Fortrydelsesret ved privat handel?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134422
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 23:16
Emne: Fortrydelsesret ved privat handel?
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Fortrydelsesret ved privat handel?
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 13:31
Hej,
Jeg har solgt en ting over Gul og Gratis, med billeder og med en beskrivelse, der efter min mening er som den skal være. Jeg oplyste om alle ting og de små ridser der nu var. (Annoncen er desværre slettet).
Køber godkendte billeder og ville gerne købe. Han har nu et par dage efter vendt tilbage, og siger han ikke kan leve med de ridser der nu engang er, og at han føler sig fejlinformeret og kræver derfor sine penge tilbage. En skam jeg har slettet annoncen, da den havde vores korrespondance.
Men kan han kræve pengene tilbage? Jeg vil selvfølgelig ikke snyde nogen, men hvis jeg føler jeg har rent mel i posen, og har ret til at lade handlen stå fast, så gør jeg selvfølgelig det. Men kan han kræve pengene tilbage ved en privat handel over nettet?
-------------
|
Svar:
Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 13:47
Det kan han ikke, da det er en privat handel.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 13:50
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 13:57
Du HAR rent mel i posen. Du har tydeligvis gjort opmærksom på, både via tekst og billeder, at der kan være slidtage på produktet, og køber har endda selv godkendt handlen efterfølgende.
Men rent mel eller ej - så er der ingen fortrydelsesret ved en privat handel.
Sagen minder lidt om mit salg af et par højtalere, hvor køberen endda var hjemme hos mig og lytte til dem. Han takkede ja til handlen med det samme, og tog højtalerne med hjem. Tre dage efter skriver han en mail, om at han ikke helt er tilfreds med lakken, da de ikke er 100% højglans. Det havde jeg i øvrigt beskrevet i annoncen, at de IKKE var - men at de var i mat-blank finish.
Han krævede kompensation, men jeg rystede bare på hovedet...havde han ment det alvorligt, havde han nok ringet til mig i stedet for at sende en mail - men helt ærligt...
|
Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 13:58
Har Gul og Gratis en afdeling man kan spørge ? Hvis ja, så gør det!
Jeg ved, at man på QXL har 14 dages fortrydelsesret fordi det er at betragte som en nethandel via et firma, selvom det i praktisk (for det meste) er mellem to privatpersoner. Sådan var det i hvert fald da jeg brugte QXL meget (for nogle år siden - før deres købs gebyr).
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:02
Okay tak. Det mente jeg heller ikke, men ville lige høre.
Det er ikke rart at en køber føler sig fejlinformeret, men sådan er det vel bare. Jeg er som sagt ikke ude på at snyde nogen.
Han mener ikke jeg har løjet, men at jeg har undladt at fortælle hele sandheden. Men det er jeg ikke enig i.
Men vil det så sige at man som sælger bare kan stikke køber en hvid løgn, og så slippe af sted med det? Når der ikke er nogen returret? Det var nu IKKE det jeg var ude på.
-------------
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:04
Selvom annoncen er slettet på guloggratis så ligger samtalerne der stadig. Vælg menu: Mit guloggratis.dk->samtaler
http://www.guloggratis.dk/mit-guloggratis-dk/samtaler - http://www.guloggratis.dk/mit-guloggratis-dk/samtaler
Jeg har samtaler liggende tilbage fra 2009
-------------
|
Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:31
ladiesman217 skrev:
Men vil det så sige at man som sælger bare kan stikke køber en hvid løgn, og så slippe af sted med det? Når der ikke er nogen returret? Det var nu IKKE det jeg var ude på.
|
Ja du kunne have sendt ham en potteplante. Hvis han mener du har snydt ham må han lave en politianmeldelse.
Derfor oprettes der tråde som denne: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119384&title=kber-og-slgertrd-tjek-her-fr-du-handler - LINK
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:37
Vildt nok. Det er for vildt det er så nemt at snyde andre.
Men i min situation har jeg fået pengene og køber har fået den korrekte vare. At køber så mener der er blevet fejlinformeret omkring varens stand, det kan jeg ikke tage mig af? Det er selvfølgelig ærgerligt, men jeg mener ikke jeg løjet for ham.
-------------
|
Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:51
Hvad snakker vi om kroner/øre mæssigt?
|
Skrevet af: Among
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 14:59
Der er vist nogle forhold, der lige behøver en præcisering, kan jeg se...
Nej,
køber har ikke den lovfæstede 14 dages fortrydelsesret, når der er tale
om køb mellem to private. De 14 dages fortrydelsesret er formuleret i
forbrugeraftaleloven. Retten er uafhængig af, om varen er behæftet med en mangel.
