Print side | Luk vindue

Tv apparatet framtid

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134876
Udskrevet den: 01-Juni-2025 kl. 23:36

Emne: Tv apparatet framtid
Skrevet af: tobiasl
Emne: Tv apparatet framtid
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 09:03
Hej 
tænkte lidt over det hvordan tro i det vil se ud om 10-20 år har vi TV 
i dag bruger jeg ofte min computer vis jeg skal se noget på nettet og efter jeg har fået min Oculus Rift DK2
kan jeg se endnu mindre grund til af tænde for det når man kan se film som det her  http://www.youtube.com/watch?v=cji_8fX4JOE - https://www.youtube.com/watch?v=cji_8fX4JOE  skal siges video er det den første ud gave og den er blevet forbedret og når den færdige kommer er den endnu bedre.

Og som vi ved går det jo kun en vej med teknologi se fra den første iphone til de smartphones vi har i dag for med det her bliver strøelse raset jo lidt ligegyldige.  Nu kommer Samsung jo Samsung Gear som de har lavet sammen med Oculus som er hvor man bruger deres nye tablet så  ender det bare med vi har en alt i en ting som så også bliver aflæseren for et tv  ?

eneste som den jo ikke kan er jo af man sider sammen selv med flere i fam. der har en på og man ser henanden virtuelt er det nok ikke lige det samme men slut med tv når man er 1 ? hvad tænker i hedre det bare støre og højere opløsning som i dag eller ?

Svar:
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 14:45
Den eneste rigtige fremtid for TVét, det ville være at afskaffe begrebet TV, og bruge begrebet "display" i fremtiden.

Nutidens TV er efterhånden meget langt fra det begreb, der engang var velkendt som TV, og som udelukkende kunne vise TV (broadcast) og nogle ganske få ekstra fysiske tilslutninger.

I dag er det min opfattelse, at der bruges "TVét" primært som display, (dvs. andet udstyr er tilsluttet, for at se billede på TVét/displayet), eller "TVét" bruges som en all-in-one computer.

Om 10 - 20 år: Der findes ikke TV i den traditionelle forstand overhovedet. Selv broadcast tror jeg er død. Alt streames, også live udsendelser. Vi snakker ikke tunere, men derimod codecs og apps, (som så forhåbentlig er nået til een fast standard). Displayet er blevet en så indgroet del af hverdagen, hvor al kommunikation foregår igennem dette, tekst, tale og video kommunikation, alt foregår ved stemmestyring og bevægelser. Størrelsen er ikke pre-defineret. Det er flydende, og ord som opløsning er begrænset til displayets fysiske størrelse. Displayet er nærmest papirtyndt. Intern kommunikation foregår trådløst. Dit display kender dig, ved når du er i nærheden, ved hvad der interessere dig, og sørger generelt for alle dine praktiske gøremål/aftaler, indkommende beskeder, opkald oa. Det holder dig orienteret omkring dit sociale netværk helt automatisk, news feed og andet du må interessere dig for. 

Alt sammen er styret fra een enkelt enhed, som i dag kaldes smartphone. Denne enhed indeholder alt i dit liv. Du har den altid på dig eller i din nærhed. Den "dockes" i dit hjem, og videre kommunikation foregår via display. Din smartphone er din identitet.
Displayet er ekstra fysisk overblik/skærm, der kan rumme langt mere visuelt, end din smartphone. Du kan have flere display, i alskens størrelser i dit hjem. Lige fra typisk smartphone størrelse, til tablet, til computer, til decideret stor-display. De ville alle være intelligente til at kunne "føle", når du er i nærheden. Du kan tale direkte til dem, som hvis du talte til din smartphone. Du kan "mute" eller "pause" display og fortsætte mere private samtaler/kommunikation på din smartphone, når det passer dig. Du kan "overtage" et display, og/eller forbinde dig til et display i en gruppe, (kunne være lille-Per, som er i gang med et kommunikere med tante Olga, og du "blander" dig i kommunikationen). Er det visuel kommunikation, og du ikke lige er inde for "kamera" øjet, så indsættes et billede/ID af dig. Olga er hele tiden klar over, hvem det er der kommunikeres med, ikke kun via stemmen.
Du kan have flere displays i samme fysiske display. Det er kun den fysiske størrelse der sætter grænsen. Så mens lille-Per kommunikere med Olga, kan du "overtage" en del af display, og f.eks se nyheder, læse mails, eller kommunikere på anden vis med en anden person, på selv samme display. Er det via stemme, er det selvfølgelig ikke så praktisk, men det er en valgmulighed. Pointen er, at det er fleksibelt. Hvordan det så bruges, er helt op til brugerne selv.

Du sidder ikke foran en computer, som vi gør i dag, (du kan dog gøre det). Du bruger display på alle måder. Skal du sende en email, så diktere/taler du til display, (tale til tekst). Og omvendt kan du få display til at læse emails, beskeder eller andet op (tekst til tale).
Du bruger også display til film og live/streaming udsendelser. Musik klares også via display, dog kan du have højtalere placeret strategisk, og fuldstændig individuelt styret, igen igennem display.

Display er som udgangspunkt altid tændt. Udviklingen har gjort, at det er ekstremt strømbesparende i tændt tilstand og klar til modtage dine ordre.

Min opfattelse er, at meget af det her allerede er fysisk muligt i dag. Vi har computerkraft nok langt hen ad vejen til store dele af det, selv i smartphones i dag. Det er ene og alene et spørgsmål om, at få producenterne til at indse det, og så integrere det korrekt på en praktisk måde. Det sidste er nok en for stor mundfuld, men så må andre på banen. Det behøver ikke være fastlagt til een producent. Det er kun et spørgsmål om at nå frem til at bruge de/den rette formular/standard til det. Og så kan man lave nuancer i brugerinterface, ekstra funktioner eller andet. Men grunddelen er den samme, og kommunikationen den samme. Om man kalder den WiFi, Bluetooth, WiDi eller andet, så er det det samme kommunikationsform, og alle enhederne kan "snakke" samme "sprog". Du/dit hjem skal ikke være tvunget til een producent eller et producent bestemt interface/styre system, medmindre det er en samlet pakkeløsning.

Jeg ved ikke hvor mange der gør som mig. Men når jeg kommer hjem, så lægger jeg altid min smartphone fra mig, (oftest i laderen). Så kan det godt være lidt irriterende, at skulle bevæge sig efter den, hvis der pludselig kommer et opkald. Eller at jeg pinedød skal hen og have fat i den, bare for at læse en indkommende email, besked eller andet, hvis jeg f.eks sidder foran "TV" eller i/omkring min computer/tablet eller whatever jeg nu engang er i nærheden af. Så er det meget nemmere/hurtigere, at blot bede et display i nærheden om at vise den eller besvare opkald direkte bare ved sige det til display.

Lige nu mener jeg at vi er i en tilstand, hvor det ikke er fysisk begrænsning der er problemet. Det er manglende forståelse eller vilje til at gennemføre ovenstående. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 16:20
Hvis der var nogen der så Iron Man igår, så kan man godt gå et skridt videre, og droppe displays i fysisk form. Det blir muligt at projicere billeder i den fri luft, både i 2D og 3D. Mener allerede man er langt med det, og kan lave billeder uden display.

Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 18:30
Fin historie Kim.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 07:48
Kim jeg kan lig din fremtid Thumbs Up

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis der var nogen der så Iron Man igår, så kan man godt gå et skridt videre, og droppe displays i fysisk form. Det blir muligt at projicere billeder i den fri luft, både i 2D og 3D. Mener allerede man er langt med det, og kan lave billeder uden display.

Det ville også være klart at foretrække. Men den fremtid tror jeg ligger noget længere ude, måske mellem 10-20 år, med fokus på 20.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det ville også være klart at foretrække. Men den fremtid tror jeg ligger noget længere ude, måske mellem 10-20 år, med fokus på 20.

ja i dag har de lavet noget der ligner det men det er vis kun spajle der gør det

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 12:56

Lige nu mener jeg at vi er i en tilstand, hvor det ikke er fysisk begrænsning der er problemet. Det er manglende forståelse eller vilje til at gennemføre ovenstående. 

Normalt er jeg kendt for, at jeg er ude med den store rive efter producenterne. I forlængelse af mit forrige indlæg, vil jeg godt forsøge forklare, dels hvorfor, men også give et par eksempler på, hvorfor jeg pt. synes producenterne er vores største trussel for fremtiden.
Meget af det er selvfølgelig præget af personlige holdninger til tingene, og ikke mindst mine egne behov og syn på sagen.

Producenterne er i bund og grund meget afgørende for, hvordan VI (dvs. forbrugerne) skal leve i fremtiden. Her tænker jeg ikke på sundhed og den slags, men rent elektronisk. De bestemmer, og vi efterkommer/efterlever, på godt og ondt. Den udvikling synes jeg, er blevet væsentlig værre i de senere år. Selvom man i et øjebliks vanvid kan få den tanke, at de gør de så godt de kan, og har de rette intentioner, så mener jeg nogle af deres stunts skriger til himlen, at der tænkes ikke med de grå celler. Og økonomisk kan det også være svært at se meningen med galskaben. 
Når man har en så toneangivende faktor som producenterne, i noget der omhandler fremtiden, så skal man virkelig tænke sig om, om man vil lade dem præge fremtiden på den måde. Det kan på nogle punkter sammenlignes med hjernevask og manipulation, fordi vi i stor stil også bliver bombarderet med impulsive indtryk og reklamer, hvor DE fortæller os om fremtiden.

