Print side | Luk vindue

3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132887
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 14:54


Emne: 3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?
Skrevet af: steger
Emne: 3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 11:23
3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?

Nogen der kan anbefale noget?

/Steger


-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64



Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 11:29
Hej.

Kan vi ikke få dig til at fortælle noget mere. Som hvorfor du ønsker at bruge en ekstern antenne.
Og hvis det er fordi at du bor for langt fra en 4G antenne, så hvor langt der er?

Det kan du se på mastedatabasen:

http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx - http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx

Under Tjenestetyper, vælg: Mobiltelefoni

Og under Teknologier. vælg: LTE

Så hak af i enten Planlagte positioner.
Og klik 'Vis'

Hilsen Carsten.



Skrevet af: steger
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 12:00
Vi bor i villalejlighed i stuen - Emdrup på Gulkløvervej. Der er en af 3's 4g master et par hundrede meter syd øst for os. Det er den jeg har fået anbefalet af 3's support.

Jeg har kun 3 ud af 5 bars - og ca. 6/6 mbit. Det er for lidt.

Jeg kigger efter en ekstern antenne jeg kan koble til og sætte evt. over vores parabol eller højere.

Ud over det så ved jeg meget lidt om antenner osv. :)


-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: csell
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 13:06
Tak for informationen.

Når jeg checker jeres vej på Mastedatabasen ser jeg at TDC har flere master tæt på jer.
Men jeg tror at det er denne, som ligger flere hundrede meter sydøst for jer som i forbinder til:

Ejer: Hi3G Denmark ApS
Adresse: Bispebjerg Parkalle 22 ,2400 Kbh NV
Teknologi: LTE1800

Umiddelbart syntes jeg også at 3 ud af 5 bar lyder af lidt. Har du prøvet at flytte rundt med 4G modemet. Prøvet at placere det i flere forskellige rum og vende det i forskellige retninger så at den indbyggede antenne kommer til at vende mod 3G's mast?
Måske prøve at placere det i en vindueskarm der vender mod masten.

Hvis det stadig viser det samme vil jeg forslå dig at bruge en forlængerledning og prøve st placere modemet ovenpå parabolen eller højere som du tænker på og se hvor godt signalet er der?

Dine svar viser hvor stor ( dyr ) en antenne du skal bruge.

Men hvis signalet stadig er svagt, vil jeg så anbefale en udendørs retnings bestemt 4G antenne og den behøves kun at være god på 1800 GHz som 3G bruger fra denne mast.

Men jeg ville prøve de andre ting først.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 15:25
Jeg oplever en klar forbedring når jeg flytter mit modem udenfor.

Kan godt forstå du gerne vil have modem indenfor.

Nu er det kun når jeg er på farten og i sommerhus at jeg bruger mit. Så jeg kan sagtens leve med at det ligger på et bord udenfor.

Desuden kan du ikke regne med dækningskort. Hjemme burde jeg have fuld dækning. Her er der dårlige dækning end i sommerhuset selv om kortet viser det modsatte.


Skrevet af: steger
Skrevet den: 10-Juni-2014 kl. 16:05
Tak for svarene. Jeg kigger på det og vender tilbage senere. :)

-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 01:59
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Men hvis signalet stadig er svagt, vil jeg så anbefale en udendørs retnings bestemt 4G antenne og den behøves kun at være god på 1800 GHz som 3G bruger fra denne mast.
 


Medens '3' lige nu anvender LTE1800 fra den omtalte mast, så er det på ingen måde sikkert, at det fortsat vil være sådan.   2100 frekvenserne skal pt. anvendes til 3G/UTMS2100,  men det kan ændres med et pennestrøg i erhvervsstyrelsen.

900 og 1800 MHz båndene skal igennem en ny auktion mellem 2016 og 2019 - som jeg husker det.

Det er også klogt at kunne skifte leverandør, hvis  et andet selskab kan levere en pakke der passer bedre.

Grundlæggende skal man anskaffe 3G/4G antenner der dækker båndene  800, 900, 1800, 2100 og 2600 MHz. 

Lars  Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: steger
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 09:06
Noteret. Tak for tippet.

-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: steger
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 09:06
Nogen der har et forslag til en konkret antenne jeg burde overveje?

-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 09:59
Hej
 
Jeg har købt denne via tdc.
http://www.insmat.fi/en/products/cellular-accessories/antennas-and-accessories/antennas/product/600-9072_m-band-mimo-wall-mnt-ant-5m-smap - http://www.insmat.fi/en/products/cellular-accessories/antennas-and-accessories/antennas/product/600-9072_m-band-mimo-wall-mnt-ant-5m-smap
 
/D


Skrevet af: steger
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 10:08
Tjek. Tak.

Kan man uden videre forlænge kablet med 5 meter? - eller taber man styrke?

-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 10:23
Giv lige en melding når du har monteret og testet antennen.

Det kan være at jeg også vil købe en.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 11-Juni-2014 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af steger steger skrev:

Nogen der har et forslag til en konkret antenne jeg burde overveje?


Hej Steger.

Jeg kan ikke anbefale at du bare køber en tilfældig antenne.

Antenner til 4G routere er lige som antenner til TV. Nogle steder kan man bruge små antenner,
længere væk fra TV masten skal man bruge en større antenne.

1800 Mhz virker bedst hvis der er 'line of sight' mellem 3G's mast og din kommende antenne. Eller næsten 'line of sight'.

DVS at signalet bliver dårligere hvis du f.eks. sætter antennen op så det bliver skjult af naboens hus.
Så så højt som praktisk muligt og med fri udsigt mod 3's mast mod sydøst vil virke bedst.

Hvis du prøver at sætte en forlængerledning på din 4G router og placere den oven på din parabol eller et
andet sted hvor du håber at kunne have en antenne siddende og skriver hvor mange bar og hvilken hastighed du så får,
kan vi bedre finde ud af hvilken antenne eller antenner du skal have.

For 4G virker bedst med 2 antenner eller en dobbelt antenne, og jeg mener at B593 routeren kræver det.

Ja der er tab i alle antenne kabler. så principelt bør de være så korte som muligt. Men 5m er OK.

Det der sker er at forstærkningen i antennen opvejer tabet i antenne kablet.

