Print side | Luk vindue

tomtom live

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133335
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 02:33


Emne: tomtom live
Skrevet af: blumenburg
Emne: tomtom live
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 13:01
hej
 
vi skal på vores første kørselv ferie til italien.
har derfor købt en brugt tomtom 820 go live
mit spørgsmål er så om det er pengene værd at forny live delen som er udløbet.
tror det ligger omkring 300,- for et år eller skal vi spare pengene. nogen herinde som har en mening om det
har aldrig kørt længere end 3-4 timer i dk eller lidt syd for grænsen så er  noget grøn udi den tyske autobahn
 
mvh jb
 


-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 13:09
God fornøjelse med at køre gennm Tyskland. Ferierne er så småt startet i delstaterne. Og hele skandinavien har ferie, så mon ikke ordet "Stau" vil stå på tavlerne mange steder. Med live delen, kan du vel få ruter anvist, hvor der ikke er så meget kø.


Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 13:23
den er vi helt med på.....men jeg trøster mig med at de mange mennesker som kører der og danner kø må vel fo faen synes det er det hele værd siden de kører selv.
håber vi er af samme opfattelse under og efter ferien.
normalt står den på charter men vo intet vover:-)

-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 13:32
Tjah, jeg har nu aldrig syntes det var fedt at holde stille på motorvejen i 30 graders varme. Motoren blir for varm, så ingen glæde af aircon. Vi valgte til sidst at køre om natten hvor trafikken er minimal, og hvile midt på dagen, hvor varmen er ulidelig. Prøvede også en enkelt gang at køre nonstop de 1500km til Gardasøen i Norditalien. Det kan ikke anbefales at køre i ca 20 timer uden hvile.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 14:15
Tjek lige dækningen i de lande du skal igennem.
 
http://www.tomtom.com/da_dk/services/live/#tab:tab4 - http://www.tomtom.com/da_dk/services/live/#tab:tab4
 
Jeg vil ikke tøve et sekund med bruge 300,-
 
Det er røvsygt at holde i kø.
 
 


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 14:39
Hvis GPS'en ikke har TMC antenne så må du vel gribe dybt i lommerne. 
Det er aldrig sjovt at holde i kø - vi kører sydpå mandag morgen. Jeg har dog de sidste år brugt mobil med Navigon og "live trafic" - den trækker faktisk forbavsende lidt data. Mobil skal dog helst monteres foran luftkanal. Den har en tendens til at blive meget varm og lukke ned hvis den sidder i forruden.


-------------


Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 14:55
vi har taget jahatten på og gir det et skud.
har booket b&b nord for München og kører det sidste stræk til garda på dag 2.
tror måske det er en go ide at smide de 300 fremfor at holde i kø....

-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 15:12
Det lyder fornuftigt. Boede selv på Gasthaus flere gange i det sydtyske, og det var en oplevelse i sig selv, især hvis man kører lidt væk fra autobahn og ud på landet.

GO TUR! ;-)


Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 15:35
takkerThumbs Up

-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: Random_Hero
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 15:54
ja! har en go live 1000 model på 3 år! benytter den faktisk hver dag! men specielt på ferier. damn det er lækkert!


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 17:06
Vi har familie i Schweiz og derfor kørt turen gennem Tyskland mange gange og med GPS men aldrig med data. Den længste kø har varet omkring een time og regner man en kø som ventetid, total afstressning og afslapning - hvilket ferien faktisk er beregnet til - så er der normalt ingen problemer. Har man desuden sat trafikradioen til får man at vide hvor det er galt og hvor lang kø der er og kan dreje af i tide eller bruge dataomkostninger til i stedet for en kop kaffe langs ruten. Det er sket een gang i løbet af femten år at vi har taget en anden rute end køen, men efterfølgende tror jeg at det tog længere tid med den valgte omkørsel end at blive lidt i køen.

Jeg kunne med denne erfaring ikke drømme om at koble data til. God ferie

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 17:27
Nu er dataomkostninger jo ikke det helt store i Europa.
 
Trafikradio er bestemt et alternativ. Meeeeeen..... Man skal altså både være god til sprog og være nogenlunde lokalkendt for at det virker.
 
Bil tid er spild af tid. Også på ferie. Ved godt der nogle der elsker at køre bil, bare ikke mig. Jeg vil hellere bruge tiden på en god kop kaffe.
 
Vi er alle forskellige og tak for det.
 
God ferie.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 18:38
Mine forældre har de sidste godt 15 år kørt til Italien med campingvogn hver sommer. De sidste to år har de haft en TomTom Go Live med på turen og nu vin de aldrig undvære den. De synes simpelthen det har været så lækkert at kunne blive ledt uden om køer. Dette især med campingvogn hvor køkørsel med lav hastighed og næsten nede og holde stille er ekstra hårdt.

Min mor bruger den også dagligt når hun kører til og fra arbejde - en tur på optimalt set 25 minutter. Afhængigt ag tidspunktet så kan der være kø og det sparer hun så omkring 20-25 minutter ved at lade GPS'en lede hende en anden vej.

Vi skal også helt klart have en GPS med live opdatering når vores nuværende skal skiftes ud.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 03-Juli-2014 kl. 20:30
Jeg har altid kørt med TMC og har nu opdateret til en go 5000 med indbygget sim kort og liftime update/traffic.  Livet er for kort til kø. Vi har dog kørt til Italien de sidste 9 år og kun en enkelt gang oplevet en alvorlig kø >1/2 time. Det er bare superfedt med kør selv ferie. Og endnu federe med gps med trafik advarsler. Bød de 300,- og nyd turen hjemmefra :-)
 
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 06:09
jeg takker for alle jeres input og glæder mig til at komme syd over

go sommer


-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 07:02
Hvad koster det at bruge data på turen frem og tilbage, der jo på strækningen vel varer omkring 24 timer men afregnes pr MB?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 07:27

Det kommer jo an på hvor meget der hentes ned.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 07:30
Rigtigt, selvfølgelig, men der er jo nogle der har erfaring fra turene.
og har man benyttet simkort fra DK?


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 09:09
Jeg mener at min iPhone brugte under 10 Mb på turen til München (overnatning) på trafikmeldinger i Navigon. Alle kort ligger jo på telefonen.

-------------


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 09:29
Tak Kim.

og hvad kostede det dig ca i kr. med udenlandstakst?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 09:35
pr. 1/7 er prisen faldt til det halve = 1,49 pr. Mb, så det er ikke mange penge vi snakker om (firmamobil Embarrassed)
Man kan jo evt. selv holde øje med dataforbruget ved at nulstille tælleren på telefonen når man passere grænsen.


-------------


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 09:52
Ja, det bliver man åbenbart ikke fattig af. Tak

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Grung
Skrevet den: 04-Juli-2014 kl. 11:02
Helt klart ja til at aktivere live delen.

Jeg købte sidste år en tomtom 6000 med simkort og live traffik. Ville ikke køre over 40 km uden at have den tændt. Den er typisk præcis indenfor 50 meter, både med vejarbejde, kø, samt hvor køen slutter igen.

Den har allerede tjent sit formål masser af gange.

Det er sku noget andet at planlægge en tur til italien, og vide at gps har taget højde for vejarbejder, kø og andet på hele turen, samt at den løbende holder øje med om tingene ændrer sig.

Jeg tror ikke du kan finde mange som en gang har kørt en tur med Tomtom Live traffik som nogensinde vil bytte med en alm tmc antenne igen.


Skrevet af: blumenburg
Skrevet den: 24-Juli-2014 kl. 21:15
hej igen

netop hjemvendt fra fantastisk tur ved gardasøen med en blanding af pesto og rødvin i blodbanerne kommer her en update ang tomtom live.
vi valgte at købe live til vores gps og må sige den har været aldeles fantastisk at have med som makker. både ned og hjem kørte vi igennem tyskland i morgen og dagtimerne og med hjælp og omdirregering fra tomtom live holdt vi sammenlagt i kø i 5 min alt incl. nuvel det gik self lidt langsomt på de stykker med vejarbejde men ikke noget der kan kaldes kø. derudover vil jeg skyde på den sparede os for omkring 10 fartbøder ved at give lyd fra sig 450 m før fartkontrol. min klare dom er
godkendt med bånd og stjernerStar på.
ang at køre så langt, ,,,,,det må være smag og behag men for vores vedkommende gør vi det gerne igenSmile


-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 24-Juli-2014 kl. 21:56
Jeg kan også melde tilbage med at min tlf. brugt ca. 18Mb med Traffic Live til Navigon på min iPhone på turen fra Dk til Italien, og der var mange meldinger undervejs pga. skybrud i sydtyskland/østrig. Hvor meget af de 18Mb der så reelt er til Traffic Live og hvad telefonen ellers har brugt til push mail m.m. er ikke til at sige.

-------------


Skrevet af: Ras_K
Skrevet den: 27-Juli-2014 kl. 20:12
Vi er lige kommet hjem fra bilferie, og jeg er også begejstret over Tomtom GO 5000 og dens trafikmeldinger i realtid.
Vi kørte til Kroatien. Mest på de store veje, men dog lidt bykørsel i Berlin, Wien, Willach samt Hamborg. Kortmaterialet var fint opdateret alle vegne på vores rute. Trafikmeldinger var imponerende præcise i Danmark, Tyskland, Tjekkiet og Østrig. Der er desværre ikke mulighed for TomTom HD Traffic i Slovenien og Kroatien*, og her var der også problemer med at finde lokaliteter på husnummerniveau.

* http://www.tomtom.com/livetraffic/?Lid=14?WT.Click_Link=top_nav - http://www.tomtom.com/livetraffic/?Lid=14?WT.Click_Link=top_nav



Print side | Luk vindue