Print side | Luk vindue

Bilka´s returregler er ikke rimelige

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133980
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 01:39

Emne: Bilka´s returregler er ikke rimelige
Skrevet af: mbm1
Emne: Bilka´s returregler er ikke rimelige
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 08:00
Vil lige dele min oplevelse jeg havde i Bilka med et elektronik produkt jeg købte dernede;

omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt.

På bonen står der at de bytter alle vare i orginal og intakt emballage indenfor 30 dage.

Jeg kommer hjem med produktet til min søn og han skynder sig at pille plastfilmen af og åbne kassen. Det viser sig så at det ikke var den model han ville have. Derfor lukker vi kassen igen og går ned for at returene den.

Det viser så sig at de ikke vil tage produktet retur fordi de ikke mener emballagen ikke er intakt pga denne plastfilm er væk. 
Jeg har aldrig tidligere heller ikke i Bilka været ude for at en plastfilm udenom selve emballage gør at man ikke kan for produktet byttet/returneret.

I min optik er det de blander sammen her en plombering som man kender fra cd-salget, og så hvad der reelt er en intakt emballage. Men de nævner intet om plombering der ikke må brydes.

Vi havde en længere snak, men det var deres regler og sådan var det. De mente i deres fulde alvor at produktet nu var værdiløst og det ikke kunne sælges igen.

For at sætte lidt perspektiv på, så havde de flere elektronikvare stående i butikken hvor emballagen vare mere eller mindre ødelagt og bare havde fået en gang med tapen omkring.
Nogle af produkter som var lige til at åbne og kigge i, spurgte jeg så om jeg måtte åbne dem for der var ikke ikke den film på... Nej lød svaret,, hvis jeg kigge ned i kassen skulle jeg købe produktet. :o) 

Der kunne jeg så ikke lade være med at grine lidt :lol: , men tænkte mit og gik ud af butikken.

Nu har jeg så ringet til varehus-chefen for at få en forklaring på de her ting. 

Men dette er bare en lille "advarsel" omkring køb i Bilka og så kan man jo tage det som man vil.

Svar:
Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 08:46
Det ville hjælpe på forståelsen, hvis du oplyste hvilken type produkt, der er tale om.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Det ville hjælpe på forståelsen, hvis du oplyste hvilken type produkt, der er tale om.

Har det nogen betydning?
I så fald burde produkternes returregler vel differentieres?
Og kunderne gøres opmærksom på dette. Evt. med det man kender som en plombering?

men der er tale om en tablet.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:03
Hvis det er et Apple produkt, og det lyder det som, ville jeg aldrig købe det hvis filmen er brudt. Så derfor er plomberingen lavet som garanti for et ubrugt produkt.

Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:05
Jeg mener det er helt rimeligt, tableten var sikker udstillet i butikken, så du kunne prøve den inden køb. Jeg har prøvet at handle elektronik og modtaget en vare der i forvejen var brugt. Og plastfilmen er jo bilkas garanti for at varen ikke er brugt.

Ud over dette kan man jo sige at du var informeret inden købet, og inden du pakkede varen op om at embalagen skulle være intakt. (hvilken den jo ikke er uden film).

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:08
Bilka har jo ikke gjort andet, end der allerede stod på emballagen. Hvis plastfilm er fjernet og som beskrevet åbning af kassen er foretaget, er dette jo ikke længere ubrudt emballage. Hvor har de gjort andet, end de allerede havde advaret imod?
Jeg kan sagtens følge butikkens udmelding, og ville heller ikke selv købe et produkt med brudt emballage.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:08
Mbm1, ville du købe en brugt tablet i Bilka?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:15
ok jeg kan forstå det kun er mig der opfatter denne sag som urimelig..

Jeg synes der er en klar forskel på "orginal og intakt emballage" og så en tydelig markering af ved brudt plombering frafalder returetten"

Jeg er som kunde ikke klar over at der er plastfilm omkring visse produkter, så havde jeg købt denne tablet uden film omkring havde jeg da ikke hævet et øjenbryn.

Hvordan skal man så forholde sig med de øvrige vare som ikke har denne film omkring.. Er dette brugte/demo-vare?

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:17
Jeg synes også det er meget vigtigt i denne sag hvilket produkt der er tale om.

Men uden at vide hvilket produkt det er, så er reglerne vel ikke urimelige?
I en butik køber man varen som "beset" og der er ingen fortrydelsesret medmindre andet er angivet.

Nu er der tale om en vare med plastfilm omkring. På filmen kan man, før man forlader butikken, læse at der ikke er nogen returret hvis filmen er brudt. Så er der vel ikke noget at brokke sig over?

Er Netto's returregler også urimelige hvis de ikke vil tage kød retur dagen efter?
Der står vidst ikke noget på filmen og jeg kan jo garantere at den har ligget på køl hele tiden.
Det var bare konen som hellere ville have bøffer i stedet for koteletter .

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

I en butik køber man varen som "beset" og der er ingen fortrydelsesret medmindre andet er angivet.

Nu er der tale om en vare med plastfilm omkring. På filmen kan man, før man forlader butikken, læse at der ikke er nogen returret hvis filmen er brudt. Så er der vel ikke noget at brokke sig over?

Er Netto's returregler også urimelige hvis de ikke vil tage kød retur dagen efter?
Der står vidst ikke noget på filmen og jeg kan jo garantere at den har ligget på køl hele tiden.

det er som tidligere skrevet en tablet.

Jo der er bytte-ret.. det står på bonen.

der står intet om at bytteretten frafalder hvis filmen er brudt..

ja ja den med Netto er rigtig sjov.Ouch

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

det er som tidligere skrevet en tablet.

Jo der er bytte-ret.. det står på bonen.

der står intet om at bytteretten frafalder hvis filmen er brudt..

ja ja den med Netto er rigtig sjov.Ouch

Nej men det stod på varen, og måske ikke utænkeligt, at det kun gælder for denne type vare. Alt andet lige, så var der gjort opmærksom på, hvilke regler der var for returnering af denne.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:31

Jeg synes der er en klar forskel på "orginal og intakt emballage" og så en tydelig markering af ved brudt plombering frafalder returetten"

Jeg er som kunde ikke klar over at der er plastfilm omkring visse produkter, så havde jeg købt denne tablet uden film omkring havde jeg da ikke hævet et øjenbryn.

Hvordan skal man så forholde sig med de øvrige vare som ikke har denne film omkring.. Er dette brugte/demo-vare?

Jeg var slet ikke i tvivl om plomberingsreglen da jeg købte min Macbook Pro i Bilka for 14 dg siden. Og hjemme, da jeg åbner papkassen og ser en hvid "kuffert" med folie om, er det tydeligt at her er "point of no return". Bryder jeg folien, er varen taget i brug. Og så er Macbook'en yderligere pakket i folie.

Det er den oplevelse at udpakke et Apple produkt, som gør det lækkert. Og det kan jeg godt forstå butikken forsvarer.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg var slet ikke i tvivl om plomberingsreglen da jeg købte min Macbook Pro i Bilka for 14 dg siden. Og hjemme, da jeg åbner papkassen og ser en hvid "kuffert" med folie om, er det tydeligt at her er "point of no return". Bryder jeg folien, er varen taget i brug. Og så er Macbook'en yderligere pakket i folie.

Det er den oplevelse at udpakke et Apple produkt, som gør det lækkert. Og det kan jeg godt forstå butikken forsvarer.