Grunden til at jeg gerne vil have nogle bar/hastighed tal fra dig, er at vi skal finde ud af om du bare skal have en antenne
som så at sige erstatter routerens indbyggede antenne. DVS bare flytter den indbyggede antenne ud til en placering højt og frit.

Eller om du bor et sted med dårlige modtagerforhold og skal have en antenne som også giver en yderlig forstærkning. Og hvor meget denne evt. skal være.

Ellers er Danmark et lille marked og jeg tror mange forhandlere ikke sælger 4G antenner hver uge. Det medfører at de Danske priser er høje.

Når vi finder ud af hvilken antenne du bør købe vil jeg foreslå at købe den, kabler og et evt beslag i Tyskland.

Her er et link hvor du kan se priser:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=lte+antenne&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xlte+antenne+1800&_nkw=lte+antenne+1800&_sacat=0 - http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=lte+antenne&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xlte+antenne+1800&_nkw=lte+antenne+1800&_sacat=0

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 14:19
Hej igen
 
Den er sat op og virker ganske fint, fuld hus på streger og hastighed sted fra 5 - 6 mb ( fra 3) til 35-40.
 
Monteret på en pind på taget og retning mod den mast der gav bedst d/l
 
Master fundet på mastedata.dk og pejling med hjælp fra google maps.
 
Den kan forlænges hvis nødvendig og er en dobbelt / retnings bestemt antenne.
 
god fornøjelse
 
/D 
 


Skrevet af: steger
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 14:25
TAk for svarene. Jeg kigger på det når jeg får tid og vender tilbage med resulatter. :)

-------------
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:05
@Dovenlars.

Hvad gav du for antennen?

Og var der stik med der passede til modem?


Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:31
Hej igen

Vist ca 1200.- lidt pebret men skrues direkte på modem uden mellem stykker.

God weekend
/D


Skrevet af: csell
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Dovenlas Dovenlas skrev:

  er en dobbelt / retnings bestemt antenne.


Hej.

Jeg håber at det er i orden at vi låner tråden indtil Steger vender tilbage.

Jeg syntes at det er godt at Dovenlases antenne virker for ham. men der er en ting jeg ikke helt kan finde ud af. Det er om det er en  Omni-directional eller en Retnings bestemt antenne?

For mig er Omni-directionale antenner noget man bruger på både eller biler, noget der bevæger sig og hvor man ikke ønsker hele tiden at rette antennen ind mod sender masten.

Den forhandler han linker til har dette  link på deres hjemmeside:

http://www.insmat.fi/files/products/600-9072.pdf - http://www.insmat.fi/files/products/600-9072.pdf

Her står to gange at det er en Omni-directional antenne. Vi har før set forhandlere der bruger 'forkerte' link på deres hjemmesider. Så jeg kan nemt tro mere på Dovenlas der har haft antennen i hånden. Men kan vi få dig til lige at bekræfte at den er retnings bestemt. At du ser forskel når du drejer den ind efter retningen til senderen?

På forhånd tak.

Carsten.



Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:43
Hej igen

Den er retningsbestemt, signal daler når den peges væk fra masten ;)

Linket var desværre så lidt misvisende -beklager - men design er det samme.

Jeg har købt den via jobbet hos et TDC Erhvervscenter.

/D




Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:48
http://www.dustinhome.dk/product/5010620852/panorama-rundstrale-mimo-diversity-til-4g-3g-2g/

Fandt denne hos dustin, den ligner godt nok meget, men rundståle er den altså ikke.

/D


Skrevet af: csell
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:06
Tak Dovenlas.

Og tak for linket til Dustin. Jeg kunne ikke lade være med at læse den ene bedømmelse der er:

'Dette produkt virker reelt ikke i hvert fald ikke på min adresse. Jeg har samme hastighed (ned/op) på mit Huawei B593 modem uanset om denne antenne, monteret uden på huset, er sluttet til, eller om jeg bare bruger den indbyggede antenne i modemmet. Der virker ikke til at være nogen forstærkning af signalet overhovedet (!).'

Det kan skyldes flere ting, men jeg er sikker på at din er bedre.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:16
Hej igen

Der har været noget bøvl med at modem skulle opdagede at der var sat en extern antenne på.
I softwaren fra 3 er det en setting, mens den fra TDC selv skulle "opdage" den nye antenne og det virkede som vinden blæste.

Begge modems er nu med software med switch til antenne ( modem 593-12 og en 593-22 mener jeg, 22 skulle klare højere hastigheder)

/D


Skrevet af: csell
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:39
Hej.

Ja det er korrekt at den automatiske detektering af eksterne antenner ( kabler ) ikke virkede ret godt i B593.

Nogle udbydere kom med firmware opdateringer hvor det blev muligt i opsætningen at vælge, hvis man havde eksterne antenner.

Det ville jeg selvfølgelig på rette tidspunkt bede Steger bekræfte at han har i sin B593. 

Nødløsningen er at købe noge korte forlænger kabler med en 'indbygget' modstand i for at B593'ern bedre kunne se de eksterne antenne kabler.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 19:38
Hej

Har også brug for at få forstærket mobildatasignalet i sommerhuset, skal have en udendørsantenne oppe på skorstenen.

Nu da www.bedresignal.dk er gået konkurs, er der nogen der kender et andet sted man kan gå hen og få råd/vejledning samt købe hvad der skal til?


Tak

Med venlig hilsen Kasper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 20:09
Hej KasperWod. 

Og velkommen til. Hvis du giver os nogle flere oplysninger kan vi se hvor meget vi kan hjælpe dig.

Så som hvem er din udbyder, har du 3G eller 4G og hvilket Router/Modem/Mobil har du?

Og vi skal nok også vide noget om hvor godt du i dag modtager signalet indendørs eller måske kun udendørs?

Og du kan på mastedatabasen se hvor langt der er til nærmeste sendermast?

http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx - http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx

Under Tjenestetyper, vælg: Mobiltelefoni

Og under Teknologier. vælg: UMTS for 3G eller LTE for 4G

Så hak af i enten Eksisterende positioner og/eller Planlagte positioner.
Og klik 'Vis'

Hilsen Carsten.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 21:29
Hej Carsten og tak...

Jeg har læst tidligere svar.

