Sony vs JVC: Det endelige opgør
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132926
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 20:33
Emne: Sony vs JVC: Det endelige opgør
Skrevet af: Naiera
Emne: Sony vs JVC: Det endelige opgør
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 13:50
Da min JVC X30 er på kurophold i England kører jeg for tiden med en lånt Sony HW55, som jeg efterhånden har brugt i hvert fald 40 timer med. X30'eren har før været til genoptræning et sted på Sjælland, og i de seks uger havde jeg en X35 til låns. Derfor er jeg måske den bedst kvalificerede almindelige bruger, udi at afsige dom over Sony vs JVC, hvad angår deres entry-level modeller
Alle betragtninger vedrørende billedkvalitet skal ses i lyset af, at jeg har en Lumagen RadianceXD spændt for projektoren, som kører med seneste firmware og er kalibreret med den dersens fancy auto-kalibrering, der bruger et højt antal punkter til kalibreringen.
Farvegengivelse Uden scaler kan Sony'en kalibreres mere korrekt og med scaler vinder JVC, men i mit setup gælder kun med. Helt konkret var laveste delta-værdi med JVC'en 0,6 eller 0,7, mens Sony'ens bedste var 1,0. Gennemsnittet var tilsvarende højere på sidstnævnte. Ikke nogen gigantisk forskel, og en man nok ikke kan se med det blotte øje, men JVC ér mere præcis.
Sort snak På sortniveau/kontrast vinder JVC. Det mørkeste sort Sony kan præstere er tydeligt lysere end hos modstanderen. I forlængelse heraf møder vi Sony'ens, mener jeg, absolut svageste punkt: Den kommer fuldstændig til kort i nogle af de mørkere scener jeg har set. Billedet bliver fyldt med støj og får måske endda vertikale striber over hele skærmen. Det er jo ikke noget jeg har haft mulighed for at sammenligne direkte, men lignende har jeg ikke observeret i tusindvis af timer med JVC'en. Det er fuldstændig samme type film og serier som projektorerne udsættes for; f.eks. Spartacus: War of the Damned, som jeg startede på JVC'en for en uges tid siden. Det er ikke noget der gør at projektoren er ubrugelig, men det er i mine øjne en væsentlig svaghed.
Lys og opsætning Hvad angår lys jorder Sony’en JVC, men det vidste vi jo godt. Med ny lampe kan JVC klare 12 fL, mens ”min” Sony leverede 16 fL med 250 timer på lampen, da den blev kalibreret forleden.
Sony’ens ikke-motoriserede linse finder jeg lidt komisk, men når det hele er indstillet bliver det selvfølgelig lidt ligegyldigt. Jeg mistænker min overbo for at trampe rundt så meget, at det over tiden flytter projektoren lidt, så jeg har haft brug for den motoriserede linse flere gange.
Lortefjernbetjening Et kritikpunkt vedrørende Sony er fjernbetjeningen. Jeg finder ærligt talt Sonys prioriteringer vedrørende denne dybt perverse! Der er for eksempel direkte adgang til skarphed, lys og kontrast-indstillingerne nederst på fjernbetjeningen. WTF? Den slags går man jo ikke og piller ved til daglig. Hvis man gør, så er det fordi, at der er noget galt med indstilling eller kalibrering! Sony-remoten er generelt fyldt med knapper som er temmelig unødvendige, fordi man netop ikke går og leger med indstillingen i det daglige. For at gøre det værre, så mangler der direkte adgang til video-inputs, samt en knap der tager dig direkte til info-skærmen. Derudover er den helt unødvendigt kæmpestor. I det hele taget en afsindigt dårligt prioriteret fjernbetjening. Dette bør selvfølgelig ikke være en afgørende faktor i valget mellem Sony og JVC, men jeg tager mig til hovedet over, hvordan man kan prioritere SÅ ringe, på en dims man trods alt kommer i kontakt med hver eneste gang, man bruger projektoren.
Skarphed Det er svært for mig at konkludere noget vedrørende skarpheden. Lige nu virker Sony’en muligvis skarpere, men det kan have at gøre med, at den har friske paneler, ny lampe, eller måske at skarpheden bare er indstillet bedre, end da jeg indstillede skarpheden på min JVC. Det kan også godt være, at Sony’en laver noget falsk skarphed, som ikke kan slås fra. Who knows...
Das bläser Der er blevet skrevet en del om hvor meget de to/tre projektorer ”larmer”. Helt kort kan det siges, at ingen af dem ”larmer” overhovedet! Alle tre er meget støjsvage projektorer (vi går ud fra at JVC’erne kører i low lamp mode, selvfølgelig), som larmer mindre end tilsvarende DLP-apparater. Jeg vil sige, at X30 og HW55 lyder af omtrent lige meget, måske med en lillebitte sejr til sidstnævnte. Men lyden er anderledes, og jeg vil helt subjektivt vurdere, at JVC’ens lyd er mere behagelig, hvor Sony’ens nok er lidt såen "skarpere" i det. Nu er det jo ved at være en lille uge siden at jeg lyttede til min X30, så igen er det svært. JVC X35 larmer lidt mere end X30, og det er jo den eneste relevante model (selvom den også skulle være udgået, nu?), så her vinder Sony. Men vi taler, som sagt, om tre projektorer der uden problem kan køre i en normal stue, uden at genere det mindste i selv de mest stille scener.
Konklusion Jeg kunne sagtens leve med Sony’en, hvis skæbnen vil at det fremover skulle være den projektor jeg har kørende her i hulen. Jeg vil dog hellere have en JVC X30 uden problemer, eller en X35 ditto. Jeg kan trods alt bedre lide billedet der. Jeg har ”kun” et 108” lærred, og skillelinjen hvor man burde vælge projektoren med flere fL går ved de der 120”. Jeg synes næsten at Sony’en har for meget lys her, men jeg har jo også brugt nogle tusinde timer med sølle 12 fL
Jeg opdaterer selvfølgelig dette indlæg, hvis jeg kommer i tanke om, eller bliver mindet om, noget der mangler.
|
Svar:
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 14:37
interesant ang detaljer i det sorte. Jeg oplevede ( sammen med en kammerat ) at JVCen havde det lidt svært med farvegengivelsen i det sorte. Bl.a en scene i hobbitten , som så absolut mærkelig ud. Men det er også uden Lumagen scaler.
Kan jo lige opsummere - JVC største ulempe er farvegengivelse og gamma. Sidstnævnte drifter fra eks ca 2.55 i det mørke , til 2.2 i det .
Sonyen største svaghed ( i forhold til JVC ) er kontrast. Dog oplevede jeg ikke den støj du beskriver. Jeg har haft både X30 og X35 til låns
På et lille billed med lumagen scaler, er JVCen en killer
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 14:47
Som skrevet er mine betragtninger lavet ud fra MED scaler. Det er sådan det er i mit setup, så det er sådan det er relevant for mig. Vi kan godt blive enige om, at Sony er mere præcis uden scaler, men det interesserer mig sådan set ikke så meget.
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 15:33
Meget interessant sammenligning, Tak for den. Imponerende så meget lys, der er i Sony'en. Var de uden DI på Sony'en?
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 16:47
Jeg er lige ved at finde ud af hvad Otto har indstillet Sony'en til
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 18:36
Naiera skrev:
Jeg er lige ved at finde ud af hvad Otto har indstillet Sony'en til | Du kan se det under Picture Menu -> Cinema Black Pro -> Advanced Iris.
Off = Slår iris fra. Manual = Manuel iris. Auto Limited = Dynamisk iris, men begrænset lysstyrke. Auto Full = Dynamisk iris. Fuld knald.
Jeg gætter på at Otto har slået dynamisk iris fra.
Personlig kører jeg også iris off, reality creation off, men fornuftigt billede kan opnås med auto limited, som hjælper en del på sortniveauet. Hvis du har for meget lys kan du bruge den manuelle iris. Afhængigt af hvilken gamma der er kalibreret til kan der opnåes meget forskellige oplevelser af billedet. Jeg har dog ikke oplevet det med støj i mørke scener som du snakker om. Tænker om det måske er scaleren som giver problemer her?
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 19:04
Jeg går også ud fra, at Otto har slået DI fra. Måske lidt ot, men når man ikke vil bruge DI, kan man så Ikke med fordel vælge den mindre model? Eller er der mere i det end bare den manglende DI?
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 19:20
Leviathan.jk skrev:
Jeg går også ud fra, at Otto har slået DI fra. Måske lidt ot, men når man ikke vil bruge DI, kan man så Ikke med fordel vælge den mindre model? Eller er der mere i det end bare den manglende DI? |
DI og at der følger 3D briller med til den store. Ellers er de ifølge Sony ydelsesmæssigt ens.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 20:36
Stereolab skrev:
Jeg har dog ikke oplevet det med støj i mørke scener som du snakker om. Tænker om det måske er scaleren som giver problemer her?
|
Så du tror at det er markedets bedste scalers skyld?