Fortrydelsesretten skal ikke
forveksles med købers ret til at hæve købet, såfremt den leverede
genstand er mangelfuld. Her befinder vi os nu i købeloven, og denne ret
bevarer køberen, selvom der er tale om en aftale mellem to private.
Såvidt
jeg kan forstå på trådstarteren, så gør køberen netop gældende, at der
er tale om en mangel, og at køberen derfor vil lade handlen gå tilbage -
han ønsker med andre ord at hæve købet. Om køberen har en sag, er
umuligt for os udenforstående at sige noget om, da vi ikke kender til
hverken varen eller informationen og derfor ikke kan vurdere, om
informationen er misvisende.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:17
Vi snakker 800 kr. og varen er en ishockeystav. Jeg beskrev varen som næsten ny og i flot stand, men gjorde opmærksom på at den var brugt ganske få gange. Der er en lille ridse midt på staven, men selve staven er - overordnet set - næsten som ny.
Køber påstår at jeg har skrevet at den var ny, men det har jeg aldrig skrevet. Jeg har heller aldrig påstået at der ingen ridser var, for jeg har slet ikke omtalt dem.
Men køber føler sig alligevel fejlinformeret og vil lade handlen gå tilbage.
Jeg ved ikke om køber har en sag i det Among skriver. Som sagt vil jeg ikke snyde nogen, så hvis han har ret til at fortryde, så må vi jo tage den der fra.
-------------
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:25
En ishockeystav skal være ridset! Bum!
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:27
ladiesman217 skrev:
Jeg ved ikke om køber har en sag i det Among skriver. Som sagt vil jeg ikke snyde nogen, så hvis han har ret til at fortryde, så må vi jo tage den der fra.
|
Han har ikke ret til at fortryde! Men han har efter omstændighederne ret til at hæve købet, hvis varen er mangelfuld. Det er meget vigtigt at adskille de to ting - også fordi jeg kan se, at mange åbenbart blander tingene sammen og dermed misinformerer dig.
Fortrydelsesretten fremgår af forbrugeraftalelovens § 18:
§ 18. Forbrugeren kan
træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået
uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.
Hævningsadgangen fremgår af købelovens § 42:
§ 42. Angår købet en
bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet
eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.
Din køber kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende efter den øverste paragraf, men han kan (muligvis) gøre den nederste gældende.
|
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:32
Among, og hvem afgør egentlig § 42? Forbrugerklagenævnet vil da ikke spilde tiden på den sag imellem to private - især ikke, når der tales om en ridse...på en ishockeystav.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:35
Altså ja, det kan han, men jeg har bare ikke på noget tidspunkt løjet eller handlet i ond tro.
Min køber påstår at jeg har sagt varen var som ny, men jeg har beskrevet den som næsten ny.
Der er en mindre ridse på staven. Køber mener jeg har løjet om denne, men som sagt har jeg slet ikke omtalt denne. Er det at lyve? Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at der ikke var ridser, og han har oven i købet set billeder fra annoncen.
Om det kan anses for at være en mangel, det ved jeg ikke? Hvem skal jeg spørge om det?
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:39
@Ukke
Du har ret i, at Forbrugerklagenævnet ikke vil behandle
sagen, men det skyldes det forhold, at Forbrugerklagenævnet kun
behandler sager, der involverer forbrugere (der handler med
erhvervsdrivende).
Tjaa, hvis ingen af parterne på et tidspuntk
giver sig - hvilket de vel gør - så vil man skulle køre en
civilretsag hos domstolene. Og dette kan faktisk gøres relativt billigt,
eftersom der er noget, der hedder småsagsprocessen (hvilket indebærer,
at man fx ikke behøver rekvirere advokat).
|
Skrevet af: freesoft
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:47
Mon ikke du kommer under "Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt."
En lille rise i en ishockeystav kan næppe være væsentligt for brugen af den...
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 15:48
Jeg har tilbudt at slå 100 kr. af prisen, hvis han føler sig "snydt", mere synes jeg ikke at jeg skal gøre.
Jeg har også kontaktet Gul og Gratis og hørt dem efter hvad de mener.
Hvad mere kan jeg gøre?
-------------
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 16:02
freesoft skrev:
Mon ikke du kommer under "Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt."
En lille rise i en <span style=": rgb254, 254, 254;">ishockeystav kan næppe være </span>væsentligt for brugen af den... |
Og prisen er vel sat derefter.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 16:09
Gul og Gratis kan da hente frem hvad der er skrevet i annoncen og længere er den da ikke.
Han har sikkert haft nogle venner på besøg, som ikke var imponeret over hans nye hockeystav og de har nok sagt at de aldrig ville have haft betalt 800 kr. for den.
Hvem garanterer ikke at du får en vare tilbage, som er totalt ridset, bare fordi du vil være flink.