I bund og Grund skal jeg ha fast i hele molivitten. Har kigget på mastedatabasen igennem flere år. Og det skal passe til forskellige teleselskaber, fremtidige master der er planlagt, helst alle gængse frekvenser.

Der er lokale bakker rundt om huset og har næsten intet signal. Oppe på bakken ved siden af huset er situation meget bedre.

Vi har 4 (dobbelte-)simkort i familien vi kan bruge hvert måned gennem sommeren, noget 3G noget 4G, men hvem ved hvilken udbyder og hvilke master der skal bruges i fremtiden.

Så jeg vil gerne købe et sted hvor jeg kan få noget service og en samlet pakke.

Med venlig hilsen
Kasper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 22:23
Hej igen.

Jeg læser dit svar som at du godt vil have alle muligheder. Det kan jeg godt forstå, men sådan ser jeg desværre ikke situationen.

Radiobølger ved høje frekvenser som 3G på 2100 Mhz og 4G på både 1800 og 2600 Mhz skal helst have 'line of sight' ellers taber de meget i signal styrke. Så du bør satse på 4G på 800 Mhz som vil være meget bedre, ca lige så godt som TV signalerne. 2G's GSM frekvenser ville også kunne bruges men data mulighederne er her alt for langsommme. Jeg ved ikke om der allerede er nogle af de nye 800 Mhz LTE master i nærheden eller om der er planlagt nogle?

Jeg ved ikke hvor høj bakken med dækning er, men er det praktisk muligt at sætten en mast oven på sommerhuset således at toppen kommer op i samme højde som bakken?

Jeg ved heller ikke hvem der ejer jorden på toppen af bakken, vil det være muligt at sætte er 'fuglebur' eller lignende op med en MiFi enhed?
En MiFi enhed er en lille boks med et sim kort i og hvor op til 5 eller 10 enheder kan forbinde sig via WiFi.

Jeg tror ikke du finder en Mobil udbyder der vil montere det for dig. Mit forslag må være at du spørger f.eks lokale antenne montører om de kan montere udstyret, som er med lig det de er vant til at sætte op. Og at du så selv køber og tegner abonnemnet hos den udbyder med bedst LTE 800 dækning.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 22:44
Okay, intet er nemt

Ser ud til at toppen af skorstenen er nogenlunde i højde med bakketoppen. Havde forstille mig en retningsbestemt som kunne drejes på en eller anden måde når/hvis en af de planlagte bliver til noget.

Der går får på bakken samt mennesker på gåtur fra tid til anden.

Lige nu er vi på Yousee men man ved jo aldrig, og med parabol tv, kabeltv, fastnet, bredbånd etc. kan man jo ikke vide hvem man havner hos lidt hen ad vejen.

Vil kigge på det LTE 800 dækning. Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Og den lokale radioforretning i Helsinge er jo vant til at sætte paraboler op i hele oplandet, det er en god ide at tage en snak med dem.

Tak
Mvh/Kasper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Det gør de alle sammen. Du kan både få det hos de store selskaber og også hos nogle af deres mindre datterselskaber. Du kan se masterne på Mastedatabasen. Der står LTE 800.

Men hvis I har TV signal fra YouSee kunne i måske overveje også at få Internet med en trådløs router fra dem. Så vil alle jeres mobile enheder kunne forbinde via WiFi til Internettet.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 23:05
I sommerhuset er der parabol tv 6 mdr om året fra Canal Digital

Mvh/Kasper


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 23:13
Ser da ud til at 3 har og planlægger 2100?

Mvh/Kasper


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Hvilke teleudbydere kører 800Mhz.

Det gør de alle sammen.


Nej det gør kun TDC og i et vist omfang TT (Telia+Telenor).

TT og '3' køre lidt 3G i 900MHz båndet (UTMS900),  Men anvender ellers 4G/LTE1800.

2100 MHz båndet er pt bundet til 3G/UTMS2100 pga. licenskrav.

4G/LTE2600 har en meget kortere rækkevidde end LTE800.

Hvis du vil have internet via 4G, så vil en 4G router og en (dobbelt-) antenne til 3G/4G monteret frit sikkert kunne løse dit problem.   Husk at tjekke priserne for data,   Fx har Fullrate (del af TDC) en bedre mobilpakke end TDC selv sælger lige nu.  LIgeledes er der forskel på Telias og Telenors  datapakker, selvom de anvender samme netværk.

Du kan følge TDCs  udrulning af deres nye (kinesiske) 4G net her  http://netvaerk.tdc.dk/ - http://netvaerk.tdc.dk/   - de slutter i Skagen i  februar 2015.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Men hvis I har TV signal fra YouSee kunne i måske overveje også at få Internet med en trådløs router fra dem. Så vil alle jeres mobile enheder kunne forbinde via WiFi til Internettet.


Det lyder nu som en indlysende fornuftige løsning at undersøge.

Lars  Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 10:52
Lars

Tak

Nej desværre er der ikke TV-signal fra Yousee eller andre.

Lyder som 800Mhz er vejen at gå - og hvis ingen forhandler det inkl. service må jeg prøve den lokale!


Kasper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 Lyder som 800Mhz er vejen at gå

Hej.

Jeg ved ikke hvor jeres sommerhus ligger, men du nævner selv den lokale radioforretning i Helsinge, og TDC har en del eksisterende og kommende LTE 800 master i det område.
Håber en af dem ligger i rimelig afstand fra jeres sommerhus

Men jeg kan IKKE på Fullrates hjemmeside se at de har fået 4G:

http://www.fullrate.dk/privat/mobilt-bredbaand - https://www.fullrate.dk/privat/mobilt-bredbaand

Så det kan være et spørgsmål om at ringe og høre.


Men et andet TDC ejet selskab der også bruger TDC LTE 800 masterne er Telmore og de har fået 4G:

http://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand - https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand


Jeg ved ikke om du er typen der straks vil anskaffe sig det du tror der skal bruges eller om du ønsker at gå lidt langsomt frem. Du nævnte en 4G mobil, Den kan måske bruges til at finde ud af om man kan modtage TDC's LTE 800 signal enten på bakketoppen eller måske stående oven på sommerhusets tag. Hvis det er muligt vil en udendørs antenne placeret samme sted også kunne.