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:03
Lige meget hvor god en scaler du har kan der være problemer med opsætningen eller kombinationen af flere produkter der kan give uhensigtmæssigheder. Jeg har ikke hørt noget andre steder om det problem du ser. Du er tilgengæld den første jeg har læst der bruger scaler til kalibrering af Sony'en. Det kan også være at projektoren er defekt. Det bør ikke være der, vil jeg mene :)
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:18
Lad nu være med at få det til at lyde som om det er mit setup der er anderledes eller underligt, fordi jeg bruger en scaler til kalibreringen. Det er en helt igennem fornuftig ting at gøre, da man får bedre farvegengivelse, styr på gammaforløbet og så videre.
Det var ikke et problem med JVC'en, så hvorfor skulle det vise sig nu, med en projektor der, som vi alle ved, har dårligere kontrast? Scaleren har noget dithering-halløj den kan lave, men det blev slået fra her for længe siden.
Hvad der ellers kan være galt må du tage op med auto-kalibreringen eller måske Otto
|
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:39
HAr du testet detaljer i sort niveau ved samme lysstyrke. Altså hvis du skruer lyset ned på Sonyen og så sammenligner sort?
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:45
Skriver fra mobilen, så kan ikke citere ordenligt, men i første indlæg skriver du: "Den kommer fuldstændig til kort i nogle af de mørkere scener jeg har set. Billedet bliver fyldt med støj og får måske endda vertikale striber over hele skærmen." Jeg har set på min hw55 i nu over 650 timer uden at jeg har oplevet noget der minder om det du skriver. Jeg har endda set samme model hos 2 venner hvor jeg hellere ikke så noget der underbygger din oplevelse. Jeg tror også at det ville give udslag i diverse reviews eller på andre fora, hvis der var det problem. Så undskyld hvis jeg påpeger at det muligvis kan være i din opsætning. Eller måske noget i kildematerialet? JVC laver fremragende projektorer, men din sammenligning her virker ikke særligt objektivt. Det endelige opgør? Ahhh, det er vist lige at strække den ;)
|
Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:52
Naiera skrev:
Stereolab skrev:
Jeg har dog ikke oplevet det med støj i mørke scener som du snakker om. Tænker om det måske er scaleren som giver problemer her?
|
Så du tror at det er markedets bedste scalers skyld? |
Hvis det er Lumagen, så er den absolut ikke perfekt, også selvom der ikke er noget der er bedre, og det er så nok noget sludder, for en projektor med en native respons som ikke behøver korrektion vil altid være at foretrække.
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:42
Stereolab skrev:
Jeg har set på min hw55 i nu over 650 timer uden at jeg har oplevet noget der minder om det du skriver. Jeg har endda set samme model hos 2 venner hvor jeg hellere ikke så noget der underbygger din oplevelse. Jeg tror også at det ville give udslag i diverse reviews eller på andre fora, hvis der var det problem. Så undskyld hvis jeg påpeger at det muligvis kan være i din opsætning. Eller måske noget i kildematerialet?
|
Måske er jeg bare klogere end alle de andre.
Stereolab skrev:
JVC laver fremragende projektorer, men din sammenligning her virker ikke særligt objektivt. Det endelige opgør? Ahhh, det er vist lige at strække den ;) |
Jeg blev bedt om at lave denne sammenligning af nogle brugere her på forummet. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132457&PN=2&title=ny-projektor - Link . Jeg kan ikke gøre for, at min vurdering ikke falder i din smag. I calls it like I sees it, hele vejen. Havde Sony'en været bedre på samtlige punkter havde jeg skrevet det (og tigget Otto om at få lov til at beholde den).
"Det endelige opgør" er et forsøg på humor. Det er også den danske undertitel til min favoritfilm Aliens.
|
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 23:36
Coca-Cola vs. Pepsi Cola: Det endelige opgør.
Jeg har drukket tusindvis af Pepsi Colaer gennem tiden, fordi Pepsi er bedst; jeg har altid forsvaret Pepsi her i forummet, gerne med kontante udmeldinger uden argumentation eller dokumentation, da jeg ved at Pepsi er bedst, selvom jeg aldrig har drukket andet. Nu har jeg taget en Coca-Cola med hjem, da Pepsi var midlertidigt udsolgt. Her er min sammenligning: Coca-Cola smager forfærdeligt. Der er noget helt galt med den. Jeg er den eneste der kan smage fejlen, da jeg er klogere end de fleste og så har jeg levet af en striks diæt af det reneste Pepsi-Cola, så derfor er jeg ekstra kvalificeret til at vurdere smagen af en anden cola. Du kan ikke stille spørgsmålstegn til min sammenligning da jeg jo bare siger det, som jeg smager det.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 00:10
Men JVC er da en knallert af en projekter der er sony da også har man først vænnet sig til en skarb og god DLP orker man ikke disse LCD projektorere ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 00:11
Du har fuldstændig tabt sutten. Der er ikke tale om en decideret anmeldelse her, men i den slags undgår man jo aldrig en grad af subjektivitet; ellers ville der jo bare være tale om produktbeskrivelser. Jeg har brugt Sony'en i mindst 50 timer nu. Lampen er mere end kørt ind og det hele er professionelt kalibreret. Selvfølgelig kan jeg udtale mig om de pågældende projektorer overfor hinanden, selvom du skulle have brugt Sony'en ti gange så meget.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 00:15
Naiera skrev:
Du har fuldstændig tabt sutten. Der er ikke tale om en decideret anmeldelse her, men i den slags undgår man jo aldrig en grad af subjektivitet; ellers ville der jo bare være tale om produktbeskrivelser. Jeg har brugt Sony'en i mindst 50 timer nu. Lampen er mere end kørt ind og det hele er professionelt kalibreret. Selvfølgelig kan jeg udtale mig om de pågældende projektorer overfor hinanden, selvom du skulle have brugt Sony'en ti gange så meget. |
Jeg syntes testen er fin, men fik du testet mørk niveau ved samme lysstyrke altså sonye var skruet ned ?
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 00:19
Hvordan skal jeg gøre det? Min JVC er i England og jeg har ingen mulighed for at måle lysstyrke alligevel. Det er ikke noget jeg har fundet på, at JVC vinder på kontrast...
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 00:26
Der er kun en måde at være sikker på hvad der er op og ned, det er at smide Lumagen i skuffen, og kalibrere begge maskiner bedst muligt med de options de nu har, så er den fejl faktor aflivet.
Det kunne være spændene at se det der støj du beskriver, screenshots, og uploade din lumagen kalibrering, så kan jeg se hvor meget korektion der er. Især ved lav IRE.
Og hvordan din kalibrering opføre sig på et andet display.
Selv den mindste smule CMS korektion i en Lumagen forringer billedet på et display der ingen digital korrektion har overhoved.
Det vil du opleve hvis du har et analog display, og bare ændre en værdi og sammenligner CMS on off.
Det betyder ikke at det ikke er at foretrække på en projektor der ikke selv kan finde op og ned i hvad der skal være hvor.
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 09:06
nu har jeg selv testet begge maskiner inden køb ( uden Lumagen scaler )
Og JEG syntes at kontrasten er det eneste punkt , hvor JVCen er bedre end
Sonyen. Derfor valgte jeg Sonyen ( jeg havde valget )
Hvis min skærm havde været mindre ( lys nok i JVCen ) samt at Lumagen scaleren fulgte med. Havde jeg uden tvivl valgt JVCen.
Mine oplevelser af shadow detail og lign , kan ikke sammenlignes med dine oplevelser , netop på grund af scaleren
Jeg har dog ALDRIG set støj eller lign i det sorte. Jeg bruger ikke DI
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 09:35
Er der nogen der har sammenlignet drift stabilitet på JVC VS SONY ?
Levetid på pære, overordnet levetid, temperatur drift under fremvisning/ kalibrerings stabilitet. Osv. Osv.
Kontakt service værkstederne og spørg til reklamations %
Eller er man lykkeligere hvis den type overvejelser ikke finder sted, og man overlader kalibrering osv, til andre, som har andre interesser, og man ikke selv for forståelse for hvad der fåregår bag scenen.?
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 10:24
Fedt at læse om dine oplevelser mellem de to.
Hvis man har behov for at køre lamperne i high mode (som er et must på JVC'en hvis man vil nærme sig det lys Sony'en leverer selv i low mode), skal det måske lige nævnes, at blæserforskellen så er ret stor. Sony'en siger næsten det samme i low- og highmode hvor JVC'en rykker en del op i SPL.
Lige et spørgsmål: Hvis jeg havde en JVC hjemme for at sammenligne med min Sony og jeg i denne tråd skrev, at jeg så støj og striber i mørke scener på JVC'en, og at eneste grund til at ingen andre havde set dem var, at jeg var klogere end dem, ville du så sige "Ahh, jamen så er det selvfølgelig projektoren den er gal med selvom ingen andre har oplevet dette. Det kan umuligt være noget af den anden billedmanipulation der er foran projektoren der er skyld i det"?