Et meget aktuelt eksempel, i den her relation, er 4K display (TV).
LG, Samsung, Philips, Sony.. Alle de store spillere laver 4K displays. Men hvad er det reelt de laver?

Hvis vi lige tager Samsung ud af mængden, for en stund. Så står vi med mindst 3 store spillere, som laver 4K display i dag, men ingen af dem kan tilbyde support af noget 4K materiale, selv det som er tilgængeligt. Alligevel er de ude og "pådutte", præge og på anden måde fortælle forbrugerne, at det er det helt rigtige. Noget så simpelt som at understøtte det mest oplagte materiale (Netflix 4K), fejler de på. De understøtter Netflix. Det gør de et stort nummer ud af fortælle. Nu laver de et 4K display, med understøttelse af Netflix, men IKKE Netflix 4K.
Jeg har kun eet spørgsmål: HVORFOR? Hvem i den galeanstalt har dog gennemtænkt dette? Og endnu værre.. Hvilke svage sjæle får de held med at bilde ind, at det er det eneste rigtige? 

Samsung går ikke hus forbi her. Selvfølgelig gik de all-in i forbindelse med 4K og Netflix. Den ros må man give dem. (Nej jeg vil sgu ikke rose dem, for noget så indlysende. Men set i forhold til de andre producenter, så kan man godt kalde det for ros). Samsungs "hjerneblødninger" ligger andre steder. Udover at nogle vil mene, at Samsung har et generelt "kvalitetsproblem", så har de sammen med de andre producenter også problemer helt andre steder.

Smart-TV, og ikke mindst Skype. Her gælder det samtlige producenter. Skype, hvad er Skype?
Skype er en netværksbaseret kommunikations form mellem 2 eller flere personer samtidig, og det kan gøres tekst, tale baseret eller visuelt (video). Det eneste Skype som sådan kræver, det er skærm og/eller mikrofon og kamera. Og så selvfølgelig en netværksforbindelse.
Udover kamera og mikrofon, så er skærm og netværksforbindelse jo netop en del af et Smart-TV. Og et Smart-TV med kamera og mikrofon, så er den helt i vinkel.
Men kan det så bruges? Svaret er ja og nej. Når du sidder ved skærmen, eller den er tændt. Så kan du kaldes op udefra. Men slukker du den, så kan du ikke kaldes op. 
Den del spænder jo meget godt overens med smartphones i dag. Slukker man disse, så kan man heller ikke kaldes op. Men forskellen ligger i, at et display (nævner lige TV igen), det slukker man jo normalt, når man er færdig med at bruge det. Det er normalvis IKKE beregnet til den slags kommunikation.
Alligevel laver producenterne det. Men de gør det ikke færdigt. Det er en halv løsning, som i sig selv betyder, at det derved ikke vil blive benyttet. Eller det vil stille forbrugerne i en situation, hvor de skal ud og finde andre løsningsmuligheder, for at kunne bruge det, (Logitech har lavet et "Skype" kamera, som bibeholder forbindelse, i "slukket" tilstand).
Så er jeg igen nødt til at spørge. HVORFOR? Hvorfor overhovedet bruge tid, ressourcer og energi på noget, der ikke bliver fuldendt? Er det bevidst at man vil generer forbrugerne på den måde, eller er det ganske enkelt for svært for producenterne at indse? I så fald skal de SLET IKKE have lov til at dominere fremtiden.

Mere Samsung - I 2012 kom deres første TV med noget der hed Evolution Kit. Hele ideen med Evolution kit er i min verden genial. Hvorfor dog udskifte et helt display, som ellers funger ganske fint, hvis det blot er pga nogle udviklings ændringer/funktioner. Og det i stedet kan gøres med en boks. Med Evolution Kit ser Samsung jo netop displayet som et display, der som sådan intet har med funktionerne at gøre, eller en begrænsning for funktionerne. Displayet har eet eneste formål, at vise billeder/film/live video osv. Thats it! Alle funktioner og teknik kan lige så godt ligge i en selvstændig boks, som så kan variere alt efter hvilke funktioner man ønsker. Præcis som en tradition computer. DET vil jeg gerne rose Samsung for. 
Men træerne vokser ikke ind i himlen. For når man borer lidt i det, så fuldender de IGEN ikke denne vision. De ændre interface og bokse. Og samtidig med det, så laver de stadigvæk traditionelle løsninger, hvor displayet er ligesom displayet altid har været i snart en menneskealder, (kaldet TV.. der var den igen). HVORFOR? Samsung!! Hvorfor fanden dog ikke fuldende den ide nu her 2-3 år efter i startede den. Og hvor en i helvede bliver de andre producenter af?
(Faktisk gjorde Philips det samme for mange år siden, da deres første fladskærm (plasma) kom på markedet. Det var også med en selvstændig boks. Og det er set få gange efterfølgende).

I stedet for at fuldende dette, (og andre ting), så får Samsung endnu en hjerneblødning, og nærmest ud af den blå luft, begynder de at bøje displayet. Hvor fanden kom det lige fra? Normalvis synes jeg at jeg er rimelig med i, hvad der rører sig. Men buede display, den havde jeg (og ekstremt mange andre mennesker) ikke lige set komme. Og hvad endnu værre er, det lader igen ikke lige til at have været specielt gennemtænkt. Nogle sammenligner det med 3D. Jeg vil påstå det er langt langt værre. 3D har faktisk været på tegnebordet i fantastisk mange år, (hvem husker ikke de gamle 3D briller med to farvet glas/plastik). 3D er en, i min verden, underholdnings form. Og personligt nyder jeg det faktisk, når den er gjort rigtigt. Buede display, der knækkede min film totalt. Meningen med galskaben står absolut ikke mål med resultatet. Tværtimod. Praktisk talt alt forskning viser, at det holder ikke i relation til den type display (16:9) som det er tiltænkt til at være. På seneste messe fremviste de et kæmpe display (21:9) som kunne bøjes alt efter behov (lyst).. Hvem FANDEN har LYST til/Behov for det? Det var dog trods alt et 21:9 display, så lidt mere gennemtænkt var det dog alligevel. 

Igen bliver jeg nødt til at stille spørgsmålet, HVORFOR? Skal jeg selv svare på den her, så virker det som om, at det er en form for pral over for de andre producenter..en slags "Se hvad vi kan, æv bæv!!". Det er da sødt nok med den slags interne "gadekampe". Men kunne de for fanden så ikke holde den intern, i stedet for at nærmest forsøge lave det til main stream produkt. Og så bruge tid/ressourcerne på at fuldende løse ender og alskens andet bras de har gang i? Det er ikke alting der er en legeplads her.

Sådan kan jeg blive ved med at finde ting, hvor jeg synes man gang på gang står i nogle dilemmaer og situationer, som i bund og grund falder tilbage på producenterne. Og som almindelig logisk tænkende individ spørger man sig selv: Hvorfor skal det være sådan? Og endnu værre.. Er det i orden at det er disse producenter der skal diktere vores fremtid på den måde, når de dels får disse "hjerneblødninger", og tilsyneladende har svært ved at fuldende selv simple funktioner?

Som jeg startede ud med. Jeg synes pt. at producenterne i sig selv er den største trussel for fremtiden. Ikke dermed sagt at der ikke er udvikling. Men den går langsom, fordi vi gentagende gange skal forbi områder, der er omgivet af meningsløst galskab og manglende fuldendelse af funktioner. Ikke mindst når det gælder om at se tingene i et større perspektiv, som jeg bla. nævnte i forrige indlæg. Det er små, og nogle gange dumme fokus områder/funktioner som får stor opmærksomhed. Og det kan vi (jeg) godt leve uden. 
Selvfølgelig kan man sige, at jeg som forbruger selv afgøre om jeg vil støtte disse producenter. Det er helt korrekt, at man også selv har et ansvar, ligesom det er helt korrekt, at de fleste nok ikke lige går ud og investere i noget, velvidende at det er noget halvfærdigt bras. Faktisk er det det stik modsatte, når det kommer til forbrugernes forventninger, fordi vi bliver præget af reklamer, omtaler, messer, tests osv.
Men måske er det løsningen på al det her. At vi, forbrugere, netop ændre syn og forventer, at det vi køber, det bare er noget halvfærdig bras fyldt med funktioner, som vi ikke kan/gider/vil bruge. Måske det i sig selv kan sætte en gevaldig stopper for den forkerte udvikling, og skub i den rigtige (min) udvikling. I stedet for at leve i kompromisser konstant, der hæmmer udviklingen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 13:25
Det gælder om at skille sig ud for at få sorte tal på bundlinien. Bilbranchen har gjort det i mange år. Simple as that Dr.Watson

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 13:32
Well spoken Kandersen !

Dog lige et spørgsmål til et punkt i dit indlæg. Hvor fremgår det at Sony ikke skulle understøtte NetFlix 4K ?

Jævnfør de oplysninger jeg har tilgængelige, så understøtter de 4K skærme vi står og sælger til dagligt netop NetFlix 4K, så jeg er temmelig interesseret i at vide om Sony blot prakker mig noget på ærmet ?

Hvis du tænker på sidste års 4K skærme (LG 965 og Sony X9 2013), så er jeg helt med, men deres nuværende X8 og X9 skulle ikke have issues i den retning ?

