Print side | Luk vindue

Ingen lyd over ARC fra TV til reciever. (Yamaha)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134679
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 01:50

Emne: Ingen lyd over ARC fra TV til reciever. (Yamaha)
Skrevet af: Jovep
Emne: Ingen lyd over ARC fra TV til reciever. (Yamaha)
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 15:18
Hej Recorder forum.

Jeg har købt en ny Yamaha RX-V775 receiver, den er tilsluttet mit LG 55LA690V via et helt nyt HDMI 2,0 kabel. ARC er aktiveret på både tv og receiver, men når jeg slå mit tv over på eksterne højtalere kan jeg simpelthen ikke få lyden fra mit tv ud til min receiver. HDMI kablet er tilslutter ARC udgangen på mit tv, og jeg har rodet rundt i mange timer med alle mulige indstillinger på både tv og receiver. Det vil bare ikke fungere, og jeg er ved at være godt og grundig træt af det. Jeg er prøvet alt efterhånden.

Når jeg tilslutter min bærbær via. HDMI på receiveren og spiller f.eks youtube eller andet lyd på min bærbær er der ingen problemer.  

Jeg er selv kommet til den konklusion at det er mit HDMI kabel eller mit TV der simpelthen ikke fungere? 

PFT. :)

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:04
Anvendes de korrekte hdmi ind/udgange?

På TV er der kun en udgang, som regel mærket med arc, ellers tjek manual.

På reciever er det hdmi UD, der skal bruges.

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:07
Jeg bruger de rigtige udgange på begge enheder, HDMI ARC udgangen på mit tv og HDMI ud på min receiver. Jeg fatter det simpelthen ikke, hvorfor det ikke kan lade sig gøre :)

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:10
Så må det være hdmi kablet. Du kan nøjes med et 1.4, som jo var den standard der inkluderede arc.

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:12
Prøv at slå hdmikontrol til på begge enheder. Det hedder lidt forskelligt afh af fabrikat.

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:21
Der er ikke en direkte indstilling der hedder HDMI kontrol på mit Tv, men det er slået til på min reveiver. Jeg må ud og købe et nyt HDMI kabel i morgen, og se om det evt kan være det. 
Har forresten prøvet begge mine HDMI ud udgange på min receiver, ingen forskel.

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:21
Prøv at vælge AV4, og se om der er lyd

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Prøv at slå hdmikontrol til på begge enheder. Det hedder lidt forskelligt afh af fabrikat.

På LG hedder der Anynet eller CEC

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:25
Jeg er på min 4. Yamaha ARC forstærker med et Samsung TV, og du skal have slået ARC + Anynet til. Men du burde kunne høre det på AV4

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 16:59
Anynet, er det på forstærkeren?
Jeg har indstillet det sådan et det køre på AV6 lige pt, men har prøvet alle AV kanaler uden resultat.
Kan intet finde under indstillinger på mit LG tv der hedder Anynet eller CEC, så skal jeg lige have kigget i manualen.

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 17:02
Prøv at google yamaha hdmi control, så er der en video om det

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 17:19
HDMI 1.3 kabler fungerer også med ARC!

M.v.h.

Skrevet af: sho
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 17:37
Jeg havde samme problem.

Jeg har også RX V775 og mit tv er et LG 55LB730V, så det er jo næsten identisk setup.

Jeg slog ARC til på TVet. Dvs. Jeg gik i indstillinger og under lyd, der valgte jeg under "lydudgang", at det skulle være "ekstern højtaler (optical/hdmi arc)"

Derefter gik jeg videre i indstillinger ned i generelt. Der slog jeg SIMPLINK til. Og valgte også at den skulle autosync. tænd/sluk.

Derefter gik jeg i indstillinger på receiveren. Trykkede på ON SCREEN knappen på remoten, gik ned i SETUP, hen under HDMI og slog HDMI Control til. Derefter virkede det hele :)

Når jeg tænder tvet, så tænder receiveren også og skifter med det samme hen på AV4 - som er der TV/ARC lyden er sat til at være på.

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 18:43
Jeg havde samme problem på min yamaha 1073. Prøv at slå arc fra på dine receiver og så til igen. Det var læsningen for mig... Og hvergang jeg slukkede den skulle jeg gøre sådan. Fandt aldrig en løsning på det og åbenbart et velkendt yamaha problem.

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 07-September-2014 kl. 19:33
Iøvrigt er Anynet Samsungs betegnelse for CEC!

Og du kan fint bruge de HDMI kabler du har haft liggende i skuffen de sidste 5 år. Ingen grund til at købe nye, medmindre du har et ekstremt behov for at bruge penge.

Skrevet den: 07-September-2014 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af sho sho skrev:

Jeg havde samme problem.

Jeg har også RX V775 og mit tv er et LG 55LB730V, så det er jo næsten identisk setup.

Jeg slog ARC til på TVet. Dvs. Jeg gik i indstillinger og under lyd, der valgte jeg under "lydudgang", at det skulle være "ekstern højtaler (optical/hdmi arc)"

Derefter gik jeg videre i indstillinger ned i generelt. Der slog jeg SIMPLINK til. Og valgte også at den skulle autosync. tænd/sluk.

Derefter gik jeg i indstillinger på receiveren. Trykkede på ON SCREEN knappen på remoten, gik ned i SETUP, hen under HDMI og slog HDMI Control til. Derefter virkede det hele :)

Når jeg tænder tvet, så tænder receiveren også og skifter med det samme hen på AV4 - som er der TV/ARC lyden er sat til at være på.

Rigtig lækker mini guide du lavede der, ville have gjort det :)

Alle i andre skal også have mange tak for hjælpen :)

Jeg føler mig egentlig lidt dum. Da jeg slog SIMPLINK til på mit tv, kom det til at virke. Det var da utrolig at det var den lille ting der skulle til, nu kan jeg også bruge min Lg remote til at skrue op og ned for receiveren. 

Men rigtig mange tak for hjælpen, er super glad for det endelig virker. Var ved at rive håret af mig selv :D

Print side | Luk vindue