Nej hallo stop nu lige..
Her er jeg helt enig med dig-- intet at være i tvivl om der for forbrugeren. en klar markering af en plombering.
Men dette var ikke sådan i mit tilfælde. 
Du nævner dog du kommer hjem åbner kassen... Det var jo det jeg også gjorde og derfor kunne jeg ikke returner produktet..

Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:52
Tror du har gjort noget? jeg har mange gange byttet ting i Bilka uden bon og uden det er købt i Bilka, de har da super service ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:53

Nej hallo stop nu lige..
Her er jeg helt enig med dig-- intet at være i tvivl om der for forbrugeren. en klar markering af en plombering.
Du nævner dog du kommer hjem åbner kassen... Det var jo det jeg også gjorde og derfor kunne jeg ikke returner produktet..

Se egen forklaring i første indlæg.
Du bryder en plastfilm, med en påsat label og advarsel. Hvis kassen ikke er forseglet/tapet til, vil plastfilmen udgøre denne forsegling. Og når denne fjernes, er det ikke længere en ubrudt emballage, og du har dermed givet afkald på returret.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Tror du har gjort noget? jeg har mange gange byttet ting i Bilka uden bon og uden det er købt i Bilka, de har da super service ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Tror vidst det må være dig der har gjort noget WinkBig smileClap

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:56
Jeg har fået en gave købt i en anden Bilka eller A-Z forretning. Kan denne byttes lokalt?
Varer købt i Bilka kan byttes i alle Bilka og A-Z varehuse i hele Danmark. Du kan altid inden for 30 dage efter købet få pengene tilbage eller bytte til en anden vare. Eneste betingelse er, at du medbringer varen i original og intakt emballage og husker kassebonen. Bemærk gælder IKKE for fødevarer.
Dette er Bilkas regler, taget fra deres hjemmeside.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nej hallo stop nu lige..

Du bryder en plastfilm, med en påsat label og advarsel. Hvis kassen ikke er forseglet/tapet til, vil plastfilmen udgøre denne forsegling. Og når denne fjernes, er det ikke længere en ubrudt emballage, og du har dermed givet afkald på returret.

Du digter..
Det du nævner er ikke sådan det forholder sig.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:00

Jeg har fået en gave købt i en anden Bilka eller A-Z forretning. Kan denne byttes lokalt?
Varer købt i Bilka kan byttes i alle Bilka og A-Z varehuse i hele Danmark. Du kan altid inden for 30 dage efter købet få pengene tilbage eller bytte til en anden vare. Eneste betingelse er, at du medbringer varen i original og intakt emballage og husker kassebonen. Bemærk gælder IKKE for fødevarer.
Dette er Bilkas regler, taget fra deres hjemmeside.

Præcis..
Og det er dette jeg hæfter mig ved..."orginal og intakt emballage"
der nævnes intet om en plombering som jeg omfatter som noget helt andet.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:02

Nej hallo stop nu lige..

Forskellen er bare at iPad ikke er i en brun yderpapkasse. Du bryder folien med plomben omkring den hvide kasse, og mister hermed returretten.

Bemærk lige at returretten ikke er lovbefalet, men en service visse forretninger vælger at yde kunderne.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:04

Nej hallo stop nu lige..

Forskellen er bare at iPad ikke er i en brun yderpapkasse. Du bryder folien med plomben omkring den hvide kasse, og mister hermed returretten.

ja det er der forskellen er.
Og hvad har det med sagen at gøre?
Det er ikke en ipad jeg har købt.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:07
Nå ok, det er en tablet, som angiveligt har været plomberet. Hvad er forskellen?

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:12

Nej hallo stop nu lige..

Du digter..

Jeg digter? Nu er det jo ikke mig der har skrevet dit første indlæg. Hvis du benægter dit eget første indlæg, så må det være dig der digter. At du roder rundt i plomberinger, ubrudt emballage, misforståelser og hvad ved jeg, gør ikke mig til digter.
Når et label anfører, at returret bortfalder ved brudt emballge, og du selv skriver, at sønnen fjernede plastfilmen og åbnede kassen, undskyld mit franske hvornår fanden tror du så en emballage er ubrudt.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Moef
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:12
Når jeg køber noget uanset hvad det er, som måske skal byttes, så er jeg typisk overforsigtig med emballagen. Jeg forsøger altid, at levere produktet tilbage i "næsten" samme tilstand som inden jeg åbnede pakken. Det er selvfølgelig ikke helt muligt hvis man har prøvet varen af. Men film, plastik, skærm stickers som sidder på f.eks. en skærm, tager jeg aldrig af. Samtidig med, at jeg aldrig pakker mere op, end jeg lige har brug for, til at tjekke produktet. Og så er det naturligvis vigtigt, at pakke tingene 100% ned på samme måde som de lå i æsken.

Jeg tænker faktisk meget på den person som efterfølgende skal købe den vare jeg har prøvet af.

Det er nok kun de færreste der gør som over perfektionisten her haha :) Men jeg har aldrig haft problemer med ombytning, el. få pengene tilbage. Jeg gider ikke, at der er noget bøvl når man skal tilbagelevere. :)

I den her optalte sag, hvis børnene selv har rodet med varen på normal vis, hvilke ville være helt naturligt. Så er der måske ting der ikke er helt som de skal være ved ombytning. Og der er måske nok også forskel på hvilken butiksmedarbejder der tager varen retur. Så man muligvis kan være uheldig med en vare der ikke går igennem butikkens ombytningspolitik.

-------------
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:14

Nå ok, det er en tablet, som angiveligt har været plomberet. Hvad er forskellen?

angiveligt har været plomberet?

ja det er så det jeg ikke har været klar over.. "plomberingen" har ikke været svarende til de rigtige plombering jeg tidligere har set. som man kender det fra cdér etc..

Og som skrevet har jeg aldrig tidligere været ude for dette.. Har før fået byttet ting købt i Bilka.

Men det er selvfølgelig taget ad notam og jeg kommer da kun til at handle elektronik over nettet fremover.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:16

Nej hallo stop nu lige..

Du digter..

Jeg digter? Nu er det jo ikke mig der har skrevet dit første indlæg. Hvis du benægter dit eget første indlæg, så må det være dig der digter. At du roder rundt i plomberinger, ubrudt emballage, misforståelser og hvad ved jeg, gør ikke mig til digter.
Når et label anfører, at returret bortfalder ved brudt emballge, og du selv skriver, at sønnen fjernede plastfilmen og åbnede kassen, undskyld mit franske hvornår fanden tror du så en emballage er ubrudt.

Der står INTET om ubrudt emballage.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:20
Så helt grundlæggende diskuteres "ubrudt" kontra "intakt"?

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:23
Problemet med sådan noget er jo at det kan blive en krig på ord i stedet for reelt at se hvad fanden det her handler om når en kunde kommer ind..

det er et produkt jeg køber i orginal emballage og ikke en tynd plastfilm der udgør produktets værdi..

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:23
Lad os lige få styr på ordet intakt, det virker ikke til at trådstarter har dette: (fra sproget.dk)

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=intakt - intakt  adj. ( http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=intakt&select=intakt - artiklen er forkortet – se hele artiklen i DDO )
  1. bevaret i sin oprindelige form, uden at være formindsket, skadet el. spoleret; synonym hel, uberørt

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:24
Og jo plastikfilmen udgør jo netop den værdi at jeg som kunde VED at varen er uberørt, intakt og ikke har været i brug

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:26
Der er et notat fra Forbrugerombudsmanden om værdiforringelse:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Forbrugerombudsmanden-skaber-klarhed-om-returnering-af-brugte-varer?tc=330830A0A01948BF984C4EE230AE0754 - http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Forbrugerombudsmanden-skaber-klarhed-om-returnering-af-brugte-varer?tc=330830A0A01948BF984C4EE230AE0754

Selv om notatet handler om internetsalg, har Bilka måske ændret deres regler for returnering samtidig. 

bla.a dette punkt :"Hvis varens emballage har betydning ved gensalg af varen, hvilket fx kan være tilfældet ved salg af elektronik, mens det næppe har betydning ved salg af tøj, hvis der alene er tale om fjernelse af en almindelig plastikpose, kan det medføre en værdiforringelse af varen, hvis emballagen er smidt væk, eller den er blevet beskadiget efter leveringen. "

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:28
lad mig lige vende den lidt om.. 
er det virkelig sådan at hvis I køber noget i Bilka som ikke har folie omkring så gider I ikke købe det?

