Print side | Luk vindue

LP over på CD ??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132932
Udskrevet den: 04-Juni-2025 kl. 02:12

Emne: LP over på CD ??
Skrevet af: iceman24
Emne: LP over på CD ??
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 20:27
er det muligt at få sine LP'er spillet over på CD og bruge sin egen gode LP afspiller ? 

og har i råd til hvad man skal bruge eller købe af udstyr ? det er til min far og skulle helst være sådan han selv kan gøre det, altså rimelig let

håber nogen kan hjælpe 

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 20:50

Der fås jo ret simple løsninger hvor man slutter spillen til, og den anden ende ind i USB på PCen, Software medfølger, så er man kørende.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:05
Det blir vel ikke særligt godt med de der billige usb pladespillere, hvis man er vant til lyden fra en ordentlig pickup.

Tænker da man må kunne optage fra sin egen pladespiller -> forstærker -> dvdoptager

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:18
Der er vel en række adapter-muligheder - en dims, man kobler på, mellem grammofonen og PC'en  Altså, overføre pladen til PC, og så kopiere musikken til CD.

Link slettet - linket virkede ikke!

Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:21

Det var faktisk det jeg skrev.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det var faktisk det jeg skrev.

Jeg ville blot være flink med link! Dette faldt så helt til jorden, da linket ikke duede til noget - beklager!

Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:32

Fint nok, kan ikke lige lave den slags for nuværende. Sidder med en tablet Tyrkiet, og med en meget dårlig net forbindelse, det er en mindre krig at få en side til visning.

-------------

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tænker da man må kunne optage fra sin egen pladespiller -> forstærker -> dvdoptager
Så skal der muligvis også et billedsignal ind, er ikke sikker på den vil optage med audio alene.

Og derefter skal optagelse ud på DVD, audio sporet trækkes ud af optagelse med et program på PC. Det kan Projectx klare.
Og så skal audio sporet også lige konverteres til .wav format, inden det kan brændes ud på CD eller gemmes som MP3.

Det har jeg prøvet på TV musikudsendelser, men en ret bøvlet omgang. Confused

Mvh. JørgenT

Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 21:59
Je må tilstå, jeg troede en dvdoptager også kunne optage på en CD. Men tjekkede manualen til min Pana EX87, og det kan den ikke. Den kan optage på dvdaudio skiver, men de er jo ikke så anvendelig i en CD afspiller.

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af iceman24 iceman24 skrev:

er det muligt at få sine LP'er spillet over på CD og bruge sin egen gode LP afspiller ? 

og har i råd til hvad man skal bruge eller købe af udstyr ? det er til min far og skulle helst være sådan han selv kan gøre det, altså rimelig let

håber nogen kan hjælpe 
Har han noget udstyr i forvejen, ud over pladespiller? Er der RIAA filter indbygget i pladespiller? Ellers skal der RIAA forstærker ind i optage kæden.

I princippet kan lydkort analog ind på en PC bruges, spørgsmål er om kvalitet er god nok?

Mvh. JørgenT

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:25
Kampus.

Der er INGEN - ud over dig - som taler om en "USB-pladespiller".
Er du træt i dag, for dine svar bærer da noget præg af, at det går for stærkt med at kæse, hvad folk skriver!!

M.v.h.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af iceman24 iceman24 skrev:

håber nogen kan hjælpe 

Ja, det er ikke så svært. Jeg har selv spillet alle mine lp'er over på cd.

Der skal bruges en computer med lydkort, eller et USB lydkort, så det analoge signal fra pladespilleren bliver konverteret til digital. Måske skal der fjernes knas og skrat fra pladen, det gøres med fx Audacity. Og opdeling af en lp side i numre.

Hvis du er interesseret kan jeg forsøge at finde mine noter frem.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:32
Hvor mange plader, drejer det sig om? Var det ikke nemmere/billigere at finde disse albums på nye CDer?

Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Kampus.

Der er INGEN - ud over dig - som taler om en "USB-pladespiller".
Er du træt i dag, for dine svar bærer da noget præg af, at det går for stærkt med at kæse, hvad folk skriver!!

M.v.h.

Jo sådan som Radiomanden skrev, kunne det godt opfattes sådan.

Nå for sørensen, det beklager jeg.

Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 12-Juni-2014 kl. 22:45
Hvis jeg skulle den process igennem, så ville jeg købe sådan en her:

http://www.hifiklubben.dk/Products/nad-pp4-riaa-phono-forforstarker-62640/

Software har jeg ikke lige nogen ide om...

Skrevet af: rumguf
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 08:21
Ingen ben i det. 

http://www.instructables.com/id/Rip-Vinyl-Records-To-Your-PC/

Og derfra skal de så blot brændes på en skive. Ingen grund til USB pladespillere og dyrt software. Og et on board lydkort er tilstrækkeligt Wink
Gjorde det på denne måde allerede for ti år siden 

-------------
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic

Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Hvor mange plader, drejer det sig om? Var det ikke nemmere/billigere at finde disse albums på nye CDer?

Jo, det er generelt både den bedste og den nemmeste løsning. CDen vil generelt være lavet direkte fra masteren, i stedet for at være en tur over LP først, så lydkvaliteten har alle muligheder for at være bedre.

MEN der er selvfølgelig undtagelser. Måske er albummet aldrig udgivet på CD, måske er lydkvaliteten på CDen dårlig (pga. dårlige lydteknikere eller beskadigede masterbånd), måske foretrækker man bare den varme uldne LP-lyd :-)

Skrevet af: Nille44
Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:53
Hvis du mener at du foretrækker lp lyden, så forstår jeg ikke hvordan du overhovedet kan få denne idet med og brænde en analog master over på en cd.
Resultatat kan da kun blive ganske forfærdligt!

Det må jo være lidt ligesom en af de der "tv pejse" som ser dejlige ud, men som mangler det vigtigeste, nemlig varmen fra ilden Ermm

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll

Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 11:58
CDen genskaber 100% præcist det der er indspillet på den, så længe det ligger inden for formatets specifikationer på maks 22050hz og 16bit, hvilket uden problemer kan indeholde LP-lyd og mere til, perfekt og uden tab af kvalitet. (Vi ignorerer her pilottoner til quadrafoni og andet obskurt stads som ikke er relevant).

Så det man faktisk gør ved at spille en LP over på CD er at bevare varmen og den uldne lyd i længere tid, da CDen ikke bliver slidt ved afspilning.

Vi forudsætter selvfølgelig her at det anvendte lydkort har en fornuftig ADC, men det har de fleste lydkort nu om dage.

Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 12:47
Hmm, hvad er så ideen med og lave en decideret analog master til lp, samt en digital til cd?

Selve afspilningen af lp på en pladespiller er jo det der giver den varme analoge lyd!

Den kan man da ikke bare konvertere til et digitalt domæne uden og miste noget!

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 13:05
Man laver to forskellige masters fordi man er nødt til at respektere formatets begrænsninger når man laver en LP. F.eks. må der ikke være for meget dybbas.

Angående varmen ved afspilning, så afspiller man jo stadig LPen på en pladespiller når man overspiller til CD :-)  CDen fanger så hele varmen, præcis som pladespilleren leverer den.

Og jo, digitalt optaget lyd kan sagtens stadig være både "varm" og "kold" og "blød" og "skarp" og alt mulig ind i mellem. Det handler bare om hvilken lyd man går efter. Med LP har man ikke helt den samme mulighed for at vælge, her kommer "varmen" uanset om man vil have den eller ej.

Den nemmeste måde at blive overbevist er faktisk ved at gøre det selv. Det koster kun lidt tid og en brændbar CD (eller bare et rip til en wave-fil og så afspilning fra PCen). Alt det "gode" og "rare" og "varme" fra LPen bliver bevaret helt som det skal.

Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 13:14
Jeg er bestemt ikke overbevist.

Men så længe du selv tror på det Wink

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Skrevet den: 13-Juni-2014 kl. 13:27
Det handler ikke om tro, det handler om viden. Jeg synes du skal prøve det selv, bare for sjov.