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 13:50

Det gælder om at skille sig ud for at få sorte tal på bundlinien. Bilbranchen har gjort det i mange år. Simple as that Dr.Watson

Du kan skille dig ud på mange måder. Spørgsmålet er om dit produkt er brugbart med det du skiller dig ud med. Jeg er ret sikker på, at det er næppe mange bilproducenter, som kunne finde på at lave firkantet hjul, bare for at skille sig ud. Bilen kan stadigvæk køre, men det er en noget "bumpede" affære.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Well spoken Kandersen !

Dog lige et spørgsmål til et punkt i dit indlæg. Hvor fremgår det at Sony ikke skulle understøtte NetFlix 4K ?

Jævnfør de oplysninger jeg har tilgængelige, så understøtter de 4K skærme vi står og sælger til dagligt netop NetFlix 4K, så jeg er temmelig interesseret i at vide om Sony blot prakker mig noget på ærmet ?

Hvis du tænker på sidste års 4K skærme (LG 965 og Sony X9 2013), så er jeg helt med, men deres nuværende X8 og X9 skulle ikke have issues i den retning ?

Jeg kender ikke status på de nyeste modeller. Men princippet er galt allerede fra første model, (som stadigvæk er i handlen, og derfor stadigvæk aktuel). Så vidt jeg lige kan huske, så var det vist LG eller Philips 2014 modeller, som stadigvæk ikke havde support for Netflix 4K.

Det er som sådan ikke fordi jeg har noget imod de ikke har support for Netflix 4K. Men hvis de har, og gør noget ud af at fortælle, at de har Netflix, og de samtidig producere 4K skærme. Så knækker min logik altså, hvis de ikke har Netflix 4K. Uanset årsagen, så falder produktet til jorden, og man bør IKKE røre disse produkter med en ildtang, fordi allerede fra producentens side har man sagt, at det er noget bras, der ikke engang lever op til nutidens standard.

http://www.lydogbillede.dk/test/philips-55pus780912/ - http://www.lydogbillede.dk/test/philips-55pus780912/

Det første afsnit under konklusionen fortæller meget godt, hvor vanvittigt det er, (specielt parentesen, fortæller alt). 

At de kan give dette TV (hader det ord) en karakter på 4 ud af 6, i stedet for at holde det helt skarpt principielt.. Det skal have karakteren 0 i min verden.. Det er som at få stillet en opgave til eksamen, gennemført den, men ikke forstået hvad opgaven går ud på. Det kan ALDRIG blive et positivt resultat.

Eksemplet skal også kun ses som et eksempel på, at man laver noget, men man fuldender det ikke. Så i sidste ende står forbrugeren med en delvis brugbar løsning, mere besværlig løsning, eller ingen løsning. Disse produkter har vi massere af, og de er alt for spild af tid og ressourcer.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 14:37
Kim, jeg tror at vi (som nørder) lider under at 90% af køberne til nutidens tv, køber ud fra "ordgejl" og så ellers billigste pris.
8% "læser sig frem" til det "rette tv", 1½% tager vitterligt ud og ser på billedet på det tv de vil købe og den sidste halve % er der vi er. Os der stiller kritiske krav og ser på flere tv, inden vi køber - og tillader os at springe over, hvis et "fantastisk tv" ikke er så fantastisk alligevel.

Gæt hvem der sætter markedet........

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 14:40

Du kan skille dig ud på mange måder. Spørgsmålet er om dit produkt er brugbart med det du skiller dig ud med. Jeg er ret sikker på, at det er næppe mange bilproducenter, som kunne finde på at lave firkantet hjul, bare for at skille sig ud. Bilen kan stadigvæk køre, men det er en noget "bumpede" affære.

Problemet er at de hele tiden prøver på at "opfinde den dybe tallerken" igen og igen. Istedet for at tænke innovativt, griber de efter kendte skills, og propper computeren i TV'et. Smart ide tænker de, vi kalder det sgu SmartTV. Og hov, nu kan vi også bøje et display. Hurra vi har opfundet CurvedTV.

Lad os se hvornår en får den lyse ide at vi kan kommunikere direkte med TV'et med tale. "Hent seneste nyheder", "Hvad skal der købes ind til aften", "Hvad går der i biffen", " hvornår kommer hvem hjem" osv

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kim, jeg tror at vi (som nørder) lider under at 90% af køberne til nutidens tv, køber ud fra "ordgejl" og så ellers billigste pris.
8% "læser sig frem" til det "rette tv", 1½% tager vitterligt ud og ser på billedet på det tv de vil købe og den sidste halve % er der vi er. Os der stiller kritiske krav og ser på flere tv, inden vi køber - og tillader os at springe over, hvis et "fantastisk tv" ikke er så fantastisk alligevel.

Gæt hvem der sætter markedet........

Klaus

Jeg forstår godt hvad du mener, Klaus. Og jeg er ikke uenig. Men husk på, at disse individer i stor stil bliver præget, både af producenterne og af medierne. Det er det jeg mente med hjernevask og manipulation. 
Helt konkret - Man kan ikke vide det, hvis man ikke ved det. Sådan sagde min gamle skolelære altid, når han stilte os et spørgsmål, som vi ikke havde gennemgået på forhånd. Og det er jo logisk nok.

Forskellen er, at producenterne VED det. Og det i sig selv gør det mere galt, at det også er dem der producere det, fremfor at producere det, som de OGSÅ ved fungere. Sidstnævnt kan ikke altid forklares med økonomi. For jeg ser mere økonomi i at undlade at proppe en halvfærdig funktion i et Smart-TV, som ingen alligevel vil bruge. Den helfærdige løsning er muligvis en anelse dyrere, men den ville i så fald nok blive brugt i større omfang så.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 15:19

Lad os se hvornår en får den lyse ide at vi kan kommunikere direkte med TV'et med tale. "Hent seneste nyheder", "Hvad skal der købes ind til aften", "Hvad går der i biffen", " hvornår kommer hvem hjem" osv

Det sker ikke, når producenterne har fokus på at bøje skærmene, fremfor at bruge den tid/ressource på at udvikle på "tale -> tekst". Eller bare noget andet brugbart.

("Tale til tekst", eller "tale genkendelse" er hele grundlaget for at kunne kommunikere til et apparat, for at få det til at afvikle noget.)

Teknologien er til det. Og det er det som jeg hæfter mig ved, at man tilsyneladende ikke gør brug af den, og ikke mindst alle de enorme muligheder der åbner sig, når man får stabiliseret "tale -> tekst". Man laver igen en halvfærdig løsning, og "sælger" den til de før omtalte mennesker, som så IGEN skal leve i kompromisser eller funktioner, som ikke bruges.
Det er jo ikke raketvidenskab, at tale til et apparat, og få det til at udføre noget. Raketvidenskaben består i, at gøre det stabilt, og se mulighederne i at udnytte det til noget brugbart.
Og den udvikling vil jeg langt hellere se, end at se buede skærme, alskens mere eller mindre ligegyldige apps i smart-tv, og 4K display, som ikke kan vise nutidens 4K materiale. Det er en alvorlig hæmsko for fremtiden, når vi skal igennem alle disse ting gang på gang.
Mit bæger flød over ved buede skærme, og 4K TV, der ikke understøtter det 4K materiale der er tilgængelig på udgivelsestidspunktet.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 16-September-2014 kl. 17:12

Forskellen er, at producenterne VED det.

Gu gør de da så!

For jeg ser mere økonomi i at undlade at proppe en halvfærdig funktion i et Smart-TV, som ingen alligevel vil bruge. Den helfærdige løsning er muligvis en anelse dyrere, men den ville i så fald nok blive brugt i større omfang så.

Bedøvende lige meget, inden man er færdig med "den helfærdige løsning", har kunderne der sidder på pengene købt et halvfærdigt tv fra en konkurrent, fordi det har de der "hypede" ting.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Forskellen er, at producenterne VED det.

Gu gør de da så!

For jeg ser mere økonomi i at undlade at proppe en halvfærdig funktion i et Smart-TV, som ingen alligevel vil bruge. Den helfærdige løsning er muligvis en anelse dyrere, men den ville i så fald nok blive brugt i større omfang så.

Bedøvende lige meget, inden man er færdig med "den helfærdige løsning", har kunderne der sidder på pengene købt et halvfærdigt tv fra en konkurrent, fordi det har de der "hypede" ting.

Klaus

De "hypede" ting funger jo ikke, hvilket jeg mener ER det store problem her.
Nogle køber det, fordi der skrives side op og side ned om, hvor godt, fint og fantastisk det er, (inden test). Andre læser slet ikke test og anmeldelser, (det er jo for fanden ikke et krav, for at få noget der virker?).

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 11:07

De "hypede" ting funger jo ikke, hvilket jeg mener ER det store problem her.

Vi er helt og aldeles enige.

Desværre kan vi være det lige så meget vi vil, så længe alle "ignoranterne" farer ud og køber lortet.

Klaus

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 11:48

Forskellen er, at producenterne VED det. Og det i sig selv gør det mere galt, at det også er dem der producere det, fremfor at producere det, som de OGSÅ ved fungere. Sidstnævnt kan ikke altid forklares med økonomi. For jeg ser mere økonomi i at undlade at proppe en halvfærdig funktion i et Smart-TV, som ingen alligevel vil bruge. Den helfærdige løsning er muligvis en anelse dyrere, men den ville i så fald nok blive brugt i større omfang så.

Fin teori. Virkeligheden viser noget andet.