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 10:27
Måske tabte jeg sutten eller måske var det et forsøg på humor. Det er i hvert fald svært at tage din sammenligning seriøst når du ikke vil tage stilling til de indvendinger der er.
1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.
2. Det giver bare ikke særligt meget mening at sammenligne sortniveau direkte når den ene projektor leverer 12fL og den anden 16fL. Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.
Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:07
Stereolab skrev:
Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én. |
Skal man så også bruge støjreduktion, sharpness, gamma-"forbedringer" og alverdens andet billedmanipulerings-hejs, "når den nu er født med det"?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: zylo
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:08
Tak for sammenligningen imellem de to :-) Jeg tror jeg mest hælder til Sony'en, hvis det skal være en af dem. Det lyder som det er den nemmeste at arbejde med, og jeg er rimmelig ny inden for området. Derudover, så tiltaler lysstyrken mig en del. Så nu skal jeg bare overveje, om det er HW40 eller HW55 man skal gå efter - for at kunne dæmpe lysstyrken lidt og derved lege lidt med kontrast. Det er som jeg forstår det ikke muligt på HW40 (mener ikke den har manual iris).
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:13
Stereolab skrev:
Måske tabte jeg sutten eller måske var det et forsøg på humor. Det er i hvert fald svært at tage din sammenligning seriøst når du ikke vil tage stilling til de indvendinger der er.
1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.
2. Det giver bare ikke særligt meget mening at sammenligne sortniveau direkte når den ene projektor leverer 12fL og den anden 16fL. Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.
Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony. |
Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O)
HIlsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:30
Jonas Bojer skrev:
Stereolab skrev:
Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony. |
Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O)
HIlsen Jonas Bojer |
Betragter klart min gamle Sim2D80e som en god DLP. Men det er sku ikke så firkantet. Syntes at der er områder som DLP ikke kan matche eks Lcos på. Renhed i billedet....især i shadow details. I det tilfælde her - lysoutput. Og noget sekundært i forhold til billedkvalitet - blæserstøj.
Men det meget skarpe og samtidig uanstrengte "analog" agtige billede , som DLPer har. Er umuligt at slå. Men der er som sagt trade offs
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:32
Jonas Bojer skrev:
Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O) HIlsen Jonas Bojer |
På mange punkter er DLP billedet bedre, men den har også nogle klare ulemper i forhold til. Farvehjul, sortniveau og blæserstøj kan du ikke komme udenom.
Nu siger du jo, at du også går op i god lyd... Så ved du vel også hvor meget det gør for lydoplevelsen når støjgulvet i rummet løftes X antal db som det er tilfældet med en støvsuger af en DLP-projektor placeret tæt på lyttepositionen. Det er bestemt værd at tage med i overvejelserne for den samlede bio-oplevelse.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:36
Hvis man skal kigge på DLP projektor, hvilke mærker/modeller vil i så sætte op i mod X35 og HW40/55? Som der bliver skrevet, så er det nok svært da det er lidt æble/pære sammenligning, men alligevel ;-)
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:41
Nu er der desværre ikke sket meget på dlp området længe, og derfor synes jeg de halter bagefter i denne prisklasse. Samsung SP-A900B er vel reelt stadig den bedste en chip dlp. Og den er fra 2009 så vidt jeg husker. Ja tre chip dlp er bedre men de koster så også en smule mere 😉
Derudover er jeg helt enig med Jonas mht. støj, det er det, som irriterer mig mest ved min projektor. Klart et vigtigt parametre når der skal vælges projektor.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 12:36
Jonas_h skrev:
Hvis man har behov for at køre lamperne i high mode (som er et must på JVC'en hvis man vil nærme sig det lys Sony'en leverer selv i low mode), skal det måske lige nævnes, at blæserforskellen så er ret stor. Sony'en siger næsten det samme i low- og highmode hvor JVC'en rykker en del op i SPL. |
Som nævnt går jeg ud fra at man sammenligner begge projektorer i low lamp mode. JVC'erne er i praksis ubrugelige i high lamp mode.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 12:44
Stereolab skrev:
|
Dén kommentar skal nok mere ses som udtryk for en smule frustration fra min side, mere end så meget andet. Det er lidt anstrengende at få sat spørgsmålstegn ved både setup, personlig integritet og troværdighed, bare fordi du og andre Sony-fans ikke kan lide et enkelt kritikpunkt jeg kommer med.
Og hvorfor skal det være et opsætningsproblem, en defekt eller noget i vejen med kilde materialet? Måske har jeg bare observeret en svaghed som andre ikke lige har lagt så meget mærke til?
Hvis der er noget galt med opsætningen KAN jeg simpelthen ikke gøre noget ved det. Jeg ved ikke hvor jeg skulle starte, eller hvorfor scaleren skulle lave problemer med Sony'en og ikke med JVC'en. Den automatiske kalibrering er temmelig sofistikeret. Scaleren er helt vildt indviklet, så jeg har absolut ingen anelse om hvor jeg skulle starte med at kigge. Jeg har heller ikke lyst, af frygt for at pille ved noget forkert.
Stridsvognen taler om at enhver korrigering af noget som helst er skidt, men det er lidt svært at sortere skidt fra kanel med ham. Hvis Sony'en er mere præcis som udgangspunkt, hvorfor skulle der så korrigeres mere på den, end på JVC'en? Hvordan skulle dét være årsag til problemer her, men ikke på JVC'en?
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 14:37
Naiera skrev:
Som nævnt går jeg ud fra at man sammenligner begge projektorer i low lamp mode. JVC'erne er i praksis ubrugelige i high lamp mode. |
Som nævnt, var det også blot for at nævne det overfor dem der bruger store lærreder og tænker at købe en JVC eller Sony.
Ingen kommentar til nedenstående?
Jonas_h skrev:
Lige et spørgsmål: Hvis jeg havde en JVC hjemme for at sammenligne med min Sony og jeg i denne tråd skrev, at jeg så støj og striber i mørke scener på JVC'en, og at eneste grund til at ingen andre havde set dem var, at jeg var klogere end dem, ville du så sige "Ahh, jamen så er det selvfølgelig projektoren den er gal med selvom ingen andre har oplevet dette. Det kan umuligt være noget af den anden billedmanipulation der er foran projektoren der er skyld i det"? |
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 14:40
Naiera skrev:
Stereolab skrev:
|
Dén kommentar skal nok mere ses som udtryk for en smule frustration fra min side, mere end så meget andet. Det er lidt anstrengende at få sat spørgsmålstegn ved både setup, personlig integritet og troværdighed, bare fordi du og andre Sony-fans ikke kan lide et enkelt kritikpunkt jeg kommer med.
Og hvorfor skal det være et opsætningsproblem, en defekt eller noget i vejen med kilde materialet? Måske har jeg bare observeret en svaghed som andre ikke lige har lagt så meget mærke til?
Hvis der er noget galt med opsætningen KAN jeg simpelthen ikke gøre noget ved det. Jeg ved ikke hvor jeg skulle starte, eller hvorfor scaleren skulle lave problemer med Sony'en og ikke med JVC'en. Den automatiske kalibrering er temmelig sofistikeret. Scaleren er helt vildt indviklet, så jeg har absolut ingen anelse om hvor jeg skulle starte med at kigge. Jeg har heller ikke lyst, af frygt for at pille ved noget forkert.
Stridsvognen taler om at enhver korrigering af noget som helst er skidt, men det er lidt svært at sortere skidt fra kanel med ham. Hvis Sony'en er mere præcis som udgangspunkt, hvorfor skulle der så korrigeres mere på den, end på JVC'en? Hvordan skulle dét være årsag til problemer her, men ikke på JVC'en? |
sonyen ER mere korrekt end JVCen. Jeg er ikke så meget inde i det tekniske som Otto. Men alene det at Sonyen kræver mere arbejde fra Lumagen scaleren , end JVCen gør. Kunne jo godt indikere et problem. Sonyen er MEGET tæt på at være korrekt ud af boxen. og en kalibrering ud over just af Brightness og contrast er nærmest overflødig
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 15:28
p.las skrev:
Naiera skrev:
Stereolab skrev:
|
Stridsvognen taler om at enhver korrigering af noget som helst er skidt, men det er lidt svært at sortere skidt fra kanel med ham. Hvis Sony'en er mere præcis som udgangspunkt, hvorfor skulle der så korrigeres mere på den, end på JVC'en? Hvordan skulle dét være årsag til problemer her, men ikke på JVC'en? |
sonyen ER mere korrekt end JVCen. Jeg er ikke så meget inde i det tekniske som Otto. Men alene det at Sonyen kræver mere arbejde fra Lumagen scaleren , end JVCen gør. Kunne jo godt indikere et problem. Sonyen er MEGET tæt på at være korrekt ud af boxen. og en kalibrering ud over just af Brightness og contrast er nærmest overflødig |
Øhhh min projektor er super let at kalibrere så den må være super ringe?
HIlsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:29
Otto J skrev:
Stereolab skrev:
Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én. |
Skal man så også bruge støjreduktion, sharpness, gamma-"forbedringer" og alverdens andet billedmanipulerings-hejs, "når den nu er født med det"? |
Og skal man købe en digital projektor der skal have et CMS manipuleret signal for at se anstændig ud.?
Så bare fordi man har en Lumagen og den er født med CMS auto kalibrerings hejs, behøver man så bruge det.?
Eller er det ikke relateret til billed manipulation, og derfor helt problemfrit.?
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:33
Og jeg spørger her kun til 1080P 24hz blu ray kilder med korrekt signal og fuld bitdybde, uden anden konvertering end 4:2:0 til 4:2:2
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:36
p.las skrev:
sonyen ER mere korrekt end JVCen. Jeg er ikke så meget inde i det tekniske som Otto. Men alene det at Sonyen kræver mere arbejde fra Lumagen scaleren , end JVCen gør. Kunne jo godt indikere et problem. Sonyen er MEGET tæt på at være korrekt ud af boxen. og en kalibrering ud over just af Brightness og contrast er nærmest overflødig |
Hvis Sony'en er mere korrekt, hvorfor kræver den så mere arbejde af scaleren?
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:38
stridsvognen skrev:
Og skal man købe en digital projektor der skal have et CMS manipuleret signal for at se anstændig ud?
Så bare fordi man har en Lumagen og den er født med CMS auto kalibrerings hejs, behøver man så bruge det?
Eller er det ikke relateret til billed manipulation, og derfor helt problemfrit? |
Før du blandede dig i den her tråd (hvorfor bruger du tid på at diskutere digitale projektorer, når de er så skod?), havde jeg aldrig før hørt, at det skulle være forfærdeligt at bruge CMS'en i en scaler, for at lave korrekt farvegengivelse osv., sammen med projektoren...
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 16:53
Naiera skrev:
stridsvognen skrev:
Og skal man købe en digital projektor der skal have et CMS manipuleret signal for at se anstændig ud?
Så bare fordi man har en Lumagen og den er født med CMS auto kalibrerings hejs, behøver man så bruge det?
Eller er det ikke relateret til billed manipulation, og derfor helt problemfrit? |
Før du blandede dig i den her tråd (hvorfor bruger du tid på at diskutere digitale projektorer, når de er så skod?), havde jeg aldrig før hørt, at det skulle være forfærdeligt at bruge CMS'en i en scaler, for at lave korrekt farvegengivelse osv., sammen med projektoren... |
Du gør dig til dommer over hvilken Projektor der er bedst uden at vide hvad der er op eller ned og hvad der er manipuleret hvor, og du virker heller ikke som om du ønsker at vide det.
Det virker som om du vurdere på erfaring erhvervet fra en tale Otto har holdt, uden at vide hvilken bagrund og hvilke omstændigheder han har udtalt sig på.
Men for at det ikke skal gå helt i hårdknude og mundhuggeri, hvorfor invitere du så ikke folk her i tråden som har lyst og mulighed for at kigge forbi, er sikker på der nok er en nogne der kan medbringe andre projektoere, og så kan du jo med din udvidede erfaring hjælpe med opsætning og kalibrering.
Jeg venter stadig på at du uploader din kalibrerings fil fra din lumagen så jeg har mulighed for at vurdere om der foregår noget uanstændigt i det led.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 17:07
stridsvognen skrev:
Du gør dig til dommer over hvilken Projektor der er bedst uden at vide hvad der er op eller ned og hvad der er manipuleret hvor, og du virker heller ikke som om du ønsker at vide det. |
Jeg ønsker at vide mange ting, men du forklarer aldrig en dyt! Det er altid overfladiske henvisninger til noget der er galt, og man kan bare selv finde det på nettet i diverse megatråde.
Igen: Jeg blev bedt om at skrive om mine oplevelser med de to/tre forskellige projektorer. Det har jeg gjort, ud fra hvad jeg kan se, på projektorer der er professionelt kalibreret i hoved og hale.
Jeg vil ikke have skudt i skoene at jeg bare udgyder hvad Otto engang har fortalt. Vi har kun kort snakket om Sony'en et par gange, fordi det alligevel aldrig kom på tale for mig, da jeg jo havde min værdsatte JVC i forvejen. Alle er enige om, at JVC'ens billede er mere korrekt med en scaler spændt for, og siden jeg har en scaler, hvorfor skulle jeg så ikke være glad for tilfreds med det jeg havde?
Det jeg skriver her er baseret på de nu 60 timer (21.00 til 06.00 i morges, plus lidt Titanfall og anime i går eftermiddag, så der kommer hurtigt ti timer mere på) jeg har brugt med Sony'en. Intet af det jeg så i aftes/nat har fået mig til at ændre holdning på et eneste punkt.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 17:08
stridsvognen skrev:
Men for at det ikke skal gå helt i hårdknude og mundhuggeri, hvorfor invitere du så ikke folk her i tråden som har lyst og mulighed for at kigge forbi, er sikker på der nok er en nogne der kan medbringe andre projektoere, og så kan du jo med din udvidede erfaring hjælpe med opsætning og kalibrering. |
Nu bliver du jo bare perfid...
stridsvognen skrev:
Jeg venter stadig på at du uploader din kalibrerings fil fra din lumagen så jeg har mulighed for at vurdere om der foregår noget uanstændigt i det led. |
Dét må du spørge Otto om, men jeg tror ærligt talt ikke han gider stryge dig med hårene.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 17:19
Naiera skrev:
stridsvognen skrev:
Men for at det ikke skal gå helt i hårdknude og mundhuggeri, hvorfor invitere du så ikke folk her i tråden som har lyst og mulighed for at kigge forbi, er sikker på der nok er en nogne der kan medbringe andre projektoere, og så kan du jo med din udvidede erfaring hjælpe med opsætning og kalibrering. |
Nu bliver du jo bare perfid...
stridsvognen skrev:
Jeg venter stadig på at du uploader din kalibrerings fil fra din lumagen så jeg har mulighed for at vurdere om der foregår noget uanstændigt i det led. |
Dét må du spørge Otto om, men jeg tror ærligt talt ikke han gider stryge dig med hårene. |
Er det ikke din scaler, har du ikke et RS 232 kabel og kan finde ud af at uploade filen fra din Lumagen.?
Der er ikke nogen der skal stryge mig, jeg tilbyder blot at kigge kalibrerings data igennem for at se om der er noget der kan forklare det støj du ser i sorte scener, men du har mere travlt med at tale udenom, og overbevise alle om at det er et SONY problem.
Perfid. tja joo kald det hvad du vild, der er sikkert et passende ord til os alle.
Jeg er da sikker på du har ret i dine iagtagelser, men det er nu en gang vigtigt at forsøge at udluse evt fejlkilder hvis man bemærker noget mystisk eller noget der ligner fejl.
Så hvis du vil foretage dig noget seriøst, og forsøge at komme til bunds i en smule af dine udtalelser, så kunne du jo fodre den SONY med signal direkte fra HDMI 2 ud af din OPPO.
Og derefter fortælle om du oplever samme støj i mørke scener.
Nu husker jeg glimrende oplevelsen hos dig med din JVC X3 med lumagen og oppo 83, har lovet ikke at udtale mig om oplevelsen, men gir du lov deler jeg den gerne.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 17:31
stridsvognen skrev:
Og skal man købe en digital projektor der skal have et CMS manipuleret signal for at se anstændig ud.?
|
Jeg har aldrig sagt at man "skal" noget som helst. Ej heller at hverken JVC'en eller Sony'en "skal" have en ekstern CMS for at se "anstændig" ud.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 18:23
Otto J skrev:
stridsvognen skrev:
|
Jeg har aldrig sagt at man "skal" noget som helst. Ej heller at hverken JVC'en eller Sony'en "skal" have en ekstern CMS for at se "anstændig" ud. |
Hvis du citere hele indlæget vil man kunne se at jeg udvidede dit spørgsmål og spurgte til din holdning omkring emnet.
Nu er det jo dig der har opsat og kalibreret den SONY og JVC som omtales, så ville være fint hvis du delte nogle tanker med resten af forum omkring hvad der foregår.
Især da anmelder ikke har styr på det, og konstant henviser til dig.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 18:57
stridsvognen skrev:
Hvis du citere hele indlæget vil man kunne se at jeg udvidede dit spørgsmål og spurgte til din holdning omkring emnet.
Nu er det jo dig der har opsat og kalibreret den SONY og JVC som omtales, så ville være fint hvis du delte nogle tanker med resten af forum omkring hvad der foregår.
|
1: Jeg har ikke kigget nævneværdigt på systemet, blot foretaget en auto-kalibrering via Lumagen'en, og gået hjem. Det er trods alt et udlåns-setup, ikke en permanent installation. Hvad Naiera vil dele om oplevelserne, det er jeg ikke herre over. Jeg kan ikke udtale mig om hvordan systemet performer, så det har jeg ladet være med.