Du kan vel ikke klandres for at køber betalere mere end det ønskede og så får kolde fødder efterfølgende.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 16:31
ladiesman217 skrev:
Jeg har tilbudt at slå 100 kr. af prisen, hvis han føler sig "snydt", mere synes jeg ikke at jeg skal gøre.
Jeg har også kontaktet Gul og Gratis og hørt dem efter hvad de mener.
Hvad mere kan jeg gøre? |
Du skal umiddelbart ikke gøre mere, hvis du føler, at du har handlet rimeligt og loyalt. Så er det jo køberen, der har problemet, og ham der må gå videre med sagen - hvis han ellers gider. Det er i øvrigt sjældent, at de gør det, og hvis jeg var dig, så ville jeg bare være stædig og insistere på, at jeg havde leveret varen, som jeg skulle.
- Men hvorfor beskrev du ikke ridserne i annoncen? Var det fordi, at du anså dem som uvæsentlige, eller var det fordi, at du var klar over, at det ville frasortere potentielle købere? Du havde måske slet ikke lagt mærke til dem? Kunne man se ridserne på billederne?
Det er i praksis umuligt for os at forholde os til problemstillingen, da vi kun - med alt respekt - får din udlægning. Og det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror, at du taler sandt, men mere fordi at man i almindelighed naturligvis skal høre begge parter, når der er tale om en problemstilling, der involverer to parter (det giver jo egentlig lidt sig selv).
EDIT:
Jeg synes, der er lidt uoverensstemmelser i dine indlæg, henholdsvis:
Jeg oplyste om alle ting og de små ridser der nu var.
og
Der er en mindre ridse på staven. Køber mener jeg har løjet om denne,
men som sagt har jeg slet ikke omtalt denne. Er det at lyve? Jeg har
ikke på noget tidspunkt skrevet at der ikke var ridser, og han har oven i købet set billeder fra annoncen.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 16:44
Among: Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg be'r dig heller ikke om at tro på mig, men jeg spørger bare til råds, og så må I jo hjælpe (hvis I har lyst) ud fra min historie. Der er ikke nogen jeg be'r om at lege dommer, for så senere at komme efter jer.
Jeg spurgte min træner om ridsen gjorde noget i praksis, om den havde en effekt for stavens egenskab, og han sagde absolut nej. Derfor valgte jeg ikke at nævne den. Jeg skrev at den var mindre brugt, hvilket er lig med små ridser, da den har været på isen en enkelt gang (det samme med lommeridser på en mobiltelefon), men pga. min træners udtalelse valgte jeg ikke at nævne den anden ridse. Jeg troede det var nok at nævne at den ikke var helt ny, og havde slået et par slag på isen.
Jeg har altså aldrig skrevet at den var som ny, og jeg har heller aldrig skrevet at den ikke havde ridser. Men køber påstår jeg har gjort begge dele, hvilket jo ikke er tilfældet.
Jeg vil kalde det for en kosmetisk bagatel ridse, men satte prisen der efter. Jeg havde krævet 1.000 kr. hvis den ikke havde været der. Desuden har jeg tilbudt at slå yderligere 100 kr. af.
Men jeg er sgu lidt ked af det, for det var ikke sådan her det skulle ende, men nu er spørgsmålet så om jeg tør at tage den tilbage, og være flink?
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 17:05
@ladiesman217
Du har jo tydeligvis været opmærksom på ridsen og
har endda rådført dig omkring ridsen. I sådan en situation burde du med
al sandsynlighed også have nævnt den i annoncen - det vil min
umiddelbare vurdering i hvert fald være.
Det ligger indenfor
rammerne af det, man kalder oplysningspligten, at man orienterer køberen
omkring forhold, man antager, har betydning for købers vurdering af
genstanden. Og når du selv har været så opmærksom på den, så vil det
være naturligt at antage, at køber også vil være opmærksom på den.
Ved
en hurtig Google-søgning fandt jeg frem til følgende, der er formuleret
af et advokathus omkring oplysningspligten (ganske vist fortrinsvis i
relation til forbrugerkøb, men alligevel en brugbar formulering af
oplysningspligten også i relation til civilkøb):
Oplysningspligten indebærer, at sælger hverken må give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie oplysninger.
kilde: http://www.drachmann.com/sites/default/files/mediearkiv/PDF/januar2014/saelgers_oplysningspligt_i_forbrugerkoeb.pdf
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 17:10
Ja det giver jeg dig fuldstændig ret i, men man kan/kunne altså næsten ikke se den.
Jeg mener bare at når jeg nævner den har været brugt en enkelt gang, og har ridser der svarer til lommeridser i en mobiltelefon, så burde det være nok?