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:32
mbm1 - Ja hvis varen står på hylden uden folie og det er elektronik og der også på samme hylde står med folie, så ville jeg ALDRIG tage den uden.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:33
Men igen det kommer også an på varens art. Var det et HDMI kabel fx. så ville jeg være ligeglad. Men en pc eller tablet så ville jeg ikke tage den.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

mbm1 - Ja hvis varen står på hylden uden folie og det er elektronik og der også på samme hylde står med folie, så ville jeg ALDRIG tage den uden.

det er ikke en vare der står fremme..
det var en vare jeg skulle hente i en vareudlevering.. Så kunden ved intet om folie.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:36

Men igen det kommer også an på varens art. Var det et HDMI kabel fx. så ville jeg være ligeglad. Men en pc eller tablet så ville jeg ikke tage den.

Som sagt står der masser af produkter i butikken af meget højere værdi. eks. TV som ikke har film omkring.. 
I princippet Jeg ville kunne købe et sådan TV til 25.000kr gå hjem og pakke det ud og nyde det i 29 dage. derefter returnere det til butikken.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:39
Du kan også se det på denne måde:

Der har været så mange sager i pressen de sidste år, med personer der har købt elektronik der indeholdt data, billeder etc. fra en tidligere bruger. Så for bilka er der kun 2 måder en returnering bør behandles.

1. varen er i intakt embalage, og den kan derfor smides direkte på lageret.

2. varen er ikke i intakt embalage, kunden siger godt nok at den ikke har været brugt (men det siger de altid så det kan man ikke regne med). Varen skal undersøges yderligere af service afd, eller et service værksted for at slette evt. spor, og tjekke om den har været brugt, er defekt etc.

Ingen tvivl om at nr. 2 er dyrest for bilka. 

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:44

Du kan også se det på denne måde:

Der har været så mange sager i pressen de sidste år, med personer der har købt elektronik der indeholdt data, billeder etc. fra en tidligere bruger. Så for bilka er der kun 2 måder en returnering bør behandles.

1. varen er i intakt embalage, og den kan derfor smides direkte på lageret.

2. varen er ikke i intakt embalage, kunden siger godt nok at den ikke har været brugt (men det siger de altid så det kan man ikke regne med). Varen skal undersøges yderligere af service afd, eller et service værksted for at slette evt. spor, og tjekke om den har været brugt, er defekt etc.

Ingen tvivl om at nr. 2 er dyrest for bilka. 

Jamen helt enig.
Jeg er blevet klogere omkring Bilka´s syn på dette.
Dog mener jeg de bør lavet en bedre angivelse af deres plomberings-regler og gøre dem mere tydelige, så man ikke er i tvivl om hvilket produkter disse regler gælder..

I min optik ser jeg ikke forskellen på et smart tv og en tablet.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:48

er det virkelig sådan at hvis I køber noget i Bilka som ikke har folie omkring så gider I ikke købe det?

Ting, det være sig også andet end elektronik, skal være i ubrudt emballage, for at jeg vil købe det. Det er meget udbredt at folk åbner æsker i butikken og roder med indholdet. Det har den "fordel" at man så kan bese indholdet. Men jeg vælger altså at tage en æske med intakt tapelukning med til kassen.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:58

Ting, det være sig også andet end elektronik, skal være i ubrudt emballage, for at jeg vil købe det. Det er meget udbredt at folk åbner æsker i butikken og roder med indholdet. Det har den "fordel" at man så kan bese indholdet. Men jeg vælger altså at tage en æske med intakt tapelukning med til kassen.

dog ser jeg tilfældet her lidt anderledes. I det kunden ikke kan se emballage fysisk før den er købt.
dvs du ved ikke som kunde at det produkt har film omkring sig.

Det er jo her jeg prøver at få lidt fornuft i tingene.. Denne film er i dette tilfælde ingen værdi for produktet.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 10:59
Altså, når du køber i en fysisk butik, så er der ingen lov om returret. Så hvis butikken tilbyder returret alligevel, så bestemmer det helt og holdendt hvordan reglerne skal være.
Havde du fået varen tilsendt derimod, så skal de yde returret, selvom emballagen er brudt.
Hvis varen ikke er udstillet i butikken, så må du gå til personalet og bede om at prøve produktet inden køb.
At din søn så flår plastikken  af, inden han tjekker kassen er da uheldigt. Men her skulle du så nok have holdt ham lidt tilbage og spurgt ham, om det nu også var den model han ville have.

Du skriver jo selv højt og tydeligt, at butikken havde gjort dig opmærksom på reglerne to steder. Så kan du jo ikke forvente, at de bøjer reglerne for din skyld.

Vi kan derimod godt blive enige om, at brudt emballage ikke burde betyde noget. Men som sagt, ved fysisk køb bestemmer butikken selv reglerne. Det er KUN ved nethandel, at du er sikret med nogle bestemte regler.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Krjstoff
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:03

Der tror jeg godt jeg kan hjælpe:

En tablet er typisk en lille sag på 7-10" med berøringsfølsom skærm, som man sidder med i hænderne.
Et smart tv er typisk en lidt større sag på 32-80", som gør sig klart bedt ved montering på væg eller dertil indrettet fod.

Dertil kommer, at en tablet typisk kan indeholde langt flere personfølsomme data eller "privatfotos", som man som køber af produktet ikke ønsker at få i hænderne.

Den slags vil nok næppe ske med et Smart-TV, da man ikke så tit gå på netbank og den slags på TV'et eller bruger det til at at tage de før nævnte "privatfotos".

NB: Jeg garanterer dog ikke, at der aldrig vil kunne opstå et særtilfælde med en person, der holder af at optage sig selv mens han laver helikopteren i stuen, som glemmer at slette et billede inden han returnerer sit Smart-TV med indbygget kamera senest 29 dage efter han har købt det.

Der er en kæmpe forskel.

Jeg vil naturligvis helst have en fejlfri og ny vare, men hvis uheldet skulle være ude og jeg fik et 29 dage brugt TV i hænderne, som ikke bærer fysisk præg af at være brugt - så overlever jeg det nok uden at det er noget jeg ville spilde ret meget mere tid på.

Hvis jeg ender med at få en "ny" tablet med hjem, som indeholder alskens personligt dillerdaller, så vil jeg nok have det lidt som hvis jeg havde købt en brugt tandbørste.

-------------
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:03
Jeg tror nu de fleste ved at folie omkring en tlf, tablet, og computer, betyder at varen ikke kan byttes, hvis folien er brudt = varen er taget i brug.

At man så vælger at modtage ibrugtagne TV, fatter jeg ikke helt. Jeg ville aldrig købe et TV i brudt emballage som værende nyt!