2: Jeg synes det er groft at kalde folk for anmeldere og stille tilsvarende krav til dem, fordi de deler deres oplevelser i et forum. Også selv om de måtte være lidt frembusende i formuleringerne - jeg tror der er noget underspillet humor der er gået tabt hist og her.
Over and out.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 19:47
Måske er det bare mig der er ny her, men er der ikke meget finidder fnadder i den her tråd. Jeg er glad for at få en vurdering fra en, som har erfaring med begge projektorer. Under alle omstændigheder vil jeg som person ikke basere et køb på baggrund af dette indlæg, men jeg vil da helt sikkert bruge inputtet og tjekke Sony's niveau på mørke scener. Jeg er en af dem , som har bedt om en sammmenligning, og tak for den :-)
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 20:02
Otto J skrev:
stridsvognen skrev:
|
1: Jeg har ikke kigget nævneværdigt på systemet, blot foretaget en auto-kalibrering via Lumagen'en, og gået hjem. Det er trods alt et udlåns-setup, ikke en permanent installation. Hvad Naiera vil dele om oplevelserne, det er jeg ikke herre over. Jeg kan ikke udtale mig om hvordan systemet performer, så det har jeg ladet være med.
2: Jeg synes det er groft at kalde folk for anmeldere og stille tilsvarende krav til dem, fordi de deler deres oplevelser i et forum. Også selv om de måtte være lidt frembusende i formuleringerne - jeg tror der er noget underspillet humor der er gået tabt hist og her.
Over and out. |
Så skal det forstås som at du ikke vil udelukke at kalibreringen er mislykkedes, det er trods alt væsentligt at vide at du ikke har sikret dig eller står inde for nogen form for performance på det udlånte setup, Det fremstår jo i anmeldelsen som om det er prof kalibreret og certificeret.
Vil du ikke sige at hvis man skal sammenligne performance på 2 forskellige projektore er det vigtig at begge setup får lige dele opmærksomhed og omgivelserne tilpasses projektoren bedst muligt, eller fodres med 100% identisk signal, med samme eller ingen korrektion.
Jeg syntes at danne mig det indtryk at alle vasker hænder, og at anmeldelsen mildes talt er noget sjusk og baseret på forkert grundlag.
Vil lige pointere at jeg ikke har nogle preferencer i denne sag, men blot undre mig over fremgangsmåden fra anmelder / oplevelsesdeleren, og at han ikke har afklaret div forhold med dig inden han fare ud af busken og skyder med skarpt.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 20:32
Farer ud af busken og skyder med skarpt? Du læser altså nogle ting der ikke på noget tidspunkt er blevet skrevet. Jeg gider ikke diskutere mere med dig på den her måde. Du vader ind og får det hele til at handle om dig selv, når meningen med tråden blot var at dele mine oplevelser, som flere brugere havde bedt mig gøre.
stridsvognen skrev:
Nu husker jeg glimrende oplevelsen hos dig med din JVC X3 med lumagen og oppo 83, har lovet ikke at udtale mig om oplevelsen, men gir du lov deler jeg den gerne. |
For lige at få styr på en ting: Det er og har altid været en JVC X30.
Du sagde da du var her er: Jeg skulle få projektoren kalibreret med den pågældende lampe, og så mente du også at CRT ville være vildt meget bedre.
Derudover handlede besøget om, at du skulle tjekke noget med noget interlacing, som du gerne ville se på et andet setup. Meget længere er den ikke. Hvor lidt imponerende du ellers fandt det hele rager mig egentlig en papand.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 20:54
Naiera skrev:
Farer ud af busken og skyder med skarpt? Du læser altså nogle ting der ikke på noget tidspunkt er blevet skrevet. Jeg gider ikke diskutere mere med dig på den her måde. Du vader ind og får det hele til at handle om dig selv, når meningen med tråden blot var at dele mine oplevelser, som flere brugere havde bedt mig gøre.
stridsvognen skrev:
Nu husker jeg glimrende oplevelsen hos dig med din JVC X3 med lumagen og oppo 83, har lovet ikke at udtale mig om oplevelsen, men gir du lov deler jeg den gerne. |
For lige at få styr på en ting: Det er og har altid været en JVC X30.
Du sagde da du var her er: Jeg skulle få projektoren kalibreret med den pågældende, og så mente du også at CRT ville være vildt meget bedre.
Derudover handlede besøget om, at du skulle tjekke noget med noget interlacing, som du gerne ville se på et andet setup. Meget længere er den ikke. Hvor lidt imponerende du ellers fandt det hele rager mig egentlig en papand. |
Handler om mig selv.?
Umm hvor hvornår og hvordan? Stiller bare spørgsmålstegn ved din evne til at sammenligne 2 forskellige projektoere under de omstændigheder der er foregået ved, og at du er helt uanfægtet af at du er den eneste der ser den fejl du beskriver på Sonyen, og ikke syntes at være interesseret i at opklare mysteriet, og finde ud af om det er en ting der er tilknyttet dit setup eller projektoren.
Og ja mit besøg handlede dengang om Lumagen Deinterlacing, som hverken du eller Otto kunne se fejlede, men heldigvis fik jeg ved selvsyn set at det var sådan en lumagne performer med Deinterlacing, havde jeg ikke set det hos dig, og lyttet til Otto og dig var min Lumagen blevet ombyttet.
Nu har jeg bare lært at den ikke duer til det formål.
Men derudover fik jeg da en oplevelse af et andet JVC lumagen oppo setup, som åbnede mine øjne og forståelse for hvad du havde af reference punkt på det tidspunkt.
Hvorfor ikke lave en shootout med flere øjne og flere hænder til at bidrage til en bedre fælles forståelse for hvad der er op eller ned.?
Vi har tydeligvis alle helt forskellig oplevelse af hvad der er godt og skidt.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 21:00
Naiera skrev:
stridsvognen skrev:
Før du blandede dig i den her tråd (hvorfor bruger du tid på at diskutere digitale projektorer, når de er så skod?), havde jeg aldrig før hørt, at det skulle være forfærdeligt at bruge CMS'en i en scaler, for at lave korrekt farvegengivelse osv., sammen med projektoren... |
Sonyen kræver ingen scaler for et korrekt billede
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 21:05
Jeg synes at det er fint det som Naiera har lavet. Man kan være uenige om mangt og meget - for sådan er vi.
Man kan som brugeranmelder ikke hamle op med de professionelle og heldigvis for det.
Når det så er sagt, så stop de indenbyrdes bryderier, det fører som altid ikke til en pind - andet end selvforsvar.
God weekend til alle
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 21:05
zylo skrev:
Måske er det bare mig der er ny her, men er der ikke meget finidder fnadder i den her tråd. Jeg er glad for at få en vurdering fra en, som har erfaring med begge projektorer. Under alle omstændigheder vil jeg som person ikke basere et køb på baggrund af dette indlæg, men jeg vil da helt sikkert bruge inputtet og tjekke Sony's niveau på mørke scener. Jeg er en af dem , som har bedt om en sammmenligning, og tak for den :-) | Tværtimod, det er når forum er bedst, og debattørerne krydser klinger.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 21:17
Tråden er da fyldt med fnidder. Stridsvognen er ligeglad med alt der ikke er CRT-projektion, så hvad han synes er så vigtigt her i tråden aner jeg ikke.
|
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 21:32
Naiera skrev:
Tråden er da fyldt med fnidder. Stridsvognen er ligeglad med alt der ikke er CRT-projektion, så hvad han synes er så vigtigt her i tråden aner jeg ikke. |
Hvorfor er jeg ligeglad, jeg har selv 2 digital projektore, og roder og leger med alle projektoere jeg kan få fingre i.
Jeg har bunker af div Blu ray afspillere og scalere/ video processore.
Udelukkende for at teste lege og finde kombinationer der forbedre min oplevelse af forskellige medier.
Jeg har ikke promoveret nogle preferencer her, min tilstedeværelse går udelukkend på din fremgangsmåde og hvordan du håndtere de oplysninger andre betvivler, har foreslået at køre uden om din Lumagen uploade din kalibrering, osv, du syntes helt og aldeles stålfast på at det er projektoeren der fejler og ikke andet. På trods af andre med mere og længere tids brug af SONY projektoren ikke genkender problemstillingen.
Har også foreslået screenshots af problemet, shootout hvor andre kommer og kigger. syntes blot jeg forsøger at komme med indspark og kritik som skulle opløse mysteriet.
Hvad har du forsøgt at gøre for at imødekomme andres spørgsmål omkring problemet.?
Jeg undre mig over at du skal fortælle mig hvad jeg interessere mig for eller er ligeglad med.
Umiddelbart vil jeg påstå at jeg interessere mig 700% mere for digital projectoere problemstillinger omkring signal og signal manipulation, kalibrering osv og syntes da jeg gør en hæderlig indsats for at finde løsninger på problemstillingerne.