LTE arbejder bedst med en dobbelt eller 2 enkelte eksterne antenner. Og de fleste Routere kræver det. Der findes nogle antenner som virker bedst omkring 800 MHz og andre der kan bruges i et område fra 800 MHz og helt op til 2600 MHz. Jeg foretrækker personligt de første, men ved godt at andre på dette forum vil foreslå de sidste. Men da alle mener at du skal satse på en 800 MHz løsning kan jeg ikke se noge grund til ikke at bruge rene 800 MHz antenner.

Hilsen Carsten.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 15:50
Hej Carsten

Tak igen.

På dækningskortet ligger vi i udkanten af den bag bakken. Der er en anden planlagt i samme afstand men uden bakke, men TDC ved ikke hvornår den skal bygges (hvis den altså overhovedet skal bygges).

Derfor er det nok bedst at en retningsbestemt (de er de kraftigste eller hvad?) kan drejes hvis/når TDC udbygger den nye.

Har en iPhone 5S og kører 4G med yousee. Mener dog ikke at jeg får mere end 10 Mbps (3G) på toppen af bakken. Men det er så også væsentligt mere end de 0,2 nede ved huset. OK bare vi kan surfe, maile og ungerne kan være på de sociale medier.

Er en ekstern antenne ikke væsentligt kraftigere end antennen i f.eks. en iPhone 5S eller en donkey til en PC?

Hvilken antenne giver bedst forstærkning og hvilken router (til simkort) er bedst. Bør vel kunne lave et wifi-net der dækker både inde og ude for et gammelt træhus?

Har ikke helt forstået forskellen på en dobbelt eller 2 enkelte antenner. Ved der er nogle der skal virke hele vejen rundt, men at det skulle være ligegyldigt når man er stationær.

Hjælpen er værdsat, jeg har allerede lært en del.

Mvh/Kasper



Skrevet af: csell
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 16:41
Hej.

Ja, retnings bestemte antenner er de kraftigste, populært sagt samles al den energi som man ikke skal sende rundt i alle 360 grader i en retning og rækker derfor længere. Det samme gælder for modtagelse.

YouSee er ejet af TDC og bruger TDC mobil master. iPhone 5S Model A1457 dækker LTE båndet på 800 MHz i Danmark i følge denne side:

http://www.apple.com/iphone/LTE/ - https://www.apple.com/iphone/LTE/

Jeg har aldrig haft en iPhone, men måske kan andre oplyste om hvordan man tvinger den til at bruge LTE 800?
for at teste det. Kan man vælge 3G fra og 4G evt kun 800 MHz til?

Med den kunne du også prøve at lave tethering. Det kalder man det hvis andre WiFi enheder forbinder trådløs til 5S'eren og så bruger dens dataforbindelse til at gå på internettet.

Der findes 2 slags eksterne antenner. Dem som sådan set kun flytter antennen uden for huset. De har så en mindre forstærkning , hvoraf noget dog mistes i de 5-10 meter lange antenne kabler. Det der giver bedre rækkevidde er hovedsageligt det at de kommer udendørs og at de kan komme højere op.

De andre antenner forstærker virkelig signalet. Her er nogle link til billeder til nogle jeg for nylig har set. De er begge tænkt som eksempler:

http://www.ebay.de/itm/221464775884?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 - http://www.ebay.de/itm/221464775884

Og en hvor man har taget en skibs mast 4G antenne og monteret på en almindelig satellit parabol:

http://www.ebay.de/itm/281104637494?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 - http://www.ebay.de/itm/281104637494

Grunden til at man skal bruge 2 eller en dobbelt antenne er at 4G lige som nogle routere kører med noget der hedder MIMO.

Jeg mener at en antenne type som det første eksempel er en god løsning. Den behøves dog ikke at være længere end nødvendigt for at give et godt signal til jeres sommerhus. Mange mobil operatører sælger 4G routere med rabat hvis du tegner et abonnement. Det bliver nok det mest økonomiske. Ellers er der mange 800 MHz ONLY LTE routere billigt til salg i Tyskland, men de er begrænset til 50 Mbit.

Jeg har selv to 3G dongles fra Huawei og har lige bestilt en MiFi enhed til ferien, også fra Huawei. Så det er det mærke jeg kender til og vil anbefale.
 
Hilsen Carsten.



Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Men et andet TDC ejet selskab der også bruger TDC LTE 800 masterne er Telmore og de har fået 4G:

http://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand - https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand


Beklager dybt,  det var naturligvis TDC-selskabet Telmore, der pt. har en 40GB pakke til en nogenlunde pris.  Undskyld - jeg skulle vist være gået i seng og først skrevet mit indlæg idag.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

.... Men da alle mener at du skal satse på en 800 MHz løsning kan jeg ikke se noge grund til ikke at bruge rene 800 MHz antenner.


Det er nu klogt også ude på landet at anskaffe en antenne, der kan bruge flere frekvenser.  900MHz båndet anvendes allerede til 3G og vil blive overført til 4G/LTE900 senere.  Der tales meget om 700 MHz båndet fra omkring 2020.

Men opnås nu eller senere et rimeligt frit udsyn til masten, så er der i 1800 MHz båndet (LTE1800) mere kapacitet (større båndbredde). Det kan sagtens være en super løsning, hvis man ikke er meget langt fra masten. 
Man kan heller ikke være sikker på, at  fx TDC vil fastholde LTE800 på en bestemt mast til evig tid.
 
Mht. antenne synes jeg man skal købe en god del fleksibilitet også.

Lars  Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 19-Juni-2014 kl. 19:52
Kender I en forhandler der kan yde rådgivning samt sælge antenne etc?

Blev lige lidt forvirret igen!

Mangler ligesom et overblik til trade-off'et hvor meget koster det mere i kroner og ører samt signal at få fleksibilitet.

Vil prøve at slå 3g fra og se om 4g virker.

Kasper


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Kender I en forhandler der kan yde rådgivning samt sælge antenne etc?

Blev lige lidt forvirret igen!

Mangler ligesom et overblik til trade-off'et hvor meget koster det mere i kroner og ører samt signal at få fleksibilitet.

Vil prøve at slå 3g fra og se om 4g virker.

Kasper


For mange kokke fordærver maden.