Skrevet af: DJAJ
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:05
Citat : Som sagt står der masser af produkter i butikken af meget højere værdi. eks. TV som ikke har film omkring..
I princippet Jeg ville kunne købe et sådan TV til 25.000kr gå hjem og pakke det ud og nyde det i 29 dage. derefter returnere det til butikken.

Hvis du køber et tv i dag vil du opdage en grønlig mærkat som gør opmærksom på at åbner du embalagen tages det ikke retur...

-------------
Djaj

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Altså, når du køber i en fysisk butik, så er der ingen lov om returret. Så hvis butikken tilbyder returret alligevel, så bestemmer det helt og holdendt hvordan reglerne skal være.
Havde du fået varen tilsendt derimod, så skal de yde returret, selvom emballagen er brudt.
Hvis varen ikke er udstillet i butikken, så må du gå til personalet og bede om at prøve produktet inden køb.
At din søn så flår plastikken  af, inden han tjekker kassen er da uheldigt. Men her skulle du så nok have holdt ham lidt tilbage og spurgt ham, om det nu også var den model han ville have.

Du skriver jo selv højt og tydeligt, at butikken havde gjort dig opmærksom på reglerne to steder. Så kan du jo ikke forvente, at de bøjer reglerne for din skyld.

Vi kan derimod godt blive enige om, at brudt emballage ikke burde betyde noget. Men som sagt, ved fysisk køb bestemmer butikken selv reglerne. Det er KUN ved nethandel, at du er sikret med nogle bestemte regler.

det er også ment som en oplysning til andre.. men det lader til alle andre godt kender til Bilkas regler på det punkt. Som skrevet holder jeg mig til internet handlen fremover.. dvs. jeg kunne formegentlig have fået den tilsendt endda gratis fra Bilka -og jeg havde været helt anderledes stillet.
Kald mig bare dum og naiv, men det giver ingen mening for mig.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Der tror jeg godt jeg kan hjælpe:

En tablet er typisk en lille sag på 7-10" med berøringsfølsom skærm, som man sidder med i hænderne.
Et smart tv er typisk en lidt større sag på 32-80", som gør sig klart bedt ved montering på væg eller dertil indrettet fod.

Dertil kommer, at en tablet typisk kan indeholde langt flere personfølsomme data eller "privatfotos", som man som køber af produktet ikke ønsker at få i hænderne.

Den slags vil nok næppe ske med et Smart-TV, da man ikke så tit gå på netbank og den slags på TV'et eller bruger det til at at tage de før nævnte "privatfotos".

NB: Jeg garanterer dog ikke, at der aldrig vil kunne opstå et særtilfælde med en person, der holder af at optage sig selv mens han laver helikopteren i stuen, som glemmer at slette et billede inden han returnerer sit Smart-TV med indbygget kamera senest 29 dage efter han har købt det.

Der er en kæmpe forskel.

Jeg vil naturligvis helst have en fejlfri og ny vare, men hvis uheldet skulle være ude og jeg fik et 29 dage brugt TV i hænderne, som ikke bærer fysisk præg af at være brugt - så overlever jeg det nok uden at det er noget jeg ville spilde ret meget mere tid på.

Hvis jeg ender med at få en "ny" tablet med hjem, som indeholder alskens personligt dillerdaller, så vil jeg nok have det lidt som hvis jeg havde købt en brugt tandbørste.

Igen lidt fornuft fra Bilkas side.. den var under 24 timer gammel.

Og ja man kan forstille sig hvad som helst..

Skrevet af: nemligja
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:15
Det er præcis det samme som en musik cd. Den har også folie omkring, og den bliver brudt så ryger returretten, og på samme måde med en tablet. Plastfolien ER plomberingen, mere er der jo sådan ikke i det. 

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:16

Jeg tror nu de fleste ved at folie omkring en tlf, tablet, og computer, betyder at varen ikke kan byttes, hvis folien er brudt = varen er taget i brug.

At man så vælger at modtage ibrugtagne TV, fatter jeg ikke helt. Jeg ville aldrig købe et TV i brudt emballage som værende nyt!

jamen hvordan kan du se om et TV er i "brudt emballage"?

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:18
plombering af en cd er noget der ligger dybt indgroet i de fleste..
her er der gjort meget ud af oplysning..

Dette mangler der i den grad på elektronikvare.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:32

Det kan jeg vel heller ikke 100% se. Men en god indikation er at der er sat noget andet tape på kassen for at lukke den.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:34

Det kan jeg vel heller ikke 100% se. Men en god indikation er at der er sat noget andet tape på kassen for at lukke den.

det er der jo også på den kasse der ikke er brudt-- Så der er ingen forskel.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:35

plombering af en cd er noget der ligger dybt indgroet i de fleste..
her er der gjort meget ud af oplysning..

Dette mangler der i den grad på elektronikvare.

Jeg er nig i at DET godt kunne gøres tydeligere, ligesom det er for Apple produkter. Her er man ikke i tvivl.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:39

det er der jo også på den kasse der ikke er brudt-- Så der er ingen forskel.

Der er flere indikationer. Selve TV'et er også i en blød plastikindpakning. Det kan man også se har været taget af. Fj.btj. er i en pose med tapelukning. Her kan man se hvis den har været åbnet. Og det samme gælder for netledningen.

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:41

Nu ved jeg godt det ikke handler om internetsalg, men pas på. Der er kommet nye EU-harmoniserede regler angående returretten ved internetsalg. Specielt er de nye regler meget uklare m.h.t. hvad man har ret til hvis emballagen er blevet brudt/beskadiget for at kunne afprøve varen. Potentielt må man accepterer at sælger fratrækker et ikke nærmere defineret beløb (op til den fulde salgspris(!)) fra returbetalingen hvis han/hun skønner at det har indflydelse på salgsværdien til næste køber. 

EDIT:

Forbrugerombudsmandens vejledning kan hentes her:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/presse/Notat%20beregning%20vaerdiforringelsen.pdf - http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/presse/Notat%20beregning%20vaerdiforringelsen.pdf

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:42

det er også ment som en oplysning til andre.. men det lader til alle andre godt kender til Bilkas regler på det punkt. Som skrevet holder jeg mig til internet handlen fremover.. dvs. jeg kunne formegentlig have fået den tilsendt endda gratis fra Bilka -og jeg havde været helt anderledes stillet.
Det er fordi, at du i butikken har mulighed for at afprøve produktet. Det kan du ikke ved nethandel. Derfor har du også lov til, at tage produktet ud og tage det i brug ved nethandel. Selv hvis du fjerner alt folie og beskyttelse, som sidder på en tablet, kan du indlevere den igen.
Som du selv nævner, så var du helt anderledes stillet, hvis du have bestilt og fået produktet tilsendt.
Selv i en butik som Elgiganten, kan du bestille fra nettet og hente i butikken. Du kan endda stå og bestille varen på en af deres PC'er i butikken og så afhente i vareudlevering med det samme. Også her skal du have samme rettigheder, som ved nethandel, da det faktisk betragtes som sådan.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:47

Det er fordi, at du i butikken har mulighed for at afprøve produktet. Det kan du ikke ved nethandel. Derfor har du også lov til, at tage produktet ud og tage det i brug ved nethandel. Selv hvis du fjerner alt folie og beskyttelse, som sidder på en tablet, kan du indlevere den igen.
Som du selv nævner, så var du helt anderledes stillet, hvis du have bestilt og fået produktet tilsendt.
Selv i en butik som Elgiganten, kan du bestille fra nettet og hente i butikken. Du kan endda stå og bestille varen på en af deres PC'er i butikken og så afhente i vareudlevering med det samme. Også her skal du have samme rettigheder, som ved nethandel, da det faktisk betragtes som sådan.