Der er masser af eksempler på at dét der er bedst for forbrugeren, ikke nødvendigvis er dét der er bedst for producenten/leverandøren. Prøv at se på detail-markedet i Danmark. Markedet for forbrugerelektronik er ekstremt prisfølsomt. Al logik siger at rene web-butikker der ikke har udgifter til salgspersonale, demo-varer, udstillingslokaler osv. burde udkonkurrere supermarkederne ved ganske enkelt at have lavere priser, muliggjort af lavere omkostninger. Men alligevel sidder supermarkederne tungt på salget. Hvorfor? Fordi de kan prakke dig forsikringer, tilbehør og afbetalinger på, og sælge over på andre modeller som du ikke opdager giver dig mindre for pengene, i en grad som ganske enkelt ikke er praktisk muligt for en webshop. Derfor kan supermarkederne lave slagtilbud hvor web-butikkerne simpelthen ikke kan være med, og derved få det til at se ud som om de er de billigste. En web-butik er meget mere "nøgen". Denne nøgenhed er isoleret set meget bedre for forbrugeren, men det er bare ikke dét der vinder i konkurrencen.

Det samme sker for TV-producenterne. Hvis en producent kan tjene nok penge ved at levere en dårlig løsning til overpris til at de kan bombardere dig med reklamer, bedre udstillingspladser i butikkerne og mere provision til sælgeren, og derved "stjæle" størstedelen af salget, så vinder de over den producent der leverer en bedre løsning, men ikke har salgsapparatet til at gøre opmærksom på det.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 11:51
Iøvrigt synes jeg ikke at dét at overbevise forbrugerne om at bøjede skærme er sagen, er et mere horribelt projekt end at overbevise dem om at musik skal spilles fra én højttaler og ikke to. Og dét går da ganske fint, så hvorfor ikke også bøjede skærme?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 11:58

Alt sammen er styret fra een enkelt enhed, som i dag kaldes smartphone. Denne enhed indeholder alt i dit liv. Du har den altid på dig eller i din nærhed. Den "dockes" i dit hjem, 

Allerede hér mener jeg at din fremtidsvision er alt for forankret i måden vi gør tingene på i dag. Fremtiden er netop at du ikke er fastlåst til bestemte apparater, men at du har adgang til dét du betaler for at have adgang til, og dén adgang har du så uanset hvilket apparat du rent faktisk er i nærheden af.

Dit hjem er bevidst om om du er hjemme eller ej, eksempelvis fordi du har låst dig ind ved hjælp af dit smartwatch, eller andre metoder som vi ikke lige forestiller os endnu. Selve styringen og indholdet ligger i skyen, ikke i ét af dine apparater. Jeg tror med andre ord det bliver stik modsat, det bliver ikke styret fra én enhed, men fra alle enheder.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 12:05

Jeg ved ikke hvor mange der gør som mig. Men når jeg kommer hjem, så lægger jeg altid min smartphone fra mig, (oftest i laderen). Så kan det godt være lidt irriterende, at skulle bevæge sig efter den, hvis der pludselig kommer et opkald. Eller at jeg pinedød skal hen og have fat i den, bare for at læse en indkommende email, besked eller andet, hvis jeg f.eks sidder foran "TV" eller i/omkring min computer/tablet eller whatever jeg nu engang er i nærheden af. Så er det meget nemmere/hurtigere, at blot bede et display i nærheden om at vise den eller besvare opkald direkte bare ved sige det til display.

Forresten: Når jeg lægger min iPhone fra mig, så har jeg som regel en iPad eller Macbook inden for rækkevidde. Hvis der kommer en mail eller en iMessage, så modtager og evt. besvarer jeg den dér. Kun SMS (som jeg får meget få af) og taleopkald (som jeg får færre og færre af) vil jeg misse, og det er engang i aften vel også et overstået kapitel... Jeg er ikke specielt fan af at lade TV'et være en kommunikator, jeg mener den egner sig bedst til énvejs kommunikation.

Jeg vil så påstå at for at dén integration skal fungere ordentligt, så SKAL du netop binde dig til én producent, om ikke andet så én producent af styresystem. Historien viser at alt andet bliver noget juks. Men jeg vil påstå at meget af dét du beskriver som en fremtidsverden, allerede er her for full-blown Apple brugere.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er masser af eksempler på at dét der er bedst for forbrugeren, ikke nødvendigvis er dét der er bedst for producenten/leverandøren. Prøv at se på detail-markedet i Danmark. Markedet for forbrugerelektronik er ekstremt prisfølsomt. Al logik siger at rene web-butikker der ikke har udgifter til salgspersonale, demo-varer, udstillingslokaler osv. burde udkonkurrere supermarkederne ved ganske enkelt at have lavere priser, muliggjort af lavere omkostninger. Men alligevel sidder supermarkederne tungt på salget. Hvorfor? Fordi de kan prakke dig forsikringer, tilbehør og afbetalinger på, og sælge over på andre modeller som du ikke opdager giver dig mindre for pengene, i en grad som ganske enkelt ikke er praktisk muligt for en webshop. Derfor kan supermarkederne lave slagtilbud hvor web-butikkerne simpelthen ikke kan være med, og derved få det til at se ud som om de er de billigste. En web-butik er meget mere "nøgen". Denne nøgenhed er isoleret set meget bedre for forbrugeren, men det er bare ikke dét der vinder i konkurrencen.

Det samme sker for TV-producenterne. Hvis en producent kan tjene nok penge ved at levere en dårlig løsning til overpris til at de kan bombardere dig med reklamer, bedre udstillingspladser i butikkerne og mere provision til sælgeren, og derved "stjæle" størstedelen af salget, så vinder de over den producent der leverer en bedre løsning, men ikke har salgsapparatet til at gøre opmærksom på det.

Som forbruger er vi prisbevidste, og desværre også langt ud over det man måske burde være. Men jeg mener det skyldes bla. information, men også de utallige dårlige produkter vi oftest har med at gøre. Folk vil ikke betale for meget - Den del rokkes der nok ikke ved. Men man vil slet ikke betale for meget for dårligere produkter. Og hvis man har (hvad de fleste nok har) skabt sig en erfaring der siger, at det næsten er ligegyldigt hvad man køber, så står man i et eller flere dilemmaer, eller tingene er blevet så omstændige/uoverskuelige så de slet ikke er/kan bruges. Så giver det sig selv, at det vil skabe yderligere problemer for prisbevistheden (eller mangel på samme). 
Det er den del som jeg vælger at kalde for mistillid til producenterne.

Pr. definition er elektronik købt i Bilka jo dårligere, end hvis det er købt i HiFi klubben. Ihvertfald når det kommer til "nørderne" som os. Men hr og fru almindelig tænker slet ikke sådan. For dem er det buede TV i HiFi klubben lige så godt/åndsvagt som det buede TV i Bilka.
Og når der er tale om det samme produkt, så kan disse forbrugere jo kun henholde sig til prisen, som der kan være voldsom stor forskel på. Faktisk så jeg i sidste uge, -3000,- i forskel på det samme TV i Bilka, som hvis man bevægede sig få hundrede meter længere væk til Fona. (Begge dele i Fona)

Disse scenarier gør, at folk BLIVER prisbevidste. Selv "nørderne" gør. Og så er det pludselig hammerende ligegyldigt, om det hedder Bilka eller Fona.
Og hvis Bilka kan sælge samme produkter som Fona, så siger al logik, at så er det jo ikke produkterne der er forskel på. Det er scenarier skabt af producenterne og detailforretningerne.

Der findes også en virkelig stor skare som lever efter konceptet, at de ikke har brug for noget nyt. Disse mennesker kan snildt leve med gammeldags CRT TV, hvis det ikke var fordi de blev tvunget til noget andet af udbyderne.
Det må være producenternes opgave at VISE disse mennesker, at der kan findes andre løsninger (nyere tekniker), som virker og kan gøre deres hverdag bedre eller nemmere. Eller måske bare via tvang, ligesom man ser med elektronisk post fra det offentlige i disse dage.
Det er bare svært for producenterne, hvis de dels kun er interesseret i at masse-sælge bras. Og dernæst ikke rigtig har noget ordentligt brugbart at fremvise, uden at det betyder, at de derved også skal fremvise mangler/dilemmaer osv.

Jeg vil ikke forsvare forbrugerne. Men ansvaret vil jeg primært lægge på producenterne. Medier og detailbrancen kan også ryge med i den kategori. I sidste ende er det dog forbrugernes valg, helt enig. Men de er dælme oppe imod nogle spillere, som er mange forbrugere langt overlegen i det her spil.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:02

Iøvrigt synes jeg ikke at dét at overbevise forbrugerne om at bøjede skærme er sagen, er et mere horribelt projekt end at overbevise dem om at musik skal spilles fra én højttaler og ikke to. Og dét går da ganske fint, så hvorfor ikke også bøjede skærme?

To højtalere, i et samfund der efterhånden er så præget af, at musik skal lyttes til på en smartphone, og eller helst streames fra en obskur leverandør, forøvrigt via et oftest dårligt netværk? 

Du kan godt se, at det hænger sgu ikke helt sammen? Hele begrebet stereo og HiFi ryger jo af fløjten, så unge mennesker i dag TROR de lytter til stereo HiFi, for der findes snart ikke andet. (Fordi det andet der findes er tilsvarende ikke bedre, (for dem), og så er det langt mere besværligt.

Hvis jeg var ung i dag og ikke kendte til det jeg nu engang kender til, så ville jeg også synes, at musik fra min smartphone, (streamet eller rippet who cares) er smart og lyder godt. Og skulle jeg mærke en lille fornemmelse, at det som "de gamle" kalder for HiFi og god lyd, så plugger jeg et par "billige" øreknopper i øret, og synes det er helt vildt HiFi!!
Det er jo det producenterne SIGER det er! Det er det detailbranchen VISER det er. Det er kun nogle ganske få gamle fjolser på recordere.dk, der siger det er noget bras!

