Print side | Luk vindue

Må private sende gebyrer til firmaer?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134483
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:03


Emne: Må private sende gebyrer til firmaer?
Skrevet af: mbm1
Emne: Må private sende gebyrer til firmaer?
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 10:34
Kom til at tænke på om jeg som privat kunde må sende en regning til en internetudbyder for min tid jeg bruger på alt deres PIS.. et administrationsgebyr :)

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

Så ringer jeg (venter de obligatoriske 20 min. i telefonen) for at få en forklaring.
Synes det lyder MEGET mystisk at de sender en regning på forhånd for nogle evt. breve de måske vil sende mig.. Og netop når jeg har valgt IKKE at modtage alt deres brev-lort.. kun elektronisk post tak.

nnåårh ja det var en fejl det beklager de..

næste brev får jeg så at de stadigvæk ikke har modtaget betaling..
Ringer igen,,, samme gentager sig... undskyld det er en fejl..

Næste brev er så et rykkerbrev med gebyrer etc. for dit dat.. og at der igen på senere regninger kommer yderligere morater på.
Ringer igen,,, samme gentager sig... undskyld det er en fejl..


Nu her 3. gang må jeg indrømme jeg mistede besindelse og knaldede totalt ud på den søde telefon-pige... Men for satan altså..Angry 

Men hvor kunne det være fedt hvis man bare kunne smide alt det lort tilbage i hovedet på dem med en regning for at skulle at skulle ringe til dem inkl. gebyrer, renter, etc.. 

Kan man det???



Svar:
Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 10:40
Jeg har gjort det et par gange, har aldrig fået betalingen . Men det har fået leverandøren til at opgive sit krav.

Men det har været i forbindelse med at jeg har skiftet leverandør, og de så fx. alligevel har faktureret mig efterfølgende. Eller de har lagt rykkergebyr på noget ved en fejl.

I din situation tror jeg ikke du vil få noget ud af det, du kommer nok længere ved at forlange et nedslag for den tid du har brugt på deres nonsens


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 10:56
Du kan da prøve ;)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 11:59
Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.


Skrevet af: Twolfie
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.


Hvis han har et tilgodehavende kan han få renter af det hvis han har bedt om tilbagebetaling og de ikke har gjort dette inden 30 dage.

Han kan ikke sende dem et rykkergebyr for det kræver at han først har sendt dem en faktura til betaling. Og eftersom han ikke har en aftale med dem om, at han kan fakturere dem for tid han bruger så kan han ikke bare sende en faktura.

Så nej, der kan ikke sendes et gebyr til et firma fordi de spilder ens tid.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:08
@tipsen

Ja, hvis han har et tilgodehavende, men det har han jo ikke.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

No offense...

Der kan selvfølgelig ske fejl...

Men det skulle vel ikke have noget at gøre med at du havde glemt at registrere det korrekt hos YouSee som alle har modtaget brev omkring?

Ligesom du med Bilka sagen havde brudt emballagen, selvom der stod på den at de ikke tog varen tilbage, hvis den var brudt?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:21
Tdc/Yousees afdelinger ligger så spredt så hvis du sender en regning vil du aldrig nogensinde komme til at ramme dem der laver fejlen, og i sidste ende vil du nok heller ikke få noget ud af det. 
Tror bare du skal ringe til dem og sige at nu kan det være nok, at du skal bruge penge og fritid på at gøre dem opmærksom på deres fejl, og du vil gerne have en form for kompensation. 
Ved at min den gamle har gjort det, efter de 2 gange sendte regninger på en ny Youbio boks hvor den blot skulle byttes under garanti. Mener han fik en måneds gratis tv pakke ud af det. Og det er da også værd at tage med :)


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.


Hvis han har et tilgodehavende kan han få renter af det hvis han har bedt om tilbagebetaling og de ikke har gjort dette inden 30 dage.