LOL
"FANDENEME UHYGGELIGT DU"

Der er vidst nogle jurister der har mistet jordforbindelsen.
Kan godt forstå detailhandlen har det svært i mod internet handlen.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:52
Altså, jeg kan ikke helt se, hvorfor det er så forkert, at du har flere rettigheder ved nethandel? Man har jo ikke mulighed for at afprøve produktet før det kommer hjem.

-------------

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:53
Eller tabt sutten! Derfor er der også blevet strammet op på reglerne ved internethandel.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:53

Nej hallo stop nu lige..

Du digter..

Der står INTET om ubrudt emballage.

I min verden er der ikke forskel på ubrudt og intakt, men skal da beklage, at jeg ikke har fået skåret det ud i pap for dig. At jeg bruger termen ubrudt for intakt emballage, gør mig stadigvæk ikke til digter.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 11:55

Personligt mener jeg at det giver fint mening at reglerne er som de er, men det giver ingen mening at butikkerne bruger reglerne som de gør. Resultatet er præcist som dét der sker her, man sparker kunden ud af butikken og over i netbutikkerne. Men de må jo vurdere at det kan betale sig, jeg er sikker på der sidder folk i Dansk Supermarked med større lommeregnere end jeg har.

Uagtet at Bilka ikke har brudt nogen regler, så synes jeg det er helt fint at mbm1 deler sin oplevelse og argumenterer for at man bør forvente noget andet og mere, end at butikken bare følger loven. Det er jo kun sådan, ved at kunderne kræver bedre service, at man ender med at få bedre service. Jeg har aldrig forstået den modstand der altid udvises, når nogen fraråder andre at handle i en butik hvor de har oplevet dårlig service, bare fordi butikken overholdt lovgivningen. Kan vi ikke som kunder i et moderne samfund tillade os at stille lidt større forventninger, end at butikkerne overholder loven? 

Jeg er med andre ord enig med mbm1 i overskriften, når en butik giver dårligere returregler i butikken end via nethandel i samme butik, så mener jeg som kunde ikke at det er rimeligt. Lovligt, ja, men det gør det ikke "rimeligt". Og jeg synes det er frustrerende at flertallet af kunderne stiltiende accepterer den udvikling, for det gør det svært, hvis ikke umuligt, for mig at vælge en anden butik med bedre service - for de ender alle sammen med at være lige ringe, når "ingen" (=meget få) forlanger andet.

(ovenstående er skrevet som værende privatkunde og gælder alle typer butikker, det er ikke skrevet med min egenskab af hifi-sælger in mente)

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:02

Som sagt står der masser af produkter i butikken af meget højere værdi. eks. TV som ikke har film omkring.. 

Mange større ting i papkasser har tape henover de steder, hvor kassen skal åbnes.

Folie er i dit tilfælde en del af emballagen.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Personligt mener jeg at det giver fint mening at reglerne er som de er, men det giver ingen mening at butikkerne bruger reglerne som de gør. Resultatet er præcist som dét der sker her, man sparker kunden ud af butikken og over i netbutikkerne. Men de må jo vurdere at det kan betale sig, jeg er sikker på der sidder folk i Dansk Supermarked med større lommeregnere end jeg har.

Uagtet at Bilka ikke har brudt nogen regler, så synes jeg det er helt fint at mbm1 deler sin oplevelse og argumenterer for at man bør forvente noget andet og mere, end at butikken bare følger loven. Det er jo kun sådan, ved at kunderne kræver bedre service, at man ender med at få bedre service. Jeg har aldrig forstået den modstand der altid udvises, når nogen fraråder andre at handle i en butik hvor de har oplevet dårlig service, bare fordi butikken overholdt lovgivningen. Kan vi ikke som kunder i et moderne samfund tillade os at stille lidt større forventninger, end at butikkerne overholder loven? 

Jeg er med andre ord enig med mbm1 i overskriften, når en butik giver dårligere returregler i butikken end via nethandel i samme butik, så mener jeg som kunde ikke at det er rimeligt. Lovligt, ja, men det gør det ikke "rimeligt". Og jeg synes det er frustrerende at flertallet af kunderne stiltiende accepterer den udvikling, for det gør det svært, hvis ikke umuligt, for mig at vælge en anden butik med bedre service - for de ender alle sammen med at være lige ringe, når "ingen" (=meget få) forlanger andet.

(ovenstående er skrevet som værende privatkunde og gælder alle typer butikker, det er ikke skrevet med min egenskab af hifi-sælger in mente)

hvor du dog beskriver det glimrende.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

De accepterer det vel ikke stiltiende. De går meget bevidst efter laveste pris.

Men samtidig råber man selvfølgelig op om forbrugerrettigheder og jubler hver gang der kommer en lovændring, der gør det bedre for forbrugeren.

Man glemmer så bare, at reklamationsret, returret osv. osv. bare lægges på prisen i sidste ende.

Spørgsmålet er om diverse love og regler er med til at ødelægge servicen. Hvis der ingen regler var, ville butikker med dårlig service måske blive sorteret fra at kunderne.

I dag køber man hvor det er billigst, og så råber man op om sine rettigheder, hvis noget går galt.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

De accepterer det vel ikke stiltiende. De går meget bevidst efter laveste pris.

Det er dét jeg mener med "stiltiende". Forbrugernes "stemme" er de penge de lægger i kasseapparatet. Hvad de siger med munden, er underordnet.

Men samtidig råber man selvfølgelig op om forbrugerrettigheder og jubler hver gang der kommer en lovændring, der gør det bedre for forbrugeren.

Hvorfor skal der lovændringer til? Hvorfor kan vi ikke selv finde ud af at prioritere service kontra pris, og give lidt mere for dén bedre service vi siger vi gerne vil have? (retorisk spørgsmål, du har allerede givet svaret:)

Man glemmer så bare, at reklamationsret, returret osv. osv. bare lægges på prisen i sidste ende.

Spørgsmålet er om diverse love og regler er med til at ødelægge servicen. Hvis der ingen regler var, ville butikker med dårlig service måske blive sorteret fra at kunderne.

I dag køber man hvor det er billigst, og så råber man op om sine rettigheder, hvis noget går galt.

Det er jeg meget enig i. Og sådan var det før internettet. Det er blevet for nemt at gå blindt efter laveste pris. Det absurde er at vi i sidste ende får mindre for vores penge, vi opdager det bare ikke.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Among
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 13:38

Er det kun mig, der synes, at substansen i den problemstilling som trådstarteren fremhæver, ikke bliver berørt synderligt?

Med fare for at det er mig, der helt har misforstået problemstillingen, så handler den kort og godt om, hvorvidt begrebet ”plastfolie” falder ind under begrebet ”emballage”.

Trådstarteren er åbenbart af den opfattelse, at ”emballage” og ”plastfolie” er to forskellige ting, mens mange andre har det naturlige udgangspunkt, at ”plastfolie” er en underkategori af emballagetyper.

For at få svaret på den problemstilling skal man have fat i nogle sprogkyndige mennesker, der kan fastlægge, hvad det almindelige indhold af ordet ”plastfolie” egentlig er, og hvordan det forholder sig i forhold til begrebet ”emballage”.

Hvis jeg var trådstarter, så ville jeg kontakte Bilka og gøre mine betragtninger gældende, nemlig at ”plastfolie” almindeligvis ikke kan forstås som ”emballage”. Og hvis der kan skabes tilstrækkelig med tvivl om indholdet af ordet ”emballage”, så er det ikke uvæsentligt, at vi her i landet har koncipistreglen. Koncipistreglen går i al sin enkelhed ud på, at man typisk tolker et aftalevilkår – hvis der er tvivl om indholdet – mod koncipisten (dvs. Bilka).