Det som du har brug for, det er en gør det selv guide: http://meremobil.dk/2014/05/goer-det-selv-mobilt-bredbaand-til-udkantsdanmark/

Køb en Poynting XPOL-A002 antenne og Huawei B593 router og så er du good to go.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 10:05

Hej.

Vil denne gang prøve at besvare dine spørgsmål bagfra.

Fandt information om 4G på Yousee's hjemmeside. Der står at de kun leverer 4G til deres Mellem eller Store abonnementer. Ikke til det Lille. Men jeg kom til at tænke på, at det kan ske at dit sim kort kan være fra tiden før Yousee fik 4G og at din iPhone 5S derfor kun kan modtage 3G. Men så vil jeg tro at de gerne vil bytte dit sim kort til et andet. Men det vil du kunne se når du prøver at koble 3G fra?

Overblikket vil du forhåbentlig få når du prøver med din iPhone 5S. Når du finder ud af om du har behov for to mindre eller to store antenner. Normalt vil antallet af reflektorer ( tværpinde ) give en indikation på forstærkningen af antennen. Men på dem der dækker et større frekvens område bruges de mange reflektorer ikke udelukkende til at gøre forstærkningen større, men også til at udvide frekvens området. Men med korte og mellemlange antenner kan man så 'bare' udvide antallet at reflektorer og på den måde få den samme forstærkning. Det er billigt at udvide antallet fra f.eks. 5 og til 8 men meget dyrere at udvide fra 22 og op til 36.
Men det forøger ikke bare modtagelsen af LTE signalet det åbner også op for modtagelse af en masse evt. forstyrelser.

Det du skal vudere er om du allerede nu vil bruge penge på en større og dyrere antenne, for at du i fremtiden kan bruge andre frekvenser. Eller om du nu vil købe den der er billigst at lave og evt senere skifte den ud med en anden, hvis og når du skulle ønske at modtage de højere frekvenser. Det vil på det tidspunkt så kun være selve antennen der skal skiftes, beslag, kabler osv. vil stadig kunne genbruges.

Jeg er personlig tilhænger at rene 800 MHz antenner på grund af de mindre chanser for forstyrelser, men da dit sommerhus ligger i et stille område er begge løsninger mulige.

Jeg mener at rådgivning og salg kræver både erfaring og lokalkendskab. Ved vanskelige modtagerforhold kræver det måske lige frem at han kommer ud og ser samt måler på lokaliteten. Jeg tror at du skal håbe på at din antenne mand før har prøvet, at sætte 3G, 4G eller måske amatør radio antenner op. Og at en af hans normale grosister har 4G antenner på lager.

Men jeg læste for en uges tid siden om de nye regler for returnering af postordre varer. I følge de nye regler kan man modtage en vare og bruge den før at man returnerer den. Jeg ved ikke om det så betyder at man kan modtage LTE antenner, samle dem og prøve dem af, måske mens de ligger på nogle papkasser?

Jeg tænker ikke på at montere dem fast, for det vil man kunne se. Men bare ligge dem løst oven på nogle papkasser pegende i den rigtige retning?

Hilsen Carsten.



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 10:54


For mange kokke fordærver maden.

Det som du har brug for, det er en gør det selv guide: http://meremobil.dk/2014/05/goer-det-selv-mobilt-bredbaand-til-udkantsdanmark/

Køb en Poynting XPOL-A002 antenne og Huawei B593 router og så er du good to go.
[/QUOTE]


Hej Branchekender

Tak, jeg kikker på den senere!

Mvh
Kasper


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 11:07
Hej Carsten

Vi har 4 yousee mobil abonnementer (10G data) med dobblt kort som kan bruges til data i f.eks et modem, iPad, donkel etc.

G4 kan tilkøbes for kr 29 per måned og er pt. kun tilkøbt til mig da de andres iPhones ikke kan tage 4G på TDCs net. Men vi køber ny iPhone når der kommer en og de kører så rundt i familien. Hvis ungerne hellere vil have en ny må de bruge ønsker samt selv spare sammen

Forvirringen nu er omkring antennerne og fleksibiliteten. Vil gerne betale 500-1.000 kr mere for både at få optimalt signal og driftssikkerhed i nogle år. Har nok at se til med naturgrund og gammelt træhus der skal vedligeholdes hvert år.

Det er rigtigt, der er ikke forstyrrelser i området!

Tak for rådene omkring antennemanden.

Antennerne skal op på skorstenen og sidde (gammelt stråtag), og sikkert løfts en meters penge. Ellers kommer jeg ikke over bakken.


Mvh
Kasper



Skrevet af: csell
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 12:32
Hej igen.

Jeg har længe forstået at antennerne skal op på dit tag. Det jeg har prøvet at lægge op til er, at hvis du selv stiller dig op på taget med din iPhone 5S vil du kunne se hvor kraftigt signal du kan få på det sted hvor du ønsker antennerne placeret. Dette vil give dig en indikation på hvor store antenner du skal have.
Hvis du får 5 bar og høje datahastigheder ved thetering kan du nøjes med små antenner, men hvis du kun får 2 bar skal du nok have nogle af de største antenner?

Og de største antenner findes kun som 800 MHz ONLY og ikke med det store frekvens område. Så måske har du slet ikke noget valg.

En anden ting jeg så stadig ikke forstår er, hvorfor får du datahastigheder på ca 10 Mbit på toppen af bakken?
Er der en 3G mast tættere på end 4G masten?
Derfor syntes jeg det er alle tiders hvis du prøver at slå 3G fra og så prøve og se hvad du kan modtage fra 4G.

Jeg tror det ikke, men vi risikerer at teorien siger noget, men at de praktiske forhold siger noget andet. At det slet ikke er et 4G system du skal have, men et 3G. Man kan aldrig vide.

Jeg mener at det næste du skal gøre, er at prøve med din iPhone 5S, både på 4G og 3G.

Hilsen Carsten. 



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 12:55
OK Carsten.

Vil prøve at checke forskel på 3G og 4G fra bakketoppen (kun 20 meter fra skorsten).


Merci
Kasper


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 20-Juni-2014 kl. 14:55
Branchekender

OK den Poynting XPOL-A002 dækker så også lige alle frekvenser for 2G 3G og 4G.

Om forstærkning er nok prøver jeg at checke med iPhonen.




Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 22:25
Så har jeg været på landet med iPhone 5S.

Oppe på bakken stort set kun muligt at få 3G omkring 10-18 Mbps.
Fik et par gang 4G i korte perioder, gav op til 75 Mbps

På taget fik jeg kun 3G og ca. 10 Mbps.

Er der nogen der ved hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?


Mvh
Kasper


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 23:23
Fandt lige denne test af Poynting XPOL-A002

http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Computer-Sweden-7-2013.pdf


Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?

Hej.

På et eller andet tidspunkt skal du til at lave nogle vuderinger og fortælle os hvad du beslutter. Det er kun dig der kender din familie og jeres behov.

Hvilken hastighed ønsker I / håber I at kunne opnå. Tænk både på hvilke abonnementer man kan få i dag, og i fremtiden. Og hvor hurtigt I vil kunne bruge f.eks. 40 GB?

Du fortalte at huset har stråtag, hvor meget skal der tages hensyn til det æstetiske, Er der mulighed for at sætte 2 110 cm lange antenner op på skorstenen?
Er der andre som grundejerforening eller kommune der skal høres?

Poynting XPOL-A002 er kraftigere end en iPhone 5S, men du vil tabe noget i kablerne. Hvor lange kabler skal du bruge for at placere Routeren der hvor du kunne tænke dig?

Men du skal også bruge noget vejr margen. Det er sådan at modtagerforholdene ændrer sig hele tiden. Både hen over året og døgnet. Og bliver dårligere når det regner. Er I nogle af dem, der særlig vil ønske at bruge internettet når det regner?


Poynting har også en antenne LPDA-A0092, som er en High-Gain All Band LTE/3G/GSM, jeg vil kalde det en mellemstørelse:

http://poynting-europe.com/product/lpda-a0092/ - http://poynting-europe.com/product/lpda-a0092/

Den opgiver de til 11dBi, det er dobbelt så meget som XPOL-A0002's 8dBi. 

Jeg har downloadet dens datablad fra:

http://poynting-europe.com/service-2/downloads/?cp=1 - http://poynting-europe.com/service-2/downloads/?cp=1

Den dækker 694-1000MHz og 1500-3000MHz, det vil sige alle de mobile bånd du ønsker. Men hvad vil du sige til at få sådan to op over din skorsten?
Om de skal 1 eller 2 meter op over, finder I nok først ud af den dag de bliver monteret.


Der var en der længere oppe foreslog Poynting, og jeg tror at det er et af de bedste valg. Men jeg vil foreslå at vi på et eller andet tidspunkt checker andre fabrikater.

Men for at komme videre, vil vi gerne, hvis du kunne svare på noget af det ovenstående.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 08:39
Hej Carsten

Den test jeg henviser til har faktisk bedre downloadhastighed for XPOL-A0002 relativt til LPDA-A0092.

Deres antenner kommer med 5 m kabler der taber ca. 0,35 DB per meter. I princippet skal jeg bare gennem taget/væggen plus antal meter jeg løfter antennen.

Kan man selv forkorte antennen (stik af/på)?

Jeg må lege med nødvendigheden af placering når jeg har fået den. Kan også sidde på gavlen på et rør som jeg kan køre op/ned efter behov. Så kan routeren sidde lige indenfor. Går ud fra at wifi læt kan trække igennem de trægulve og tynde vægge der er i huset, ellers må jeg jo investere i en resender.

Er tæt på at købe XPOL-A0002 og så må man jo se hvordan det går. Jeg skal kun 200-300 meter tættere på masten for at iPhonen har god 4G forbindelse, derfor spørgsmålet om denne telefond antennekvalitet.

Måske har jeg slet ingen problemer med at få den høje 4G hastighed - men jeg har ingen anelse om smartphone antennekvalitet versus meget større antenner!


Mvh
Kasper



Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 09:29

Hej.

Jeg ved ikke hvad der er vigtigst for jer, at få den højest mulige målte hastighed eller at få en mere stabil forbindelse?

Du oplyste, at i følge dæknings kortet ligger jeres sommerhus i udkanten.

Og jeg tror mere på en fabriks egne opgivelser mellem to produkter end forskellige tests, da forholdene altid vil være forskellige.

Du kunne måske oplyse hvad du mener er den mindst mulige hastighed, som hele familien vil blive glad for?


Men til dit sidste inlæg har jeg følgende kommentarer:

Tabet på ca. 0,35 DB per meter er ved en af frekvenserne, ved andre kan det være det dobbelte.

Et rør på gavlen lyder som en nemmere løsning, og der må vel være to gavle du kan prøve på, hvis det skulle blive nødvendigt?

Og nej jeg vil ikke foreslå at du selv forkorter antenne kablet eller forlænger det. Prøv at bestille det som du tror og så 1-2 meter længere. Jeg syntes at jeg læser om 7 meter kabler på Poyntings antenner?

Jeg har før skrevet om at man kan købe 4G/3G modemer med rabat hos mobil selskabet når man tegner abonnement.

Det Telmore sælger er normalt et Huawei E-5172s til 1399kr. Jeg ved ikke hvor stor rabatten er, men det er et NON MIMO 4G/3G modem. Altså kun til en antenne:

http://www.manualrepublic.com/huawei/e5172s-22/quick-start-guide - http://www.manualrepublic.com/huawei/e5172s-22/quick-start-guide

Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.

Begge løsninger vil nok kunne give gode forbindelser på 3G med mellemhøje hastigheder. Det vil så være lidt sværere at sige noget om 4G, Måske det meget vil komme an på hvordan og hvor højt i får monteret antennen.

Men hvis du ønsker den bedste mulighed for 4G skal du købe en MINO router og sætte 2 separate antenner op.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Så har jeg været på landet med iPhone 5S.

Oppe på bakken stort set kun muligt at få 3G omkring 10-18 Mbps.
Fik et par gang 4G i korte perioder, gav op til 75 Mbps

På taget fik jeg kun 3G og ca. 10 Mbps.

Er der nogen der ved hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?


Det kunne tyde på, at du bor i et område, hvor 4G endnu ikke er helt udbygget.  Jeg har tidligere henvist til  TDCs side http://netvaerk.tdc.dk/%20 - http://netvaerk.tdc.dk/ , men skal her yderligere bemærke, at TDCs dækningskort er flere mdr. gamle (pt. marts 2014) og ikke synes at afspejle forholdene med TDCs nye netværk.  Ligeledes er Telias og Telenors dækningskort ikke (endnu) identiske, men de anvender et fælle netfærk, hvorfor deres faktiske dækning er helt ens - men det er deres kort ikke.  Det er naturligvis noget disciplinløst sløseri fra teleselskabernes side. 

En antenne er langt bedre end en telefon anbragt samme sted.  Den vil både modtage meget mere signal og med den anførte antenne både det vandrette og lodrette signal. For de lave frekvensbånd 800/900 MHz  er bølgelængden (30-40 cm) der typisk er meget større end din telefon, men antennen er tilpasset hertil.

Jeg ville lytte meget the http://meremobil.dk/2014/05/goer-det-selv-mobilt-bredbaand-til-udkantsdanmark/ - Johnny K Olesens artikel , som er nævnt tidligere af Branchekender.   Men først og fremmest ville jeg sikre mig, at 4G er rullet ud på din nærmeste mast.

Lars   Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.


Du skal bruge 2 antenner, hvis du ikke køber en kombineret lodret og vandret polariseret antenne. 

Lars   Smile




-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.

Du skal bruge 2 antenner, hvis du ikke køber en kombineret lodret og vandret polariseret antenne. 

Jeg ved ikke hvordan du vil slutte 2 antennekabler til, Routeren har kun et eksternt antenne stik?

http://www.youtube.com/watch?v=NMdappG1YWs - http://www.youtube.com/watch?v=NMdappG1YWs

I må undskylde at lyden er på Spansk, men det var på denne YouTube jeg først så det på.

Carsten.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 21:59
Carsten og Lars

Tabet på 0,35 DB/M er for de ønskede 800 Mhz, TDC er færdig med udbygningen i området, jeg ligger dog lige lidt vel langt vel, men håber en bedre antenne kan rode bod herpå, tal på iPhonens antenne styrke vil sikkert kunne få klarlagt det sidste.

Ved ikke hvad ønskede speed er, mere vil have mere, og behovene stiger, hvis 4G er mulig er det jo klart fedest, men vi har kun 24 MB på ASDL hjemme lige nu.

Poyntings antenner kommer med 5 meter der monteret og vandsikre.

Den ene gavl peger mod masten og er derfor den relevante.

DUSTIN har en pakke "HUAWEI B593S 4G ROUTER - ULÅST + POYNTING PANELANTENNA XPOL MIMO" inklusiv de 2 kabler. Routeren har 2 eksterne antennestik.

Har forstået problematikken med 2 antenner (eller 1 med 2 indvendige) for 4G og derfor også router med 2 stik

Vil klart foretrække denne antenne pga designet/udseendet, bare ærgerligt hvis den ikke er stærk nok!

Har genlæst Johnny K Olesens artikel, siger at ovenstående antenne burde være god nok og er mange gange stærkere en en smartphoneantenne!

Skal som sagt kun et par hundrede meter tættere på masten for at iPhonen har konstant 4G signal, men er lidt nede på den anden side af bakken ved huset.

Mvh
Kasper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 22:47
Hej.

Jeg tror at det er godt at du prøver at skære igennem.

Men lad os lige tage den med MIMO og de to antenner.

MiMo kræver 'diversity' Jeg er ikke sikker på den korrekte Danske ovesættelse. Så jeg har valgt at skrive det engelske ord.

Her er en god YouTube forklaring på MiMo:

http://www.youtube.com/watch?v=VLAgYUQCgD8 - http://www.youtube.com/watch?v=VLAgYUQCgD8


Dustin har denne pakke:

http://www.dustinhome.dk/product/5010794740/huawei-b593s-4g-router-ulast-poynting-panelantenna-xpol-mimo/ - http://www.dustinhome.dk/product/5010794740/huawei-b593s-4g-router-ulast-poynting-panelantenna-xpol-mimo/


Det jeg tror vil være bedre i udkanten af dækningsområdet og som er billigere er

http://www.dustinhome.dk/product/5010622865/poynting-directional-antenna-11dbi-sma-m-cable-700-2900-mhz/ - http://www.dustinhome.dk/product/5010622865/poynting-directional-antenna-11dbi-sma-m-cable-700-2900-mhz/

Da den ifølge fabrikanten har en 3 db større forstærkning. db skalaen er logaritmisk og 3 db svarer til en fordobling.

Jeg ved ikke hvor du vil tegne et evt abonnement. Men Telmore sælger normalt den nye Huawei E-5172s til 1399 kr:

http://www.telmore.dk/shop/product.action?code=345892&bundle=cash&instalment=0_0&name=wifi--e-5172s - https://www.telmore.dk/shop/product.action?code=345892&bundle=cash&instalment=0_0&name=wifi--e-5172s

Jeg kan ikke se om man får yderlig rabat hvis man køber en samtidigt med at man tegner abonnement.

Grunden til at jeg godt vil anbefale dette modem er de gode bruger anmeldelser det får på Amazon i England:

http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B00GHK3XOC/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1 - http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B00GHK3XOC/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1


Men hvis du får købt en for lille antenne pr postordre har du altid 14 dages returret.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 23:21
Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?

Du mener en enkelt 11dbi er bedre end en dobbelt 8dbi? Har du noget der bakker det op?

Men når det er antennen der er flaskehalsen er det så ikke lidt ligegyldigt at routeren er lidt hurtigere eller kan have op til 30 brugere? Vi er ikke så mange.


MVH
Kasper


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?

Du mener en enkelt 11dbi er bedre end en dobbelt 8dbi? Har du noget der bakker det op?

Men når det er antennen der er flaskehalsen er det så ikke lidt ligegyldigt at routeren er lidt hurtigere eller kan have op til 30 brugere? Vi er ikke så mange.


Det er nok antennehøjden der mere end noget andet er flaskehalsen.  Ned tæt bag en bakke er ganske enkelt 'noget lort', selv 800/900 MHz bøjer kun lidt over en bakkekam.  Her gælder kun en højere antenneplacering.

Men de to antenner - diversitet -  mangfoldighed - betyder at signalet bliver meget mere robust.  Modtageren modtager to uafhængige signaler. 4G sendes jo i et stort antal bærebølger indenfor hele kanalen.   Nogle af disse bærebølger ligger på frekvenser, hvor signalet og diverse echo signaler er i modfase fx i vandret polarisering og denne bærebølge forsvinder mere eller mindre.   Den lodrettte bærebølge på samme frekvens danner andre signalveje og echoer og vil meget sandsynligt modtages godt.  For andre bærebølger vil det være den lodrettet bærebølge der er væk. 

Signalet fra de to antenner bliver ikke bare 'parrallel'-forbundne, men decodes hver for sig og behandles med avancerede digitale regneregler.

Jeg ville ikke vælge en router uden 2 antenneindgange og ikke bruge til på et system uden 2 antenner.
Jeg synes de to log-periodiske antenner vil give meget mere besvær og koste mere, og jeg tror ikke 3dB  (med 2 antenner) vil være afgørende.  Det er den fri signalvej over bakken, som synes kritisk.

Det med hastigheden betyder, at du belaster masten i kortere tid for  down- eller up-load en given datamængde.  Men det betyder også en bedre margin mod nedsat signal.  Masten eller din router regulerer hastigheden ned og fejlretningen op, hvis signalet  skulle blive svagere.

Jeg betragter 3G som noget der kun findes for support af eksisterende telefoner.  4G er så meget bedre  og med LTE800 meget bedre dækkende over større områder at det er 4G du skal satse på.
(ja jeg ved at tale pt endnu ikke understøttes via 4G, men her taler vi internetadgang.)

Lars  Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?


Hej.

Spørgsmålet er om hvor meget gavn du vil have af MIMO i dit sommerhus. Hvor meget der ligger mellem sendermasten og din modtagerantenne som signalet kan blive refleteret på?

Hvis vi tror at du vil have god gavn af MIMO bør du købe en MIMO Router med 2 antennestik og 2 antenner/dobbelt antenne.

I områder med god til mellem dækning vil jeg også mene at MIMO vil give højere målbare hastigheder.

Men dit sommer hus ligger bag en bakke i udkanten af dækningsområdet. Her mener jeg at en fordobling af signal styrken er vigtigere.

Jeg ved ikke hvordan Huawei gør det med kun en ekstern antenne i deres nye Router. Bruger de en intern og en ekstern? bruger de ikke MIMO?
Jeg ved det ikke, men brugerne på Amazon er begejstrede for E5172 på 3G og en enkelt opnår 30 Mbit/s på EE som er England første 4G net. Efter hvad jeg læser opnår de ikke de samme hastigheder som de kunne få med MIMO.

Men som reslfj rigtigt skriver, dit problem er nok mere at sommerhuset ligger nede bag bakken i udkanten af dækningsområdet. Og derfor kan det stadig være en ide at prøve begge gavle. Det kan godt være at hvis antennen monteres på den gavl der ligger længst væk vil 800 MHz signalet kunne bøjes lidt længere ned bag bakken end hvis den monteres på den nærmeste. Særligt hvis antennen ikke helt kommer op i den nødvendige højde.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 

Men dit sommer hus ligger bag en bakke i udkanten af dækningsområdet. Her mener jeg at en fordobling af signal styrken er vigtigere.


Jeg er hælder altså til den modsatte opfattelse.  En meget retningsbestemt antenne er ikke nødvendigvis meget bedre under lidt 'difuse' modtageforhold.  Det er MIMO antenne med vandret/lodret polarisering heller ikke nødvendigvis under meget 'difuse' signalforhold. 
MIMO og 4G klarer fint 'multi-path'  også kaldet echo signaler.
 
Men i dette tilfælde, hvor antennen kommer godt ud og op, vil jeg tro at to antenner (dobbeltantenne) vil være klart bedst.

Det er i øvrigt rigtigt, at  det er særligt nærliggende bakker, der kan være helt umulige.

Lars   Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 12:23
Hej Lars og Carsten

Og tak for at I gider og bruge tid på at skrive så udførligt!

Havde i går skrevet til Poynting hvorefter jeg fik en e-mail fra den danske distributør Daimler (sælger også Huawei) om at ringe.

De har en atenneguide her men den siger ikke rigtigt noget I ikke ved:

http://www.daimler.dk/images/doc/Antenneguiden.pdf

Daimler mener i mit tilfælde da jeg ikke er længere vær fra masten (ca. 2,5 km i fugleflugt, iPhonen har rigtig dårlig antenne og når jeg kan få 4G og 75 MB download på toppen af bakken bør jeg ikke være for bange) at jeg skal gå efter Huaweis 4G router B593S og XPOL-A0002 antennen. Denne router er klart bedre til 4G siger han, antennen er mere end nok hvis man ikke er meget lang fra masten, samt den er meget lettere at indstille end 2 tandantenner.

Routeren skulle være klart bedre til 4G og antennen mere end nok, de 8 dbi er målt med 5m ledninger på (11 dbi antennen kommer dog rigtigt nok med 7 m ledninger).

Tænker at jeg køber antennen direkte hos Daimler og bytter den hvis der er problemer.

Vil prøve i begge gavler af huset.

Mange tak for hjælpen.


Mvh
Kasper


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 15:04
FYI

Huaweis 4G router B593S sælges i Fona langt billigere end andre steder kr. 1.399,-

http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/mobil?navn=huawei-router-b593&id=0-6002120240#


Skrevet af: karkov
Skrevet den: 14-Oktober-2014 kl. 11:53
KasperWod lykkes det at få mere hul igennem ? og hvis jeg var endte du med at gøre


Skrevet af: KasperWod
Skrevet den: 15-Oktober-2014 kl. 12:26
Hej

Endte med en XPOL-A0002. Har ikke fået den op på taget endnu da den er meget kraftigere end jeg frygtede.

Har den inde i huset hvor den let giver 20 Mbps.

Så tak for hjælpen til alle.


Skrevet af: znitte
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 14:10
Man kan også købe denne hos dustin:
https://www.dustinhome.dk/product/5010657070/antennas-cross-polarised-high-gain-lte-panel-antenna



Skrevet af: d19s
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 11:43
hvor langt rækker sådan en ca??
skal have installeret en ved mine forældre, og der er nok ca 4km tiil nærmeste maste




Print side | Luk vindue