Nu bliver situationen så spændende, for nu har køber lige mailet nogle billeder til mig, med en ridse jeg ikke kender noget til? Han påstår det ikke er ham, men så er det sket under transport, eller ja? Det er nok påstand mod påstand?
Ydermere så siger køber at staven sendes retur og køber forventer jeg overfører pengene tilbage. Hvordan skal jeg lige forholde mig til det, hvis køber rent faktisk gør det? Bare sådan ud af ingenting?
-------------
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 17:21
Among skrev:
Han har ikke ret til at fortryde! Men han har efter omstændighederne ret til at hæve købet, hvis varen er mangelfuld. Det er meget vigtigt at adskille de to ting - også fordi jeg kan se, at mange åbenbart blander tingene sammen og dermed misinformerer dig.
Fortrydelsesretten fremgår af forbrugeraftalelovens § 18:
<span ="paragrafnr"="" id="Par18_Stk1">§ 18.</span> Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.
Hævningsadgangen fremgår af købelovens § 42:
<span ="paragrafnr"="" id="Par42_Stk1">§ 42.</span> Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Din køber kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende efter den øverste paragraf, men han kan (muligvis) gøre den nederste gældende.
|
Det er nu dig der blander tingene sammen.
Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.
Dette betyder at købeloven IKKE gælder: - ved handel mellem 2 privat personer - Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.
Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.
Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".
Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.
Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.
Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 17:25
PerW skrev:
Det er nu dig der blander tingene sammen.
Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.
Dette betyder at købeloven IKKE gælder: - ved handel mellem 2 privat personer - Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.
Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.
Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".
Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.
Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.
Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes. |
Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 17:59
@ladiesman217
Men man kunne trods alt se den så meget, at du valgte at rådføre dig omkring den, og desuagtet valgte ikke at oplyse køberen om den.
Nedenstående skal læses med forbehold, da problemstillingen, med de nye ridser, hurtigt bliver lidt kompleks. Såvidt jeg kan forstå, så er varen nu behæftet med flere ridser, hvoraf du har påført nogle, mens køberen har påført de resterende.
Med hensyn til de nye, ukendte, ridser, så er det som udgangspunkt køberen, der bærer bevisbyrden i relation til disse. Om køberen kan løfte bevisbyrden i relation hertil, tør jeg ikke gøre mig klog på. (Dette er i øvrigt en modifikation til forbrugerkøbs-situationen, hvor der som bekendt er en 6 måneders formodningsregel for fejl og mangler - men den kan du være ligeglad med, da der jo ikke er tale om forbrugerkøb).
Køberen vinder ikke noget ved uden videre at sende varen retur. Umiddelbart kan du bare nægte modtagelsen (og det er vel egentlig det, man vil anbefale). Og hvis varen pludselig går tabt i posten, så er det køberen, der sidder tilbage med lorten. Køberen skal have et retsgrundlag - fx enten en aftale med dig eller en dom fra domstolene - før han meningsfuldt kan sende varen retur.
- Men problemstillingen besværliggøres naturligvis af, at du anerkender, at varen havde nogle ridser, og at du ikke oplyste om dem. Og som sådant lyder det til, at du overfor køberen også har anerkendt, at den blev solgt med ridser, som du ikke havde oplyst om i annoncen. Om det vil have betydning for bevisbyrden i relation til de nye ridser, tør jeg ikke udtale mig om, men man kunne "frygte" det.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 18:06
Among skrev:
Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961
|
Du har ret i at købeloven gælder. Kan jeg godt se, når jeg læser den.
Men det hjælper ikke køber ret meget:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Brugte-varer-paa-nettet/Saelger-selv-varer?tc=761E04E4D61B417DA3D03F9371AB37F0
Hvis du har solgt varen uden reklamationsret, hæfter du ikke for mangler ved varen, medmindre du har tilbageholdt væsentlige oplysninger om den eller bevidst har givet køberen misvisende oplysninger.
Og hvis man har givet rigtgi oplysninger, som det lyder til i dette eksempel, så kan køber ikke gøre så meget (hvis sælger har oplyst at det er solgt uden reklamationsret).
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 18:17
Among: Jeg tror du hæfter dig for meget i de ridser jeg har snakket og rådført mig omkring. Jeg kender ikke noget til den ridse som køber snakker om, den er kommet efterfølgende. Korrekt at der var en ridse i staven, men det er altså ikke den han mailer et billede af?
Men jeg nægter bare at modtage pakken, så bliver den vel bare sendt retur, ikke?
Jeg har ikke oplyst om nogen reklamationsret, dvs. jeg heller ikke har lovet at der er nogen.
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 18:25
Men nok juridisk ævl og kævl. Jeg føler ikke jeg har handlet i ond tro, så jeg foretager mig ikke mere.