Rent personligt mener jeg dog, at ordet ”plastfolie” må forstås som en underkategori af emballagetyper, og at Bilka ved at have anvendt ordet ”emballage”, dermed også har sikret sig mod fjernelse af plastfolien – men jeg har før taget fejl, og det er jo bare min vurdering.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 13:43

I min verden er der ikke forskel på ubrudt og intakt, men skal da beklage, at jeg ikke har fået skåret det ud i pap for dig. At jeg bruger termen ubrudt for intakt emballage, gør mig stadigvæk ikke til digter.

Før jeg fjernede alle de unødvendige citater, fyldte dette to linjer lange indlæg mere end en skærmhøjde på min 24" skærm.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Er det kun mig, der synes, at substansen i den problemstilling som trådstarteren fremhæver, ikke bliver berørt synderligt?

Med fare for at det er mig, der helt har misforstået problemstillingen, så handler den kort og godt om, hvorvidt begrebet ”plastfolie” falder ind under begrebet ”emballage”.

Trådstarteren er åbenbart af den opfattelse, at ”emballage” og ”plastfolie” er to forskellige ting, mens mange andre har det naturlige udgangspunkt, at ”plastfolie” er en underkategori af emballagetyper.

For at få svaret på den problemstilling skal man have fat i nogle sprogkyndige mennesker, der kan fastlægge, hvad det almindelige indhold af ordet ”plastfolie” egentlig er, og hvordan det forholder sig i forhold til begrebet ”emballage”.

Hvis jeg var trådstarter, så ville jeg kontakte Bilka og gøre mine betragtninger gældende, nemlig at ”plastfolie” almindeligvis ikke kan forstås som ”emballage”. Og hvis der kan skabes tilstrækkelig med tvivl om indholdet af ordet ”emballage”, så er det ikke uvæsentligt, at vi her i landet har koncipistreglen. Koncipistreglen går i al sin enkelhed ud på, at man typisk tolker et aftalevilkår – hvis der er tvivl om indholdet – mod koncipisten (dvs. Bilka).

Rent personligt mener jeg dog, at ordet ”plastfolie” må forstås som en underkategori af emballagetyper, og at Bilka ved at have anvendt ordet ”emballage”, dermed også har sikret sig mod fjernelse af plastfolien – men jeg har før taget fejl, og det er jo bare min vurdering.

og du mener ikke dette er en lidt vanvittig og helt unødig diskussion at skulle tage kunde og forhandler imellem..
Kunde-service er efterhånden i by i Rusland i detailhandlen. Den gode service ligger hos internet-forhandlerne.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 13:55

og du mener ikke dette er en lidt vanvittig og helt unødig diskussion at skulle tage kunde og forhandler imellem..
Kunde-service er efterhånden i by i Rusland i detailhandlen. Den gode service ligger hos internet-forhandlerne.

Det vil jeg slet ikke gøre mig til dommer for. Hvis Bilka mener, at det er den rigtige løsning at afvise din returanmodning, så har de sikkert deres grunde. Jeg forholder mig bare til sagen og dens principielle løsning.

Skrevet af: noxity
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:36

For at få svaret på den problemstilling skal man have fat i nogle sprogkyndige mennesker, der
kan fastlægge, hvad det almindelige indhold af ordet ”plastfolie”
egentlig er, og hvordan det forholder sig i forhold til begrebet
”emballage”.

Du kan da ikke være i tvivl om at plast-folien er en del af emballagen.

Emballage definers som:
Materiale (fx plastic, pap eller glas) der bruges som en beskyttende beholder eller indpakning omkring et produkt eller en vare.

I dette tilfælde beskytter plastfolien mod at indholdet i kassen afviger fra fabrik til kunde. Kassen beskytter mod slag og transport.
Begge dele er en del af emballagen.

Som andre skriver så skal emballage være intakt, dvs. ubrudt. Kan ikke se at Bilka gør noget forkert her.

Argumentet fra OP med at "kunden jo ikke ved at om der skal være plast på eller ej, fordi varen bliver udleveret i en vareudlevering" er voldsomt usmageligt. Så du forventer at butikken skal spille på kundernes uvidenhed og sælge et produkt som reelt ikke kan kategoriseres som nyt længere, blot fordi at kunden nok ikke finder ud af det? (Det der så ret faktisk sker ret ofte er en anden ting, men ikke mindre moralsk forkert)

Bilka gør det helt rigtige her. Hvis de skulle have gjort noget anderledes, så skulle de tage produktet retur med et nedslag i prisen. Produktet kan ikke længere ryge direkte tilbage til vareudleveringen, men skal tjekkes, mærkes, og sættes til salg i butikken som en demo-vare. Ud over at kunderne ikke længere vil give samme pris, kræver det også en del arbejdstid. Alt sammen noget som du skal betale via et nedslag i prisen. Hvis du var blevet tilbudt 2500kr for en Tablet du lige har givet 3200kr for, så var du sikkert også blevet sur.

-------------
Beoplay V1, Beolab 14.4, Beoplay A9, ATV3

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

For at få svaret på den problemstilling skal man have fat i nogle sprogkyndige mennesker, der
”emballage”.

Emballage definers som:
Materiale (fx plastic, pap eller glas) der bruges som en beskyttende beholder eller indpakning omkring et produkt eller en vare.

I dette tilfælde beskytter plastfolien mod at indholdet i kassen afviger fra fabrik til kunde. Kassen beskytter mod slag og transport.

Som andre skriver så skal emballage være intakt, dvs. ubrudt. Kan ikke se at Bilka gør noget forkert her.

Argumentet fra OP med at "kunden jo ikke ved at om der skal være plast på eller ej, fordi varen bliver udleveret i en vareudlevering" er voldsomt usmageligt. Så du forventer at butikken skal spille på kundernes uvidenhed og sælge et produkt som reelt ikke kan kategoriseres som nyt længere, blot fordi at kunden nok ikke finder ud af det? (Det der så ret faktisk sker ret ofte er en anden ting, men ikke mindre moralsk forkert)

Bilka gør det helt rigtige her. Hvis de skulle have gjort noget anderledes, så skulle de tage produktet retur med et nedslag i prisen. Produktet kan ikke længere ryge direkte tilbage til vareudleveringen, men skal tjekkes, mærkes, og sættes til salg i butikken som en demo-vare. Ud over at kunderne ikke længere vil give samme pris, kræver det også en del arbejdstid. Alt sammen noget som du skal betale via et nedslag i prisen. Hvis du var blevet tilbudt 2500kr for en Tablet du lige har givet 3200kr for, så var du sikkert også blevet sur.

Fint argument.
det ændrer ikke på at jeg kalder det dårlig kundeservice.
og kan ikke forstå at flertalet herinde forventer alt hvad de køber i en fysisk butik skal være totalt forsegelet, men hvis de så køber via nettet så er det noget helt andet.

Regler pis og papir til side. kan simpelthen ikke forstå logikken.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:51
Jeg forstår ikke hvordan det kan være dårligt kundeservice når du var informeret om det inden køb, samt kunne læse det på pakken.

Det var noget andet hvis du ikke var informeret om det, og så fik et nej tak til en returnering.

Skrevet af: Binnerup
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:53

og kan ikke forstå at flertalet herinde forventer alt hvad de køber i en fysisk butik skal være totalt forsegelet, men hvis de så køber via nettet så er det noget helt andet.