Kan du se hvor det føre hen?

Det er lidt hårdt skåret op her. Men det er desværre ikke langt fra virkeligheden. 
Årsagen er jo forholdsvis simpel. Musik streamet via mobilen er jo betydelig nemmere OG billigere, end at skulle ud og investere i et stort og oftest langt dyrere anlæg, og så med TO!! højtalere, som forøvrigt skal forbinde med LEDNINGER (og allerhelst af den rette type, siger nørderne). Ikke nok med det, så er det fandens TUNGT at slæbe rundt på, når man begiver sig ud bla. vennerne, eller bare skal ud og løbe en tur.

Producenterne kan godt se, at de sælger tusindvis, (måske endda millionvis) flere smartphones med ørepropper, for hvert stereo anlæg de måtte sælge. Og da de driver forretning, så er de jo ikke dumme. Konsekvensen er fatal for begrebet stereo musik og HiFi i det hele taget. Men hvad rager det dem der driver forretning.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:09

Alt sammen er styret fra een enkelt enhed, som i dag kaldes smartphone. Denne enhed indeholder alt i dit liv. Du har den altid på dig eller i din nærhed. Den "dockes" i dit hjem, 

Allerede hér mener jeg at din fremtidsvision er alt for forankret i måden vi gør tingene på i dag. Fremtiden er netop at du ikke er fastlåst til bestemte apparater, men at du har adgang til dét du betaler for at have adgang til, og dén adgang har du så uanset hvilket apparat du rent faktisk er i nærheden af.

Dit hjem er bevidst om om du er hjemme eller ej, eksempelvis fordi du har låst dig ind ved hjælp af dit smartwatch, eller andre metoder som vi ikke lige forestiller os endnu. Selve styringen og indholdet ligger i skyen, ikke i ét af dine apparater. Jeg tror med andre ord det bliver stik modsat, det bliver ikke styret fra én enhed, men fra alle enheder.

Enig, det skulle heller ikke menes som at det var fastlåst til et apparat, men at det er det apparat (smartphone) som i dag, er det du tager med ud, og som bliver din forbindelse/dit netværk til resten af verden ude.
Skyen er helt klart det rigtige at bruge. Men det er jo ikke alle apparater/enheder som behøver at kunne det samme. Derfor kan der være ting, som ikke er nødvendige at hente i skyen. Apparaterne skal også gerne kunne tilpasses individuelt til formålet og placering.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:19

Forresten: Når jeg lægger min iPhone fra mig, så har jeg som regel en iPad eller Macbook inden for rækkevidde. Hvis der kommer en mail eller en iMessage, så modtager og evt. besvarer jeg den dér. Kun SMS (som jeg får meget få af) og taleopkald (som jeg får færre og færre af) vil jeg misse, og det er engang i aften vel også et overstået kapitel... Jeg er ikke specielt fan af at lade TV'et være en kommunikator, jeg mener den egner sig bedst til énvejs kommunikation.

Meningen var jo netop, at du slet ikke skal række ud efter noget. Du kan besvare/kommunikere tale/video opkald, uden overhovedet bevæge dig. Du kan endda bevæge dig rundt i din bolig, mens du kommunikere, uden at skulle slæbe rundt på et apparat. Din kommunikation følger dig. Evt. i form af et Smart Watch, (fordi det er det mest oplagte at "slæbe" rundt på i dag). Du kan læse dine emails, IMessage, SMS blot ved at vende dig mod den nærmeste skærm/display. Om det er TV, Tablet eller andet er egentlig ligegyldigt. Pointen var, du skal ikke række ud efter, bevæge dig eller gøre andet, for at kunne besvare, kommunikere, læse eller andet du nu engang måtte foretage dig.

Jeg vil så påstå at for at dén integration skal fungere ordentligt, så SKAL du netop binde dig til én producent, om ikke andet så én producent af styresystem. Historien viser at alt andet bliver noget juks. Men jeg vil påstå at meget af dét du beskriver som en fremtidsverden, allerede er her for full-blown Apple brugere.

I det øjeblik du binder dig til een producent, så låses du også fast til at leve med whatever løsning og dertilhørende fejl, manglende features, dilemmaer, som denne producent OGSÅ kommer til at tilbyde. Den del er IKKE godt.
Hvis man derimod opfinde et grundsystem. Så kan div producenter slås indbyrdes om at interface/styring og alskens andet de nu måtte synes er godt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:44

Som forbruger er vi prisbevidste, og desværre også langt ud over det man måske burde være. Men jeg mener det skyldes bla. information, men også de utallige dårlige produkter vi oftest har med at gøre. Folk vil ikke betale for meget - Den del rokkes der nok ikke ved. Men man vil slet ikke betale for meget for dårligere produkter. Og hvis man har (hvad de fleste nok har) skabt sig en erfaring der siger, at det næsten er ligegyldigt hvad man køber, så står man i et eller flere dilemmaer, eller tingene er blevet så omstændige/uoverskuelige så de slet ikke er/kan bruges. Så giver det sig selv, at det vil skabe yderligere problemer for prisbevistheden (eller mangel på samme). 
Det er den del som jeg vælger at kalde for mistillid til producenterne.

Pr. definition er elektronik købt i Bilka jo dårligere, end hvis det er købt i HiFi klubben. Ihvertfald når det kommer til "nørderne" som os. Men hr og fru almindelig tænker slet ikke sådan. For dem er det buede TV i HiFi klubben lige så godt/åndsvagt som det buede TV i Bilka.
Og når der er tale om det samme produkt, så kan disse forbrugere jo kun henholde sig til prisen, som der kan være voldsom stor forskel på. Faktisk så jeg i sidste uge, -3000,- i forskel på det samme TV i Bilka, som hvis man bevægede sig få hundrede meter længere væk til Fona. (Begge dele i Fona)

Disse scenarier gør, at folk BLIVER prisbevidste. Selv "nørderne" gør. Og så er det pludselig hammerende ligegyldigt, om det hedder Bilka eller Fona.
Og hvis Bilka kan sælge samme produkter som Fona, så siger al logik, at så er det jo ikke produkterne der er forskel på. Det er scenarier skabt af producenterne og detailforretningerne.

Der findes også en virkelig stor skare som lever efter konceptet, at de ikke har brug for noget nyt. Disse mennesker kan snildt leve med gammeldags CRT TV, hvis det ikke var fordi de blev tvunget til noget andet af udbyderne.
Det må være producenternes opgave at VISE disse mennesker, at der kan findes andre løsninger (nyere tekniker), som virker og kan gøre deres hverdag bedre eller nemmere. Eller måske bare via tvang, ligesom man ser med elektronisk post fra det offentlige i disse dage.
Det er bare svært for producenterne, hvis de dels kun er interesseret i at masse-sælge bras. Og dernæst ikke rigtig har noget ordentligt brugbart at fremvise, uden at det betyder, at de derved også skal fremvise mangler/dilemmaer osv.

Jeg vil ikke forsvare forbrugerne. Men ansvaret vil jeg primært lægge på producenterne. Medier og detailbrancen kan også ryge med i den kategori. I sidste ende er det dog forbrugernes valg, helt enig. Men de er dælme oppe imod nogle spillere, som er mange forbrugere langt overlegen i det her spil.

Jeg er ikke sikker på at du forstår hvad jeg mener. Jeg kritiserer ikke at folk er prisbevidste. Det er jeg også selv. Jeg kommenterer på at det er for nemt at udnytte folks prisbevidsthed, og derfor bliver folks evige jagt på de laveste priser, ironisk nok netop dét der medfører at de ikke FÅR de laveste priser (totalt set).

Når jeg selv køber ind, så er jeg som sagt prisbevidst - jeg vælger indkøbssteder ud fra hvor jeg kan få den kvalitet jeg gerne vil have, til den bedste pris. Men jeg jagter ikke tilbud. Jeg tror fuldt og fast på at jeg i sidste ende får mest for mine penge ved at købe de ting jeg føler jeg har brug for, når jeg har brug for dem, i stedet for at søge efter tilbud, og derigennem lade mig lokke til at føle at jeg har brug for ting jeg egentlig ikke har. Jeg køber aldrig to agurker til en tier hvis jeg kun skal bruge én, bare fordi én koster 8 kroner og det er "næsten gratis" at købe en ekstra. Det er to kroner mere for en agurk jeg smider ud. Og jeg tror fuldt og fast på at hvis alle gjorde som mig, så ville én agurk koste en femmer. (opdigtede tal, men du forstår pointen).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:48

To højtalere, i et samfund der efterhånden er så præget af, at musik skal lyttes til på en smartphone, og eller helst streames fra en obskur leverandør, forøvrigt via et oftest dårligt netværk? 

Du kan godt se, at det hænger sgu ikke helt sammen? Hele begrebet stereo og HiFi ryger jo af fløjten, så unge mennesker i dag TROR de lytter til stereo HiFi, for der findes snart ikke andet. (Fordi det andet der findes er tilsvarende ikke bedre, (for dem), og så er det langt mere besværligt.

Hvis jeg var ung i dag og ikke kendte til det jeg nu engang kender til, så ville jeg også synes, at musik fra min smartphone, (streamet eller rippet who cares) er smart og lyder godt. Og skulle jeg mærke en lille fornemmelse, at det som "de gamle" kalder for HiFi og god lyd, så plugger jeg et par "billige" øreknopper i øret, og synes det er helt vildt HiFi!!
Det er jo det producenterne SIGER det er! Det er det detailbranchen VISER det er. Det er kun nogle ganske få gamle fjolser på recordere.dk, der siger det er noget bras!

Kan du se hvor det føre hen?

Det er lidt hårdt skåret op her. Men det er desværre ikke langt fra virkeligheden. 
Årsagen er jo forholdsvis simpel. Musik streamet via mobilen er jo betydelig nemmere OG billigere, end at skulle ud og investere i et stort og oftest langt dyrere anlæg, og så med TO!! højtalere, som forøvrigt skal forbinde med LEDNINGER (og allerhelst af den rette type, siger nørderne). Ikke nok med det, så er det fandens TUNGT at slæbe rundt på, når man begiver sig ud bla. vennerne, eller bare skal ud og løbe en tur.

Producenterne kan godt se, at de sælger tusindvis, (måske endda millionvis) flere smartphones med ørepropper, for hvert stereo anlæg de måtte sælge. Og da de driver forretning, så er de jo ikke dumme. Konsekvensen er fatal for begrebet stereo musik og HiFi i det hele taget. Men hvad rager det dem der driver forretning.

Det jeg ikke forstår er, når du nu mener dét, hvorfor mener du så fortsat at det er de forretningsdrivende der sidder med ansvaret for at ændre det? Det er dem det er et problem for, nemlig forbrugerne selv, der må tage action. Ellers må de lade være med at pive.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 13:57

Meningen var jo netop, at du slet ikke skal række ud efter noget. Du kan besvare/kommunikere tale/video opkald, uden overhovedet bevæge dig. Du kan endda bevæge dig rundt i din bolig, mens du kommunikere, uden at skulle slæbe rundt på et apparat. Din kommunikation følger dig. Evt. i form af et Smart Watch, (fordi det er det mest oplagte at "slæbe" rundt på i dag). Du kan læse dine emails, IMessage, SMS blot ved at vende dig mod den nærmeste skærm/display. Om det er TV, Tablet eller andet er egentlig ligegyldigt. Pointen var, du skal ikke række ud efter, bevæge dig eller gøre andet, for at kunne besvare, kommunikere, læse eller andet du nu engang måtte foretage dig.

OK. Jeg mener så ikke at talt kommunikation er løsningen på alting. Jeg er ikke interesseret i at alle i togvognen sidder og snakker med hver sin mobiltelefon. Der er RIGTIGT mange situationer hvor skriftlig kommunikation ganske enkelt bare er den bedste løsning.

Bortset fra det, så vil jeg fastholde at essensen i din "vision" i store træk er tilgængelig her og nu, nemlig at du ikke behøver være afhængig af ét bestemt produkt, for at udføre en given opgave.

I det øjeblik du binder dig til een producent, så låses du også fast til at leve med whatever løsning og dertilhørende fejl, manglende features, dilemmaer, som denne producent OGSÅ kommer til at tilbyde. Den del er IKKE godt.

Nej, det er ikke godt - men jeg er overbevist om at alternativet er værre. Alternativet er netop dét du har i dag: Vi har teknologien, men ingen kan finde ud af at binde den sammen.

De fleste producenter kan ikke engang finde ud af at lave et TV, en DVD/Bluray afspiller, og en lyd-afspiller (soundbar, forstærker, whatever) som bruger samme fjernbetjening. Jeg tror bestemt ikke på at de producenter kan levere et sammenhængende hjem. SLET ikke hvis de skal gøre det på tværs af mærker.

For at det ikke skal blive til en Apple debat, så siger jeg ikke at det nødvendigvis skal være Apple. De er bare i mine øjne nået længst med det indtil videre.

Hvis man derimod opfinde et grundsystem. Så kan div producenter slås indbyrdes om at interface/styring og alskens andet de nu måtte synes er godt.

Hvem skal opfinde dét grundsystem? De producenter det handler om kan jo knapt nok blive enige om at lave et kabel der virker. At sætte en lang række producenter rundt om et bord og bede dem om at blive enige om en standard, det er bevist gang på gang at resultatet af dét bliver noget ubrugeligt lort. Tag HDMI CEC som eksempel.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:25

Jeg er ikke sikker på at du forstår hvad jeg mener. Jeg kritiserer ikke at folk er prisbevidste. Det er jeg også selv. Jeg kommenterer på at det er for nemt at udnytte folks prisbevidsthed, og derfor bliver folks evige jagt på de laveste priser, ironisk nok netop dét der medfører at de ikke FÅR de laveste priser (totalt set).

Disse folk har ikke andre muligheder. De ved jo ikke bedre. De bliver præget af producenter, reklamer og alskens andet, der er smæk fyldt med forskønnelse af praktisk talt ALLE produkter. Der er ingen selvkritik i den verden. Og man fortæller allerhelst kun den skønne del, fremfor den del der ikke lige er sælgende.
DET er producenternes ansvar, efter min mening.

Et konkret eksempel er UHD TV, Samsung F9005. Det bliver/blev forskønnet for noget det ikke kan præstere. Men du skal dælme kigge dybt i produktet, for at finde den rigtige historie.
Hvor pokker skal forbrugerne vide det fra? Gennem test, anmeldelser osv. Enig, men disse test/anmeldelser osv er du jo om nogen selv ude og rive i stumper og stykker meget ofte, (tit med rette). Så ikke engang her er der hjælp at hente.
Forhandlerne (detailbranchen) er jo heller ikke til megen nytte. De kan kun bruges, hvis du ved hvad du skal spørge om, og nærmest skal hive svarene ud af den sælger, som mest af alt blot er interesseret i at få afsluttet handlen, og gerne med en unødigvendig forsikring oveni.

Forbrugerne er nemme at snyde - Enig. Og det udnyttes desværre i stor stil. Bla. til at opfinde nye apparater, som virker dårligt, besværligt eller slet ikke. I stedet for at fokusere på at få lortet til at virke på ordentlig måde.
Det er da fint at Samsung nu kan fremvise (og på den måde vise mig) et 21:9 kæmpe TV, de nu kan bøje efter behag vha en fjernbetjening. Men hvad fanden hjælper det mig, når jeg har problemer med et TV, som jeg købte for over 2 år siden, og et Smart-TV del der ikke bliver opdateret, så det for nogles apps vedkommende er utåeligt? Hvad er meningen med det så? Og på hvilken måde skulle jeg, som forbruger, have nogen som helst chance for at gennemskue det? (mig = gennemsnitlig forbruger).

Jeg køber aldrig to agurker til en tier hvis jeg kun skal bruge én, bare fordi én koster 8 kroner og det er "næsten gratis" at købe en ekstra. Det er to kroner mere for en agurk jeg smider ud. Og jeg tror fuldt og fast på at hvis alle gjorde som mig, så ville én agurk koste en femmer. (opdigtede tal, men du forstår pointen).

Kvantitet skal helst ikke rodes sammen med kvalitet. Men ja, jeg forstår godt pointen for prisbevidsthed.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:26

Det jeg ikke forstår er, når du nu mener dét, hvorfor mener du så fortsat at det er de forretningsdrivende der sidder med ansvaret for at ændre det? Det er dem det er et problem for, nemlig forbrugerne selv, der må tage action. Ellers må de lade være med at pive.

Som forklaret i forrige indlæg, og som du selv skriver, så er forbrugerne nemme at snyde. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:31

Iøvrigt, så vil jeg gerne tage afstand fra tanken om at "os nørder på Recordere" er dem der forsøger at få ordentlig kvalitet, og det er "alle de andre" der er pøblen. Recordere.dk brugerne, og ikke mindst Recordere.dk selv, ER problemet. Når selv landets førende medie inden for branchen fortæller folk at de får fantastisk stereo-lyd fra én højttaler (se Libratone anmeldelserne...), så er det da klart at befolkningen tror man skal være manisk oldschool hifi-nørd for at købe to højttalere. Godt nok sidder der et par entusiaster her på forummet hist og pist, men dén her side har sgu ikke gjort ret meget for at hæve befolkningens kvalitetskrav.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:31

Som forklaret i forrige indlæg, og som du selv skriver, så er forbrugerne nemme at snyde. 

Og hvem er det et problem for? Det er ansvarsfralæggelse i stor stil, at sige at det er producenternes ansvar at forbrugernes godtroenhed ikke bliver brugt til at hive flest muligt penge ud af dem. Hvis det er et problem for forbrugerne at de er godtroende, så må forbrugerne holde op med at være godtroende.

Selvfølgelig er det underforstået at man ikke decideret skal SNYDE, som i bedrageri. Men at sælge et dårligt produkt til en høj pris, det er ikke snyd og bedrag. Det er en dum forbruger.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:52

Iøvrigt, så vil jeg gerne tage afstand fra tanken om at "os nørder på Recordere" er dem der forsøger at få ordentlig kvalitet, og det er "alle de andre" der er pøblen. Recordere.dk brugerne, og ikke mindst Recordere.dk selv, ER problemet. Når selv landets førende medie inden for branchen fortæller folk at de får fantastisk stereo-lyd fra én højttaler (se Libratone anmeldelserne...), så er det da klart at befolkningen tror man skal være manisk oldschool hifi-nørd for at købe to højttalere. Godt nok sidder der et par entusiaster her på forummet hist og pist, men dén her side har sgu ikke gjort ret meget for at hæve befolkningens kvalitetskrav.