Hvis køber sender staven retur, nægter jeg at tage i mod, og så går pakken vel retur?
Så må jeg afvente om der kommer yderligere anklager? Eller hvad skal jeg gøre? Orker ikke selv at gøre mere ud af det.
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 18:28
@PerW
For det første er det sjældent - når der er tale om en handel mellem to private over nettet - at man tager stilling til reklamationsspørgsmålet. Jeg har fx aldrig diskuteret indskrænkninger i reklamationsretten ved handler med andre recordere-brugere. Der er heller intet, der tyder på det i nærværende sag, og som sådan går jeg derfor også ud fra, at der stadig er reklamationsret på. Men trådstarteren kan måske bekræfte, at der blev aftalt ingen reklamationsret/købt som beset eller lign.?
Og i øvrigt vil en evt. indskrænkning i reklamationsretten næppe have betydning for købers adgang til at gøre gældende, at han er blevet fejlinformeret - som der jo er tale om her. (jeg skal understrege, at jeg ikke konstaterer, at køber er blevet fejlinformeret, men blot konstaterer, at køber mener, at han er blevet fejlinformeret).
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 18:59
ladiesman217 skrev:
Among: Jeg tror du hæfter dig for meget i de ridser jeg har snakket og rådført mig omkring. Jeg kender ikke noget til den ridse som køber snakker om, den er kommet efterfølgende. Korrekt at der var en ridse i staven, men det er altså ikke den han mailer et billede af?
Men jeg nægter bare at modtage pakken, så bliver den vel bare sendt retur, ikke?
Jeg har ikke oplyst om nogen reklamationsret, dvs. jeg heller ikke har lovet at der er nogen. |
Hvis I ikke har aftalt noget i relation til reklamationsretten, så har køber to års reklamationsret. Forskellen på civilkøb og forbrugerkøb, når det kommer til reklamationsretten, er, at den erhvervsdrivende ikke kan aftale sig ud af reklamationsretten, det kan man godt som privat sælger.
Jeg ved nu ikke, om jeg hæfter mig for meget ved ridsen, for hele problematikken angår jo ridser. Og egentlig er det jo heller ikke ridsen specifikt, jeg hæfter mig ved, men derimod din måde at agere på i handelsforløbet. Allerede på det tidspunkt hvor du beslutter dig for at rådføre dig hos en anden om ridsen, må ridsen være af sådan en karakter, at køberen også bør underrettes om den inden en handel. Jeg kan ikke se, hvordan det kan være anderledes.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 19:26
Among, det kan være anderledes i og med at den ridse som køber har påpeget, og nu sendt en mail med billede af, viser sig IKKE at være den ridse som jeg har rådført mig ved. Det er en helt anden, så derfor er sagen nu lidt underlig
De ridser jeg har rådført mig ved inden salg, dem har køber ikke påpeget eller sendt billeder af, så det virker underligt.
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 19:32
@ladiesman217
Hvis det er sådan, som du skriver, at købers reklamation kun vedr. fejl og mangler, som du ikke kender noget til, så skal du naturligvis ikke føje dig. Som nævnt er det køber, der bærer bevisbyrden i civilkøb.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 19:46
Nej, men jeg er stadig ked af at køber føler sig snydt, da det ikke var min mening at det skulle ende sådan her. Normalt er jeg ikke særlig stædig, og ret skal være ret, dog synes jeg bare ikke at jeg er berettiget til at lade handlen gå tilbage, men jeg må vente og se hvad der sker.
Tak for hjælpen.
-------------
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 19:48
Hold nu kæft mand, det en hockey stav til 800kr, du har skrevet den ikke var i fuldstændig ny stand, ergo må man sgu da forvente den har ridser eller tegn på slidtage, omend den kan være i flot stand... Hvilket du beskriver og det også lyder til den er... Jeg kan godt forstå du har rådført dig hos træneren om, hvad du kan tage for den med lidt ridser og sådan, det jo ikke det samme som man forsøger at skjule den, men det kan dæleme også blive omstændig at sælge en vare, hvis der skal beskrives samtlige bagateller, specielt på et redskab der sikkert for 10 ridser hvergang den bruges.. Okay jeg spiller ikke hockey men....