Fordi det er den eneste sikkerhed for at man ikke køber et brugt produkt - det gælder også for nethandel.

Jeg forstår udemærket butikken, for de kan ikke sælge den vare til en anden kunde uden at kunden berettiget kan stille spørgsmålstegn ved at emballagen er brudt.

Alt efter produkttype, så har jeg intet problem med at købe et produkt med brudt emballage, men jeg forventer at få produktet til en lavere pris - det ved Bilka, og derfor afleverer du noget med lavere værdi end det du forlod butikken med.

-------------
http://c.mymovies.dk/binnerup - Min film samling

Lav din egen med http://www.mymovies.dk - My Movies .

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:55

Jeg forstår ikke hvordan det kan være dårligt kundeservice når du var informeret om det inden køb, samt kunne læse det på pakken.

Det var noget andet hvis du ikke var informeret om det, og så fik et nej tak til en returnering.

Jeg føler ikke jeg er blevet informeret omkring det nej.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Fordi det er den eneste sikkerhed for at man ikke køber et brugt produkt - det gælder også for nethandel.

Jeg forstår udemærket butikken, for de kan ikke sælge den vare til en anden kunde uden at kunden berettiget kan stille spørgsmålstegn ved at emballagen er brudt.

Alt efter produkttype, så har jeg intet problem med at købe et produkt med brudt emballage, men jeg forventer at få produktet til en lavere pris - det ved Bilka, og derfor afleverer du noget med lavere værdi end det du forlod butikken med.

Nu må I altså holde op... jeg bliver helt vanvittig af det her :) forstår slet ikke jeres holding.

spørgsmål:
For du tilsendt et produkt der ikke er plastfilm omkring selve yderemballagen/kassen betragter du så den vare for en brugt vare/demovare ??

I så fald har jeg satme købt mange demovarer til fuld pris..

Ringer du så til forhandleren og siger du vil have nedslag i prisen fordi der ikke var plastfolie omkring?

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:08
Nu er det ikke alle varer der er indpakket i plastfolie, men så har varen typisk en anden form for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

”emballage”.

Emballage definers som:

@noxity

Hvem siger, at jeg er i tvivl? Som jeg skriver i mit indlæg, så tror jeg netop på, at Bilka har fat i den lange ende. Sagen er imidlertid den, at det ikke er mig, der definerer ordenes betydning, og næppe heller dig. Vi bruger dem bare i overensstemmelse med den betydning, vi tror, de har.

Jeg tror på, at trådstarteren taler sandt, når han siger, at han havde en anden opfattelse af ordenes betydning. Og så må man jo finde ud af, hvem der har ret - Bilka eller trådstarteren - og det gør man metodisk ved at undersøge, hvad indholdet af ordene sædvanligvis er (fx ved at inddrage særlige sagkyndige personer, der har mandat til at udtale sig om den slags ting. Jeg ved godt, at det næppe bliver aktuelt, men i princippet er det måden, man finder løsningen på. Så kan brugerne på recordere.dk skrive side op og side ned om, at "man jo kan sige sig selv, hvad der er rigtigt og forkert, og at det giver sig selv, at Bilka ikke vil tage produktet retur", men det er reelt indholdsløs argumentation).

Så for lige at understrege; jeg tror ikke, at Bilka har gjort noget forkert, men hvis jeg var trådstarteren, så ville jeg naturligvis prøve at argumentere for den opfattelse, jeg har af virkeligheden.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:10

Nu er det ikke alle varer der er indpakket i folie, men så har varen typisk en anden for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

Jeg ved ikke hvor du handler men tilsyneladende ikke de samme steder som mig.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:23
Hvilke produkter er ikke forseglet på den ene eller anden måde?

Produkter i papæsker har som regel enten folie omkring eller klistermærke/tape.

Andre produkter er i plastæske, som er svejset.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:33

Selve forholdet at det ER sådan er, hvis ikke dårlig så i hvert fald dårligere service end hvis kunden havde handlet i Bilka's webshop. Dårlig service forsvinder ikke fordi du informerer om at du yder dårlig service.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 15:36

Omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt.

Hvad er problemet?

Der sidder et klistermærke på plastfolien som beskriver at den skal være intakt.

Hvis trådstarter havde pakket det hele ind i ny plastfolie og påsat samme klistermærke, så havde han sikkert fået pengene retur for varen.

Man kan vælge at følge de fastsatte spilleregler eller forsøge at ændre reglerne. Men man kommer ikke omkring reglerne ved at bryde dem.

Havde sønnen været med i butikken, så havde han kunne se at det ikke var den model han ønskede.
Havde han undladt at pakke varen ud, så havde der jo hellere ikke været noget problem.

Så det eneste spørgsmål der er tilbage er om man kunne se hvilken vare der var tale om inden der blev pakket op?

Det kunne være en pæn hvid æske uden modelnummer? Wink

-------------

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 16:22

Nu er det ikke alle varer der er indpakket i folie, men så har varen typisk en anden for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

Jeg ved ikke hvor du handler men tilsyneladende ikke de samme steder som mig.

Jeg ser to andre muligheder, vi køber ikke de samme ting, eller du køber brugte varer
Hvis vi lige ser bort fra den forseglede tablet købt i Bilka, for den har tilsyneladende været indpakket, så et brud på forseglingen kunne ses.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 17:36
Jeg vil give OP ret i at det måske ikke er den bedste service af bilka, men nu ved jeg af erfaring at rigtig mange tidligere har købt produkter i bilka, brugt dem i 29 dage og afleveret dem tilbage med et krav om at få det fulde beløb tilbage. Dette er jo selvfølgelig ikke holdbart for en butik at drive en forretning på den måde. Derfor går det så også ud over kunder der i god tro er kommet til at åbne en æske men ellers aflevere en ellers ubrugt vare tilbage.

Så kan man snakke om dårlig service så meget man vil, men man kan altså ikke drive en virksomhed på den måde når alle kunder kun går efter den laveste pris. Hvad skal så finansiere det tab der vil være på alle disse brugte vare.

Hvem herinde har ikke også været inde i en butik for at kigge på en vare for efterfølgende at købe den billigere et andet sted. Det underbygger jo bare hvor pressede butikkerne er i dag og at de jo er nødsaget til at have retningslinjer som disse.

Nogle mennesker har glemt at butikkerne skal tjene penge, ellers lukker de som det er set mange gange, og man kan altså ikke tjene penge hvis man både har en retur politik uden begrænsninger samtidig med at skulle konkurrere på prisen !

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 18:23
Jeg synes det er et problem både for forbrugere og forhandlere hvordan dette med bytte og returret skal håndteres.

Var nu nede i Føtex og kig så over i deres teknik afdeling og spurgte til nogle hovedtelefoner hvor æsken var mere eller mindre smadret. Spurgte om jeg kunne købe den billigere pga den havde været åbnet er derfor var at betragte som en brugt vare.
Nej det kunne jeg ikke sagde ekspedienten.
Spurgte så om de havde returret på produktet, Ja hvis man ikke åbnede varen sagde han så.
I det han sagde det kunne han jo godt høre det her ikke helt hang sammen.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 18:57
Da jeg gik på Tek2 skole for mange år siden, var der to projekt-uger, uden undervisning.
Eleverne skulle arbejde med egne ting i klasselokalet.
En af de voksne elever valgte at tage i Føtex for at købe et stereoanlæg. Da han mente vi ikke kunne arbejde uden musik.

Efter projekt-ugen gik han ned i Føtex og returnerede anlægget med påskud om at det spillede dårligt.