Jeg vil ikke tage LPerne væk fra folk, for det er jo hyggeligt at pille dem ud af coveret, lægge dem på pladespilleren, placere nålen og alt det der. Men CDen er bare et teknisk bedre format, lydkvaliteten handler ene og alene om hvad man optager på den.

Mange audiofile (eller analog-nørder, måske) vil nok korse sig over mit digitale dbx-delefilter, for det betyder at alt hvad jeg spiller bliver konverteret analog->digital->analog mindst én gang, uanset hvad jeg spiller, for slet ikke at snakke om klasse D-forstærkerne i mine højttalere. Men det spiller bedre og mere præcist sådan, og det er det der tæller. Så tro en lydgengivelse i forhold til optagelsen som muligt.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 16-Juni-2014 kl. 03:35
Du kan evt. kigge på sådan en her: http://www.thomann.de/dk/esi_phonorama_b_stock.htm - http://www.thomann.de/dk/esi_phonorama_b_stock.htm
Den er decideret lavet til formålet.
Den har indbygget RIAA til både MM og MC pickup. Men hvor god den RIAA så er, kan jeg desværre ikke svare dig på. Men til prisen, er det vel et forsøg værd.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Juni-2014 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Man laver to forskellige masters fordi man er nødt til at respektere formatets begrænsninger når man laver en LP. F.eks. må der ikke være for meget dybbas.

Til gengæld er der ofte dynamik-komprimering på CD-versionen, som ikke er på LP versionen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 16-Juni-2014 kl. 11:34
Det har ikke noget med formatet som sådan at gøre. Eller jo, for CDen er meget mere tolerant overfor "misbrug" som overdreven dynamik-komprimering. Derfor udgives meget populærmusik på CD (og download) ultra-presset med helt ned til 2-3dB dynamisk spændvidde. Formatet kan bære det og stadig lyde af musik, så derfor gør man dette så musikken lyder så kraftig som muligt. Det sker fordi et eller andet fjols på et tidspunkt har troet at det gav bedre genkendelse i radioen hvis et nummer var kraftigere end de andre. Det virkelig idiotiske her er at radiostationerne udemærket selv kan lave den slags tricks for at lave "the radio sound", og med meget mindre tab af lydkvalitet.

For dælen, selv mit Driverack PX DSP-delefilter kan med tryk på en 3-4 knapper lave komprimering som lyder bedre end det skidt de smider på pop-musik nu om dage. Det er tragisk at mastering og lydteknik bliver taget så useriøst i dag.

LPer i dag er et nicheprodukt for en bestemt gruppe musikelskere, som formodes at gå meget mere op i deres musik end den gennemsnitlige forbruger. Derfor gøres der ofte også mere ud af dynamikken på LP-masteren, oftest ved simpelthen at splitte den oprindelige master op i LP og CD, henholdsvis før og efter den sidste, voldsomme dynamik-komprimering.

Tilbage i de "gode gamle dage" blev der så sandelig også udgivet dynamik-komprimerede skiver, specielt singler blev kørt til formatets grænser.

Inden for niche-genrer (metal, klassisk, undergrundsudgivelser osv.) bliver der stadig udgivet CDer med god dynamik og uden overstyring. Det er en stor skam at man skal ud i nicherne for at finde den gode lydkvalitet.

Men alt det her er ikke så vigtigt, for det gælder kun kommercielle udgivelser. Hvis vi snakker om at selv at overspille LPer til CD (eller digitale filer i det hele taget), så kan CDen uden problemer indeholde al lyd og varme fra LPen.

Personligt ville jeg hive alle filerne gennem et program som Audacity for at få lydniveauet korrekt og måske fjerne de allerværste skrat. Men udover det ville jeg ikke røre lyden eller begynde at fjerne støj medmindre det var en rigtigt skidt LP. Det er jo ikke en klinisk renset udgave man vil have, det er en tro kopi af ens yndlings-LP, med alt hvad der gør den unik.

Print side | Luk vindue