Print side | Luk vindue

Proff. hjælp til instilling af 7.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134385
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 01:04

Emne: Proff. hjælp til instilling af 7.
Skrevet af: PeterAAA
Emne: Proff. hjælp til instilling af 7.
Skrevet den: 24-August-2014 kl. 19:27
Hej Alle

Er helt ny på siden her så ved ikke om der overhovedet kan hjælpes med mit "problem".

Jeg har i 6-7 år haft et ret dyrt surround-anlæg som jeg egentlig aldrig har været tilfreds med..

Problemet består i at jeg ikke føler at det virkelig er lyd HELE vejen rundt om mig...det kommer "antydninger" af lyd bag fra/siderne men den helt store oplevelse udebliver. Man føler ikke det virkelig snurre rundt. Som om det konstant var pro-logic som i gamle dage.

Da jeg købte anlægget for nogle år siden var jeg skuffet men viste ikke bedre da det var mit første surround anlæg. Så har anlægget været pakket ned i 3 år pga. ombygning og nu her i weekenden er det blevet sat til igen...og straks oplever jeg igen skuffelsen...Alt lyder blot som en lille smule udvidet stereo, men med effektiv centerhøjtaler.

Specs. er flg.
Pioneer VSA-AX10i-S http://www.hifi-regler.de/pioneer/pioneer-vsa-ax-10-i-s.php?SID=3e2996457c5d6326951e8c8e229bd801
Jamo D7 THX 7.1 UltraII (pt. som 6.1 pga. defekt baghøjtaler)http://www.areadvd.de/hardware/jamod7.shtml
Samsung BD-e6900 BD

Samsung er forbundet til Pioneer med optisk kabel(hedder det Tos-link)
Når jeg afspiller står der godt nok Dolby Digital eller DTS5,1 i display på forstærkeren så det virer som om den for det korrekte signal.

Der er en auto kaliberingsfunktion i forstærkeren, med mikrofon og jeg har prøvet den en enkelt gang men føler ikke der kom den store forskel ud af det selv om den på den tilsluttede monitor skrev nogle afstande og forsinkelser op.

Frustrationen er nu tilstrækkelig stor til at jeg enten må erkende at det var en total fejlinvestering eller om jeg blot skal bide i det sure æble og købe mig til at anlægget bliver ordentlig indstillet, eller måske at en proff. finder en fejl i min opsætning.

Kan I anbefale mig en professionel i Storkøbenhavn som kan komme, mod betaling, og dels tjekke anlægget, og hvis det er i orden, sørge for den rigtige indstilling.

Til dem der vil anbefale at jeg igen, igen, igen prøver selv, at det er nemt osv..nej, (jeg har opgivet. Vil ikke brug mere tid på det. Bliver bare i dårligt humør.)

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-August-2014 kl. 19:50
Det e jo synd du ikke får noget ud af din investering. Jeg kan anbefale dig at ringe til Christian fra CSN Teknik. Han bør kunne hjælpe dig.

Skrevet den: 24-August-2014 kl. 20:06
Tak Kampus. Desværre er Tappernøje jo næsten 2 timers kørsel fra mig og alene der knækker prisen nok..det jo 2 timer hver vej så alene 4 timer blot for transport..Men jeg har skrevet til ham og lad os se hvad han svarer. :-D

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-August-2014 kl. 20:30
Det kan være han kan slå dit sammen med et andet besøg i nærheden.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 24-August-2014 kl. 20:43
måske de dipole surround højtalere er for diffuse til din smag.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 24-August-2014 kl. 20:46
Ellers giv RoomAV i Gentofte eller CSO i Lyngby et kald.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet den: 24-August-2014 kl. 20:51
P.las, har tænkt tanken. Hvis man ser bort fra at den ene baghøjtaler rasler og skal rep. Så har jeg jo to "front" højtalere i reserve. Så kunne det være det ville hjælpe hvis de to sidehøjtalere blev udskiftet til direkte strålende.

Tak Farum. Det er unægtelig noget tættere på mig. Lige om hjørnet.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 25-August-2014 kl. 07:23
Har du et billede af dit rum? Kan meget vel skyldes akustikken at man oplever 'huller' i overgangen fra fronter til surrounds f.eks.

Ellers var min første tanke også, at de ddipole måske ikke falder i din smag (eller at du er kommet til at bytte om på højre/venstre blandt dipolerne. Specielt i 7.1 kan det hurtigt gå galt hvis man ikke er obs)

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 25-August-2014 kl. 08:21
Det kan vel snildt også være forstærkeren der ikke står korrekt? Der kan jo være hav af muligheder... :)

Men det da rigtig træls du sidder med sådan en øv følelse...

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet den: 25-August-2014 kl. 08:59
De grundlæggende ting som placering, tilslutning af kabler osv. Syntes jeg er gået meget godt. Alle højtalere er i fase. Stuen er 30m2 og nem firkantede.

Men ja. Når man ikke rigtig ved om det skal være sådan så er der et hav af muligheder.

Nu ser vi hvad profferne siger. 10 minutter lytning kan jo ikke koste alverden og vil afslørere om det er som det skal være.

Skrevet den: 25-August-2014 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af PeterAAA PeterAAA skrev:

De grundlæggende ting som placering, tilslutning af kabler osv. Syntes jeg er gået meget godt. Alle højtalere er i fase. Stuen er 30m2 og nem firkantede.

Men ja. Når man ikke rigtig ved om det skal være sådan så er der et hav af muligheder.

Nu ser vi hvad profferne siger. 10 minutter lytning kan jo ikke koste alverden og vil afslørere om det er som det skal være.

Har du styr på fase og dipol? Det skal være opsat som nedenstående ift. fasen. 

Jeg bor i Kbh og har en polaritets-tester hvis du vil have et besøg en dag. Jeg kan betales med en tår cola :) Har også samme måle-grej som profferne, så kan se hvis der er nogle issues i dit rum som kan afhjælpes.

Skriv en privat besked hvis det har interesse :)

Skrevet af: ElCapitano
Skrevet den: 25-August-2014 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du styr på fase og dipol? Det skal være opsat som nedenstående ift. fasen. 

Jeg bor i Kbh og har en polaritets-tester hvis du vil have et besøg en dag. Jeg kan betales med en tår cola :) Har også samme måle-grej som profferne, så kan se hvis der er nogle issues i dit rum som kan afhjælpes.

Skriv en privat besked hvis det har interesse :)

Flot tilbud :-)

Skrevet den: 25-August-2014 kl. 11:37
Mht. Fase og dipol. Ved ikke lige hvad forskellen er men som udgangspunkt er alle +(rød) på forstærkeren, parret med rød på højttalerne. Samme for sort.
Opstillingen i rummet er som på din tegning bortset fra at h/v front er helt ude ved siden, pga. Vinduer og en dør. Fronthøjtalerne er i øre højde og side/baghøjtaler er i 210cm højde, altså ca.120 cm over ørehøjde.

Mht. Til dit tilbud om besøg afventer jeg lige fra de professionelle for at få en fornemmelse af hvad vi snakker om penge.

Skrevet den: 25-August-2014 kl. 12:35

Mht. Fase og dipol. Ved ikke lige hvad forskellen er men som udgangspunkt er alle +(rød) på forstærkeren, parret med rød på højttalerne. Samme for sort.
Opstillingen i rummet er som på din tegning bortset fra at h/v front er helt ude ved siden, pga. Vinduer og en dør. Fronthøjtalerne er i øre højde og side/baghøjtaler er i 210cm højde, altså ca.120 cm over ørehøjde.

Mht. Til dit tilbud om besøg afventer jeg lige fra de professionelle for at få en fornemmelse af hvad vi snakker om penge.

+/- indikationen på forstærkeren er ret værdiløs når vi snakker dipole højttalere. De spiller frem/tilbage hvor enhederne er i modfase. Dvs. den ene enhed er + og den anden er -. Dette er indikeret på højttaleren og har man sat dem forkert op, vil surroundfeltet kollapse fuldstændig.

Ser frem til at høre om de kan få det til at spille perfekt. 

Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-September-2014 kl. 10:46
Hvad endte denne historie med?
Glad igen?

-------------
Ning

Skrevet den: 14-September-2014 kl. 11:05
Hej Ning
Tak fordi du spørger.

I første omgang lavede jeg en aftale med en dem de I anbefalede jeg skulle kontakte. Jeg ville så inden han skulle komme få repareret den defekte højtaler. Hvilket viste sig at være umuligt fordi Jamo har limet enhederne i kabinettet og kabinettet er hermetisk lukket. Jeg kan ikke skifte den enhed selv, og aflyste i første omgang aftalen med ham den professionelle.

Jeg fik så endnu en gang sat kalibreringen til og fik den gennemført. Resultatet var en væsentlig forbedring af specielt den bagerste del.
Der er nu i små "glimt" virkelig sorround....MEN.

Jeg er ikke tilfreds, eller for den sags skyld glad. Jeg kørte ind til Hifi-klubben og bad dem blot vise mig en "billigt" anlæg i prisklasse kr.20.000,- for både forstærker og 5,1 setup (dipol). Det lød helt vildt bedre hvad surround fornemmelse angik. Selve lyd kvaliteten var selvfølgelig noget ringere end mit eget.

Jeg prøver nu at låne et par gode dipol højtalere af en kammerat og sætter dem til som baghøjtalere i stedet for de bipol jeg har i dag. Det er forhåbentlig der problemet ligger. Virker det må jeg sende den defekte Jamo dipol højtaler til professionel rep. og æde den regning der kommer, formentlig i 2-3.000,- størrelse og så kontakter jeg igen ham der var så flink at hjælpe mig for en god pris.

OG SÅ SKAL DET BARE SPILLE.....eller bliver Jamo-sættet solgt og så køber jeg et par Martin Logan ElektroMotion og så skal jeg aldrig hvad surround igen. :-/

Print side | Luk vindue