Det skulle ses i relation til den gængse befolkning. Jeg er ikke ubetinget uenig med dig i din dom over recordere.dk.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:54

Og hvem er det et problem for? Det er ansvarsfralæggelse i stor stil, at sige at det er producenternes ansvar at forbrugernes godtroenhed ikke bliver brugt til at hive flest muligt penge ud af dem. Hvis det er et problem for forbrugerne at de er godtroende, så må forbrugerne holde op med at være godtroende.

Selvfølgelig er det underforstået at man ikke decideret skal SNYDE, som i bedrageri. Men at sælge et dårligt produkt til en høj pris, det er ikke snyd og bedrag. Det er en dum forbruger.

Det er et problem for udviklingen, efter min mening. Det hæmmer, når der gang på gang er tale om elendige funktioner, forkert forskønnelse af "nye" funktioner osv.

På nogle punkter, der synes jeg faktisk det ligner lidt bedrag. Men det bliver oftest dækket ind, og samtidig er der en ekstrem dårlig tendens til, at man som forbruger ikke gider/orker leverer dårlige produkter retur, fordi det i sig selv kan være en hård omgang at komme igennem. Derfor lever man med produkterne, og på den måde affinder sig med det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 15:20
STOP Kim, læs indlægget herunder inden du svarer på dette, og svar på dem begge som en helhed Smile

Det er et problem for udviklingen, efter min mening. Det hæmmer, når der gang på gang er tale om elendige funktioner, forkert forskønnelse af "nye" funktioner osv.

...og hvem er dét et problem for? Så længe producenterne tjener bedre på at det forholder sig sådan, så er det ikke et problem for dem, og jeg mener ikke at det skal pålægges dem at løse det. Det er producentens opgave at skabe den bedst mulige indtjening, og det er forbrugerens opgave at forsøge at få mest muligt for sine penge. Udvikling er producenters våben mod hinanden i konkurrencen om forbrugeren, og jo mere forbrugerne forventer af producenternes produkter, jo mere "skyts" bliver producenterne nødt til at rulle ud for at vinde forbrugerens gunst. Men hvis forbrugeren alligevel er ligeglad, så kan du ikke pålægge en producent (eller forhandler for den sags skyld) som tjener gode penge på dén ligegyldighed, at de skal opdrage på forbrugeren og derigennem skade sin egen forretning.

På nogle punkter, der synes jeg faktisk det ligner lidt bedrag. Men det bliver oftest dækket ind, og samtidig er der en ekstrem dårlig tendens til, at man som forbruger ikke gider/orker leverer dårlige produkter retur, fordi det i sig selv kan være en hård omgang at komme igennem. Derfor lever man med produkterne, og på den måde affinder sig med det.

Ingen arme, ingen kiks!! Hvis du som forbruger ikke "gider" sætte dig ind i hvordan du får mest muligt ud af dine penge, så har jeg INGEN sympati for dig hvis du ikke får det. Jeg har derimod rigtigt meget sympati med de forbrugere der forsøger at gøre det, men finder det svært eller umuligt fordi de andre forbrugeres ligegyldighed betyder at kvalitetsprodukter ikke eksisterer.

Prøv at vende hele situationen på hovedet, og skift det hele til modsat fortegn: Vi forestiller os en situation hvor producenterne taber penge, eksempelvis fordi kunderne er blevet for pris-fikserede. Er det så pludselig kunderne der skal løse producenternes problem, ved ikke at være prisfikserede? Nej vel? Det er producenternes egen opgave at løse deres eget problem, eksempelvis ved at udvikle noget nyt som kunderne gerne vil betale mere for, i stedet for at forsøge at sælge det samme gamle skrammel.

Svaret vi leder efter, ligger i balancen mellem disse ting. Producenternes interesse i at nyudvikle ligger i at de kan tage en højere pris for et nyere produkt, og derigennem tjene flere penge. Forbrugerens interesse er at få mest for pengene, det får de ved at stille størst mulig krav til de ting de køber. Hvis forbrugeren ikke stiller krav, så udvikler producenten ikke.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 15:38
Jeg kan også sige det på en anden måde: Når du siger at udviklingen skal komme fra producenterne, så er det dig som forbruger der stiller et krav til producenterne: Lav noget bedre til os! Men så længe du er den eneste forbruger der stiller dét krav, så lytter de ikke til dig. Hvis du nu kunne få alle de andre (eller bare en tilpas stor mængde) af de andre forbrugere til at stille samme krav til producenterne som du gør: Lav noget bedre til os! Så ville de lytte til dét krav, og rent faktisk gøre det. Og så ville dit ønske blive opfyldt.

Med andre ord, for at dit ønske om at producenterne skal udvikle bedre produkter skal gå i opfyldelse, så skal du starte med at få dine med-forbrugere til at være mere krævende. Kan du se min pointe?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 17:05

Med andre ord, for at dit ønske om at producenterne skal udvikle bedre produkter skal gå i opfyldelse, så skal du starte med at få dine med-forbrugere til at være mere krævende. Kan du se min pointe?

Jeg forstår godt hvor du vil hen Otto. Og jeg er ikke ubetinget uenig.
Men jeg synes også du vender billedet til noget, der er virkelig svært, til noget urealistisk simpelt.

Et eksempel:
Et TV (Smart-TV), det er som udgangspunkt proppet med funktioner af den ene eller anden art. Det er funktioner som dels forbrugerne har efterspurgt, og som producenterne/udvikling selv synes er "smart".

Det er sjældent at alle bruger alle funktioner i multifunktionsapparater. Nogle bruger mange, andre bruger få. 
En funktion som få bruger, den vil, uanfægtet om den virker godt eller dårlig, ikke få så stor opmærksomhed, som den funktion som mange bruger. Det lyder umiddelbart logisk. Men det er også en hæmsko for netop det du omtaler, at forbrugerne skal stå sammen og stille krav. Enig?

Jeg vender den bøtte, som du ellers som udgangspunkt har ret i, og siger. At når en producent har lavet en funktion. Så må det være producentens ansvar OG interesse, uanset hvor mange eller få der bruger funktionen, at funktionen virker optimalt, efter hensigten osv.
Dette ansvar fornemmer jeg ikke, at producenterne er tilbøjelig til at tage alvorligt. Og det ER et problem, som bør løses af producenterne. Vi kan kun, som forbruger aggere og bruge vores reklamationsret (2 år), eller skrige i samlet flok (den svære del), når dette scenarie viser sig. Nå ja, og så forøvrigt forsøge undgå producenten fremover. Det sidste er absolut den nemme del, ihvertfald indtil der ikke er flere producenter tilbage. Men da vi ikke alle bruger de samme funktioner, så kan jeg eksempelvis smide Samsung på porten, mens andre lever fint med Samsung, fordi de ikke bruger lige præcis samme funktion som mig.

Helt konkret kan jeg nævne Netflix appen i mit Samsung TV fra 2012. Den er stadigvæk ikke opdateret, så kan den tage flere profiler. Andet Samsung udstyr/TV med Smart-TV, som er nyere, det er opdateret.
Det fortæller mig, at Smart-TV delen i mit TV, det skal jeg nok ikke lige forvente bliver opdateret mere.
Den del kan jeg godt acceptere, hvis jeg bare havde vidst det på forhånd, INDEN jeg købte produktet. Igen falder det tilbage til producenten, som jeg bestemt ikke synes tager det her alvorligt. Det er åbenbart "sjovere" for dem at udvikle nye apparater (buede skærme).
Og SÅ har du ret i, at så burde jeg (og alle andre(?)) råbe op i kor, og forbande Samsung til helvede. Men "dum" som jeg er, så lever jeg med det, for jeg har da heldigvis Netflix på andet udstyr. Det er OGSÅ en hæmsko for udviklingen. Det er jeg enig med dig i!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 17:09
Et andet godt eksempel er praktisk talt samtlige Smartphones/mobiltelefoner. Efter en ikke nærmere defineret tid, så opdateres de ikke længere. Een ting er fælles for praktisk talt alle. Det er ikke en oplysning du kan få at vide, inden du køber en smartphone.

Og sådan er der hulens masse andre ting her i verden! Vi lever helt konkret med det, og har gjort det længe. Det stopper nok ikke. Men det er helt sikkert en hæmsko for udviklingen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 18:03

Jeg vender den bøtte, som du ellers som udgangspunkt har ret i, og siger. At når en producent har lavet en funktion. Så må det være producentens ansvar OG interesse, uanset hvor mange eller få der bruger funktionen, at funktionen virker optimalt, efter hensigten osv.
Dette ansvar fornemmer jeg ikke, at producenterne er tilbøjelig til at tage alvorligt. Og det ER et problem, som bør løses af producenterne. 

Men det sker kun hvis nogen forlanger det af dem. Ellers kan de jo være ligeglade.

Jeg siger ikke at det er simpelt, og jeg siger faktisk heller ikke at dét at stille krav KUN er lig med hvordan man bruger pengene. Et af de helt store problemer er efter min mening at en fagpresse der står på kundens side, og på den ene side fortæller kunderne hvad de skal forlange, på den anden side gør producenterne opmærksomme på at et givent produkt ikke er acceptabelt, ganske enkelt ikke eksisterer. Årsagen til dét skal så faktisk findes lidt det samme sted - kunderne er holdt op med at betale for ordentlig journalistik. Og derfor får de den ikke.

