Hejsa. Jeg ved jo godt at det ikke er et telefoni-forum. Men en enkelt lille tråd har vel lige så meget relevans som Gmail invitationer ol. Mange fælleskøbere herinde er jo også interesseret i et godt tilbud, og hvis dette produkt fungere, så er det VIRKELIG et godt tilbud.
Til sagen. Det drejer sig om web-telefonløsningen http://www.jajah.com - jajah . Jajah er en alternativ måde at tænke telefon på. Istedet for at skulle bruge headset og downloade programmer, som eksempelvis med Skype, så skal man blot have internetadgang og en gammeldags fastnettelefon.
Når man har oprettet sig som bruger, indtaster man blot sit ejet telefonnummer og modtagerens nummer. Først bliver man selv ringet op, får en ventetone, hvorefter modtageren bliver ringet op. Når denne tager røret er der forbindelse, men vel og mærke GRATIS forbindelse, hvis den man ringer til også er jajah bruger.
Jeg prøvede at teste det lidt af i aftes, sammen med min svigerfar. Og det virkede faktisk ret lovende. Kvaliteten er den samme som alm. fastnet. Det eneste der foregår over nettet, er sådan set kun oprettelsen af opkaldet. Resten foregår over gammeldags fastnet. Det vil sige at forbindelsen heller ikke lige pludselig ryger sig en tur.
Plusser:
- Man kan se på sin side, hvad det opkald man har tænkt sig at foretage koster, inden man gør det. Er begge jajah brugere, står der at opkaldet er gratis.
- Modtageren af et opkald behøver ikke at have pc tændt, eller være logget på nogle steder, hvis blot han er oprettet én gang som bruger.
- Skal konen ringe til svigermor i et par timer, kan man roligt lade dem ævle løs. Det' GRATIS hvis begge er brugere.
Minusser:
- Det fremgår ikke entydigt af jajah, hvad de så tjener deres penge på. Intet er jo helt gratis idag.
- Man skal ikke lade sig lokke til at ringe til folk der ikke er oprettet ved jajah. Her er minuttaksterne dyrere end alm. fastnet (hvilket jo så svarer på ovenstående punkt. Det er hér de tjener deres penge)
- Man skal have venner og familie til at oprette sig ved jajah, inden man kan få ordentlig gavn af det.
Er der nogen herinde der har gjort sig erfaringer med jajah? Hvad er jeres mening om konceptet? Fordele/ulemper?
Link til andre omtaler af jajah:
http://www.mobil.nu/ArticlePages/200607/03/20060703141000_MDK_Administratorer231/20060703141000_MDK_Administratorer231.dbp.asp - Mobil.nu
|