Han kan ikke sende dem et rykkergebyr for det kræver at han først har sendt dem en faktura til betaling. Og eftersom han ikke har en aftale med dem om, at han kan fakturere dem for tid han bruger så kan han ikke bare sende en faktura.

Så nej, der kan ikke sendes et gebyr til et firma fordi de spilder ens tid.

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc.. 
og det er jo slet ikke sikkert den sidste regning er sendt fra Yousee i denne sag... 
Det skulle ikke undrer mig at det fortsætter. og en dag står der måske en fra fodegretten ved min dør .... Confused


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

No offense...

Der kan selvfølgelig ske fejl...

Men det skulle vel ikke have noget at gøre med at du havde glemt at registrere det korrekt hos YouSee som alle har modtaget brev omkring?

Ligesom du med Bilka sagen havde brudt emballagen, selvom der stod på den at de ikke tog varen tilbage, hvis den var brudt?

Så du mener det er helt iorden at sende en regning ud på nogle breve de EVENTUELT vil sende mig i nærmeste fremtid?
 
til dine spørgsmål:
Nej og nej til det.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:43
@mbm1

Altså, YouSee har ikke et retskrav på, at du betaler deres fakturaer, og du har ikke retskrav på, at YouSee betaler dine fakturaer. Er det ikke meget simpelt? Du skal være velkommen til at fakturere din tid - du får bare ikke noget ud af det (præcis som YouSee).


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Altså, YouSee har ikke et retskrav på, at du betaler deres fakturaer, og du har ikke retskrav på, at YouSee betaler dine fakturaer. Er det ikke meget simpelt? Du skal være velkommen til at fakturere din tid - du får bare ikke noget ud af det (præcis som YouSee).

Ikke helt forstået..
Vil det sige man bare kan lade være med at betale sine yousee regninger og der ikke ser noget ved det?


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 13:08
@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html

Nej det er jeg med på, men spørgsmålet gik på hvis jeg IKKE reagerede på deres "chikane" --så kunne sagen jo udvikle sig uden de selv fandt fejlen... 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:


Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html


Nej det er jeg med på, men spørgsmålet gik på hvis jeg IKKE reagerede på deres "chikane" --så kunne sagen jo udvikle sig uden de selv fandt fejlen... 

Det er jo utopisk. Enhver vil da reagere på en uberettiget opkrævning. Hvis det endelig kommer til Fogedretten, så vil en skriftlig protest være at foretrække.


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 13:42
ja præcis.. selvfølgelig reagere jeg på disse regninger.. 
Men det var fordi jeg forstod det som Among skriver at de ikke havde nogle retslige krav mht ubetalte regninger.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 14:19
@mbm1

Det letteste er nok at give dig en lynindføring i processen. Hvis YouSee sender dig en faktura på en ydelse, som du ikke kender noget til, så skal du naturligvis ikke betale den. Hvis du derfor helt undlader at reagere på den, så vil YouSee på et tidspunkt sende kravet videre til fogedretten. Når fogedretten modtager kravet fra YouSee, vil fogedretten samtidig tage kontakt til dig og give dig mulighed for at gøre indsigelse mod kravet. Det vil du naturligvis gøre på dette tidspunk. 

På et efterffølgende tidspunkt vil du så blive indkaldt til et møde i retten (sker ofte over et telefonmøde), hvor modparten også vil være repræsenteret, og her vil du selvfølgelig gøre gældende, at du aldrig har indgået en aftale med YouSee omkring det, som YouSee mener, at du skal betale for. Og hvis det er åbenlyst, at du ikke skylder dem noget, så vil det være en ren formsag at afvise kravet fra fogedrettens side. Så dør den her.

Grunden til, at du alligevel bør reagere overfor YouSee minimum én gang, skyldes RKI-registreringen. Hvis du forholder dig helt passivt overfor YouSee, så er det min opfattelse, at de gerne må registrere dig i RKI. Du bliver derfor nødt til at bestride kravet overfor YouSee minimum én gang for at hindre, at de registrerer dig i RKI. Som det beskrives i det link jeg henviste til før, så må RKI-registrering ikke ske, hvis du bestrider kravet, og den betingelser må jo allerede være opfyldt første gang, du "brokker" dig. Ingen kan kræve, at du skal brokke dig 3, 4 og 5 gange.