Den er den slags som ødelægger det for alle andre Thumbs Down

-------------

Skrevet af: Ghump
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af DJAJ DJAJ skrev:

Hvis du køber et tv i dag vil du opdage en grønlig mærkat som gør opmærksom på at åbner du embalagen tages det ikke retur...

Det må godt nok være en ny ting med den mærket. For jeg hentede et tv i Bilka i går, og der var ingen grønlig mærket på

Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:43
For et par måneder siden købte vi et "cafe" bordsæt i Bilka på tilbud fra 4400 kr. til 3000 kr jeg får samlet tingene, og få dage senere har bilka nu 50% på alle havemøbler, også vores sæt som nu koster 2200 kr. jeg ringer til bilka og hører om muligheden for at få differencen da jeg jo godt kender deres 30 dages returret, og ham jeg taler med siger på en meget lidt servicemindet måde, " Ja da, du skal bare skille det ad, pakke det hele ind igen, i den samme plastik, ind i papkasserne og lukke det så det ikke kan ses det har været åbent, levere det retur til butikken, så kan du få pengene igen og købe et nyt sæt magen til, til den billigere pris" jeg kunne næsten hører ham stå og storsmile mens han sagde det..

Det kunne jeg naturligvis ikke, da jeg havde smidt indpakningen ud, og jeg havde heller ikke gidet besværet.  Men nu handler jeg så ikke i bilka mere, de sparet de 800 kr og jeg håber de er glade for dem, for det er sikkert hvad de plejer at tjene på os i løbet af 3-6 måneder, nu tjener de dem så ikke mere :)

PS. passer så ikke helt, da de havde et samsung 55" 9005 på tilbud til 10.000kr kunne jeg ikke dy mig, men så er det også slut :)

Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:46
Du køber da bare det billige sæt, og tager ud til Bilka igen med det nye sæt, men med den gamle bon, og beder om at få pengene tilbage

-------------
iPhone 13, OS 15.3

Skrevet af: matv88
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:46
Køb samme vare fra bilkas webshop. Byt varen fra webshoppen i butikken med kvitteringen fra butikken og omvendt ?

-------------
Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:48
Bilka har jo ikke prisgaranti!

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 19:55
Hej pizzabager synes så dit eksempel er der hvor jeg ikke ville føle du havde fået dårlig service.
Som sagt har de jo ikke prisgaranti.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 20:35

Hej pizzabager synes så dit eksempel er der hvor jeg ikke ville føle du havde fået dårlig service.
Som sagt har de jo ikke prisgaranti.

De har ikke prisgaranti, men det bruges jo ofte den måde. hvis det havde været en bog jeg havde købt, havde de bare sagt jeg skulle komme forbi og få differencen, men de vidste godt at jeg enten ikke gad, eller ikke kunne returnere de havemøbler, og derfor sagde de som de gjorde..

Har ikke sagt jeg ikke synes de er i deres gode ret, jeg siger bare at de nu må undvære mig som kunde på grund af det, og det var hvad de fik ud af at holde på deres ret.. :)

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 20:51
Nej pizzabager, du kan ikke bare komme forbi og hente differencen. Du har købt en vare på udsalg eller nedsat pris. 14 dg efter vælger butikken at nedsætte varen yderligere for at slippe hurtigt af med restlageret inden der kommer nye varer hjem. Sådan er det med sæsonvarer.

Har da selv oplevet lignende. Men istedet for at ærgre mig, glæder jeg mig over den besparelse jeg trods alt har fået.

Skrevet den: 07-August-2014 kl. 20:56

Nej pizzabager, du kan ikke bare komme forbi og hente differencen. Du har købt en vare på udsalg eller nedsat pris.  

Det kan andre, det ved jeg fordi jeg selv har gjort det før, og kender andre der har gjort det før, de gider ikke stille sig på bagben hvis det er vare som er lige til at tage med, men med havemøbler kan man ikke..

Det acceptere jeg, men jeg behøver ikke synes om det.. og det er da heldigvis kun mig selv der kan bestemme det...............

Skrevet af: matv88
Skrevet den: 07-August-2014 kl. 20:56
Køb samme vare byt med gammel bon.

-------------
Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor

Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 08-August-2014 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

<span style="line-height: 1.4;">og kan ikke forstå at flertalet herinde forventer alt hvad de køber i en fysisk butik skal være totalt forsegelet, men hvis de så køber via nettet så er det noget helt andet.</span><span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Fordi det er den eneste sikkerhed for at man ikke køber et brugt produkt - det gælder også for nethandel.</span>
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Jeg forstår udemærket butikken, for de kan ikke sælge den vare til en anden kunde uden at kunden berettiget kan stille spørgsmålstegn ved at emballagen er brudt.</span>
</span>

Jeg kunne ikke være mere enig. Som salgsleder i en større møbel/isenkrammerforretning ser jeg dagligt kunder flå varen ud af emballagen i butikken, SELVOM varen er udstillet. Og det er naturligvis ikke den de forlader butikken med. 90% af kunderne der efterfølgende ønsker at købe varen forventer at få den til nedsat pris da de har mistanke om et den har været returneret i den stand og muligvis været brugt. Det koster butikken rigtig mange penge, for hvis forretningen ikke sælger varen med tab er alternativet skraldespanden. (vi donerer til velgørenhed istedet for). Så vi tager ALDRIG varer retur hvor emballagen har været brudt. Dette er både til fordel for butikken, men også for at beskytte den ærlige kunde imod den uærlige. Købes produktet med nedsat pris i den brudte emballage indgåes der aftale om at der ikke længere er returret.

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608

Skrevet den: 08-August-2014 kl. 08:32

Hilsen Jonas Bojer

Hvordan det ?

Skrevet den: 08-August-2014 kl. 09:35

Hilsen Jonas Bojer

Hvordan det ?

Hvordan det???

Er du gået ned i Bilka med en vare som du ikke har købt dernede og ingen bon har på og så fået penge tilbage for produktet?

Troede Bilka solgte vare og ikke købte af kunderne :)

Skrevet af: ojr5896
Skrevet den: 08-August-2014 kl. 10:19
Den er ikke længere end hvis du/I skal købe en Ipad fra hylden i Bilka, tager du så den der er plomberet, eller vil du/I være ligeglade med at plomben er brudt?

Jeg ville til enhver tid tage den plomberede!

-------------
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D

Skrevet den: 08-August-2014 kl. 10:36

Hilsen Jonas Bojer

Hvordan det ?

Hvordan det???

Er du gået ned i Bilka med en vare som du ikke har købt dernede og ingen bon har på og så fået penge tilbage for produktet?

Troede Bilka solgte vare og ikke købte af kunderne :)

LOL du er skør nu skal jeg fortælle hvordan det foregår.

Jonas Bojer: Hej xxx jeg har fået denne i gav men kan ikke huske hvor den er købt nok ikke i Bilka og jeg har ingen bon, jeg ønsker ikke pengene Retur men en tilgodeseddel da jeg skal ind og handle.
Bilka xxx: Det er ok det ordner vi.

Her efter købr jeg en ting til samme pris og kan få pengene tilbage for nu har jeg bon og ny vare.

Hvad snyd er der i dette når jeg er ærlig?

Hilsen Jonas Bojer

Skrevet den: 08-August-2014 kl. 10:42
Bilka er en stor kæde, med mange medarbejdere, og det vil være forskelligt hvor langt den enkelte medarbejder strækker sig i en given situation ud over hvad reglerne siger. Nogle gange afhænger det af hvordan man selv opfører sig når man henvender sig, andre gange er nogle medarbejdere bare flinkere end andre. Sådan er livet.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue