Print side | Luk vindue

RCE og kodefri dvd-recordere/-afspillere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1348
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 00:08

Emne: RCE og kodefri dvd-recordere/-afspillere
Skrevet af: FordPrefect
Emne: RCE og kodefri dvd-recordere/-afspillere
Skrevet den: 16-Juli-2004 kl. 12:49

Så vidt jeg forstår er det indtil nu kun enkelte film-udgivere, der lægger RCE på region 1 dvd´er, så man ikke kan se disse film på en kodefri maskine.

Men hvad sker der hvis de begynder på det samme med region 2 skiverne, og man har købt en kodefri maskine - står man med håret i postkassen, kan man få gjort den ikke-kodefri igen, eller er det almindeligt at maskinerne midlertidigt kan regionlåses manuelt ?

-------------
Hilsen FordPrefect

Svar:
Skrevet af: deepo
Skrevet den: 16-Juli-2004 kl. 13:33

Jeg har en chippet Pioneer DV-626D og en IR-omkodet Sony RDR-GX3, men ingen erfaring med RCE...

På Pioneer'en skal der vælges region via fjernbetjening, mens Sony'en er regionsfri, man kan ikke vælge region. Begge kan afspille både R0, R1 og R2 (har ikke andet).

Ifølge RCE's virkemåde, så burde Pioneer'en virke fordi man låser regionen, mens Sony'en måske vil virke.

Jeg afventer spændt andre svar i denne tråd :)

Findes der lister over RCE DVD film?

/Mogens

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juli-2004 kl. 14:16

Hej FordPrefect

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Så vidt jeg forstår er det indtil nu kun enkelte film-udgivere, der lægger RCE på region 1 dvd´er, så man ikke kan se disse film på en kodefri maskine.

Ja, det er heldigvis ikke så udbredt endnu.

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Men hvad sker der hvis de begynder på det samme med region 2 skiverne, og man har købt en kodefri maskine - står man med håret i postkassen, kan man få gjort den ikke-kodefri igen, eller er det almindeligt at maskinerne midlertidigt kan regionlåses manuelt ?

Ja, hvis de begynder med RCE på region-2 film, så er det et problem.

Så er der to mulige løsninger:

• Lave en "sammenslutning mod RCE kodede film", boycotte de film som er kodet, og håbe det på et tidspunkt bliver så omfattende at det kan ses på salgstallene så de stopper med det igen Smile
  • Få DVD-afspilleren gjort ikke-kodefri igen, eller finde en model hvor man kan skifte region efter behov.

Jeg tror egentlig ikke så meget på den første løsning, dertil er salget i f.eks. supermarkederne for stort.

Mht. at lave DVD-afspillerne tilbage igen, ja, jeg tror der vil komme løsninger til de fleste mærker og modeller. Både officielle og uofficielle.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Print side | Luk vindue