- men jeg kan ikke garantere, at YouSee ikke alligevel opgiver dig til RKI og siger, at de ikke har hørt dig bestride kravet, selvom du rent faktisk har talt med kundeservice og netop har bestridt kravet. Som jeg siger, processen kan sagtens være så automatiseret, at den slags bestridelser ikke kommer med. Med andre ord, dem der sidder i YouSees inkassoafdeling, de aner måske ikke, at du har gjort indsigelse overfor kundeserviceafdelingen.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 14:31
@mbm1

Det samme gør sig i øvrigt gældende den anden vej rundt. Hvis du sender YouSee en faktura for "dit tidsforbrug", så vil du efterfølgende (når YouSee ikke har indbetalt, hvilket jeg antager kraftigt, at de ikke gør) kunne indsende dit krav til fogedretten. Der vil så blive afholdt telefonmøde, og det vil hurtigt stå klart for dommeren, at du ikke har et retskrav på fakturering af din tid. Sagen vil så dø der, og du vil stå tilbage med en regning fra fogedretten for sagens behandling af dit ugyldige krav.


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 14:38
Men der er vel ingen der kan se om jeg har reageret på sagen?
Så skulle jeg jo have sendt noget skriftligt til dem.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 14:51
Der er altid den bevismæssige problemstilling. Og derfor kommunikerer jeg altid via mail med teleselskaber og lign. Jeg anbefaler altid andre at gøre det samme.


Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 18:06
I teorien kan du godt kræve en erstatning for den tid du har måttet bruge. I praksis er det dog ikke realistisk.

Ifht RKI/Experian så har jeg ikke svært ved at forestille mig, at de har en del registreringer der er sket i strid med lov om behandling af personoplysninger.

1) Der skal gives besked til den registrerede om registreringen
2) Oplysninger må kun videregives, hvis den påståede debitor har erkendt at skylde penge (dvs ikke noget krav om, at kreditors krav skal bestrides, selvom det er fornuftigt at gøre det) eller hvis der er iværksat retslige skridt
3) Forkerte registreringer skal rettes eller slettes


Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 20:16
@morten_b

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

I teorien kan du godt kræve en erstatning for den tid du har måttet bruge. I praksis er det dog ikke realistisk.

Hvorfor kun i teorien? I praksis kan du da kræve erstatning for hvad som helst, det er bare langt fra alt, du vil få medhold i.

Citér 2) Oplysninger må kun videregives, hvis den påståede debitor har erkendt at skylde penge (dvs ikke noget krav om, at kreditors krav skal bestrides, selvom det er fornuftigt at gøre det) eller hvis der er iværksat retslige skridt

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.

Hvis der er tale om skyld til virksomheder, der er underlagt finanstilsynet, er reglerne ganske vist lidt anderledes, men det er der jo heller ikke tale om her.

Uddrag fra http://www.dininfo.dk/Forbruger/FAQ.aspx?sc_lang=da:

For at en virksomhed må indberette uden dokumentation (skriftlig skylderkendelse eller retslig skridt), skal virksomheden have sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren. I den sidste rykker skal skyldneren være blevet advaret om indberetning til RKI registret. Beløbet skal være på mere end 200 kroner, og der må ikke være strid i sagen. Det vil sige, at den der bliver truet med registrering ikke må være uenig i, at han/hun skylder pengene til den, der vil indberette.

Du bliver som debitor altså nødt til at gøre opmærksom på, at du er uenig i kravet (du må bestride det), hvis du vil sikre dig at undgå en RKI-registrering. Hvis du bare forholder dig passivt, så må YouSee gerne registrere dig i RKI, sålænge de har fulgt ovenstående fremgangsmåde - også selvom du ikke aktivt har erkendt skylden.


