og dette kan være en stor fordel, personligt har jeg ikke tilstræbt en flad kurve.

Pro kittet koster 3000 i hifi klubben, licensen til din reciver køber du på Audyssey's hjemmeside (mener det er 100 dollar pr. apparat reg. på serienr.)
Hvis du er intereseret og selv betaler for licensen, kan vi godt prøve at lege med mit kit en dag (bor på vestsjælland)

-------------
Venlig hilsen E100

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 10:48
Har tjekket på Audyssey's hjemmeside.

Licensen koster 150 dollar - og din kan ikke prokalibreres Cry

De Onkyo'er der kan pro kalibreres er
PR-SC885
PR-SC886
PR-SC5508
PR-SC5509
TX-NR3009
TX-NR3010
TX-NR5009
TX-NR5010

Hvis nogen vil læse yderligere  http://audyssey.com/technologies/multeq/multeq-pro - http://audyssey.com/technologies/multeq/multeq-pro

-------------
Venlig hilsen E100

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg leder efter noget der kan give mig et generelt løft til lyden

Hvad mangler du i den nuværende lyd?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 11:18
Hvorhenne finder du listen over dem der kan pro kalibreres? Er forholdsvis sikker på at strecker Jesper havde hans txnr 5008 pro kalibreret.

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 11:22
En pro kalibrering kan også meget vel aflaste receiveren og sub's, frem for og belaste dem yderligere. I mine Dirac kurver dæmper jeg meget mere end jeg hæver, og opnår dermed en kraftig aflastning af højttalere og forstærkere.

-------------

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 11:43
Det største problem er vel 12m2 med det setup.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 11:51
Som jetex skriver - jeg tænker også de 12 m2 er et issue?

Når det så er sagt, så skriver du ikke om det bedre biolyd eller stereo du savner?

Men uanset hvad så havde jeg nok selv gået efter en bedre surround, 818 er en fin maskine, men f.eks 3010 som jeg senest har haft, er væsentlig bedre...

Du kan jo få mere vellyd for pengene, fremfor lidt mere styr på lyden, det vel også begrænset hvor højt du skal spille på så få m2?

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det største problem er vel 12m2 med det setup.

Også min tanke! Du kan proppe nok så meget heftigt udstyr ind i rummet, uden at det hjælper. Lyden vil altid komme til at lide under "stående bølger" i rummet.

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorhenne finder du listen over dem der kan pro kalibreres? Er forholdsvis sikker på at strecker Jesper havde hans txnr 5008 pro kalibreret.

Jeg logger in med mit installer pasword på audysseys hjemmeside og ser hvad det er muligt at købe licens til.

Om det tidligere har været muligt at købe licens til andre skal jeg ikke kunne sige.

Det er et meget lukket system. 
Når licensen til et produkt er købt, kan men genererer en key kode der gælder i 30 dage, efter dette er koden ugyldig og en ny skal genereres (gratis) via installer log in.
- Så hvis Audyssey lukker kan ingen installatører suportere noget som helst efter 30 dage.
Det er heller ikke mulig at uploade profiler fra produkterne, hvis en installatør har loadet en profil, kan en anden installatør ikke arbejde videre på denne profil (med mindre han får backupfilen fra den første) men må starte forfra.

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:03

En pro kalibrering kan også meget vel aflaste receiveren og sub's, frem for og belaste dem yderligere. I mine Dirac kurver dæmper jeg meget mere end jeg hæver, og opnår dermed en kraftig aflastning af højttalere og forstærkere.

Her er et tænkt eksempel.
De enkelte dB og frekvenser er ikke væsentlige og bare valgt så vi har noget at snakke ud fra.

Vi starter med et signal der svinger i styrken fra 70 dB ved Y til 100 dB ved X.

Vores mål er 100 dB output ved alle frekvenser - Grøn

Løsning 1 - Rød
Vi forstærker alle frekvenser op til 100 dB
X er der allerede, Y forstærkes med +30 dB (øvrige frekvenser forstærkes efter behov til 100 dB)
Rød er i mål, alt er 100 dB

Løsning 2 - Blå
Vi dæmper X -30dB til Y's niveau 70 dB (øvrige frekvenser dæmpes efter behov til 70 dB)
Vi har nu 70 dB ved alle frekvenser
Vi forstærker alle frekvenser +30 dB
Blå er i mål, alt er 100 dB

Forklar mig venligst:

I hvilket løsningsforslag forstærker vi ikke frekvens Y med +30 dB
så vi opnår omtalte aflastning af forstærkeren ?

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:14

Hej Recordere!

Så er den gal igen, upgrade-itis har ramt mig...

Jeg leder efter noget der kan give mig et generelt løft til lyden og har kigget lidt på om en effekt-forstærker kunne være svaret.

Har set på nogle meget forskellige, som et par Vincent SP T-100 monoblokke og en Harman Kardon Signature 1.3, men har desværre ikke rigtig mulighed for at få testet dem i hjemlige omgivelser, så nu tænkte jeg at jeg ville spørge de kloge hoveder på Recordere.dk til råds.

Er der noget at hente, rent kroner-til-ydelse-mæssigt?

Er der et bedre sted jeg kunne opgradere?

Er der gode forslag til effekt-forstærkere?

Start med at låne et effekttrin af en ven eller butik - Det bedste du kan få dine hænder på.

Hvis det Clap - så køb det bedste du har råd til (nyt eller brugt).

Hvis det Dead - drop den ide og led videre andre steder i kæden (højtalere, akustik osv.)

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:24
"Vores mål er 100 dB output ved alle frekvenser"

Jeg vil gerne meldes ud af den klub.
Mit mål er bare og få en jævn kurve ved alle lyd tryk.

-------------

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:37

"Vores mål er 100 dB output ved alle frekvenser"

Jeg vil gerne meldes ud af den klub.
Mit mål er bare og få en jævn kurve ved alle lyd tryk.

Kære ven - læs nu hvad der står:

Her er et tænkt eksempel.
De enkelte dB og frekvenser er ikke væsentlige og bare valgt så vi har noget at snakke ud fra.

Problemet er at forskellen er ens.

Hvis du ikke forstår det er du velkommen til at spøre ind til det 
 - lad nu være med bare at fylde tråden med  Clown

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:46
Wow, mange tak for alle svarene!

Jeg regner med at flytte i mere rummelige omgivelser om et års tid eller to, men indtil da er der ikke så meget at gøre ved størrelsen på rummet.

Jeg vil se om jeg ikke kan luske mig til at låne en effekt for at prøve det af, men det virker til at jeg kunne få mere ud af at skifte receiver?

Kalibrering har jeg også overvejet... har set på Dirac og Dspeaker og den slags, men Audyssey XT32 skulle være et godt bud.

Målet er sådan set et generelt løft til lyden, men hvis det skal sættes på spidsen er det nok mest musik jeg syntes mangler lidt.

Har overvejet at tilføje en stereo-forstærker med HT pass-through, men er usikker på om det er den bedste løsning.

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 13:52
Hvis ikke de enkelte db og frekvenser har nogen betydning, vil jeg foreslå du ændrer din target kurve til 75db ved alle frekvenser:-D

Nej måske vi skulle bruge et andet eksempel. Vi stiller receiverens volumen på et "passende" musik lytte niveau, laver en måling som viser en 20db pukkel ved 35Hz. Den pukkel dæmper vi med 20db. Så er vi herefter sluppet af med "bulderbassen" og alt lyder meget bedre, MEN det resulterer IKKE i at vi nu skal skrue 20db højere op end før, for og opnå et "passende" musik lytte niveau. Med andre ord vi har aflastet højttalernes bas enhed helt gevaldigt, samtidigt med Vi har fået bedre lyd.

-------------

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 14:06
"Kalibrering har jeg også overvejet... har set på Dirac og Dspeaker og den slags, men Audyssey XT32 skulle være et godt bud."

Hvis du har mod på Dirac, kan det kraftigt anbefales. Det er ultimativt den bedste opgradering jeg har lavet. Har også haft en Dspeaker på prøve, den imponerede slet ikke, og blev hurtigt sendt retur! Dirac har du for altid, og kan bruges på alle dine anlæg, hvis du f.eks. en dag både har surround og et dedikeret stereo setup.

-------------

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 14:10

Hvis ikke de enkelte db og frekvenser har nogen betydning, vil jeg foreslå du ændrer din target kurve til 75db ved alle frekvenser:-D

Nej måske vi skulle bruge et andet eksempel. Vi stiller receiverens volumen på et "passende" musik lytte niveau, laver en måling som viser en 20db pukkel ved 35Hz. Den pukkel dæmper vi med 20db. Så er vi herefter sluppet af med "bulderbassen" og alt lyder meget bedre, MEN det resulterer IKKE i at vi nu skal skrue 20db højere op end før, for og opnå et "passende" musik lytte niveau. Med andre ord vi har aflastet højttalernes bas enhed helt gevaldigt, samtidigt med Vi har fået bedre lyd.

Du har nu erstattet 100dB med et "passende" musik lytte niveau, frekvens X med 35Hz og frekvens Y med -20 dB ved alle andre frekvenser

Det er beklageligt, men uanset hvordan du vender det, er det det samme der sker.
Din frekvens Y (som nu er alt andet en 35 Hz) forstærker du med et "passende" antal dB indtil du har dit "passende" musik lytte niveau.

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 14:14
Ps: Ja - det pynter så sandelig på lyden at udligne et 20 dB peak 

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 14:22
Jeg skruer personligt ikke 20 db højere op på min pre, når rumkorrektionen bliver aktiveret. Ergo mine basser arbejder ikke så hårdt, som de gjorde uden korrektionen.

-------------

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 16:28
Så helt generelt er holdningen at en effekt-forstærker vil være meget lidt eller ingen opgradering i min nuværende situation?

Er det i øvrigt ikke et skidt tidspunkt at kigge efter my receiver på? Sådan lige på randen af 4k, HDMI 2.0 og så videre?

Syns jeg har læst ret blandede ting omkring Dirac.... For nogen er den "korrekte" lyd åbenbart ikke den bedste.

Men det kan være man skulle studere det nærmere.

Overvejer også om man skulle bestille en prof-kalibrering og betale sig fra det.

Igen, tak for alle de kloge ord og gode råd!

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 16:39

Jeg skruer personligt ikke 20 db højere op på min pre, når rumkorrektionen bliver aktiveret. Ergo mine basser arbejder ikke så hårdt, som de gjorde uden korrektionen.

Om du kalder det at dæmpe de kraftigste frekvenser til de svagestes niveau, eller forstærke de svageste til de kraftigste frekvensers niveau, så giver det altså det samme - du har forstærket den svageste frekvens med samme niveau, indtil du ramte dit "passende" niveau.

Sagt på en anden måde, hvis Anton og Bent skal mødes ved Bent, har Anton nøjagtigt lige lang vej om han går selv, eller Bent henter ham og de følges ad, de skal stadig over til Bent.

Hvis nogen har en bedre / anderledes forklaring skal i være velkomne, jeg løber tør her

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 17:10

Så helt generelt er holdningen at en effekt-forstærker vil være meget lidt eller ingen opgradering i min nuværende situation?

Er det i øvrigt ikke et skidt tidspunkt at kigge efter my receiver på? Sådan lige på randen af 4k, HDMI 2.0 og så videre?

Syns jeg har læst ret blandede ting omkring Dirac.... For nogen er den "korrekte" lyd åbenbart ikke den bedste.

Men det kan være man skulle studere det nærmere.

Overvejer også om man skulle bestille en prof-kalibrering og betale sig fra det.

Igen, tak for alle de kloge ord og gode råd!

Jeg synes stadig du skal prøve at låne et effekttrin, det er kun dig, der hjemme hos dig selv, der kan svare på om det er pengene værd når du har prøvet det.

Du har jo så pt. Ikke noget der kan pro kalibreres i din liste. Der er ikke forskel på audyssey installer rettigheder.
Du køber er pro kit, registrerer serienummeret på hjemmesiden - WUPTI nu er du prof installer der kan købe licenser til 150 dollar pr. apparat (valgt på for alle installatører samme list), vælge mellem 4 forskellige kurver og redigere dem indenfor +/- 3 dB også printe resultatet så du kan vise at det har du godt nok styr på ........hånden frem, det bliver lige 3000

Personligt kunne jeg ikke drømme om at skifte processor bare fordi hdmi standarden for billeder skifter, min processor gør ikke noget ved signalet på des vej igennem.
Hvis du kikke ved fx. av-connection har de et bredt udvalg af fjernbetjente hdmi switche, de vil også komme med hdmi 2.0

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 17:34
Bruger du det audyssey du allerede har ?
Hvis du gør, hvordan gør du, bruger du stativ til mikrofonen, hvor mange målinger tager du, hvor starter du, hvor meget spreder du målingerne ?

-------------
Venlig hilsen E100

Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 18:00
E100, hvis du vil forstå hvordan man ved hjælp af rumkorrektion kan aflaste udstyret kan du prøve og læse om Lyngdorf's room perfect. De udnytter også rummets "gain" ved og placere højttalere tættere på vægge, og efterfølgende dæmpe bas puklerne.

-------------

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 21-Maj-2014 kl. 20:35
E100:
Se nedenstående eksempel (hvis man kan tyde kravetæerne Smile)

Venstre scenarie: Target er på 100db og rummet påvirker lyden i lyttepositionen så det resulterer i et dip på 30db. Der korrigeres og boostes 30db  ved den givne frekvens. Forstærkeren får derfor et signal der er 30db højere ved netop denne frekvens og skal bestemt arbejde en hel del hårdere.

Højre scenarie: Target er igen 100db og rummet er nu skyld i et boost på 30db. Der korrigeres med et cut på 30db omkring den givne frekvens. Forstærkeren får nu et signal der er 30db lavere omkring frekvensen og skal i det område ikke arbejde nær så hårdt fordi rummet "giver" dig boostet.

Måske glemmer jeg at tage højde for noget i mit eksempel?

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Forklar mig venligst:

I hvilket løsningsforslag forstærker vi ikke frekvens Y med +30 dB
så vi opnår omtalte aflastning af forstærkeren ?

Jeg er ikke sikker på at de andre fangede pointen (EDIT: Til dels fordi din beskrivelse er fejlbehæftet). Svaret er: Ingen af dem. Det rigtige løsningsforslag er at sænke frekvens X, og lade frekvens Y være fordi det er en udfasning som vi ikke kan løse alligevel. Så selv HVIS vi hævede input signalet med 30 dB, så ville det ikke fjerne udfasningen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 08:12

Jeg kunne godt tænke mig at se din korrigering. Hvis jeg forholder mig nøgternt til dét du skriver, så mener jeg at det er forkert. At hæve et givent frekvensområde vil ALTID belaste udstyret mere, også selv om du sænker andre frekvensområder. Netto-resultatet er at du mister noget headroom. Hvis forstærkeren (eller højttaleren) rammer max ved f.eks. 100 Hz, så er det ret ligegyldigt at du har aflastet dem ved 50 Hz.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 08:23

Hvis du ikke vil skifte dit tv ud, kan du jo tillade dig at være ligeglad. Bortset fra det, så er det ikke sikkert 10k er nok til at give dig en væsentlig opgradering dér heller. Medmindre du nøjes med at opgradere stereo-lyden.

Med et budget på 10K og dit system, ville jeg starte med at kigge på akustikken. Og/eller en måde at korrigere rumproblemer i bassen uden at bruge Audyssey (sorry Audyssey fans...). 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 08:56
"
Jeg kunne godt tænke mig at se din korrigering. Hvis jeg forholder mig nøgternt til dét du skriver, så mener jeg at det er forkert. At hæve et givent frekvensområde vil ALTID belaste udstyret mere, også selv om du sænker andre frekvensområder. Netto-resultatet er at du mister noget headroom. Hvis forstærkeren (eller højttaleren) rammer max ved f.eks. 100 Hz, så er det ret ligegyldigt at du har aflastet dem ved 50 Hz.

Det jeg oplever er, der kan spilles højere uden det lyder anstrengt, og mindre vandring på enhederne ved høj volume. Men med 2x500W og et sæt xtz divine 100.49, går det nok også hvis jeg skulle miste lidt headroom, eftersom der er rigelig og tage af ;-)

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 10:29

"

Det jeg oplever er, der kan spilles højere uden det lyder anstrengt, og mindre vandring på enhederne ved høj volume. Men med 2x500W og et sæt xtz divine 100.49, går det nok også hvis jeg skulle miste lidt headroom, eftersom der er rigelig og tage af ;-)

Jeg benægter ikke at det sker i dit system, jeg siger bare at når vi taler om hvad der kan og ikke kan lade sig gøre helt generelt, så vil det ikke ændre på problemet ved at hæve en given frekvens, at du sænker flere end du hæver. Alt andet lige, så ville du have endnu mere headroom (men måske dårligere lyd, det afviser jeg ikke), hvis du undlod at hæve de frekvenser. Du bruger noget headroom på det, at du så har nok at tage af er jo fint.

Vi er helt enige i at rumkorrektion sagtens kan forbedre headroom. Jeg synes bare din beskrivelse af det kan misforstås, når du siger at du sænker mere end du hæver. Hvis vi kører dén ud i ekstremerne, så giver det jo (som E100 siger) det samme i sidste ende, om din rumkorrektion hæver én frekvens, eller om den sænker alle de andre frekvenser. Begge dele koster headroom i sidste ende.

Jeg prøver nok bare at sige, at fordi du oplever at det i dit system giver mere headroom at rumkorrigere, så er det langtfra det samme som at det gør det i alle rum.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 10:56
"Jeg prøver nok bare at sige, at fordi du oplever at det i dit system giver mere headroom at rumkorrigere, så er det langtfra det samme som at det gør det i alle rum. "

Enig

-------------

Skrevet af: André S
Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 12:52

Nej det havet Jesper ikke. Og den KAN heller ikke Pro-kalibreres Shocked

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 13:29
Mig der husker forkert så, ups.

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 14:22
Det følger med alderen har jeg hørt

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 16:11
Jeg bruger Audyssey og har prøvet både med 8 og 3 positioner.

Jeg har desværre ikke et stativ til mikrofonen.

Der er ca. 40cm mellem måle-positionerne, måske lidt mere.

Det virker til at der er noget galt med subwoofer-delen, min dB-måler-app viser væsentligt lavere niveau end Audyssey viser på skærmen, så den har jeg justeret en del op efter kalibrering.

Det er begrænset hvor meget jeg ka gøre mht akustikken, men det kan være jeg skal læse lidt mere op på det.

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 16:54
Hvor rigtigt måler din dB måler app?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvor rigtigt måler din dB måler app?

Klaus

+

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 17:11
Fair nok, det er jo ikke en rigtig dB-måler, men den skulle efter sigende være nogenlunde brugbar.

Det er "Decibel Ultra" for de interesserede.

Da jeg indstillede min subwoofer så Audyssey viste 75db, viste app'en 62db...

Hvor meget betyder brug af stativ og antal måle-positioner?

Jeg har jo som tidligere nævnt et ret lille rum og kun omkring tre reelle siddepladser.

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 17:15

Fair nok, det er jo ikke en rigtig dB-måler, men den skulle efter sigende være nogenlunde brugbar.

Siger hvem?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Siger hvem?

Jeg har bare søgt på nettet og fundet den app som skulle være bedst til formålet.

Jeg er klar over at det aldrig bliver så nøjagtigt som en reel dB-måler, men jeg tænkte at det kunne bruges til de lidt "grovere" ting.

Efter første kalibrering følte jeg at bassen var nærmest fraværende og da denne app viste mig et andet dB-tal lignede det et svar på den manglende bas.

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 18:18

Det helt og aldeles springende punkt er jo, hvad frekvenskarakteristikken er på mikrofonen på din telefon.
Kan dB måleren kompensere for for det?

Typisk kan den mikroskopiske mikrofon i en telefon ikke "måle bas".

Klaus

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 18:33
Pyha, det her er godt nok blevet lidt mere teknisk end jeg havde regnet med! Tongue

Min telefon er en iPhone 4S, men jeg aner ikke hvad frekvenskarakteristikken er på sådan en bandit.

Er der nogen der kan anbefale en god, budget-venlig dB-måler hvis man skulle kaste sig ud i den slags?

Dejligt at der er så mange der gider hjælpe en rookie! Smile

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 19:19
Nu vi inden på DB måler/microfon osv...
Ville jeg kunne bruge den microfon fra min B&W DB1 på min Integra DTR-80.3

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 19:42
Bruger du forstærkerens testtone ? Hvis ja, kunne det være årsagen. Da den bypasser EQ delen.......altså uden audessey med intern testtone . Hvilket gør dine målinger total ubrugelige

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 20:40
Jeg målte på den tone Audyssey bruger mens man bliver bedt om at stille subwooferens niveau til 75db, altså første trin i selve kalibreringen.

Tror det kan være et problem med implementeringen af XT32 i Onkyo 818'eren, der er i hvert fald andre på nettet der beskriver det samme.

Har også kigget lidt på Room EQ Wizard, men det kræver også noget udstyr.

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 21:23

Min telefon er en iPhone 4S, men jeg aner ikke hvad frekvenskarakteristikken er på sådan en bandit.

http://blog.faberacoustical.com/2010/ios/iphone/iphone-4-audio-and-frequency-response-limitations/ - http://blog.faberacoustical.com/2010/ios/iphone/iphone-4-audio-and-frequency-response-limitations/

Se nederste billede. Ved 45 Hz måler en 4 (ikke 4S) -50 dB ......

Klaus

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2014 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Nu vi inden på DB måler/microfon osv...
Ville jeg kunne bruge den microfon fra min B&W DB1 på min Integra DTR-80.3

Mit umiddelbare bud er:Nej

Klaus

-------------

Skrevet den: 23-Maj-2014 kl. 07:46

Jeg er klar over at det aldrig bliver så nøjagtigt som en reel dB-måler, men jeg tænkte at det kunne bruges til de lidt "grovere" ting.

Nu kan du så quote "internettet" for at sige: Det kan du ikke Smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Maj-2014 kl. 09:45

Nu kan du så quote "internettet" for at sige: Det kan du ikke Smile
Der er jo ikke noget i vejen med at bruge en iPhone som DB-måler hvis man f.eks. gerne vil sammenligne lydstyrker til messer eller lignende. 

Skrevet den: 23-Maj-2014 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er jo ikke noget i vejen med at bruge en iPhone som DB-måler hvis man f.eks. gerne vil sammenligne lydstyrker til messer eller lignende. 

En én-linies kommentar er per definition aldrig helt dækkende for hvad man mener Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 24-Maj-2014 kl. 10:58

Helt enig hvis det er signalstyrken (spændingen) og ikke strømstyrken der er den begrænsende faktor i forstærkeren.

Lige et eksempel hvor frekvens korrektion giver mere headroom, dog helt uden at tage stilling hvor realistisk eller relevant det er. Først et eksempel på en "tilfældig" højtalers impedanskurve, hvor jeg kun ser på den blå kurve.
Hvis rummet gør at vi dæmper 6dB omkring 200Hz og hæver et tilsvarende frekvensområde omkring 70-80Hz ligeledes med 6dB. Så vil det give totalt mindre strøm og dermed mere overskud (eller mindre underskud) i forstærkeren.
6dB er faktor 2 i spænding og strøm så det vil "hjælpe" hvis vi brugte en forstærker der kan give 100 watt i en højtaler men kun afgive 5 watt i 5 højtaler.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 22:49
Ang: akustik forbedrende materialer som bedre investering end en effektforstærker.

jeg ved ikke om den er postet herinde før, men den giver da lige en "aha" oplevelse Smile

http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E - http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W

Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Ang: akustik forbedrende materialer som bedre investering end en effektforstærker.

jeg ved ikke om den er postet herinde før, men den giver da lige en "aha" oplevelse Smile

http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E - http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Kender udemærket værdien af akustiske forbedringer, men har aldrig set den video før. Mega fedt lavet! :)

Skrevet den: 27-Maj-2014 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvis rummet gør at vi dæmper 6dB omkring 200Hz og hæver et tilsvarende frekvensområde omkring 70-80Hz ligeledes med 6dB. Så vil det give totalt mindre strøm og dermed mere overskud (eller mindre underskud) i forstærkeren.
6dB er faktor 2 i spænding og strøm så det vil "hjælpe" hvis vi brugte en forstærker der kan give 100 watt i en højtaler men kun afgive 5 watt i 5 højtaler.

Det er et meget tænkt, teoretisk eksempel, men ja jeg kan godt gå med til at moderere det fra "ALTID" til "vi bør altid antage at det koster headroom at hæve et frekvensområde da undtagelserne vil bero på mere eller mindre uforudsigelige tilfældige sammenfald". Mkay?

P.S. Som jeg har forsøgt at prædike før, så eksisterer en forstærker som du beskriver dér ikke. Når diverse anmeldere måler mindre total effekt med flere kanaler i drift, så er det fordi forstærkerens sikringskredsløb lukker ned når den ser fuld belastning på alle kanaler samtidig. Hvilket er en GOD ting. Især når du ser en måling hvor forstærkeren klarer sig fint i 5 kanaler, men leverer meget lidt i 7 kanaler, så kan du roligt regne med at det er sikringskredsløbet der er på spil. Og det er ikke noget problem i praksis, for i praksis vil du aldrig have fuldt signal ved alle frekvenser i alle kanaler samtidigt.

Eksempelvis Sound & Vision har bekræftet overfor mig at det er sikringskredsløbene der træder ind, men alligevel insisterer de på at målingerne er relevante, og fortsætter med at bringe dem. Deres målinger er med andre ord dybt utroværdige og misvisende.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue