Dirac i NOMONO
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133973
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 01:24
Emne: Dirac i NOMONO
Skrevet af: Ning
Emne: Dirac i NOMONO
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 15:50
Hjemmesiden NOMONO.DK som jo er en aflægger af hedengangne HighFidelity har en fin artikel/test om kalibreringssystemet fra Dirac..... De er meget begejstret for systemet...
------------- Ning
|
Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 16:12
Ning skrev:
Hjemmesiden NOMONO.DK som jo er en aflægger af hedengangne HighFidelity har en fin artikel/test om kalibreringssystemet fra Dirac.....De er meget begejstret for systemet... |
Der er næppe nogen tvivl om at vi kommer til at se Dirac i mere og mere udstyr i fremtiden, det er et spørgsmål om tid før nogen lancerer en billig surround-receiver med Dirac.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Therien
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 17:04
Otto J skrev:
det er et spørgsmål om tid før nogen lancerer en billig surround-receiver med Dirac.
|
Og så bliver Dirac for alvor interessant.. Men så længe man skal af med penge der svare til en ny bil for Datasat, løbe en risiko og købe Emotiva eller køre alt gennem en PC, så findes der et bedere alternativ i Anthem..
------------- Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 17:06
Therien skrev:
Og så bliver Dirac for alvor interessant.. Men så længe man skal af med penge der svare til en ny bil for Datasat, løbe en risiko og købe Emotiva eller køre alt gennem en PC, så findes der et bedere alternativ i Anthem.. |
MiniDSP er kommet med en Dirac version i stereo, men det hjælper naturligvis ikke bio-folket...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Therien
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 17:25
Otto J skrev:
MiniDSP er kommet med en Dirac version i stereo, men det hjælper naturligvis ikke bio-folket...
|
Ikke at der noget specielt eller galt i det, men det forudsætter en for + effektforstærker løsning?
------------- Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 17:39
Therien skrev:
Ikke at der noget specielt eller galt i det, men det forudsætter en for + effektforstærker løsning? |
Ikke nødvendigvis, men det afhænger lidt af setup'et om én af deres konfigurationer lige passer til behovet. Der er flere indgange og volumenregulering i. De har både analog>analog, digital>digital, og digital>analog.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-August-2014 kl. 18:18
Det lyder til at være en ganske lækkert stykke værktøj, bare ærgeligt det kun kan benyttes med op til 8 kanaler.
Var selv lige ved at hoppe på vognen, men det kan jo desværre ikke bruges når man skal til at køre Atmos.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:00
Exciting! Rimelig crazy target kurve han har gang i dog :)
Jeg tror også helt sikkert, at vi kommer til at se Dirac i flere produkter.
|
Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:04
Fedt at se at der er flere der har fået øjnene op for Dirac. Jeg er helt enig med anmelderen omkring placering i lydbilledet. Det og så oprydning i bassen er de helt store plusser synes jeg.
Nu har jeg haft mulighed for at lege lidt med arc og jeg kan tilføje at room gain i ARC og bas boost i dirac er MEGET forskelligt. I dirac bruger jeg også en target curve der ligner den anmeldelsen - dog ikke helt så voldsom. Det jeg prøver at sige er at +2 room gain i ARC ser ikke ud af meget på kurven men har en stor effekt hvorimod et boost der ser ud af meget på kurven i Dirac ikke behøver at have så voldsom en effekt
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup
https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:20
citat: Derudover kontrollerer den som nævnt timingen, som er en ofte overset og betydningsfuld faktor. Refleksioner fra vægge, gulv, loftet, sofaborde, billeder mm. har en utrolig stor betydning i dette spil.
hvordan kan man det??
man kan måske forsinke det samlede signal ved en given frekvens. Men man høre jo både direkte lyd og reflektioner. Så hvis man vil forsinke reflektionerne , forsinker man også den direkte lyd. Det forstår jeg ikke mener også at reflektioner skal være over en hvis tid ( tror det er ca 0.3 sek ) før vi opfatter det som en reflektion
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:39
Berdel skrev:
Nu har jeg haft mulighed for at lege lidt med arc og jeg kan tilføje at room gain i ARC og bas boost i dirac er MEGET forskelligt. I dirac bruger jeg også en target curve der ligner den anmeldelsen - dog ikke helt så voldsom. Det jeg prøver at sige er at +2 room gain i ARC ser ikke ud af meget på kurven men har en stor effekt hvorimod et boost der ser ud af meget på kurven i Dirac ikke behøver at have så voldsom en effekt |
Det afhænger jo af hvilke frekvenser du booster, og med hvilken afrulning. Hvis du i Dirac laver et bas boost med nøjagtigt samme afrulning ved nøjagtigt samme frekvens, som dét ARC laver med Room Gain, så vil du få nøjagtigt samme effekt. Begge dele er ikke andet end et hæv af niveau af bestemte frekvenser, der er intet "trylleri" dér. Hvis du i Dirac booster et mindre område, så er det klart at du kan hæve flere dB før det har en tilsvarende hørbar effekt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:52
Starter room gain i ARC ikke allerede ved omkring 300-400hz?
Jeg har lavet en lignende øvelse for ikke så lang tid siden hvor jeg real time kan justere target kurve mens musikken spiller og det bekræfter hvad Otto skriver. Det påvirker "signaturen" mere, når man f.eks. starter boost fra 100hz til 200hz i forhold til at hæve det oprindelige boost nogle db.
|
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:53
Roomgain i ARC påvirker helt op til 250hz. Hvilket er et meget hørbart område
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:32
Jonas_h skrev:
Jeg har lavet en lignende øvelse for ikke så lang tid siden hvor jeg real time kan justere target kurve mens musikken spiller og det bekræfter hvad Otto skriver. Det påvirker "signaturen" mere, når man f.eks. starter boost fra 100hz til 200hz i forhold til at hæve det oprindelige boost nogle db. |
Hvilket jo ganske enkelt skyldes at vi hører bedre i det område, samt at der er mere (og, vil jeg påstå, vigtigere) indhold dér.
HVIS den target-kurve der er den han selv har brugt, så vil jeg iøvrigt ikke kalde det rumkorrektion, bare udglatning... Han beholder jo det bas-boost som højttalerne har i rummet, og dermed har han netop ikke fjernet rummets påvirkning.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:42
Jonas_h skrev:
Jeg har lavet en lignende øvelse for ikke så lang tid siden hvor jeg real time kan justere target kurve mens musikken spiller og det bekræfter hvad Otto skriver. Det påvirker "signaturen" mere, når man f.eks. starter boost fra 100hz til 200hz i forhold til at hæve det oprindelige boost nogle db. |
ikke så højt op.
Men det variere afhængigt af måling - har dog aldrig set at det starter ved 400hz
|
Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:42
"det er et spørgsmål om tid før nogen lancerer en billig surround-receiver med Dirac."
Billig og billig, tvivler på det kommer til noget som helst under 15K. Men der er selvfølgelig også nogen som syntes det er billigt. Bare de der små MiniDSP til 2 kanal og ingen forstærker, er da vist lettere pebret (899 USD)!
|
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:48
armani-thomas skrev:
"det er et spørgsmål om tid før nogen lancerer en billig surround-receiver med Dirac."
Billig og billig, tvivler på det kommer til noget som helst under 15K. |
Det gør jeg ikke, men som jeg skrev: Et spørgsmål om tid. Ikke nødvendigvis næste år, men om 5 år tror jeg slet ikke det er umuligt at se det, evt. i forsimplede udgaver, i billige mainstream-receivere, på linie med Audyssey (Onkyo har jo tydeligvis brug for noget, det bliver interessant at se om de indkorporerer Pioneer's system).
armani-thomas skrev:
Men der er selvfølgelig også nogen som syntes det er billigt. Bare de der små MiniDSP til 2 kanal og ingen forstærker, er da vist lettere pebret (899 USD)! |
Jeg er nok arbejdsskadet hvad dét angår, jeg synes da det er ret billigt hvis du ser på konkurrencen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 10-August-2014 kl. 16:10
Kender ikke så meget til teknikken bag det der DIRAC.. Hvis man får de 14 dages gratis prøveperiode og man så få indstillet sit anlæg har man så stadig de indstillinger når prøveperioden er udløbet? Kan man evt betale en der har systemet for at kalibrere ens anlæg; eller kræves det at man selv ejer abonnementet ?
------------- Ning
|
Skrevet den: 10-August-2014 kl. 17:02
Det holder med og virke efter 14 dage. Efter min prøve periode gik der ikke mere end et par minutter inden Jeg valgte og købe.
|
Skrevet den: 09-September-2014 kl. 08:34
Så kom surround udgaven af MiniDSP dirac processor:
http://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl
Og til rimelig fornuftig pris. Desværre stadig kun 8 kanaler. Og kun 48kHz sample rate vs 96kHz i pc udgaven. Ved ikke hvor meget det har og sige, det er endnu ikke lykkedes mig og afspille mine Blu-ray i mere end 48kHz af en eller anden grund.
|
Skrevet den: 09-September-2014 kl. 09:44
armani-thomas skrev:
Så kom surround udgaven af MiniDSP dirac processor:
http://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl
Og til rimelig fornuftig pris. |
Told you
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 09-September-2014 kl. 16:06
Spændende - 299$ + porto = ca 1800 + 25% told og 150 gebyr = ca 2400 ,- Når den så er kommet hjem til DK kan man bestille licensen og spare tolden på den = 1450,- Ialt ca 4000,- hvilket egentlig ikke er ret dyrt, det vil en god PC jo også hurtigt komme til at koste.
Har det nogen betydning at den "kun" kan klare 48kHz sample rate ?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input
|
|