Glem ham og skip pakken retur - specielt når han selv har været igang med at bruge den. Der kan da slet ikke være tvivl om at forventer man den er 100% fejlfri, så skal der vel i annoncen stå "har aldrig været pakket ud" eller "har aldrig været brugt"... Come on...en hockey stav? ;)
Private forbrugere i Danmark er efterhånden blevet forkælet så meget af loven og butikkerne, at de tror de kan ophæve deres køb til enhver tid, og når de køber brugt til 50% af prisen så får de en sprit ny varer i original emballage... Suk ;)
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 20:21
Rasmus8D skrev:
Hold nu kæft mand, det en hockey stav til 800kr, du har skrevet den ikke var i fuldstændig ny stand, ergo må man sgu da forvente den har ridser eller tegn på slidtage, omend den kan være i flot stand... Hvilket du beskriver og det også lyder til den er... Jeg kan godt forstå du har rådført dig hos træneren om, hvad du kan tage for den med lidt ridser og sådan, det jo ikke det samme som man forsøger at skjule den, men det kan dæleme også blive omstændig at sælge en vare, hvis der skal beskrives samtlige bagateller, specielt på et redskab der sikkert for 10 ridser hvergang den bruges.. Okay jeg spiller ikke hockey men....
Glem ham og skip pakken retur - specielt når han selv har været igang med at bruge den. Der kan da slet ikke være tvivl om at forventer man den er 100% fejlfri, så skal der vel i annoncen stå "har aldrig været pakket ud" eller "har aldrig været brugt"... Come on...en hockey stav? ;)
Private forbrugere i Danmark er efterhånden blevet forkælet så meget af loven og butikkerne, at de tror de kan ophæve deres køb til enhver tid, og når de køber brugt til 50% af prisen så får de en sprit ny varer i original emballage... Suk ;) |
Lige præcis. hvad havde køber tænkt sig med den? skal den op og hænge? hvis ikke og den skal bruges til hockey, så vil den efter 2 gangs brug, ha langt flere ridser.
|
Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 22:17
Altså først vælger du at tage kontakt til din træner for at høre, om ridsen gør noget i praksis.
Nu betragter du den som en "kosmetisk bagatel ridse".
Der er et eller andet i din forklaring, der ikke hænger sammen.
Jeg synes, at du bør tage staven tilbage og så tage det som en lærestreg om, at du en anden gang bør orientere ordentligt om hvad du sælger.
Du har tydeligvist været opmærksom på, at ridsen kunne have en betydning (nok til at tage kontakt til din træner), og du oplyser derudover, at du har prissat staven lavere pga. ridsen.
På den baggrund ser jeg ingen god forklaring på, at du skulle lade være med at nævne ridsen - andet end at køber så ikke ville købe eller ville kræve en lavere pris.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 22:34
Jeg spurgte min træner til råds om den havde nogen effekt på spil, og det havde den ikke. Læs nu hvad vi har snakket om. Køber påpeger slet ikke den rids som jeg først troede det var. Det er en helt anden køber har påpeget og sendt en mail med billede af. Derfor sagen er underlig. Du har tydelig vis ikke læst hele tråden
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 22:44
ladiesman217 skrev:
Jeg spurgte min træner til råds om den havde nogen effekt på spil, og det havde den ikke. Læs nu hvad vi har snakket om. Køber påpeger slet ikke den rids som jeg først troede det var. Det er en helt anden køber har påpeget og sendt en mail med billede af. Derfor sagen er underlig. Du har tydelig vis ikke læst hele tråden |
Jeg har læst det med, at der måske er en yderligere ridse nu. Jeg kan dog forstå, at den måske kan være kommet under transporten.
Efter min opfattelse har du vildledt køber, da du solgte staven uden konkret at orientere om ridsen, som du var nok opmærksom på til at høre din træner ad om den og nok til at du satte prisen ned pga. af den.
Derfor mener jeg, at du bør tage staven retur.
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 22:54
Yes, det kan godt være du mener det, men når du ikke gider at sætte dig ordentlig ind i denne sag, så er det heldigt det ikke er dig der skal fortælle mig hvad jeg bør gøre.
Når køber slet ikke påpeger den første ridse, som jeg troede det var, men en han nok selv har lavet, så står jeg af, og kan desværre ikke hjælpe ham. Det er ikke min skyld. Jeg skal ikke tage noget tilbage på baggrund af noget han ikke er utilfreds med.
Det ville du heller ikke selv ha' gjort, men det er fair nok du får pudset din glorie her. Som sagt så er jeg færdig med at diskutere det her emne, og venter og ser hvad der sker mere.
-------------
|
Skrevet den: 26-August-2014 kl. 23:56
ladiesman217 skrev:
Yes, det kan godt være du mener det, men når du ikke gider at sætte dig ordentlig ind i denne sag, så er det heldigt det ikke er dig der skal fortælle mig hvad jeg bør gøre.
Når køber slet ikke påpeger den første ridse, som jeg troede det var, men en han nok selv har lavet, så står jeg af, og kan desværre ikke hjælpe ham. Det er ikke min skyld. Jeg skal ikke tage noget tilbage på baggrund af noget han ikke er utilfreds med.
Det ville du heller ikke selv ha' gjort, men det er fair nok du får pudset din glorie her. Som sagt så er jeg færdig med at diskutere det her emne, og venter og ser hvad der sker mere. |
Fint nok. Men det er jo dig selv, der spørger til folks vurdering.
Jeg kan bare ikke se det gode argument for, hvorfor du undlod at nævne ridsen, da du solgte staven.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 02:31
Sagen er jo meget nem - hvis ridsen ikke er på de Ladiesman217's billeder og den nu er der på købers billeder. Så er det noget som er sket under transport eller i købers varetægt.
Hvis køber ikke undersøger pakken ved ankomst, så er bevisbyrden svær at løfte for køber. Køber skal tage kontakt til sælger, når han modtager en vare med en skade. Men eftersom at det ikke er tilfældet, så må man antage at køber har lavet skaden selv og nu prøver at være et dumt svin.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 08:13
Grunden til du spørger her i forum er at du er i tvivl.
Grunden til du spørger træneren er at du er i tvivl.
Hvorfor er du i tvivl?
Det kunne jo være at køber havde ret.
|
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 08:19
Jeg er jo netop ikke i tvivl. Jeg spørger bare om køber kan kræve sine penge igen, og lade handlen gå tilbage.
Hvis du læser hele tråden igennem, så vil du finde ud af at køber slet ikke har påpeget den først omtalte ridse, men en helt anden, som jeg ikke kender til. Det er sådan set det sagen går ud på nu.
Jeg giver køber en chance for at vise mig de ting køber er utilfreds med. Køber viser mig nogle helt andre ting, som jeg ikke var klar over, og som ikke kan ses på mine billeder jeg tog, inden jeg sendte varen af sted. Ergo, køber har heller ikke bemærket de småting som jeg sendte varen af sted med. Dvs. jeg havde ret i at de ikke gjorde det store for varens overordnede stand. Hvis de havde været til gene, så har køber nu haft en chance for at påpege dem, men det er som sagt noget helt andet som påpeges.
Så nej, det kunne ikke være køber har ret.
-------------
|
Skrevet af: kreissl
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 08:31
Jeg kunne heller ikke drømme om at tage noget retur, som jeg vidste, var som beskrevet. Til gengæld gør jeg meget ud af at beskrive en del, og det der mangler må køberen selv spørge ind til.
Du har håndteret det fint indtil videre, ovenikøbet med mulighed for refusion i prisen. Det eneste problem ved at tilbyde det er, at du indirekte accepterer, at du kunne have lavet en fejl :-)
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 09:54
Jamen så er der ikke noget at komme efter.
Hold fast i dit tilbud om 100,- og lad være med at spekulere mere over det.
|
Skrevet af: Tallahassee
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 15:10
Rasmus8D skrev:
Private forbrugere i Danmark er efterhånden blevet forkælet så meget af loven og butikkerne, at de tror de kan ophæve deres køb til enhver tid, og når de køber brugt til 50% af prisen så får de en sprit ny varer i original emballage... Suk ;) |
Har set ret mange sjove svar på annoncer/annoncer om køb af studiebøger på Facebook efterhånden. Bl.a. en annonce for en bog der sælges til 60% af nypris, hvor en pige spørger om der er overstregninger/skrevet i margenen. Sælger skriver så at der er nogle få overstregninger i bogen, og pigen skriver at hun ikke er interesseret
I købsannoncer skriver folk tit, "Søger bogen X, der må ikke være nogen overstregninger/notater i bogen". Ja, det er flot - men det er altså en brugt studiebog! Er der ikke overstregninger har den tidligere ejer enten ikke studeret (hvilket forhåbentlig ikke sker tit), eller bogen er NY og har samme pris som en ny bog!
En anelse off-topic, men ikke helt ;)
kreissl skrev:
Jeg kunne heller ikke drømme om at tage noget retur, som jeg vidste, var som beskrevet.Til gengæld gør jeg meget ud af at beskrive en del, og det der mangler må køberen selv spørge ind til.
Du har håndteret det fint indtil videre, ovenikøbet med mulighed for refusion i prisen. Det eneste problem ved at tilbyde det er, at du indirekte accepterer, at du kunne have lavet en fejl :-) |
+1
------------- I haven't cried like that since Titanic!
|
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 15:29
Tallahassee skrev:
Rasmus8D skrev:
Har set ret mange sjove svar på annoncer/annoncer om køb af studiebøger på Facebook efterhånden. Bl.a. en annonce for en bog der sælges til 60% af nypris, hvor en pige spørger om der er overstregninger/skrevet i margenen. Sælger skriver så at der er nogle få overstregninger i bogen, og pigen skriver at hun ikke er interesseret
I købsannoncer skriver folk tit, "Søger bogen X, der må ikke være nogen overstregninger/notater i bogen". Ja, det er flot - men det er altså en brugt studiebog! Er der ikke overstregninger har den tidligere ejer enten ikke studeret (hvilket forhåbentlig ikke sker tit), eller bogen er NY og har samme pris som en ny bog!
En anelse off-topic, men ikke helt ;)
kreissl skrev:
Jeg kunne heller ikke drømme om at tage noget retur, som jeg vidste, var som beskrevet.Til gengæld gør jeg meget ud af at beskrive en del, og det der mangler må køberen selv spørge ind til.
Du har håndteret det fint indtil videre, ovenikøbet med mulighed for refusion i prisen. Det eneste problem ved at tilbyde det er, at du indirekte accepterer, at du kunne have lavet en fejl :-) |
+1 |
95% af mine bøger er der ikke skrevet i! der er ikke streget i dem! men er alle læst mindst en gang! Så det er noget vrøvl du skriver.
Men til trådstarter, fasthold de 100kr, selvom jeg også synes det er underligt, at du forhører dig om noget, men ikke fortæller køber om det. Det kan være den nye ridse er kommet under transport, men at køber så synes Denver for meget, med alle de andre ridser, når der ikke er blevet oplyst om det.
Købte for noget tid siden en android mini computer herinde. Da den kom til mig, var usbporten defekt. Jeg skriver til sælger, som siger han vil have den retur til undersøgelse for at fastlægge om Det var mig eller ham, der havde ødelagt den, hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Jeg valgte til sidst at ignorere det, og sælge den videre, hvor jeg oplyste køber om den ødelagte port. Er man i tvivl om det kan have en betydning, så oplys en eventuel køber om tingene, og slip for bøvlet i fremtiden.
|
Skrevet den: 27-August-2014 kl. 16:12
Nok om studiebøger, dem skulle jeg helst ikke få brug for igen men tak for jeres svar, og tak til dig aerik. Jeg skal nok vende tilbage, hvis der sker mere i sagen :) hvis nogle skulle være nysgerrige.
-------------
|
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 00:15
Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 14:03
Jeg er altid blevet oplyst om at der er OK (Over Kantstenen garanti) ved køb på DBA og Gul og Gratis.
------------- //Guldhammer
|
Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 09:31
For lige at præcisere så gælder forbrugeraftaleloven ved handel fra erhverv til privat. Den gælder ikke ved handel mellem erhvervsdrivende eller mellem private. Det er en udbredt misforståelse, som dukker op igen og igen, at man altid har fortrydelsesret. Det har man IKKE. Mange fysiske butikker yder det som en service. Undtagelsen er lov om fjernsalg, som dækker internetshops, salg udenfor den erhvervsdrivendes normale salgsted og postordresalg. Dette gælder også kun fra erhverv til privat. Udgangspunktet er derfor at ved handel på fx dba mellem private, at en handel er en handel. Og at varen købes som beset. Man er som sælger forpligtet til ikke at lyve (kan være bedrageri eller svindel hvis man gør, men der er ret vide rammer ved fx beskrivelse af varen. Fx 'velholdt' som jo er subjektivt. Man er som køber velkommen til at undersøge varen før køb. Er man som køber utilfreds og sælger fastholder, så er det civilt søgsmål ved domstolene man har mulighed for. Men eftersom varen er brugt, skal den være slem før man kan forvente medhold. Derfor køber jeg kun brugt udenfor garanti såfremt prisen er korrekt (=lav) og har kun overført pengr til privat ved fx handel af en brugt Logitech Harmony til 200 kr. Så er det begrænset hvor galt det kan gå : )
------------- Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 10:24
Det er sølle 800kr og du har mailet billeder. Jeg synes på ingen måde du skal lade handelen gå tilbage eller give noget afslag.
Den blå avis (og gul og gratis) er brugte ting og er man som køber ikke i stand til selv at komme og nærstudere tingene fysisk, så er der bare en risiko ved at handle brugt. Folks definition af 'næsten som ny' har ikke altid samme reference så er man typen der går i drama mode over en ridse på en ishockey-stav, bør man nok overveje fysisk afhentning.
Som mit indlæg måske bærer præg af,synes jeg ofte at købere opfører sig en smule forkælede og nærigt...
|
Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 11:24
Enig.. Har selv været ude og kigge på brugte højttalere i 'perfekt stand', 'som nye' 'ingen skader' med trykkede diskanter : ) Ærgeligt at modtage sådan et par med fragtmand og så stå med skægget i postkassen. Det er ikke nødvendigvis ond vilje, men ikke alle er perfektionister og folk opfattelse svinger.
------------- Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
|
|