Hvis du tror du kan oprette en tråd som denne og kun opleve rygklapperi og evig beundring for din indsats, så tror jeg du har drejet forkert for lidt tid siden.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 00:37
Naiera skrev:
Du vader ind og får det hele til at handle om dig selv, |
Ikke noget videre nyt
Og det andre har er ikke meget værd med mindre det er magen til Stridvognens
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 01:06
stridsvognen skrev:
Jeg syntes at danne mig det indtryk at alle vasker hænder, og at anmeldelsen mildes talt er noget sjusk og baseret på forkert grundlag.
|
Det er ikke en anmeldelse, for helvede!
Jeg har aldrig skrevet at der er en FEJL på Sony-projektoren. Jeg har skrevet at jeg finder performance i mørke scener mangelfuld; det kan være at det bare er sådan den gør, når scenerne er mørke, uden at der behøver være decideret fejl ved hverken projektor, scaler, kilde eller kalibrering. Jeg "fejler" jo det, at jeg i lang tid har kigget på en JVC, som vi alle jo er enige om, har det bedre med sort og andre mørke sager.
Her kommer vi til det der er problemet med dig. Du kommer BRASENDE ind og lægger ord i munden på mig og alle mulige andre brugere. Hvis du ikke var sådan en nar kunne det godt være, at jeg havde gidet se hvordan tingene ser ud, hvis jeg sender det udenom scaleren. Det er trods alt ikke så indviklet en operation, men din anmassende og bedrevidende stil gør mig sjovt nok mindre samarbejdsvillig.
Det er ikke udelukket at jeg gør det en af dagene, men det bliver sgu ikke fordi du bliver ved med at opføre dig som du gør her i tråden. Jeg har sjovt nok andet at tage mig til, end at springe på din kommando, fordi du tror der er en fejl i mit setup, med en projektor som du i øvrigt aldrig selv har set.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 01:13
stridsvognen skrev:
Hvis du tror du kan oprette en tråd som denne og kun opleve rygklapperi og evig beundring for din indsats, så tror jeg du har drejet forkert for lidt tid siden. |
Der findes konstruktiv kritik, forslag til forbedring, etc., og så findes der dig.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 01:28
Jeg har jo i øvrigt set Sony'en uden scaler i to forskellige setups. Første gang i butik, hvor vi sjovt nok også så en ret mørk scene, som jeg også synes støjede mere end jeg er vant til. Senere hos mig selv, hvor projektoren den første aften bare kørte med den gamle kalibrering, fordi NOGEN havde glemt noget udstyr Min oplevelse af Sony'ens performance i meget mørke scener har hele tiden været den samme...
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 08:32
Naiera skrev:
stridsvognen skrev:
|
Jeg har aldrig skrevet at der er en FEJL på Sony-projektoren. Jeg har skrevet at jeg finder performance i mørke scener mangelfuld; det kan være at det bare er sådan den gør, når scenerne er mørke, uden at der behøver være decideret fejl ved hverken projektor, scaler, kilde eller kalibrering. Jeg "fejler" jo det, at jeg i lang tid har kigget på en JVC, som vi alle jo er enige om, har det bedre med sort og andre mørke sager.
Her kommer vi til det der er problemet med dig. Du kommer BRASENDE ind og lægger ord i munden på mig og alle mulige andre brugere. Hvis du ikke var sådan en nar kunne det godt være, at jeg havde gidet se hvordan tingene ser ud, hvis jeg sender det udenom scaleren. Det er trods alt ikke så indviklet en operation, men din anmassende og bedrevidende stil gør mig sjovt nok mindre samarbejdsvillig.
Det er ikke udelukket at jeg gør det en af dagene, men det bliver sgu ikke fordi du bliver ved med at opføre dig som du gør her i tråden. Jeg har sjovt nok andet at tage mig til, end at springe på din kommando, fordi du tror der er en fejl i mit setup, med en projektor som du i øvrigt aldrig selv har set. |
Er der nogen her i det jydske der har en af de omtalt SONY maskiner, vil meget gerne se sådan en i aktion.
|
Skrevet af: keldp
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 09:03
Jeg kan nu ikke genkende meget af din kritik af Sonys projektor. Nu har jeg godt nok kun sony HW40 men jeg synes den performer super godt, god kontrast,meget skarpt billede og naturlige farver. og den er stort set lydløs.Den bliver også rost i de fleste test som en rigtig god projektor.Jeg er i hvert fald meget tilfreds.
------------- Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
Skrevet af: ElCapitano
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 09:48
Jeg har en Sony. Kolding. Har ikke bemærket støj i mørke scener. Er sat op uden scaler.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 09:52
stridsvognen skrev:
Naiera skrev:
stridsvognen skrev:
|
Det er ikke udelukket at jeg gør det en af dagene, men det bliver sgu ikke fordi du bliver ved med at opføre dig som du gør her i tråden. Jeg har sjovt nok andet at tage mig til, end at springe på din kommando, fordi du tror der er en fejl i mit setup, med en projektor som du i øvrigt aldrig selv har set. |
Er der nogen her i det jydske der har en af de omtalt SONY maskiner, vil meget gerne se sådan en i aktion. |
HAr set et par SONY's i TC århus men husker ikke modellerne ;O)
Hvad siger du Otto?
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: keldp
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 10:12
ElCapitano skrev:
Jeg har en Sony. Kolding. Har ikke bemærket støj i mørke scener. Er sat op uden scaler. |
Heller ikke her ingen støj.
------------- Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 12:36
keldp skrev:
Jeg kan nu ikke genkende meget af din kritik af Sonys projektor. |
Er der egentlig ikke kun ét decideret kritikpunkt?
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 13:14
Det er det måske, men er ikke helt sikker på at du er berettiget til at kritisere det. Det støj du nævner ser jeg ikke, har ikke hørt/læst andre nævne det. Ville egentlig også gerne høre hvad Stridsvognen har at sige til din Lumagen fil
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 13:57
ElCapitano skrev:
Det er det måske, men er ikke helt sikker på at du er berettiget til at kritisere det.
|
Jeg kan ærligt talt ikke se, hvorfor jeg skulle være mindre berettiget end andre til at kritisere det.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 14:06
Lumagen fil... .? Og mit spgml-tegn ved dig som kritiker, baseres på at du alene ser det. Lad os nu eliminere en fejlkilde...
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 14:20
Ville du også kræve Lumagen-fil og sætte spørgsmålstegn ved mit syn og integritet hvis det var JVC jeg havde kritiseret på ét punkt?
Stridsvognen har nævnt én eneste MULIG fejlkilde. En jeg selv finder usandsynlig. Resten af hans plabren er udelukkende gætværk og tom selvhævdelse.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 14:23
Hvilken gamma er sonyen justeret til.?
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 14:31
Jeg forklarede i øvrigt også længere oppe, at jeg havde observeret præcis det samme fænomen på projektoren, helt uden scalerens indblanding...
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 14:34
Jo jo... Fair nok.. Mere snak.... Men du ved måske ikke hvordan filen fra lumagen hentes..?
|
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 17:05
Forløbet i den her tråd er grunden til, at jeg aldrig skriver om mine oplevelser/erfaringer med udstyr
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Skrevet af: dpny
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 18:48
p.las skrev:
Nu har jeg ganske vist ikke set en JVC i mere end et år, så jeg skal ikke kunne vurdere om Sonyen er bedre ud af kassen, men jeg så fornylig den Sony de har hængende i HFK / Åboulevarden. Den var i mine øje ikke noget at råbe hurra for hvad farvegengivelsen angik og den havde desuden et åbenlyst problem med konvergens, med synlige misfarvninger og manglende skarphed. Jeg prøver ikke at sige at den ikke -kan- være god. Jeg vil bare påpege at der må være en del eksemplar-variation for jeg har også set den foregående model i HFK og den var sådan set heller ikke særligt god. Desværre kunne ingen af dem leve op til den positive omtale man kan læse i anmeldelserne eller bruger-beskrivelser.
|
Skrevet af: Therien
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 21:05
jake51 skrev:
Forløbet i den her tråd er grunden til, at jeg aldrig skriver om mine oplevelser/erfaringer med udstyr |
Man skal i hvert fald passe på med hvad man siger - når man kommer med et godt råd... Det værste man kan gøre er at anbefale noget...
------------- Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 21:08
dpny skrev:
p.las skrev:
Nu har jeg ganske vist ikke set en JVC i mere end et år, så jeg skal ikke kunne vurdere om Sonyen er bedre ud af kassen, men jeg så fornylig den Sony de har hængende i HFK / Åboulevarden. Den var i mine øje ikke noget at råbe hurra for hvad farvegengivelsen angik og den havde desuden et åbenlyst problem med konvergens, med synlige misfarvninger og manglende skarphed. Jeg prøver ikke at sige at den ikke -kan- være god. Jeg vil bare påpege at der må være en del eksemplar-variation for jeg har også set den foregående model i HFK og den var sådan set heller ikke særligt god. Desværre kunne ingen af dem leve op til den positive omtale man kan læse i anmeldelserne eller bruger-beskrivelser.
|
hvis reference mode bliver brugt , er den så tæt på korrekt farvegengivelse som man kan være. Hvordan en given projektor i hifiklubben er just - eller hvilken mode den står i, er jo ikke til at vide. desuden er både gamma 2.2 og 2.4 korrekt. ingen driften. Og så er 2.2 og 2.4 faktisk 2.2 og 2.4. Konvergens kan man justere.
Man kan i principet vælge reference. Gamma 2.2 eller 2.4 . brightness ca 53 og contrast 88. Så er billedet meget tæt på reference. Så enten er det dine øjne den er gal med ( ang farvegengivelsen ) eller har den været sat forkert op
edit: dog er det underligt hvorfor der ikke er en gamma 2.3 - springet fra 2.2 til 2.4 er ret så stort
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 21:17
bare for ikke at fremstå som total forsvare af Sonyen.
Hvis min dug havde været højere gain ( den er 0.8 )..samt mindre størrelse. Havde jeg ubetinget valgt en JVC X35 med Lumagen.....uden tvvivl
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 21:52
p.las skrev:
dpny skrev:
p.las skrev:
|
hvis reference mode bliver brugt , er den så tæt på korrekt farvegengivelse som man kan være. Hvordan en given projektor i hifiklubben er just - eller hvilken mode den står i, er jo ikke til at vide. desuden er både gamma 2.2 og 2.4 korrekt. ingen driften. Og så er 2.2 og 2.4 faktisk 2.2 og 2.4. Konvergens kan man justere.
Man kan i principet vælge reference. Gamma 2.2 eller 2.4 . brightness ca 53 og contrast 88. Så er billedet meget tæt på reference. Så enten er det dine øjne den er gal med ( ang farvegengivelsen ) eller har den været sat forkert op
edit: dog er det underligt hvorfor der ikke er en gamma 2.3 - springet fra 2.2 til 2.4 er ret så stort |
Hvem har fortalt dig at sony projektorer har reference kvalitet farvegengivelse lige ud af kassen, eller hvordan har du fundet ud af det? Det lyder mildt sagt utroligt. Dem jeg har set har i hvert fald ikke haft det. Om det har været et paphoved inde over kan jeg rigtig nok ikke vide, men omvendt så virker det også lidt underligt at du på dem måde kan fjern diagnosticere problemet og i samme åndedrag kan konkludere at der ikke kan være tale om eksemplar variationer. Jeg vil indskyde er JVC har så stor eksemplarvariation at nogle af dem slet ikke -kan- kalibreres med et godt resultat. Jeg tror endda der var en enkelt her på forum der havde det problem. Hvad får dig til at tro Sony har knækket dén nød?
Ja det er rigtig nok at man kan lave noget fikumdik med konvergensen. Det ved jeg udmærket, men det virker jo ikke særligt godt hvis ikke det er tale om forskydninger der ligger "rigtigt". F.eks en hel pixel i den ene retning. I praksis er der ingen erstatning for at lave rigtigt fra start og begge Sonyer jeg har set led af det i en grad så det var synligt. Tilsvarende her jeg set det på JVC og på min egen Epson for den sags skyld.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 23:53
EDIT: BLAH!!
Silly Kristian
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 23:55
dpny skrev:
Hvem har fortalt dig at sony projektorer har reference kvalitet farvegengivelse lige ud af kassen, eller hvordan har du fundet ud af det?
|
I denne tråd snakker vi vel kun om HW55 og til dels HW40.
|
Skrevet den: 14-Juni-2014 kl. 23:58
Fordi jvc har stor individuelt forskel , betyder vel ikke at Sony også har har. Har set Sonyen ved kt radio. Ved Jonas Hansen . En låne projektor ved mig selv . Samt den jeg har nu. Nu må Otto rett mig. Men ud over en meget svag afvigelse,i det røde ( det er praktisk talt umulig at se ) så måler de meget ens ( tæt på korrekt....meget tæt) hvilket også bliver understøttet af samtlige test. Så jeg er ikke den eneste der postulerer reference farvegengivelse ud af kassen.
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 01:27
Ja jeg kan jo ikke gøre andet end at konstatere hvad jeg har set. Hvis i ikke vil tro på det så lad være eller brug nogle flere bogstaver på at bortforklare det. Faktum er at jeg kigget både på HW55 og den foregående model HW50 og ingen af dem leverede det jeg ville forvente af en 25k projektor. Som sagt benægter jeg ikke at de kan være gode, Jeg har bare til gode at opleve det. Selvfølgelig kan JVC eksemplet ikke bruges til bevise noget som helst omkring Sony, og det var heller ikke meningen. Det var for at pege på at det problemet med sample variationer ikke er ukendt i projektorer med tilsvarende teknologi og prisklasse, så det er altså ikke noget jeg har taget lige ud af den blå luft.
Som sidebemærkning vil jeg da lige indskyde at jeg finder det lidt besynderligt at der bliver brugt så meget krudt på invalidere mig når nu jeg rent faktisk har rykket mit korpus ned til forhandleren og set dem selv. Det er lige præcis det man altid får tudet ørerne fulde af at man skal, men når man så ikke lige får den "korrekte og forum-godkendte" oplevelse så begynder violinkoncerten.
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 01:45
EDIT:
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 02:12
dpny skrev:
Ja jeg kan jo ikke gøre andet end at konstatere hvad jeg har set. Hvis i ikke vil tro på det så lad være eller brug nogle flere bogstaver på at bortforklare det. Faktum er at jeg kigget både på HW55 og den foregående model HW50 og ingen af dem leverede det jeg ville forvente af en 25k projektor. Som sagt benægter jeg ikke at de kan være gode, Jeg har bare til gode at opleve det. Selvfølgelig kan JVC eksemplet ikke bruges til bevise noget som helst omkring Sony, og det var heller ikke meningen. Det var for at pege på at det problemet med sample variationer ikke er ukendt i projektorer med tilsvarende teknologi og prisklasse, så det er altså ikke noget jeg har taget lige ud af den blå luft.
Som sidebemærkning vil jeg da lige indskyde at jeg finder det lidt besynderligt at der bliver brugt så meget krudt på invalidere mig når nu jeg rent faktisk har rykket mit korpus ned til forhandleren og set dem selv. Det er lige præcis det man altid får tudet ørerne fulde af at man skal, men når man så ikke lige får den "korrekte og forum-godkendte" oplevelse så begynder violinkoncerten.
|
Du basere din viden på en projektor du ikke selv har sat op. Du ander intet om hvordan forhandlerne har sat den op. Men du mener stadig at det vejer tungere en alverdens målinger , på Gud ved ikke hvor mange forskellige projektore. Noget helt andet - det her falkeøje du har ang korrekte farver. Hvor har du det fra?. Det kræver typisk et panel , man er vant til at se på, som HAR korrekte farver. Hvor er referencen ellers? Men ved måske hvordan det skal se ud. Det eneste tuderi jeg kan høre . Kommer fra dig selv. Din erfaring er baseret på en projektor , i en forretning. Og du har ikke den fjerne ide om den var sat korrekt op....come on.
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 03:12
Lad nu være med at vende det på hovedet. Jeg har ikke sagt at jeg har
falke øje eller at jeg kan kalibrere uden meter eller andet tåbeligt
pjat. Jeg har skrevet at dem jeg har set ikke havde en farvegengivelse
som jeg ville tillægge en kalibreret projektor til 25k. At konstatere at der er noget galt med farverne kan man altså godt uden
nødvendigvis at have et referencepanel stående. Hvis du ikke mener man
kan det, så kan jeg slet ikke se hvorfor du i det hele taget bekymrer
dig om det. Det er jo heller ikke det samme som at udpege præcis hvad der er galt eller eller at sætte tal på hvor lang man er fra. Uanset hvad du end mener man kan se eller ikke se, så kommer man stadig ikke uden om at de begge havde synlige konvergensfejl. Det mener jeg helt enkelt ikke hører til på et display i den prisklasse. Uanset om det så er en Sony, JVC eller Epson Udover
det, kan jeg ikke gøre ved et mine oplevelser ikke stemmer overens med
hvad du mener de burde have været, så det vil jeg sådan set blæse på.
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 10:07
dpny skrev:
Lad nu være med at vende det på hovedet. Jeg har ikke sagt at jeg har falke øje eller at jeg kan kalibrere uden meter eller andet tåbeligt pjat. Jeg har skrevet at dem jeg har set ikke havde en farvegengivelse som jeg ville tillægge en kalibreret projektor til 25k. At konstatere at der er noget galt med farverne kan man altså godt uden nødvendigvis at have et referencepanel stående. Hvis du ikke mener man kan det, så kan jeg slet ikke se hvorfor du i det hele taget bekymrer dig om det. Det er jo heller ikke det samme som at udpege præcis hvad der er galt eller eller at sætte tal på hvor lang man er fra. Uanset hvad du end mener man kan se eller ikke se, så kommer man stadig ikke uden om at de begge havde synlige konvergensfejl. Det mener jeg helt enkelt ikke hører til på et display i den prisklasse. Uanset om det så er en Sony, JVC eller Epson Udover det, kan jeg ikke gøre ved et mine oplevelser ikke stemmer overens med hvad du mener de burde have været, så det vil jeg sådan set blæse på.
|
dine oplevelser stemmer ikke overens med ALLE andres oplevelser ( samt målinger ). Når en peger på alle andre, og siger at det er dem det er galt med , og ikke mig - Hvem er så fjolset.
|
Skrevet den: 15-Juni-2014 kl. 10:56
p.las skrev:
dine oplevelser stemmer ikke overens med ALLE andres oplevelser ( samt målinger ). Når en peger på alle andre, og siger at det er dem det er galt med , og ikke mig - Hvem er så fjolset. |
Ej nu stopper du. Jeg har netop ikke skrevet at alle andre tager fejl. I mit første indlæg på side 7 kommenterede jeg jo på at min oplevelse har været anderledes end hvad andre har rapporteret og kom med et bud på hvad det kunne skyldes. Det er ikke det samme som at påstå at alle andre tager fejl. Det koncept er åbenbart uhyre vanskeligt at forstå eller så provokerende for dig at du går totalt i baglås og begynder at svine folk til. Jeg gider sådan set ikke deltage mere i denne tråd, men du kan starte bilen og tage ind på Åboulevarden og kigge efter selv.
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 14:45
Endelig med JVC X30 igen, er konklusionen temmelig enkel: Jeg foretrækker helt sikkert JVC.
Jeg savner ikke al den lys som Sony'en har. Det var rigtig fint, men en JVC-lampe med ca. 450 timer på, har rigeligt.
Kontrast og sortniveau er virkelig som nat og dag, på de to projektorer. Sony'en har som helhed et rigtig godt billede, men JVC'en har et der er bedre.
Eventuel bedre skarphed Sony'en havde er ikke det store tab; hvis materialet virkelig er skarpt (f.eks. Ender's Game på Blu-ray), så er JVC'ens billede også rigtig, rigtig skarpt at kigge på.
JVC'en "kræver" selvfølgelig en scaler. Heldigvis fås Lumagens mindste for 14k, så hvis man virkelig vil have et setup man kunne farvekorrigere en film på, så er det ikke helt udenfor vi normale menneskers økonomiske formåen. Hvor Sony'ens havde en gennem kalibrering havde en gennemsnitlig deltaværdi på 1.0, var JVC'ens 0.7, efter kalibreringen i søndags.
JVC'en er også klart det mere gennemførte produkt. Med maskinstyret linse, bedre fjernbetjening, bedre menuer og den slags, kommer man væk med et noget bedre helhedsindtryk, hvis vi kigger ud over billedkvaliteten. Med nogle af de valg, Sony har foretaget i konstruktion af fjernbetjening, opsætning af menu og deslige, så kan det godt undre lidt, at de har formået så god og relativt billig en projektor. Dele af produktet virker gennemsyret af inkompetence.
De to projektorer "larmer" omtrent lige meget. Larm i citationstegn fordi ingen af dem rent faktisk larmer. De kan høres, men ikke mere. Sony "larmer" en lille smule mindre. Vist nok.
Nej, Sony HW55 er ikke dårlig. Slet ikke. Det er en god projektor, som jeg sagtens kunne "nøjes" med. Har man brug for et lærred over 110", så kommer Sony'ens ekstra lys til rette. Jeg har dog 108" her, og jeg er sikker på, at JVC'en godt kunne klare 110 og lidt mere, uden de store problemer.
|
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 16:44
Jeg bruger min X35 (kalibreret af den Otto) sammen med et 120" lærred i 21:9 med en billedbredde på 280 cm Jeg savner ikke lysstyrke
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 16:57
Vår opmærksom på at Lumage Radiance processoren har en del negativ indflydelse på billedet også, det er ikke kun en win win situation.
Det er klart at foretrække en projektor som ikke behøver extern kalibrerings processor, da du degradere signalet hver gang det passere en processor, og pt er den helt gal med Lumagen, uvist om de kan rette det via software. Min er pt. Stillet på loftet.
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 17:16
Lumagen-scaleren blev brugt på begge projektorer.
Udover det der chroma-pjat, hvad er det så, der er helt galt med deres scalere?
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 17:31
Naiera skrev:
Lumagen-scaleren blev brugt på begge projektorer.
Udover det der chroma-pjat, hvad er det så, der er helt galt med deres scalere? |
croma-pjat, uddyb gerne.?
Prøv at kig lidt på bit opløsningen, og fortæl mig hvad du ser.
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 18:13
Hvorfor skal du lave en gætte konkurrence ud af det, når nu du selv kunne svare på spørgsmålet?
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 18:28
dpny skrev:
Hvorfor skal du lave en gætte konkurrence ud af det, når nu du selv kunne svare på spørgsmålet?
|
Det er bestemt ikke gætteri, det er tydeligt at se, og er nysgerrig hvorfor han kalder det noget "pjat"
Og så er det jo rart at vide om man diskutere med en der er bevidst om hvad han har mellem hænderne, eller om han bare har hørt salgstalen og slugt den ukritisk.
For det meste er sådanne ting give and take, så man mister noget for at få noget, men sjældent er der nogen der har sat sig ind i hvad de mister.
Det har dog taget mig nogle år inden jeg har fundet ud af hvor begransningerne var begravet, men fra første dag jeg satte den til fik jeg en flad fornemmelse hver gang den var sat i min kæde.
Den kan massere af ting, og du kan helt sikkert tweake en kalibrering til at måle bedre, og jeg siger ikke at en JVC projector ikke overordnet performer bedre, alt efter hvad man har af smag med en Lumagen kalibrering.
Så inden jeg komentere nærmere vil jeg meget gerne lige vurdere om der overhoved er nogen der har studeret hvad der foregår, ellers er det bedst bare at lade dem der ikke vil vide være i fred.
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 20:25
Som sædvanligt er det umuligt at få en forklaring ud af dig. Det er til at blive tosset af. Som dpny siger, så kunne du jo bare svare på spørgsmålet, i stedet for at holde informationerne for dig selv.
Jeg synes ellers det var ret tydeligt hvad jeg refererede til, med "chroma-pjat". Lumagens scalere lukker stadigvæk ikke korrekt chroma-upsampling igennem, selv efter en del firmware-opdateringer, som ellers nævnte chroma specifikt. Du har selv skrevet om, at de har et problem med chroma-upsampling.
Så det problem kender jeg til. Du skriver, at den "har en del negativ indflydelse på billedet", og at den "pt er helt gal med Lumagen".
SÅ FORTÆL DOG HVAD DER ER GALT!
Et lille hint om bit-opløsning hjælper mig ikke en meter. Hvis ikke du rent faktisk gider dele viden, men bare hoarder for dig selv, så bland dig uden om, og lad være med at skrive, at "den er helt gal med Lumagen". Det kan hverken folk der intet ved, eller folk som jeg, der ved nogle ting men selv sagt langt fra alt, bruge til noget som helst.
Hvis min Lumagen-scaler smadrer det hele fuldstændig "pt.", så gad jeg godt se hvordan det ser ud, uden at den smadrer det hele, for det ser rasende godt ud. Både på Sony og JVC.
Hvis du rent faktisk har noget at byde ind med, så spyt ud, eller hold din kæft. Tråden her handler om Sony vs JVC.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 21:23
Der er et par af jer der skal skrue en kende ned for charmen. Skriv ordentlig i trådende til hinanden. Det her handler om vores hobby, og der er derfor ingen grund til at gå amok fordi tingene ikke går lige efter ens egen næse. Hvor svært kan det være
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 11-September-2014 kl. 07:47
syntes ikke at der er nogle , af de to projektorer , der har et SKARPT billede.
Da jeg havde min Sim2 D80e , og havde lånt både JVC og Sonyen hjem. Var det tydeligt at de begge manglede skarphed , i forhold til en god DLP maskine. Så jeg vil ikke fremhæve deres skarphed på nogen måde. Da det i virkeligheden er en af deres svage sider..... i forhold til DLP. Kan dog igen tilføje. jeg stod med valget imellem JVC og Sony. Og mit valg var Sony. Syntes generelt at billedet virkede meget mere naturligt. Og var knap så hysterisk ang kildematerialet som JVC. JVCens farver og især gamma er også laaangt fra korrekt. Faktisk driftede gammaen vild meget fra lys til mørk. Men alle mine observationer er også gjort uden nogen extern scaler. Hvis scaleren havde været en del af pakken , havde valget måske faldt på JVCen. Sortniveauet på JVCen , er uden sammenligning en liga for sig selv. Det vil jeg godt have haft med i Sonyen
|
Skrevet den: 11-September-2014 kl. 09:08
Nu sammenlignede jeg jo udelukkende skarphed mellem de to projektorer...
|
|