Projektor - Sony/Panasonic/JVC
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133101
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 19:37
Emne: Projektor - Sony/Panasonic/JVC
Skrevet af: Ugh Togoth
Emne: Projektor - Sony/Panasonic/JVC
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 17:50
Hej Jeg kan se, at der er god krig mellem fans af forskellige projektormærker, men derfor prøver jeg alligevel at høre holdningen til nedenstående. Jeg er selv ved at etablere en hjemmebio i kælderen. Og jeg skal have en projektor til et 130 tommer lærred. Det skal bruges både til film ved totalmørklægning, men også af knægten til Playstation og til at se tv, sport og lignende med lidt lys tændt.
Jeg så Panasonics Pt-AT6000 for nogle år tilbage og havde egentlig tænkt, at jeg ville købe denne projektor. Den kan nu fås til omkring 14.000 kr.: http://www.heise.de/preisvergleich/panasonic-pt-at6000e-a841411.html
Jeg var inde i HiFi klubben og se den nye Sony HW55, og den var godt nok også lækker, men koster også 23.000. Så er der JVC, som mange snakker om, men som rent lysstyrkemæssigt, nok ikke magter de 130 tommer, når der ikke er totalt mørklagt.
Så mit spørgsmål går egentlig på, hvad I ville gøre, købe Panasonic'en til en fornuftig pris og så evt. købe en ny projektor om nogle år, eller købe den nye Sony?
|
Svar:
Skrevet af: JBtv
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 20:38
Hej !
Jeg har selv købt Panasonic AT6000 til min kælder. Anvendelsen er stort identisk med din, film stort set mørklagt (min bedre halvdel vil typisk gerne have en lille læse lampe tændt). Derudover bliver der spiller Wii & Xbox i omgivelser med indirekte lys bag prjektoren. Det fungerer fint.
Mit lærred er lidt specielt, i 16:9 er det 200 * 112 = 90", mens det i 2.35:1 er 235 * 100 cm = 100"
Jeg vil sige at til mit behov, så er der rigeligt lys - jeg anvender altid lampe i low mode. Men hvis du skruer op til 130", så begynder jeg at tvivle på at der er lys nok - specielt i spille situationen.
Det er så iøvrigt en fed feature når projektoren selv zoomer ud fra 16:9 til 2.35:1 når den opdager 2.35:1 formatet
|
Skrevet af: kec2
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 21:17
Sony HW40 kunne også være muligheder og den fåes for 18k.
------------- Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-Juni-2014 kl. 23:26
Jeg ville smide Panasonic ud af overvejelserne og tage Sony, baseret på lærredsstørelse.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 00:24
JBtv: Tak for indsparket. Som du selv siger, så ved jeg ikke, hvor meget betydning de ekstra 30 tommer vil have. Men hvis jeg kan få nogenlunde samme effekt, som du har opnået, så tror jeg, at jeg bliver godt tilfreds.
Kec2: Ja det er måske ikke værd de ekstra 5.000 at skyde i 55'eren. Det er der i hvert fald nogle anmeldelser, der siger. Så er vi tættere på rent prismæssigt.
Naiera: Ja det er det, jeg kan frygte lidt ved Panasonic'en, om det bliver for flad en fornemmelse. Jeg ved ikke, om der er andre i denne prisklasse, der ville kunne blæse et 130 tommer lærred op, specielt hvis rummet ikke er helt mørklagt. For mig er det et stort turn off, hvis billedet er fladt og svagt.
Jeg hælder umiddelbart mest til Sony'en, selvom jeg ikke tidligere har været så vild med deres tv og motion handling. Det skal også siges, at jeg så en demonstration af noget HD snowboarding på HW55, og selvom det så godt ud, super skarpt, masser af lys, så var jeg ikke blæst væk af måden, den viste de hurtige bevægelser på. Men jeg har heller ikke set noget, der ser bedre ud. Jeg har dog kun kigget på projektorer i denne prisklasse.
|
Skrevet af: Thompson
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 09:00
Hejsa, nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis du bor i nærheden af Randers, skal jeg gerne give en demo af min panasonic pt-at5000, og vise at den sagtens kan oplyse mit 145 tommer lærred i low mode, uden at det efter min mening bliver en flad fornemelse. Dette er selvfølgelig min præference, din kan være anderledes. Men du kan smide en PM, hvis dette skulle have interesse. Eller god jagt
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 10:06
Thompson: Mange tak for tilbuddet. Jeg bor dog på Djævleøen, så det er en lidt lang tur at tage. Men det lyder da godt, at du ikke har udfordringer med lysstyrken på et endnu større lærred. En af styrkerne ved Panasonic, da den kom ud, var jo netop også kraftig lysstyrke.
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 10:44
Jeg har nu heller ingen problemer med at se noget i dagslys, så f.eks. Tyskland vs. Ghana på min Pana 5000 uden mørklægning. ( ECO mode, biograf 2 )
Jeg har et 280 cm. bredt 21:9 lærred ( svarer ca. til et 130" 16:9 )
Men skal jeg se en film vil jeg helst gøre det ved mørklægning ( ECO mode, Rec.709 )
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 11:14
Det lyder godt. Så hvis lysniveauet ikke er et issue, hvordan er den øvrige performance så, mellem de to projektorer? Er Sony generelt bedre, nu er det trods alt nyere projektorer samt en højere pris (men Panasonic prisniveau var også langt højere, da den først kom frem). Hvis man skal ofre et par tusinde på kalibrering af Panasonic'en kontra Sony for at opnå samme niveau, som Sony har out of the box, så er det jo også noget, der skal tillægges prisniveauet. Sortniveauet på Sony er måske også en anelse bedre?
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 11:21
Jeg kan ikke svare på om Sony er bedre, da jeg ikke har set den live.
Men jeg ved at hvis du skal se forskelle i sort niveau, så skal der mørklægges totalt og du skal investere i et sindsygt godt lærred ( læs også dyrt ) evt. gray.
Syntes nu at kalibring out-of-the-box på Pana'en er meget fin
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 11:33
Ok. Jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at købe et meget dyrt lærred, skal det lige siges. Måske bare et fastramme Multibrackets 130 tommer til en 4.500. Der er sikkert nogen, der vil sige, at det er endnu vigtigere at bruge mange penge på lærredet, måske endnu vigtigere, end hvilken projektor, jeg køber. Men jeg er lidt skeptisk ift. dette, når vi snakker fastramme, ligesom med at købe meget kraftige og afskærmede højtalerkabler og lignende. Jeg vil gerne have en rigtig god kvalitetsoplevelse på hjemmebioen, men jeg vil ikke betale mere for, at få en forbedring, som jeg næsten skal benytte måleudstyr for at se eksisterer. Jeg kan sagtens tage fejl, da jeg ikke har så meget erfaring med hjemmebio (har dog arbejdet som operatør i flere biografer i mine unge dage i en 7 års tid). Jeg købte dog et fastramme 130 tommer multibrackets lærred til mødelokalet på mit arbejde for nogle år tilbage, og jeg synes, at det virker nogenlunde. Nu ser jeg dog ikke film på dette...
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 11:39
Performance mellem de 2 må være en personlig præference, da de begge er rigtig gode, ligesom jvc. Om sort niveauet er bedre på sonyèn skal jeg være usagt, da jeg ikke har set dem direkte mod hinanden, men jeg tror vi er i flueknepperi. Ligegyldigt hvad du vælger er jeg sikker på du bliver tilfreds. NB: Jeg har ikke kaliberet min og kører cinema1, da det for mig giver de mest korrekte farver
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 11:47
Thompson: Det er jo netop det, at hvis jeg bliver lige tilfreds med begge, så giver det langt mere mening at købe Panasonic til 14.000, og så evt. udskifte den om nogle år. Jeg er hele tiden gået efter denne projektor, men blev lidt i tvivl, da Sony kom med super anmeldelser, og da har været lidt snak om nogle issues på Panasonic, bl.a. med at den går i sort. Og da den nu har nogle år på bagen. Og så en lige gyldig detalje, men alligevel, så købte jeg for nyligt Sony STR-DN1040, så den vil sikkert matche Sony projektoren fint. Jeg har et 7.1 setup i stuen med XTZ højtalere og et Pioneer 60 tommer KRP, så setuppet i kælderen skal trods alt være rimelig godt, så man ikke bare fristes til at blive i stuen. Derfor vil jeg også gerne ofre 23.000 på den nye Sony, hvis den er de 9.000 kr. mere værd end Panasonic'en.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 12:21
Hvis du allerede går i 4k tanker, og påtænker at udskifte din projektor om nogle få år, ville jeg spare de 9000kr. Ang. pana issues, så tror jeg at alle mærker har mandagsmodeller. Har haft min i 2 år,kørt ca. 1500 timer, og der har aldrig været noget [:)
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 12:30
Min 5000'er har snart kørt 2700 timer, intet at bemærke.
NB. har lige regnet lidt, det svarer til ca. 3 timer i gennemsnit om dagen !!!
Jeg elsker storskærm.
PS. Mit setup skal også køre ca. 2 år endnu, så skal der updates. Er ved at spare sammen.
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:03
Køb Sony VPL-HW40 til 18 k. Det er samme projektor som HW55´eren bare uden autoiris (som man alligevel ikke skal bruge) og uden 2 par 3d briller.
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:08
Ja det er jo det. Der sker hele tiden noget, så nogle gange kan det måske godt være spildte penge, at hoppe på de nyeste modeller, hvis det ikke kun er for nyhedsværdiens skyld. Jeg mener også, at PT-AT6000 kostede omkring 23.000, da den kom frem for et par år siden.
Så længe man får en god wow-effekt ud af det, så er det også efter min mening det hele værd. I min optik kan man ikke tale om hjemmebio, før man er oppe i omkring de minimum 100 tommer, gerne en del mere, det kan næsten ikke blive for stort. Jeg er heller ikke typen, der sidder bagerst i biffen, jeg kan godt li', når synsfeltet er blokket helt ud af skærmen.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:09
BowieCool: Tak for tippet, du mener altså at denne Sony er mærkbart bedre, end Panasonic?
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:15
Hej igen,
Som flere andre har bemærket må det være personlig preference. For mit vedkommende så jeg også på en Sony (jeg kan ikke huske om det var den samme, men det tror jeg). Dengang kostede den 25K mens jeg kunne få Panasonic til 19K. Jeg tror egentligt at jeg syntes Sony'en var lige det bedre i billed performence. Men Panasonic kunne tilgæld skifte automatisk mellem 16:9 og 2,35:1, hvilket passer godt i mit setup, som er begrænset af højden og mindre af bredden.
Jeg valgte så at bygge en væg til mit lærred, således at jeg har indbygningshøjtalere bag lærredet. Det har jeg bestemt ikke fortrudt I forhold til så mange andre er mit lyd anlæg nok temmeligt beskedent. Jeg har indbygget Monitor Audio WT250LCR bag lærredet og nogle små Monitor Autio Bronce BXFX baghøjtalere. Subben er en Monitor Audio MRW-10.
Som tidligere nævnt er mit lærred i 16:9 et 90", mens det i 2,35:1 vil svare til et 106" 16:9 lærred. I begge konfigurationer har jeg nok lys - også når der spilles eller ses tv med lys bag projektoren.
Men om der stadig vil være lys nok ved et 130" 16:9, det tror jeg kun du selv kan svare på.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:24
Ja der er helt sikkert forskel på, hvad folk lægger vægt på, men jeg synes bare, at det er meget svært at basere sin vurdering på en fremvisning i en butik, hvor de har et helt andet setup, og man ikke ved, hvordan den er indstillet, og man ikke kan sammenligne projektorerne lige over. Derfor synes jeg, at det er godt med andres vurdering og erfaringer, eller mere objektive tests. Selvom det nok er sjældent, at folk ikke vil anbefale deres eget setup, så kan man måske i hvert fald nogenlunde få bekræftet, om projektoren magter opgaven. Det lyder til, at Panasonic'en vil kunne leve op til mine forventninger, men om jeg i stedet skulle spytte et par ekstra tusinde i den og købe HW40, det er jeg lidt mere i tvivl om. Det lyder måske ikke til, at der er så mange, der har erfaringer med Sonyen endnu. Men anmeldelserne taler flot om begge modeller 40 og 55, men det gjorde de også om Panasonic, da den kom frem.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 15:37
Jeg antager at dit lærred er et 16:9 lærred og at du vil sætte projektoren op til dette ene format. Dermed bliver 2,35:1 format vist inden i 16:9 lærredet. Hvis det ellers er korrekt, så tror jeg faktisk at jeg ville overveje alvorligt at købe Sony Hw40 hvis ellers det rigtigt at den grundlæggende er den samme om HW55 bare uden 3D. Jeg har ikke selv 3D briller til min projektor og opfatter det som inderligt ligegyldigt, men det er bare min mening.
Det gjorde det sikkert ikke nemmere - og jeg er stadig glad for min Panasonic
Ergo du må finde en forhandler du vil handle med og som har den hængende.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 16:55
Ugh Togoth skrev:
Tak for tippet, du mener altså at denne Sony er mærkbart bedre, end Panasonic? |
Det er den helt sikkert.
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 17:17
Jeg gik selv fra en Panasonic PT-AT5000 til en Sony VPL-HW55es, og jeg kan skrive under på at forskellen er mærkbar - Pana'en har et par modes der er rimeligt lysstærke og ser OK ud (Cinema 2, mener jeg), men går man op i korrekte farver har Sony mere lys i "low lamp"-mode end Pana'en har i high-mode. Sony'en er tæt på lydløs; det er Pana ikke, men den er hellere ikke slem (så længe at du kører den i low). Derudover slører Pana billedet ved hurtige panoreringer/bevægelse. Her klarer sony det mærkbart bedre.
Jeg har ikke set Sony hw40 personligt, men det skulle være en hw55 uden dynamisk iris. Jeg bruger pt jeg det, men har også brugt projektoren med funktionen slået fra. Der er vi ude i personlig præference.
Pana'en har dog en gevaldig fordel hvis du skal bruge projektoren med et 2,35:1-format lærred, da den har automatiseret motor-zoom.
Med dit størrelse lærred ville jeg klart gå efter Sony hw40 (eller hw55). Hvis lærred var mindre ville jeg kigge på JVC også.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 17:57
Ok tak. De sidste 3 indlæg har tæt på overbevist mig. Specielt når det er folk med erfaringer med Panasonic, der faktisk anbefaler Sony. Og ja det er et 16:9 lærred, jeg skal have. Så er spørgsmålet bare, om jeg skal "nøjes med HW40 eller tage HW55. Dette review peger på at nøjes med HW40: http://www.avforums.com/review/sony-vpl-hw40es-hw40-sxrd-3d-projector-review.10331
Hvor dette snakker om marginalt bedre sortniveau på HW55: http://www.hdtvtest.co.uk/news/vplhw40es-201406063801.htm
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 18:12
Jeg kan se, at den er til at få i Tyskland til ca. 16.000. http://www.heise.de/preisvergleich/sony-vpl-hw40es-b-schwarz-a1105197.html
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 19:16
Jeg har som sagt ikke set HW40, men jeg kan "simulere" dens performace ved at slå dynamisk iris fra på min HW55. Sådan har jeg faktisk kørt den længe, da jeg normalt ikke bryder mig om brugen af dynamisk iris. Pt har jeg den dog slået til. Jeg synes lige at det giver det sidste i mørke scener, og derfor mener jeg at fordelene her overgår ulemperne. Det er lidt en smagssag; nogle er helt overfølsomme over al brug af DI.
Da jeg købte min HW55 kostede den 25k kr, men der var HW40 endnu ikke på markedet. I dag koster HW55 vist kun 22-23k kr som er en fremragende pris. Skulle jeg personligt købe i dag ville jeg dog stærkt overveje om DI og 2 stk 3D-briller er de ekstra 5k kr værd i forhold til HW40. Jeg bruger ikke 3d.
|
Skrevet den: 22-Juni-2014 kl. 20:03
Ja det er jo spørgsmålet. Så vidt jeg kan søge mig frem til, er forskellen 850 euro, eller godt 6.000 kr., men ja jeg ville også købe nogle briller, og så er forskellen nok på de godt 5.000 kr.
Så kan det være, at det er bedre at bruge lidt flere penge på lærred, selvom jeg er lidt skeptisk overfor dette. Jeg havde ellers tænkt noget lignende dette:
https://www.fcomputer.dk/tv-hifi/bio/projector/lærred/multibrackets/m-framed-projection-screen-deluxe-135″-sort.html
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 08:19
Beklager at dreje emnet lidt, men rammer en Epson forbi de nævnte mærker? Der snakkes meget Sony, Panasonic og JVC - men jeg tror da en Epson ville kunne følge med og endda til lavere pris.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio
|
Skrevet den: 23-Juni-2014 kl. 08:42
Skrevet af: geuken
Skrevet den: 08-Juli-2014 kl. 18:21
Hey,
Vil blot lige "pippe" lidt erfraing med og sige, at jeg stod overfor det samme valg og fik en demo af alle tre modeller.... Mit valgt blev til sidst en panasonic AT6000 - som er en stor forbedring i forhold til den forrige model AT5000.
Jeg er måske nok mest til DLP projektor (ikke LCD)men er virkelig blevet super glad for AT6000 pga. dens fleksibilitet og brugervenlighed. Det er ekstremt nemt at få hele sit setup til at fungere max. Har haft forskellige projekter i snart 8 år nu og ved, at det er ikke altid en "dans på roser" med minitiøse indstillinger, ISF cal., ændring af billedet til, hvilken source/maskine du afspiller på xbox, ps3, computer og blu ray etc. Det kunne tag en krig at se en film - da der hele tiden var noget der lige skulle teakes osv.
Jeg tror du vil være glad for hvilken som helst af de nævnte modeller-for de er alle sammen rigtig gode projektore.
Panasonic blev den rigtige for mig.
Håber du finder din gode projektor:)
|
Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 13:23
Jeg har en ældre panasonic ae-4000, der sidder 4.5M fra et 120 " lærred, og den har ingen problemer med afgive nok lys, heller ikke i eco mode.
|
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 13:30
Stereolab skrev:
Jeg gik selv fra en Panasonic PT-AT5000 til en Sony VPL-HW55es, og jeg kan skrive under på at forskellen er mærkbar - Pana'en har et par modes der er rimeligt lysstærke og ser OK ud (Cinema 2, mener jeg), men går man op i korrekte farver har Sony mere lys i "low lamp"-mode end Pana'en har i high-mode. Sony'en er tæt på lydløs; det er Pana ikke, men den er hellere ikke slem (så længe at du kører den i low). Derudover slører Pana billedet ved hurtige panoreringer/bevægelse. Her klarer sony det mærkbart bedre.
Jeg har ikke set Sony hw40 personligt, men det skulle være en hw55 uden dynamisk iris. Jeg bruger pt jeg det, men har også brugt projektoren med funktionen slået fra. Der er vi ude i personlig præference.
Pana'en har dog en gevaldig fordel hvis du skal bruge projektoren med et 2,35:1-format lærred, da den har automatiseret motor-zoom.
Med dit størrelse lærred ville jeg klart gå efter Sony hw40 (eller hw55). Hvis lærred var mindre ville jeg kigge på JVC også. |
Er det på en AE5000 du har set slør ved panoreringer? Jeg har aldrig oplevet det med min AE4000. Jeg mener også man har mulighed for at slå fast framerate til under menuen til projektoren, netop for at undgå det slør du snakker om.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 13:32
de fleste projektorer har lys nok.....inden kalibrering.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 13:54
Jeg synes selv min pana er kalibreret perfekt, og der er rigeligt med lys overskud :)
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 15:41
Ifølge projector review har AE4000 430 lumens kalibreret, det er ikke meget på 120" imo. Og det er så vidt jeg kan læse mig til i normal mode. Som p.las skriver er der stor forskel på før og efter kalibrering på mange projektorer, når det gælder lys.
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 16:26
Leviathan.jk skrev:
Ifølge projector review har AE4000 430 lumens kalibreret, det er ikke meget på 120" imo. Og det er så vidt jeg kan læse mig til i normal mode. Som p.las skriver er der stor forskel på før og efter kalibrering på mange projektorer, når det gælder lys. |
Og ikke mindst stor forskel på hvad folk mener er "nok".
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 16:48
Otto J skrev:
Leviathan.jk skrev:
Ifølge projector review har AE4000 430 lumens kalibreret, det er ikke meget på 120" imo. Og det er så vidt jeg kan læse mig til i normal mode. Som p.las skriver er der stor forskel på før og efter kalibrering på mange projektorer, når det gælder lys. |
Og ikke mindst stor forskel på hvad folk mener er "nok". |
Men vi kan da vel godt blive enige om, at det er under de anbefalede 12-22 fL ikke? Men jo det er der selvfølgelig stor forskel på. (Jeg vil så mene, at når først folk så et billede på fx 15 fL derhjemme, ville det blive svært at gå tilbage til under 10 fL, som det er tilfældet her).
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 10-Juli-2014 kl. 18:38
Det kommer vel også an på hvor langt projektoren sidder fra lærredt, hvad angår tab af lys?
|
Skrevet den: 17-August-2014 kl. 16:12
Hej For lige at følge op efter alle de gode tips, så har jeg omsider fået udstyret bestilt.
For at give et tip ift. besparelser ved køb i udlandet, så har jeg købt det hos Beamerdiscount i Tyskland, kun 150 kr. for forsendelse. Jeg fik 20 % på alt, udover projektoren. I alt kr. 24.380. Man skal bare skrive til dem og få en tilbudspris. Dertil har jeg købt en Dune 3d hos Dustin.dk.
Projektor: Sony,VPL-HW40 ES-Weiss-3D,1700 ANSI Pris kr. 16.400
135 tommer Elite Screens rammelærred: PVR135WH1 16/9 CineWhite Pris efter rabat kr. 5.535
3D briller 4 stk.: TDG-BT500A RF 3D Glasses Pris efter rabat kr. 1.406
3d transmitter: Sony,AD025-RF-X1 EXT. TRANSMITTER Pris efter rabat kr. 888
|
Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:10
Leviathan.jk skrev:
Otto J skrev:
Leviathan.jk skrev:
Og ikke mindst stor forskel på hvad folk mener er "nok". |
Men vi kan da vel godt blive enige om, at det er under de anbefalede 12-22 fL ikke? Men jo det er der selvfølgelig stor forskel på. (Jeg vil så mene, at når først folk så et billede på fx 15 fL derhjemme, ville det blive svært at gå tilbage til under 10 fL, som det er tilfældet her). |
Jeg tvivler på at der er nogen der har lyst til at se på en projektor der smider 15fl, som har perfekt sort, og i et perfekt rum hvor alt er sort og der ikke findes nogle reflektioner.
Jo mindre kontrol du har over dit rum og fremmed lys, jo mere lys ønsker du fra din projektor.
Så det var måske bedre at opgive et ønsket kontrastforhold.
Du vil helt sikkert skulle knibe øjnene sammen hvis du går fra 0- 15fl med en uendelig kontrast i et perfekt rum.
Men det fremmer nok oplevelsen hvis man har en projektor med middelmådig kontrast formåen, og i ikke optimale omgivelser.
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:35
Der vi så ikke helt enige. Jeg vil mene at 14-15 fl vil være perfekt i et dedikeret biorum med sorte vægge. Hvis en projektor har nok lys, så skal man lige nøjagtig knibe øjnene lidt sammen, når man går fra en meget mørk scene til en med meget lys.
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:38
BowieCool skrev:
Der vi så ikke helt enige. Jeg vil mene at 14-15 fl vil være perfekt i et dedikeret biorum med sorte vægge. Hvis en projektor har nok lys, så skal man lige nøjagtig knibe øjnene lidt sammen, når man går fra en meget mørk scene til en med meget lys. |
Og hvilken projektor er her referencen.?
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:42
At gå fra ti minutters sort til et flash på 100% hvid med 15 fL vil helt klart ikke være behageligt. Men det perfekte setup skal kunne gøre det, og så er det op til producenten af filmen ikke at overdrive de skift der er fra scene til scene.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:52
Otto J skrev:
At gå fra ti minutters sort til et flash på 100% hvid med 15 fL vil helt klart ikke være behageligt. Men det perfekte setup skal kunne gøre det, og så er det op til producenten af filmen ikke at overdrive de skift der er fra scene til scene. |
Det vil være skønt med det perfekte setup, jeg har dog til gode at opleve noget indenfor billed fremvisning der er perfekt.
Jeg har oplevet setup med max 8fl som har virket af mere, og omvendt, så jeg er nok af den opfattelse at oplevelsen er meget mere end blot max lysudbytte, men nærmere et mix af omgivelser ansi og on off kontrast, farver osv. Jeg ville ikke kunne udtale mig om nogetsomhelst setups performance baseret på max lysudbytte, det er for mig meget meget mere komplext.
Og så er der jo også lige foreskellen på hvem foretrækker hvad hvor og hvorfor.
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:58
Jeg siger heller ikke at det findes, blot at det perfekte, det vi skal stræbe imod, bestemt indeholder både total sort og tilstrækkeligt lys.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 12:00
...og jeg er helt enig i at man ikke kan sige noget definitivt om hvilken egenskab der er vigtigst for at totaloplevelsen er bedst, der er mange faktorer der er i spil.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-September-2014 kl. 22:00
Og lige til slut. Så er alt leveret og spiller max nu. Den spiller godt nok fedt på et 135 tommer lærred, og jeg synes også, at 3d-effekten er rigtig god. Den kan klart anbefales herfra. Tak for hjælpen.
|
Skrevet den: 10-September-2014 kl. 00:24
Tillykke med Sony'en. Glæder mig også til at få sådan en op i min bio :-)
|
Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 04-November-2014 kl. 21:57
Hiver lige fat i denne tråd igen da jeg har lidt spm. ang. Sony'en:
Jeg kan forstå at Pana AE6000 kan lave 2.35:1 ved et zoom.
- Kan Sony HW55'eren lave et 2.35:1 billede eller skal man have fat i noget ekstra udstyr?
|
Skrevet af: WebNinja59
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 08:54
Jeg har lige købt en HW55 og det kræver en anamorf linse, hvis du vil lave et 2.35:1 billede.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 10:11
du ka zoome alle 16:9 projektorer ud til at lave et "2.35:1" billede ( også Sony hw55 ), de sorte bjælker i top og bund vises så bare uden for skærmen..
det som pana 6000 har er lens memory, så du kan skifte mellem 16:9 og så dit 2.35:1 zoom..
|
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 14:51
Troed ellers at der var fordele ved zoom med nogle af de de dyre projektorer, f.eks. JVC (noget med mekanisk zoom?) og Sony's HW55 frem for HW40.
Men hvis man nu har et 2.35:1 lærred med sort ramme og sort overflade omkring lærred (mod loft, gulv osv.). Hvor synligt er de sorte bjælker så ved zoom? Umiddelbart vil jeg jo tro at de ikke var til at se med mindre man så virkelig godt efter? Eller er det kun JVC som kan lave sort niveau så det falder sammen med en sort overflade.
I øvrigt, hvad er jeres erfaringer med undertekster og 2.35:1, er det et stort problem eller møder I det sjældent?
|
Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:12
Jeg har rigtig mange BD film som har undertekster placeret enten helt under filmen i 2,35:1 eller 1 linje i filmen og 1 linje under filmen
Jeg vil tro at ca. 30% af mine film er som ovennævnte.
Jeg overvejede også et 2.35:1 lærred, men da jeg gennemgik mine film havde jeg alt for mange med underteksterne neden for filmen og jeg gad ikke at rippe underteksterne ud og muxe dem tilbage så de er placeret i filmen
------------- Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
|
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:14
Mr. Duck skrev:
Troed ellers at der var fordele ved zoom med nogle af de de dyre projektorer, f.eks. JVC (noget med mekanisk zoom?) og Sony's HW55 frem for HW40.
Men hvis man nu har et 2.35:1 lærred med sort ramme og sort overflade omkring lærred (mod loft, gulv osv.). Hvor synligt er de sorte bjælker så ved zoom? Umiddelbart vil jeg jo tro at de ikke var til at se med mindre man så virkelig godt efter? Eller er det kun JVC som kan lave sort niveau så det falder sammen med en sort overflade. I øvrigt, hvad er jeres erfaringer med undertekster og 2.35:1, er det et stort problem eller møder I det sjældent? |
Sony-projektorerne har ikke motoriseret zoom, så du skal til at skrue på hjulet oppe på projektoren hver gang du skal skifte.
Undertekster sidde ofte udenfor billedet. Hvis du vil have 2.35:1-lærred, så skal du have en afspiller der kan flytte underteksterne. For eksempel Oppo.
|
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:15
jespermart skrev:
Jeg overvejede også et 2.35:1 lærred, men da jeg gennemgik mine film havde jeg alt for mange med underteksterne neden for filmen og jeg gad ikke at rippe underteksterne ud og muxe dem tilbage så de er placeret i filmen |
Løsningen er en afspiller der kan flytte underteksterne...
|
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:24
kører med en Optima HD82 og et cinemascope lærred. Jeg kan kun lige skimte de sorte bjælker i de helt mørke scener.
Bruger Kodi ( XBMC ) som afspiller og der er masser af muligheder både for at tilpasse zoom og flytte underteksten.
|
Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:24
Naiera skrev:
Løsningen er en afspiller der kan flytte underteksterne... |
Jeg kender ikke nogen afspiller, som jeg kan bruge via min HTPC, der kan flytter PGS undertekster
------------- Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
|
Skrevet den: 05-November-2014 kl. 15:27
Kodi har en masse forskellige subtitle add-ons og når du benytter dem så er det muligt at flytte underteksten.
|
Skrevet den: 10-November-2014 kl. 23:54
Det er vel nødvendigt at have både Kodi plus en afspiller som kan flytte underteksten, eller kan du nøjes med Kodi?
|
|