Skrevet af: Twolfie
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.


For at en virksomhed kan registrere kunder i RKI skal der foreligge dokumentation for at kravet er anerkendt. Normalt betyder det, at kunden på en eller anden måde har vedkendt sig gælden, typisk fordi der er indgået en form for betalingsaftale, forlig eller andet.

Det er dog muligt at foretage en registrering i det lukkede system i RKI. En registrering der betyder, at kunden får et brev fra RKI om registreringen, men ingen andre end den registrerende virksomhed kan se registreringen.

En registrering kan ikke ske hvis der er tvist om kravet (kan ikke huske om dette også gælder de lukkede men de er jo alligevel ligegyldige). Men i og med at virksomheden registrerer i det åbne hvis der er dokumentation så er det svært for kunden at gøre indsigelse.

Han skal derfor ikke bestride kravet for at undgå en RKI-registrering. Men han skal dog alligevel bestride det fordi man er forpligtet til at oplyse om fejl. Hvis han ignorerer faktura, rykkere, inkassobreve osv. og på den måde påfører TDC en ekstra udgift så kan han godt holdes ansvarlig for ekstraudgiften uanset fakturaen var forkert (om dette nogensinde er blevet håndhævet tror jeg dog ikke. Har aldrig om tilfælde hvor det er sket.)


Skrevet af: Twolfie
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc..


Nej, du kan i princippet ikke sende dem en faktura. Heller ikke selvom du sidder og tænker "det er da det samme". Det er ikke det samme.

Jeg formoder du har en form for aftale med YouSee. I den aftale står hvad betingelserne er for manglende betaling osv. De betingelser bruger YouSee nu.

Naturligvis skal de ikke sende dig fakturaer for noget, du ikke har bestilt. Men du skal lige vende sagen 180 grader og indse, at de sender det fordi de tror, der er en aftale om det. Du skal derfor gøre dem opmærksom på fejlen.

Du har gjort dem opmærksom på fejlen men den sker stadig. I princippet (og her kan man godt bruge princip) behøver du ikke gøre mere. Det er op til dem at rette fejlen.
Dit problem er dog, at du ikke kan bevise du har gjort dem opmærksom på den. Derfor skal du nu sende dem en mail og forklare hvad problemet er. At sende en mail er med garanti lettere end at ringe til dem - især hvis dine påståede 20 minutters ventetid er korrekt.

Når du har sendt en mail har du dokumentationen for, at du har gjort dem opmærksom på fejlen. Kommer der endnu et brev videresender du blot samme mail. Derefter tager du det helt roligt.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal--


Kan vi ikke få et billede at se af denne regning, så vi ikke blot skal tage stilling til noget hypotetisk?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 22:27
Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.
Det var nu også bare fordi jeg lige skulle rase af.
Og så tænkte jeg hvorfor man ikke bare kunne begynde at chikanere dem med breve, rykkere og administrationsgebyrer præcis som de gør med mig.
Jeg synes det er pisse uproffesionelt og dårlig kundeservice af yousee.
Det handler jo om at de har begået en fejl, hvilket de jo allerede indrømmer ved 1. Henvendelse. Alligevel kører det videre.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 22:37
I stedet for at ringe kan man jo sende en mail. så har man dokumentationen i orden når de begynder sende rykkere, men det gør de sjældnere når dokumentationen er til stede

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Among
Skrevet den: 29-August-2014 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.


For at en virksomhed kan registrere kunder i RKI skal der foreligge dokumentation for at kravet er anerkendt. Normalt betyder det, at kunden på en eller anden måde har vedkendt sig gælden, typisk fordi der er indgået en form for betalingsaftale, forlig eller andet.

Det er dog muligt at foretage en registrering i det lukkede system i RKI. En registrering der betyder, at kunden får et brev fra RKI om registreringen, men ingen andre end den registrerende virksomhed kan se registreringen.

