Hjælp til valg af bagkanaler
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132572
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 16:20
Emne: Hjælp til valg af bagkanaler
Skrevet af: Jesper Flamand
Emne: Hjælp til valg af bagkanaler
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 11:18
Hej folkens..
Jeg søger lidt hjælp ang. valg af surround kanaler til stuen. Jeg har lavet en hurtig tegning af hvordan indretningen af vores stue er.
Min front består af B&W CM9 og CMC2.
Jeg er ikke fan af og skulle bruge hverken CM1 eller CM5 som højtalere da det bliver meget klodset at have siddende på væggen.
Har i nogle gode bud eller andre gode ideer og input så skriv endelig! God søndag.. :-)
Mvh Jesper
|
Svar:
Skrevet af: André S
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 12:44
Du skal helt sikkert have dig et par B&W DS3. CM1 & CM5 er ikke værd at bruge som baghøjtaler. Det nogen ret så fede Baghøjtaler de DS3 og laver et fantastisk lydbilled.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:04
Okay havde også selv kigget på de DS3 desværre er de ikke i højglans. Men er det, det eneste alternativ der er som matcher resten? Har du selv DS3?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:27
Og de fåes heller ikke i hvid! Men når de hænger på væggen, gør de ikke meget væsen af sig. Til gengæld fylder de rummet med sammenhængende lydbillede i surround.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:36
Jeg har da set dem i hvide? Kampus, jeg læste din debat om disse ds3 ang monopol og dipol for en del år siden. Har du stadig dine ds3, og er du glad for dem ?
|
Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:49
Selv om det ikke er samme mærke kunne disse måske være en mulighed http:// www.av-connection.dk/?PGr=4303&ML=1506 - http://www.av-connection.dk/?PGr=4303&ML=1506
------------- KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:56
Jesper Flamand skrev:
Jeg har da set dem i hvide? Kampus, jeg læste din debat om disse ds3 ang monopol og dipol for en del år siden. Har du stadig dine ds3, og er du glad for dem ?
| Okay! Det har jeg så ikke! Ja, jeg synes de fungerer godt i et stuemiljø, hvor placering aldrig er optimalt. De skal jo ideelt sidde på sidevæggene, men de fungerer altså også glimrende på bagvæggen.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 14:58
Audiovector laver nogle der er mindre og også dipole, og i hvide. Har dog aldrig selv hørt dem.
|
Skrevet af: André S
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 15:10
Jesper flamand.
Nej jeg har dem ikke selv har Miller & Kreisel, men kender dem fuldt ud og de levere lækker lyd som baghøjtaler. Jeg vil fraråde dig til og blande mærker da det giver et forkert lydbilled.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 16:44
Kampus skrev:
Jesper Flamand skrev:
| Okay! Det har jeg så ikke! Ja, jeg synes de fungerer godt i et stuemiljø, hvor placering aldrig er optimalt. De skal jo ideelt sidde på sidevæggene, men de fungerer altså også glimrende på bagvæggen. |
http://www.epiguren.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=3774 her ser du den hvid.
Okay, hvis jeg sætter dem på side væggen har jeg cirka 10 cm ind til min bagvæg. hvor meget afstand skal de have ?
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 18:14
Det er bedre med større afstand, da den ene af de to sidevendte højttalere skal bruge væggen til spredning.
|
Skrevet af: hw1270
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 19:02
Find dig et sæt brugte XT2 i sort lak. De er flotte og spiller klasser bedre end DS3. DS3 lyder "pappet" i forhold til XT2. Jeg købte DS3 i den seneste version fordi mange roser den ofr mono/dipol, men blev meget skuffet - også over byggekvaliteten som er plastic helt igennem. XT2 er laver a aluminium og lakeret med metallak som en bil. Jeg kører med 803D og HTM3s som front of center og her kan XT2 sagtens være med.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 19:07
DS3 er lavet af ABS plast. Fuldt på højde eller bedre end det MDF plade de fleste højttalere er lavet af.
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 19:17
Kampus skrev:
Det er bedre med større afstand, da den ene af de to sidevendte højttalere skal bruge væggen til spredning. |
Okay så jeg kan faktisk ikke bruge en højtaler der spreder lyden til noget her?
hw1270 skrev:
Find dig et sæt brugte XT2 i sort lak. De er flotte og spiller klasser bedre end DS3. DS3 lyder "pappet" i forhold til XT2. Jeg købte DS3 i den seneste version fordi mange roser den ofr mono/dipol, men blev meget skuffet - også over byggekvaliteten som er plastic helt igennem. XT2 er laver a aluminium og lakeret med metallak som en bil. Jeg kører med 803D og HTM3s som front of center og her kan XT2 sagtens være med.
|
Jeg må prøve at se hvad jeg kan finde.
En hvid højtaler ville faktisk heller ikke være helt dumt!
|
Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 21:34
B&W DS3 har tidligere været lavet i hvide - men rygtet lyder på at siden det amerikanske marked ikke er interesseret i hvide højtaler, og da den solgte så lidt på det europæiske marked, lod de den gå ud af produktion...
http://www.bwgroupusa.com/~bwgroupu/soundbytes/download-files/600_Series_Update.pdf "The DS3 in white is also being discontinued once current inventory is sold out; DS3 in black continues." November 2009
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 21:41
Okay cool. Det giver god mening. Har andre ellers andre forslag til højtaler hvis de ds3 kommer til at sidde for tæt på bagvæggen?
|
Skrevet den: 25-Maj-2014 kl. 22:18
Som sagt fungerer DS3 ganske udmærket ophængt på bagvæggen. Og her kan du sikkert få en bedre afstand til hjørne. Vil mene der skal være samme afstand som DS3 er bred.
|
Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 07:26
Hvis du placerer den på bagvæggen, kan du jonbare sætte den til direkte, ikke.
Jeg mener, at netop DS3 har en omskifter mellem direkte og dipol.
Mvh. Michael
|
Skrevet af: ole post
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 08:56
ja der sidder en omskifter på fronten.
------------- Ole Hansen
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 09:12
hw1270 skrev:
|
Lyden synes jeg er OK, men enig i at plastikken ikke er specielt lækker - føles lidt billig efter min mening, ikke at man har en fornemmelse af at det er ved at falde fra hinanden, men alligevel.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 09:16
Dichael skrev:
Hvis du placerer den på bagvæggen, kan du jonbare sætte den til direkte, ikke.
Jeg mener, at netop DS3 har en omskifter mellem direkte og dipol.
Mvh. Michael | Nej det fungerer ikke så godt! Det er netop spredningen af lyden via sidehøjttalerne i kabinetterne, der gir en fyldigere surroundlyd.
Til 5.1 musik vil direkte muligvis lyde bedre har jeg hørt. De koncerter jeg har, er suroundlyden fra salen, og her fungere Dipole ganske udmærket.
|
Skrevet af: osbech
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 14:58
Uden tvivl DS3'erne... Jeg bruger dem som baghøjtalere i et setup hvor jeg bruger 802D som front. De giver et lækkert lydbillede uden at virke dominerende. Før havde jeg en reolhøjtaler/B&W 600S3 som baghøjtalere, og de stjal alt for meget af lydbilledet. (spredning,retning osv)
angående farven, så kan du betrække dem med hvid folie og så en gang hvid frontstof...
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 16:28
Okay, cool. Tak for alle svarene!
Hvis de sættes på bagvæggen vil kommer jeg jo bare ikke til og sidde "foran" dem, men har dette nogen betydning?
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 16:35
Hvad mener du med at du ikke sidder foran dem? Suroundkanalerne skal lave et lydtæppe bagfra og frem til de møder lyden fra fronterne. F.eks. kan jeg tydeligt følge en helikopter komme flyvende bagfra i venstre side, og høre den komme diagonalt gennem stuen, og forsvinde ud i højre side.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 17:43
Forstå mit ret, hvis du ser billedet står sofa helt op ad bagvæggen og hvis jeg placere dem på bagvæggen sidder jeg ikke foran dem, men under dem.
|
Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 17:54
Jeg har to stk. fronter til DS3 med omskifter liggende i hvid. De er lidt beskidte, men kan måske renses. Så hvis valget skulle falde på et par ds3'er som jeg selv har og er glade for, så kan du hente fronterne hos mig u/b. De ligger bare og optager støv.
------------- Mvh. Mark Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv
Stue: Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:02
Mr. Laursen skrev:
Jeg har to stk. fronter til DS3 med omskifter liggende i hvid. De er lidt beskidte, men kan måske renses. Så hvis valget skulle falde på et par ds3'er som jeg selv har og er glade for, så kan du hente fronterne hos mig u/b. De ligger bare og optager støv. |
Okay det lyder super fedt! Hvor i landet er vi henne?
Men hvordan ville det være mest optimalt at placere dem i mit rum ?
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:06
Fronterne ligger i Glostrup. Bare for at udspecificere, og undgå misforståelser, så er det kun fronterne ikke selve højttalerne.
Så er du i hvert fald fri for at skulle tænke på at ombetrække dine kommende ds3'ere hvis du kun kan finde dem i sorte. HUSK DER ER TO MODELLER... EN MED OMSKIFTER, DEN NYESTE, OG EN UDEN, DEN ÆLDSTE.
MVh. Mark
------------- Mvh. Mark Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:08
Der er iøvrigt et sæt til salg i hvide på dba. Hvad sættet koster ved jeg ikke, men han sælger adskilt, jeg har nemlig købt hans CM1'ere.
http://www.dba.dk/bw-surround-saet-m-ds3-cm/id-1007666999/
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:08
Mr. Laursen skrev:
Fronterne ligger i Glostrup. Bare for at udspecificere, og undgå misforståelser, så er det kun fronterne ikke selve højttalerne.
Så er du i hvert fald fri for at skulle tænke på at ombetrække dine kommende ds3'ere hvis du kun kan finde dem i sorte. HUSK DER ER TO MODELLER... EN MED OMSKIFTER, DEN NYESTE, OG EN UDEN, DEN ÆLDSTE.
MVh. Mark
|
Yes jeg er med :-) Men ville da i hvert fald også være en stor hjælp!
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:10
Mr. Laursen skrev:
Der er iøvrigt et sæt til salg i hvide på dba. Hvad sættet koster ved jeg ikke, men han sælger adskilt, jeg har nemlig købt hans CM1'ere.
http://www.dba.dk/bw-surround-saet-m-ds3-cm/id-1007666999/ |
Har snakket med ham. Men har ikke ville købe hvis de slet ikke optimere til min bag væg og der var andre alternativer.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:13
Jeg har ikke fortrydt købet af mine. Jeg syntes de giver et dejligt bredt billede, men de sidder så også i et 7.1 setup og bruges som surround højttaler på sidevæggen. Overvejer selv at udskifte baghøjttalerne til endnu et sæt ds3'ere istedet for mine 600'ere.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:18
Mr. Laursen skrev:
Jeg har ikke fortrydt købet af mine. Jeg syntes de giver et dejligt bredt billede, men de sidder så også i et 7.1 setup og bruges som surround højttaler på sidevæggen. Overvejer selv at udskifte baghøjttalerne til endnu et sæt ds3'ere istedet for mine 600'ere. |
Okay. Det lyder også til at være mest optimalt! Men hvis jeg ikke kan bruge den dipole funktion skal jeg måske se en anden vej.?
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:22
Jesper Flamand skrev:
Forstå mit ret, hvis du ser billedet står sofa helt op ad bagvæggen og hvis jeg placere dem på bagvæggen sidder jeg ikke foran dem, men under dem. | Nej de skal ud til siden, du skal ikke sidde under dem. Og så skal de hænge mindst et hoved højere oppe end din hårtop. Lyden vil herefter fornemmes at komme langt bagude, hvis det er det der sker i filmen.
Hvis du har lyttet til god stereogengivelse, vil du genkende dybdeperspktivet. Her omsat til bagkanalerne.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:27
Kampus skrev:
Jesper Flamand skrev:
Forstå mit ret, hvis du ser billedet står sofa helt op ad bagvæggen og hvis jeg placere dem på bagvæggen sidder jeg ikke foran dem, men under dem. | Nej de skal ud til siden, du skal ikke sidde under dem. Og så skal de hænge mindst et hoved højere oppe end din hårtop. Lyden vil herefter fornemmes at komme langt bagude, hvis det er det der sker i filmen.
Hvis du har lyttet til god stereogengivelse, vil du genkende dybdeperspktivet. Her omsat til bagkanalerne. |
Enig! Men jeg har den udfordring at jeg har et vindue på min venstre side og det stykke væg imellem vindue og bagvæg er kun 47 cm. DS3 fylder 38 cm, så der er faktisk kun 9 cm ind til bagvæggen. Vil dette blive et problem?
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:32
De skal hænge på bagvæggen!
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 18:56
Kampus skrev:
De skal hænge på bagvæggen! |
Haha, jeg beklager min uvidenhed! Jeg tror jeg misforstod dig :-) Men okay, det er taget til overvejelse!
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 19:01
Jesper Flamand skrev:
Kampus skrev:
Haha, jeg beklager min uvidenhed! Jeg tror jeg misforstod dig :-) Men okay, det er taget til overvejelse! | Det er jo netop fordi der er for lidt plads på din sidevæg, at jeg skrev at de fungerer fint på bagvæggen også. Mine gør!
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 19:08
Kampus skrev:
Jesper Flamand skrev:
Kampus skrev:
Haha, jeg beklager min uvidenhed! Jeg tror jeg misforstod dig :-) Men okay, det er taget til overvejelse! | Det er jo netop fordi der er for lidt plads på din sidevæg, at jeg skrev at de fungerer fint på bagvæggen også. Mine gør! |
Yes jeg er med, troede bare du mente det andet. Sidder du også helt op ad din bagvæg?
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 19:24
Jep! Men ryglænet gør at mit hoved er en smule foran højttalerne.
|
Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 20:14
Har du overvejet indbygningshøjttalere?
Dem kan du få i topkvalitet og montere perfekt i forhold til lyttepositionen.
|
Skrevet den: 26-Maj-2014 kl. 21:50
Kampus skrev:
Jep! Men ryglænet gør at mit hoved er en smule foran højttalerne. |
Okay! Det samme er nok gældene hos mig!
Dichael skrev:
Har du overvejet indbygningshøjttalere?
Dem kan du få i topkvalitet og montere perfekt i forhold til lyttepositionen. |
Har haft tænkt tanken! Men da jeg bor til leje kan jeg desværre ikke bygge det i væggene nu. Falsk væg ville kunne klare det, men det går ud over den snævre plads jo. Kender i nogle sider men installationer af indbygnings højtalere så man evt kunne få nogle ideer?
|
Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 27-Maj-2014 kl. 18:10
Hvad med følgende: http://cornered.dk/consumer/
|
|