Jeg er helt med på at den enkelte forbruger ikke kan gøre noget. Der må løftes i flok. Det kræver nogle gange at der er nogle der vælger at være primus motor for at det sker. Hvis det rent faktisk forholder sig sådan at et firma på gang tørrer kunderne ved ikke at opdatere apparaterne, ikke at levere simple reservedele så snart produktet er et år gammelt osv, HVORFOR er der så ikke nogen af de talerør forbrugerne har, der går ud og fraråder folk at købe det? Det er jo ikke alle mangelfulde produkter hvor man først opdager manglerne senere. Men hvornår har du sidst set en negativ anmeldelse af noget som helst i AV-markedet? Jeg kan bogstaveligt talt ikke huske at have set en bare nogenlunde grundig anmeldelse, hvor konklusionen var: Lad være med at købe dét her produkt. Det er som om udgangspunktet for enhver anmeldelse er at lede efter de punkter hvor man kan fremhæve netop dét produkt som værende det bedste køb på markedet. Eller i hvert fald et godt køb. Når forbrugerne får det indtryk at alle produkterne sådan set er rimeligt gode, så tænker de naturligt nok at det er noget nørderi at betale ekstra for det absolut bedste. Og så bliver kravene der stilles, mindre. Og følgevirkningen er at producenterne bliver dovne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-September-2014 kl. 18:16
Jeg stillede mig jo i flere år op i det kor der råbte op om at et moderne TV bør have en indstilling hvor det i det mindste er muligt at få TV'et til at gengive farverne sådan som TV-standarden foreskriver. Det endte med at være noget som anmelderne fokuserede på (og stadig gør), og vægtede væsentligt i anmeldelserne. Resultatet er at det i dag rent faktisk er så godt som standard, at et nyt TV har f.eks. en "film" indstilling, der i det mindste tilnærmelsesvist følger TV-standarden, og muligheden for at kalibrere sig til det sidste stykke er blevet langt, langt bedre. Standarden er blevet så høj, at markedet for kalibrering er så godt som ikke-eksisterende. Udelukkende fordi der blev skabt et krav fra forbrugernes side, gennem undervisning af den enkelte forbruger.

Hvis anmelderne lod være med at bedømme de forskellige smart-tv ud fra hvor ringe de andre er, og i stedet bedømte dem ud fra en mere universel vurdering af hvor god betjeningen er, for eksempel ud fra den reference som moderne smartphones har sat, så tror jeg også at de ville have mere fokus på at lave noget ordentligt. Det kan godt være der ville være en periode hvor samtlige TV på markedet fik stemplet "ubrugeligt" (det ville jeg bestemt give alle fladskærms-tv, da jeg startede med kalibrering), men så ville nogle producenter stille og roligt finde ud af at der vil være et marked for at være den første der får anerkendelsen "godkendt", for slet ikke at tale om den første der får prædikatet "fantastisk".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2014 kl. 10:32

Men det sker kun hvis nogen forlanger det af dem. Ellers kan de jo være ligeglade.

Hvilket er hele humlen i dette.
Jeg ser det som et moralsk problem for producenterne, (og delvist detailbrachen), at ikke nok med de KAN være ligeglade, de er det tit og ofte også. De kan slippe afsted med det, fordi forbrugernes alternativer er enten ikke eksisterende, eller de er forbundet med ekstremt besvær.

Jeg siger ikke at det er simpelt, og jeg siger faktisk heller ikke at dét at stille krav KUN er lig med hvordan man bruger pengene. Et af de helt store problemer er efter min mening at en fagpresse der står på kundens side, og på den ene side fortæller kunderne hvad de skal forlange, på den anden side gør producenterne opmærksomme på at et givent produkt ikke er acceptabelt, ganske enkelt ikke eksisterer. Årsagen til dét skal så faktisk findes lidt det samme sted - kunderne er holdt op med at betale for ordentlig journalistik. Og derfor får de den ikke.

Jeg er delvis enig med dig i dette. Jeg tror ikke det er st spørgsmål om, hvorvidt man vil betale for det. Men derimod også en vis skepsis til, hvad det er man SÅ betaler til.

HVORFOR er der så ikke nogen af de talerør forbrugerne har, der går ud og fraråder folk at købe det? Det er jo ikke alle mangelfulde produkter hvor man først opdager manglerne senere. Men hvornår har du sidst set en negativ anmeldelse af noget som helst i AV-markedet? Jeg kan bogstaveligt talt ikke huske at have set en bare nogenlunde grundig anmeldelse, hvor konklusionen var: Lad være med at købe dét her produkt. Det er som om udgangspunktet for enhver anmeldelse er at lede efter de punkter hvor man kan fremhæve netop dét produkt som værende det bedste køb på markedet. Eller i hvert fald et godt køb. Når forbrugerne får det indtryk at alle produkterne sådan set er rimeligt gode, så tænker de naturligt nok at det er noget nørderi at betale ekstra for det absolut bedste. Og så bliver kravene der stilles, mindre. Og følgevirkningen er at producenterne bliver dovne.

110% enig. Og jeg vil ikke undsige mig selv, da jeg anmeldte for recordere. Men det er en hulens svær situation. Ikke så meget det at påpege problemer, fejl eller mangler. Men derimod at man som anmelder gerne også vil vise alle siderne. Og specielt dem man får en positiv oplevelse ud af. Samtidig er man også nødt til at forstå, at hver gang man stiller sig kritisk over for et produkt, så risikere man at producenten kapper forbindelsen, eller det bliver gnidret til med alskens ligegyldigheder, såsom "det bliver rettet osv". Tiden er også en alvorlig faktor, specielt hvis du har med et produkt at gøre, som har mange funktioner. Reelt set skal man jo igennem dem alle, for hvis man kun tager nogle væsentlige, så er det også samtidig dem, som producenter vil lægge vægt på. Den tid er der bare ikke, heller ikke selvom du bruger 24/7. For inden du er færdig med produktet, så er det landet på hylden og blevet solgt i tusindvis.

Du siger at nogle skal tage tørnen som primus motor. Og siden du nævnte det igår, har jeg brudt mit hoved med, hvordan det kunne gøres. Det ville være fantastisk hvis det var så simpelt. Men det er det ikke. Det er et ekstremt omstændigt job, hvor du allerede på forhånd ved, at du når ikke en brøkdel af de produkter, som reelt set burde dækkes. Og så skal du allerede der lave den første grove sortering. Samtidig med det skal du have bygget en organisation op, der både ressourcemæssig og økonomisk er i stand til at stå imod de giganter der skal opereres imod. Vi kan ikke forvente, at producenterne ligefrem velvilligt støtter en organisation, der på mange punkter vil hagle deres produkter ned, og decideret advare imod dem. I bund og grund har du allerede et forbrugerklagenævn som er lidt i den retning. Men systemet er for tung og langsomligt i mange henseender, så forbrugerne mister tålmodigheden. Og så er det forøvrigt et system, der mest af alt opererer i konkrete sager.
Jeg tror mange testsites allerede har haft disse ideer og tanker ved opstart, men har måtte erkender, at det fungere desværre ikke lige sådan altid, eller at det kræver voldsomt mange ressourcer, hvis det skal gøres helt perfekt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2014 kl. 10:41

Jeg stillede mig jo i flere år op i det kor der råbte op om at et moderne TV bør have en indstilling hvor det i det mindste er muligt at få TV'et til at gengive farverne sådan som TV-standarden foreskriver. Det endte med at være noget som anmelderne fokuserede på (og stadig gør), og vægtede væsentligt i anmeldelserne. Resultatet er at det i dag rent faktisk er så godt som standard, at et nyt TV har f.eks. en "film" indstilling, der i det mindste tilnærmelsesvist følger TV-standarden, og muligheden for at kalibrere sig til det sidste stykke er blevet langt, langt bedre. Standarden er blevet så høj, at markedet for kalibrering er så godt som ikke-eksisterende. Udelukkende fordi der blev skabt et krav fra forbrugernes side, gennem undervisning af den enkelte forbruger.

Jeg siger heller ikke det ikke kan lade sig gøre. Men det er et voldsomt arbejde, og der er rigtig mange punkter at tage fat i.

Hvis anmelderne lod være med at bedømme de forskellige smart-tv ud fra hvor ringe de andre er, og i stedet bedømte dem ud fra en mere universel vurdering af hvor god betjeningen er, for eksempel ud fra den reference som moderne smartphones har sat, så tror jeg også at de ville have mere fokus på at lave noget ordentligt. Det kan godt være der ville være en periode hvor samtlige TV på markedet fik stemplet "ubrugeligt" (det ville jeg bestemt give alle fladskærms-tv, da jeg startede med kalibrering), men så ville nogle producenter stille og roligt finde ud af at der vil være et marked for at være den første der får anerkendelsen "godkendt", for slet ikke at tale om den første der får prædikatet "fantastisk".

Det er så det næste problem med en anmeldelse. Oftest afspejler en anmeldelse jo anmelderes egen personlig holdning, specielt når det handler om behandling og brug af et produkt. Så eksempelvis noget jeg synes er vanvittigt lavet, kan/vil der være andre som synes er ganske fint. For den almindelige bruger er det hulens svært at gennemskue på forhånd, hvad man så skal vælge. Det er klart, at der må man som anmelder gøre sig den umage, at oplyse sit eget synspunkt så grundigt som muligt. Men det vil give noget uro, når man ikke har en fælles facitliste over det. Det er lidt som at læse korrektur på sin egen tekst. Det er hulens svært at finde sine egne fejl.

Jeg forsvarer ikke nogen her. Jeg påpeger blot problemer i alt det her, som vi i bund og grund er enige om. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Print side | Luk vindue