En registrering kan ikke ske hvis der er tvist om kravet (kan ikke huske om dette også gælder de lukkede men de er jo alligevel ligegyldige). Men i og med at virksomheden registrerer i det åbne hvis der er dokumentation så er det svært for kunden at gøre indsigelse.

Han skal derfor ikke bestride kravet for at undgå en RKI-registrering. Men han skal dog alligevel bestride det fordi man er forpligtet til at oplyse om fejl. Hvis han ignorerer faktura, rykkere, inkassobreve osv. og på den måde påfører TDC en ekstra udgift så kan han godt holdes ansvarlig for ekstraudgiften uanset fakturaen var forkert (om dette nogensinde er blevet håndhævet tror jeg dog ikke. Har aldrig om tilfælde hvor det er sket.)

Jamen så bliver man jo også netop nødt til at bestride kravet, hvis man vil sikre sig selv mod en RKI-registrering. Hvis jeg modtog uberettigede fakturaer fra en virksomhed, så ville jeg ikke acceptere en RKI-registrering, uanset om det så kun var i det "lukkede" system. 

Nu er jeg ikke ekspert i opbygningen af RKI, men der må trods alt være en grund til, at man har det lukkede register.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc..


Nej, du kan i princippet ikke sende dem en faktura. Heller ikke selvom du sidder og tænker "det er da det samme". Det er ikke det samme.

Jeg formoder du har en form for aftale med YouSee. I den aftale står hvad betingelserne er for manglende betaling osv. De betingelser bruger YouSee nu.

Naturligvis skal de ikke sende dig fakturaer for noget, du ikke har bestilt. Men du skal lige vende sagen 180 grader og indse, at de sender det fordi de tror, der er en aftale om det. Du skal derfor gøre dem opmærksom på fejlen.

Du har gjort dem opmærksom på fejlen men den sker stadig. I princippet (og her kan man godt bruge princip) behøver du ikke gøre mere. Det er op til dem at rette fejlen.
Dit problem er dog, at du ikke kan bevise du har gjort dem opmærksom på den. Derfor skal du nu sende dem en mail og forklare hvad problemet er. At sende en mail er med garanti lettere end at ringe til dem - især hvis dine påståede 20 minutters ventetid er korrekt.

Når du har sendt en mail har du dokumentationen for, at du har gjort dem opmærksom på fejlen. Kommer der endnu et brev videresender du blot samme mail. Derefter tager du det helt roligt.

Han kan da fakturere alt det han lyster - han skal bare ikke forvente at blive fyldestgjort. Der findes ingen regler, der forbyder ham i at fakturere YouSee for hans tidsforbrug. Præcis som YouSee i øvrigt fakturerer ham - de skal heller ikke forvente at blive fyldestgjort.

Det er i øvrigt ikke nødvendigt for ham at gøre dem opmærksom på fejlen overfor YouSee (bortset fra af hensyn til RKI-registreringen, som nævnt). For når sagen havner i retten, så vil kravet blive erklæret ugyldigt, og de tilknyttede rykkere og renter også. Man kan ikke forestille sig en situation, hvor selve kravet erklæres ugyldigt, mens rykkere og renter fastholdes grundet passivitet.

Hvis YouSee rent faktisk (fejlagtigt) leverer en ydelse og fakturerer for den, så vil mbm1 efter omstændighederne være nødsaget til at kontakte YouSee for at sikre sig, at han ikke kommer til at hæfte som følge af passivitet. Men hvis der slet ikke leveres en ydelse - som jeg forstår det i nærværende sag - så risikerer han heller ikke noget ved at holde sin mund og ignorere skrivelserne (igen bortset fra RKI-registreringen).


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 09:08
Det bedste gebyr er at afmelde abonnent.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 09:15
Jeg har været møllen igennem.

Jeg var engang kunde hos TDC. Jeg valgte at opsige mit bredbånd og flytte til det der dengang hed Cybercity (nu Telenor). Det er en del år siden, men jeg kan huske at jeg opsagde mit abonnement hos TDC og det ophørte i midten af oktober måned det pågældende år.

TDC sendte mig en returkasse jeg skulle putte mit bredbåndsudstyr i og sende til TDC. Jeg valgte i stedet at aflevere kassen i en telebutik og fik den ansatte til at underskrive en erklæring om, at jeg havde afleveret modem serienummer ditten, splitterboks serienummer datten og et antal kabler. 

I slutningen af december måned fik jeg så en opkrævning på abonnement for jan, feb, marts kvartalet året efter. Jeg skrev en mail til TDC og gjorde opmærksom på at jeg havde opsagt samarbejdet i midten af oktober og derfor ikke havde tænkt mig at betale.

Ca. en måned senere fik jeg en rykker på den opkrævning jeg ikke havde betalt. Den ignorerede jeg.

Et par måneder senere fik jeg en opkrævning for apr, maj, juni kvartalet samt rykkergebyr og opkrævningen for jan, feb, mar kvartalet. Den ignorerede jeg også.

En måned senere kom et brev med en masse store bogstaver og besked om, at hvis ikke jeg betalte så ville de lukke for min forbindelse. Eftersom min forbindelse var lukket et halvt år tidligere tog jeg den trussel ganske roligt.

Så fik jeg et brev fra RKI om jeg kunne godkende at TDC ønskede mig registreret. Jeg sendte RKI en kopi af den mail hvor jeg havde opsagt forbindelsen, en kopi af kvitteringen for at have afleveret udstyret, en kopi af den mail hvor jeg gjorde TDC opmærksom på deres fejl og for en god ordens skyld også kopier af TDC's rykkere og opkrævninger. Samtidigt svarede jeg til RKI at jeg ikke kunne anerkende TDC's krav. Jeg crosspostede mit svar til RKI til TDC.

RKI svarede tilbage et par dage senere at de havde afvist TDC's ønske om registrering.

TDC svarede tilbage en lille måned efter at de beklagede fejlen og krediterede mig de opkrævede beløb, dog ikke rykkergebyrerne. Jeg skrev en mail til dem om at jegikke gad betale rykkergebyr for nogle girokort jeg ikke skulle betale og fik endnu en undskyldning og en kreditering af rykkergebyrerne.

Jeg ringede ind til vekommende der havde lavet de krediteringer og bad om at få et brev hvor der stod at jeg ikke skyldte TDC noget. Det mente vedkommende ikke var nødvendigt, men efter det rod der havde været insisterede jeg. Jeg fik således et brev hvor der stod, at pr. den og den dato havde jeg ikke noget kundeforhold til TDC og skyldte dem ikke noget. 

Ved årets afslutning lavede TDC en eller anden revision og sørme ikke om jeg fik en opkrævning. Superfedt at kunne sende dem en kopi af brevet om at jeg ikke skyldte dem en klink og bede dem hoppe i havnen.

Jeg skal bare aldrig nogensinde igen være kunde hos TDC.

Anyway, pointen er, at RKI ikke kan registrere dig med mindre du anerkender kravet eller at der ligger en dommerkendelse der fastslår at kravet er iorden.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.


Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.


Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over.

Flemming

Har smidt regningerne ud. Og selv om jeg stadig havde dem gad jeg da ikke vise dem her. Hvad skulle formålet dog være?
Er alt her i verden hypotetisk for dig med mindre du ser det sort på hvidt?


Skrevet af: Among
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Anyway, pointen er, at RKI ikke kan registrere dig med mindre du anerkender kravet eller at der ligger en dommerkendelse der fastslår at kravet er iorden.

Det er altså ikke rigtigt! RKI må gerne registrere dig, selvom du ikke har anerkendt kravet, medmindre du decideret har bestridt kravet. Debitor skal blot være blevet gjort opmærksom i en inkassoskrivelse, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering. Så er det korrekt, som Twolfie bl.a. skriver, at der er nogle begrænsninger i adgangen til at videregive oplysninger om registreringen (det lukkede register), hvis den registrerede ikke har anerkendt kravet, men det ændrer ikke ved, at RKI-registrering godt kan ske, uden at debitor aktivt har anerkendt kravet.

Læs fx følgende afgørelse til illustration fra Datatilsynet:

http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/seneste-afgoerelser/artikel/afgoerelse-af-klage-over-registrering-hos-rki-rykkerskrivelser/ - http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/seneste-afgoerelser/artikel/afgoerelse-af-klage-over-registrering-hos-rki-rykkerskrivelser/

Uddrag:

Abonnenten (kreditor) skal i forbindelse med, at den 3. rykker sendes, gøre debitor opmærksom på, at manglende betaling vil indebære indberetning til et kreditoplysningsbureau. Endvidere må kravet ikke være bestridt på indberetningstidspunktet.

Denne fremgangsmåde giver efter Datatilsynets opfattelse debitor mulighed for at fremsætte indsigelser. Den er derfor en væsentlig sikring af, at der kun registreres klare og ubestridte fordringer i RKI’s ”lukkede” register.



Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 17:10
@among
Der står ret præcist i dit citat fra datatilsynet, at der heller ikke må være bestridte krav i det lukkede register (bla derfor man bør gøre en virksomhed besked, hvis man ikke mener at skylde dem penge). Dette skyldes, at man langt henad vejen bestemmer, hvad andre må registrere om en.

I almindelighed må bestridte fordringer heller ikke sendes til inkasso men skal enten droppes eller forsøges inddrevet via domstole, det andet strider mod god inkasdoskik.


Skrevet af: Among
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 18:01
@morten_b

Det er jo også præcis det, jeg siger!!!


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 30-August-2014 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:


Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over.

Flemming


Der har været et hav af indlæg på deres facebookside. Folk har tilmeldt sig deres e-post, men er alligevel blevet opkrævet brevpostgebyr. De har snart beklaget mange gange.


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 20:09
Den psykiske terror fortsætter. Har nu modtaget seneste opgørelse med opkrævning for brevgebyr.
Jeg bliver sindsyg af det her.


Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 22:38
Gå til aviserne eller nyhederne.

-------------
//Guldhammer


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 08:25
kan se de også trækker for 14 dage ekstra.. i en periode jeg tidligere HAR betalt.

Har aldrig haft ballade før med disse ting. Det har bare kørt automatisk... men nu her i sommers er det gået helt i ged.

Er her igen andre som oplever lignende?
Måske de er gået over til et nyt pc-system eller ?


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 01-Oktober-2014 kl. 17:06
Har du overhovedet været inde på 'Mit Yousee' og tilmelde dig elektronisk kommunikation?
Hvis du har det har du fået en kvittering på mail omkring det.

Har du ikke gjort det, har du jo så også grunden til, hvorfor de bliver ved med at sende regninger.




Skrevet af: jon3
Skrevet den: 01-Oktober-2014 kl. 18:30
Jeg har engang fået penge fra det tidligere Tele2 for den tid jeg havde brugt på at sidde i telefonkø og samtale med utallige medarbejdere. Sagen, der vel er 10-15 år gammel, startede med at Tele2 blev ved med at opkræve regninger efter jeg havde forladt selskabet. Jeg endte med at blive lige så gal som trådstarter efter at havet siddet i uendelige telefonkøer gennem længere tid. Jeg notererede alle samtaler og ventetider og kontaktede i vrede en, såvidt jeg husker, kunde- eller salgsdirektør som udover at undskylde, betalte for min tid og vigtigst af alt, fik stoppet den konstante regn af regninger. Det var et beskedent beløb jeg fik, men princippet om at de kompenserede mig var nok.



Print side | Luk vindue