Print side | Luk vindue

Hvem har Asus G-Synch monitor?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134522
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 19:48

Emne: Hvem har Asus G-Synch monitor?
Skrevet af: jake51
Emne: Hvem har Asus G-Synch monitor?
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 11:36
http://www.asus.com/Monitors/ROG_SWIFT_PG278Q/
Er der nogen, som har købt den?
Den koster den nette sum af 6,5K... er den pengene værd?

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Svar:
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 17:36
Uden at have prøvet den tvivler jeg på at den er pengene værd.

Refreshrate var vigtigt i gamle dage, dengang vi havde crt skærme der skulle opdateres løbende for ikke at slukke. Dergang kunne jeg tydeligt se forskel på 60 Hz og 75 Hz, specielt hvis jeg drejede hovedet til siden og brugte mit periferisyn kunne jeg se billedet flimre ved 60 Hz.

Med fladskærme bliver refreshrate betydeligt mindre interessant. Der er ikke længere tale om en "kanon" der skal guide en stråle lynhurtigt henover et katoderør for at billedet ikke flimrer eller bliver sort, på en fladskærm kan elektronikken tænde samtlige pixels på en gang og holde dem tændt, så ingen flimren der. Jeg har endnu til gode at se en fladskærm flimre, også selv om de almindeligvis kører 59 Hz og jeg tidligere sagtens kunne se en crt skærm flimre ved 60 Hz.

Hvor tit er det så nødvendigt at opdatere billede på en fladskærm? Tjaae, min erfaring fra diverse spil er, at når frames per second kommer under 20 begynder jeg at lægge mærke til at billedet hakker. Over 20 oplever jeg ikke hakken, der virker billedet flydende. Så hvis en fladskærm og et grafikkort kan holde en 25-30 fps så er jeg fint tilfreds. Vil det gøre en forskel at få 120 eller 144 opdateringer i sekundet? Ikke i min virkelighed.

I mine øjne er 144 Hz på en fladskærm rent og skært specifikationspral uden nogen reel nytte, det bliver aldrig noget jeg vil betale ekstra for.

Skrevet af: jake51
Skrevet den: 31-August-2014 kl. 18:28
OK... men salgsargumentet for denne skærm er at tearing elimineres, da skærmens og grafikkortets hastighed synkroniseres
Deraf G-Sync

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Print side | Luk vindue