Bluesound eller sonos?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132619
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 16:00
Emne: Bluesound eller sonos?
Skrevet af: Mikael nielsen
Emne: Bluesound eller sonos?
Skrevet den: 27-Maj-2014 kl. 18:30
Hej. Står i den situation at jeg skal have opgraderet mit gamle anlæg som pt. er en NAD. C352 med en Denon CD - afspiller. og et par Jamo gulvhøjtaler. Jeg regner dog med et beholde højtalerne lidt endnu, da de spiller fint.
Men er lidt i tvivl om jeg skal vælge en sonos connect , eller en bluesound note. Og evt. en ny forstærker. jeg har et buget på omkring 10.000.
Jeg er pt. ikke hoppet med på streaming bølgen så de ting jeg primære vil bruge ved et nyt anlæg vil være streaming af min egen musiksamling, som ligger på min NAS, PC, og android mobil og lidt internetradio.
|
Svar:
Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 27-Maj-2014 kl. 19:05
Tja .. Umiddelbart vil både Sonos og Bluesound dække dine behov .. Personligt er jeg stor fan af Bluesound - men de har ikke samme frihed som Sonos hvad angår små højtaler rundt i hjemmet.
Fordele ved Bluesound: Understøtter Flac i 24bit via netværk+usb harddisk Usb indgang til Bluetooth og USB harddisk Indbygget Wifi
Fordele ved Sonos: Større mulighed for tilføjelse af ekstra højtaler i resten af hjemmet App til PC og Mac
|
Skrevet den: 27-Maj-2014 kl. 19:14
Tja de lyder meget gode begge 2. Har hver sine fordele. Men tænker på om 16 bit ikke er nok, eller er det bare´ mig der tænker det. Í forhold til brugervenlighed har ´jeg kun hørt godt om Sonos. Men hordan er den på Bluesound? Og hvad for en forstærker vil du evt fortrække til en bluesound note?
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 04:54
Det bedste råd må være at bestille en demo hos den nærmeste afdeling af Hifi Klubben.
Så kan du i første omgang selv prøve det af.
Herefter giver det bedre mening at høre andres erfaringer med begge systemer.
|
Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 06:49
Hej Mikael,
Tja et godt bud ville være en NAD C356 som egentlig er en nyere generation af din egen, men hvor der helt sikkert er sket nogle forbedringer. Ellers er du oppe og bryde dit budget på kr. 10.000,-..
Personligt er jeg helt vild med Hifi Klubbens 851A http://www.hifiklubben.dk/Products/cambridge-azur-851a-forstarker-43864/ Men så ligger vi oppe på 12k for et sæt.
|
Skrevet af: micker
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 10:44
En vigtig detalje er at DAC'en i bluesound er markant bedre end sonos'en, god lydkvaliteten burde at have noget at sige når man skal spendere 3000 kr. Det spare dig lige for at købe en 2000 kr ekstern DAC og kabler. Desuden bygger bluesound på ny teknologi (hurtigere processore og mere hukommelse), hvor sonos er glade for de er bagudkompatible med deres 8 år gamle enheder, det har desværre bare sine begrænsninger såsom maks kapacitet på antal numre der kan loade fra lokalbibliotek, og bla. Maks 16 bit lyd. En sonos connect har ikke ændret sig på de sidste 6 år(?) (heller ikke på prisen). Jeg tror ikke der findes andre i audiobranchen der har 6 år gamle afspillere på markedet:P
------------- Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio
PS3
|
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 21:20
Jeg har tidligere haft en Sonos Connect, men har lige skiftet til bluesound note. Lyden kvaliteten er helt klart bedst på bluesound note, men Sonos er nu også okay godt med, den har en lidt varmere lyd. Hvor bluesound note har en mere korrekt og åben klang.
Til gengæld, så er Sonos stadige det nemmeste system, at sætte op, det er oppe at køre efter 5 min. Her er Bluesound, slet ikke på samme niveau, dertil så oplever jeg apps'en fra Bluesound, stadige ikke er helt stabil.
Bemærk, Bluesound note, har kun Optisk digital udgang, mens Sonos både har optisk og Coax udgang.
Hvis du går efter bedste lydkvalitet, så vælg Bluesound Hvis du gå efter et system, som skal være nemt og virke hvergang, så vælg Sonos.
|
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 21:41
Det betyder ikke det helt store hvis jeg skal gå et par tusind over mit budget, vil heller gå lidt over budget end at ærgre mig over at jeg ikke brugte de sidste tusind på en bedre forstærker.
micker kan godt se det du nævner i noten fra bluesound, men kan umiddelbart se at det meste af det musik jeg har liggende er i 16. bit men kan jo altid være jeg får brug for det på et senere tidspunkt når jeg evt er hoppet med på streaming bølgen. men ja, kan godt se at sonos connect at være et gammelt produkt i forhold til sine konkurenter og har nogen begrænsninger i forhold til bluesound men høre dog kun godt om sonos i forhold til deres opdateringer og stabilitet. ( Ikke noget ondt om bluesound men syes bare ikke man høre det samme) Men jeg kommer nok ikke uden om at jeg skal en tur ned i HFK og afprøve dem begge.
|
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 22:02
Tak for svar :) Altså sætter selvfølgelig pris på det ikke er alt for kompliceret at sætte op. Men det ender nok med jeg skal i HFK og prøve det af inden køb.
hvad for en forstærker bruger selv sammen med blueound, og hvad for en brugte du med din connect?
|
Skrevet den: 28-Maj-2014 kl. 22:15
Begge blev kørt igennem Hegel HD11/Pioneer A70, hvis du vælger Sonos, så kan jeg klart anbefale Pioneer A70, som har indbygget en ganske god Dac (den har kun Coax indgang). http://www.lydogbillede.dk/test/pioneer-a-70/ - http://www.lydogbillede.dk/test/pioneer-a-70/
|
Skrevet den: 29-Maj-2014 kl. 00:43
Den ser lækker ud den pioner men tvivler dog lidt på om den er kraftig nok, da den kun yder 2x90w i 4ohm eller og man kan få den i en kraftigere version. Det er dog at fortrække at den har en god DAC.
|
Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 29-Maj-2014 kl. 10:01
Jeg har tidligere haft Sonos, men er nu på Bluesound Node sammen med en NAD T758 og et sæt B&W CM7 jeg har ikke fortrudt et sekundt.
I mine ører er Bluesound bedre når det kommer til hvordan det lyder, og deres App bliver løbende opdateret. bl.a. er det nu muligt at se hvilken kvalitet der afspilles i, hvis ørene ikke kan afgøre det. Desværre startede de dårligt ud på betjeningen og det vil nok hænge ved Bluesound i lang tid. Trist når lyden bare er så meget bedre hos Bluesound.
Muligheden for at sætte små Sonos højttalere op rundt om i sit hjem er et mindre plus, men prøv lige at lytte til Bluesound Pulse ( http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-pulse-tradlos-hojttaler-61594/ - http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-pulse-tradlos-hojttaler-61594/ ) overfor Sonos Play 5. Ja der er stor forskel i prisen, men det er der også i lydoplevelsen og for mig er den vigtigst.
Bluesound kan, ligesom Sonos, også grupperes, så de spiller ens og uden forsinkelse.
Hvorfor skriver i konsekvent Bluesound Note, er det et tidligere produkt eller bare en misforståelse? http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-node-tradlos-musikafspiller-55262/ - http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-node-tradlos-musikafspiller-55262/
|
Skrevet den: 29-Maj-2014 kl. 10:13
Du her ret, den hedder selvfølgelige Bluesound Node.
|
Skrevet den: 29-Maj-2014 kl. 10:17
Mikael nielsen skrev:
Den ser lækker ud den pioner men tvivler dog lidt på om den er kraftig nok, da den kun yder 2x90w i 4ohm eller og man kan få den i en kraftigere version. Det er dog at fortrække at den har en god DAC. |
Find evt. en forhandler som har den hjemme og spørg, om du må prøve den hjemme.
|
Skrevet den: 30-Maj-2014 kl. 13:59
Kunne være meget fedt at få lov til at teste inden man køber. Cambridge Azur 851A fra hfk virker også til at være en habil forstærker, dog trækker det ned at den ikke har digitale indgange :(
Men ellers tak for de mange input i er kommet med..
|
Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 30-Maj-2014 kl. 14:24
Det eneste der trækker ned for Bluesound Node er ingen Coxial udgang og ingen Spotify.
|
Skrevet den: 30-Maj-2014 kl. 21:31
Tænker lidt hvis valget ender med at blive bluesound at det ikke gør det helt stor at der ikke coxial udgang da der også er optisk udgang. jeg bruger pt. ikke streaming en det er vel bare et spørgsmål om tid før jeg overgiver mig ´men det vil også undre mig hvis bluesound ikke snart får spotify
|
Skrevet af: jsh662
Skrevet den: 03-Juni-2014 kl. 10:48
Spotify har længe været efterspurgt, men jeg tvivler helt ærligt. Wimp kan vælges som hifi, men personligt kan jeg ikke høre den store forskel medmindre jeg ved det :)
Spotify er klart at foretrække for mig pga. Metallica, acdc, led zeppelin osv.
Når det er sagt, er jeg rigtig godt tilfreds med bluesound. Det tager ikke lang tid at sætte op og ipad app virker helt perfekt. Dog synes jeg deres seneste opdatering har gjort det lidt mere irriterende at finde playlister. Nogle er lokale og nogle skal man vælge wimp for at finde.
Jeg havde samme case som trådstarter og budget. Valget faldt på en creek evo 2, MA rx 8 og bluesound node.
Eneste ærgerligt er at jeg har meget lidt tid til at høre musik. Små børn i huset. Men de kan sørme lade anlæg og højttaler være i fred. Sjov så tidligt de forstår hænderne på ryggen med gaffa :) Ej joke, held og lykke med at finde det du søger.
|
Skrevet den: 03-Juni-2014 kl. 17:49
Der er også en del af mine venner og bekendte der køre sportify og som er glade for det.
Nu skriver du godt nok du bruger Ipad appen til bluesound, men du ved tilfældigvis ikke hvordan Appen til android virker, da jeg ikke køre med nogen af appels produkter? har desvære ikke den store kendskab Creek evo.
|
Skrevet af: jsh662
Skrevet den: 03-Juni-2014 kl. 19:27
Min kone bruger android på Tlf. Det virker også fint, men jeg kan nu bedst lide en større skærm, hvor der ikke skal slides så meget. Hvordan android tablet virker, kan jeg desværre ikke svare dig på.
|
Skrevet af: NielsLL
Skrevet den: 20-Juni-2018 kl. 20:46
Jeg har netop købt Bluesound efter at have fået demonstreret lyden på både Sonos og Bluesound ved Hi Fi Klubben.
Desværre fik jeg ikke demonstreret appen, for jeg synes godt nok, at det er svært at finde rundt i Bluesound-appen til Android. Eller - jeg HÅBER, at den er svært at finde rundt i, for det kan jeg vænne mig til. Det er værre, hvis man slet ikke KAN det, jeg synes er naturligt.
SPØRGSMÅL: Jeg har højttaler i stuen og køkkenet. Men det kan forhåbentlig ikke passe, at jeg på forhånd skal vælge, om jeg vil bruge den ene eller den anden eller begge højttalere, inden jeg vælger, hvad der skal afspilles.
Hvordan skifter jeg fra stue til stue og køkken? Og tilbage igen?
|
Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 21-Juni-2018 kl. 19:24
Må jeg slå et slag for Raumfeld (Teufel)? Det koster ikke det vilde og er i min optik bedre end Sonos. At du så næsten kan købe 3 stk. Connector mod én Sonos Connect gør bare sagen bedre: https://www.teufelaudio.com/wifi/raumfeld-connector-p9527.html" rel="nofollow - https://www.teufelaudio.com/wifi/raumfeld-connector-p9527.html
|
Skrevet af: PerGew
Skrevet den: 21-Juni-2018 kl. 20:12
Med hensyn til at prøve kører Sonos med 100 dages fuld retur ret.
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 22-Juni-2018 kl. 06:28
Trådstarter spurgte i maj 2014.
Lad os håbe han har fået købt.
😀😀😀
|
Skrevet af: Tallahassee
Skrevet den: 22-Juni-2018 kl. 08:12
NielsLL skrev:
SPØRGSMÅL: Jeg har højttaler i stuen og køkkenet. Men det kan forhåbentlig ikke passe, at jeg på forhånd skal vælge, om jeg vil bruge den ene eller den anden eller begge højttalere, inden jeg vælger, hvad der skal afspilles.
Hvordan skifter jeg fra stue til stue og køkken? Og tilbage igen?
|
Det er så vidt jeg ved den eneste måde man kan gøre det på. Dog kan man i menuen i højre side trykke på “pil til højre” og sende det man lytter på til et andet rum :)
------------- I haven't cried like that since Titanic!
|
Skrevet den: 22-Juni-2018 kl. 19:01
Jeps har fået investeret i sonos godt og grundigt 😀 Har 2 play 1 i køkkenet, play 3 i soveværelset ( overvejer en play mere i soveværelset) og sonos connect med 2 stk Dali opticon gulvhøjttalere og er super tilfreds med det hele, der er dog stadig nogen små problemer med appen men bliver bedre og bedre hver gang de bliver opdateret
|
|